BIJ HET OVERLIJDEN VAN PROF. JAN ROMEIN Concertgebouworkest bitter gestemd, Residentie-Orkest zeer tevreden M QJ) I n e m o r i a m Ij Steven Staryk verlaat Concertgebouworkest DINSDAG 17 JULI 1962 Negen Muzen Kleurentelevisie via „Telstar" Orgelconcert door Hans Haselböck Protestants „Vredeskorps- bureau in Utrecht De adviezen van de commissie- Witteman Oude kluchten bij De Nieuwe Komedie De radio geeft woensdag elevisiefirogramma Het N .Ph. Owin terpr ogramma N ADAT IN DE AFGELOPEN jaren het repertoire van het N.Ph.O. in belang rijke mate met moderne composities werd uitgebreid, is de vernieuwing bij het samenstellen van het komend winterprogramma thans speciaal gezocht in enige minder bekende klassieke componisten. Van zijn tournee in Tsjechoslowakije bracht de eerste dirigent Henri Arends enkele werken van Tsjechische compo nisten mee, welke in Nederland vrijwel onbekend zijn. In de Dinsdag-serie zullen worden uitgevoerd van Voricek (1791-1825) de Symfonie in D; Mica (1694-1744) de Symfonie in D; in de Vrijdagserie zal van Benda (1722-1795) de Symfonie in Bes worden uitgevoerd. Behalve enkele korte moderne werken zullen dit jaar vele bekende composities worden gespeeld. In de D-serie worden symfonieën uitgevoerd van Dworsjak, Schubert en Mahler, in de V-serie symfo nieën van Mozart, Brahms en Tsjaikofsky. Een aantal bekende solisten kon worden geëngageerd, welke allen bekende solower- ken zullen uitvoeren. Zo speelt in de Dins dagserie Ingrid Haebler het Pianoconcert in d kl. t., K V466 van Mozart, Johanna Martzy het Vioolconcert van Beethoven, Hans Henkemans een Mozart-pianoconcert Géza Anda het 2e Pianoconcert van Brahms en voert de wereldberoemde Rus sische cellist Rostropovitsj het Cellocon cert van Schumann uit. In de vrijdag-se rie treden dit keer apart de violisten Theo Olof en Herman Krebbers op, respectie velijk met het Vioolconcert in Es dur van Mozart en het 3e Vioolconcert van Saint Saëns. Eduardo del Pueyo is solist in een geheel Spaans programma. De wereldbe roemde harpist Niconor Zabaleta zal wer ken van Boieldieu en Debussy uitvoeren De concertmeester Jan Hesmerg en de so lo-violoncellist Eduard Biele vieren in dit seizoen hun 25-jarig jubileum bij het or kest. Beiden zullen op 25 januari als so list optreden. GASTORKESTEN zijn dit jaar het Ra dio Filharmonisch Orkest onder leiding van Jean Fournet en het Limburgs Sym fonie Orkest onder leiding van André Rieu. Op 9 februari brengt het N.Ph.O. een te genbezoek aan Maastricht. Het winterprogramma AAN HET EERSTE concert van de D serie op 2 oktober o.l.v. Henri Arends werkt als soliste mee de pianiste Ingrid Haebler. Het programma vermeldt de Symfonie in D van de Tsjechische compo nist Voricek, het Pianoconcert in d van Mozart en Dworsjaks 5e Symfonie „Uit de nieuwe wereld." Het tweede concert op 23 oktober wordt eveneens geleid door Henri Arends. Het Trio Pasquier verleent solistische mede werking met het Tripleconcert van Beet hoven. Verder worden o.a. uitgevoerd de Symfonie in D van Mica en Bolero van Ravel. Het derde concert op 13 november, di rigent Henri Arends, wordt geopend met de Serenade voor strijkers van Tsjaikof sky. Hierna zal Diepenbrock's Suite „Elek tra" worden uitgevoerd. Johanna Martzy is na de pauze soliste in het Vioolconcer van Beethoven. Het vierde concert op 11 december zal worden geleid door een gasstdirigent. Hans Henkemans voert een pianoconcert van Mozart uit. Nadere gegevens over dit pro gramma zijn nog niet bekend. Het vijfde concert op 15 januari wordt weer geleid door Henri Arends. Uitge voerd wordt o.a. de Onvoltooide Symfonie van Schubert, het Vioolconcert van Men delssohn en L'apprenti sorcier van Dukas. De jonge Amerikaanse violist Jaime La redo is solist in dit concert. Het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Jean Fournet zal het zesde D-concert verzorgen. Mstislav Rostropo vitsj voert op dit concert het Celloconcert van Schumann en de Rococovariaties van De violist Ruggiero Ricci is solist in een concert van Paganini (N.Ph.O.- D-serie). Kunst in Utrecht. In oktober zal het eerste nummer verschijnen van „Kunst in Utrecht", een tweewekelijks tijdschrift dat wordt uitgegeven door de Stichting voor Culturele Publiciteit. De initiatiefnemers zijn Utrechtse instellingen en personen die zich op alle terreinen van de kunst be wegen. Het blad blijft echter onafhankelijk. De inhoud van het blad zal zoveel mogelijk aansluiten op de kunstagenda's in stad en provincie Utrecht. De medewerkers zullen zorgen voor beschouwingen over concer ten, toneel- en filmvoorstellingen en expo sities van beeldende kunst, levensbeschrij vingen van kunstenaars en dergelijke. De redacteuren en medewerkers zullen zich niet uitsluitend tot de Utrechtse kunst of de kunst in Utrecht beperken. Romaans kerkje. Op de berg Aquilone di Perticara in de Italiaanse provincie Pe- saro is een Romaanse kerk uit het jaar duizend ontdekt. De absis is nog bijna geheel intact. De Hoofdstad Operette. Zoals reeds vele jaren traditie is zal de Hoofdstad Operette deze zomer een tournee van on geveer vijf weken door Nederland maken. Van donderdag 26 juli tot en met donder dag 2 augustus zal in de Stadsschouwburg te Amsterdam een reeks voorstellingen worden gegeven van „Das Dreimaderl- haus". De Hoofdstad Operette heeft daar mee in het afgelopen winterseizoen veel succes geboekt. Tsjaikofsky uit. Het programma vermeldt verder o.a. Le sacre du printemps van Strawinsky. Aan het zevende concert op 26 februari wordt solistische medewerking verleend door de pianist Géza Anda met het 2e Pianoconcert van Brahms. Onder leiding van Henri Arends worden verder uitge voerd Musique funèbre van Lutoslavski en de Midzomernachtsdroom van Mendels sohn. Het achtste D-concert op 19 maart zal worden geleid door Marinus Adam. Het programma vermeldt o.a. Don Juan van Richard Strauss, het Vioolconcert van Pa ganini, met ais solist Ruggiero Ricci en La Mer van Debussy. Op 2 april heeft het laatste concert in de D-serie plaats. Onder leiding van Henri Arends zullen de Symfonie in A dur en „Exsultate Jubilate" van Mozart, na de pauze de 4e Symfonie van Mahler worden uitgevoerd. Soliste in deze beide laatste werken is de bekende sopraan Lois Mar shall. AAN HET EERSTE vrijdagconcert op 12 oktober werkt als solist mee de violist Theo Olof, die het Vioolconcert in Es dur van Mozart zal uitvoeren. Het program- De beroemde harpist Niconor Zaba leta is 'ïn ctè N.Ph.Ö.-V-s'èHe 'solist in het harpconcert van Boieldieu. ma vermeldt verder de Jupiter Symfonie van Mozart eq de le Symfonie van Brahms. Het concert wordt geleid door Henri Arends. Het tweede concert op 2 november, eveneens o.l.v. Henri Arends, heeft een ge heel Spaans programma. Eduardo del Pueyo verleent solistische medewerking aan dit concert. Het programma vermeldt o.a. Iberia van Debussy, de Sonata voor piano en orkest van Espla en de Rapsodie Espagnole van Ravel. In het vierde concert op 21 december zal onder leiding van de Amerikaanse gastdi- rigent Howard Shanet de 2e Symfonie van Tsjaikofsky, Variations on a bizarre theme van Howard Shanet en het 3e Pianocon cert van Rachmaninof ten gehore worden gebracht. Sas Bunge is solist in het Piano concert. De bekende harpist Niconor Zabaleta is solist in het derde concert op 23 novem ber, o.l.v. Henri Arends. Op het program ma staan o.a. de Symfonie no 3 van Lan- dré, Dansen voor harp van Debussy, het Harpconcert van Boieldieu en de Peer Gynt Suite van Grieg. Het vijfde concert op 25 januari onder leiding van Henri Arends, heeft als solis ten de concertmeester en solo-cellist van het N.Ph.O. Jan Hesmerg en Eduard Bie le. Uitgevoerd worden o.a. de Symfonie in B van Benda, het Celloconcert in e van Vivaldi en het Vioolconcert van Katsjatoe- rian. Het zesde concert op 15 februari heeft als gastorkest het Limburgs Symfonie Or kest o.l.v. André Rieu. Soliste is de so- De zangeres Lois Marshall is soliste in de D-serie van het N.Ph.O. in wer ken van Mozart en Mahler. praan Denise Duval. Uitgevoerd worden Symfonie no. 40 van Mozart en La voix humaine van Poulenc. Het zevende concert op 8 maart wordt geleid door Marinus Adam. De pianiste Monique Haas voert het 5e pianoconcert van Beethoven uit, terwijl verder o.a. het Brandenburgs concert no. 3 van Bach en Psyche van Franck worden uitgevoerd. Het achtste concert staat eveneens on der leiding van Marinus Adam; solist Her man Krebbers. Uitgevoerd worden Sym- fonietta van Paap, het Vioolconcert van Saint Saëns en de 3e Symfonie van Rous- sel. Het laatste concert van de winterserie op 26 april, o.l.v. Henri Arends, heeft als solist de jonge Salzburgse pianist Helmuth Sieber met een Pianoconcert van Mozart. Verder worden uitgevoerd het Konzert- stüek für Orgel und Orchester van P. Eben en de 4e Symfonie van Tsjaikof sky. Technici van de Britse P.T.T. hebben medegedeeld, dat maandagavond televisie beelden in kleuren vanuit Engeland via „Telstar" naar de Verenigde Staten zijn uitgezonden. De beelden kwamen goed over. De uitzending had plaats toen Tel star" zich op 11.000 km. afstand van de aarde bevond. Aanvankelijk deed zich enig gerucht voor, dat echter afnam naar mate de afstand tussen satelliet en aarde kleiner werd. In de Grote of St. Bavo Kerk zal op dins dag 24 juli 1962, van 20.00 tot 21.00 uur, door de organist Hans Haselböck een con cert worden gegeven op het Müllerorgel. Het programma vermeldt van Georg Muffat (1645-1704) Toccata Septima (aus dem „Apparatus musico-organisticus"); van Johann Pachelbel (1653-1706) Aria Se- baldina (aus dem „Hexacordum Apolli- nis")van Johann Kaspar Kerll (1627-1693) Passacaglia D-moll; van Erich Romanov- sky (geb. 1929) Triptychon super „Veni creator spiritus" (I. Variazioni Gregoriani, II. Intermezzo, III. Ciacona); van Franz Schmidt (1876-1939) Variationen und Fuge über ein eigenes Thema (Königsfanfaren aus „Fredigundis"); van Hans Haselböck (geb. 1928) Freie Improvisation über ein ge- gebenes Thema. De Nederlandse Zendingsraad en de stichting Oecumenische hulp aan Kerken en Vluchtelingen zullen op 1 september in Utrecht een protestants bureau openen, waar allen die van plan zijn een deel van hun leven ergens ter wereld ten dien ste van de naaste door te brengen, gere gistreerd kunnen worden en inlichtingen kunnen krijgen over de mogelijkheden. De gedachtenwisseling hierover is in krin gen van zending en jongerenorganisaties op gang gekomen na de oprichting van het Amerikaanse Vredeskorps. De mogelijkheid wordt overwogen om dit bureau ook het centrum te doen zijn voor hen, die zich voor een diaconaal jaar beschikbaar willen stellen. Weer bevoegd. De Britse arts John Bod kins Adams aan wie in 1957 de bevoegd heid werd ontzegd medicijnen voor te schrijven die in te grote doses dodelijk zouden zijn, heeft deze bevoegdheid van het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken teruggekregen. De 62-jarige dr. Adams werd in 1957 vrijgesproken van moord op een patiënte die hem geld had nagelaten. Hij kreeg toen een boete van 2400 pond sterling wegens misbruik van zijn bevoegdheid medicijnen voor te schrijven. m De Italiaanse schilder Giorgio de Chirico (geb. 1888), grondlegger van het „metafysische realisme" en voor loper van de surrealisten, heeft een persconferentie belegd om de talrijke vervalsingen, die er van zijn werk in omloop zijn, te ontmaskeren. Op grote reprodukties van de gewraakte werken schreef hij „falso". MET DE DOOD van Jan Romein heeft de Nederlandse wetenschap der geschiedenis e.en ernstig verlies geleden Romein nam daarin om twee redenen een zeer bijzondere plaats in. Vooreerst was hij als Marxist een uitzonderlijke figuur onder de Nederlandse historici Vervolgens was hij dit evenzeer als theo reticus der geschiedwetenschap. Doch deze beide zaken waren bij hem ver want, zonder dat dit betekent, dat zijn theorie der geschiedenis het Marxisme als zodanig vooronderstelt. Maar door zijn Marxistische overtuiging zag Ro mein de geschiedenis in een bepaald licht en dit dwong hem juist zich er rekenschap van te geven, hoe een der gelijke visie op de geschiedenis met de wetenschap der geschiedenis te ver enigen viel. Jan Romein was een fel man en hij kon behoorlijk van leer trekken tegen de positivisten onder de historici, feitenver zamelaars, die niet weten wat zij doen Wie een bepaalde visie op de geschiede nis heeft en zelf niet blind is voor het feit, dat hij deze visie heeft wordt van daaruit gedwongen zich zowel rekenschap te geven van zijn visie als van de wijze waarop hij de geschiedenis wetenschap moet beoefenen. Theoreti sche belangstelling bleek bij Romein reeds ü'iT'é-ijn dissertatie:. Dostojewski in de westcrsche kritiek. Een hoofdstuk uit de geschtraenis van den literairen roem" IN 1939 werd Romein gewoon hoogleraar voor de na-middeleeuwse geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. De eer ste jaren waren moeilijk, omdat hij voor de bezetter uiteraard een volkomen onaan vaardbare figuur was, maar in 1945 kon Romein zijn activiteiten hervatten en van af dit moment begint de uitwerking van zijn conceptie der theoretische geschiede nis. Velen, die in 1946 studenten of jonge afgestudeerden waren, zullen zich herin neren hoe bij gelegenheid van het 19de Nederlandse Filologencongres te Amster dam in april '46 een gebeurtenis in die tijd met nog slechte internationale verbin dingen Jan Romein en Frank Baur uit PROF. DR. JAN MARIUS ROMEIN, die Russische letteren en geschiedenis. In 1924 gisteren in Amsterdam is overleden, werd 30 oktober 1893 te Rotterdam geboren uit het huwelijk van Jan Julius Romein en Ca- tharina ter Marsch. Te Rotterdam bezocht hij de h.b.s. en het gymnasium. Na in 1914 staatsexamen te hebben gedaan, ging hij in Leiden studeren. In 1918 behaalde hjj het kandidaatsexamen Nederlandse Lette ren cum laude, evenals twee jaar later het doctoraalexamen in deze studierichting en HET BESTUUR van de Vereniging van Leden van het Concertgebouworkest heeft verklaard dat de vereniging de in het rap portWitteman (zie ons blad van gisteren, pag. I) voorgestelde maatregelen betref fende salarisniveau en salarisverhoudingen een slechte beloning acht voor alle good will die het orkest voor Nederland in het buitenland heeft gekweekt. De Vereniging ziet deze maatregelen tevens als een erns tige ondermijning van de positie van het Concertgebouworkest, zo heeft het bestuur medegedeeld. Namens het bestuur en de directie van de Nederlandse Orkest Stichting is gisteren een telegram verzonden aan staatssecreta ris mr. Y. Scholten (met een afschrift aan het College van Rijksbemiddelaars) waarin ernstige verontrusting wordt uitgesproken over enkele in het derde rapport-Witteman vervatte conclusies en aanbevelingen. In het bijzonder wordt de nieuwe percentuele verhouding in de clas sificatie der orkesten noodlottig geacht. De stichting ondersteunt het uitgangspunt om het salarissysteem te baseren op een behoorlijke honorering van de laagsbezol- digde orkest-musici, doch zij acht de nieu we verhoudingscijfers onaanvaardbaar en in strijd met de nationale en internationale betekenis van het Concertgebouworkest zo als die nog onlangs tot uiting kwam bij succesvolle buitenlandse tournees. „Onze stichting zal uwe exellentie binnenkort een nota over dit jongste rapport toezenden doch zij verzoekt reeds thans uw invloed aan te wenden, opdat de geadviseerde clas sificatie-verhouding, waardoor het artistie ke peil van het Concertgebouworkest wordt bedreigd, niet tot stand komt". De directeur van het Residentie-Orkest, de heer W. F. Brederode, zei ons bijzon der gelukkig te zijn met de nieuwe or kestenclassificatie. Hij ziet in de nieuwe regeling, die de salarisachterstand van het Haagse orkest tot het Concertgebouwor kest terugbrengt van vijftien tot tien per cent alleen maar voordelen, voornamelijk door de erkenning, die blijkt voor de prestaties van Van Otterloo en de zijnen. De nieuwe regeling noemde hij voor de orkesten van Utrecht en Rotterdam een onrechtvaardige slag in het gezicht. Er zal in een volgend rapport-Witteman zeker aandacht moeten worden geschonken aan de positie van deze orkesten. Voor de tot dusverre laagst geklasseerde ensembles kan de nieuwe regeling alleen maar gun stig worden genoemd. De stichting Rotterdams Philharmonisch Orkest protesteert tegen de in het derde rapport commissie-Witteman vervatte voorstellen gezien de achterstelling van het Rotterdams Philharmonisch Orkest ten op zichte van het Residentie-Orkest en andere orkesten. Zij acht de voorstellen, ook wat de salarissen betreft, onaanvaardbaar. Het bestuur heeft een protestschrijven aan de staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen gezonden. promoveerde hij, wéér cum laude, op het proefschrift „Dostojewski in de westerse kritiek". Tijdens z\jn studie was hjj redac teur van „Minerva" en reiscorrespondent van „Het Vaderland": van 1922 tot '25 re dacteur van „De Tribune"; in 1925 van de „Communistische Gids" en daarna tot 1932 vaste medewerker van „De Groene Am sterdammer". Verder noemen wjj nog zijn bijdragen aan het „Tijdschrift voor Ge schiedenis", „Critisch Bulletin", „Groot Nederland", „De Gids", „Elseviers Maand schrift", „De Stem", „i 10", „Mens en Maat schappij", „Griindbergs Archiv für Arbeits- bewegung und Socialismus", „B.vzantini sche Zeitschrift" en „Mass und Wert". Zjjn bjjdragen aan woordenboeken en encyclo pedieën zijn talrijk. Hij was tot zijn dood redacteur van „De nieuwe Stem" en mede redacteur van de Unesco-uitgave „History of scientific and cultural development of mankind". In 1939 werd hij buitengewoon en in 1945 gewoon hoogleraar aan de Gemeente Universiteit van Amsterdam in de nieuwe- en theorie der geschiedenis. Prof. Romein was lid van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde te Leiden, van het Historisch Genootschap te Utrecht, van de Nederlandse PEN-Club. ZIJN VOORNAAMSTE publikaties zijn „Dostojewski in de westerse kritiek" (1924), „Byzantium" (1928), „Geschiedenis van de Noord-Nederlandse Geschiedschrijving in de Middeleeuwen" (1942), „Machten van deze tijd" (vierde druk 1950), „De lage lan den bij de zee", tesamen met zijn echtge note dr. A. Romein-Verschoor (derde druk 1949). ..Het onvoltooid verleden" (tweede druk 1948), „Erflaters van onze beschaving" tesamen met zijn echtgenote (vier delen, zesde druk 1947), „In opdracht van de tijd" (1946), „De biografie" (1946), „Tussen vrees en vrijheid" (1950), „In de hof der historie" (1951), „Carillon der tijden" (1953), „In de ban van Prambanan" (1954), „Aera van Europa", met medewerking van zijn echt genote (1954), „De eeuw van Azië" met me dewerking van zijn zoon drs. J. E. Romein (1955). Voorts noemen wij zijn vertaling in tien delen van Romain Rolland's „Jean Christophe" en zijn inleiding daartoe, zijn vertaling met inleiding en register van Franz Mehring's „Karl Marx, geschiedenis van zijn leven", zijn bewerking van Ch. Seignobos'„Le Moyen Age"; voorts „Grond stoffen en politiek" (1933). Gent de grote redevoeringen uitspraken Dit vond plaats in de Koepelkerk aan het Leidse Bosje en velen hebben toen onge twijfeld de indruk gehad, dat hier iets be langrijks gebeurde. In 1950 nam Romein deze toespraak, die reeds eerder bij Wolters was verschenen op in zijn bundel „Tussen Vrees en Vrij heid". De titel luidt „Theoretische ge schiedenis" en deze toespraak is het be> gin van een voortdurende stroom van stu dies, waarin Romein zich steeds weer op nieuw rekenschap geeft van doelstelling en werkwijze van de wetenschap der geschie denis. Daarbij legde hij er graag volkomen terecht de nadruk op, dat theoretische geschiedenis iets anders is dan filosofie der geschiedenis. En soms liet hij zich zo uit, dat hij filosofie der geschiedenis een onding vond, dat behoor de te verdwijnen. DEZE LAATSTE uitlatingen zijn waar schijnlijk te verklaren uit zijn angst, dat zijn mede-historici zijn theoretische ge schiedenis voor geschiedfilosofie aan zou den zien. Romein echter wilde er niets anders in zien dan de bezinning van de wetenschappelijke historicus op het werk dat hij verricht. Kwesties van de methode spelen er dan ook een grote rol in, zoals duidelijk is in het enige boek, dat Ro mein uitsluitend aan dit thema wijdde: In de Hot der Historie (1951). Maar dit neemt niet weg, dat de stelling van de betekenisloosheid van de geschiedfilosofie juist van een man als Romein vreemd blijft. Hij heeft zijn Marxisme nooit onder stoelen of banken gestoken en het kon hem toch moeilijk ontgaan, dat het Marxisme in laatste instantie niéts anders dan een filosofie der geschiedenis is. Voor het Marxisme had Romein vroeg gekozen. Iets van een verantwoording van zijn historicus-Marxist zijn vindt men in zijn woord vooraf bij de eerste (1938) en ze vende druk (1956) van „Erflaters van onze Beschaving", dat hij tesamen met zijn vrouw, dr. Annie Romein-Verschoor schreef. Deze samenwerking tussen Jan Romein en zijn vrouw komt overigens tel kens naar voren en zij heeft op zijn werk ongetwijfeld stimulerend en verrijkend ge werkt. Maar de keuze voor het Marxisme lag bij Jan Romein reeds veel eerder. In een gesprek vertelde hij mij eens, dat hij als jong geleerde zich voor een keuze had voelen staan: orthodox Christen te zijn of Marxist. Hij zag het eerste echter onherroepelijk verbonden met conservatis me en koos daarom het laatste, in het besef voor de mens te kiezen. Van een afkeer van het christendom merkte men althans bij de oudere Romein niets TEGENWOORDIG zou men niet gemak kelijk meer voor een dergelijke keuze ko men te staan. Maar nadat zij eenmaal gevallen is, heeft Romein haar consequent doorgezet niet in die zin, dat hij het Marxisme als partij-communisme heeft ge ïnterpreteerd, maar als inspiratie voor het denken en het handelen van de mens. De aandacht voor hetgeen de brede lagen der bevolking beweegt, heeft de aandacht voor de individuele mens daarbij niet ten on der laten gaan. Boeken als „De Biogra fie" (1946) en de reeds genoemde Erf laters zijn daarvan een duidelijk voor beeld. Daarbij heeft Romein steeds naar een persoonlijke stellingname gestreefd, maar hij blijft er daarbij van overtuigd, dat zijn geschiedbeschouwing „haar laat ste grond nog altijd vindt en zal blijven vinden in de stichter waarnaar zij hier vernoemd is." Aldus verwijzen de Romeins in de Erflaters naar Marx. Het is duidelijk, dat Romeins openlijke keuze voor het Marxisme in menige kring heeft bijgedragen tot een toename van de schuwheid voor zijn theoretische geschie denis. Romein had zijn laatste jaren wil len besteden aan het schrijven van een groot werk over dit thema. Daartoe had hij verkregen, dat zijn gewoon hoogleraar schap in een buitengewoon werd omgezet, waarvan de opdracht „theoretische ge schiedenis" luidde. Hij was rustig gaan wonen, ver van alle drukte, in Groet. Hij heeft er ongetwijfeld hard gewerkt, maar zijn hart begon hem in de steek te laten. Op dit ogenblik weet ik niet, hoever het plan voor het boek gekomen is. Hopelijk ver genoeg, dat althans gedeelten eruit ons als zijn geestelijk testament kunnen berei ken. Prof. dr. B. Delfgaauw De eerste concertmeester van het Con certgebouworkest, de heer Steven Staryk, zal met ingang van 1 september 1962 het orkest verlaten. Hij zal zich in Londen gaan vestigen. Het bestuur van de Nederlandse Orkest stichting betreurt het uiteraard dat het niet mogelijk is gebleken de verbintenis met de heer Staryk voort te zetten, doch verheugt zich er over dat de heer Staryk zich bereid heeft verklaard als eerste con certmeester incidenteel medewerking te ver lenen aan een aantal concerten van het Concertgebouworkest. De Nieuwe Komedie zal binnenkort haar repertoire van oude kluchten uitbreiden met de anonime „Klucht van Windbuil en Platzak". Peter van der Linden heeft de regie van dit stuk, dat op dinsdag 24 juli op het Haagse Binnenhof als wagenspel in première gaat. De door Leontien van Beurden aangeklede klucht wordt opge voerd door Henk Votèl, Paul van Gorcum, Jan Korevaar en Kitty van Wijk. De erie wagenspel-opvoeringen van deze zomer omvat verder Bredero's „Klucht van de Koe", "geregisseerd door Fred Engelen en 't anonieme „Nu Noch" onder regie van Erik Vos. AANKONDIGINGEN en BESCHOUWINGEN HILVERSUM I. 746 kc/s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Spaanse amu sementsmuziek (gr.) 8.30 Verkeerswen- ken 8.35 Voor de kinderen. 8.55 Kook- praatje. 9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10 Klassieke muziek (gr.). (9.35- 9.40 Waterstanden). VPRO: 10.00 Boekbe spreking. VARA: 10.20 Melodieën-Expres. 10.50 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Klassieke muziek (gr.). 12.00 Licht orkest. 12.30 Mededelingen ten behoeve van land en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Hammondorgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Dansorkest met zangsolisten. 13.45 Gesproken portret: 14.00 Historische opna men. 14.45 Volksmuziek. 15.00 Bijstand voor gehandicapten, toespraak. 15.10 Voor de jeugd. 16.30 Licht orkest. 17.00 Wegwij zer, tips voor vakantie en snipperdagen. 17.50 Regeringsuitzending: Ned. Nieuw- Guinea, lezing door drs. C. S. I. J. Lager- berg. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Actualiteiten. 18.30 R.V.U.: Hedendaagse letterkunde-VI, door Jacques den Haan. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Licht instru mentaal trio. VPRO: 19.30 Voor de jeugd VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Metropole or kest. 20.35 Kaf en koren, wekelijkse noti ties. 20.45 De bruiloft is alleen maar het begin, hoorspel. 22.00 Sranang Tori, Suri naams programma. 22.20 Sport halverwe ge. 22.30 Nieuws. 22.40 Met een knipoog naar de Muzen, muziek en gedichtjes. 23.00 Holland Festival 1962: Bariton en piano: Moderne liederen. 23.35 Volksmu ziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00- 24.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde muziek. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 7.50 Het brood des levens, meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Lichte grammofoonmu ziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Grammo foonmuziek. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Geestelijke liederen. 11.15 Klassieke kamermuziek (gr.) 12.00 Lichte grammo foonmuziek. 12.15 Jazzmuziek (gr.) 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht ensemble. 12.53 Grammofoon muziek of actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Theaterorkest, zang en orgel. 13.45 Klas sieke en moderne kamermuziek (gr.) 14.55 Pianoduo: klassieke muziek. 15.15 Triptiek, een programma voor mensen die vrij wil len zijn. 15.30 Opera-aria's met orkestbe geleiding (gr.) 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Lichte grammofoonmuziek. 17.40 Beursbe richten. 17.45 Licht ensemble en zang. 18.10 Kinderkoor. 18.30 Het Spektrum, le zingen. 18.45 Jazzmuziek (gr.) 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.10 Muziek van Het Leger des Heils. 19.30 Radiokrant. 19.50 Walsmuziek (gr.) 20.00 Luisteren naar de zon, klankschets. 20.15 Stockholm Festival: Stockholms Filharmonisch orkest en so list: klassieke muziek. 21.50 Kanttekenin gen. 22.00 Promenadeorkest, radiokoor en zangsolisten. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond overdenking. 22.55 Haags Liturgisch ka merkoor en instrumentaal ensemble. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Orkest muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Moderne en klassieke kamermuziek. 14.00 Orkest, koor en solisten. 14.35 Klas sieke marsen. 14.50 Grammofoonmuziek. 15.00 Fagotrecital. 15.25 Vrolijke amuse mentsmuziek. 16.00 Beursberichten. 16.06 Casinoconcert. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 17.50 Boekbespreking. 18.00 Sym fonische muziek. 18.10 Lekenmoraal en fi losofie. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Amu sementsmuziek. 19.00 Nieuws. 19.40 Or kestmuziek. 20.00 Amusementsmuziek. 21.0 Casinoconcert. 22.00 Nieuws. 22.15 Amuse mentsmuziek. 22.55 Nieuws. 23.00-23.15 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal. 20.20 C.H U„ po litieke lezing 20.30 Tekenfilm. 20.35 Do cumentaire film. 20.45-22.15 Speelfilm. VOOR WOENSDAG AVRO: 17.00 Voor de jeugd. NTS: 17.30- 17 40 Internationaal jeugdjournaal. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.15 Het bezoek van H.K.H. Prinses Irene en H.K.H. Prinses Margriet aan de West. KRO: 20.30 Tekenfilm. 20.55 Sportpraatje. 21.20 Ate lier, amusementsprogramma. 21.50 Terug keer, documentaire over de eerste vier, in Klein-Azië, gehouden concilies.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4