igpijke
deling
Mededeling
Sterke verdeeldheid over het
rapport - Witteman
Concert in „De Hoeksteen
in Santpoort—Zuid
STICHTING „VRIENDEN VAN VERONICA"
Mensenhee mensen nieuwe musical
van Mies Bouhuys en Walter Kous
Wereldmuziekconcours
in Kerkrade geopend
Nagelaten oeuvre van
John bracht bijna
een miljoen op
Operazangeres slaat
criticus in het gezicht
4
II
N.R.U.-dirigentencursus
leidde 614 gegadigden op
luisterviskaart
RADIO VERONICA OFFICIEEL!
RADIO VERONICA LEGAAL!
AANKONDIGINGEN en BESCHOUWINGEN
ZATERDAG 21 JULI 1962
.i
-
rwm
99
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
elevtstefiro gramma
V-. gv v
LINKS EEN HARINGKAR, rechts een
antiquiteitenwinkel en de respectieve eige
naars daarvan met familie een mooie
diepe vetedie leidt tot het opwerpen van
een muur van tonnen midden over de
straat, die aan het slot van de geschie
denis het toneel wordt van een even mooie
en diepe verzoening. Want de liefde van
de dochter links voor de zoon van rechts
vereffent het leven van de straat in har
monie. Dat is het verhaal van de musical,
waarvoor Mies Bouhuys de tekst en Wal
ter Kous de muziek schreef en die giste
ren in De Kleine Komedie in Amsterdam
door de Toneelgroep Centrum in première
werd gebracht onder de titel „Mensen, hee
mensen".
MOGE DE INTRIGE dan al een herken
baar stramien hebben, het gaat bij een
musical om de toon en wie zich kan voor
stellen wat hij zou voelen als hem in een
Amsterdamse straat de kreet „Mensen,
hee mensen" in de oren zou klinken, die
weet ook welke toon deze musical heeft:
direct aansprekend, open en vertrouwd, ge
moedelijk met een kans op „heibel". Of
zou het nu al zo zijn dat de uitroep „Men
sen, hee mensen" voor ons de lading van
de musical heeft gekregen en deze tekst
en toonverklaring een interpretatie achter
af is? Het zal wel een wisselwerking zijn,
want deze musical heeft de Amsterdamse
sfeer als inzet, zoals ook Mies Bouhuys'
eersteling op dit gebied: „Alle wegen gaan
naar Amsterdam."
MIES BOUHUYS heeft talent voor de zo
moeilijk definieerbare vorm van de muzi
kale komedie. Zij heeft het verhaaltje ge
bruikt als leidraad voor een veelheid van
sketches, dansjes, liedjes, dialogen, „mas
sa"-scènes (in totaal zeventien acteurs en
actrices), waarin het gemoed van de toe
schouwer op velerlei wijze wordt beroerd
het spel heeft een gezellig-satirische in
slag, een oprecht-sentimentele, een puur
humoristische, een critische, zowaar ook
een echte generatie-aanklacht, waarbij
voor de jeugd wordt geopteerd. Misschien
is het allemaal wel iets te „volgestopt"
en kreeg de musical niet de tijd om op
zijn eigen maat uit te drijven en door de
mengvormen heen zijn eigen vorm te krij
gen; zoals veel veldbloemen nog geen veld-
boeket maken. Maar dat is meer een over
weging achteraf, want de toeschouwer ver
liest zich telkens opnieuw in de verrukke
lijke spontaniteit waarmee de Centrum
spelers „Mensen, nee mensen" een ver
overende frisheid soms zelfs ademloos
heid geven.
IN DE EERSTE PLAATS moet dan re
gisseur Walter Kous genoemd worden, die
zijn mensen notabene in de vakantie
periode zo'n enthousiasme heeft inge
geven, dat het borg staat voor de zes
weken die de musical in De Kleine Kome
die zal lopen. Voorts gaf Sara Heyblom
als de eigenares van de antiekzaak, een
uitstekende uitbeelding van de dame, die
achter de fagade van haar waardigheid
De staatssecretaris van onderwijs, kun
sten en wetenschappen mr. Y. Scholten
heeft vrijdag in de concertzaal te Kerk
rade het vierde wereldmuziekconcours ge
opend. Dit geschiedde tijdens een plech
tigheid die o.m. werd bijgewoond door de
ambassadeurs en consuls van België,
Luxemburg en Frankrijk, de bisschop van
Roermond, de consul van Spanje, de gou
verneurs van Nederlands- en Belgisch Lim
burg en vertegenwoordigers van de West-
duitse, de Zweedse en de Zuidslavische
regeringen.
Militairen van het garnizoen Maastricht
hesen de vlaggen van de 21 deelnemende
naties onder daverende kanonschoten, ter
wijl het Wilhelmus en het Israëlische volks
lied werden gespeeld. Het laatste volks
lied werd uitgevoerd omdat het Nationaal
Jeugdorkest van Israel, de trotse be
zitter is van de W.M.C.-wisselprijs, een zil
veren lier, beschikbaar gesteld door Ko
ningin Juliana. De plechtigheid werd op
geluisterd door een koor van 300 mannen,
leden van verschillende zangkoren in Kerk
rade. Hierna volgde het galaconcert door
het Concertgebouworkest onder leiding van
Bernard Haitink, dat werken van Berlioz,
Beethoven, Henkemans en Strawinski ten
gehore bracht.
De nagelaten schilderijen van de Britse
schilder Augustus John, die in oktober op
83-jarige leeftijd is overleden zijn thans
op een veiling verkocht voor 99.540 pond
of ruim een miljoen gulden.
Er was een grote menigte aanwezig in
de veilingzaal Christie's bij de veiling van
de 70 schilderijen en 115 tekeningen die
John gemaakt heeft in de jaren tussen
1900 en 1956. Al deze werken werden na
zijn dood in zijn atelier aangetroffen. Een
zelfportret van de schilder bracht 90.000
gulden op. Een portret van zijn vrouw
uit 1911 85.000 gulden.
Nell Kopen, Wim van den Brink,
Simone Rooskens en Leen Jongewaard
in Mies Bouhuys' musical „Mensen,
hee mensen
geen intrige vermijdt om de haringkar
weg te krijgen. Wim van den Brink ex
celleerde als de haringman, die in zijn
edele verontwaardiging toch nog tijd vindt
om „waardig, waardig" te roepen. Boven
dien had hij een heerlijke manier van zin
gen. echt goéd-slecht. Leen Jongewaard
als de linke glazenwasser die van beide
straatwalletjes snoept verwierf enkele open
doekjes met zijn geinige typeringen en
blanke-onschuldvertoon; zijn liedjes zong
hij in de beste traditie van de lekker uit
halende Amsterdamse straatzangers. Het
jonge stel dat de volledig heersende on
min in liefde doorkruist, werd door zoon
van de „antiek" Piet Römer, uitstekend
zingend en acterend, en dochter van de
„haring" Simone Rooskens, lief en bijde
hand, op echte musicalmaat gespeeld. Nell
Koppen oogstte enkele open doekjes met
haar héél gewoon vrouw-van-de-haring-
man zijn.
Decors en kostuums waren ontworpen
door Herman Gordijn. Het leuke decor
overwon zelfs de bezwaren van het
te kleine toneel.
ALBERT MOL had de choreografie die
op het te kleine toneel van deze zaal nog
niet helemaal tot haar recht kon komen.
De licht aansprekende muziek en plezie
rige liedjes van Walter Kous voldeden heel
goed. Met „Mensen, hee mensen" is Am
sterdam een nieuwe vorm van zomeramu-
sement rijker die het tegen ons klimaat
kan opnemen.
Ton Neelissen
BRISBANE (Australië) (AP) De 31-
jarige Urugayaanse operazangeres Ana
Raquel Satra heeft de 63-jarige criticus
dr. William Lovelock in de foyer van het
Majesty-theater in Brisbane met een leren
handschoen in het gezicht geslagen.
Het incident speelde zich af gedurende
de pauze in een voorstelling van „Ariad
ne auf Naxos", maar de aanleiding was
de recensie die Lovelock had geschreven
over de opvoering, de vorige avond, van
„La Traviata" in een ander theater,
gevat de bewegelijke obligate fluitsolo
speelde. Tine van Raalte zong met opval
lende zuiverheid, duidelijke dictie en met
een heldere klank die op de hoogtepunten
van stemglans de rijke mogelijkheden van
haar zangkunst kon aantonen. Eenzelfde
indruk maakte zij met Hendrik Andriessens
„Fiat Domine" en met het innemend-een-
voudig en verfijnd gezongen „Heer Jezus
heeft een hofken" besloot Tine van Raai
te haar aandeel in dit concert. Albert Mei
lof heeft zich ook kunnen onderscheiden
met de Fluitsonate in G van J. B. Loeillet,
een vertolking, die opviel door mooie toon-
vorming en een bijzonder ontwikkelde vin
gertechniek.
De grote belangstelling, die voor de „Hoek-
steen"-concerten getoond wordt, heeft de
organisatoren' daarvan doen besluiten na
de zomer weer met een nieuwe reeks te
beginnen.
De internationale dirigentencursus 1962
van de Nederlandse Radio Unie is vrijdag
avond met een afscheidsbijeenkomst in kas
teel De Haar te Haarzuilens besloten.
De vice-voorzitter van de N.R.U., mr.
H. W. van Doorn, deelde mede, dat se
dert de oprichting van de cursus 614 ge
gadigden uit 37 landen, verdeeld over alle
werelddelen, zich hadden aangemeld. Van
hen werden 214 uit 26 landen toegelaten,
van wie 47 Nederlanders (20 percent). Er
werden 110 toehoorders uit 17 landen toe
gelaten.
Mr. van Doorn herinnerde aan de car
rière van de Nederlandse oudcursisten Ber
nard Haitink thans dirigent van het Con
certgebouworkest, Frits Knol, assistent
dirigent van het Utrechts Stedelijk Orkest,
Frits Kox, Eli Poslawski en Charles de
Wolff. De drie laatstgenoemden verricht
ten voor Nederlandse orkesten herhaalde
malen gastdirecties. Mr. Van Doorn deel
de vervolgens mede dat de Nederlandse
cursisten Fons Rats en Bert Esser, in
het kader van het „Plan jonge dirigenten"
in het komende concertseizoen stageren
zullen bij de USO en bij het Symfonie
orkest van Edinburgh.
Aan het slot van zijn toespraak maakte
mr. Van Doorn bekend dat de Italiaanse
regering prof. Franco Ferrara met de zil
veren medaille voor onderwijs en kunst
had onderscheiden.
Advertentie
Dat in Nederland behoefte bestaat aan een radio-
omroep, die voornamelijk lichte en prettige ontspan-
ningsmuziek uitzendtwie twijfelt daar nog aan!
Radio Veronica - zij het gesteund door adverteerders -
streeft tot veler voldoening naar een volledige bevredi
ging van deze bestaande muzikale behoefte in ons land.
Teneinde Radio Veronica bij dit streven daadwerkelijk
en moreel te steunen, is op 3 juli 1962 bij notariële acte
opgericht:
.VHI1NDEN VAN VERONICA*
4
STICHTING t* fi
vp*r»virA* A.
Deelnemer
1962/63
-Vt 025
Cootribotl* f 1.» per jur
Pe»bej 14 Hü*ra#o Geo >140} M bum «u poenig*. C Pnnu, Hflro
•OiuJergtUkené#
geeft zich hierbij
op «Ie deelnemer.
Veem
Street.
Pleet#
••▼.p. in blobletter#
Invullen
Stichting
••Vrienden r. Teroniee"
Ifd.
Postbus H
SILVER SUB
Deze Stichting stelt zich ten doel ook bij de overheid
begrip te kweken voor de door honderdduizenden, zo
niet miljoenen Nederlanders erkende nuttige functie
van een dergelijke omroep.
U, die Radio Veronica een warm hart toedraagt, kunnen
wij bij dit beroep op de overheid niet missen.
Want met Uw hulp, die U kunt geven door U op te
geven als deelnemer aan de Stichting „Vrienden van
Veronica" willen wij dan gezamenlijk trachtén voor Radio
Veronica een officiële erkenning te verkrijgen.
Voor dit deelnemerschap vragen wij U f 1,- per jaar,
waarvoor U behalve een foto van het populaire radio
schip nevenstaande „Luisterviskaart" ontvangt.
Wij verwachten deze gulden per persoon niet in zijn
geheel nodig te hebben voor deelnemersadministratie
en het toezenden van de „Luisterviskaart".
Daar de Stichting geen enkele winst beoogt, heeft het
bestuur derhalve besloten - en naar wij vertrouwen met
Uw goedkeuring - het overblijvende bedrag ten goede
te laten komen aan liefdadige instellingen.
Een en ander geheel onder controle van een N.l.v.A.
accountantskantoor.
Luisteraars, die met het streven van deze Stichting
sympathiseren kunnen zich op de volgende wijze als
deelnemer opgeven:
a) Door het zenden van een briefkaart aan de Stich
ting „Vrienden van Veronica", afd. H.D.Postbus 14
te Hilversum en aan de adreszijde f 1,- aan extra
postzegels bij te plakken.
b) Door storting van f 1,- op de girorekening van de
penningmeester der Stichting: C. Petrus, postgiro
38405, Hilversum Afd. h.D.
c) Door het zenden van een postwissel ad f 1,- aan
de Stichting „Vrienden van Veronica" Postbus 14
te Hilversum. Afd. 'H.D.
Onmiddellijk na ontvangst zenden wij U dan onze
„Luisterviskaart" en een foto van het populaire radio
schip.
Het Bestuur van de Stichting
„Vrienden van Veronica"
Maak ook Uw vrienden en kennissen deelnemer aan de
Stichting „Vrienden van Veronica" tot bereik van Uw
en ons ideaal:
Voorgedrukte aanmeldingskaarten worden op verzoek in ieder kwantum toegezonden.
Morena. De Duitse toneelspeelster
Erna Morena is vrijdag te München ge
storven. Zij is 77 jaar geworden. In de
tijd van de „stomme" film was zij vaak de
tegenspeelster van Konrad Veidt.
ER HEERST STERKE verdeeldheid over het rapport-Witteman, waaruit zoals
wij uitvoerig hebben bericht de staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen, mr. Y. Scholten, de voorstellen heeft'overgenomen inzake herclassifi
catie van de orkesten en de hogere salariëring der orkestmusici. De voorgestelde
nieuwe classificatie is dus 1) Concertgebouworkest, 2) Residentie-Orkest, 3) alle
overige gesubsidieerde orkesten, waaronder het N.Ph.O. In de thans nog geldende
classificatie zijn er vijf klassen, namelijk ook het Utrechts Stedelijk Orkest en het
Rotterdams Philharmonisch Orkest. Wij publiceerden reeds dat het Concertgebouw
orkest de nieuwe voorstellen met bitterheid heeft ontvangen, dat het Residentie-
Orkest zéér tevreden is, dat het bestuur van het Verbond van Verenigingen van
Leden der Nederlandse Symphonie-orkesten een protesttelegram naar de staats
secretaris heeft gestuurd, evenals de stichting Rotterdams Philharmonisch Orkest,
dat thans alle overige orkesten tot zijn niveau ziet opgetrokken.
THANS HEEFT OOK de Nederlandse
Toonkunstenaarsbond zijn teleurstelling
over de voorstllen uitgesproken. De bond
zegt bitter dat men dergelijke voorstel
len had kunnen verwachten van de Com
missie- tVitteman waar geen directe belang
hebbenden in vertegenwoordigd waren. De
bond acht het de hoogste tijd dat de staats
secretaris overleg opent met de orkestbe-
sturen en de drie vakorganisaties. „Al
leen zulk een overlegorgaan kan voor het
orkestwezen beslissingen nemen, die op
de hoogte liggen van de werkelijke be
hoeften van de orkesten". De Nederlandse
toonkunstenaarsbond stelt zich op het
standpunt dat de rijksoverheid zich garant
behoort te stellen voor een sluitende ex
ploitatie van de orkesten; „Het mecenaat
is voorbij, spreiding en peil van de mu
ziekcultuur is een overheidszaak".
DE NIEUWE KLASSENINDELING wordt
door de N.T.B. „niet anders dan een met
een artiktiek sausje overgoten financiële
aangelegenheid" genoemd. „Wel zijn de
artistieke prestaties van 't Concertgebouw
orkest aanleiding dit orkest tien percent
hoger te honoreren dan het Residentie-
Orkest, en dit laatste tien percent boven
de overige orkesten, maar welke artistie
ke maatstaven werden aangelegd voor de
vaststelling van de loonsverlagingen van
het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het
Utrechts Stedelijk Orkest en alle andere
orkesten verneemt men evenmin" aldus de
N.T.B. (op 16 juli hebben wij gepubli
ceerd dat het N.Ph.O. de uit de nieuwe
classificatie voortvloeiende loonsverhoging
met vreugde heeft begroet. Red.).
DE OPMERKINGEN en adviezen ten
aanzien van de salariëring van de orkest
musici hebben de N.T.B. teleurgesteld.
Een salaris van 4800 gulden (inclusief
A.O.W. toeslag) voor een musicus die ze
ven of meer jaren gestudeerd heeft, noemt
de N.T.B. een belediging. „Dit salaris is
minder dan wat een ongeschoolde arbei
der in oktober 1960 in de industrie ver
diende, namelijk 4940 gulden. Bovendien
zouden de jonge musici, indien het voor
stel van de commissie zou worden aan
vaard, een loonsverlaging krijgen, ja zelfs
geld terug moeten storten. Volgens de laat
ste vaststelling van het College van Rijks
bemiddelaars was het minimumsalaris in
de vijfde klasse 4500 gulden plus de A.O.W.
toeslag plus de huurcompensatie 1960 en
in de meeste orkesten de 500 gulden con
tracttoelage. Voor Rotterdam en Utrecht
is dit nieuwe minimumloon een buitenge
woon grote verlaging. Rotterdam betaalt
thans minimaal 5700 gulden en moet gaan
betalen 4800. Het voorstel tot verhoging
van de maximumsalarissen voor de musi
ci in de groep restorkesten vindt de N.T.B.
niet onbelangrijk.
SCHERPE PROTESTEN tegen het rap
port zijn door het Rotterdams Philharmo
nisch Orkest verzonden aan de staatsse
cretaris van Onderwjs, Kunsten en Weten
schappen, de minister van Sociale .Zaken
en Volksgezondheid, de Stichting van den
Arbeid, het College van Rijksbemiddelaars,
het gemeentebestuur van Rotterdam en de
provinciale staten van Zuid-Holland. Bij
zonder gegriefd blijkt men in Rotterdam te
zijn over het feit, dat het Residentie Or
kest hoger geklassificeerd is dan het Rot
terdams Philharmonisch Orkest. Voorzit
ter mr. Wakkie zei tijdens een perscon
ferentie dat in Rotterdam geen bezwaren
zouden zijn gemaakt al was men hier
van ook geen groot voorstander indien
alle gesubsidieerde orkesten over een kam
waren geschoren met uitzondering van het
Concertgebouworkest. Nu er toch een uit
zondering is gemaakt alleen voor het Re
sidentieorkest, is dat in Rotterdam moei
lijk verteerbaar. De artistieke problemen
worden in het rapport van de commissie
niet of nauwelijks behandeld, aldus mr.
Wakkie. Wat de salarissen betreft is een
politiek gevolgd die sociaal gezien niet
meer van deze tijd is. Voor de gehele
gevolgde werkwijze had mr. Wakkie dan
ook geen goed woord over. De werkne
mers zijn niet gehoord, de werkgevers
nauwelijks. Van een loongesprek als zo
danig is geen sprake geweest.
DE VERENIGING van Leden van het
Residentieorkest heeft aan het bestuur van
het Orkestenverbond doen weten, dat zij
per 19 juli 1962 uit het Orkestenverbond
treedt. In het Orkestenverbond was volgens
de Vereniging overeengekomen, dat de aan
gesloten leden van de Nederlandse sym
fonieorkesten zich zouden onthouden van
een oordeel over de classificatie van de
Nederlandse symfonie-orkesten. In een
communiqué heeft het Verbond met name
de status van het Concertgebouworkest on
juist genoemd. Hiermede overschreed vol
gens het oordeel van de Vereniging van
Leden van het Residentieorkest het Orkes
tenverbond als overkoepelend orgaan niet
alleen zijn bevoegdheden, maar paste het
tevens discriminatie toe op zijn leden.
De reeks concerten, die gedurende dit
seizoen in het kerkgebouw „De Hoek
steen" van de Nederlands Hervormde Ge
meente te Santpoort-Zuid is gege
ven, werd vrijdagavond besloten met een
muziekuitvoering, waarvoor de medewer
king verkregen was van de sopraan Tine
van Raalte, de jeugdige fluitist Albert
Meilof en zijn vader Jene Meilof, die het
nieuwe orgel zou bespelen bij zelfstandige
vertolkingen en bij begeleidingen.
Jene Meilof had voor dit concert orgel
werken gekozen, die voortreffelijk pasten
bij het klankkarakter van het orgel. Het
instrument heeft weliswaar een beschei
den register-dispositie, maar daarin zijn
de toon-timbres in een voorbeeldig even
wicht, ook voor wat de sterktegraad be
treft, opgenomen. Het orgel kan zichzelf
zijn met werken uit het begin van de Re
naissance en de Barok-periode, en even on
gedwongen kan het dienstbaar gemaakt
worden aan hedendaagse orgelmuziek,
wanneer althans de componist besef heeft
gehad voor de ware orgelklank.
Op dit concert kon Jene Meilof aanto
nen hoe uitnemend de klankenrelatie van
het orgel is met de Variaties over „Mein
junges Leben hat ein End" van J. P.
Sweelinck, met drie orgelkoralen en een
Trio van Johann Sebastian Bach en met
de Variaties over „Frisch auf, gut G'sell"
van Hugo Distier, een thema dat wel lijkt
afgeleid te zijn van ons „Merck toch hoe
sterek". De organist gaf van deze werken
gezonde, ritmisch kernachtige en duidelij
ke interpretaties, met zorg voor doeltref
fende registraties. In eenzelfde vertolkings
sfeer hield hij ook zijn begeleidingen.
Allereerst bij de voordracht van de Can
tate „Hemmet den Eifer" van G. Ph. Te-
lemann door Tine van Raalte,waarbij de
jonge Albert Meilof kwiek en muzikaal-
Satra deelde aan interviewers het vol
gende mede: „Ik had Lovelock laten ver
zoeken, mij in de foyer te ontmoeten.
Ik voegde hem enkele Engelse woorden
toe die ik heb geleerd en koos ze zorg
vuldig. Toen trok ik mijn handschoen uit
en gaf hem flinke klappen op beide wan
gen. Ik was van plan geweest hem met
mijn zware ring met turkoois een stomp
op zijn neus te geven, maar besloot op
het laatst hem die te besparen. Ik wilde
niet dat er bloed zou vloeien".
Toen men haar vertelde dat er geruch
ten liepen, volgens welke zij zich „als
een viswijf" had uitgedrukt, zei Satra:
„Ik heb gezegd wat ik juist achtte, maar
ik ben zeker geen viswijf". Lovelock, die
directeur van het Staatsconservatorium
voor muziek van Queensland geweest is,
zei later „Ik was verbijsterd. Dit is de
eerste keer, dat ik door een operaster
in het gezicht werd geslagen en zulke
taal moest aanhoren. Ik blijf erbij, dat
zij vals heeft gezongen".
Schrijvende over het eerste optreden te
Brisbane van Franco Brozzesi als Alfre
do in „La Traviata" had Lovelock opge
merkt: „Hij heeft niet zelden de neiging,
vals te zingen waarbij mevrouw Satra
hem als Violetta het voorbeeld gaf.
Einde. In de twaalf maanden voor 31
maart van dit jaar zijn in Engeland drie
honderd bioscopen gesloten, zo heeft de
filmraad in Londen in haar jaarverslag
bekendgemaakt.
Burgemeester. Tot burgemeester van
Zwartsluis is benoemd de heer J. G. Buy-
nink, thans gemeentesecretaris in Medem-
blik en lid van de anti-revolutionaire
partij.
HLVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR
20 00—24.00 AVRO.
VARA 8.00 Nieuws, postduivenberichten en
socialistisch strijdlied. 8.18 Voor het platteland
8.30 Weer of geen weer, gevarieerd programma
9.45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Holland
Festival 1962: Strijkorkest: oude muziek. 10.40
Lieve ouders.., brieven van kinderen. 11.00 Lich
te grammofoon muziek. AVRO: 12.00 Theater-or
kest met zangsoliste. 12.30 Sportberichten 12.32
Lichte grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.07
De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Medede
lingen of grammofoonmuziek 13.20 Verzoekpro
gramma voor de soldaten. 14.00 Boekbespreking.
14.10 Concertgebouw-orkest en soliste: Klassieke
en moderne muziek. 15.00 Dansorkest en zangso
listen. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Walsorkest.
17.30 Voor de jeugd 17.50 Nieuws, sportuitslagen
en sportjournaal. VPRO: 18.30 Korte Protestantse
kerkdienst. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De
Open Deur, lezingen. AVRO: 20.00 Nieuws 20 05
Traumiinsel, operette (gr.). 21.00 Een reis door
jong Afrika, gesprek (I). 21.15 Muziek uit Afrika
(gr.). 21.30 Lichte grammofoonmuziek 22.00 Rijk
dom der welluidendheid (gr.): klassieke muziek
22.30 Nieuws. 22 40 Actualiteten 23,00 Zang en
piano: lichte muziek. 23.20 Strijkkwartet (gr
klassieke muziek. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
10.00 IKOR. 12.00 NCRV. 12 15 KRO.
17 00 Convent v. Kerken. 18.30 NCRV
19.45—24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Kerkorgelconcert (gr.):
klassieke muziek. 8.25 Inleiding Hoogmis. 9.00
Plechtige Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en water
standen. 9.45 Bariton en orgel: psalmen. IKOR:
10.00 Muziek voor de zondag. 10.15 Inleiding op
de kerkdienst. 10.30 Nederlands Hervormde kerk
dienst. 11 30 Vraag en antwoord 11.45 De kerk in
de spiegel van de pers. NCRV: 12.00 Klassieke
nmuziek (gr.). KRO: 12.15 Populaire grammofoon
muziek. 12.35 Instrumentaal kwartet met zang-
solistenlichte muziek. 12.55 De hand aan de
ploeg, lezing. 13.00 Nieuws. 13.05 Studentikeus:
studenten zingen. 13.40 Bariton en piano: klassie
ke liederen. 14.05 Strijkkwartet: klassieke mu
ziek. 14.45 Europese volksliedjes. 15.10 Voor elk
wat wils (gr.), 16.00 Grammofoonmuziek. 16.15
Sport. 16.30 Koorzang Convent v. Kerken: 17 00
Gereformeerde kerkdienst NCRV: 18.30 Alt en
kerkorgel. 19.00 Nieuws uit de kerken. 19 05 Meis
jeskoor 19 25 Grammofoonmuziek. 19.30 De open
baring aan Johannes, lezing. KRO: 19.45 Nieuws
20.00 Een avond in Ierland. 21.30 Do-Re-Mr licht
programma. 22.20 22.25 Het boek van de dag
22.30 Nieuws, 22.40 Avondgebed. 22.55 Brabants
orkest en soliste: Moderne muziek. 23.40 Gitaar
spel (gr.). 23.55—24.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/s.
9.30 ds. P. N. Kruyswijk van Bloemendaal. 11.00
ds. G. Toornvliet van Bloemendaal - uitzending
dienst voor belangstellenden. 16.00 ds P N
Kruyswijk.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.30
Weerbericht. 12.35 Amusementsorkest en zangso
list. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten 14 00
Opera- en Belcantoconcert. 15.30 Gevarieerde
muziek en sportreportages. 17.00 Nieuws. 17.10
Lichte muziek. 18.00 Pianorecital: klassieke en
moderne muziek 18.30 Godsdienstige uitzending.
19.00 Nieuws. 19.30 Lichte muziek. 20.00 Amuse
mentsprogramma 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek.
23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55—24.00 Nws!
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10 00 VPRO
,r„„„ 10.20—24.00 VARA.
VARA. 7 00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek
7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte ochtend
klanken (gr.). 8.00 Nieuws en socialistisch strijd
lied. 8.18 Muzikale ochtendpost (gr.). 8.35 Moder
ne muziek (gr.). 9.00 Ochtendgymnastiek voor de
vrouw. 9.10 Lichte grammofoonmuziek (9 35
9.40 Waterstanden). VPRO: 10.00 Want ieder mens
draagt een naam, overdenking. VARA: 10.20 Zes
tig minuten voor boven de zestig. 11.20 Voor
dracht. 11.35 Altviool en piano: moderne muziek
12.00 Salonorkest en zangsolist. 12.30 Mededelin
gen ten behoeve van land- en tuinbouw 12 33
Voor het platteland. 12.38 Instrumentaal kwintet-
lichte muziek. 12.55 Europees honkbalkampioen-
sehap in Amsterdam. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de
middenstand. 13.20 Dansorkest en zangsolisten
13.45 De gebroken zuilen van Hercules, lezing
over Spanje en Portugal (III), 14.00 Alt, orgel en
cello: klassieke en moderne muziek. 14.30 Voor
de jeugd. 15.15 Rijnlandse muziek (gr.) 16.00
Oude liedjes. 16.15 Weerklank, muziekrevue. 17 00
Instrumentaal kwintet. 17.25 Politiekapel. 17 50
Actualiteiten. 18.00 Nieuws en commentaar 18 20
Instrumentaal kwintet: lichte muziek. 18.40 Jazz
muziek. 19.00 Parlementair overzicht. 19.15 Rege
ringsuitzending; Herman Stok presenteert de ra-
rio-zilvervloot 19.30 Holland Festival 1962: strijk
kwartet: klassieke muziek. 20.00 Nieuws, 20.05
Tango-rumba-orkest en zangsolisten. 20.35 Op de
praatstoel. 21.00 Concertgebouw-orkest: klassieke
muziek. 22.20 Actualiteiten.. 22.30 Nieuws. 22.40
Balletmuziek (gr 23.05 Woorden met stilte er
om heen, poëzieprogramma (III) 23.25 Lichte
grammofoonplaten. 23.55 24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV 7.00 Nieuws. 7.10 Te Deum laudamus
(gr.). 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 7.50 Het
brood des levens, meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15
Radiokrant. 8 35 Lichte grammofoonmuziek. 9.00
Voor de zieken. 9.35 Lichte grammofoonmuziek.
9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassieke muziek (gr.).
10.20 Rondom het Woord: etherleergang. 1105
Twee sopranen en piano: klassieke duetten. 11.35
Elk wat wils (gr.). 12.10 Lichte grammofoonmu
ziek. 12.25 Voor boer én tuinder. 12.30 Medede
lingen ten behoeve van land- en tuinbouw. 12 33
Accordeon-ork. 12.53 Grammofoonmuziek, even
tueel actualiteiten 13.00 Nieuws. 13.15 Licht en
semble. 13.45 Lichte grammofoonmuziek. 14.05
Schoolradio. 14.30 Koninklijke Miltare Kapel. 15.15
De zevensprong, vakantiewedstrijd. 15.30 Cellore-
cital (gr.): moderne muziek. 16.00 Bijbeloverden
king. 16.30 Pianorecital: klassieke muziek. 17.00
Voorde kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lich
te grammofoonmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45
Regeringsuitzending: Onderwijs in Suriname,
door drs. G K. Lub. 18.00 Orgelrecital: amuse
mentsmuziek. 18.30 Met band en plaat voor u
paraat (gr.). 19 00 Nieuws en weerberichten 19 10
Licht ensemble. 19 30 Radiokrant. 19.50 Instru
mentaal licht kwartet, 20.10 Wiener Festwochen
1982: Weens omroeporkest en solist: klassieke
muziek. 20 55 Lichte koorzang. 21.20 Strijkorkest
lgr.)lichte muziek. 21.35 Jongenssopraan en or
gel. 22 00 Parlementair commentaar. 22 15 Operet
temuziek. 22.30 Nieuws en S.O.S.-berichten 22 40
Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking 23 05
Wiener Festwochen 1962 (vervolg). 23.55—24 00
Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte gramimofoonmuziek
12.30 Weerbericht 12.35 Landbouwkroniek. 12.42
Grammofoonmuziek. 12.50 Beursberichten. 13 00
Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Gypsy, Ameri
kaanse musical. 15.00 Orkestconcert. 15.35 Fluit
en piano. 16 00 Beursberichten. 16.06 Voor de zie
ken. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Mo
derne orkestmuziek. 18.20 Voor de soldaten. 18.50
Gramimofoonmuziek. 19.00 Nieuws. 19.40 Opera
muziek, 20 00 Moderne kamermuziek. In de pau
ze: De zeven kunsten 21.30 Lichte muziek 22.00
Nieuws. 22 15 Amusementsorkest. 22.35 Populaire
volksmuziek. 22,55 Nieuws. 23.00—23.15 Voor de
zeelieden.
VOOR ZATERDAG
VARA: 15.05 De Ascot Races, reportage: 15.30
Tips voor uw vakantie. 15.50 TV-film. 16.15 Do
cumentair programma over de ontwikkeling van
de luchtvaart. 16.35 TV-film. 17.00-17.30 Voor de
kinderen. 19.30 Top of Flop. NTS: 20.00 Journaal
en H.K.H. Prinses Irene en H.K.H. Prinses Mar
griet in de West. VARA: 20.30 Zonder konijnen...
een programma waarin niets onmogelijk is 21.05
Willens en wetens, tweekamp. 22.05 Grand Gala
des Artistes, gevarieerd programma. 22.50 Achter
het nieuws.
VOOR ZONDAG
™30„-Week;iournaal' 20 00 sP°rt 111 ben'd.
20 30 Kunstmaandorkest en solisten' klas
sieke muziek. 21.10 TV-film. 2135 Songfestival
Knokke. 22 05 Documentaire film. 22.25 Epiloog.
VOOR MAANDAG
NTS: 20 00 Journaal. NCRV: 20.20 Memo 20 30
weet het beter, feuilleton. 21 00 Tekenfilm.
21.05 Licht ensemble en zangsolisten: muziek uit
de jaren '20. NTS. TV-film. 21.55 Eurovisie: Re
portage Van de Royal International Horse Show
te Londen. NCRV: 22 35 Dagsluiting
Boeken over Ivens. Binnenkort zullen
in Frankrijk twee boeken uitkomen, die
beide zullen zijn gewijd aan de Nedèr-
landse cineast Joris Ivens en zijn werk.
Robert Crelier bereidt een boek over Ivens
voor, dat zal worden opgenomen in de
Franse reeks „Premier Plan" (op het eerste
plan) waarin reeds werken over Orson
Welles, Alfred Hitchcock, Jean Renoir,
Luis Bunuel en andere filmers zijn ver
schenen. Ook in de serie „Cinéma
d Aujourd'hui" zal een boek over Ivens
verschijnen. Joris Ivens, die vooral be
kendheid heeft gekregen door zijn film
over de afsluiting van de Zuiderzee, heeft
de laatste jaren veel gewerkt in China,
Polen, Oost-Duitsland, Italië en Cuba.