Harp week besloten Bmrcapi ziehii met concert in Laren De beeldhouwster Charlotte van Pallandt: «rrrr medrarkiTverienen Zomeracademie voor organisten besloten Sr h'i wBLsaB^ 'fc.', De radio geeft zondag „IK WILDE HET VOOR MEZELF UITVINDEN" king met de kampeervereniging „Strand- JLte VadlO geeft maandag genoegens op zondag 5 augustus een groot heest op Zandvoorts strand bij terugkeer „De Marichia's" Negen Muzen 7 elevisiepro gramma F. Boot uit ziekenhuis De achtste Internationale Zomer-Aca demie voor organisten is vrijdagmiddag met een intieme receptie in de Graven- zaai van het stadhuis in Haarlem beslo ten. De wethouder van onderwijs en k'unst- zaken,de heer D. J. A. Geluk, overhan digde de cursisten na een hartelijk af scheidswoord een getuigschrift, als bewijs van deelname aan het Internationaal Or gel Improvisatie Concours. Zestien organisten, tien mannelijke en zes vrouwelijke, hebben deelgenomen aan de drie weken durende cursus. De uit ver schillende landen van Europa en uit de V.S. afkomstige deelnemers hebben tij dens de cursus in Haarlem drie bekende orgels kunnen bespelen: het Müllerorgel in de Grote of St. Bavokerk, het Cavaillé Coll-orgel in de gem. concertzaal en het oude orgel in de Nieuwe Kerk. Een paar avonden was er gelegenheid om lezingen over muziek bij te wonen. De directeur van de zomer-academie, dr. J. F. Obermayr, legde in zijn slot woord nog even de nadruk op de zelfkri tiek. „Het gaat niet om de noten, maar om wat daarachter staat", zei hij tot de cur sisten, die, zoals hij zei, naar de cursus waren gekomen om zichzelf te horen en om werken van diverse componisten te le ren spelen. A A NKOND/G/NGEN e/t BESCHOUWINGEN DE INTERNATIONALE harpweek, die onder leiding van Phia Berghout en Maria Korchinska in het W oodbrookers- huis te Bentveld gehouden werd, is ten einde. Vandaag hebben de achtenvijftig deelnemers van elkaar afscheid genomen en zijn teruggekeerd naar hun vaderland in Europa en in Amerika, ieder gelukki met vete blijde herinneringen aan een verrukkelijke week van inspannend wer ken en van vruchtbare gedachtenwisse- ling. Op het officiële slot-concert, dat vrijdagavond in de concertzaal van de Sinter Memorial Foundation" te Laren werd. gegeven, hebben enige van de deelnemers een talrijk auditorium doen genieten van hun harpspelkunst. Enkele van de werken, die op dit concert wer den uitgevoerd, waren reeds gedurende de afgelopen week te Bentveld ten ge hore gebracht. Maar ook waren aan het programma nog niet gespeelde composi ties toegevoegi Charlotte van Pallandt in haar atelier in Noordwijkerhout. Zij werkt thans onder andere aan een portret van A. Roland Holst. Charlotte Dorothée baronesse Van Pallandt werd 24 september 1898 te Arnhem geboren. Zij kreeg onderwijs op het landgoed van de familie bij Arnhem en in een kostschool in Enge land. Zij woonde enige jaren in Bern, waar haar echtgenoot als diplomaat ge accrediteerd was. Hoewel zij al op jeug dige leeftijd een bijzondere voorliefde voor tekenen had, en zij onder anderen van André Lhote in Parijs les heeft ge had, besloot zij op 30-jarige leeftijd te gaan beeldhouwen. Haar leermeester was Charles Malfray in Parijs. Van haar zyn onder ander bekend de portretten van Koningin Juliana, jhr. Röell, Kees Venvey en Sjarov, voorts „Vruchtbaar heid" voor de Z.O.-Polder, het reliëf „Techniek en Textiel". Vorig jaar expo seerde zij met Kees Verwey in Amers foort en Den Haag, en in de Rijksaca demie van Beeldende Kunsten in Am sterdam. In 1958 verwierf zij de Prix de la Critique van de Nederlandse sec tie van de Internationale Organisatie van Kunstcritici. NAAR AANLEIDING VAN haar bekroning in de derde verricht door de smalgebouwde, rijzige jong-uitziende Internationale Biennale voor Beeldhouwkunst in Carrara in vrouw, die met een kwiek gebaar de grijze haren van het 1,1 ,'<lcu rticïirawoLimg- in ae amnen acnter in oom- zaam ffoör het -duingras lóópt H Wijkerhout; beschut door bomen.en heggen en v-gr, van belangstellend. Ze heeft op weg ligt deze in hout opgetrokken studio achterin een hart- heeft een tekst voor ons op oaoii fóllï 5i T Wij beZ°ek gebpc^t/an Chariotte van voorhoofd veegt en met lange passen - schijnbaar lanm PaBandt m W ateherwomng- in -de dnmen ftMiïer NoofcT-1 z'sfrfm ^doW het duingras loopt. Haar begroeting is minzaam Ze heeft pp onze komst .gerekend en veroverende lap duingrond, in het midden waarvan een trouwen is niet onbeperkt in mensraif dferij ervan verdenkt groot stenen beeld staat waaraan de beeldhouwster werkt, in een half uur de „essentie" van een kunstenaarsbestaan te Het formaat van het beeld, de hardheid van deze steen en willen ontdekken en weergeven. Zij vertelt iets over haar de steensphnters op de grond maken het moeilijk voorstel- ervaringen en wij kunnen niet anders dan dankbaar zijn dat baar, dat dit fysiek zulke zware eisen stellende karwei wordt wij er de volgende verklaring aan te danken hebben DE REPRISES waren echter bijzonder welkom, omdat zij enerzijds de vertrouwd- HILVERSUM I. 402 ra. 8.00 VARA. 10.00 VPRO 10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17 00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, postduivenberichten en neia met ae muziek daarvan konden ver- socialistisch strijdlied. 8 18 Weer of geen weer, groten, anderzijds omdat nu ook op dit con- gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toe- cert, dat binnenkort door de rarlin-nmrnen spraak VPRO: 10 00 v°or de jeugd. IKOR: 10.30 n radio-omroep Neder,ands Hervormde kerkdienst. 11.30 Vraag in Nederland zal worden uitgezonden, kon en antwoord, vpro: 11.45 Flitsen, nieuws van worden gedemonstreerd hoe hoog het ni- eigen erf. AVRO: 12.00 Muziek voor allen (gr veau is, waarop de harpspelkunst thans 13 00 13 07 De toestand in de wereld, le- Pplmmpn is Van Haan o„nai kakk.„ zmg 1317 Mededelingen of gra-m-mofoonmuziek Van deze groei hebben vele 13.20 Op de plaat rust.., verzoekprogramma voor Uitvoeringen op deze avond kunnen getui- de soldaten. 14.00 Boekbespreking 14 10 Kamer gen. ensemble: oude muziek. 14.55 Toneelbesehou- De harpiste Lvnne Turner verrukte de wing' i5 05 Kamerorkest en zangsolist: klassieke "orpioie oyiiue turner verrukte de en modeme muziek. 15 55 Dansorkest en zangso- toehoorders met prachtige vertolkingen listen.. 16.39 Sportrevue VPRO: 17 00 Langs de van werken van Paradixi, Caplet en Mor- wegen, lezing. 17.15 stad en land, gesprek, vara tari, schoon en riik genuanceerd van 17'30 Voor de. ieuSd- 17-50 Nieuws en sportuitsla- klanlr on trLfiWt h Kenuanceera Van Uen en sportjournaal. 18.30 Tango-rumba-orkest Klank en treilend door een natuurlijke mu- en zangsolisten. 19 00 U moet er eens uit, Caba- zikale geladenheid. Voortreffelijk, zelfs I retprogramma 19.30 Beroemde instrumentalisten meesterlijke voordrachten gaf ook de har- I,gr 1barPrecitaI- avro: 20.00 Nieuws. 20.0s La nist Fdivar-d witemk,,.. d _i fleur bleu, musical. 20 55 Licht pianospel (gr.) pist Edward Witsenburg. Bewondering 21 05 Wandelingen met Clio, trektocht door Bel- kon men krijgen voor zijn virtuoze uit- g'ë 2120 Licht instrumentaal kwintet met zang voering van een etude van Godefroid en s?,lis,t- 2140 Liehtc grammofoonmuziek. 22.00 Mu- 1 zikale coryfeeën (gram.): klassieke en moderne pianomuziek. 22 30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Orgel en zang. 23.25 Met de Franse slag 1«J CK Ol AA kt:-0 voor zijn aangrijpend spel bij de vertol king van de Danse élégiaque van Marius Flothuis. ELLEN STOTIJN en Sara Vos-Strum- Phler bevestigden met een uitnemende voordracht de indruk, die het zuiver mu- „IK BEN NIET GEWEND over mijn werk te spreken 't werk zelf zegt wat ik zeggen wil. Ik zal toch trachten mij zo duidelijk mogelijk uit te drukken, 't Is natuurlijk interessant om boeiende per soonlijkheden te maken en 't meest es sentiële in hun wezen naar voren te bren gen. Om de theaterregisseur prof. Peter Sjarov te maken moest ik naar Rome, daar is zijn woonplaats en daar heeft hij zijn leerlingen. Ik heb een paar we ken met hem kunnen werken en ondanks zijn steeds afwisselende expressie vlotte t werk geweldig deels door de ge heel andere omgeving en deels door zijn enorme medewerking. In Holland heeft hij ook enkele malen voor mij geposeerd in mijn atelier in Noordwijk. Alhoewel 't wezen van ieder mens in t portret moet liggen, interesseert mij 't samenspel tussen wat mij in ieder nieuw object boeit en een plastische op lossing hiervoor te vinden. Ik zoek met alle gegevens die 't model mij biedt een stuk plastiek te maken. Ik denk voor namelijk aan de plastiek en de opbouw van een beeld 't karakter van de persoon komt er vanzelf in. De eerste impressie van een object maakt op mij een zeer sterke indruk en deze impressie tracht ik gedurende 't hele werk vol te houden. Als 't lukt deze impressie tesa men met andere elementen vast te leg gen is 't essentiële gezegd. Over 't algemeen moet ik veel schet sen maken en is 't een langdurig zoe ken voor ik enigszins benader wat ik zeg gen wil. Ik wil daarmee plastische waar den duidelijk vastleggen. Dat is een grote hulp bij de opbouw van 't beeld, 't Teke nen schiet er meestal erg bij in met portret-opdrachten, daar een opdracht meestal snel moet geschieden en uitvoeri ge tekeningen eisen veel tijd. Dan maak ik wat foto's die mij helpen als de per soon niet aanwezig kan zijn". DIT EEN BEGINSELVERKLARING te noemen is niet teveel gezegd. Deels ver borgen, deels scherp geformuleerd, staat hier een kern van Charlotte van Pal- landt's kunstenaarschap neergeschreven. Het snlle èn langzame van haar beelden is erin terug te vinden: de snelheid is de impressie. Het is de indruk die leven geeft aan de uitdrukkingswijze, die am bachtelijk vorm wordt: „Ik denk voorna melijk aan de plastiek, aan de opbouw". Die langzame ambachtelijkheid is erop gericht in een koel uitwegen de verschil lende niveaus „plannen" zó in een harmonische compositie te brengen dat de intensiteit ervan kan samenvallen met die van de snelle impressie. De beginselverklaring van mevrouw Van Pallandt sluit non-figuratieve uitdrukkings- wijzen niet uit. „Ik geloof dat ik niet ver van de abstracten afsta zegt ze alleen is hun uitdrukkingswijze de mijne niet. Als ik met Couzijn praat heb ik niet het gevoel dat we verschillend te genover het werk staan. Ik heb mijn eigen vorm gevonden, na verschrikkelijk veel moeite, en die probeer ik steeds te realiseren. Ik heb geen behoefte aan een andere uitdrukkingswijze en waarom zou ik dan gaan zoeken?" NU, TERWIJL WE DIT schrijven, her inneren we ons een uitspraak van Sjarov over toneelspelen: „Als men eenmaal het waarom van een bepaalde handeling door grondt, dan komt het hoe vanzelf". Het is frappant hoe die uitspraak correspon deert met Charlotte van Pallandt's be nadering van haar werk. „Ik denk voor namelijk aan de opbouw van een beeld 't karakter komt er vanzelf in". Het „hoe" van haar beelden, toont zij ons aan de hand van tekeningen. Zij wijst er op hoe zij in de twee dimensies van de tekening de structuur van het model als het ware „punteert", in punten en lij nen structureel vastlegt; „toen ik in 1925 bij André Lhote in Parijs werkte (deze schilder is ongeveer een half jaar gele den overleden. Red.) had ik het in teke Een der drie bronzen sculptures waar voor Charlotte van Pallandt in de Internationale Biennale voor Beeld houwkunst in Carrara bekroond werd. ningen wel voor elkaar wat ik wilde. Het gaat er nu om dat, wat ik in de teke ningen zoek, over te brengen in beelden, in de derde dimensie". ZIJ BENADERT haar gegeven als een plastisch landschap. Men kan de verhou dingen van zo'n landschap koel vastleg gen, als op een foto, maar door ze in klei op te brengen wordt de innerlijke bewe ging tussen die niveaus voelbaar: het ene niveau trekt een ander aan en door die beweging te volgen, binnen het inzicht van de plastische structuur en geleid door de eerste impressie, wordt het vastleggen, het in klei verstarren van de vorm, tevens een openleggen van de innerlijke bewe ging en krijgt het latere harde brons de intensiteit van een bewegend gezicht. „Ik zoek zoveel mogelijk volumes op zo wei nig mogelijk plannen te verwerkelijken. De volumes moeten harmoniseren. Gevoel- alléén is niets, er moet gedacht worden." MISSCHIEN LIGT daar de kern van de monumentaliteit van het werk, óók de kleinplastiek, van Charlotte van Pallandt. Het formaat waarin zij werkt doet niet ter zake waar het er haar om gaat „de volu mes te harmoniseren". Het ritme van het .plastische landschap" dat zij onder han den heeft is haar een wet, of zij nu een klein beeldje in klei kneedt of een groot formaat in steen hakt. Mari Andriessen heeft eens van een Grieks beeld in het Louvre gezegd: „Die schouder is een baai". Dat is echte monumentaliteit, beeldhouwkunst per definitie. Zo kan het ritme van de beweging van een kop de ruimte van een landschap hebben, zo zijn de kleinplastiekjes van Charlotte van Pal landt monumentaal in de volle zin van het woord. EEN VOORBEELD hiervan is het klei ne bronsje een liggend vrouwelijk naakt dat mevrouw van Pallandt nu in groot formaat aan het hakken is in haar tuin. Meestal maken beeldhouwers kleine ontwerpen voor hun grote beelden. De op gave is dan in de verhoudingen van dat kleine ontwerp de aanstaande vergroting voor te bereiden. Zij zijn grote beelden in het klein. Het bronsje van Charlotte van Pallandt is niet als ontwerp gemaakt en daarom heeft de beeldhouwster moeite om het grote beeld te hakken met dat kleine beeldje als gegeven. Zij hebben allebei hun in zichzelf besloten eigenheid. Mevrouw Van Pallandt is niet bijzonder gesteld op opdrachten. Haar ontwikkeling als beeldhouwster is langzaam en moeilijk gegaan, „ik wilde 't voor mezelf uitvin den". In de perioden dat het werk niet vlotte of dat zij op een dood punt was ge komen heeft zij, wachtend of werkend, ge tracht de omstandigheden voor verdere ontwikkeling zo gunstig mogelijk te ma ken. Zij heeft zelf de ontwikkeling van haar talent, het ritme ook daarvan, met aandacht en volledige betrokkenheid bege leid. „Een opdracht dwingt je dikwijls door een dood punt héén te gaan, terwijl je er nog niet aan toe bent." Wij vragen haar of ze zich kan voorstellen dat beeldhou wers door opdrachten juist door die dode perioden hééngedrukt worden. Zij ant- Compositie" (1939) van Charlotte van Pallandt. „Een oefening", noemt zij dit beeldje zelf, „een bezinning op vorm en compositie". „Zadkine wilde in die jaren dat ik bij hem kwam werken. Maar ik deed het niet, zijn leerlingen werden allemaal Zadkine-tjes. Ik wilde 't voor mezelf vinden. Mijn leer meester Malfray hielp je te vinden wat je zélf zocht." woordt dat zoiets natuurlijk het geval kan zijn, maar dat in die gevallen de ontwik keling van een talent veelal bepaald is door het ritme van de opdrachten. ZIJ GELOOFT DUS, althans wat haar zelf betreft, meer in het tempo van de in nerlijke ontwikkeling van een talent, dan in een van buitenaf beïnvloed tempo. Mis schien is het dat ook wat een verblijf in en bij haar studio zo aangenaam maakt. Er is geen „vreemdheid" in deze omge ving. Natuur, huis, beelden, de mensen harmoniëren hier met elkaar in de duide lijkheid van een beeld. Niets is hier „voor opgezet", het karakter is er vanzelf inge komen, zoals Sjarov zegt. Er zullen weinig kunstenaars in ons land zijn die de bewus te keuze voor het eigen talent zo zorgvul dig en aandachtig in alle aspecten van hun bestaan hebben kunnen of durven... begeleiden. Die het landschap van hun le ven, in eigen opdracht, zo innerlijk-be- Paald hebben kunnen modelleren. Zou dat ook het wezen zijn van de „mannelijke" monumentaliteit van haar oeuvre? Ton Neelissen 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 NCRV. 8.30 IKOR. 9.30 KRO. 17.00 Convent van Kerken. 18 30 NCRV. 19.45-24.00 KRO, NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverzicht. 8.15 Or- zik-alp a I gelconcert (gram.): gewijde muziek. IKOR: 8.30 zikale, raaar introverte Concerto van Lex Goede morgen. 9.0€ Protestantse kerkdienst, van Delden bij de eerste uitvoering te I ^RO: 9.30 Nieuws. 9.45 Klassieke pianomuziek Bentveld had gemaakt. Joke Brethouwer i/,r -9;55 Inleidl,ng Hoogmis- 10 00 Hoogmis. 11.30 en Eueénie I oiirlnn hrarhte,-, a„L- T Klassieke muziek (gr.) 11.45 Klassieke en mo- en LUgenie Loudon brachten ook te La- deme kamermuziek. 12.25 Lichte grammofoon- ren ae charme van het Duo van Hinner. I muziek. 12.55 De hand aan de ploeg, lezing. 13.00 Voornaam en edel was het Choral van Nieuws 13 05 Populaire grammofoonmuziek 13 50 Marcel Soulage, dat vier harnisten „nrtor- koor: gewijde muziek. 14 05 Utrechts ste- leiHina „rn A„4V,,,„ n u P,? onuer delijk orkest en solist: klassieke en mo-derne mu- leiding van Arthur Gelbrun speelden. De- ziek 15 05 Pianotrio (g-r.): klassieke muziek 15.35 ze dirigent leidde eveneens de uitvoering Llchte grammofoonmuziek 16.10 Sport 16 30 van de melodische Mars en nana" ,,H (Se.!;;iCISuziek uit Salzburg Convent van Kerken: een ODeraTn T L ult I 17 00 Gereformeerde kerkdienst NCRV18 30 Vo- een opera van Lesueur. En voorts kon caal dubbelkwartet. 19.00 Nieuws uit de kerken men met genoegen luisteren naar de „Dan- 19 05 Orgelconcert (gr.1. 19 30 De openbaring aan se des femmes" voor drie hamen die in IJohannes- lezing. 19.45 Nieuws 2000 Een avond vin DrrZHagne 7itV0fring °nder '^ct* •l i: ■tlans Zingel een aantrekkelijke nigstein. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws 22.40 inleiding van het concert werd. I Avondgebed. 22.55 Moderne orkestmuziek (gr 23.5524.00 Nieuws. P 7,1lMsin<nniil I BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/s. r. zwaanswifk 9 30 ds. P N Kruyswijk van Bloemendaal 11 00 ds. G. Meynen van Utrecht - uitzending dienst voor belangstellenden. 16 00 ds. P. N Kruyswijk BRUSSEL. 324 m 12.00 Nieuws. 12.30 Weerberichten. 12 33 Lichte grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en belcantoconcert. 15 30 Gevarieerd programma. Plm. 17 00 Wielerrepor- tage. 17.00 Nieuws. 17 10 Lichte grammofoonmu- va(j .v.anrnirj r .„t ziek- 18 00 Pianorecital. 18.30 Godsdienstige uit- zaneduo dat deel it^tur u zending. 19.00 Nieuws. 19 30 Lichte muziek. 22 00 zangduo dat deel uitmaakte van het groep- Nieuws 22 15 Lichte grammofoonmuziek 23 00 je kleinkunstenaars dat een tournee maak- Nleuws 23-05 Dansmuziek 23.55—24 00 Nieuws, te door Nieuw-Guinea, zal in samenwer- n feest organiseren op het Zandvoortse hilversum j 402 m 7.00—24.00 avro. strand. De Marichica's zullen dan worden) AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek, gehuldigd en enkele liedies uit hun rener Ochtendvaria (gr.). 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte toire zineen Verder zillion ae -1 gramrn°toonrmiziek. 9.00 Ochtendgymnastiek voor hTaIi tI verder zullen aan deze mid- oudere luisteraars 9.10 Klassieke grammofoon- aag (net teest begint om 3 uur) nog een muzI«k. 9 35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding groot aantal meer en minder bekende ar- JP'00 Arbeidsvitarninen. n 00 voordracht. 11.15 ye dag daarvoor, zaterdag 4 augustus, behoeve van land- en tuinbouw. 12.33 Voor ons zal het duo, bestaande uit Marita Herlaar I Pi^A0!3.11^ 12.43 Licht orkest met zangsolisten. (22) en Quita Lowe (28) officieel door de m.öi Nl,epws- 13 45 Mededelingen, eventueel ac- fnnrlnh nn U" ooor ae tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberich- tanciub op Schiphol worden ontvangen, ten. 13.30 Militaire kapel. 14.00 Pianorecital -klas- terugkerend uit Nieuw-Guinea. sleke muziek. 14.30 Bij het scheiden van de markt, klankbeeld over het Waterlooplein. 15.05 RYnnsitie ,'n Klankomrankte levens, muzikale biografie. 15.50 l-XpOMIie lil Ajrravelmes Radi°-matinee (gr.moderne muziek. 17.30 Lich te grammofoonmuziek voor de jeugd. 18 00 Nws De tweede jaarlijkse expositie van.eigen- De fanclub van „De Marichica's" tijdse schilderkunst in - r O— 20.00 Nieuws. Gravelines bij orkest. 20.35 Jazzensemfole met I z tl n 2RC) I 1 A VI I 1 CyVOl-IYTöAA oir. UrkU.. 1 1TTT1 L ni.V I langBOlls-te. 21.05 Speureh als hobby- lezing (VI) Calais), waaraan worilt deelgenomen door 21.25 Instrumentaal licht sextet mét zangsolisten Franse, Belgische en Nederlandse schilders- Ür1-45 Voo!^racht 2215 Oude Kamermuziek. 22.30 y ene en iv eaerianase scnuaers Nieuws. 22 40 Actualiteiten. 23.00 Hawaiian-en- wordt hedenavond geopend. sem-ble met zangsolisten. 23.15 Moderne orkest muziek (gr.). 23.55 -24.00 Nieuws. Er wordt van Nederlandse zijde werk hilversum ii 298 m. 7 0024.00 NCRV geëxposeerd van Poppe Damave Frans U,£RY: 7 00 Nieuws 7-l0 Gewijde muziek (gr.). Verpoorten en Frieda Hunziker. De Fran- wo nSs sen zijn vertegenwoordigd door werk van m-ofoonmuziek. 9 00 Voor de zieken 9 35 Lichte onder anderen Bissière, Arthur van Hecke. sr,ammofo<mmuziek. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Lagage en Vieira da Silva Klassieke muziek (gr.). 10.20 Rondom het Woord: 1 theologische etherleergang. 11.05 Modeme kamer- imnanna™, I??"?!. 1125 Licbte Srammofoonmuziek. 12.10 VEROORDEELD WEGENS KUNSTROOF. £lcbta muziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen ten behoeve van land- en tuin- Twee jongemannen -» o 1 L e bouw 12.33 Accordeonorkest. 12.53 Gram-mofoon- jongemannen, 22 en 21 jaar oud, muziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws zün veroordeeld tot anderhalf jaar gevan- uJÜ SLTem13-45 Mondorgeltrio (gr.)- 14.00 Metropole orkest. 14.30 Kapol van de Ko- genisstraf wegens het stelen van 12 moder- ninklijke Luchtmacht 15.15 De zevensprong va- ne schilderden ter waarde van 230.000 gul- y^ai^fe^Se'oSe' den uit een kunsthandel In Mayfair denking. 16.30 Klassieke kamermuziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte Degas1 twee van Pi™^ Ware£ van uegas, twee van Picasso, een van Renoir poeasamenleving, door mr. C J Schneider 18 00 en een van Matisse. De openbare aan- Popuia're orgelbespeling 18.30 Met band en plaat klager zei dat een van de mannen een n£°r iUo?nr?rativgv'li 19 00 Nieuws en weerberich- was oescnadlgd bij het verwijderen Uit de sons, feuilleton. 20.45 Mo-derne orkestmuziek (gr lijst. De overige 11 zijn teruggevonden in J °Perattemelodieën (gr). 2130 Pianorecital: -— - SS 1 '?)01derne muziek. 22 00 Parlementair commentaar 22.15 Metropole orkest 22 30 Nieuws en SOS.- berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22 55 Boek- o?A?r5T^ing' 23 05 Moderne kamermuziek. 23 55 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. I i9\2nö!,,NieJvvs. 12.03 Lichte grammofoonmuziek Treurspelmasker,^ In het jaarliikse Weerberichten. 12.35 Landbouwkroniek. 12.42 filmfestival te Taormina heeft een jury aan Nieuws' iiTSpJ2,Beursber,ichte" 13 00 de Britse acteur sir Laurence Oiivie/ we- I CanZfe. gens zijn verdiensten voor de dramatische keTtmuziek. i®-00 Beursberichten 16 06 voor de kunst een „treurspelmasker" toegekend 17-10 Lichte grammofoon- Het „treurspelmasker" is een zeer hoge dTtet' niï Italiaanse prijs. Het IS niet bekend, of Oli- I Nieuws. 19 40 Operetetmuziek 20 00 Kamerorkest vier de onderscheiding persoonlijk in ont- en solisten: klassieke muziek, in de pauze- De aiI 7PVPn Inmeten 91 ak. tdi een bagagedepot van de Londense onder grondse. vangst zal nemen. zeven kunsten. 21.45 Pianorecital, (gr. i: klassie- 2-f asmDZ16li' 22 m Nieuws. 22.15 Variété-orkest. 22 33 Populaire volksmuziek. 22.55 Nieuws. 23 00— 23.15 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG NTS 14 00 Internationaal tennistoernooi te Hilversum KRO: 16.00 Verkeer.verkeerd NTS KRn iTt I"4*1?at,ional Horse Show te Londen. I ntq.' on'jvtN ,oor de 3eugd 19 30 TV-film. - 9® Journaal en weeroverzicht. 20.15 Het bezoek van H K.H. Prinses Irene en H K H Prin ses Margriet aan de West KRO: 20.30 Das war das letzte, show. 21.50 Sport. 22 10 TV-£ilm 22 35 I fiiipiloog. VOOR ZONDAG R K.K 10.00plm. 11.30 Plechtige pontificale Hoogmis. NTS: 15.00-17.30 Europees honkbal- kampioenschap te Amsterdam. 19.30 Weekjour- naal. 20 00_ Sport in beeld. AVRO: 20.30 Televi- 21635 Efvi^rei °°",Re"Ml' amusementsprogramma. 2135 Een reisje langs de Rijn, Rijn. Rijn.., licht- satirische vakantie-impressie 22.05 Hallo Vader- „"d!: een serie extra groeten van onze militai ren in Nieuw-Gumea. NTS 22.30—plm 23 00 Ru°™Ier: 7nternationale wedstrijd van svmpho- rasche Jazzmuziek, te Cava dei Tirreni. VOOR MAANDAG l Jpprnaal en weeroverzicht. VARA: Fr'SwAhNieuws- 20 33 TV-film 2100 vWuTtnJï Hollander vertelt, programma over de fchouwd forum Cabaret' 21 40 Welbe" De 85-jarige schilder H. F. Boot heeft 'edenmorgen het ziekenhuis St. Joannes de o Ve«-Iaten, waar hij op 21 juni werd ipgenomen wegens een verwaarloosde kou ■n verzwakking van krachten. De heer loot is geheel hersteld en zal voorlopig 'in intrek nemen by vrienden in Heem- tede. De foto toont de heer Boot bij het verlaten van het ziekenhuis.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4