Het internationaal muziekfeest in Aix-en-Provence
Chefarine ,4
1/ 11 i n n r i is n a ii f
ii ii s r OELnnnn i
C^'r//,tseJaw"!,™ina"l0ude m™"k-
Vier betrouwbare
middelen in 1 tablet!
De recidive van een geluksgevoel
Het festival van Bregenz
Philippe la Chapelle
morgen tachtig jaar
Guinese negershow in Bloetnendaal
LIBERALE POLEMIEK
ROND
RADIO VERONICA
4
HODER
ZIER
DINSDAG 31 JULI 1962
NEGEN MUZEN
4.
Pacifist Leonhard Frank
zal toch vernoemd worden
De radio geeft woensdag
De vier geneesmiddelen van Che
farine „4" hebben hun betrouw
baarheid duidelijk bewezen, en I30-45 Prinses Turandot, hoorspel met mu-
millioenen mensen in de gehele programma. 22.20 lpJrThalverwege" 22*30
wereld baat gebracht, vaak ook Nieuws- 22.40 Met een knipoog naar de
wanneer andere middelen faalden. SSSSlÏS
Bovendien zorgt één der bestand- n">ofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
delen dat een gevoelige maag niet Hilversum ii 298 m
van streek raakt.
7 elevisie programma
r» -www
Yï-y* -,
DE RAAG HEEFT ONS op gezette tijden gedurende die omstreeks acht
honderd kilometer van de autoweg tussen Parijs en Aix-en-Provence bezig ge
houden: of het langzamerhand nu "niet eens tijd zou zijn geworden de festival-
bakens te verzetten en de zomerse kunstgenoegens elders dan opnieuw weer in
Aifte gaan zoeken. Van het dikke dozijn muziekfeesten dat Aix nu heeft beleefd,
hebben we er niet veel gemist om de geduldige lezersschare ieder jaar weer
getrouwelijk van onze bevindingen verslag uit te brengen. En hoezeer ge de
traditie eventueel ook beminnen moogt, een weinig verandering heeft toch zeker
ook wel weer haar charme.
Bovendien: indien
ge omstreeks Kerst
mis kennis neemt van
de programma's die
de Europese Federa
tie van „erkende fes
tivals" onder de „be
roepsbezoekers" dis
tribueert,, dan moet
ge meestal wel er
kennen dat Aix ons op
het stuk van novitei
ten waarop de jour
nalist als nieuwsgier
zijn zinnen toch ook
wel zetten moet,
steeds aarzelender en
trager tegemoet
treedt. Met „Les
Noces" van Strawins-
ky en „Les Malheurs
d'Orphée" van Mil-
haud verenigd in
1 voorstelling waar
op we in een volgen
de brief hopen terug
te komen is het
„nieuws" van dit fes
tival voor de opera
al weer bekeken, en
jua moderniteit zijn
de noten die deze
meesters (die dit jaar
respectievelijk hun
zeventigste en tach
tigste verjaardag
vierden) in hun
jeugdjaren geschre
ven hebben dus even
min meer te rang
schikken onder het
hoofd der gloeiend-
hete actualiteit.
ER KOMT dan ook
nog bij dat Aix,
dat als muziekstad
ofschoon Campra hier in de achttiende en
Milhaud in de negentiende eeuw geboren
werd toch nauwelijks op een eigen tra
ditie kan bogen, nu evenmin meer over een
centrale kunstenaarspersoonlijkheid be
schik. die het karakter en het algehele ge
zicht der voorstellingen kan bepalen. Want
helaas, helaas, helaas heeft Hans Ros
baud, de grootste Mozart-dirigent die de
wereld thans bezit, het Provencaalse festi
val enige jaren geleden de rug toegekeerd.
En wanneer Aix nog steeds en niet ten
onrechte de ambities koestert Salzburg
naar de kroon te willen steken, dan moet
dus worden aangetekend dat nu èn de
eigen Mozart-traditie èn de tegenhanger
van een Von Karajan ontbreekt om die
intenties in daden om te kunnen zetten.
En alles bijeengenomen vallen er dus stel
lig wel argumenten op te sommen, die zou
den kunnen pleiten voor de ontrouw, spe
ciaal onder de oudere lichting „festiva
liers" van Aix.
DIE ARGUMENTEN en overwegingen
van meer strikt-muzikale aard ontvangen
Het Oostenrijkse stadje Bregenz is ook
in ons land bekend geworden door het
zomerfestival dat daar intussen traditie
is geworden. Van 1946 af worden er in
de zomer verschillende echte Weense ope
rettes opgevoerd, waarbij het meer als
toneeldecoratie en als akoestische achter
grond dienst doet. Dit jaar is men ech
ter van de oude gewoonte afgeweken en
heeft men geen van de bekende operetees
van Johann Straus of Léhar genomen,
doch zijn keuze laten vallen- op een ge
heel nieuw werk dat Robert Stolz voor
deze gelegenheid heeft gecomponeerd. De
ze muzikale show heet „Droomeiland"
en is een handige combinatie van vlotte
muziek en veel show.
Tot dit laatste behoort natuurlijk ook
ballet, maar het opvallende hierbij is dat
dit ballet onder andere een pittige twist
laat zien en dat niemand hiertegen pro
testeert, ofschoon deze dans door pro
vinciale staten voor de gehele provincie
Vorarlberg is verboden.
Grotere zorgen heeft men echter over
het voortbestaan van het festival zelf.
Een nieuwe autoweg zal ook Bre
genz passeren en wel in de onmiddellijke
omgeving van het festival-terrein. Daar
door komen de opvoeringen in zo groot
gevaar, dat de organisator Bar reeds aan
kondigde dat er dan een einde komt aan
het festival. Bij de muzikale uitvoeringen
zal men namelijk de zangers en de mu
ziek nauwelijks kunnen horen, omdat zij
overstemd zullen worden door het gedreun
van de voertuigen op de nabije autoweg.
Bovendien zal het toverachtige spel met
licht en donker niet meer mogelijk zijn,
omdat de felle koplampen van auto's en
motorfietsen op de autoweg storend zul
len werken.
Jean Guiramand de Toulon's beeld
houwwerk in de deur van de Saint-
Sauveur-Kathedraal.
hun eerste gevoelige slag echter reeds zo
dra ge, vanuit de dorre droogte van de
Provence-woestijn, Aix als een glimlachen
de oase van Meridionaalse joie de vivre
en van welvaart weer zijt binnengevallen,
en het eerste contact met dit tamelijk
ongeschonden bewaarde kleinood van ze-
ventiende-eeuwse adeldom en nóg veel
&§pi$i i&ii
ten aanzien van die beslissende karakter
trek: zijn afkomst als cultuurcentrum, zijn
overzichtelijke omvang en bovenal zijn
Provenqaalse charme, eigenschappen die
ondanks verhoogde toeloop van publiek en
de bloei der onderneming door de toeris
tenindustrie toch zeker en gelukkig nog
niet volledig overwoekerd kon worden. De
stad leeft dan ook mee met zijn festival,
en de middenstanders richten deze maand
hun etalages in met behulp van motieven
uit Mozart-opera's met muziekinstrumen
ten of manuscripten. Op de Cours Mira
beau zijn we zelfs bijna over een wit Em
pire-kruiwagentje gestruikeld gevuld met
grammofoonplaten, waarvoor gretige be
langstelling bleek te bestaan. Geen Piaf,
Hollyday, Brei of Bécaud. Enkel Bach
„Kunst der Fuge", missen van Schütz en
overeenkomstige werken waarvoor een
tiental jaren terug alleen de muzikale hap
py few bereid was warm te lopen. Waar
mee maar gezegd wil wezen, dat die klas
sieke en hoge muzikale maatstaven waar
naar de programma's worden opgesteld,
intussen eveneens zijn doorgedrongen tot
het publiek voor de keuze van zijn plaat
aankopen, en ook die educatieve uitwer
king van het festival mag als een flink
winstpunt worden genoteerd.
IS 'T OVERIGENS niet wat zonderling
hier een pleidooi te willen geven voor een
festivalstad als Aix om er zijn eigen aan
wezigheid te rechtvaardigen? Het komt ons
voor van wel. Dat wij daarom en ten
besluite van deze hak-tak-spring-sprong-
brief alleen nog die andere oud-gediende
onder de festivaliers mogen citeren, zoals
die zich gisteren tegenover ons uitdrukte,
er zijn recidivisten van de moord en van
de diefstal en van andere misdaden. Maar
er zijn er óók van meer positief gerichte
daden of drijfveren. De trouwe festivaliers
van Aix behoren tot die tweede soort: ze
zijn de recidivisten van een zeker geluks
gevoel waarnaar ze in de rest van het
jaar en der wereld steeds wisselvalliger
moeten speuren, doch dat ze bij elk festi
val in Aix weer zeker zijn onbeschadigd
terug te zullen vinden.
Jeugdtheater Het Masker. De stichting
Jeugdtheater Het Masker heeft onder regie
van Sjef van Leeuwen en Frans Zuidinga
voor het aanstaande seizoen het volgende
repertoire: „Freuleken" door Herman Roel-
vink, „De Onschuldige" door Frits Hoch-
walder, „Les Romanesques" door Edmond
Rostand, „De rode Pimpernel" door mr. H,
Planten en „In de spiegel" door J. B.
Priestley. Voorts „Arlechino en de blauwe
Vogel" en „De Vingermannetjes", beide
door Henk Voges en de „Avonturen van
Pinokkio" door Peter van der Linden. De
plannen voor het seizoen 1962/1963 omvat
ten voorts kunstinleidende uren voor het
lager onderwijs, alsmede inleiding tot het
toneel en fragmentenprogramma's voor het
voortgezet en middelbaar onderwijs.
f! v"
■t '4- a-A?
1:W..
Op 1 augustus wordt de heer Philippe
C. la Chapelle, als acteur verbonden aan
De Nederlandse Comedie te Amsterdam,
tachtig jaar.
De heer La Chapelle, zoon van de ro
manschrijfster Suze la Chapel le-Roobol,
werd in Den Haag geboren. Hij studeer
de aan de Leidse Universiteit, waar hij
tot meester in de rechten promoveerde.
Al spoedig echter begon hij zijn toneel
loopbaan bij „Die Haghespelers" onder
leiding van Eduard Verkade. Hierna was
La Chapelle achtereenvolgens verbonden
aan De Koninklijke Vereniging Neder
lands Toneel, het Hofstadtoneel, Comoe-
dia (onder Lobo, Verbeek en Kerkhoven),
Het Verenigd Toneel (dir. Verkade en
Verbeek), Het Oostnederlands Toneel, Het
Centraal Toneel (directie De Bree en
Sluyzer), De Amsterdamsche Toneelver
eniging. Het Residentietoneel (dir. Ver
beek), Comoedia en thans de Nederland
se Comedie.
Vooral voor de oorlog heeft de heer
La Chapelle vele grote rollen gespeeld.
De laatste jaren heeft men hem kunnen
zien in elke voorstelling van de Gijs-
breght, in de rol van vader Willebrord.
Ook heeft hij enkele m'alen meegewerkt
aan televisie-spelen. De acteur, die zijn
tachtigste verjaardag in de familiekring
zal vieren, is een enthousiast verzame
laar van antiquiteiten en een trouw ope
rabezoeker.
De beroemde Afrikaanse negershow
Les Ballets Africains de la République
de Guinée" treedt morgen, 1 augustus,
op in het Openluchttheater-Bloemendaal.
Deze befaamde show, die reeds in 1960
in Nederland is gegeven, heeft daarna
in Amerika en geheel Europa een bui
tengewoon groot succes gehad.
Aan de uiterste westkust van Afrika ligt
Guinée, sedert 28 september 1958 een on
afhankelijke republiek. Het is waarschijn
lijk de enige staat ter wereld waar de
minister van Binnenlandse Zaken stichter
en leider van een ballet is en zelf danser,
Keita Fodeba jurist gepromoveerd aan de
Sorbonne in Parijs, westers georiënteerd
minister, blijkt een zeer góede „verta
ler" van de authentieke neger-folklore.
Hij heeft alles gedaan om tè vermijden,
dat de toeschouwers een verkeerd beeld
krijgen van de zeden en gewoonten van
zijn land.
Daarom brengt het Ballet Africain ook
de zang en de dans, zowel van het Afri
ka van voorheen als uit het Afrika van
heden, waarvan de folklore eveneens zijn
oorsprong vindt in het verleden.
De stichter van deze dansgroep heeft
een vorm gevonden, waarbij de monotie
is teruggebracht tot momentopnamen. Ver
halende elementen brengen een begrijpe
lijke samenhang tussen de ritmen en hor-
De glimlach van Aix
oudere Provenqaalse cultuur zo dus weer
is hersteld. En die tegenwerpingen verlie
zen nog weer wat meer gewicht nadat ge
in de Cours Mirabeau uw oude vrienden
van vorige jaren weer hebt ontmoet en ge
via de achterafstraatjes en steegjes ach
ter die Provenqaalse Champs-Elysées ook
uw rondgang langs de natuurlijke water
bronnen, de aartsbisschoppelijke abdij, de
binnenplaats van het gemeentehuis en die
vele andere dierbare plekjes en monumen
ten hebt gemaakt. En wanneer de eerste
noten vallen van de snelle Figaro-ouvertu
re in de stilte en de genade van de Pro
venqaalse nacht met alle sterren op hun
post en in de zoete geur die de platanen
ademen, wel, dan bent u weer gans en al
ontwapend en voelt ge u weer opgenomen
in die sfeer van geluk en sereniteit welke
uit deze ontmoeting tussen Mozart's genie
en de natuurlijke weldadigheid van Aix ge
boren werd.
ONS HOOFD STAAT ER nu helemaal
niet meer naar: doch indien ge van het
fenomeen festivalstad dan toch beslist een
sociologische analyse moest geven, dan
zou Aix mogelijk in verschillende opzich
ten tekortschieten, uitgezonderd niettemin
De dorre droogte van de Provence-
woestijn.
WüRZBURG (West-Duitsland) Na het
besluit in Würzburg in Beieren om geen
straat naar de auteur en pacifist Leonhard
Frank te noemen, heeft de plaatselijke
vakbond plannen bekendgemaakt om een
nieuw gebouw naar hem te noemen.
A A/IKOtiD/GWGin znÉESCHOUW/ftGE/i
HILVERSUM I 402 m. 746 kc/s 7.00 VARA.
10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO
20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte ochtendklanken (gr.). 8.00 Nieuws,
en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte gram-
mofoonmuziek. 8.30 Verkeerswenken. 8.35
Voor de kinderen. 8.55 Kookpraatje. 9.00
Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10
Moderne muziek (Gr.). (9.35-9.40 Water
standen). VPRO: 10.00 Religie en cultuur,
lezing. VARA: 10.20 Vlieg er eens uit, ge
varieerd programma, (herh. van vrijdag-
tende passen, waarbij de authentieke pas- I av°nd jl.). 11.00 R.V.U.; De moderne film-
sen worden gebruikt als dankbaar ma- spiegel of lachspiegel, door H. Wielek.
teriaal voor een snelle geraffineerd- show, G.30 Historische opnamen (gr.): Klassieke
gebracht met alle vakkennis die daar- kamermuz. 12.00 Promenade-orkest. 12.30
voor nodig is. Aan de muziek op veel- Mededelingen ten behoeve van land- en
soortige authentieke instrumenten is een tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38
belangrijke plaats gegeven; primitieve Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensem-
balladen, bezwerende tamtams en liede- ble- 13 45 Gesproken portret. 14.00 His-
ren zullen te horen zijn. torische opnamen (gr.): klassieke kamer
muziek. 14.45 Volksliedjes en -dansen. 15.00
Een prettige vakantie met weinig geld,
toespraak. 15.10 Voor de jeugd. 16.30 Lich
te grammofoonmuziek. 17.00 Wegwijzer,
tips voor vakantie en Snipperdagen. 17.50
Regeringsuitzending: Nederlands Nieuw-
Guinea, door W. A. L. van Doorenmaalen.
18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Actua
liteiten. 18.30 R. V. U.: Achter de scher-
Krachlige bestrijding van pijn' en griep I men VIII, door Drs. G. J. de Voogd.
19.00 Voor de kindèfen. 19.10 Tranen en
tróóst om Jeruzalem, Joods programma.
VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00
Nieuws. 20.05 Dansorkest en zangsolisten.
20.35 Kaf en koren, wekelijkse notities.
Advertentie
zonder de maag van streek te maken I
Glazen buisje 20 tabletten f 0,80
Handige stripverpakking 40 tabletten f 1.50
Voordelige flacon 100 tabletten f 3.50
Het lijkt erop alsof het zich buiten Ne
derlands territoir bevindende zendschip
„Veronica" het lot van de liberale par
tij in Nederland gaat bepalen. Prof. P. J.
Oud is tenminste in het orgaan van de
V.V.D., VRIJHEID EN DEMOCRATIE,
hoogst persoonlijk uit zijn slof geschoten
tegen twee Amsterdamse bladen die, het
ene door middel van een door prof. Oud
als „uit een journalistieke duim gezogen'
bericht, het andere in een commentaar
een zeker verband hadden gelegd tussen
de kansen van drs. H. A. Korthals om prof.
Oud straks op te volgen en zijn bereidheid
het vraagstuk van de commerciële radio
en televisie in liberale zin te regelen.
De liberale partijleider schreef veront
waardigd: „Zou een politieke partij in Ne
derland goodwillverspelen, omdat een
tot haar behorend bewindsman zich ver
plicht acht mede te werken tot het ne
men van maatregelen tegen verstoring
van de orde, dan zou dit geen compli
ment zijn voor ons kiezersvolk. Een par
tij echter, die zich zou laten leiden door
de vrees dit soort „goodwill" te verspe
len, zou ernstig tekort schieten in haar
plicht tot het naleven van die beginselen
van zedelijke volkspolitiek, die een staat
kundige richting, die prijs stelt op more
le invloed, nimmer uit het oog mag ver
liezen. Zou een partij dit doen, dan zou
zij een politiek voeren, die, naar het
woord van Thorbecke, „niet op goede
eigenschappen, maar op de zedelijke
zwakheid en karakterloosheid der mensen
bouwt". Het zou zijn een politiek, die deze
grote liberale leider verklaarde te zullen
af stemmen onverschillig of hij haar zou
aantreffen in zijn eigen kamp of in dat
zijner tegenstanders".
Het ALGEMEEN HANDELSBLAD ver
duidelijkte daarop in een antwoord, dat
het geen pleidooi voor het voortbestaan
van Radio Veronica had willen leveren:
„Radio Veronica is een „illegale" com
merciële zender en anders dan in de be
zettingsjaren, mag illegaal werk niet
worden verdedigd. Waar wij wel voor heb
ben gepleit en hieraan is de heer Oud
geheel voorbij gegaan is, dat voor de
j illegale Veronica-zender dan een legaal al
ternatief zal worden geboden.
Van een liberale minister en van een
regering, welke o.a. in haar nota betref
fende reclame-televisie duidelijk heeft
getoond oor en oog te/ hebben voor de
verlangens naar doorbreking van het mo
nopolie op radio- en televisiegebied, mag
en moet dat o.i. worden verlangd.
Een liberale bewindsman, die wel zou
medewerken aan het onmogelijk maken
van Veronica, maar daar, in overleg met
zijn hierbij betrokken ambtgenoten, geen
andere, positieve oplossing tegenover zou
stellen, zou als lijstaanvoerder van de
V.V.D. deze partij geen dienst bewijzen,
maar haar volledig in het moeras helpen.
Het is misschien wat hard gezegd, maar
juist harde waarheden dienen onbevangen
onder het oog te worden gezien".
DE TELEGRAAF, die in haar commen
taar professor Oud's tegenspraak van
haar bericht onbesproken laat, signaleert
enige voorbeelden van de „overwegende
invloed" die prof. Oud in zijn partij vol
gens het blad zou behouden: „Prof. Oud
heeft tegen de wil van de meerderheid
van zijn partij in zijn beschermende hand
boven het politieke hoofd van ir. Visser,
die als minister van Defensie een volsla
gen mislukking is gebleken, gehouden.
Prof. Oud is erin geslaagd, mr. H. van
Riel de vice-voorzitter van zijn partij en
fractievoorzitter van de Eerste Kamer
nimmer een enfant chéri van de par
tijleider, doch een man wie men nieuwe
ideeën en gezond verstand zeker niet kan
ontzeggen op een zijspoor te rangeren.
Het ziet ernaar uit, dat prof. Oud ook
zijn opvolging naar zijn eigen wens zal
regelen. En dat wil dan zeggen, dat drs.
Korthals hem in de Kamer zal opvolgen
en een overwegende invloed zal hebben
1007 kc/s. 7.00-
24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde muziek
7.30 Lichte grammofoonmuziek. 7.50
Meditatie. 8.00 Nieuwsber. 8.15 Radio
krant. 8.35 Tiroler lichte muziek (gr.) 8 50
Walsmuziek (gr). 9.00 Voor de zieken.
9.35 Grammofoonmuziek. 9.40 Voor de
huisvrouw. 10.10 Grammofoonmuziek 10 15
Morgendienst. 10.45 Geestelijke liederen.
11.15 Klassieke pianomuziek (gr.). 12.00
Licht ensemble. 12.30 Mededelingen ten
behoeve van land- en tuinbouw. 12.33
Licht instrumentaal septet. 12.53 Grammo
foonmuziek. eventueel actualiteiten. 13.00
Nieuws. 13.15 Blaasorkest: lichte muziek
13.45 Moderne muziek (gr.). 15.15 Triptiek,
een programma voor mensen die vrij wil
len zijn. 15.30 Licht ensemble. 16.00 Voor
op het ^politieke beleid dat de V.V.D. zal I richten^n.^^Lcht'oSest laiO Geme'ng-
En het Amsterdamse ochtendblad stelt
van de VV.d!'t«m'voorbeelpR6„Politiefc^s van°l^t^^ge^d^^eils3toammo/f"g'30
een hard bedrijf. Dit is een uitspraak van Radiokrant 19 50 I irhte
prof. Oud. De leiding van de V.V.D. moge ?ie£20 00 Holland Fe ii H
aeze uitspraak gedachtig zijn en zich eens orkest met zangsohsJe moderne
spiegelen aan dc Engelse premier Mac- 1 zp H hï Z n'
millan, die, nadat gebleken was dat zijn van Zuvlen klankbeeld 91 46 R-Jntt u
partij de greep op het electoraat steeds ^n 2^55 Hongaarse LLfeén ^r l T/m
meer verloor, niet schroomde met voorbij- Marinierskapel 22 30 N eu vs en S O S
zien van persoonlijke sentimenten en res- berichten 2? 40 Avondnverdenkin* 99 ss
BRUSSEL 324 m.
De NIEUWE ROTTERDAMSE COURANT. 12.00 Nieuws. 12.03 Weense lichte mu-
die zich op de haar eigen serene wijze in ziek. 12.30 Weerberichten. 12.35 Populaire
de discussie heeft gemengd, vindt dat muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nws.
haar collega's teveel naar details hebben 13.15 Klassieke kamermuziek. 14.00 Lichte
gekeken en zet, wat de bemoeiingen van grammofoonmuziek. 14.30 Symfonie-or-
mimster Korthals met de „Veronica" be- kest: Klassieke en moderne muziek. 16.00
treft, de puntjes op de i: „Maar Veronica Beursberichten. 16.06 Lichte grammofoon
is een „commerciële piraat". Het is de muziek. 17.00 Nieuws. 17.10 Lichte mu
piraatVeronica waar minister Korthals ziek bij de thee. 17.55 Cello en piano
zich mee bezig hoort te houden, niet zo- (gr.): moderne muziek. 18.10 Lekenmo-
zeer om er een oplossing voor te vinden raai en filosofie. 18.30 Voor de soldaten
als wel om er maatregelen tegen te ne- 18.50 Symfonische dansen. 19.00 Nieuws'
men voor zover de „piraat" in strijd met Operetteklanken. 20.45 Lichte orkestmu-
het recht opereert. De kwestie van het ziek. 21.15 Briljante orkestmuziek 2130
commerciële in de ether is volgens de Tenor en piano: Klassieke liederen 22 00
bestaande taakverdeling in de eerste Nieuws. 22.15 Lichte grammofoonmuziek.
plaats een zaak van Onderwijs, Kunsten 22.55 Nieuws. 23.00-23.15 Voor de zeebe
en Wetenschappen".
den.
Overigens gelooft het Rotterdamse libe
rale blad dat minister Korthals wel wat
anders heeft te doen dan over Radio-Vero-
nica te peizen: „Wij geloven dat de heer
Korthals in zijn „bedenktijd" vooral zalige;. 9nnn t«, 1 on nn r,
denken aan grote lijnen, en dan de prote A Zendtijd po-
uay Iitieke Dartnen: AR 9n sn
VOOR DINSDAG
lijnen niet van zijn departement, maar van
zijn partij. Dat is voor een minister een
volslagen geoorloofde en ook begrijpelijke
vrije-tijdsbesteding, zeker als die minister
zich afvraagt of hij een Kamerkandidatuur
zal aanvaarden bij verkiezingen die geen
htieke partijen: A.R. 20.30 Tekenfilm.
20.35 Documentaire film. 21.00-22.15 Speel
film.
VOOR WOENSDAG
VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS
jaar meer van ons verwijderd zijn. Hij zall 17.35-17.45 Internationaal .Jeugdjournaal
zich afvragen zo veronderstellen wij 20.00 Journaal. 20.15 Filmverslag uit De
of de partij organisatorisch goed loopt, of West. NCRV: 20.30 Zo zie je nog 'ns
de hoofdrolspelers in de partij een rede- wat!, met filmcamera en microfoon op
lijke mate van eensgezindheid hebben en stap door Nederland. 21.10 Zuid-Ameri-
of de partij een kans zal zien haar be- kaanse volksliedjes. 21.30 Detective-film
gmselen in een behoorlijk verkiezingspro- 22.10 TV-film. 22.35 Voordracht van se-
gramma uit te werken." dichten.