Strawinsky en Milhaud in Aix geëerd met „Les Noces" en de Orpheus - opera er is een reden te meer om nü keus te maken uit de Aristona TVserie *62 NIEUWE PRIJZEN ffl Belgische radio en televisie krijgen een gigantische studio Amsterdamse kunstenaars tonen visie op hun stad Veit Harlan gaat in Aken regisseren Het vierde jeugdfestival in Velp m Afrikaans Ballet in het Openluchttheater i NEGEN MUZEN MENSEN DIE HET GOED BEKIJKEN KIEZEN ARISTONA DONDERDAG 2 AUGUSTUS 1962 4 DIT IS HET JAAR waarin Claude Debussy honderd jaar zou zijn geworden en twee andere meesters der twintigste-eeuwse muziek, Igor Strawinsky en Da rius Milhaud, respectievelijk hun tachtigste en zeventigste verjaardag mochten herdenken. Aan Debussy is helaas ook Aix stilzwijgend voorbijgegaan, maar aan die laatste twee jubilea heeft de festivalleiding daarentegen een gezamenlijke avond gewijd door Milhauds korte opera „Les Malheurs d'Orphée" en Stra winsky's ballet „Les Noces" op één programma te plaatsen, een programma dat dan tevens als de belangrijkste moderne of althans eigentijdse bijdrage aan de muziekfeesten kon worden beschouwd. Frank Onnen Bob Buys De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma Dat Darius Mil- baud, die zich trou wens over het alge meen dit jaar over gebrek aan actieve belangstelling niet beklagen mag, nu in het bijzonder ook nog eens in de ongena dige merióionaalse zon is gezet, mocht geen verbazing wek ken omdat hij in de zelfde stad Aix in 1892 geboren werd in een huis dat nu voor een deel tot een pro zaïsche garage is om gebouwd, en waarin zijn vader, in het be gin van deze eeuw, een bloeiende handel in amandelen dreef. Dp zijn tweeledige af komst van Proven- caal en van Jood en op zijn trouw aan het geloof der va deren heeft Mil haud zelf altijd een duidelijke nadruk willen leggen, en ver schillende karakter eigenschappen van zijn muziek haar gevoelswarmte, een pathetisch-geladen lyrisme, een zekere breedvoerigheid kunnen zonder twijfel Die trekken komen, icenditeel, uit die dubbele oorsprong worden afgeleid, ook al wel tot uiting in (deze opera die hij op zijn tweeëndertigste jaar in het snel le tempo dat hij altijd heeft volgehouden, binnen twee maanden heeft geschreven. Niettemin mag men aannemen dat de keuze van juist dit werk uit het enorme oeuvre dat meer dan vierhonderd opus nummers omvat, de festivalleiding en de componist vooral nog wel zal zijn ingegeven door de omstandigheid dat Mil haud de klaissiek-Griekse legende hier transponeerde naar het Provencaalse kli maat van vandaag twee grootheden die voor hem trouwens altijd zeer verwant zijn geweest zodat de plaatsen van han deling èn van opvoering nu maar door een kleine afstand gescheiden worden. Temeer omdat Milhaud's jeugdvriend Armand Lu- nel zijn hoofdfiguren Orpheus en Euridice qa^r de.-Camargwe.jbad overgeplant. ,TocJu is het werk als opera geen lang levén- .beschoren geweest HET UITGANGSPUNT was niettemin wel aantrekkelijk en in die tijd zelfs niet van originaliteit gespeend. De Griekse her der wordt hier als kwakzalver-wonderdok ter ten tonele gevoerd die zijn praktijk ten behoeve van mens en dier dus in de Ca- margue uitoefent. De Camargue, het moe rasgebied aan de mond van de Rhöne, is behalve het land der wilde paarden zoals men weet ook nog het oord waarheen de zigeuners van heel Europa hun jaarlijkse bedevaarten ondernemen en voor de per soon van Euridice kon de keus dan ook moeilijk anders vallen dan op zo'n fatale tzigane-schoonheid, „zwarte bij in goud corset" die Orpheus, ondanks de waar schuwingen van zijn kameraden, aldra in de ban van haar gevaarlijke bekoring heeft geslagen. En ter verhoging van de dramatiek die derhalve in de tegenstellin gen tussen hun beide rassen is gelegen, had Milhaud zijn tekstdichter ook nog een tragische ontknoping voorgeschreven „omdat in het leven ook altijd alles mis loopt" en zo zal Euridice, omringd door de os, het wilde zwijn en de oude vos, dan ook sterven in de stal waar Orpheus zitting pleegt te houden om hem in troos teloze wanhoop achter te laten. En ook hij zal daar de dood spoedig ontmoeten. Drie zusters van Euridice priemen hem hun dolken in de borst, een moord die later op een misverstand zal bijken te berus ten. DAT HELE VERHAAL is binnen de drie kwartier in evenzovele bedrijven die on middellijk in elkander overgaan en waar voor Malclès weer even sfeerrijke als doel treffende decors had ontworpen, verteld en bekeken. Naast die verdienste van snel heid de „opera-minute" was in Duits land door Hindemith in die jaren juist uit gevonden vertoont deze Orpheus zeker ook onmiskenbare muzikale kwaliteiten en de dodenmars op een voortdurend herhaal de passacaglia-kwint in de pauken en de aria waarin Orpheus zijn smarten uit zingt behoren tot de sterkste pagina's die Milhaud geschreven heeft. Doch als globa- Orpheus (Robert Massard) legt Euridi ce (Denise Duval) in aanwezigheid der dieren op een sponde neer. dingen worden geïnstrueerd en tenslot te een orgisch bruiloftsmaal de kroon plaatst op het feest. Een feest zoals alleen Russen dat met hun bezetenheden vieren kunnen, en zo de Rus Georges Skibine in zijn choregrafie die 'geest wel zal hebben gerespecteerd, vermochten de Franse dan sers en danseressen als volbloed moujiks en Russische boerinnen in hun rollen niet voortdurend te overtuigen. Ook de Franse tekst die Ramuz onder leiding van Stra winsky indertijd redigeerde, had het ka rakter van het origineel al naar de klank trouwens reeds wel wat gekuist. ONVERSNEDEN RUSSISCH waren daar entegen weer de bont-folkloristische kos tuums en decors van Nathalie Gontsjarova die naar de oorspronkelijke ontwerpen voor de Diaghilev-voorstelling in 1923 te Parijs schenen te zijn gekopieerd. Op de lokale kleur van Strawinsky's „Noces" waren dus alles tezamen wel een paar nuances méé af te dingen dan op Mil haud's Orpheus-in-Provencaalsgewaad. Niettemin kreeg dirigent Pierre Dervaux met zijn schare voor Strawinsky, wiens greep op de muziek dan ook wel onweer staanbaar en overrompelend gebleven is, ovatie op ovatie te incasseren, Nadat Mil haud die overigens evenals Strawinsky ook niet aanwezig was zich met een beleefd succés d'estime had moeten ver genoegen. Indien 't op een ver jaarspartij niet wat onaardig klonk, zou men daarom mogen zeggen dat op het feest van Aix en dus op het eigen terrein, de Rus Stra winsky de Meridioneel Milhaud wel ver pletterend verslagen heeft. Een der posen die Skibine voor „Les Noces" ontwierp. Ie conceptie waarmee de componist zich voor een actueel gegeven „De Griekse no blesse, grandeur en puurheid" voor ogen stelde, was zijn Orpheus toch al wel blij ven steken in het libretto van Lunel, die evenals Milhaud blijkbaar niet heeft inge zien dat de inschakeling van zo'n koor van beesten als reminiscentie aan Sofocles èn Shakespeare's „Midsummernights Dream" een vermenging van stijlattribu ten te weeg bracht die wel lijnrecht tegen hun eigen opzet in moest druisen. En tot overmaat van ongeluk zette Robert Mas sard met zijn Orpheus dan nog eens de drakerigste opéra-figuur op de planken die men in Aix tot dusver ooit had ontmoet en waartegen alle heroïsche en loffelijke pogingen van Denise Duval haar Euridice rfipSi, ygigen leyqn, ijp te .bjgz^n, 't, helaas wel af hadden te leggen. DE FÉSTIVALDIRECTIE heeft met Strawinsky's „Les Noces" wél bijna in de roos geraakt. Ook al weer zo'n veer tig jaar oud, heeft deze muziek die in de zogeheten Russische periode van de mees ter werd geschreven, nog geen atoom van haar felle, meedogenloze vitaliteit verlo ren, en bovendien had Aix het werk dan weer eens in zijn oorspronkelijke staat wil len opvoeren van een ballet met begelei ding van een orkest van enkel slagwerkers en vier piano's en een gemengd koor, plus vier vocalisten, twee mannen en twee vrouwen, die aan weerszijden van het to neel de handeling verhalen. Een handeling in drie episoden waarbij achtereenvolgens de bruid en de bruide gom door hun respectieve familieleden en relaties voor hun toekomstige huwelijkse plichten en rechten in ronde bewoor Tweede bedrijf van Strawinsky's „Les Noces" Opdracht van prinses Wilhelmina. Prinses Wilhelmina heeft de Nederlandse kunstschilder Machiel Brandenburg, die sinds 1953 in Kaapstad, Zuid-Afrika, woont een opdracht verleend voor het schilderen van een portret van Paul Kruger, de vroe gere president van Zuid-Afrika. Paul Kru ger kwam in 1901, tegen het einde van de Boerenoorlog, aan boord van een Neder lands oorlogsschip naar Nederland. De kunstschilder heeft al eerder opdrachten van prinses Wilhelmina gehad. Politieke schilderkunst. Een schilderij, voorstellende de Afrikaanse kleurlingen leider Albert Loethoeli aan een kruis, mag op last van de minister van Binnenlnadse Zaken van Zuid-Afrika, Jan de Klerk, niet worden tentoongesteld. Hij wil het schil derij, van Ronald Harrison, een kleurling uit Kaapstad, eerst laten beoordelen door een raad van critici. Het schilderij stelt verder premier Verwoerd en de minister van Justitie Vorster als Romeinse soldaten bij het kruis voor. Publikatie van liefdesbrieven. Een hof van beroep te Catania op Sicilië heeft be paald dat de liefdesbrieven, die de Italiaan se romanschrijver Giovanni Verga dertig jaar lang geschreven heeft aan gravin Dina di Sordevolo, gepubliceerd mogen worden. De erfgenamen van Verga, die in 1922 stierf, hebben zich altijd tegen publikatie verzet op grond van de overweging dat het intieme leven van de romanschrijver ge ëerbiedigd moet worden. Het gaat hier om 521 brieven. Gravin Di Sordevolo verkocht de brieven in 1943 aan de Italiaanse staat Geraert ter Borchprijs. De Geraert ter Borchprijs, een door het provinciaal be stuur van Overijsel ingestelde jaarlijkse prijs van 1000,voor hedendaagse Over- ijselse kunst, zal voor 1962 worden toege kend voor het beste werkstuk op het ge bied van de tweedimensionele kunst, waar onder vallen: mozaïeken, sgraffito en muurschilderingen. Advertentie A.RISTONA 43 T 192 A/B 725.. ARISTONA 48 T 133 A/B 845.. ARISTONA 59 T 023 A/B 895.- ARISTONA 59 T 323 A/B 955.. ARISTONA 59 T 173 A/B 995.. ARISTONA 59 T 203 A/B 1245.- ARISTONA 59 T 423 A/B 1445.- ARISTONA 59 T 303 A/B 1595.. (Van onze correspondent) BRUSSEL. De Belgische radio en televisie (B.R.T.) heeft de plannen bekend gemaakt voor de bouw van een nieuw omroepcentrum, dat één van de modernste studiecomplexen in de wereld zal worden. De bouwkosten voor het gigantische project worden geraamd op circa 180 miljoen gulden. De B.R.T. zal in staat zijn uit haar inkomsten van luister- en kijkgelden de helft van de bouwkosten direct te fourneren. De andere helft zal worden geleend bij het bedrijfsleven en de staat. Het terrein, dat de regering de B.R.T. ter beschikking heeft gesteld en dat aan de rand van Brussel ligt, is 22 ha. groot. Hiervan zal men voorlopig slechts 14 ha gebruiken. Reeds begin volgend jaar zal met de bouw begonnen worden en tegen 1965 hoopt men met het eerste gedeelte, de dringend beno digde t.v.-studio's, klaar te zijn. De Frans en Vlaamstalige t.v.-diensten zullen "dan ieder kunnen beschikken over twee mid delgrote studio's, elk van 300 vierkante meter, en één zeer ruime studio van 1000 vierkante meter. Daarna, maar dat zal wel 1969 of 1970 worden, krijgen ze er ieder nog één middelgrote en een heel grote studib bij. IN EEN ANDERE yleugel van het ras- tervormige gebouw komen dan de kleine studio's, welke men gewoonlijk gebruikt voor vraaggesprekken en causerieën. Voor de muziekprogramma's van radio zowel als televisie heeft men een reus achtige studio onder een koepel ontwor pen. Het middelpunt van het complex zal gevormd worden door een 100 meter hoog torengebouw van 30 etages, waarin zendapparatuur en administratieve dien sten worden ondergebracht. Dit gebouw moest wel een respectabele hoogte heb ben omdat Brussel nog steeds het scha kelcentrum van Eurovisie is, het punt dus waar alle Europese t.v.-programma's samenkomen en weer worden uitgezon den. DE ARCHITECTEN Albert Preijs en Paul Ramon hebben bij het ontwerpen van de plannen wel degelijk rekening gehouden met het feit, dat in 15 jaar op technisch gebied veel kan verande v'.'.T d t'-v ren. Reeds hebben zij ruimten voorzien voor uitzendingen in kleuren-t.v. en ste- reofonische radio. Ook blijken zij op alle eventualiteiten van het binnenlands en wereldgebeuren gerekend te hebben, want in de kelders, die als ware schuilkelders zijn opgevat, zullen noodstudio's worden gebouwd. Tezamen verzorgen de Vlaamse en Fran se diensten van de B.R.T. zo'n 6000 uit zendingen per jaar. In de beide landsta len zijn er dagelijks drie radioprogram ma's, verder is er nog een uitzending voor de Duitssprekenden Belgen die in de streek van Eupen en Malmédy wo nen, alsmede uitzendingen naar Afrika en een Belgische wereldomroep. Een plaatselijke rechtbank heeft het Zimmertheater van Aken bevolen om Veit Harlan een stuk op zijn toneel te laten spelen. Veit Harlan had de zaak voor het ge recht gebracht omdat het Zimmertheater een contract met hem voor het regisse ren van „Droomspel" van Strindberg, waarin zijn vrouw, Christina Söderbaum de hoofdrol speelt, had geannuleerd. Na de oorlog kwam Harlan voor de rechter vanwege zijn film „Jud Stiss", waarin de Joden in een Duits getto op verschrikke lijke wijze worden uitgebeeld. Hij werd twee maal door Duitse rechtbanken vrij gesproken van beschuldigingen van mis daden tegen het mensdom. In deze film trad ook Christina Söderbaum op. Het Zimmertheater verklaarde, nadat het een contract met Veit Harlan gete kend had, van mening veranderd te zijn „tengevolge van de pressie van het pu bliek." De theaterdirectie zegt te vrezen dat het stuk na twee dagen voor een lege zaal gespeeld zal worden vanwege de stemming die tegen Harlan en-, Söderbaum bestaat. i L 'Of'i Van 28 augustus tot 1 september wordt het vierde jeugdfestival Velp gehouden voor ongeveer 500 leerlingen van de hoogste klassen van het V.H.M.O., de kweek scholen en de sociale academies. Anton Koolhaas houdt bij de opening een inleiding over „De creatie als middelpunt van het leven". Vijftig kunstenaars en kunstenaressen op het gebied van architectuur, beeldende kunst, dans, film, litteratuur, muziek, toneel en voordracht hebben hun medewerking toegezegd voor het voeren van groepsgesprekken of voor het houden van inleidingen. Maandagavond 27 augustus geeft de Ne derlandse Comedie onder regie van Han Bentz van den Berg in de Stadsschouw burg in Arnhem een opvoering van „Droom van een Midzomernacht" van Shakespeare. Dinsdagavond 28 augustus worden op dezelfde plaats filmvoorstellin gen gegeven van „Zoo" (Bert Haanstra) „De Werkelijkheid van Karei Appel" (Jan Vrijman) en „Si tous les Gars du Monde" (Christian Jaques). Woensdag avond 29 augustus concerteert in Musis Sacrum het Gelders Orkest o.l.v. Charles de Wolff. Donderdagavond 30 augustus treedt in de Stadsschouwburg „De Nieuwe Kome die" onder regie van Erik Vos op met de „Heer van Pourceaugnac" van Mo lière. Vrijdagavond 31 augustus is er in de Stadsschouwburg een Spaanse dans avond door het danspaar Susana y José. De Liga Nieuw Beelden richt door het jeugdfestival een expositie in, getiteld „Verbondenheid der Kunsten", waarbij leden dezer liga op de noodzaak van de samenwerking tussen architect en beel dende kunstenaar in de moderne stede- bouw zullen wijzen. Bezoeken met deskundige inleidingen en rondleidingen worden gebracht aan het Rijksmuseum Kröller-Müller, het Beel denpark De Hoge Veluwe, de tentoonstel lingen van Nederlandse Grafici en wer ken van Ossip Zadkine in het Gemeen temuseum te Arnhem, en aan ateliers van beeldhouwers in Velp en omgeving. Zaterdagmorgen 1 september wordt het jeugdfestival besloten met een jazzconcert door The Dutch Jazz Quartet m.m.v. Her man Schoonderwalt, Ruud Jacobs, Cees See en Hein van der Gaag. In de kunsthandel van Ina Broerse te Amsterdam is tot 21 augustus een tentoon stelling te zien van aquarellen en grafiek met als onderwerp Amsterdam. Men ver telde mij dat het moeilijk was geweest een collectie van voldoende kwaliteit bij elkaar te brengen. Typisch voor Amster dam is danook niet alles te noemen. Het beweeg van de auto's op het Museumplein van Henk Huig kan ik niet als typisch voor die plek zien en doet me meer den ken aan situaties in andere steden. Maar een onderwerp als dat van een, even vroe gere, bijzonder mooie ets van hem heeft toch iets van een voor Amsterdams rand gebied eigen sfeer, ook al kan men het onderwerp zelf niet specifiek Amsterdams noemen. Freek van den Berg zag Amsterdam in plezierige, maar toch niet geheel authen tieke kleurigheid. Cor Dik zag slechts een paar daken tegen een groot brok lucht. Clara de Jong stelt zich aan ons voor met een scheepswerf en het is een prettige kennismaking, waar Amsterdam dan niet zoveel mee te maken heeft. Rudi Bierman aquarelleerde een stuk afbraak van Am sterdam. Door aandacht ook voor auto's toont Wil den Ouden ons het Amsterdam van vandaag. Gelijk Den Ouden bleek ook Jan Mensinga geboeid door het avondlijk of nachtelijk Amsterdam. Hans Engelman en Theo Heynes geven met hun aquarellen uitstekend portretten van Amsterdam. Bovendien lijkt mij hun werk aan kwaliteit weer gewonnen te heb ben. Meer gespannen dan voorheen komt mij dat van Heynes voor, terwijl Engel man niet meer geremd werd door zin voor topografische juistheid, al is het best mo gelijk dat aan het laatste niets ontbreekt. En wel zeer bijzonder is een ets van de Albert Cuypstraat met zijn markt door prof. Jaap Luttge. Het boeiende van deze prent is de tegenstelling tussen de leven dige menigte op straat en die afschuwelijk vervelende gevelwand uit de Pijp; een werkstuk, dat bovendien een groot respect afdwingt door het, in dit geval noodza kelijke, uithoudingsvermogen van de kun dige maker. „Les Ballets Africains de la Republique de Guinée", die gisteravond in het Open luchttheater in Bloemendaal een vrij tal rijk publiek tot enthousiasme hebben ge bracht, zijn geen ongecultiveerde uitings vormen van een primitieve groep, maar vormen een met raffinement in moderne showvorm getransponeerde folklore. Hel verschil tussen deze show en het oerwoud ritueel is even groot als dat tussen me dicijnman en medicus. En daarmee wordt dan recht gedaan aan de status van Gui née, dat al bijna vier jaar een onafhanke lijke staat op de uiterste westkust van Afrika is. Dit land te representeren met een voorstelling, die wél „oer" zou lijken, is een vervalsende tegemoetkoming aan de smaak van het publiek. De mi nister van Binnenlandse Zaken van Guineé Keita Fodeba, is stichter van het ballet. Hij is jurist èn danser. Zijn ballet is „cul tureel ambassadeur" van zijn land, dat de westerse invloeden diep heeft onder gaan. DE VOORSTELLING van deze Afri kaanse groep is van buitenaf geregis seerd: de dansers voeren dus ingestudeer de passen uit, stellen zich op in uitgekien de groeperingen. Maar wat deze mensen in deze, hun opgelegde vormen weten te uiten is écht, natuurlijk en fenomenaal. Zij brengen hun eigen natuurlijke leven digheid en spontane onbezwaardheid in elk programma-onderdeel Elk moment van de show is vól, niet afgepast volgens bedoelingen. Niets wordt afgedempt om één facet beter tot zijn recht te laten ko men; het functionele wordt door de hele groep gedragen, niet over enkelingen ver deeld. Vandaar de impressie van een gol vende beweging. Zélfs als slechts enkele dansers op het podium zijn overheerst die totaalimpressie; de regie dwingt het oog zelden naar één punt. Zo kan de toeschou wer zich, via de hem niet totaal vreemde showvorm, identificeren met het gevoels leven dat deze dansen zo intens beheerst. DAT HET OPENLUCHTTHEATER zich voor zo'n voorstelling bij uitstek leent bleek ook gisteren weer. De struiken ach ter het podium leken vol geluid en men sen. Het theater behoorde geheel toe aan deze dansende en zingende mensen. De toeschouwers ook; dat bleek uit het ova tionele applaus bij het slot, waarop de groep vijf maal dansend en tam-tammend hartveroverend reageerde. Ton Neelissen Woodbury American Legion Band. De Woodbury American Legion Band uit Woodbury in de staat New Jersey in de Verenigde Staten, zal deelnemen aan het Wereldmuziekconcours te Kerkrade. Van daag komt de band met een gecharterde KLM DC-7 op Schiphol aan. A ANKOND/G/NGEN sn BESCHOUWINGEN HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO 21.00 VARA 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA. VARA: 700 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte ochtendklanken (gr.). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Muzikale ochtendpost (gr.). 8.30 Voor de kinderen. 9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10 Moderne en klassieke orkestmuziek 10.00 Inzicht en uitzicht, praatje. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Licht orkest. 10.50 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Voor de kinderen. 11.15 Moderne kamermuziek. 11.45 Orgelspel. AVRO: 12.00 Theateror kest. 12.30 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.33 Sport en progno se. 12.50 Pianospel.' lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs berichten. 13.30 Metropole orkest. 14.00 Omroeporkest, -koor en solisten: moderne muziek. 14.30 Bedrogene of bedrieger, pro gramma over Kaspar Hauser. 14.55 Vrou wenkoor, strijkkwartet en solisten: moder ne muziek. 15.05 Ga er eens even voor zit ten: a. Zing met ons mee. b. Het Vogel kwartier, hoorspel. VARA: 16.00 Modern jazz podium. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Vragenbeantwoording voor de jeugd. 17.25 Koperorkest. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Operetteklanken (gr.). 18.50 De puntjes op de i, lezing. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Muziek voor kinderen (gr.). VPRO: 19.30 In gesprek met anderen-III, gesprek. 19.50 Weekend agenda. 20.00 Nieuws. 20.05 Voordracht. 20.20 Kamermu ziek (gr.); 20.40 Vlaanderen is vlakbij, le zing. VARA: 21.00 Zee-haven-thuis, een veertiendaags journaal voor de scheep vaart. 21.40 Metropole orkest. 22.15 Bui tenlands weekoverzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Te waar om mooi te zijn, overdenking. VARA: 23.00 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.10 Vergelijkender wijs, gesprek over muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Oude muziek (gr.). 7.45 Mqrgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Pluk de dag (gr.), 8.50 Voor de huisvrouw. 9 40 Voor de kinde ren. 10.05 Amusementsmuziek (gr.). 11.00 Voor de zieken. 11.40 Lichte grammofoon muziek. 11.50 Als de ziele luistert, lezing. 12.00 Middagklok-noodklok. 12.04 Simple Music lichte muziek. 12.30 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.33 Licht lunchconcert (gr.) 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.20 Operettemelo dieën (gr.). 13.45 Vrouwenvraagbaak. T4.00 Populaire grammofoonmuziek. 15.00 Voor de jeugd. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Alt en piano: moderne liederen. 17.00 Boekbe spreking. 17.15 Kinderkoren (gr.). 17.40 Beursberichten. 17.45 Promenadeorkest en solisten. 18.45 Nationale zwemkampioen- schapp.en te Soest. 18.50 Regeringsuitzen ding: Geven en nemen-II, Nuttige wenken om met de zebra op goede voet te leven. Een serie uitzendingen voor voetgangers. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Boekbespreking voor de jeugd. 19.30 Poli tieke lezing. 19.40 Lichte grammofoonmu ziek. 20.15 Groot koor, omroeporkest en zangsolisten: moderne muziek. 20.45 De onvindbaren, hoorspel. 22.00 Lichte gram mofoonmuziek. 22.25 Nationale zwemkam- pioenschappen te Soest. 22.30 Nieuws. 22.40 Musicerende dilettanten. 23.05 Lichte grammofoonmuziek. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Amusementsmuziek (gr.). 12.30 Weerberichten. 12.35 Amuse mentsmuziek (verv.). 12.50 Beursberich ten. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte orgelmu ziek. 14.00 Bye bye birdie, musical. 15.00 Moderne kamermuziek. 15.30 Bas-bariton en piano: Klassieke liederen. 16.00 Beurs berichten. 16.06 Disco-Varia. 17.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 17.00-18.00 Eurovisie: Liedjes en dansen uit Europa (Internationale Folklore Week te Neustadt-Holstein). 20.00 Jour naal. VARA: 20.20 Achter het nieuws 20.35 Waarheen leiden onze wegen?, documen taire. 21.00 TV-film. 21.50 Het verhaal van de dierentuin, een-acter. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Journaal en weekoverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt, maandelijks TV- magazine. 21.00 Tekenfilm. 21.20 De Jack Benny Show, gevarieerd programma. 21.45 Oosterse Christenen, een documentaire over verschillende Christelijke kerken in Turkije.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4