1
ll
1
1
1
Mevrouw, u krijgt het befitei
T&hcVi
UITGAAN IN HAARLEM
Duitse Jeugdboeken
voor Nederlandse
Willy Vervoort en
Harry Mooten
naar N.-Guinea
VRIJDAG 3 AUGUSTUS 1962
Nieuw „Telstar"-systeem
in voorbereiding
n
m ssjhb. MÊÊÊÊ
De radio geeft zaterdag
T elevisie programma
Vee Vee Vee in
de Vleeshal
DIVERSEN
MUZIEK
TENTOONSTELLINGEN
Alkmaar geeft opdracht
aan Mari Andriessen
Een communicatiesatelliet, die veel
weg heeft van een cilindrische vogelkooi
en die stationair op een punt boven de
aarde komt te hangen, zal in de toe
komst wellicht dag en nacht kunnen zor
gen voor wereldwijde tv-programma's.
De afdeling ruimtevaart van Hughes Air
craft heeft donderdag bekendgemaakt, dat
haar geleerden krachtens een regerings
contract werken aan de ontwikkeling van
een dergelijke satelliet, welker gewicht
circa 225 kg zal bedragen.
De satelliet zal op een hoogte van 36.000
km met de aarde meedraaien. Aange
zien satelliet en aarde dezelfde snelheid
zullen hebben, lijkt het alsof de satelliet
stilstaat. Een groot voordeel is de enor
me hoogte, waardoor de satelliet bijna
eenderde van de aarde kan bestrijken.
Door een zo'n satelliet boven de At
lantische Oceaan zouden Noord-Amerika,
Europa, Zuid-Amerika en Afrika dag en
nacht door een communicatienet met el
kaar verbonden zijn. Drie van deze sa
tellieten zouden de gehele aarde kunnen
omspannen.
Hughes is voornemens begin volgend
jaar drie kleine communicatiesatellieten
in de ruimte te brengen. Het betreft hier
experimentele versies van de grote satel
liet, die naderhand moet volgen.
r—
A A NKOND/G/NGEfl r n BESCHOUWINGEN
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte ochtendklanken (gr.). 8.00 Nieuws,
postduivenberichten en socialistisch strijd
lied. 8.19 Muzikale ochtendpost (gr.) 8.30
Voor de kinderen. 8.50 Wegwijzer, tips voor
vakantie en snipperdagen. 9.00 Ochtend
gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Klassie
ke muziek (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40
Meisjeskoor. VPRO: 10.00 Samen thuis,
praatje. 10.05 Verder dan de wereld, Bij
beloverdenking. VARA: 10.20 Melodieën-
Expres. 10.50 De wilde vaart, cabaret.
11.20 Sportnieuws. 11.45 Orgel en zang:
lichte muziek. 12.15 De mens in de kos
mos, lezing. 12.30 Mededelingen ten be
hoeve van land- en tuinbouw en postdui
venberichten. 12.34 Vers van de pers. 13.00
Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Voor de
jeugd. 14.10 Streekuitzending. 14.30 Lichte
grammofoonmuziek. 14.50 Matinee op de
vrije zaterdag: Concertgebouworkest klas
sieke en moderne muziek. 16.40 Boeken
wijsheid. 17.00 Radio Jazzclub. 17.30 Ac
tualiteiten. 18.00 Nieuws en commentaar.
18.20 Draaiorgelmuziek (gr.). 18.30 Licht
ensemble. 19.00 Artistieke Staalkaart.
VPRO: 19.30 Op de helling, gesprek. 19.45
Kamermuziek (gr.). 19.55 Deze week, le
zing. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Mariniers
kapel. 20.40 Dansorkest en zangsolist. 21.10
Socialistisch commentaar. 21.25 Roemeens
orkest. 21.50 Op de oude toer: bejaarde
melodieën. 22.20 Sportnieuws. 22.30 Nieuws.
22.40 Licht instrumentaal kwintet. 23.05
Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00-
24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Geestelijke lie
deren. 7.30 grammofoonmuziek. 7.45 Mor
gengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.15
Pluk het weekend (gr.). 8.50 Voor de huis
vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Mo
derne orkestmuziek (gr.). 11.00 Voor de
zieken. 11.45 Klassieke muziek (gr.). 12.00
middagklok-noodklok. Licht lunchcon
cert (gr.). 12.55 Nationale zwemkampioen-
schappen te Soest. 13.00 Nieuws. 13.15 Pla-
tennieuws. 13.25 Musicerende dilettanten.
13.50 Operetteklanken (gr.). 14.30 Voor de
jeugd. 15.30 Viool en piano: moderne mu
ziek. 16.00 Grammofoonmuziek. 16.10 Als
de dag van gisteren, klankbeeld. 16.40
(gr.). 17.30 Boekbespreking. 17.40 Semi-
klassieke grammofoonmuziek. 18.30 Noem
mij een land als Nederland, gevarieerd
programma. 19.00 Nieuws. 19.10 Actuali
teiten. 19.25 Kamermuziek (gr.). 19.55 Po
pulaire klassieken door het kamerorkest.
20.50 De platenkoffer, gevarieerd program
ma. 21.40 Weense klanken (gr.). 22.20?
22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40
Wij luiden de zondag in. 23.00 Moderne
orkestmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Populaire orkesten
parade. 12.30 Weerberichten. 12.35 Popu
laire orkestenparade (vervolg). 13.00 Nws.
13.15 Weekend Juke-Box. 14.00 Lichte
grammofoonmuziek. 14.30 Amusements
muziek (gr.) 15.30 Broer en zus en zo
16.00 Licht casinoconcert. 17.00 Nieuws.
17.50 Dagklapper en liturgische kalender.
17.20 Vrouwenkoor. 17.40 Symfonische
jazz. 18.00 Vlaamse kerkorgels. 18.21 Klas
sieke kamermuziek (gr.) 18.30 Voor de sol
daten. 19.00 Nieuws. 19.30 Lichte grammo
foonmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Jazz.
23.55-24.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Journaal en weekoverzicht
KRO: 20.20 Brandpunt, maandelijks TV-
magazme. 21.00 Tekenfilm. 21.20 De Jack
Benny Show. gevarieerd programma. 21.45
Oosterse Christenen, een documentaire
over verschillende Christelijke kerken in
Turkije.
VOOR ZATERDAG
AVRO: 15.00 Hallo Vaderland!, een se
rie extra groeten van onze militairen op
Nieuw-Guinea 15.15 Jazz. 15.40 Russische
volksdansen. 16.35 Reisfilm over Noorwe
gen. 17.00-17.30 Voor grote en kleine kin
deren. 19.30 Dierenfilm. NTS: 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. AVRO: 20.30 Inter
nationale liedjes. 20 ^5 Televizier
21.00 Caterina Valent" ,w ->i 50 TV-
film. 22.15-22.4U Israëlisch P heater.
Drie opera's van Mozart in Aix-en-Provence
Clara Asscher-Pinkhof bekroond
Advertentie
NAAST UITVOERINGEN
van klassieke en pre-klassie-
ke muzieken waarvoor het
Pro Arte Kamerorkest van
Kurt Redel uit München dit
jaar was ingelast en recitals
waarbij Teresa Berganza Aix
speciaal met Spaanse liede
ren in verrukking bracht,
was er, eveneens volgens tra
ditie, een concert dat in het
teken van „vandaag" was ge
plaatst. In de tuin van het
klooster Saint-Louis, dat te
genwoordig als ambachts
school gebruikt wordt, had
zich, onder het lover van
platanen, het Parijse Colon
ne-orkest opgesteld om onder
leiding van Jean Gitton die
zich als invaller kranig kweet
van een zware taak, een pro
gramma uit te voeren dat
grotendeels al weer aan bei
de jubilarissen van Aix, Mil-
haud en Strawinsky, was ge
wijd.
De zes symphonietjes van
Milhaud zou men wel als de
twintigste eeuwse replieken
van Bach's Brandenburgse
Concerten kunnen omschrij
ven. en zijn „Creation du
Monde", ongetwijfeld een
hoogtepunt in zijn massale
oeuvre, blijft voor de ge
schiedenis stellig het stuk waarin de jazz
en de westerse muziek tot dusver hun ge
lukkigste verbintenis gesloten hebben (bij
na zonder schennis van het eigen karakter
of de eigen eer). Milhaud's leerling Jacques
Bondon vertegenwoordigde op dit pro
gramma met een liederencyclus met orkest
begeleiding „Le Pain de Serpent" de
jonger generatie, ofschoon zijn modernisme
zich duidelijker in de instrumentale aan
kleding dan in de muzikale gedachtenlijn
en ontwikkeling openbaarde.
In tegenstelling met zijn balletten ,,Le
Sacre du Printemps" en „Les Noces" kon
men, met betrekking tot „L'Histoire du
Soldat" van Strawinsky eveneens deze
avond wel weer betwijfelen of deze parti
tuur over de symfonische autonomie be
schikte om ongestraft als concertstukje te
kunnen fungeren, hoe karakteristiek van
wege de orkestrale economie ook dit werk
dan ook was in de jaren na Wereldoorlog
I, die dit programma in het bijzonder deed
herleven.
BIJ DE SAMENSTELLING van het ta
bleau de la troupe is men in Aix over 't
algemeen uiteraard wel verplicht met het
vlottend verloop der beschikbare opera
krachten rekening te houden, doch dit jaar
scheen de leiding bij die operatie op nogal
Wat extra tegenslagen te zijn gestuit, en
in ieder geval heeft men sterren als ètich-
Randall, Sciutti of een Marcello Cortis,
die nu enige maanden geleden veel te jong
overleden is, ën die sedert jaren de kern
der bezettingen vormden, soms wel erg
gemist. Gabriel Dussurget die als artistie
ke directeur van het festival zich een in
ternationale faam als „talenten-coach"
verworven heeft, had met de Italiaanse
Mariella Adani overigens een soubrette in
het pikant-ironische genre geschaakt die
zich zelfs naast Sciutti's herinnering nog
wist te handhaven; ook een andere ont
dekking van trouwens al enkele jaren te
rug, de Peruaan Luigi Alva spreidde in
zijn twee befaamde aria's „Dalla suo pace"
en „II mio tesoro" in „Don Juan" een
finesse en een adeldom ten toon, waar
door hij ook in Aix als Mozart-vertolker
het pleit nu wel definitief gewonnen heeft.
Dit boek, dat als het beste boek voor
lezers van 12 tot 15 jaar uit de bus kwam,
is uitgegeven door de Cecilie Dressier Ver
lag in Berlijn. De prijs bedraagt DM 5000
en wordt uitgeloofd door het bondsminis-
terie voor gezins- en jeugdzaken. Hij wordt
2 november in Stuttgart uitgereikt.
In het kader der Frans Halstentoonstel
ling en met medewerking van Haarlems
Bloei zullen vanaf 6 augustus gedurende
veertien dagen, voorstellingen gegeven
worden in de Vleeshal door de poppenspe
lers Jan Nelissen en Feike Boschma. Het is
dus een gezamenlijk programma voor
handpoppen en marionetten onder de titel:
VEE VEE VEE in de Vleeshal.
Het ligt in de bedoeling van de spelers
het publiek te wijzen op de vaak „prettige"
manier der z.g. vreemdelingenindustrie.
Het wel en wee der toeristen wordt nader
belicht en de roemruchte gastvrijheid der
Hollanders komt in dit vreemde verhaal tot
uiting op een aparte manier.
Een klein cabaretprogramma van Feike
Boschma gaat aan VEE VEE VEE vooraf;
Jan Nelissen zal enige inprovisaties spelen
met zijn handpoppen. t
De voorstellingen beginnen om 20.15 uur.
Op 22 augustus zal humorist-conferen
cier Willy Vervoort naar Nieuw-Guinea
gaan om militairen vertier te bezorgen.
Met hem vertrekken eveneens zijn echt
genote, de cabaretière Tonny Boucher, de
zangeres Anita Berry, de accordeonist
Harry Mooten en, zoals reeds gemeld is
The Blue Diamonds. Zij blijven tot 22
september in Nieuw-Guinea.
CHARLES LAUGHTON IN ZIEKENHUIS
De Britse acteur Charles Laughton is
woensdagavond in een ziekenhuis in Holly
wood opgenomen, waar hij een spoedope
ratie heeft ondergaan. Aanvankelijk was
zijn toestand bevredigend, doch donderdag
is hij hard achteruitgegaan.
Advertentie
Laatste bedrijf van Figaro in de
decors van Antoni Clave.
DE WENER Erich Kuntz die de naam
van de grootste Papageno van deze tijd
geniet in .welke rol hij vorig jaar ook
in „Aix" de Figaro goeddeels „droeg"
acteerde als Leporello in „Don Juan" èn
in de titelrol van de „Figaro" daarente
gen met een nadruk op mimische en an
dere effecten die voor ons gevoel moeilijk
te rijmen viel met de principieel Latijns-
gerichte stijl die Aix zich sinds jaren eigen
had gemaakt. Doch veel storender en
zelfs desastreuzer was nog wel de Duit
ser Hermann Prey als Don Giovanni zel
ve, die bij de voorbereiding van die rol
aan de psychologie van deze grootste
en fascinerendste figuur die Mozart ooit
geschapen heeft wel niet veel tijd moet
hebben verspild.
Bij de verschijning van een nieuwe Don
Juan in Aix pleegt de hele Franse pers
zich mèt Frangois Mauriac uitvoerig af
te vragen op welk aspect zijn satanische
onbezorgdheid, de allure van de grand
seigneur, zijn erotische gedrevenheid, de
revolte van gelukszoeker die naar het ab
solute smacht ditmaal nu het sterkste
werd belicht, maar met Prey was iedereen
wel spoedig uitgepraat. Hij heeft een fraaie
bariton, dat is zeker, maar met de legen
darische verleider vertoonde hij zo weinig
overeenkomst, dat men hem blindelings
een achttienjarige dochter graag zou heb
ben toevertrouwd. Jammer genoeg, trok
dirigent Michael Gielen in zijn vlakke, bij
na ongeïnteresseerde leiding één lijn met
de vertolker of beter de executant
van de titelrol, en deze avond hebben wij
dan ook nog wel onze heetste tranen over
de afwezigheid „op de bok" van Hans
Rosbaud moeten schreien.
DE „ENTFüHRUNG'," die onder lei
ding stond van de jonge Serge Baudo die
zich nu ook in Aix wel als de coming man
der Franse operadirigenten heeft aange
diend, hebben we helaas niet bijgewoond.
Doch ook over de „Figaro" valt, althans
vocaal gesproken en uit eigen onder vin
ding, veel goeds te zeggen. Vooral Mariel
la Adani als Suzanne en Teresa Berganza
als Cherubino en Christiane Gayraud als
Marcelline vormden hier een trio dat al
veel verklaarde van de hartstochten die
zich zo straks zouden ontketenen. Erich
Kuntz als Figaro hield zich desalniettemin
weer wat meer op de schalkse vlakte, zo
dat men met hem te weinig doorvoelde dat
hij zijn geliefde te verdedigen had tegen
een graaf die aanstalten maakte zijn rech
ten te doen gelden om in diens eerste hu
welijksnacht de plaats van zijn bediende in
te mogen nemen. Een nog al objecte over
levering uit de slaventijd, waartegen Mo
zart dan ook in deze opera ofschoon
met de noodzakelijke omzichtigheid re
volteerde en waardoor de Figaro, zo geen
sociale aanklacht, dan toch wel iets méér
vertegenwoordigt dan enkel een „onschul
dig" rococo-divertissement in welke sfeer,
als gezegd, ook Kuntz zich niettemin hier
vooral wel weer vermeide.
DAARENTEGEN heeft, sinds de
kleine tweehonderd jaar dat Mozart zijn
meesterwerken schiep, zich in hun be
trekkingen tot het publiek wel 't een en
ander gewijzigd. Het verhaal wil dat de
Oostenrijkse keizer Jozef II na de pre
mière van de „Entführung" de (26- jari
ge) componist zou hebben toegevoegd, dat
voor zijn oren die muziek te lastig was,
„omdat ze te veel noten bevatte". En
dezelfde anekdote legt Mozart dan de
woorden in de mond: „Sire, het aantal
noten nu is juist precies genoeg".
Men kan die legende geloven of niét,
doch wie zou vandaag Mozart nog een
teveel aan noten op zijn zang durven
te verwijten? Wat Aix betreft, zijn 't
er altijd nog eerder te weinig. Alle pro
gramma's waarop zijn naam wordt ver
meld moeten met gesloten bureaus wor
den gegeven, en nu reeds komen er al
aanvragen binnen om de plaatsen voor het
volgende festival te bespreken. Op voor
waarde dan dat men Mozart krijgt te
horen. En daarom: wat men over onze
twintigste-eeuwse wereld ook denken en
zeggen wil, het feit dat Jozef II achter
af nu zo spectaculair en dagelijks te
kijk wordt gezet, geeft ons dan toch de
moed te geloven dat we in twee honderd
jaar niettemin wel iets gewonnen hebben.
En zelfs onnoemelijk véél: aangezien van
daag Mozart's muzikale en geestelijke
schatten immers voor de hele mensheid
niet alleen toegankelijk zijn geworden,
doch ook naar hun hoogste waarde blij
ken te worden geapprecieerd.
Frank Onnen
Hermann Prey als Don Juan en Erich Kuntz als Leporello.
strumenten, mineralen, 31-toons-Fokker-
orgel. Dagelijks van 1117 u.; eerste
zondag der maand 1317 u.
Vishal, Grote Markt: Keuze uit modern
kunstbezit van Haarlem. Dagelijks van
10—17 u„ zondag van 13—17 u. Tot 30
september.
Zaterdag 4 augustus. Muziektent, Zand-
voort, 20.30 u.: Concert door de A.M.J.V.-
band.
Zondag 5 augustus, Raadhuisplein, Zand-
voort, 14.30 u.: Haags Jeugdtheater van
Carla Flink met „De avonturen van
Robbertje Bibberwang".
Maandag 6 augustus. Raadhuisplein, Zand-
voort, 20 u.: Feestavond door de Tiroler
Kapel „De Alpenjagers" uit Haarlem.
Dinsdag 7 augustus, Zuiderstrand bij red-
dingspost, Zandvoort, 13.45 u.: Tweede
Zandbouwwedstrij d.
Woensdag 8 augustus, Circuit van Zand
voort, 10 u.: Tweede zeepkistenrace.
Woensdag 8 augustus, Strand voor Roton
de, Zandvoort, 22 u.: Vuurwerk.
Donderdag 9 augustus. Muziektent Raad
huisplein, Zandvoort, 20.30 u.: Concert
door de Kurkapel Rooyersvan Bakel.
Stadhuis, Grote Markt. Dagelijks te be
zichtigen van 9 tot 12.30 u„ daarna mel
den bij portier. Zaterdag gesloten.
Grote of St. Bavokerk, ingang Oude Groen
markt 23: Te bezichtigen op werkdagen
van 9 tot 17 u. Gratis te beluisteren con
certen op het Müllerorgel elke dinsdag
van 20 tot 21 u. en elke donderdag van
16 tot 17 u.
R.K. Kathedrale Basiliek, Leidsevaart:
Voor bezichtiging aanmelden bij portier.
Vleeshal: Kindervoorstellingen poppen
theater „Merlijn". Dagelijks 14.30 u. Tot
en met 25 augustus.
Waag Taverne, Damstraat-Spaarne, 20
01 u.: Iedere avond optreden door Cobi
Schreyer met folkloristische liederen
(internationaal programma) en inter
mezzo van 't poppentheater Baartmans.
Maandagavond besloten.
Café-chantant „Adam en Eva", Raamvest
no. 5, 20 u.: Iedere avond cabaret.
„In 't Goede Uur", Nieuwe Kerksplein,
21-22 u.: Dagelijks klassiek grammofoon-
platenconcert. Dagelijks open van 10 tot
18 en 20 tot 24 u.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heiligland
1 rd.: maandag-, woensdag- en vrijdag
avond van 1820 u.: Klassiek grammo-
foonplatenprogramma.
U krijgt beslist bet beste, als u Knorr
bouillontabletten vraagt. Nieuw en modern,
samengesteld van 't fijnste vlees en voor
zien van heerlijke kruiden.
Neem Knorr bouillontabletten voor uw
eigengemaakte soep, voor uw drinkbouillon
of als smaakverfijner voor uw gerechten!
:ijn
dat Mozart ook dit jaar weer muzikale spil is geweest van
het festival van Aix. Drie opera's van de Salzburgse meester
„Don Giovanni", „Die Entführung aus dem Serail" en
„Figaro's Hochzeit" stonden op het programma, drie re
prises overigens uit een vast repertoire waaraan volgend
jaar vermoedelijk de vrij onbekende „Idomeneo' zal
;d. De noviteiten in de muziekdramatische
s opera „Orphée" en Strawinsky's ballet
sector Milhau'
„Les Noces" mochten we in een vorige brief al uitvoerig
bespreken. Doch alvorens straks op Mozart terug te komen,
verdienen
melding.
eerst ook nog enkele concerten speciale ver-
Uit 305 in Duitsland verschenen kinder
en jeugdboeken, die tussen 1 november
1960 en 31 oktober 1961 zijn gepubliceerd,
is de jeugdboekenprijs toegekend aan het
boek Sternkinder door Clara Asscher-
Pinkhof, dat uit het Nederlands vertaald
werd door Wilhelm Niemeyer.
Dubbeltablet Vleesbouillon 35 ct
Dubbeltablet Kippenbouillon 40 ct
Vrijdag 3 augustus, Openluchttheater
Bloemendaal, 20.15 u.: Jazz-show door
Rita Reys, het trio Pim Jacobs en de
Boy's Big Band.
Dinsdag 7 augustus, Grote of St. Bavokerk,
2021 u.: Orgelconcert door Piet Kee
met werken van onder andere Thomas
Weelkes, J. S. Bach, Meek, J. Brahms en
M. Reger.
Donderdag 9 augustus, Grote of St. Bavo
kerk, 1617 u.: Orgelconcert door Haite
van der Schaaf uit Amsterdam met wer
ken van J. G. Walther, G. Böhm, J. Blow,
M. Greene, Flor Peeters, J. Brahms, H.
Purcell en de organist.
Woensdag 8 augustus, Openluchttheater
Bloemendaal, besloten kindervoorstel
ling door r.-k. vereniging voor het gezin.
Donderdag 9 augustus, Openluchttheater
Bloemendaal, 20.15 u.: Hoofdstad Ope
rette met „Das Dreimaderlhaus".
De beeldhouwer Mari Andriessen heeft
van de gemeente Alkmaar opdracht ge
kregen tot het maken van een bronzen
beeld, voorstellende Maarten Pieterszoon
van der Meij. De stadstimmerman Van
der Meij bracht ten tijde van het beleg
van Alkmaar brieven verborgen in zijn
polsstok door de vijandelijke linies. Hij
pleitte voor het ontzet van de stad bij de
gouverneur van Noord-Holland Sonoy, de
Staten van Hollands Noorderkwartier en
de prins van Oranje.
Uit het fonds voor kapitaaluitgaven van
culturele strekking verleende de gemeen
teraad van Alkmaar gisteren een krediet
van f 50.000 voor het aanschaffen in de
komende jaren van beeldhouwwerken ter
stads verf raaiing. Van dit bedrag is een
deel bestemd voor het door Mari Andries
sen te vervaardigen beeldhouwwerk, dat
als geschenk voor de 8 oktobervereniging
„Alkmaar Ontzet" bedoeld is, die het vo
rig jaar zijn honderdjarig bestaan vierde.
Het. beeld zal een plaats krijgen in het
hart van de stad.
Frans Halsmuseum, Eeuwfeest van het
museum met portretten, groepsportretten
en genrestukken van Frans Hals uit in
ternationaal en particulier bezit. Dage
lijks geopend van 10—17 uur, zondag van
1317 uur, woensdag van 2022 uur.
Tot 30 september. Avondopenstelling
tot en met 16 september van 20.30
22.30 u. met kaarslicht, bloemen, flood
light en klassieke muziek.
Kunstcentrum ,De Ark", Nieuw Heilig
land 13: Expositie van schilderijen en
tekeningen van Ellen Bottenheim-Nie-
mer. Dagelijks van 9-17 u. Tijdens con
certen op maandag, woensdag en vrijdag
van 18-20 u. Tot en met 18 augustus. In
de nieuwe expositiezaal: schilderijen,
tekeningen, aquarellen, enz.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Nieuwe
Kerksplein: Expositie van tekeningen
en aquarellen uit Spanje en Marokko
van Poppe Damave. De hele maand
augustus dagelijks geopend van 1022 u.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat: Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks ge
opend van 1417 uur, behalve maandag
van 10—12 30 en 13 3017 uur.
Museum Het Huis van Looy, Kleine Hout
weg 103: Tentoonstelling van oude kunst
uit het Frans Halsmuseum. Dagelijks
van 1017 u., zondag van 1317 u. Tot
30 september
eylers Museum, Spaarne 16: Schilderijen
19e en 20e eeuw. Tekeningen Hollandse,
Lizzi Schöffman en Hans Taube in
„Das Dreimadlerhaus".
Franse en Italiaanse school 16e t.m. 19e
eeuw. Fossielen, hist, natuurkundige in-
f4