De NeËen Muzen Oscar van Hemel 70 jaar hu I" Critisch werk van C. J. E. Dinaux in twee delen „Gegist Bestek" verzameld Gooi maar vol met Super Mix 25 Morgen... gastvrijheid tanken en...BP Super Mix! I Expositie in Vishal tot 30 september verlengd Damave's reisverslag „In 't Goede Uur" ZATERDAG 4 AUGUSTUS 1962 Ton Neelissen *t Wordt al gewoonte. Goede gewoonte. Duizenden automobilisten hebben bepaald op welke BP Super Mix hun motor de beste prestaties levert. En sinds ze het weten bestellen ze bij de pomp 'hun mix'. De nieuwe manier van tanken betekent voor hen al telkens terugkerend rij-plezier! En u? Heeft u de voeding van uw motor al gemoderniseerd? Aangepast aan zijn eisen? Bedenk: elke motor is een individu - zo gevormd door zijn eigen verkeerstaak en de rij-stijl van zijn bestuurder. Daarom heeft hij behoefte aan individuele voeding. Jawel: al heel lang zijn er 2 soorten benzine - normaal en super. Maar 57% van de automotoren vroeg om een voeding daartussen. Die is er nu! Dank zij BP Super Mix. Er zijn nu 5 soorten BP Benzine: 1 BP Benzine 2 BP Super Mix 25 25% super) 3 BP Super Mix 50 50% super) 4 BP Super Mix 75 75% super) 5 BP Super. Probeer uw mix zelf uit. Reed u altijd op gewone benzine? Probeer nu BP Super Mix 25 of 50. Reed u altijd op super? Probeer nu BP Super Mix 75 of 50. Zo kunt ii zelf testen hoever u omhoog of omlaag kunt gaan. Tot u voelt: nu geef ik mijn motor precies wat hij vraagt - niet te veel - niet te weinig. .Jos. de Klerk Britse geleerde die met bacillen experimenteerde aan longenpest overleden Korting voor toeristen in Joegoslavië De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma ,ELK VAN DEZE beschouwingen is voor, mij een hoogst persoonlijke aangelegen heid geweest. In elke heb ik getracht in het werk de mens te ontmoeten: de tota liteit van de auteur in diens verhouding tót dat werk, tot de totaliteit van zijn wer ken, tot zichzelf, tot de literatuur als le vensuiting, tot zijn tijd." Dit schreef C. J. E. Dinaux in het eerste deel van „Gegist Bestek", waarin zijn essays over Neder landse schrijvers (van Gorter tot de „vijf tigers") werden verzameld. Thans is het tweede deel verschenen, waarin de Vla mingen (van Gezelle tot de modernen) door Dinaux „benaderd en ontmoet" wor den. Beide boeken vormen samen een mo nument van Dinaux' critische arbeid, die met het hierboven aangehaalde citaat van de auteur een karakteristieke bepaling kreeg. „Beproevingen" waren het schrijft hij in dezelfde inleiding in alle betekenissen van het woord, niet het minst in de zin van een zich-zelf-beproe- ven". Wie dan tevens denkt aan de titel Gegist bestek", aan de ondertitel „bena deringen en ontmoetingen" en aan „een langdurig overwogen, louter bevroeden" zoals hij, het tweede deel inleidend, schrijft die weet dat hier een criticus aan het woord is wiens gewetensvolle taak opvatting geen beroepsmatige geestes- zwenking is. Men zou het dienstbaar ge maakte creativiteit kunnen noemen, waar bij de functie criticus niet het kader is dat de werkzaamheid omlijnt, maar uitslui tend de richting van die werkzaamheid aangeeft. Het begrip „criticus" deelt in de malaise waar litteratuuren „litterator" aan onderhevig zijn; verdachte begrippen die hanteerbaarheid pretenderen van een lading die al lang op drift is geraakt. „Ik ben geen litterator", zei Faulkner, „ik ben een boer," een uitspraak die (afge zien dan van het laatste) kenmerkend is. DINAUX' CRITIEKEN zijn existentiële reportages; dit is een begrip waar in krin gen van litterair-historici weinig waarde ring voor bestaat, omdat „Die Wahrheit der Ahnung" onberekenbaar is. Maar is de critiek niet per definitie subjectief? Elke criticus die door zijn schrijfwijze of bena dering de lezer doet vergeten dat het ge schrevene ptiür subjectief is en moet zijn, geeft valse voorlichting. Als de moderne fysica ons doet weten dat „het niet om een simpele ontdekkingstocht gaat van een reiziger in een landschap, maar dat zowel de reiziger als het landschap voortdurend aan het veranderen zijn" (prof. C. A. van Peursen), zou dan juist de criticus over vaste maatstaven beschikken? „Het is ver re van mij iets te schrijven dat op een litteratuurgeschiedenis lijkt", zegt Dinaux en wijst op het verschuivend tijdsbeeld. ER ZIJN heiligenlevens geschreven, waarin de legendes hoe oncontroleer baar ook de historische betekenis van de figuur duidelijker illustreren dan het feitenmateriaal dat zou kunnen. Hier is na tuurlijk geen wet uit te distilleren, maar waar we hier „Gegist Bestek" onder han den hebben is het zinvol bij wijze van parallel op te merken dat Dinaux de legenden schrijft van wat hij las. Het boek moet gelezen worden, is „legendus", en uit zijn vereniging met de lezer wordt zijn waarheid geboren. Jorge Luis Borges, een Argentijnse schrijver die op weg is we reldfaam te krijgen, schrijft in zijn voor woord tot „Der Schwarze Spiegel" (Han- ser-Broschuren)„Manchmal neige ich zu der Überzeugung, dass die guten Leser noch geheimnisvollere und seltenere Vogel sind als die guten Autoren". Welnu, Dinaux is zo'n lezer; géén „echte" criticus maar een litteraire liefhebber. Liefde is nooit profes sioneel. Dinaux gaat hierin héél ver. In zijn critieken functioneert hij als mens, Schenking van mej. Gra. Rueh Het Frans Halsmuseum heeft van de beeldhouwster mejuffrouw Gra. Rueb te 's Gravenhage een schenking ontvangen waartoe onder meer behoren tekeningen van Toon Kelder en Willem de Zwart als mede een serie pan 12 litho's door Jan Th. Toorop. Deze unieke serie prenten is in 1905 ont staan in de Goudse Kaarsenfabriek en stelt de verschillende fasen van fabricage van waskaarsen voor. Het ligt in de bedoeling een keuze uit deze schenking in de Vishal te exposeren. De duur van de expositie aldaar is tot 30 september verlengd. Het ligt in de be doeling gedurende de nog resterende pe riode van tijd tot tijd wijzigingen aan te brengen in hetgeen getoond wordt, zodat een accent wordt gelegd op een bepaalde aanwinst of kunstenaar. door de liefde die hem in staat stelt het andere in zich over te nemen. Dat dit bij elk boek een uitputtingsslag wordt moge duidelijk zijn; „beproevingen waren het, in alle betekenissen van het woord" schrijft hij zelf. Moge dit, gezien de functie van een krantecritiek, dan al niet nodig zijn het feit dat Dinaux zó leest en schrijft geeft de resultaten ervan een tweepolig- heid die niet te onderschatten is: hij schrijft zowel voor de auteur als voor de lezers. OMDAT HIJ OOK de mens achter het boek zoekt ontdekt hij, met een uiterst fijnvertakte intuïtie, niet alleen de waar heid die het boek voor hém heeft, maar ook die welke de auteur erin bewust of onbewust wilde uiten. Vooropgesteld zij dat hij hierin soms té ver gaat. Dan schrijft hij over dat laatste, zonder diep genoeg te toetsen of het boek zélf voldoen de is geslaagd als resultaat van het werk van de auteur. Maar dan is het nog ver rassender hoe hij, als het ware door het boek héén, in het spoor van de auteur is gekomen. Wij zeiden „té ver gaat"; daar is zijn identificatie met het boek in het geding. De liefde voor zijn „vak" stoot hem als het ware vanuit zijn lezerszetel in POPPE DAMAVE exposeert deze maand weer „In 't Goede Uur" zijn laat ste reisschetsen. Deze tentoonstellingen van hem zijn altijd plezierig. Hij is een uitstekend aquarellist en tekenaar, die beide technieken ook geraffineerd weet te mengen. Behoudens details in de ge geven onderwerpen zou dit werk ook een eeuw geleden kunnen zijn ontstaan, maar het is zo levendig als werk van oudere figuren voor ons is gebleven. We denken even aan Jongkind, meer door de weidsheid van de landschappen dan door de behandeling. We denken in en kele gevallen ook even aan Bauer, zij het dan dat Damave vaak donkerder werkt en dat nogal eens op getint papier. Voor wie de schilder Damave sinds lang volgt is er dit keer, evenals een keer, hier weinig sprake van vernieuwing. Een ver nieuwing mag men niet jaarlijks verwach ten. Aanwijsbare vernieuwingen liggen vaak ver uit elkaar. Ik hoop echter dat Damave op zijn hoede blijft ten aanzien van de kwaliteit van zijn werk. Ik dacht namelijk dat zijn kijk op de dingen hier en daar iets aan frisheid aan het verliezen is. Toch even wat goedkoop komt mij bij voorbeeld voor een tekening op donker papier van schepen in de haven van Ma laga. Allercharmantst is een aquarel naar een stierengevecht en dat rijmt toch wat weinig met het onderwerp, waarin we hier een wat slap mannetje ontmoeten. Mis schien doet Damave goed eens iets anders aan te pak'ken dan de hem zo aantrekke lijke en voor ons zeker aantrekkelijk ge maakte atmosfeer, in welker weergave hij zo knap is. HET BESTE WERK van deze tentoon stelling was voor mij een landschap van Granada, waarin domineert een blauwig groen en waarin getekend werd met bruin krijt. Ik dacht dat de expositie, die gehou den werd vóór deze en de vorige, veel meer toppen waren. Van harte aanbevolen blijft echter deze expositie aan hem, die met Damave's werk nog geen kennis moch ten maken. Bob Buys Vondsten in Israel. Bij Caesarea zijn dezer dagen, bij de pas begonnen seizoens opgravingen, vondsten gedaan die terug gaan tot de Hellenistische periode. De oud heidkundigen van de Hebreeuwse Univer siteit, die aan de opgravingen deelnemen, menen dat men te maken heeft met over blijfselen van Sarson, een Phoenicische stad uit de derde en tweede eeuw voor Christus. Zij baseren deze mening op de vondst van een Grieks zegel uit Rhodos op een aarden kruik van een type dat in die tijd werd uitgevoerd. Aan de zeekust ten noorden van Acre heeft een Italiaanse ploeg een kruisvaardersarsenaal gevonden dat een groot aantal wapens van verschil lend type bevatte, vijftien geldstukken en stenen voor het afschieten met katapulten. Schouwburg in Roermond. De ge meenteraad van Roermond heeft besloten een krediet van 2.250.000 te verlenen voor de bouw van een stadsschouwburg. Een uitvoerig debat ging aan dit besluit vooraf. Met 19 stemmen vóór en 4 tegen werd tenslotte het voorstel van B. en W. tot de kredietverlening aanvaard. De P. v. d. A-fractie noemde het onjuist investe ringen te doen, die binnen de eerste 10 jaar nog boven de mogelijkheden van Roermond liggen. Het college van B. en W. en de meerderheid van de raad was echter van mening, dat wil een industriële ont wikkeling slagen, men voor degenen die daarin werkzaam zijn een klimaat moet scheppen, dat voldoet aan de culturele be hoefte. De Haagsche Comedie. De Haagsche Comedie heeft onder regie van Joris Diels de repetities hervat van „Don Gil met de Groene Broek" (Don Gil de las Calzas Ver des) van Tirso de Molina. De Nederlandse tekst is van Dolf Verspoor. Na de première op zaterdag 18 augustus zal in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag een serie voorstellingen van dit blij spel worden gegeven. De titelrol wordt ge speeld door Mvra Ward. De decors en kos tuums zijn ontworpen door Harry Wich, de muziek is van Jurriaan Andriessen. Omzet Sotheby een record. Sotheby heeft vrijdag bekend gemaakt, dat de om zet van haar kunstveilingen in het seizoen van oktober 1961 tot augustus 1962 het re cordbedrag van 8.835.795 pond sterling be reikt heeft. De directie verklaarde trots, dat dit een nieuw wereldrecord was voor een kunstveiling. HERMAN KREBBERS NAM AFSCHEID VAN HET RESIDENTIE-ORKEST Concertmeester Herman Krebbers heeft gisteren afscheid genomen van het Resi dentie-Orkest, nu hij met ingang van het komende seizoen dezelfde functie in het Concertgebouw te Amsterdam zal gaan be kleden. Krebbers was in het Kurhaus so list in het vioolconcert van Glazoenov en oogste hiermee een stormachtig applaus. Na afloop van het concert had in de kring van collega's en vrienden het eigenlijke afscheid van Herman Krebbers plaats, tij dens een ontvangst gehouden door de vrienden van het Residentie-Orkest. de stoel van de auteur: een „défaut de ses qualités", want het is juist die kwaliteit van liefdevol lezer die zijn bevroeden zo wóar maakt, zijn „benaderingen en ontmoe tingen" het persoonlijke geeft dat de ar beid van een criticus moet hebben, en waartoe elke lezer zijn eigen afstand moet bepalen. Want de vertrouwdheid tussen de criticus en zijn publiek berust niet op een klakkeloos accepteren, maar op het be kend-zijn van de criticus bij zijn publiek. Dinaux lóat zich kennen; élke critiek van hem is in die zin heel duidelijk, zonder sjabloon. Wie zijn stukken met een sja- bloon-instelling leest denkt: hij vindt het al gauw mooi. Maar met die instelling kan geen lezer peilen, wat Dinaux voor hem gepeild heeft. DINAUX stimuleert dus de auteurs door zijn verlangen hen in het boek te ontmoe ten. Hij stelt zich niet alleen open voor het boek, de bundel als kunstwerk, maar poogt behalve de structuur van het boek ook de „infra-structuur" ervan de schrijver te openbaren. Zo openbaart hij voor lezer èn auteur, stimuleert hij de laatste, is zijn bespreking een advies uit begrip. Hij drukt auteurs vast in hun spoor omdat hij dat spoor heeft herkend. Daarbij is zijn reikwijdte verbazend; zijn vertrouwdheid met de moderne litteratuur doet hem de betekenis van de oudere lit teratuur voor onze tijd beter kennen. EEN ANDER FACET van Dinaux' werk wijze is het tijdsbeeld dat zijn critieken geven. Zijn royale geest vangt de tijdste- kenen uit de romanproduktie. Hij beperkt het boek niet tot een gegeven „in een hoek je" van de werkelijkheid. Litteratuur is geen kwaliteit die buiten filosofie, sociolo gie, psychologie blijft waar zij tot haar tijd behoort. Dinaux toetst niet op louter lit teraire waarden; zijn werk is zélf tijds beeld, geen science fiction. De litterair-his- torische ijking is voor het nageslacht. „Gegist Bestek" pretendeert geen volle digheid. In deel I worden bijvoorbeeld in willekeurige volgorde Til Brugman, Maria Dermoüt, Ina Boudier-Bakker, An- toon Coolen, Anton van Duinkerken, Frie- dericy, Koolhaas, Hella Haasse, Aart van der Leeuw, J. van der Walle en Den Dool aard, niet behandeld. In deel II somt Di naux zelf meteen al op wie er niet in voor komen. Het gaat immers ook niet om vol ledigheid. Deze twee delen het tweede is strakker gegroepeerd dan het eerste geven een tijdsbeeld van onze litteratuur, gissen het bestek dat niet empirisch be paalbaar is. Wat zijn schrijfwijze betreft kan geen lezer zich vergissen: de emotionele inhoud van Dinaux' ontmoeting met het besproken werk krijgt een adequate vertolking; zij wordt niet uitgekristalliseerd tot een opi- niële koelheid, die in toon het karakter van die ontmoeting ontbeert. Informatie ad rem past niet bij de „gissende" wijze waarop Dinaux schrijft. Zelden gaat hij diep op de techniek van het werk in, hoe wel hij in het analyseren daarvan een meester is. Hij heeft op dat gebied bijvoor beeld bij Achterberg verrassende vond sten gedaan. Hij benadert „vrouwelijk": hij neemt het gelezene in zich op, Iaat het rijpen en creëert dan zijn opstel op moei zame wijze. Maar hier speelt misschien een grote rol het feit dat Dinaux de schrijver, die hij heeft willen zijn en niet verloren heeft laten gaan, geheel laat meeleven in zijn critische arbeid. Zijn stukken zijn ge schreven op het scherp van de snede. „Gegist Bestek", twee delen, is in zeer verzorgde uitgave en rijk geïllustreerd ver schenen bij Stols-Barth in Den Haag. Advertentie I Benzine en Petroleum Handel Maatschappij n.v. Frederikspiein 42, Amsterdam-C. DE BEKENDE componist Oscar van He mel, te Hilversum, heeft gisteren, onder grote belangstelling zijn zeventigste ver jaardag gevierd. Van Hemel stamt uit een uitgebreide Antwerpse muzikantenfamilie; het was dan ook vanzelfsprekend dat hij ook in 't vak ging, zij het dan niet als koperblazer, zoals al zijn stamgenoten, maar als violist, die zich later zou ontpop pen als een talentvol componist. HIJ STUDEERDE aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen, welke inrichting hij in 1912 met de hoogste prijs voor vioolspel, de „gouden .me daille", verliet. Militair in de eerste We reldoorlog, kwam Oscar na gewond te zijn geweest, in Nederland terecht. Hij speelde enige tijd in het orkest van de Opera van Koopman, doch wegens wankele gezond heidstoestand onttrok hij zich aan het druk ke grotestadsleven en ging zich vestigen te Bergen op Zoom, als leraar aan de mu ziekschool. In die stille Brabantse stad ont waakte in hem de componist en, teneinde contact te krijgen met de muzikale stro mingen van de dag reisde hij vaak naar Rotterdam om de concerten van Eduard Flipse te horen. Deze voerde bovendien Van Hemel's eerste symphonie uit. Einde lijk ging hij bij Willem Pijper zijn licht opsteken. Ik heb hem te Bergen op Zoom vaak bezocht, (wij kenden elkaar van de Conservatoriumtijd) en steeds had hij nieuw werk te tonen en verbaasde hij mij om zijn energieke leer- en werklust, als mede om zijn ontembare drang om geeste lijk deelgenoot te zijn van de ruime mu zikale wereld. Pijper had hem het nodige zelfvertrouwen geschonken, waarmee hij hij zich zelfstandig ontwikkelde. DIT ZELFVERTROUWEN werd sterk ge staald door tal van inzendingen op prijs vragen, die hern menige bekroning bezorg den. Naderhand ontving hij ook tal van op drachten. In 1949 rukte hij zich los uit zijn Brabantse isolement en vestigde zich te Hilversum, zijn dagen vullend met compo neren en 's avonds paraat om voor de „Gooi en Eemlander" de muziekcritiek te verzorgen. De natuurlijke aard van zijn muziek is lyrisch. Van Hemel is nooit om een „in val" verlegen. In zijn oudste composities ervaart men de invloed van het Franse impressionisme; later gaat hij zelfbewust zijn gang, gestuwd door een rijk harmo nisch besef, zin voor melodische schoon heid en, niet te vergeten, voor humor. Hij is bovendien een uitstekend instrumenta- tor. VAN ZIJN uitgebreide oeuvre zijn in de eerste plaats te noemen zijn zes strijk kwartetten, waarvan het veelgespeelde Vierde hem thans de Prof. van der Leeuw- prijs bezorgde. Verder zijn vier symfonie- en, zijn onderscheidene concerten en ka mermuziekwerken, de opera „Viviania", koorwerken, enzovoorts! Drie omroepen, Vara, Avro en KRO heb ben de jubilaris gisteren rijkelijk in het zonnetje gezet, primo met zijn tweede pia nosonate en zijn tweede vioolsonate, se- cundo met de uitvoerige „Ballade van Ka pitein Joos de Dekker", waarin de com ponist een opmerkelijk dramatische aan leg openbaart, en tenslotte met het „Te Deum", geschreven in opdracht van de gemeente Hilversum. Vriend Oscar, nog vele jaren van gezon de artistieke ijver toegewenst, onder het devies van ons beider voorvader Orlando Lasso: „Pour repos: travail". (Van onze correspondent) LONDEN Het Britse departement van Oorlog maakt bekend, dat een 44-ja rig lid van de wetenschappelijke staf van het Britse centrum voor bacteriologische oorlogsvoering in Salisbury, die zondag plot seling ziek werd, woensdag is overleden. Hij leed aan een gevaarlijke soort long ontsteking, welke waarschijnlijk door een bepaalde bacil, welke in het centrum wordt gekweekt, veroorzaakt is. Het werk dat hij verrichtte betrof het zoeken naar be schermingsmiddelen tegen bacteriën, wel ke in oorlogstijd zouden kunnen worden gebruikt. Volgens sommige berichten expe rimenteerde hij met 'n bacil van 't type. dat de middeleeuwse pest veroorzaakte. Ieder een die met hem in nauw contact is ge weest, in de eerste plaats zijn vrouw en zijn bejaarde ouders, is ter observatie in het ziekenhuis opgenomen. De gezondheidsautoriteiten treffen maatregelen om een verbreiding van de ziekte door Zuid-Engeland tegen te gaan. Ongeveer veertig andere personen waar van men weet dat ze contact met Bacon hebben gèhad zijn onder strenge controle geplaatst en krijgen antibiotica. Het ministerie van Oorlog heeft een commissie van onderzoek ingesteld naar het gebeurde. Bacon werkte reeds tien jaar in het centrum. In het microbiologisch research-centrum te Porton Downs in Wiltshire experimen teren geleerden sinds zeventien jaar met dodelijke virussen. De staf is herhaaldelijk ingeënt om haar immuun te maken tegen de virussen waarmede zij moeten werken. Strenge maatregelen zijn genomen om te voorkomen, dat de virussen buiten het la boratorium terecht komen. Vele dezer vi russen zijn niet slechts dodelijk, maar zou den zich snel over grote gebieden kunnen verspreiden. BELGRADO (AP) Buitenlandse toe risten zullen een korting van twintig per cent krijgen op goederen, die zij in Joego slavië kopen met buitenlands geld. De verkoop in winkels zal evenwel slechts geschieden tegen chèques en onder over legging van een paspoort. Produkten van de industrie mogen aan buitenlandse toeristen eveneens met twin tig percent korting tegen buitenlandse va luta worden verkocht in havens en vlieg- havens. A A tlK ON DIG Hl GEtl euBESCHOU WtflGEH HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20 00— 24.00 AVRO VARA: 8.00 Nieuws, postduivenberichten en socialistisch strijdlied. 8.18 Voor het platteland 8.30 Weer of geen weer, gevarieerd programma 9.45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Kameror kest en solist: klassieke en moderne muziek. 10.40 Brieven van terdoodveroordeelden. 11.00 Lichte gramimofoonmuziek. AVRO: 12.00 Licht orkest met zangsoliste. 12.30 Sportberichten 12.33 Orgel spel: lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.07 De toe stand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen of gramtmofoonmuziek, 13.20 Op de plaat., rust!, verzoekprogramma voor de soldaten. 14.00 Boek bespreking. 14.10 Radio-philharmonisch orkest: klassieke en moderne muziek. 15.10 Reünie der tijdgenoten van Frans Hals, een beschouwing over de Frans Hals-tentoonstelling. 15.20 Mezzo sopraan en piano: klassieke en moderne liederen. 16.00 Dansorkest en zangsolisten. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Promenade-orkest: zigeunerklanken. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal. VPRO: 18.30 Korte Remon strantse kerkdienst. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De Open Deur, brievenbeantwoording. AVRO: 20.00 Nieuws. 20 05 Licht ensemble en lichte gramimofoommuziek. 20.45 De speeldoos, hoorspel. 21 20 Lichte grammofoonmuziek. 22.00 Rijkdom der welluidendheid (gr.).: klassieke en moderne muziek. 22.30 Nieuws 22.40 Actualitei ten. 23.00 Dixieland-orkest. 23.15 Moderne muziek (gr.). 23.55 24 00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10 00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19 45—24.00 KRO. KRO: 8 00 Nieuws. 8.15 Grammofoon muziek. 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45 Geestelijke liede ren. Convent van Kerken: 10.00 Christ. Gerefor meerde kerkdienst. NCRV: 11.30 Geestelijke lie deren. 12.00 Klassieke muziek (gr.). KRO: 12.15 Buitenlands commentaar. 12.25 Lichte grammo- foonmuziek. 12.55 De kerk zijt gij, lezing. 13.00 Nieuws. 13.05 Operette-melodieëh (gram.). 14.00 Holland Festival 1962: Fanfare-orkest: moderne muziek. 14 25 Kamermuziekconcert: gitaarspel en pianoduo. 15.10 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Nationale zwemkampioenschappen te Soest. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 De twaalfde Lutherse werk week voor kerkmuziek, reportage. 17.20 Evange lisch Lutherse Vesper. 18.00 Het geladen schip, critieken. 18.30 De kerk aan het werk, arctuali- teiten. 18 40 In gesprek met de wereld, lezing (II). NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Chris telijk knapenkoor. 19.30 De Openbaring aan Jo hannes, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Een avond in Italië. 21.30 Do-Re-Mi, licht programma. 22.20 22.25 Boekbespreking 22.30 Nieuws 22.40 Avondgebed. 22.55 Strijkkwartet (gram.): klassieke muziek. 23.20 Populaire grammofoon muziek. 23.55 —24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/s. 9.30 ds. P. N. Kruyswijk van Bloemendaal I.1.00 ds. J. van Reeven van Rotterdam - uitzen ding dienst voor belangstellenden. 16.00 ds. P. N. Kruyswijk. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. (12.30—12.35 Weerbericht). 12.45 Balletmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14 00 Opera- en belcanto concert. 15.30 Gevarieerd programma en sport berichten. 17.00 Nieuws. 17.10 Lichte muziek. 18.00 Pianorecital. 18.30 Godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws 19.30 Lichte grammofoonmuziek. 20.00 Gevarieerd muzikaal programma. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Internatio naal jazzfestival te Comblain-la-Tour. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20- 24 00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte ochtend klanken (gr.). (Om 7.30 Van de voorpagina, praat je). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8 18 Muzikale ochtendpost (gr.). 8.35 Klassieke mcuziek (gr.). 9 00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10 Lichte grammofoonmuziek. (9.359.40 Wa terstanden). VPRO: 10.00 Want ieder mens draagt een naam, overdenking. VARA: 10.20 Zestig mi nuten voor boven de zestig 11.20 Voordracht. II.35 Radiokoor. 12.00 Walsorkest. 12.30 Medede lingen ten behoeve van land- en tuinbouw. 12 33 Voor het platteland. 12.38 Orgelspel: lichte mu ziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand, praatje. 13.20 Licht ensemble. 13.45 De gebroken zuilen van Hercules, lezing over Spanje en Por tugal (4). 14.00 Viool, cello en contrabas: klas sieke muziek. 14.30 Aan de oevers va.n de Ploti- nitza, hoorspel. 15.15 Lichte gramimofoonmuziek. 15.25 Marinierskapel. 16.00 Oude liedjes. 16.15 Weerklank, muziekrevue. 17.00 Metropole-orkest met solist 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Lichte gramimofoonmuziek. 18.40 Instrumentaal trio met zangsoliste: jazzmu ziek. 19.00 Lichte gramimofoonmuziek. 19.15 Re geringsuitzending: Bosvarkens. De betekenis van de actie Opgeruimd Staat Netjes voor de recrea tie, door B M van Griethuysen, chef afd. Vrije- tijdbestedmg van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. 19.30 Licht orkest. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio-philharmonisch orkest en solisten: Russisch programma. 21.25 Op de praatstoel. 21 50 Melodieeën-Expres. 22.20 Actua liteiten. 22.30 Nieuws. 22 40 Beroemde instrumen talisten (gr.): klassieke en moderne orgelmuziek. 23.05 Woorden met stilte er om heen, poëziepro gramma. 23.25 Lichte grammofoonmuziek. 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7 00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde muziek (gr.). 7 30 Lichte grammofoonmuziek. 7.50 Meditatie 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Lichte gram^ mofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Gram mofoonmuziek. 9 40 Voor de vrouw. 10.10 Gram mofoonmuziek. 10.20 Rondom het Woord theolo gische etherleergang 11.05 Sopraan en piano: klassieke en moderne liederen. 1135 Lichte gram mofoonmuziek. 12.10 Pianospel met ritmische be geleiding. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mede delingen ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.33 Licht Instrumentaal kwintet. 12 53 Grammo foonmuziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws 13.15 Licht ensemble. 13.45 Promenade-orkest 14.30 De zenvensprong, vakantiewedstrijd 1545 Lichte grammofoonmuziek. 15.30 Liederencyclus 1 gr. 1. 16.00 Bijbeloverdenking 16.30 Klassieke muziek (gr 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd, 17.30 Lichte grammofoonmuziek. 17 40 Beursberichten 17.45 Regeringsuitzending Nieu we dorpen en nieuw leven op het Surinaamse platteland, door ir. D B. W. van Dusseldorp 18 00 Kerkorgelconcert. 18.30 Met band en plaat voor u paraat. 19 00 Nieuws en weerpraatje 19.10 Koor zang. 19.30 Radiokrant. 19 50 Militair orkest (opn 20.05 May-Day, hoorspel. 21.00 Klassieke piano muziek (gr 21.15 Markiezin van Veere, klank beeld. 21.35 Concertgebouw-orkest en solist: klas sieke muziek 22.15 Metropole-orkest. koor en so listen: operettemuziek 22 30 Nieuws en S.O.S.- berichten. 22 40 Avondoverdenking 22.55 Boek bespreking 23.05 Klassiek strijkkwartet (gr). 23.40 Het Evangelie in Esperanto. 23.5524 00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. Nieuws. 12.03 Lichte gramimofoommuziek. 12.30 Weerbericht. 12,35 Landbouwkroniek 12 42 Lichte orkestmuziek. 12 50 Beursberichten. 13 00 Nieuws 13.15 Kamermuziek. 14.00 Lichte gram mofoonmuziek 15.00 Klassieke en modeme ka mermuziek. 15 30 Zangrecital: Vlaamse liederen 16.00 Beursberichten. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Balletmuziek. 18 20 Voor de soldaten 18.50 Lichte orkestmuziek. 19.00 Nieuws 19.40 Operamuziek. 20.00 Kamer orkest en sopraanmoderne en klassieke muziek üi'ÜS D? zeven kunsten. 21 45 Amusementsmuziek! 22 00 Nieuws. 22 15 Dansmuziek. 22.35 Populaire volksmuziek. 22.55 Nieuws. 23.00—23.15 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG AVRO: 15.00 Hallo Vaderland!, een serie extra groeten van onze militairen op Nieuw-Guinea. 15.15 Jazz. 15.40 Russische volksdansen 16.35 Reis- film over Noorwegen. 17.00—17.30 Voor grote en kleine kinderen. 19.30 Dierenfilm NTS 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO. 20 30 Inter nationale liedjes 20 45 Televizier. 21.00 Caterina Valente-show. 21,50 TV-film. 22.15—22.40 Israë lisch Danstheater. VOOR ZONDAG NTS: 14 3017.00 Directe reportage van de fina les om de Nederlandse kampioenschappen zwem men en schoonspringen in Soest 19 30 Weekjour- naal. 20.00 Sport in beeld. NCRV: 20.30 Documen taire film over het Heilige Land 20 45 De speel goeddoos. marionettenspel 21 20 Hartje zomer aan de waterkant, documentaire 21.50 Speelfilm met inleiding. 22 20 Dagsluiting. VOOR MAANDAG NTS: 20 00 Journaal en weeroverzicht KRO: 20 20 Woord en beeld 20 30 Drie-klank, een pro gramma rond een viool, een stem en een mond harmonica 20 50 TV-film. 21 30 Voordracht 22 00 TV-film. 22.30 Epiloog.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4