Italië doet voorstel tot althans
gedeeltelijk proevenverbod
J
Even pauze... Coca-Cola verfrist U het best!
Laotiaanse neutralisten schieten
Amerikaanse straaljager neer
De Aurtges
Wereldnieuws
J ,l^l
Bom in bus: 28 doden
Alcohol verkrijgbaar
voor kleurlingen
€)p de
c~Pracitótoel
DONDERDAG 16 AUGUSTUS 1962
5
Initiatief om impasse in Genève te doorbreken
HQQEn
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
Z.-AF RIK A WIJZIGT WET:
MONGI SLIM WORDT
MINISTER VAN B.Z.
VAN TUNESIë
Pakistan en Afghanistan
gaan in Teheran hun
ruzie bijleggen
I
m ff
Gevechten tussen troepen
van Kongo en Katanga?
Duif
GENèVE (Reuter) De Italiaanse af
vaardiging naar het Geneefse ontwape-
ningsoverleg heeft gisteren voorgesteld een
afzonderlijk verdrag te sluiten inzake het
verbieden van kernwapenproeven in de
dampkring en onder water. Het vraagstuk
van de ondergrondse proefnemingen zou
dan daarna in een afzonderlijk verdrag
moeten worden geregeld.
Volgens diplomatieke waarnemers te Ge
nève oefenen de vertegenwoordigers van
de acht neutrale landen bij het ontwape-
ningsoverleg druk uit opdat er, gezien de
aanhoudende impasse in de besprekingen,
althans een gedeeltelijk akkoord tot stand
komt.
Van westerse zijde wordt er op gewe
zen, dat de Verenigde Staten blijven stre
ven naar een overeenkomst waarin alle
proefnemingen met kernwapens worden
verboden. Men wijst er dan ook van deze
zijde op, dat het Italiaanse voorstel geens
zins als een westerse proefballon is te
beschouwen.
De westerse en de communistische sta
ven hebben ermee ingestemd het plan dat
BOGOTA (AP) Achtentwintig mensen
werden gedood en een onbekend aantal
werd gewond door het ontploffen van een
bom in een bus. die passagiers vervoer
de naar de stad Chiquinqira in Columbia.
Het is niet bekend wie de bom ge
plaatst heeft. De passagiers bestonden voor
het merendeel uit boeren die inkopen op
de markt gingen doen.
10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00
AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO.
21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00
VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte ochtendklanken (gr.). 8.00 Nieuws.
8.18 Muzikale ochtendpost (gr.). 8.30 Voor
de kinderen. 9.00 Gymnastiek voor de
vrouw. 9.10 Klassieke muziek (gr). (9.35-
9.40 Waterstanden). VPRO: 10.00 Inzicht
en uitzicht, lezing. 10.05 Morgenwijding.
VARA: 10.20 Amsterdamse Politiekapel.
10.45 Lichte muziek. 11.00 Voor de kleu
ters. 11.1-5 Pianorecital: klassieke mu
ziek. 11.40 Orgelspel. AVRO: 12.00 Lichte
orkestmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.33 Sport en pro
gnose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15
Mededelingen, actualiteiten of grammo-
foonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30
Lichte grammofoonmuziek. 14.00 Meisjes
koor (gr.). 14.25 Voordracht. 14.45 Mo
derne muziek (gr). 15.05 Ga er eens even
voor zitten: a Zing met ons mee; b.
Het Vogelkwartier, hoorspel VARA: 16.00
Moderne jazzmuziek (gr.). 16.30 Voor de
zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.25 Lichte
muziek. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws.
18.15 Roemeens orkest. 18.45 Lichte mu
ziek. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Mu-
In gesprek met anderen. 19.50 Weekend
agenda. 20.00 Nieuws. 20.05 Uit de lijst,
radioportret. 20.20 Gevarieerde muziek.
20.40 Vlaanderen is vlakbij, Toneel in
Vlaanderen, lezing en voordracht. VARA:
21.00 Zee-haven-thuis, een veertiendaags
journaal voor de scheepvaart. 21.40 Dans-
orkest en zang. 22.15 Buitenlands week
overzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Te
waar om mooi te zijn, overdenking.
VARA: 23.00 Socialistisch nieuws in Es
peranto. 23.10 Vergelijkenderwijs, gesprek
over muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 1007 kc/s. 7.00
24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Barokensemble
(gr.). 7.45 Morgengebed en overweging.
8.00 Nieuws. 8.15 Amusementsmuziek (gr.)
8.50 Voor de vrouw. 9.40 Voor de kin
deren. 10.05 Klassieke muziek (gr). 11.00
Voor de zieken. 11.40 Klassieke Hongaar
se dansmuziek (gr.) 11.50 Als de ziele luis
tert, lezing. 12.00 Middagklok-noodklok.
12.04 Licht lunchconcert (gr.) 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Amusementsmuziek (gr.) 13.00 Nieuws.
13.15 Dansorkest en zangsolisten. 13.45
Vraagbaak voor vrouwen. 14.00 Tenor en
orgel. 14.40 Berlijns Promenade-orkest.
15.00 Voor de jeugd. 15.30 Voor de zie
ken. 16.30 Grammofoonmuziek 17.00 Boek
bespreking voor de jeugd. 17.15 Lichte
grammofoonmuziek. 17.40 Beursberichten
17.45 Haarlems Operakoor, orgel en piano.
18.15 Lichte grammofoonmuziek. 18.50 Re
geringsuitzending: Geven en nemen: Nutti
ge wenken om met de zebra op goede
voet te leven. Een serie uitzendingen
voor voetgangers. 19.00 Nieuws. 19.10 Ac
tualiteiten. 19.25 Boekbespreking voor de
jeugd. 19.30 Politieke lezing. 19.40 Lich
te grammofoonmuziek. 20.25 Zangrecital
(gr.). 20.55 Lichte grammofoonmuziek
21.25 Het schatgraversspel, hoorspel. 22.20
22.40 Amateursprogramma: school-
koor. 23.05 Licht grammofoonmuziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 hm.
12.00 Nieuws. 12.03 Klassieke muziek,
(gr.) 12.30 Weerberichten. 12.35 Zigeuner-
muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws
en weerbericht. 13.15 Orkest en hammond
orgel. 14.00 Religieuze muziek. 14.45 Amu
sementsprogramma. 16.00 Beursberichten
16.06 Kamermuziek. 17.00 Nieuws. 17.15
Lichte grammofoonmuziek. 18.00 Vlaamse
Amusementsmuziek. 19.00 Nieuws en
weerberichten. 19.40 Gevarieerde muziek
(gr) 20 00 Symfonie-orkest en soliste.
20.45 Negro-spirituals 21.00 Klassieke ka
mermuziek 22 00 Nieuws. 22.15 Jazzmu
ziek. 22.55-23.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
NTS' 20.00 Journaal. AVRO: 20 20 Tele-
vizier 20 30 Wereldmuziekconcours Kerk
rede 1962. 21.00-22 40 Het mannetje uit de
maan, TV-spel
VOOR VRIJDAG
NTS: 17.00-19.00 Eurovisie Internatio
naal Concours Hippique te Kopenhagen
NCRV: Het spookhuis, korte film. 20.45
Tekenfilm. 20 55 Attentie. 21^40 Zangreci
tal. 22.05 Dagsluiting.
de acht neutralen in april hebben inge
diend, als basis voor onderhandelingen te
aanvaarden. De Sovjet-Unie geeft er even-
we! de uitleg aan dat het slechts voor
ziet in inspectie, wanneer het „verdachte"
land erom vraagt, terwijl het westen van
mening is, dat controle verplicht dient
te worden gesteld.
Maar: Alcohol verduistert het
oog en verwart het denken"
JOHANNESBURG (Reuter) Zuidafri-
kaanse kleurlingen, negers en Aziaten,
zullen voortaan „witte man's sterke
drank" kunnen kopen. Voor de drankwin
kels in het centrum van Johannesburg
stonden woensdag opgewonden groepjes
Afrikanen, maar er werd niet veel ver
kocht. „Ze zijn schuw, ze staan maar te
kijken", zei een winkelier.
Autoriteiten en pers hebben de Afrikanen
gewaarschuwd niet te veel te drinken. In
een door de regering uitgegeven pamflet
wordt er op gewezen, dat dit slecht is
voor nieren en lever en „het oog verduis
tert en het denken verwart".
i
Afgezien van enkele speciale vergun
ningen, waren de Afrikanen tot nu toe aan
gewezen op „kafferbier" en onwettige
brouwsels uit de kroegen. De eigenaars
van deze kroegen en de blanken, die hun
sterke drank tegen hoge prijzen verkoch
ten, worden door de nieuwe wet danig
getroffen.
TUNIS (Reuter) President Bourguiba
van Tunesië heeft Mongi Slim benoemd
tot minister van Buitenlandse Zaken, als
opvolger van dr. Sadok Mokkadem, die
waarschijnlijk ambassadeur in Parijs
wordt, nu besloten is de normale diploma
tieke betrekkingen tussen Tunis en Parijs
te herstellen.
Mongi Slim, die Tunesië vertegenwoor
digt in de Verenigde Naties is op het
ogenblik voorzitter van de Algemene Ver
gadering van de volkerenorganisatie.
LAHORE (Reuter) President Ajoeb
Khan van Pakistan heeft gezegd, dat
waarschijnlijk in Teheran een bijeenkomst
van Pakistaanse en Afghaanse functionaris
sen zal worden belegd om de betrekkin
gen tussen beide landen te normaliseren.
Pakistan is bereid, aan Afghanistan al
le doorvoerfaciliteiten te verlenen die eni
ge tijd geleden werden ingetrokken, om
dat de Afghaanse handelsmissies in Paki
stan gebruikt zouden worden als spiona-
gecentra. Ook zou Pakistan genegen zijn
de mogelijkheid van herstel der diploma
tieke betrekkingen te bestuderen. Deze be
trekkingen werden vorig jaar verbroken.
De sjah van Perzië heeft tijdens een be
zoek aan Kaboel van 26 juli tot 3 augus
tus in het geschil bemiddeld.
Advertentie
GEZONDE VERFRISSING. Ze zijn jong en hebben trek in
een drank die koel en pittig is. Dan is er gelukkig Coca-Cola -
befaamd om z'n zuiverheid en heerlijk sprankelende smaak.
Voor Uw gezin of vrienden... niets is zo hartveroverend
fris, zo welkom!
In Nederland gebotteld met toestemming van de rechthebbende op het gedeponeerde handelsmerk „Coca-Cola"
VIENTIANE (AP) Luchtafweerbatte-
rijen van de neutralistische troepen van
generaal Kong Le hebben boven centraal
Laos (Vlakte der Kruiken) een Ameri
kaanse straaljager neergeschoten. Over het
lot van. de vlieger is niets bekend.
„De vlucht was een kennelijke schending
van het Laotiaanse luchtruim en van de
akkoorden van Genève" verklaarde de mi
nister van Buitenlandse Zaken. Het toestel
was vermoedelijk afkomstig uit het aan
grenzende Thailand, waar zich Amerikaan
se luchtmachtonderdelen bevinden.
STOCKHOLM (AFP) Volgens een
Zweedse verbindingsofficier in Leopold-
stad, zijn woensdag in het gebied van Al-
bertstad en Boudewijnstad, in Oost-Katan
ga, gevechten uitgebroken tussen Konge-
leze troepen en Katangese gendarmes.
De zenuwen
Ja, u bent te dik. Niet dat u teveel eet,
hoor, dat weten wij, dat weet dokter ook
en uzelf weet het het allerbest. Eén be
schuitje 's morgens en één sneetje bruin
middags en verder eigenlijk niets de
hele dag. En toch wordt u dik. Ja, dat is
merkwaardig. Ik zal u eens iets zeggen:
dat zijn de zenuwen. U bent zo dik
van de zenuwen. Die zitten immers door
heel uw systeem, die zenuwen. Dit zitten
overal, door de gehele donder, om het nu
eens even wat ruwweg en niet al te weten
schappelijk uit te drukken en die zenuwen
die doen het. Dié maken u zo vies-vet.
Raar hè? Ja, dat is vastgesteld. Telkens
weer. Overal ter wereld. Overal ter wereld
worden er mensen vet van één beschuitje
s morgens en twee kopjes thee zonder sui
ker en 's middags één sneetje bruin brood
met een plakje kaas, magere kaas bedoel
ik, ja en niks meer, hoogstens een tomaat
of een glaasje jus d'orange. Of tomaten
sap. Nou en daar kun je toch onmogelijk
vet van worden, nietwaar! Als je daar vet
van wordt dan is dat tegennatuurlijk.
Goed, noem mij dan maar. tegennatuurlijk
want ik, meneer, ik word d'r zo vet van
als modder. Als modder, begrijpu-wel. Een
avondmaal is er bij mij niet bij, meneer.
Neen: geen aarpeltje komt me over de lip.
Geen kruimpje aarpel. Geen stukje vet
vlees. En pudding! Weet u wel dat ik, zeker
ii\ veertien jaar, geen pudding heb gezien!
Niet eens in een pakkie. Niet eens in een
fles van de zuivelfabriek. Niet gezien. En
toch, gek hè, toch wor' ik elke dag ietsjes
vetter. Eerst was ik toch een fijn figuurtje
van een kilootje of 65 en moet je nou zien,
jong, een buik als een bierton. En me
vrouw? Eet óók nooit iets. Zit ook de
hele dag te rammelen en toch berst ze uit
d'er foundatie, d'er ondergeval, weetjewei,
d'er corselet hè, zo'n elastieken ding dat
om d'er heen spant als een katapult. Als je
d'er los laat, schiet ze naar de maan of zo.
Peng! Zo strak zit dat ding. En niks eten
en toch maar dikker. Nou, ik begrijp er
niks van, ik neem nooit ereis iets tot tjie
dat niet mag van dokter en ziet mij nou
eens aan; zo vet als een slak, als slik. Kijk
en nou beweer ik en dat is vastgesteld ook,
overal op de wereld, dat zij n de zenu
wen. Die doen je zo raar opzwellen. Het
is de Ongezonde Levenswijs van de Mo
derne Mens; pas nog een knots van een
artikel over gelezen. Daar stond dat ook
in: de zenuwen doen het hem. Daar zwel
je van op tot je berst. Hoe vind je dat
nou! Want eten is er bij mij nooit bij. En
laat ze maar praten met hun „elk pondje
komt door het mondje"; dat is gelogen.
Dat is bewezen. Dat is onjuist. Dat is ge
woon onjuist. Bij mij in ieder geval. Want
ik eet nooit iets eigenlijk en toch
word ik maar dikker en dikker. En me
vrouw dan? Die ook! En weet je wat die
dagelijks eet? Nou ze begint met één be
schuitje, droog, en één koppetje thee zón
der, hè, en dan verder niks tot twaalf uur;
een tomaat, een appel en één sneetje bruin
brood, nog geen tien kalorietjes en dan
misschien een wortel erbij, een wortel.
Iets voor de konijnen en 's avonds, nou,
geen aarpeltje en verder? Voor zover ik
weet niks, net als ik. En toch wordt ze
maar dikker en dikker. Gek hè. De zenu
wen, zeggen ze. Nou, bij mij in ieder geval.
Als u in dit blad alles gele
zen hebt wat u weten moet om
te beseffen in welk een grootse,
roerige tijd wij leven, wil ik u
iets mededelen dat u zeker
nog onbekend zal zijn. Name
lijk, „dat mijnheer Gysbrechts
van de Visserskaai te Antwer
pen geen schulden zal erken
nen die gemaakt zijn of zullen
worden gemaakt door zijn
wettige echtgenote Justine,
vermits zij het echtelijk dak
verlaten heeft."
Dit en vele andere interes
sante dingen lees ik in de Ga
zet van Antwerpen, die ik al
tijd ter hand pleeg te nemen
nadat ik door onze dagbladen
van eigen bodem een al te
sombere kijk op het leven heb
gekregen.
Ik zou zo graag vernemen
waarom Justine Gysbrechts op
het dak geklommen is, en
waarom haar heer gemaal
haar zo kwalijk neemt dat zij
het wederom heeft verlaten
Misschien is het te Antwerpen
de gewoonte, vrouwen op da
ken te houden en dan moeten
we dat respecteren. De Gazet
wordt in de plaats van haar
verschijning zeer geëerd en
bijzonder zorgvuldig behan
deld, want in een advertentie
verzoekt de directie van het
blad aanmelding van „een
dagbladdraagster", zodat dé
veronderstelling gewettigd is
dat zij haar kolommen vult
met conscentieus uitgewogen
nieuws. Daarom zullen wij ook
geloof moeten hechten aan het
belangwekkende verhaal over
de ontdekking van een prehis
torisch volk op het Indische
eiland Andamans, dat zij on
der sensationele koppen aan
alle Antwerpenaren mededeelt.
Dat verhaal is belangrijk
genoeg om verder te worden
verspreid en ik begrijp niet
waarom het in onze vader
landse pers zo onopvallend
of helemaal niet is vermeld.
De ontdekking van mensen die
tot dusver geheel en al onkun
dig zijn gebleven van datgene,
wat in twintig dikke delen van
de Encyclopaedia Brittannica
is opgeslagen, mag immers wel
met enige belangstelling wor
den begroet. Het volkje waar
over de Gazet vertelt is trou
wens wel van een zeer bijzon
dere inslag. Het heet „de Aun-
ges" en de Gazet roept ver
baasd uit: „De Aunges hebben
een hekel aan zout en kunnen
slechts tot drie tellen!"
Het is nooit voldoende tot
ons doorgedrongen, dat wij
dankzij een overvloedig zout
gebruik tot tien kunnen tellen:
en zeker niet dat een mens
heel genoeglijk en zelfs lang
kan leven al kan hij slechts
tot drie tellen. Dat zijn dingen
die men zich in de dagelijkse
sleur van exploderende we
reldsensatie nauwelijks reali
seert. Men staat er niet bij
stil, dat ergens op de wereld
mensen zouden kunnen leven
die slechts één produkt van
onze veelzijdige technische
beschaving kennen, namelijk
het lege benzineblik, omdat
toevallig een aantal van deze
nutteloze voorwerpen op hun
eiland Andamans aanspoelden
tijdens de tweede wereldoor
log. Men zou kunnen zeggen
dat deze Aunges van de hele
wereldoorlog dus slechts één
blik hebben opgevangen, wat
hen niet heeft belet zich tot
een oorlogszuchtig volkje te
ontwikkelen. Althans volgens
de Gazet, die vertelt dat zij
een allesbehalve vredelieven
de houding aannamen tegen de
vreemdelingen uit India, die
Ren even wilden komen be
schaven.
De Gazet schildert de Aun
ges als een dreigend stelletje
kribbebijters. „Ze dreigen zelfs
uit te sterven", zegt het blad
huiverend. Dat lijkt me een
dreigement waarmee de Aun
ges zelf op den duur het moei
lijkst zullen komen te zitten.
Ik stel me voor dat bij de na
dering van de groep beschaaf
de Indiërs, gekleed in de uni
formen van de Antropologi
sche dienst in New Delhi, de
Aunges zich op een rijtje aan
de rand van Run eigen rimboe
hebben opgesteld en hun
vuisten hebben geschud onder
de sombere kreet van: „Als
jullie niet onmiddellijk om
keren, stervep we lekker uit!"
En aangezien uitsterven het
ergste is wat een antropologi
sche dienst kan worden aan
gedaan, zijn de Indiërs op eer
biedige afstand gebleven en
hebben net gedaan alsof ze
op het eiland Andamans hun
zakdoek hadden verloren.
Maar intussen zijn ze toch
heel wat van de agressieve
Aunges te weten gekomen.
De Aunges beschouwen zout
als iets onsmakelijks, onhygië
nisch en ongezonds, wat de
Gazet als een zeker teken van
barbaarsheid wenst te zien. Ik
vind het echter verkeerd om
de cultuur van- een volk naar
zulke subjectieve maatstaven
te beoordelen en zelfs te ver
oordelen. Afgezien van het
feit dat zout inderdaad onge
zond is, weshalve het aan be
schaafde hartlijders wordt
verboden, kan men zeden en
gewoonten van volken niet
discrimineren door een verge
lijking met eigen moraal
Waarschijnlijk zullen de Aun
ges afkeurend het hobfd
schudden als ze in de Gazet
lezen, dat de Antwerpenaars
hun vrouwen op het dak huis
vesten Wat de een gewoon
vindt, is voor de ander bizar.
Maar bij de waardering van
een vreemde, pas ontdekte cul
tuur moet men zich zeer objec
tief gedragen en in de eerste
plaats zoeken naar aankno
pingspunten met datgene, wat
in algemene zin als „menselijk"
kan worden beschouwd.
De Gazet deelt enkele din
gen over de Aunges mee, die
zeer sympathiek aandoen. Bij
voorbeeld, dat ze dol zijn op
hun honden. Honden zijn we
zens die slechts kunnen ge
dijen in een samenleving,
welke een bepaalde graad van
beschaving heeft bereikt. Een
hond is een beschaafd dier,
dat culturele ontwikkeling eist
van zijn baas vooraleer hij
zich bereid verklaart hem te
dienen. Hij vraag niet of zijn
meester tot tien kan tellen e,
ook niet of hij zout eet. Het
interesseert hem niet of hij
met analfabeten dan wel met
letterkundigen te doen heeft
Hij vraagt alleen: mensen.
Dus zijn de Aunges, ondanks
hun geringe kennis en hun
zouteloosheid, beschaafde
mensen. Dat zij slechts tot drie
kunnen tellen kan trouwens
zeer verklaarbaar zijn. Eén-
twée-drié-hupsakee is een for
mule waarmee men zelfs in
de geciviliseerde maatschappij
tot belangrijke posities kan
opklimmen, mits men niemand
laat merken dat men niet van
vijven en zessen weet.
Nóg een doelpunt voor de
Aunges is de mededeling van
de Gazet, op spottende toon
neergeschreven, dat het volk
je geen alcoholische dranken
kent. Wie de Antwerpenaren
uit nadere beschouwing heeft
ervaren, weet maar al te goed
dat het economische bestaan
van hun stad geschraagd wordt
door lege bierflessen. Maar dat
is geen reden om de Aunges
voor halfzacht te verslijten.
Het is trouwens duidelijk dat
men nooit dorst krijgt, als
men nooit zout eet.
Een aantal nadere mede
delingen van de Gazet over
de Aunges is evenzeer vat
baar voor een kort commen
taar. Zo wordt verteld, „dat
de mannelijke stamleden het
jagen en vissen met pijl en
boog beoefenen, terwijl de
vrouwen zulks met netten
doen." Hoe men met een net
moet jagen, is in onze techno
cratische maatschappij nooit
onthuld, terwijl het vissen met
pij] en boog ook zeker uiterste
behendigheid vereist. Die Aun
ges lijken dus helemaal niet
zo achterlijk. Ze hebben ook
de gewoonte hun doden te be
graven onder het bed waar
in deze zijn gestorven, wat op
zich geen teken van onver
stand behoeft te zijn. Integen
deel, het heeft ook betrekkelijk
weinig zin om met dierbare
afgestorvenen grote wandelin
gen te ondernemen en onder
het bed lijkt mij een zeer rus
tige geschikte plek.
Ik zou bovendien wel willen
dat de Gazet iets nauwkeuri
ger in haar formuleringen was.
Zo vertelt zij dat de vrouwen
den Aunges, terwijl hun man
nen een dutje doen, hun huid
met eindeloze gevarieerde,
symmetrische figuren beschil
deren. Waarop schilderen zij
nu? Op hun eigen huid? Dan
behoeven die mannen, dunkt
mij, toch niet per se een dutje
te doen; tenzij ze een hekel
aan dat schilderen hebben. Op
de huid van hun mannen?
Worden die dan niet wakker
bij het aanbrengen van bij
zonder gevarieerde figuren?
En wat voor gezicht zetten ze,
als ze beschilderd ontwaken?
Het zal bovendien wel aqua
relkunst zijn, want anders
behoeft dat toch niet bij ieder
dutje te gebeuren. En dan nóg
wat: hoe gedragen de mannen
zich, als de vrouwen dutten?
Nemen ook zij dan de verf
kwast ter hand, of.... dutten
die vrouwen wellicht nooit?
Het zijn allemaal vragen die
rijzen uit antropologische
overwegingen en waarop de
Gazet het antwoord schrome
lijk schuldig blijft.
Het beeld van een ongezou
ten volkje, dat in koor tot drie
loopt te tellen en in beschil
derde toestand de hond uitlaat,
na de maaltijd uit een benzine
blik te hebben genoten zonder
apéritiefje vooraf en dat
zich bij iedere nadering van
vreemden tot uitsterven zet,
lijkt mij niet volledig Ik zal de
redactie in Antwerpen om na
der nieuws verzoeken per
brief, die ik aan de dagblad
draagster zal meegeven.
Lezingen. Koning Gustaaf van Zweden
heeft woensdag het vierjaarlijks con
gres van de Internationale Unie van
Wiskundigen geopend, dat ditmaal in de
Zweedse hoofdstad wordt gehouden. Er
zijn 3000 deelnemers van overal ter
wereld. Het congres zal een week du
ren. Op het programma staan o.a. zes
tien lezingen van een uur en zestig van
een half uur over technische onder
werpen op verschillend wiskundig ge
bied.
Olie uit de Sahara. De laatste koppeling
van de 760 km. lange pijpleiding van
Marseille naar Karlsruhe is 'woensdag
avond een maand voor de gecontrac
teerde tijd. vastgelast. De pijpleiding
de eerste die het Franse Middelandse-
Zeegebied met het boven-Rijnbekken in
Duitsland verbindt, zal begin volgend
jaar ruwe olie uit de Sahara en het
Midden-Oosten naar verbruikers in het
E.E.G.-gebied brengen.
Salarisverhoging. De Westduitse regering
heeft in een kabinetsvergadering beslo
ten tot een algemene salarisverhoging
voor de ambtenaren. De grootte van
de verhoging werd niet bekend gemaakt.
Zij zal in de vorm van een wetsont
werp aan de Bondsdag worden voor
gelegd.
Eng. Twee kinderen in een ziekenhuis
in Antwerpen zijn door ratten gebeten,
terwijl zij vastgebonden op bed lagen.
Zij waren te slapen gelegd in een zaal
tje, dat in vervallen staat verkeerde.
Er was 's nachts geen toezicht, en men
pleegt de kinderen in bed vast te bin
den.
Rookverbod. Het rookverbod, dat 27 jaar
geleden in de autobussen van het Deen
se staatsvervoersbedrijf werd afgekon
digd, is opgeheven omdat de reizigers
zich er toch niet aan hielden.
Mondbewegingen. Een plan om de Lon-
dense persconferentie van Dwight D.
Eisenhower per Telstar-satelliet naar
Amerika te zenden bleek gisteren een
mislukking te zijn. Het beeld kwam goed
door, maar er was geen geluid. Tech
nici hebben verklaard, dat dit niet aan
de satelliet heeft gelegen, maar aan de
verbinding tussen het Savoy hotel en
het Britse station in Goonhilly Downs.
Naar de maan Het Amerikaanse program
ma voor onderzoek van de maan is
woensdag aangetast door een staking
van electricierrs op het ruimtevlucht-
centrum in Huntsville. Zes grote pro
jecten ondervinden er nadeel van.
Door de staking zijn alle 1500 arbeiders
in het centrum tot werkloosheid gedoemd
De staking is door de vakbond van
electriciens uitgeroepen uit protest te
gen het aannemen van enige arbeiders
die niet bij een vakbond zijn aangeslo
ten.