DE RODE HEKS OP HET DRAAITOHEEL LÜBECK, OUDE HANZESTAD AAN DE OOSTZEE Depressieve gevoelens Voorbijgaande en onrustbarende vormen ZATERDAG 18 AUGUSTUS 1962 Erbij 1 zijn. ;uir Bob TacLema Sporry PAGINA I VV t Een kleine symfonie in rode baksteen, dat is de lieflijke stad Lübeck, die in oude tijden, toen zij een christe- lijke koningsstad van de Wenden was al „Liubice", de lief lijke heette. Dat was nog voordat graaf Adolf II von Schauenburg het huidige Lübeck als eerste Duitse stad aan de Oostzee stichtte in 1143. Lübuck heeft een groots ver leden. Dat blijkt uit de in de oorlog gespaard gebleven oude kerken, armenhuizen, scheepvaartkantoren uit alle hoeken van de stad. Hoogtepunt van haar geschiedenis waren de dertiende en veertiende eeuw, toen Lübeck als vrije rijks stad hoofdkwartier was van de Bond van Vrije Hanzesteden, het Europese net van handelssteden met voortvarende koop lieden, waartoe ook Hamburg en Bremen, Kiel en Flens burg, Keulen, Enkhuizen, Groningen enzovoort behoorden. In latere eeuwen was Lübeck minder centrum van macht als wel plaats, waar belangrijke historische feiten geschiedden, zoals de vrede tussen Wallenstein en Denemarken in 1629. De gezonde, levende stad, ook nu nog de grootste Westduitse havenstad aan de Oostzee, verloor haar onafhankelijkheid pas in 1937, toen Hitier er een eind aan maakte. Tot dat jaar was Lübeck zelfstandig gebleven, ook al was zij lidstaat van het Duitse rijk na 1871. Een bezoek aan Lübeck is uit velerlei oogpunt reeds een boeiende ervaring. Als Neder lander snuift men er meteen een sfeer op, die doet denken aan onze eigen Hanzesteden, aan onze eigen bakstenen ge bouwen en ook aan het Noordnederlandse protestantisme, dat in 1531 al vaste voet kreeg in Lübeck en het stadsbeeld alsmede de mentaliteit van de stad sterk bepaalde. Het doopvont in de Lübeckse Mariakerk. bij het binne"rijdenjvan de vroeger eeuwen is tenslotte een prachtig opgetrokken tuighuis, ook uit de renais- stad door de in groen gevatte stadspoort, doopvont in deze Mariakerk. sance renais- daterend uit 1477, zijn er rechts aan de Boeiend is het verder te slenteren door rivier de Trave de Nederlands aandoende de straten, waar door de eeuwen heen de LüBECK de intieme vrovere vatriciëri- i zoutpakhuizen herinnerend aan een be- rijke kooplieden woonden. Ook hier is veel stad aan de Tra7e heeft de bezoeker veel F8" W3ter glf?4Z? tussen zl]n gre" langnjk handelsprodukt van het oude Lü- verwoest, maar een aantal oude gevels traie, neen de bezoeker veel tige armen weg. Er flitste een zwaard en beck. In het hartje van de stad, slechts een staan nog. Zo in de Mengstrasse wereld- oteden. Afwisseling ook, want bij zon- de rose bloesems verstoven. De ridder bleel paar honderd meter verderop, treft het beroemd geworden door Thomas Manns nig weer is het niet ver naar Travemün- alleen achter, een onwezenlijke figuur van oude raadhuis, architectonisch één van de Nobelprijsreman „Buddenbrooks". Naast de, de badplaats (Tony Buddenbrooks eer- ro°d el? goud- belangrijkste van Duitsland, begonnen in het gerestaureerde Schabbelhaus kan men ste en eniae echte verliefdheidZo als T ü- ï?et ging a?n' het ,licht ging uit' de dertiende eeuw in Gotische stijl, afge- in deze straat ook het Buddenbrookhuis Er stond nu een huls °P het toneel, een bouwd in de Renaissance. zien, de patriciërswoning van de familie ondanks het drukke verkeer en de mooi, groot huis. Een bos van hoog op- Mann, waarvan evenwel alleen de gevel leven(fige zaken aan de haven, een stad schietende bamboe ritselde ernaast. Er HET PLEIN, waarop dit wat rommeli- gespaard is gebleven. In een nieuw ge- uit het verleden is, zo is Travemünde een woonden vrouwen in het huis. Een prin- ge, maar toch waardige gebouw ligt, heeft bouwd achterhuis zetelt nu een bankfirma. volmaakt neaentiende-eeuwse badvlants SfS in ,r00d en g0ud met een Iange witte verder weinig te bieden. In 1942, bij het voimaani negenuenae eeuwse badplaats sleep het zwarte haar los vastgebonden bombardement dat een groot deel van Lü- VOOR DIEGENE, die liefde heeft voor meCastno, Kurhaus, ouderwetse badhok- tot een enorme paardenstaart. Een klein beck in vlammen zette, vielen de huizen oude gebouwen in een moderne stad, heeft fes en stoelen, etc. wit gezichtje met een rode poppemond en rondom dit plein ten prooi aan het vuur. Lübeck echter nog veel meer te bieden. scheve zwarte ogen. Twee kleine witte voe- Dat gebeurde ook grotendeels met de Er 's de Jacobikerk met zijn mooie orgel, Lübeck en Travemünde, dat overigens ten kwamen te zien tussen de starre plooi- oude, in 1350 gebouwde, Mariakerk, nu de het tehuis van ouden van dagen daar- ,dajc aan de grimmige zonegrens ligt ho- en van het goudbrokaat. De tweede vrouw landelijke kerk van de Evangelische bis- tegenover met zijn kerkingang en fraaie hj. was oud, met hoog gekapt wit haar en schop. muurschilderingen, wellicht nog aantrek- 'en bl] elkaarIn hun n]ke' gezonde bieekgrijze en leiblauwe draperieën van In deze kerk ging waarschijnlijk het be- keiijker dan de meer beroemde „Freden- ouderwetsheid vormen zij echter ook de over elkander aangetrokken kimono's. Haar roemdste en belangrijkste kunstwerk ver- hagens kamer" een paar deuren verderop, poort naar het prachtige land: Sleeswijk- bewegingen waren vol gratie, maar oud loren, dat Lübeck voor de oorlog te bieden En dan is er n°S de in baksteen opge- Holstein, een gebied van kleine patriciërs- en dodelijk vermoeid. De derde vrouw leek had: de schilderingen van de Dodendans- trokken Dom, waarvan de bouw in 1173 l.,,,,.,, een beeld van vloeibaar zilver, statig en kapel, in 1463 door Bernt Notke gescha- begonnen is. maar waaraan in de loop der -teden, meren en groene heuvels, uaar- trots Hgt zwartC) ge]akte haar droeg ze pen. Een herinnering hieraan vormen nu eeuwen nogal veel veranderd is, er is een van Luoeck begin- en hoogtepunt tegelijk ajs een kr0on boven de ranke nek, boven twee grote gebrandschilderde ramen van klein museum en een in Nederlandse stijl is. Alfred Mahlau, uit 1956-1957, die hun mo tieven geheel ontlenen aan de middel eeuwse dodendans. Toen, in de vijftiende eeuw, was men J maar al te vertrouwd met de dood ge- raakt door de pest, die ook Lübeck teister- IEDER EVENWICHTIG mens de. Dat was echter niet de enige reden n: voldoende veerkracht hezit om dat Bemt Notke zijn schilderingen maak- Gle, V01cl0enae veeikracht bezit om te. Achtergrond daarvoor was ook de zlc" over een depressie heen te zetten groeiende religieuze ontevredenheid, die in en zich spoedig weer prettiger te de eerste jaren van de 15e eeuw bij de e voelen, voelt zich toch zo nu en dan Tsjechen al tot de Hussitische oorlogen HET WAS EEN KLEIN en sierlijk huis van bamboe. Het stond op hoge bamboe- poten vlakbij het strand. Met eentonig gedruis sloeg de zee op het zand. De hemel was donkerblauw zonder één ster en schemering lag over het land. De heks zat op haar veranda. Bloedrood droop haar zijden sleep in zachte plooien van de veranda omlaag. Haar grijze haren waren hoog gekapt boven het strakke, gele gezicht. De scheve ogen, de dunne mond waren hard en wreed, maar haar handen waren prachtig, slank en zeldzaam soepel, met krullende vingertoppen. Als een bloedrood beeld zat ze op de veranda en met haar hoge keelkopstem zong ze een archaïsche tekst. Een klein orkest begeleidde met dunne fluiten en een enkele doffe gongslag. De zee ruiste TOEN KLONK er geritsel, een zacht en Temidden van hun lang uitgesponnen zang ijl geluidje, het geschaaf van iets hards kwam de vorst met dreunende stappen over hout, het tikken van scherpe klau- naar het huis, een figuur uit lang ver wen. Blauwe lichtjes glommen aan onder geten tijden, zilver, zwart en groen met de veranda en steeds sterker werd het ge- overal gefonkel van juwelen. Een licht tikkel op hout. Toen kwam er onder het ving hem in zijn stralen en heel even leek huisje een krab tevoorschijn en in een hij op de Hendrik VIII van Holbein, vaartje schoot hij door naar de rode plooi en van het heksenkleed en daar bleef hij HET SPEL GING VOORT. De ridder staan op heen eh weer wiegende poten, streed met grote sombere gestalten, de De blauwe oogjes gingen aan en uit, aan roodgouden prinses liep schreiend rond en uit. De heks knipte maar met haar dunne de oude vrouw stierf met een zwaard in ivoorgele vingers en een tweede krab ^ar^- Ze stierf twintig volle minuten kwam voor de dag. En een derde, een lanS en iedere pose was een compositie vierde, een vijfde. In gesloten gelederen °P zichzelf, in volmaakte harmonie met kwamen ze onder het huisje vandaan, hun de bewegingen der andere vrouwen. Toen dunne poten glibberden en gleden, ritsel- kwam er een blanke, stralende gestalte den, tikten. De heks zong door met haar 'n vüe6ende vaart het toneel op, de keizer schelle, hoge stem en op dat ritme dein- di® de ridder gevangen nam na een ein den de ontelbare krabben heen en weer op de'oos lang lied. De oude vrouw was dood de dunne boog van hun poten. en laS in een wonderlijk mooie houding De zaal zuchtte en werd weer stil. Den- 'n de geraffineerde wanorde van haar blau neranke meisjes in bleekrose kimono's dre- we en gri.ize draperieën. De zilveren vrouw ven als bloesemblaadjes voort over het ireurde en de rood met gouden prinses enorme toneel. Hun zilveren waaiers klap- bet bamboe huis binnen. Als een vu- ten open en dicht. Ze bogen als wilgetak- vlam gleed 'naar sleep haar na. ken, knielden en stonden weer op, een Er was Pauze dans van tere schoonheid, geruchtloos, ge wichtloos. Een jonge ridder ging tussen hen, zijn harnas een goudglanzende massa lak en metaal, het ivoren zwaard aan de zijde. Hij vervolgde de bloemenmeisjes jtj de omgeslagen kimono. latloiw had geleid, maar'Trk leefde Sj WelJenS «cht '-derig en down. Dit de Lübeckers. De oude dodendans confron- emotioneel verschijnsel herstelt zich in de anamnese voorkomen. Als er een ongeval in het spel is ziet men eerder een licht, doch langdurig verloop met arbeidsongeschiktheid dan een acuut en kortdurend verloop. Zo is bv. een typisch verhaal, dat van een man met een slechts gedeeltelijk yenezen reumatiek, die in het zaken leven failliet is gegaan, wiens vrouw lli CC iv vcu ïaiinci io ftc.göci li, W iCiib V1UU W teerde daarom alle mensen, van hoog tot wanneer de betreffende persoon door er van door is met zijn beste vriend laag, van paus tot vroedvrouw, van kei- e prettiger gedachten in beslag wordt en wiens ongehuwde dochter zwanger is zer tot boer met de dood en was niet genomen, ook al kan het symptoom in Hi-i beeft geen schuldgevoelens of zelf- spaarzaam met de cntiek zowel op de ho- jj-uj nmstar,,|;(Tiv,fip,, verwijten; in plaats daarvan geeft hij ge geestelijkheid als op de vorst en de vergelijking tot de omstandigheden anderen de schuId van de afschuweiijke ridders, de monniken en nonnen, de stu- e een onevenredig groot gewicht m de situatie waarin hij zich bevindt. Hij denten, etc. Typerend yoor het grote zelf- e schaal leggen. Depressie als ziekte voelt zich niet wanhopig wat het herstel a?w"fjn yan df\ Lubecker burgers uit echter heeft de neiging chronisch te betreft omdat hij weet dat zijn vooruit die eeuwen is wel dat de cntiek op burge- i,.„1zichten beter zullen worden wanneer er een einde komt aan de wreedheden van het leven. «iv. vvuwwi io wti uai uc urmen up uurgc- j t T meester en arts mild is en dat van de worden en betekent een stemmings koopman allereerst eerlijkheid en burger- verandering. Gewoonlijk spelen neu- zin worden gevraagd. rotische of psychotische factoren een fisyc iike functies hebben vaak DE ECHTE DEPRESSIE komt van liNiisnisöSAiNxi!. acmergronu iJKe runcnes neonen vaak binnen uit. zonder dat men duidelijke heeft Mahlaus' Dodendans in glas niet e lijden en een spontaan einde van de oorzaken kan aanwijzen. Hoewel de fa- meer. Maar wel heeft de ontwerper een depressie treedt veel minder vaak milie vaak gebeurtenissen zal aanhalen toespeling gemaakt op de nauwe betrek- 0p. De licht depressieve patiënt is kingen, die de twintigste eeuwse Lübecker gereserveerd Hii gevoelt met de dood heeft gehad, door onderin de I S el' ^ereserveera. mj gevoelt ramen de „stad in vlammen" te laten Z1C" ongelukkig en heeft de belang- branden. Een authentiek overblijfsel uit stelling voor zijn gewone bezigheden verloren. Zijn eetlust vermindert, soms 'i n lijdt hij aan een lichte obstipatie en vaak slaapt hij slecht of is 's ochtends vroeg wakker. Vaak is hij in sterke ,i mate bezig met zijn eigen problemen Als de depressie veroorzaakt is door zorgen of optreedt als symptoom van i een bestaande zenuwziekte, kan de patiënt prikkelbaar of wantrouwend BIJ DE ERNSTIGER depressie be- staat veelal voortdurend een gevoel van innerlijke spanning en de patiënt is zo voortdurend bezig met onprettige ge- s dachten dat het moeilijk is hem te troosten of afleiding te bezorgen. Hij is mismoedig bij het wanhopige af; de dingen met hem bespreken is moeilijk H en schijnt vaak nutteloos te zijn; het herinnerings- en concentratievermogen is slecht. Hij gevoelt zich onbemind en verworpen. Meer dan de helft van deze patiënten klaagt over hoofdpijn, ver- moeidheid, maag- en darmstoornissen en gestoorde slaap. Er kunnen gedach- ten aan zelfmoord optreden. Bij nog H ernstiger depressies worden fouten en misstappen uit het verleden gememo- reërd wat gewoonlijk met schuldgevoe- H lens en zelfverwijten gepaard gaat. Het E initiatief en de besluitvaardigheid zijn gestoord, zodat het lang kan duren vóór zelfs de eenvoudigste vragen zijn be- i antwoord; soms komt er helemaal geen E antwoord. REACTIEVE DEPRESSIE stelt een reactie voor op gebeurtenissen uit de E onmiddellijke omgeving van de patiënt. Als zodanig is het in feite niet een echte op zichzelf staande ziekte. Deze vorm van depressie volgt vaak op een E langdurige periode van toenemende spanningen, waarbij huiselijke moei- lijkheden of problemen op het werk een zeer belangrijke rol kunnen spelen. Ook kan er een ziekte of lichamelijk ongeval Huiselijke moeilijkheden zijn van wei nig belang, terwijl er geen depressies in de anamnese voorkomen. Bijna al tijd ziet men gejaagdheid. Bij toepassing van de moderne ge neesmiddelen zijn de vooruitzichten ge woonlijk gunstig, vooral bij hen die niet in al te slechte conditie zijn gekomen en wier leven niet te streng en bekrom pen is verlopen. Behalve bij de boven beschreven ka rakteristieke diagnose is depressie ook een belangrijk symptoom bij angst en bij de ernstiger psychosen. HET HERKENNEN van een depres sie kan zeer moeilijk zijn. De mens die zijn geestelijke weerstand voelt inzin ken kan zich tegen de depressie ver zetten of proberen deze te verzwijgen. Tenslotte komt hij dan op een punt dat zijn initiatief dermate is verzwakt dat hij er niet toe kan komen medische hulp in te roepen. In andere gevallen (Van onze medische medewerker) Thomas en Katja Mann voor de gevel van Buddenbrookhuis Mengstrasse 4, Lübeck. Het huis achter de gevel is nu weer opgebouwd. die het optreden van de depressie kun nen hebben versneld, zal toch bij die per navragen hiermede veelal geen verband blijken te bestaan, terwijl hui selijke problemen slechts een beschei den rol spelen in het totale beeld. Het temperament kan vóór het uitbreken van de ziekte ietwat pessimistisch of omgekeerd juist vrij levendig zijn ge weest. Reeds eerder kan de patiënt ver scheidene aanvallen van ernstige de pressie hebben doorgemaakt. Wroeging en zelfverwijt spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van het klinische beeld, terwijl remmingen en gevoelens van wanhoop aan de toekomst optre den. Zelfmoord vormt een voortdurende bedreiging. Gelukkig is het beloop meestal aan grenzen gebonden; de duur bedraagt ongeveer 6 9 maanden. Volgens de psychiaters is het echter moeilijk om, als de patiënten eenmaal aan het beter worden zijn, zelfs al gaan zij door met hun psychotherapeutische behandeling, tot de patiënt dóór te dringen. Een aan gezien tussentijdse behandeling de eni ge is, die kans biedt op het voorkómen van herhalingen en de behandeling niet geheel bevredigend is, blijven de voor uitzichten voor de toekomst tamelijk onzeker. INVOLUTIE-MELANCHOLIE is een vorm van depressie die bij beide ge slachten op ieder tijdstip na de ge slachtsrijpe leeftijd kan beginnen. Deze patiënten hebben meestal nogal een streng leven geleid dat pijnlijk nauw gezet geordend en georganiseerd was. is hij zich soms niet bewust van zijn depressie. Het feit dat depressieve mensen de neiging hebben om zich in zichzelf terug te trekken en zich te ont houden van hun vroegere bezigheden kan het voor hun vrienden moeilijk maken de verandering op te merken. Maar ook diegenen die wel geneeskun dige hulp inroepen klagen zelden over hun verminderde geestelijke vermo gens. doch beschrijven in plaats daar van de begeleidende verschijnselen zo als hoofdpijn, gebrek aan eetlust, het vroegtijdige ontwaken in de ochtend of hun gevoelens van spanning. Uitgespro ken gevallen van vroegtijdig ontwaken berusten wellicht altijd op depressie. Tot de symptomen van depressie moe ten ook gerekend worden een verhoog de behoefte aan slaap, uitgesproken ge brek aan eetlust, lichamelijke klachten die telkens op andere plaatsen gelokali seerd worden, sterke vermoeidheid en zelfs symptomen van een gewone „kou". EéN VAN DE AANWIJZINGEN dat er een depressie dreigt is het optreden van lusteloosheid, ambitieverlies, onver schilligheid of verveeldheid bij iemand die anders ijverig werkt en vele dingen tot stand brengt. Interessant is het feit dat men zelden een ernstige depressie ziet bij gevangenen, zelfs bij levens lang veroordeelden. Integendeel, de de pressie van de nieuw-aangekomenen verdwijnt snel in deze angstaanjagende sfeer, terwijl hun reactie eerder geken merkt wordt door waakzaamheid dan door moedeloosheid. Het is van groot belang om een de pressie vroegtijdig te herkennen om adequaat te behandelen. En wanneer een patiënt hersteld is van een aanval van een zware depressie, moeten zijn familie en de medicus nauwkeurig let ten op tekenen van een herhaling, zodat de behandeling op tijd weer kan wor den ingesteld. DOOR HET GEBRUIK van geheel nieuwe middelen, met name de tran quillizers, treedt bij patiënten die zeer gejaagd en gespannen zijn vaak enige verbetering op. Soms werd een patiënt, die men vroeger niet „bereiken" kon, toegankelijk voor psychotherapie; in andere gevallen verdween een bepaald psychotisch aspect om plaats te maken voor een ander. Verder bleken sommi ge tranquillizers een zekere stimuleren de werking uit te oefenen terwijl andere zonder uitwerking bleven of de depres sie deden verergeren. De medicus met een patiënt, die lijdt aan een depressie, wordt met een zeer reëel probleem geconfronteerd. Het le ven van de patiënt wordt wellicht even zeer bedreigd als wanneer hij leed aan een hartaanval. Al bestaan hierover geen betrouwbare gegevens, er bestaat een gegronde reden om aan te nemen dat vele patiënten medische hulp heb ben ingeroepen niet al te lange tijd vóór ze zelfmoord pleegden. De medi cus mag nimmer afgaan op de gang bare opvatting dat mensen die zelf moord plegen hierover niet spreken en dat zij die er over spreken het nimmer zouden doen. Als de mogelijkheid van suicide in overweging moet worden genomen, is opname en streng toezicht dringend noodzakelijk. Als het risico van suicide kan worden uitgeschakeld of de patiënt en de familie weigeren opname, zijn er nog andere middelen mogelijk. Soms kan een psychiatrische behandeling bij een patiënt met succes doorgevoerd worden, terwijl de familie thuis het toe zicht uitoefent, maar dan moet deze wel een volledig begrip hebben voor haar verantwoordelijke taak. Een der gelijke behandeling kan aan te bevelen zijn bij oudere patiënten, die alleen nog maar erger zouden worden als men ze dwong zich aan te passen aan de voor hen vreemde omgeving van een zieken huis. In ieder geval dient men de keuze van de juiste behandelingswijze bij ern stige of matig ernstige gevallen van de pressie over te laten aan de specialist. UIT DIERPROEVEN is gebleken, dat sommige hormoonachtige stoffen als indicator voor het bestaan van een de pressieve toestand te gebruiken zijn. Bij kunstmatig verwekte toestanden, ana loog aan depressie, zijn de hoeveelhe den van deze stoffen in de hersenen duidelijk verlaagd. Andere stoffen gaan deze verlagende werking tegen. Een nieuwe stof uit deze reeks, nialamide, heeft bewezen de hoeveelheden hor- moonstoffen omhoog te kunnen brengen. Deze stoffen verlichten, hoe groot de verbetering ook mag zijn, alleen maar het symptoom depressie. Psychothera pie blijft noodzakelijk voor de oplossing van de oorzakelijke emotionele proble matiek. In het reusachtige theater barstten de stemmen los. Twee^uur lang had men ge zwegen met inbegrip van alle kinderen en baby's, die er met honderdtallen aanwe zig waren. De zaal stroomde leeg naar de wandelgangen, naar de restaurants, naar de stalletjes met foto's van de voornaam ste acteurs. Na een half uur was de pauze voorbij. Men ging weer zitten. De lichten doofden. Het licht stierf weg en een strand werd zichtbaar op het toneel. Een oude kluize naar, grauw op grauw, kwam leunend op een stok aanwankelen. ZOALS NU IN de twintigste eeuw, zo speelden ook vroeger de acteurs de oude Kaboeki-drama's. Alleen acteurs, vrouwen zijn er nooit bij en dat lijkt ongelooflijk als men die sprookjesprinsessen ziet be wegen, zo in-vrouwelijk tot in het kleinste gebaar. Het Kaboeki-theater („kaboeki" betekent „speels zijn") vond lang geleden zijn oorsprong in de ontevredenheid die men gevoelde tegenover de klassieke to neelkunst van Japan, het Nöh-drama. Dit Nöh-drama was zó vast gelopen in con venties en was zó het geestelijk eigendom van de hoogste stand dat het volk er niet meer van genieten kon. Het was alles zo star, zo conventioneel, zo onbegrijpelijk moeilijk en niet meer levend in de volks ziel, dat men naar nieuwe wegen ging zoeken. DIE WERDEN gevonden door Okoeni, een dansmeisje uit een tempel in Izoemo. Ze had een minnaar, Nagoja geheten en deze minnaar was het volmaakt met haar eens. Ze trokken naar Kioto, bouwden daar een primitief toneel in een droge rivier bedding en vertoonden daar de stukken, die de minnaar had geschreven aan de hand van grappige delen die ieder goed Nöh-drama altijd wel bezat. Het publiek, in grote getale toegestroomd om dit heel nieuwe te zien, was wild enthousiast. De faam van Okoeni en haar handjevol ac trices deed als een lopend vuurtje de ron de. Beroemde toneelspeelsters sloten zich bij haar groepje aan, het werd een heel gezelschap en tenslotte reisden ze alle te- saam naar Tokio, naar Kioto, naar Osaka, en overal was hun sukses verzekerd. TOEN VIEL in 1629 de slag, nadat 22 jaar lang het Kaboeki-toneel in aanzien was toegenomen. De levenswandel van de actrices was niet altijd zodanig als „nette" ^llll mensen het graag zagen. De regering vond dat de dames een slechte invloed op het volk hadden. Kort en goed werd het op treden van vrouwen voorgoed verboden. Daar zaten ze! Afgelopen was het met het Kaboeki-toneel. Maar gelukkig was er een aantal jonge acteurs die nu hun kans zagen, want het Kaboeki was inmiddels opgebloeid tot een echt volkstoneel. Die jonge acteurs sticht ten een toneelschool en dit was de tweede grote bloei van het Kaboeki-toneel. Er wer den nieuwe stukken geschreven nog steeds ontleend aan het Nöh-drama het begeleidend orkestje dat nooit mag ont breken werd aangevuld met een nieuw in strument, de samisen, en dat klonk al heel wat beter dan alleen maar fluiten en een gong. Er kwamen nu niet alleen maar kluchten maar ook talloze tragedieën, waar iedere Japanner in zijn hart dol op is. En ook de aankleding van het toneel ging met sprongen vooruit. TOEN WERD het draaitoneel uitgevon den en dat betekende een ware revolutie. Wij zijn geneigd het draaitoneel als een eigentijdse uitvinding te beschouwen, maar niets is minder waar. Japan bezat het reeds twee eeuwen geleden! Dit toneel maakte snel verwisselen bij open doek mogelijk, zodat iedereen volop kon mee genieten En mooi was en is het altijd wat er tevoorschijn komt, want de Japan ners zijn waarschijnlijk wel de grootste meesters van de wereld waar het decors en kostuums betreft, om van regie maar niet te spreken. Bovendien staan de ac teurs altijd aangetreden in een schilder achtige houding, die ze minutenlang aan houden opdat iedereen tot in alle details alles in zich kan opnemen eer het spel begint.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 12