Nieuwe versie van Gluck's Jphigenie in Aulis" onder Bölm in de regie van Rennert Jeugdfestival Yelp geopend i/ li i n O r 1/ n i M t ii li i r dbLiuirt li i Westduitse film uit festival genomen Telstaruitzendingen van de Olympische Spelen Eredoctoraat voor prof. Van Unnik SERMOENEN 4 DE SALZBURGER FESTSPIELE DINSDAG 28 AUGUSTUS 1962 Mevr. Gaskell weigert commentaar T elstar-tijdcontrole ECankervirus gefotografeerd „GOLDEN PIERTOWER" N.Ph.O.-zomerconcert EEGZ2 ilium De radio geeft woensdag T elevisieprogramma DE OPVOERINGEN van Mozarts „Entführung aus dem Serail" hadden dit jaar plaats in de Residenz. Dat betekent: bij goed weer op de binnenplaats; bij regen in de zogenaam de Karabinierizaal, die een zeer goede akoestiek heeft en ondanks zijn uitzonderlijke lengte zich voor kleine bezet tingen voortreffelijk leent. En daar de weergave in de open lucht vooral voor de achterste toeschouwersrijen zijn bezwaren heeft, behoefde men de plensbuien geenszins te betreuren, die na enkele abnormaal warme dagen losbarstten over onze hoofden. Te minder nu de leiding van deze Mo- IN LANGE TIJD hoorden wij het ka rakter dezer „Entführung" niet zo goed begrepen; naar de geest en naar de noten zo trefzeker geattaqueerd:: Brui loftslied „par excellence", daterend uit de waarlijk blijde jaren van Mozarts leven, toen hij nog „schwarmen" kon van Wenen en zijn eigen Konstanze zelf mocht ontvoeren uit haar moeders huis. Het ware te hopen, dat Kertesz, die wel dra zijn standplaats Augsburg zal ver laten, behoed zal blijven voor het du bieuze voorrecht van rondreizend diri gent. Vestigt hij zich voor langere tijd in een muziekcentrum waar dan ook dan behoren wij gaarne tot zijn regel matig terugkerend auditorium. EEN NIET MINDER gedenkwaardige ge beurtenis brachten de „Festspiele" met Glucks „Iphigenie in Aulis" in de Felsen- reitschule onder directie van Karl Böhm en in de regie van Rennert, een opvoering die, naar wij vermoeden, ook Paumgartners hoge goedkeuring zal hebben weggedragen. Immers wie meent, dat de romantiek hier dient geweerd of, zoals hij, schrijft, dat Salzburg in vroeger jaren met „Tristan" en „Meistersinger" (onder Toscanini!) mis grepen heeft gedaan, voert tegen Glucks klassicisme vermoedelijk weinig in zijn schild. De tweede Iphigenie (in Tauris) werd trouwens al beloofd en bovendien werd Gluck als het grote voorbeeld alle eer bewezen door in ditzelfde jaar Mozarts „Idomeneo" uit te voeren. Al zullen er ongetwijfeld zijn, die aan deze „seria" volgende stap naar het „dramma per musi- ca" de voorkeur blijven geven. „IPHIGENIE IN AULIS" kwam thans in een versie ten tonele die, alvorens speel baar te zijn, nog een bewerking had te ondergaan. Tot dusver waren officieel twee lezingen bekend: ten eerste die van de première van 1774 met een weinig be vredigend slot, waarin de hoorder uit de mond van opperpriester Kalchas moet ver nemen, dat godin Artemis eensklaps afziet zart-opera in handen was gelegd van dirigent Istvan Kertesz, een man, wiens uitnemende aanvoerderslcwaliteiten de toe hoorder in de besloten ruimte meer dan elders tot in details kon volgen. Die toehoorder beleefde nu de gehele avond zoveel vreugde aan de klank van een waarlijk tot in finesses eerste klas ensemble, hetwelk dit zonnige-volstrekt „ein- malige" zangspel briljant en „spielfreudig" ten gehore bracht, dat hij zijn ogen nauwelijks geloofde niet de Weense Philharmonie, doch het Mozarteum-orkest op het programma te zien vermeld. Christa Ludwig als Iphigenie in Gluck's „Iphigenie in Aulis". van haar aanvankelijk geëist Iphigeneia- offer; ten tweede die met de veranderin gen, later door Wagner aangebracht, in houdende dat Agamemnons dochter uit eindelijk door de godin naar Tauris wordt ontvoerd. Daar de eerste versie na de pre mière in druk verscheen, bleef deze hoe wel men wist, dat Gluck het slot later had omgewerkt voor de operapraktijk niet die van Wagner in gebruik. En pas de navorsingen van Fransen huize 1870, gebaseerd op Glucks eigen definitieve par tituur, leverden de grondslag, welke nu door de combinatie Rennert-Böhm vöor Salzburg werd benut. Bij de hiervoor no dige vertaling uit het Frans werden met behoud van de voor Gluck belangrijke declamatiestijl naast bekortingen in het recitatief, tegelijk dramatische verduide lijkingen in het libretto aangebracht. Zo weet men nu tenminste, dat van Agamem non door Artemis het offer van zijn doch ter wordt gevraagd, omdat hij door het doden van een gewijde bok, de godheid had beledigd. Voor de afwikkeling van het drama niet noodzakelijke figuren (o.a. Patroclus) wer den weggelaten, terwijl Agamemnon na het begin en z'n grote monoloog aan het slot van de tweede akte in het verdere verloop totaal van het toneel verdwe nen tenminste nu in een der laatste ensembles weer was teruggekeerd. Geluk kig had men de muziek„nummers"ook in hun volgorde, onaangetast gelaten; niet het voor Parijs gebruik uitvoerige ballet divertissement, dat zonder enig artistiek bezwaar aanzienlijk werd bekort. Een der grootste verdiensten van deze Salz- burgse versie bleek de voor het drama tisch verloop verbeterde positie der importante koren. Boven die, welke deel nemen aan de handeling en die hier in twee speelgroepen zijn verdeeld: de om Agamemnon geschaarde Grieken en de Thessaliërs van Achilles, troont het be schouwend koor, bekend uit de Attische tragedie. Opgesteld in een wijde kring, ziet het neer op het menselijk drama, waarin het, schijnbaar onbewogen, zijn statische rol vervult. „VOOR „IPHIGENIE IN AULIS" kan het theater niet groot genoeg zijn", zou Gluck zich eens hebben uitgelaten. In het midden latende of de Felsenreitschule aan zijn eisen had beantwoord, mogen wij wel spreken van een ideale speelruimte voor dit werk. Zeker zoals Caspar Neher, die met dit zijn laatste werk (hij over leed op 30 juni) een waar monument schiep tot zijn nagedachtenis, de architectuur van dit rots-theater, waarvan hij de arcaden- bouw in het decor a.h.w. voortzette in ver grote vorm, in het spel wist te betrekken. Nooit was deze „Reitschule" voor een opera zulk een natuurlijke omgeving, ge vat in de juiste lijn, kleur en belichting, als voor deze Iphigenie. Een kader wij noemden reeds de fraaie opstelling van het koor dat, hetzij als eenheid of als simul taantoneel gebruikt, dank zij de beproefde kennis van deze regisseur in alle opzichten uitstekend werd begrepen. En wat bereikte hij met zijn zangers! Men zou niet weten wie meer te moeten roemen: Christa Lud wig in de rol van de zich opofferende dochter, om wie Rennert een beklemmen de eenzaamheid creëerde; Inge Barkhs doorleefde Klytemnaestra met haar drama tisch prachtig geschoolde stem, alle spel- kansen van deze rol benuttende, dan wel. de Agamemnon van Walter Berry, figuur in wie men vanaf zijn opkomst gelooft. Zodat het alleen maar te betreuren valt, dat Gluck hem in het tweede deel van zijn opera vergatEn last but not least is daar dan Böhm, geassisteerd door de met het werk vertrouwde Weners, die deze voorname kunst, vervuld van een nobel pathos, pntdoet van alle uiterlijke schijn en haar van binnen uit belicht. Een rijke stad is Salzburg deze zomer. Want naast hetgeen er in Karajans domein geschiedt, zal ook over deze Iphigenie nog lang wor den gesproken. WIJ WILLEN ONS OVERZICHT nu be ëindigen met een slotwoord over de wijze, waarop aan de 80-jarige Strawinsky bij deze Festspiele aandacht werd geschonken. Al kon een programma van het Béjart- ballet de meester uiteraard slechts van één kant laten zien een programma, dat na tuurlijk een ruime plaats inruimde aan de nu reeds door velen in deze vorm aan schouwde „Sacre" de uitvoering daar naast van „Les Noces" in Béjarts laatste choreografie, met Pierre Boulez voor de eerste maal aan het hoofd van de „Wiener Philharmoniker", bleek van voldoende ar tistiek gewicht om toch niet van een ka rige bedeling te moeten spreken. De mu ziek van deze „Noces" ontwikkelt zich uit één enkel grondmotief en is geschreven voor een solistische zang. Kwartet en ge mengd koor, ritmisch gesteund door een slagwerkbatterij en vier piano's. Men had hier het geluidsbeeld gehouden binnen het raam van de orkestbak, het toneel over latende aan de folkloristische illustratie. Het realisme van deze schetsen de toe bereidselen tot een boerenbruiloft in vier etappes werd door Béjarts choreografie telkens schitterend doorbroken. Aldus werd een treffend contrast geschapen tot de op zichzelf van grote fantasie getuigen de gestileerde kostumering, opgesteld tegen de achtergronden van een geometrisch Russisch dorp of een paar goud-fonkelende ikonen (men onthoude de namen der ont werpers Joëlle Roustan en Roger Ber- EDINGBURGH (AP) De Westduitse documentaire „Van Tsaar tot Stalin" is na vriendschappelijk overleg tussen de Russische en Westduitse delegaties op het filmfestival van Edinburgh door de in zenders teruggenomen. De Russen hadden bezwaar tegen het commentaar bij de anderhalf uur durende film, die groten deels is opgebouwd uit journaalopnamen van tsaar Nicolaas II, Lenin, Trotsky, Sta lin en andere Russische leiders. Friedrich Emler, een vooraanstaand Russisch regisseur, deelde mee, dat de Russische delegatie de kwestie niet wilde opblazen, maar dat men het commentaar bij de film hinderlijk propagandistisch vond en misleidend, vooral wat Stalin be treft. De beelden echter vonden de Rus sen bijzonder belangwekkend. Omdat ook enige leden van de festival commissie bezwaar hadden tegen het com mentaar, werd besloten de film terug te trekken nadat de Russische en Westduitse delegatie hierover van gedachten hadden gewisseld. Als de film niet was terug getrokken. zouden de Russen geen pro test hebben ingediend. Scène uit „Les Noces" van Strawinsky Het bruidspaar en hun „abstracties". nard). Een frappant voorbeeld van zo'n surrealistische doorbraak viel onder an dere te aanschouwen in het optreden van enkele in kubistische kostuums gestoken clowns, nieuwe impulsen gevende aan de dansende vrienden en vriendinnen van bruid en bruidegom. Ofwel een andere vondst: Béjart laat het bruidspaar, dat el kaar pas aan het slot van de ceremonies voor het eerst bekijkt als voor het huwe lijk bestemde man en vrouw, aanvankelijk vervangen door abstracties: doublures, ge kleed in wit tricot, die de voorstelling heb ben uit te beelden, welke zij zich van el kander vormen. Al blijkt de siotclimax met de gongslagen waarbij bruid en bruidegom, plotseling verstard, het begin van een ontwakende liefde menen te be speuren, vol van een zeer effectvolle ly riek: solistisch ligt toch het zwaartepunt van de gehele choreografie bij deze incar naties van gedachten en in dit vóór-dansen van een latere samenleving maakt het dik wijls grandioze effect hier plaats voor mo menten van ontroering. Boulez dirigeert het werk ritmisch scherp geprofiteerd en met een duidelijke voorliefde voor con- het werk ritmisch scherp geprofiteerd en in de „Sacre" zal dit nog evidenter zijn dat Strawinsky niet bij uitstek het terrein is van de Weners! M. van Doorninck „Alleen maar bedroevend", noemde me vrouw Sonia Gaskell, artistiek en sinds kort zakelijk leidster van „Het Nationa le Ballet", de publikaties van de laatste weken over de nieuwe moeilijkheden in de leiding van de nationale balletformatie. Ze weigerde tegenover het ANP com mentaar te leveren op deze ontwikkelin gen. „Als ik het slecht doe, moeten ze me maar weg sturen", gaf ze alleen te kennen. Het Amerikaanse ministerie van Bui tenlandse Zaken heeft bekendgemaakt dat een Japans voorstel is aanvaard om technisch overleg te plegen over de mo gelijkheden voor samenwerking tussen beide landen op het gebied van telecom municatie via satellieten. De vertegenwoordiger van het Ameri kaanse bureau voor lucht- en ruimte vaart (NASA) in Tokio is gemachtigd met Japanse geleerden technische be sprekingen te beginnen over de uitvoer baarheid van het communicatieprogram ma, waar eventueel ook de Olympische Spelen van 1964 onder vallen. Als het vooroverleg met succes wordt bekroond, zullen de V.S. met Japan een overeen komst treffen (zoals ook met Frankrijk, Engeland, Brazilië en een aantal andere landen is gesloten) om in Japan een ont vangststation te bouwen voor Telstar- en eventuele andere communicatiesatellieten. De Telstar-communicatiesatelliet wordt volgens een mededeling van het Ameri kaanse departement van Defensie thans gebruikt voor tijdcontrole. De eerste de monstratie had zaterdag om 16 uur 51,50 plaats toen de zend- en ontvangstations in Goonhilly Downs (Engeland) en Andover in de Amerikaanse staat Maine via de communicatiesatelliet tegelijk tijdsignalen uitzonden. Bij de demonstratie werd een nauwkeurigheid van tien microseconden (1 miljoenste deel van een seconde) ver kregen. Bij de gebruikelijke controle via radio is de nauwkeurigheid ongeveer 1 of 2 duizendste van een seconde. De universiteit van Münster heeft prof. W. C. van Unnik, rector magnificus 1962- 1963 van de rijksuniversiteit te Utrecht, 'n eredoctoraat verleend. Prof. Van Unnik ontvangt het eredoctoraat vandaag. In tegenwoordigheid van meer dan 400 jongelui, uit alle delen van ons land af komstig, is maandagmiddag in het Pro vinciehuis te Arnhem het vierde Jeugd festival Velp 1962 officieel geopend. De eerste spreker, mr. J. P. Drost, voorzitter van het bestuur van de Stichting en burge meester van de gemeente Rheden, noem de het een groot voorrecht dat de jongelui dit festival kunnen meemaken en memo reerde hoe het een stimulans is geweest voor andere organisatoren om ook een festival voor de jeugd in het leven te roepen. De commissaris der Koningin in de pro vincie Gelderland, mr. H. W. Bloemers, wees erop hoe nauw de kunstenaar en de samenleving met elkaar zijn verbonden. De kunstenaar kan niet zonder de samen leving. Het is niet voor niets dat de kun stenaars het initiatief hebben genomen om dit festival te organiseren, omdat de kunstenaar met de samenleving een bin ding wenst te hebben en niet op de eerste plaats omdat hij een klantenkring wil op bouwen. Mr. Bloemers achtte de opening van het festival in het Provinciehuis zin vol. Het provinciaal bestuur van Gelder land staat achter het streven, om de bin ding kunst-samenleving te bevorderen, en zij, die het Provinciehuis hebben gesticht, hebben midden in de samenleving gestaan. De schrijver en criticus Anton Koolhaas hield een inleiding over „De creatie als middelpunt van het leven". Hij merkte onder meer op, dat dit festival nodig is om de kunst duidelijk te maken. „Er zijn honderden vormen van creaties; men moet ze herkennen en uitdragen in de wereld." Een Japanse arts beweert erin geslaagd te zijn, langs foto-microscopische weg een voortplanting van een kwaadaardig type kankervirus te hebben opgespoord. Dr. Sjigejasoe Amano van het instituut voor virusonderzoek van de universiteit van Kyoto heeft in een vraaggesprek mee gedeeld onlangs het voortplantingsproces te hebben vastgelegd nadat hij er reeds vorig jaar in geslaagd was een kanker- virus-culture te kweken. Dr. Amano zal deze week naar Philadelphia gaan om een internationaal congres over elektro- nenmicroscopie bij te wonen. Het foto graferen van het groeiproces van het vi rus op het celoppervlak verrichtte hij met fluorescerende pigmenten. S2HË Dit is de „Golden Piertower of Scheve- ningen", de trofee voor de hoofdprijs- winnaar van de in Den Haag te houden „World Press Photo"- prijskamp, die jaar lijks beschikbaar wordt gesteld door de Exploitatie Maat schappij Schevenin- gen. Het bestuur van World Press Photo" heeft haar gekoppeld aan de hoofdprijs van de gemeente Den Haag. De trofee is 15 cm. hoog. Het heeft er de schijn van dat het trieste weer van deze zomer de redacties van de Nederlandse dagbladen en tijdschriften geïnspireerd heeft tot tal van diepgraven de bespiegelingen over de zin van de men selijke samenleving en derzelver ver schijnselen. Met uitzondering van DE WAARHEID, die blijkbaar alle aanleiding tot een zonnig optimisme heeft: „Wij heb ben verkiezingsoverwinningen geboekt, de communistische vakbondspolitiek heeft diep wortel geschoten, krant en partij hebben zich groot gezag verworven door de nederlaag van de koloniale reactie in het Nieuw-Guinea-conflict. De tijd is rijp voor een krachtige uit breiding van onze invloed, met name voor een snelle vergroting van het abonnemen ten-aantal." Het meestal belangwekkende orgaan BUITEN DE PERKEN van de Haarlemse anarchisten Albert en Rudolf de Jong voelt echter niets voor zo'n concrete benadering van de politiek: „Het komt er op aan de geesten zo om te woelen, zo te beïnvloe den, dat men het wezen van het socialis me als belangrijker zal zien dan het uit sluitend parlementair-politieke geharre war. Het komt er op aan de socialistische beweging als geheel zo te veranderen, dat zij vanzelf een andere leiding verdient, verlangt en krijgt. Dat heeft niets te ma ken met „cellenbouw" of met oppositie van de ruzieachtige soort. Het is een kwestie van de ontwikkeling helpen stu wen in een bepaalde richting, een kwes tie van jarenlange geestelijke strijd, van een streven „de anderen" te overtuigen. Dat is een langdurig en moeizaam werk, dat de inzet vraagt van de gehele per soonlijkheid voor de duur van het leven. Wie hier resultaten verwacht op korte ter mijn, „tegen de tijd van de volgende ver kiezingen", zoals zij dat doen die alleen in parlementair-politieke geest denken die wordt teleurgesteld en verdwijnt ont moedigd uit het gelid." Niet alleen ter linkerzijde onderneemt men zulk een zelf-onderzoek, de discussie over de partijlijn is bij de anti-revolutio nairen in volle gang. De LEEUWARDER COURANT vraagt zich af: „Durven de an dere partijen hun meningsverschillen wel zo duidelijk te laten blijken, ja, is daar nog een fel debat over de uitwerking van beheersende principes mogelijk? De calvi nistische strijdbaarheid heeft haar onaan gename zijden, maar binnen het democra tisch bestel moet men haar waarderen. Men kan de onrust in de ARP ook niet verstaan, als men haar niet in verband brengt met de crisis die de gereformeer de gezindte tot in het merg heeft aan getast. De door cultuur, wetenschap, we reldpolitiek gestelde, kardinale vragen worden daar zeer ernstig genomen, maar krijgen uiteraard niet steeds een gelijk luidende beantwoording. Tussen volk en intellectuelen, tussen kiezers en toplei ding, tussen theologen en practische po litici, ontstaat dan spoedig een kloof. Wat hier gaande is, is geen incident, maar een historische ontwikkeling." DE STEM VAN AMBON heeft de tale Kanaans blijkens het volgende citaat niet onverdienstelijk van de partij van Abra ham Kuyper overgenomen: „Zijn er nog tien in dit land? Tien Christenen, tien humanis ten, tien liberalen en tien socialisten om van dit Sodom weer een Nederland te ma ken? Wij hopen het, want anders ziet het er donker uit. Elk Sodom graaft zijn eigen graf, ook al brast het nog zo vrolijk in de zonde. De wezenlijke waarden van het leven, trouw aan mensen en aan beloften; hooghouden van de principes der alge meen menselijk ethiek en dit alles zowel individueel als onder volken, kan men niet ongestraft veronachtzamen. Daarop zal eenmaal zwavel en vuur regenen. De tien!! Verheft U ten strijd, voor West Papoea, voor Ambon en voor Nederland en roei de hypocrisie in dit Sodom uit voordat het zelf door de hypocrisie ten on der gaat." BURGERRECHT ziet er ook al geen gat in, zij het dat dit weekblad een open oog houdt voor de materie; „Het heeft niet zo mogen zijn! Nationaal en internationaal beleven wij in het Westen een periode van moreel, politiek en cultureel verval, waar door ook onze economische fundering niet deugt en muntontw aar ding terwille van volledige werkgelegenheid tot herleving van revolutionaire en neofascistische be wegingen zal leiden. Het is de welvaartsstaat die allerwegen tot ondermijning van het onmisbaar lei dend gezag heeft geleid. Toegeven werd de basis voor samenwerking!" De FRIESE KOERIER is evenmin erg gerust op de toekomst, maar zoekt de oor zaak van het kwaad meer in de publicis tische sfeer: Nu is het wel waar, dat de wereld intussen verder draait. Maar het is ook waar, dat er allerlei beslissingen wor den genomen, waarop de menigte der mensen die er niet bij betrokken zijn, geen invloed uitoefent, eenvoudig bij gebrek aan belangstelling en kennis van zaken. Dat is een gevaarlijke toestand. Gevaarlijker is het, dat deze onverschil ligheid schijnt te groeien. Men kan dat zonder uitgebreide onderzoekingen niet precies meten, maar het is wel af te lei den uit allerlei symptomen. Bijvoorbeeld uit de geringe belangstelling voor het ge sproken woord bij de radio. Uit de ver andering van het uiterlijk en de inhoud van kranten, die tot voor kort niets wilden weten van de techniek der boulevard-bla den. Uit de toenemende waardering voor het plaatjeskijken. Het lijkt misschien een gunstig teken, dat er veel belangstelling is voor nieuws en documentaires op de tele visie, maar het is een kwalijk teken. Een plaatje is beter dan duizend woorden, zegt een Chinees spreekwoord. Handiger mis schien wel, béter niet." Het was dus wel zware kost deze keer. Om met een waarschuwing uit DE GROE NE te besluiten: „U dacht misschien, dat u na het einde van de koude oorlog van de narigheid af zou zijn. Maar u bent ten slotte niet alleen voor uw plezier op de wereld." Mej. ir. J. H. Mulder, hoofd van de af deling Stadsontwikkeling van de dienst Pu blieke Werken van Amsterdam, sprak een inleidend woord bij de expositie „Nieuw Beeld". De stedebouwer, zo zei zij, werkt niet meer alleen en moet met anderen nieuwe inhoud aan een stadsvorm geven. Het stadsbeeld wordt vager en dreigt kleurloos en grijs en zelfs amorf te wor den. Van een moderne stad moet ook de kunst het gezicht bepalen, aldus de spreekster. Gisteravond zagen de festivaldeelnemers Shakespeare's „Midzomernachtdroom" opgevoerd door de Nederlandse Comedie in de Arnhemse Schouwburg. HET VIERDE zomerconcert van het Noordhollands Philharmonisch Orkest zal plaats vinden op donderdag 30 augustus in het Concertgebouw te Haarlem. Onder leiding van Henri Arends zullen worden uitgevoerd Ricercare voor orkest van An- driessen, de Jupiter Symfonie van Mozart, het Vioolconcert van Bruch en Till Eu- lenspiegel van Richard Strauss. Ditzelfde programma zal op 5 september door het N.Ph.O. in Osnabrück worden uitgevoerd. Solist is Herman Krebbers. Herman Kreb- bers trad reeds op 9-jarige leeftijd met orkest op; als 13-jarige zelfs met het con certgebouworkest en het Residentie Or kest. Zijn muzikale opleiding genoot hij aan het Muzieklyceum te Amsterdam, wel ke instelling hij verliet met de hoogste onderscheiding. Op 14-jarige leeftijd nam hij deel aan het Violistenconcours in Enge land, waar hij tot de prijswinnaars be hoorde. Op het Internationale Violisten concours, dat in mei 1948 plaatsvond in Scheveningen, behoorde hij tot de eer ste prijswinnaars. Hij maakte vele con certreizen. Herman Krebbers is met in gang van 1 september 1962 benoemd als concertmeester bij het Concertgebouw Or kest. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte ochtendklanken (gr.) (Om 7.30: Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.30 Ver- keerswenken. 8.35 Lichte grammofoonmu ziek. 8.55 Kookpraatje. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Moderne orkestmu ziek (gr.) (9.35-9.40 Waterstanden). VPRO: 10.00 Messianisme en Christendom, lezing. VARA: 10.20 Lichte orkestmuziek. 10.50 Koorzang (gr.) 11.00 Moderne muziek (gr.) 12.00 Licht ensemble. 12.30 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Hammondorgelspel: amusementsmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensemble. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Holland Festival 1962: Hedendaagse muziek. 14.45 Volksmuziek uit Opper-Oos- tenrijk. 15.00 Straks naar school, toe^ spraak. 15.10 Voor de jeugd. 16.30 Muzi kale impressie van het verre Westen (gr.) 17.00 Wegwijzer, tips voor vakantie en snipperdagen. 17.50 Regeringsuitzending: Nieuw-Guinea kroniek. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Actualiteiten. 18.30 Roemeens orkest. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Joods programma. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Lich te orkestmuziek en zangsolist. 20.35 Als het een roos mocht zijnhoorspel. 21.40 Fragmenten uit de musical: South Pacific (gr.) 22.00 Sranang Tori, Suri naams programma. 22.20 Sport halverwe ge. 22.30 Nieuws. 22.40 Met een knipoog naar de Muzen, licht programma. 23.00 Klassieke kamermuziek. 23.20 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00- 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Te Deum Lau- damus (opn.) 7.30 Lichte grammofoonmu ziek. 7.50 Meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Ra diokrant. 8.35 Koorzang (gr.) 9.00 Voor de zieken. 9.35 Lichte grammofoonmuziek. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammofoon muziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Geeste lijke liederen. 11.15 Klassieke muziek voor strijktrio (gr.) 12.00 Lichte grammofoon muziek. 12.30 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.33 Gewijde mu ziek. 12.37 Nederlands hervormde kerk dienst. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensemble. 13.45 Moderne muziek (gr.) 15.20 Hobo en piano (gr.) 15.30 Licht ensemble. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Jazz Club (gr.) 17.40 Beursberichten. 17.45 Licht ensemble. 18.05 Geestelijke liederen. 18.30 Spectrum, lezing. 18.45 Lichte grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.10 Mu ziek van het Leger des Heils. 19.30 Radio krant. 19.50 Radiophilharmonisch orkest en soliste: Moderne en klassieke muziek. In de pauze (plm 20.40-21.00): De bete kenis van de jongste aardgasvondsten in Nederland, lezing. 21.45 Kanttekeningen. 21.55 Metropole orkest. 22.30 Nieuws en S.O.S.-berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Operamuziek (gr.) 23.30 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Klassieke kamermu ziek. 14.00 Hoorspel. 15.00 Moderne kamer- 16.00 Beursberichten. 16.06 Walsmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Grammofoonmuziek. 18.10 Lekenmoraal en filosofie. 18.30 Voor de soldaten. 18.50 Lichte orkestmuziek. 19.00 Nieuws. 19.30 Festival van Bayreuth 1962: Tannhauser, opera (Om 20.45: Pianorecital; Om 22.30 Nieuws). 23.30-23.45 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal. 20.20 Politieke le zing C.H.U. 20.30 Dwaaltocht door het die renrijk. 20.55 Sunvalley Serenade, speel film. 22.20-0.30 Eurovisie Milaan: wereld kampioenschappen wielrennen ,op de baan. VOOR WOENSDAG VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.35-17.45 Internationaal jeugdjournaal. 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Jong Israël danst. 20.55 Korte film. 21.20 Wetenschappelijke film. 21.40 Waar blijft mijn koffie?, filmfanta sie. 22.10 V for Victory, documentaire film. 22.35 Dagsluiting.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4