Edinburgh '62: een royaal festival met Oosteuropese inslag l HQQEn mznk UITGAAN IN HAARLEM - DANSSCHOOL T. GRIEK MAX TAILLEUR in LEXI-TIME Rika Jansen heeft grote plannen VRIJDAG 31 AUGUSTUS 1962 4 Schrijversconferentie De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma Sas Bunge MUZIEK TONEEL TENTOONSTELLINGEN LEZEN EN LATEN LEZEN DIVERSEN elke zaterdagavond 18.15 op Radio Veronica Britse piratenzender kreeg geen kans HET ZEVENTIENDE FESTIVAL te Edinburgh is het tweede dat plaats vindt onder de artistieke leiding van de Earl of Harewood. De graaf, die een neef is van koningin Elisabeth, is een man die bekend staat om zijn vooruit strevende inzichten en zijn daadwerkelijke belangstelling voor de kunst. Aan zijn persoonlijk prestige is het te danken dat het festivalprogramma dit jaar enkele unieke evenementen omvat, en dat uit het oosten van Europa vele kunstenaars zijn geëngageerd wier aanwezigheid alleen al een bezoek aan Edinburgh waard is. DE CENTRALE FIGUUR is de com ponist Dimitri Sjostakowitsjdie de ere gast van het festival is en aie op de pro gramma's met meer dan twintig werken vertegenwoordigd is. A propos, een houteriger, onhandiger man zag men zelden op een podium om te danken voor het hartelijke, enthousiaste applaus dat niet minder hemzelf geldt als de keur van, merendeels Russische kunste naars die hem en zijn werk ten dienste staan. Na de uitvoering van een liederen cyclus „Taferelen uit het Verleden" moest hij letterlijk het podium opge sleept worden waar hij vervolgens als een uit zijn voegen gerukte marionet en kele stijve buigingen maakte, en weg liep alsof zijn henen niet aan zijn lichaam toebehoorden. En dat is de man aan wiens brein de hevigebreed- ademende muziek is ontsproten van (nu reeds) elf symfonieën, acht strijkkwar tetten, een viool- en celloconcert, 24 pre ludes en fuga's voor piano enzovoorts. DE BETREFFENDE LIEDEREN, ge zongen door Galina Visjnevskaja, be lichten bijzonder raak de Gogol-achtige humor van de teksten, die satirische mo menten uit het leven v-an de St. Peters- burgse bohème geven. Visnevskaja be zit een groot typeringsvermogen dat mijns inziens hier een beter aanknopingspunt vond dan in de „Liederen en Dansen van de Dood" van Moessorgski die zij vóór de pauze ten gehore bracht. Hoewel zij als sopraan wordt aangekondigd is zij eerder een mezzo met een zeer grote stern-omvang en sterk aansprekende borsttonen in het lage register. Het tim bre is op zichzelf enigszins neutraal, en krijgt pas zijn volle kleur wanneer een bepaalde situatie, een bepaalde „rol" moet worden uitgebeeld. De liederen van Moessorgski, vol van een bitter medelij den en medeleven, vergen een iets ge- introvorteerder persoonlijkheid dan die van Visjnevskaja. Haar bijzondere gaven toonde zij overigens in vijf liederen van Tsjaikofsky, die, indien met minder ta lent voorgedragen, gemakkelijk naar het saloneske afglijden. Opmerkelijk is haar gevoel voor de logica van de muzikale frase, een kwaliteit die men ook terug vindt bij ons reeds bekende Russische musici als Oistrach en Rostropovitsj. Laatsgenoemde hij is de echtgenoot van de zangere's ontpopte zich hier als een eerste-rangs pianist in de bege leidingen Deze cellist is dus wel een merkwaardig muzikaal dubbeltalent. OM NOG EVEN op Visnevskaja terug te komen haar dramatische aanleg bewees zij in twee aria's uit de opera „Lady Macbeth van Mtsensk", van Sjo- stakovitsj. Deze twee aria's waarvan het grandioze pessimisme aan Moessorgski doet denken, maakten diepe indruk. De uiterlijk zo verlegen Sjostakowtisj heeft in musicis het vermogen om zeer scher pe contrasten tegen elkaar te plaatsen, zonder dat het effect een uitvlucht wordt voor een gebrek aan overtuiging. De or kestbegeleiding werd waargenomen door het London Symphony Orchestra, onder Igor Markevitch. Deze dirigent had ook de orkestraties gemaakt van zes liederen van Moessorgski met veel begrip voor de holle, donkere timbres in de trant van „Boris Godoenov". De pianist Sviatoslaw Richter, door ve len beschouwd als de grootste van deze tijd. was op het laatste ogenblik wegens ziekte verhinderd zijn recital te geven. Men hoopt dat hij althans de laatste week van het festival zal kunnen bijwonen hij staat onder meer nog op het programma met het Tweede Pianoconcert van Brahms. RUSLAND IS VERDER in de opera-sec tor vertegenwoordigd met werken van Borodin Moessorgski en Prokotjef. Hier voor is de Joegoslavische Opera uit Bel grado overgekomen (dat is dus een an der gezelschap dan dat uit Ljubljana, dat enkele jaren geleden in het Holland Fes tival „De Liefde voor 3 Sinaasappelen" gaf van Prokotjef). Naar Borodin's „Prins Igor" was iedereen uiteraard zeer benieuwd. Immers, men wil wel eens we ten in welk kader de beroemde, in de con certzaal veelgespeelde, Polowetzer Dan sen geplaatst dienen te worden. Wat in de .eerste plaats blijft „hangen" als men de hele opera gezien heeft zijnde2e zelf de dansen. Niet alleen dat Borodin hier kennelijk het best geïnspireerd was en de ritmische wervelstorm die hij ontketent als een bevrijding voor de toehoorder komt na een langdurige saaie scène aan het hof van de Tartaarse Khan, maar de wer king var) deze dansen wanneer men ze met de uitbundigheid en vitaliteit van de Joegoslaven ten tonele ziet gebracht is overrompelend. Door een uiterst fantasie rijke combinatie van klassieke, Oriëntaal se en moderne dansmotieven, en een zorg vuldige opbouw naar steeds grotere groeps- taferelen, was een pakkend geheel ont staan, waarmee de opera gevoeglijk had kunnen eindigen, ware het niet dat het libretto een 4e akte noodzakelijk maakt. ER ZIJN ECHTER voorts nog enkele massascènes die in herinnering blijven. Borodin heeft bijvoorbeeld in de eerste akte en aan het slot het koor een belang rijk aandeel gegeven, respectievelijk voor een dronkemanstroep en voor de schilde ring van het volk, in afwachting van zijn rechtmatige heerser, Prins Igor, wiens macht in zijn afwezigheid-te-velde door zijn broer geüsurpeerd w ordt. In deze koorscènes was de componist eveneens zeer op dreef, waarbij hij meer aan Verdi dan aan Wagner verschuldigd is, met het duidelijke onderscheid ten opzichte van de eerste dat zijn instrumentatie kleurrijker is en zijn ritmiek en melodiek de karakte- Galina Visjnevskaja Edinburgh Castle en de Art Galleries. Rostropovitsj en Rozhdestvensky Samenvallend met de eerste week van het Edinburgh Festival is van 19 tot en met 24 augustus een con ferentie gehouden in de Mc Ewain Hall, het auditorium van de medische facul teit. Ondanks het feit dat niet alle aan gekondigde schrijvers aanwezig waren met name miste men de Franse de legatie die onder meer gevormd zou zijn door J. P. Sartre, Simone de Beau- uoir, Frangoise Sagan, Alain Robbe- Grillet was deze conferentie een succes. In de eerste plaats door de op rechte aandacht waarmee de vijf discussiemiddagen gevolgd werden door een publiek van 1500 tot 2000 personen, maar ook door de openhartigheid en de ifwezigheid van iedere pose waarmee beroemdheden als Lawrence Durrell, Angus Wilson, Norman Mailer, Henry Miller (om slechts enkele namen te noemen) hun standpunt over dc mo derne roman uiteenzetten en daarmee samenhangende vraagstukken bespra ken als: verschil tussen de continentale, de Engelse en de Amerikaanse benade ring, het probleem van de „existentiële" betrokkenheid, de censuur, en de toe komst van de roman. Het publiek nam af en toe een levendig aandeel in de discussies en, ofschoon niet ieder die op papier het woord met meesterschap hanteert, dit mondeling evenzeer bleek te doen, was deze conferentie een waar devolle aanwinst voor het festival. Onder de Nederlandse deelnemers merkte ik op de schrijvers Harry Mulisch, Gerard Kornelis van het Reve, Cees Nooteboom, H. Gomperts en Jacques de Haan. HILVERSUM I. 24.00 KRO. 402 m. 746 kc/s. 7.00- Scène uit „Prince Igor" van Borodin door de opera van Belgrado. ristieken van 't Russische volkslied bezit ten, zoals 'n veelvuldig gebruik van vijf delige maatsoorten. Ook de schildering van twee opportunistische boerentypes als con trast met de „grote heren" is zeer ge slaagd. Maar het is de vraag of het sue ces dat de uitvoering ten deel viel, niet voor een deel te danken was aan de Joe goslaven, die sterk op het stuk ingespeeld waren. Er was een opmerkelijke Igor van Dusan Popovic (in de stijl van Sjaljapin), een waarlijk. Bruegheliaanse mise-en-scè- ne in het dronkemansfeest, en altijd een mimiek, een „timing" van de bewegingen op het toneel die rekening hield met de eisen van de partituur. In de decors ma ken de Joegoslaven gaarne gebruik van motieven, ontleend aan hun eigen volks kunst, hetgeen aan de voorstelling nog een extra fijne specerij toevoegde. TOT DE MET SPANNING verwachte uitvoeringen behoorde ook het laatste werk van Manuel de Falla, „Atlantida' Het is een oratorium voor twee solisten, koor en orkest waaraan de componist niet de definitieve vorm heeft kunnen geven, daar de dood hem in het werk onderbrak. Het werd voltooid door zijn vriend en leer ling Ernesto Halffter, wiens aandeel ech ter meer de selectie betreft van het reeds voorhanden materiaal. De ondergang van Atlantis en de mythische verrijzing van Spanje uit de golven zijn het onderwerp van de tekst, een epo-lyrisch gedicht van de negentiende-eeuwse priester-dichter Ja- copo Verdaguer. De componist, die zich in de loop van zijn leven steeds meer tot een strenge devotie voelde aangetrokken, heeft zich bezonnen op de stijl van de oude polyfonisten, in de eerste plaats van zijn landgenoot Di Vittoria. DE KOORPASSAGES zijn talrijk, en steeds van een nobele, wat gedistancieer- de verhevenheid. De auteur van La Vi- da Breve en De Driekanten Steek moet men beter vergeten. (Een recensent in „The Scotsman" stelde terecht de vraag hoe men het werk zou waarderen indien men niét wist dat het van De Falla was). Uiteindelijk blijft de indruk van geconfronteeerd te zijn met de oprechte uiting van iemand die zijn werk met de volle inzet gegeven heeft en.er wel licht iets te veel monikkenwerk van heeft gemaakt. Onvergetelijk is echter het lied van vijftien kwatrijnen waarin koningin Isabella haar droom bezingt een duif heeft haar huwelijksring meegeno men, aan het einde van de wereld in zee laten vallen, en daar is een bloese mend eiland ontstaan het verre „In- dië", dat eigenlijk Amerika was, van Co lumbus. De Falla heeft hiervan een prach tige, inderdaad verdroomde Ballade ge maakt, als het lyrisch verhaal van een troubadour, af en toe met bloeiende me iismen omrankt. De onvergetelijke Te resa Berganza wist hiervan een ontroe rend moment te maken. Dat „Atlantida" niet ten volle overtuigde, lag niet aan de uitvoerenden: het London Symphony Orchestra, het koor „Orfeon Donastiar- ra" uit San Sebastian (Spanje) en de bariton Raimuno Torres naast de reeds genoemde Berganza, het geheel geleid door Narkevitch. IN HET FESTIVAL zijn ook opgenomen twintig ochtendconcerten, merendeels in de gezellig-ouderwetse Freemasons' Hall. Ik hoorde hier het voortreffelijke Engel se Melos-ensemble, een groepering waar van de kern gevormd wordt door een strijkkwartet, met incidentele aanvulling door een harp en houtblazers. Deze mu sici verdienen ook in ons land grotere bekendheid. Hun uitvoeringen van zulke uiteenlopende werken als een Fluitkwartet van Mozart, „Introduction et Allergo" van Ravel of het Klarinetkwartet van Brahms behoren in al hun bescheidenheid tot de „kleinere" parels van dit zowel kwanti tatief als kwalitatief royale festival. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Geestelijke lie deren 7.30 Moderne kamermuziek (gr.) 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Pluk het weekend (gr.) 8.50 Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Klassieke grammofoonmuziek. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Klassiek orgelcon cert (gr.) 12.00 Middagklok - Noodklok. 12.04 Licht lunchconcert (gr.) 12.30 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte grammofoonmuziek. 12.55 Wereld kampioenschappen wielrennen te Salo. 13.00 Nieuws. 13.15 Reportage van het XVe C.H.I.O. te Rotterdam. 13.20 Platennieuws. 13.25 Amateursprogramma: Mannenkoor. 13.50 Lichte grammofoonmuziek. 14.30 Voor de jeugd. 15.30 Moderne kamermuziek (gr.). 16.10 Als de dag van gisteren, klank beeld. 16.40 De Springplank, amateurspro gramma. 17.00 Lichte grammofoonmuziek. 17.10 Strijkorkest: lichte muziek. 17.30 Boekbespreking. 17.40 Cello en piano, mo derne muziek (gr.) 18.00 Kunstkroniek. 18.30 Lichte grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Pianore cital: moderne muziek. 19.45 Lichtbaken, lezing. 19.55 Radio Filharmonisch orkest, omroepkoor en solisten: Stabat Mater. 21.10 De platenkoffer, gevarieerd program ma. 22.05 Operettemuziek (gr.) 22.20 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de zondag in. 23.00 Amuse mentsmuziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 1007 kc/s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (om 7.30 van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws, postdui- venberichten en socialistisch strijdlied. 8.19 Lichte grammofoonmuziek 8.50 Weg wijzer, tips voor vakantie en snipperda gen. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Klassiek pianoconcert (grammofoonpl.) 9.40 Wereldmuziekconcours Kerkrade. VPRO: 10.00 Samen thuis, praatje. 10.05 Verder dan de wereld. Bijbeloverdenking. VARA: 10.20 Licht orkest. 10.50 De wilde 11.45 Pianoduo. 12.00 Licht trio. 12.15 De mens in de kosmos, lezing. 12.30 Mede delingen ten behoeve van land- en tuin bouw. Aansluitend: Postduivenberichten. 12.34 Nieuwe grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Voor de jeugd. 14.10 Streekuitzending. 14.30 Melo dieën-Expres. 15.00 Matinee op de vrije za terdag: Moderne en klassieke muziek. 16.40 Boekenwijsheid. 17.00 Radio Jazzclub. 17.30 Actualiteiten. 18.00 Nieuws en com mentaar. 18.20 Draaiorgelspel (gr.). 18.30 Dansorkest en zangsoliste. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Op de helling, ge sprek. 19.45 Kamermuziek (gr.). 19.55 De ze week, praatje. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Licht ensemble met zangsolist. 20.35 Tango-rumba-orkest met zangsolisten. 21.10 Socialistisch commentaar. 21.25 Lich te grammofoonmuziek. 21.50 Bejaarde me lodieën (gr.). 22.20 Sportnieuws. 22.30 Nws. 22.40 Licht ensemble. 23.10 Lichte gram mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws en berichten wereldkam pioenschappen wielrennen te Salo. 12.10 Amusementsmuziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Amusementsmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Grammofoonmuziek voor de jeugd. 14.00 Filmmuziek. 14.30 Were'dkampioen- schappen wielrennen te Salo. 14.40 Sym fonieconcert. 15.30 Broer en Zus en zo.. 16.00 Lichte grammofoonmuziek. (Tussen 16.15-17.00 Wereldkampioenschappen wiel rennen te Salo). 17.00 Nieuws. 17.15 Dag klapper en liturgisch bericht. 17.20 Lichte orkestmuziek. 18.00 Orgelrecital. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Amuse mentsmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Populai re operettemuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Internationaal sportprogram ma. 20.45 Documentaire film over Ra dar. 21.20 Amusementsprogramma. 21.45 Reportage Taptoe Delft 1962. VOOR ZATERDAG NTS: 12.00-12.30 Eurovisie: wereldkam pioenschappen wielrennen op de weg te Salo. VPRO: 15.00 Gesprek over de nieuwe voetbalcompetitie. NTS: 15.30-16.30 Eurov. wereldkampioenschappen wielrennen op de weg te Salo. VPRO: 16.30 Muzikaal pro gramma. 17.00-17.30 Voor de kinderen. 19.30 Actualiteiten. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. VPRO: 20.20 Gesprek aan de schrijftafel. 20.30 De goudzoeker en de boterham, verfilmd gedicht. 20.55 Het huis waar rood de zon opgaat!, Canadese in zending naar Festival in Montreux. 21.30 De Oude Draaidoos. 22.10 Stroomafwaarts (Les fiancé's de la Seine), éénakter. Zondag 2 september, Teylers Museum, 15 u.: Bespeling van de 12 toons-speel tafel door Wim Daim en van de 31-toons speeltafel door Anton de Beer, met toe lichting. Op het programma van Wim Daim staan werken van Paul Hofhai mer, Adriano Banchieri, Girolamo Fres cobaldi, Johannis Cabanilles, Domenico Zipoli, Frangis Couperin en Wim Daim. Op dat van Anton de Beer een eigen sonate. Dinsdag 4 september, Grote of St. Bavo- kerk, 2021 u.: Orgelconcert door Albert de Klerk. Hij speelt werken van Nic. Gigault, De Grigny, César Franck, Albert Roussel en Darius Milhaud. Donderdag 6 september, Grote of St. Bavo kerk, 1617 u.: Orgelconcert door Albert de Klerk. Het programma vermeldt werken van Joh. Seb. Bach, Narcis Ca- sanoves, Felix Mendelssohn en Jan Mul Zaterdag 1 september. Stadsschouwburg, 20 u.: De Haagse Comedie met „Don Gil met de groene broek", een blijspel van Tirso de Molina onder regie van Joris Diels. Acteurs en actrices: Myra Ward, Do van Stek, Maria de Booy, Jules Croi- set, Eric van Lingen, Bas ten Batenburg, Jules Royaards e.v.a. Zondag 2 september, Stadsschouwburg, 20 u.: De Haagse Comedie met „Pas op de verf", een komedie van René Fau- chois onder regie van Paul Steenbergen. Spelers en speelsters: Ida Wasserman, Maria de Booy, Anniê Leenders, Joris Diels, Eric van Lingen, Bas ten Baten burg, e.v.a. Frans Halsmuseum. Eeuwfeest van het museum met portretten, groepsportretten en genrestukken van Frans Hals uit in ternationaal en particulier bezit. Dage lijks geopend van 10—17 uur, zondag van 1317 uur, woensdag van 2022 uur. Tot 30 september. Avondopenstelling tot en met 16 september van 20.30 22.30 u. met kaarslicht, bloemen, flood light en klassieke muziek. Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig land 13: Expositie van schilderijen en tekeningen van Marie Noothoven van Goor. Dagelijks van 9-17 u. Tijdens con certen op maandag, woensdag en vrijdag van 18-20 u. Tot en met 18 september. In de nieuwe expositiezaal: schilderijen, tekeningen, aquarellen, enz. voor ver koop. Kunstzaal „In 't Goede Uur", Nieuwe Kerksplein: Expositie van grafiek van J. H. Veldhoen uit Amsterdam. De hele maand september dagelijks geopend van 10—22 u. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat: Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks ge opend van 1417 uur, behalve maandag van 1012.30 en 13.3017 uur. Romans: van der Geest, Plaats onder de zon: Hougron, Een schaduw op het dak: Konsalik, Noodlot in eigen hand: Lagerkvist, De dood van Ahasverus; Visser-Roosendaal, De wachter; Hen ry, Stories. Vialar, La découverte de Vie; de Zun- zunegui, El barco de la muerte. Ontwikkelingsboeken: de Groot, Hoe de wereld begon; Toynbee, Underdogs; Thielicke, Hoe de wereld begon; Huygens, De setedelijke habitat van bestuurszijde gezien; Technische kennis, sy stematische overzichten van leervakken van de technische school, basisdeel 1, Rekenkunde, al gebra, meetkunde; Het leven der dieren, biolo gische encyclopedie; Marlet, De psychiater en zijn praktijk; van Blankenstein, Welbergen en de Hasa, De ontwikkeling van de zuigeling; de Graaf, Race- en sportwagens; Lee. Recepten uit de Spaanse keuken; Euwe en Kraemr, Het midden spel no 9, Het laveren; van Rossem. Opmars der techniek: van der Klaauw, Wereldluchthaven Schiphol. Galjaard en van Dijk, 52 weken tui nieren; Bleijenberg en Feenstra, Goed Engels spreken en schrijven, spreekwoorden en gezeg den; van Haeringen, Gramarie: Greene, Afrikaans dagboek; Pierre Kemp (Schrijvers prentenboek dl. 7); van Baaren, Bezielend beelden: Steenber gen. Christelijk erfgoed langs 's Heren wegen in Griekenland; van der Woude, Eduard Verkade en het toneel; Het muziekvakonderwijs in Ne derland, dl. 3; Schildt, Met de Daphne in zestien landen; Landendocumentatie, Sierra Leone en Gambia; Broby-Johansen, Kleding en het AeBe ervan; van der Tuuk, De pen in gal gedoopt; Statistiek der gemeentefinanciën, comptabele ge gevens 1S581960 (leeszaal). Museum Hel Huis van Looy, Kleine Hout weg 7 03: Tentoonstelling van oude kunst uit het Frans Halsmuseum. Dagelijks van 1017 u., zondag van 1317 u. Tot 30 september. Teylers Museum, Spaarne 16: Schilderijen 19e en 20e eeuw. Tekeningen Hollandse, Franse en Italiaanse school 16e t.m. 19e eeuw. Fossielen, hist, natuurkundige in strumenten, mineralen, 31-toons-Fokker- orgel. Dagelijks van 1117 u.; eerste zondag der maand 1317 u. Vishal, Grote Markt: Keuze uit modem kunstbezit van Haarlem. Dagelijks van 1017 u., zondag van 1317 u. Tot 30 september. Wandelgang Concertgebouw, expositie van aquarellen van Jan Loots. Tot 30 sept. Grote of St. Bavokerk, ingang Oude Groen markt 23: Te bezichtigen op werkdagen van 9 tot 17 u. Concerten op het Müller- orgel elke dinsdag van 20 tot 21 u. en elke donderdag van 16 tot 17 u. Toegang kosteloos. R.K. Kathedrale Basiliek, Leidsevaart Voor bezichtiging aanmelden bij portier. Waagtaveerne, DamstraatSpaarne, 20 01 u.: Iedere avond optreden door Cobi Schreyer met folkloristische liederen (internationaal programam) en poppen theater Baartmans. Maandagavond be' sloten. Café-chantant „Adam en Eva", Raamvest 5, 20 u.: Iedere avond cabaret. „In 't Goede ITur", Nieuwe Kerksplein, 21-22 u.: Dagelijks klassiek grammo- foonplatenconcert. Dagelijks open van 10 tot 18 en 20 tot 24 u. Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig land 1 rd.: maandag-, woensdag- en vrij dagavond van 18-20 u.: Klassiek gram- mofoonplatenprograma. Advertentie Mi s LONDEN (AFP) Het Britse ministe rie van Vervoer heeft beslag laten leggen op het vrachtschip „Ellen", dat als zend- schip had moeten dienen voor een op te richten Britse commerciële piratenzender. De gewezen journalist Thompson, die de uitzendingen zou leiden, heeft verklaard, dat de beslaglegging is geschied „onder het voorwendsel dat de inrichting van de Ellen" niet zou beantwoorden aan de wettelijke voorschriften". Advertentie Zijlweg 49 - Haarlem - Telefoon 14441 HET NIEUWE SEIZOEN GAAT BEGINNEN Zaterdag a.s. gaan wij inschrijven voor de nieuwe danslessen. Clubs voor beginners en gevorderden. Alle leeftijden. Voor inlichtingen en inschrijven de gehele dag geopend De Amsterdamse cabaret-artieste Rika (zwarte Riek) Jansen gaat met haar „one woman show" in oktober een we- reldtoernee van acht maanden maken. Een maand na haar terugkomst beginnen de opnamen voor de speelfilm „De Vrouw met het gouden Been", waarin Rika Jansen de hoofdrol gaat spelen. Dit heeft haar echtgenoot en manager, Kees Man- ders, medegedeeld na afloop van de 50e voorstelling van de „Rika Jansen Show" in het Amsterdamse Rembrandt Theater. Haar tournee zal haar voeren door Zwit serland, Griekenland, Turkije, Libanon, Pakistan, India. Hongkong, de Philippij- nen. Hawaii' en enkele landen in Zuid- Amerika. Tijdens de afwezigheid van Rika Jan sen zal in het Rembrandt Theater aan het Rembrandsplein belcanto te horen zijn van tien jonge afgestudeerde zangers en zangeressen van het Conservatorium. Ze gaan in het theater op coöperatieve basis en met steun van een grote brou werij opera- en operettefragmenten zin gen. De initiatiefnemers de heren D. Slaa en W. H M. Wauben beschou wen dit experiment voor de deelnemers als een springplank naar het concertpo dium. In juni 1963 beginnen de opnamen voor de nieuwe speelfilm in de Engelse taal. Kees Manders schrijft het scenario en is ook regisseur. Zijn pas opgerichte filmmaatschappij „World Production" die ook grammofoonplaten gaat produceren ,om het bestaande kartel te doorbreken", zoals Kees Manders zei, zal de film in roulatie brengen. De Amsterdamse zaken man M. Caransa zal de film financieren.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4