GROTE EN KLEINE SCHANDALEN OP HET VENET IA AN SE FILMFESTIVAL ziEnlI HODEfl msid.WMnvmaai if ii i n p r i v n i li t nnir d t l n n h iï i Uitspraak in conflict Nederlandse Opera Twee directeuren voor Amsterdams Stedelijk Museum? Duitse schilder stal beelden uit atelier van CharlesWentinck LOF EN BLAAM VOOR MINISTER VELDKAMP WOENSDAG 5 SEPTEMBER 1962 4 Een onhtare „Eva'% een tamme Lolita99 en een Franse film in 2 huisheidsversies (Van onze correspondent) ROME. Een filmfestival is onvolledig, wanneer alles op rolletjes loopt. Er moeten verrassingen zijn en liefst wat schandaaltjes. Venetië heeft het ditmaal alles erg keurig willen doen en erg grootscheeps. Het festijn is dertig jaar oud en dat kroonjaar heeft de nestor der filmfestivals willen vieren. Hoe doet men dat? Wel, met een nog exclusievere keuze en tegelijkertijd met nóg meer films. In Venetië komen, wanneer het om de prijzen gaat, alleen „kunstwerken" aan bod en het enige bezwaar is dat de Italiaanse heren die zullen bepalen wat wel en wat niet als kunstwerk mag worden beschouwd respect afdwingende critici, daar niet van toch weer rekening moeten houden met wat de „producers" hun voorzetten en niet altijd kunnen krijgen wat zij willen. Tomatenpuree Welles, nietes Naakt met rechthoek Gecoupeerd NCRV-televisieteam naar Perzië Arrestatie in Amsterdam Orgelconcert Albert de Klerk Vocalistenconcours in 's-Hertogenbosch Nu Bolsward boos over t.v.-reportage „Rooie Sieri' op de buis Haarlemse pianiste geeft radio-recital De radio geeft donderdag 7 elevisie programma Nu blijken „producers" wispelturige he ren te zijn. Een der films waarvan men veel verwachtte was „Eva" van Joseph Losey. „Eva" was aangekondigd als twee de der veertien „avondfilms". Zodra de Franse producers dit hoorden, trokken zij de film terug uit de competitie. Het is ons niet helemaal duidelijk of zij het getal twee een ongelukscijfer vinden dan wel of zij van oordeel zijn dat op de tweede dag. na de inspanning der opening van het fes tival en in het bijzonder van de late nacht festijnen die daarbij horen, de festivalis- ten de kracht niet opbrengen om alweer van een „kunstwerk" 'te genieten. Er werd een vroom leugentje gelanceerd: de copie van „Eva" is niet helemaal gereed. En daarmee brak de storm los. „Dus", zo redeneerden de critici (die de keurings commissie verafschuwen omdat ze menen dat zulk een commissie onmogelijk goed kan zijn wanneer zij er zelf geen zitting jn hebben) „de heren hebben de films helemaal niet gezien want wat niet klaar is, kunnen zij niet gezien hebben!" Nu verweren de commissieleden zich met plechtige verklaringen dat zij uit ruim 90 films, die ze alle hebben gezien, de veer tien besten hebben uitgekozen en dat aan „Eva" alleen een klein deel van de ge luidsband ontbrak, hoewel iedereen weet dat de film wel degelijk klaar was en werd teruggenomen in verband met het getal twee. „Eva" werd vervangen door een onmo gelijke Mexicaanse film „La Bandida". Veel bloed, veel prostituees, veel folklore, Maria Felix tegen de vijftig als „de schoonste der schonen" en Pedro Armen- daris, die we ons óók al uit onze kinder jaren herinneren als een romantische held. Een tomatenpuree kleurig Mexico en veel lijken. Het was echt, ook qua speeltrant, een film uit 1910 met later toe gevoegde dialoog. Na middernacht kwam er nog een film, „De smaak van honing" (A taste of honey), natuurlijk ook buiten mededinging. Dit is een uitstekend werk, veel beter dan het toneelstuk, één van die uitzonderlijke films zoals de Engelsen er ieder jaar één of twee maken. Helaas was er weinig pu bliek over: alleen taai geduld en sterke zenuwen waren bestand gebleken tegen „La Bandida". VOOR DE DIRECTIE van het festival rijzen alweer nieuwe moeilijkheden. Op 7 september moét „Het Proces" worden vertoond naar de roman van Kafka, door Orson Welles verfilmd. Het is een Frans- Italiaanse coproduktie. Maar zal hij klaar zijn? Die film, dat geeft de commissie toe, was „nog niet helemaal klaar". Er komen drie versies van, een Franse, een Engelse en een Italiaanse. Het blijkt nu, dat Orson Welles, gewoon lijk geen bescheiden man, op het laatste ogenblik bang is geworden dat hij geen prijs zou verwerven. Verscheidene jaren heeft hij niet meer als regisseur gewerkt en „Het Proces" moet zijn „triomfale terugkeer" worden. Hij doet, nu zijn best om te zorgen, niet op tijd klaar te zijn. Voor de Franse en de Engelse versie, die uit Parijs moeten komen, is hem dat ge lukt. In Rome werkt men dag en nacht als bezeten om de Italiaanse versie op tijd in Venetië te krijgen. Orson Welles is ook in Rome maar doet alsof de hele film hem niet aangaat; hij wandelt in de Via Veneto en heeft nog nooit zoveel tijd beschikbaar gehad voor ieder, die een praatje met hem wil maken HET „GROTE SCHANDAAL" is van ernstiger aard. Ook omdat er een film bij betrokken is, die een redelijke kans maakt, in de grote prijzen te vallen. Het gaat om „Vivre sa vie" van Jean-Luc Godard. Reeds in „A bout de soufle" heb ben wij Godard leren kennen als een der belangrijkste jongeren van de „nouvelle vague". „Vivre sa vie", een grijze, trieste film sterk onder de invloed van Sartre's existentialisme, overtreft zuiver filmtech nisch zelfs dat grote voorbeeld, ook al speelt een enkele keer de voorliefde van de fotograaf voor ongewone gezichtshoe ken hem parten. De ondergrond, die men proeft, rust op een soliede cultuur, meer wijsgerig dan litterair. En de film zelf is steeds zuivere cinematographie, waar elk effect bereikt wordt door middel van de camera. Het verhaal, het leven van een prostituee, is verdeeld in twaalf „hoofd stukken", die als in een ouderwetse roman met titels worden aangeduid. Godard benadert die prostituee, Nana (maar hoe ver zijn we hier af van Zola, die voor het eerst die naam vereenzelvig de met het oude beroep!) niet met zijn hart, zelfs niet met zijn vingers. Hij toont ons de prostituee zoals een bioloog ons vlinders of torren zou tonen, volkomen a-passioneel. Het is een uiterst moedige film, die ons dingen laat zien, waar ge woonlijk angstvallig omheen wordt ge praat. En dit heeft juist het „schandaal" verwekt. Godard heeft van zijn film twee uitga ven gemaakt, één voor de bioscoopzaal (en die draait reeds in Frankrijk) en een tweede uitsluitend voor festivals en film liga's. Er is een gedeelte waar Nana, de actrice is de Deense Anna Karina, de ver schillende kamers van een „maison close" laat zien met wat zich daar afspeelt. In de voor het gewone publiek bestemde uitgave heeft men daar bepaalde onderdelen met zwarte rechthoekjes bedekt; in die voor het festival wordt het naakt gelaten. En zo hebben de journalisten, die de films in de voormiddag te zien krijgen, de film gezien. Iemand heeft kennelijk daarover zich beklaagd bij de directie. Vele telefoon gesprekken tussen het „Paleis der cinema tographie", Parijs en Rome waren er het gevolg van. Tenslotte is er 'n besluit geval len, dat onmogelijk kan worden' goedge praat. De voorzitter van het festival heeft aan Godard een schaar in handen gegeven en hem bevolen, bepaalde gedeel ten weg te knippen: een totaal van ruim drie minuten projectietijd. Dit is werke lijk ongehoord. Niet de censuur, niet de politie, maar het festival bepaalt wat de jury en het publiek mogen zien. Met veel zeer heftige Franse krachttermen heeft Godard zich van de opdracht gekweten en onmiddellijk daarop hebben hij en Anna Karina, zijnde mevrouw Godard! hun koffers gepakt om het Lido te verla ten. Zij waren dus 's avonds niet tegen woordig. Ondertussen had het bericht, dat er in „Vivre sa vie" tonelen te zien zou den zijn, waarbij „les amants" van twee jaar geleden een vermaak voor kostschoolmeisjes werd, de ronde ge daan. Gevolg: een uitverkochte zaal. Dames in hun kostbaarste toiletten, behangen met juwelen; heren, die ter- wille van „een grote avond" hun rid derorden op de witte smokingjasjes hadden gespeld. En daarna de alge mene teleurstelling: het meest pikan te was verdwenen. De journalisten, die .,de volledige Nana „mochten zien" gelden sedert die dag als wezens van een hogere orde, algemeen benijd INTUSSEN was „Lolita" aangekomen. Sue Lyon, de jonge Amerikaanse „nimf", die 15 of 16 jaar oud zou zijn (maar is zij niet éen jaartje ouder?) is iets te pafferig en ook iets te kunstmatig blond om hele maal Nabokov's Lolita te kunnen verbeel den. Maar haar ogen, viooltjesblauw en ieder ogenblik van uitdrukking verande rend, zijn voldoende om te begrijpen, waarom Stanley Kubrick juist dit meisje heeft uitgekozen. Naar het heet, heeft zij de roman niet gelezen. Zij leest „de in teressante boeken, die mijn ouders en mijn lerares mij aanraden". En de persoonlijk heid van Lolita heeft zij begrepen dankzij „wat mijnheer Kubrick mij heeft verteld". In Amerika heeft zij haar film, verboden voor personen beneden de achttien jaar, niet gezien: zij zou dus eigenlijk niet we ten, waarom het gaat. Ook in Venetië mo gen „personen beneden de achttien" de voorstellingen van het festival niet bijwo nen omdat geen der films de censuur is gepasseerd. Sue Lyon zou dus alleen even de zaal binnenkomen voor de film begon en daar na weer bij het applaus aan het einde. Volgens sommige kranten is het zo toe gegaan. Dit is beslist niet waar: Sue, we hebben er extra op gelet, heeft de hele voorstelling bijgewoond. Is ze mis schien toch achttien? In iedSr geval heeft Kubrick het boek zo verfilmd, dat de meer erotisch-getinte episodes nauwelijks worden aangeduid. Het is een „Lolita" voor massa-consumptie. Maar een goede film, zij het dan wel een beetje Holly wood-genre. Een enkele keer komt er uit Hollywood, dat erg in verval is, nog wel iets goeds en „Lolita" zal heus de bios copen wel vullen! James Mason is als professor Humbert Humbert voortreffe lijk. HET FESTIVAL biedt behalve veertien (na het uitvallen van „EVA" dertien) films die naar de prijzen dingen, nog veel meer. Er zijn er nog 28 in de in formatieve afdeling en daaronder een stuk of acht, die ook meedingen naar een der prijzen als die voor de „eerste week van 'n veelbelovend regisseur". Verder is er de retrospectieve afdeling met veertig films, waarin dit jaar de grote tijd van de stomme en gesproken Amerikaanse film aan de beurt is. Wie wil, kan van half tien 's morgens tot een uur, half twee 's nachts in de bioscoop zitten en daarna nog deelnemen aan nachtelijke festijnen met de groten en niet-zo-groten van het witte doek. Prins Bernhardt heeft dinsdag in een Haags museum de tentoonstelling „7000 jaar Perzische kunst" geopend. Hij werd rondgeleid door de directeur van de Franse archeologische dienst in Perzïé, prof. Roman Ghrisman. De foto toont het gezelschap bij de maquette van Persepolis. Van links naar rechts: de Perzische ambassadeur in Neder land, dr. Ferydoun Adamyat, prins Bernhard, prof. Ghrisman en zijn echt genote, mevrouw Ghrisman. v 'jtvp.f riB'"* tJ/tsT dofwit Orson Welles in moeiljkheden. De orga nisatoren van het festival van Venetië hebben nu gedreigd een eis tot schade vergoeding tegen hem in te dienen als Orson vandaag geen copie van de door hem geregisseerde film „Het proces" (naar de roman van Kafka) voor ver toning beschikbaar heeft. Orson Welles weigerde tot dusver, de film te laten vertonen, naar hij zegt omdat de kwa liteit van de geluidsband niet goed is. Boze tongen beweren echter, zoals men in het nevenstaande artikel kan lezen, dat er andere oorzaken zijn. (Van onze Amsterdamse redacteur) Chef-regisseur Wolf Dieter Ludwlg van de Nederlandse opera, die de opera directie in kort geding heeft gedagvaard om in de gelegenheid te worden gesteld zijn werkzaamheden te hervatten heeft de steun van rechtbank-president mr. C. H. Plug niet gekregen. Zijn eis werd dins dagochtend afgewezen. De president zegt in zijn overwegingen ondermeer: „Eiser meent met een beroep op het „recht op arbeid", dat hij zolang de arbeidsovereenkomst niet is beëindigd er recht op heeft, dezelfde werkzaamhe den te verrichten die hij van 1956 tot 1961 deed, hetgeen volgens hem onder meer zou neerkomen op deelneming aan het directie beleid. Daargelaten dat de directie betwist dat eiser alle werkzaamheden zou heb ben verricht en dat vele werkzaamhe den slechts vaag zijn omschreven, komt ons onder de gebleken omstandigheden,, de stelling van eiser in haar algemeen heid onhoudbaar voor. Wegens ernstige meningsverschillen tus sen beide partijen over het te voeren opera-beleid en de hierboven omschreven houding van eiser, die zich niet wenst te voegen, kunnen wij van gedaagde niet veigen dat zij eiser op dezelfde voet als voorheen in het opera-beleid laat deelne men. Het moet een werkgever in de omstandigheden, zoals clie tussen partijen z;.in gebleken, vrij staan, de werknemer van bepaalde onderdelen van zijn gebrui kelijke werkzaamheden uit te sluiten, mits daardoor de hem gelaten taak niet geheel van karakter verandert. Dit is nu in casu niet geschied. De vordering dient derhalve te worden afgewezen. Zij is in ieder geval ondeug delijk om enige wijziging te bewerken in het tot heden gevolgde opera-beleid te lande". (Van onze Amsterdamse redacteur) Voor de vakature, die binnenkort ont staan zal doordat jhr. W. Sandberg als directeur van het Stedelijk Museum te Amsterdam met pensioen gaat, denkt men op het ogenblik sterker dan voor heen aan in een tweehoofdige leiding, zoals die bij diverse toneelgezelschappen bestaat. Dit zou mede onder invloed staan van de gemengde gevoelens, waarmee in kunstkringen is gereageerd op het feit dat de 38-jarige Pontus Huiten, de Zweed se evenknie van jhr. Sandberg, over de vakature is gepolst. Huiten, directeur van het Museum voor Moderne Kunst in Stock holm, was verleden jaar een der gang makers van de geruchtmakende tentoon stelling „Bewogen Beweging". Indien inderdaad wordt besloten tot een tweehoofdige leiding een zakelijke en een artistieke directeur maakt dr. H. L. C. Jaffé een goede kans de artistieke leiding te krijgen. Dr. Jaffé heeft ver leden jaar ontslag genomen als onder directeur van het Stedelijk museum na onenigheid met de heer Sandberg, die zijn sollicitatie niet wilde steunen. Vele kandidaten Voorts worden als gegadigden voor het artistieke directeurschap genoemd mr. E. L. L. de Wilde, directeur van het Eindhovense Van Abbe-museum, Pierre Janssen, conservator van het Stedelijk Museum van Schiedam, en dr. Beatrice Jansen, adjunct-directtrice van het Haag se Gemeentemuseum. Voor de functie van zakelijk directeur is ondermeer gedacht aan de heer J. Kassies, directeur van de raad voor de kunst. Morgenochtend vertrekt een N.C.R.V.- filmteam, bestaande uit Dick van Bom mel, regisseur, en Didier van Koekenberg, cameraman, per vliegtuig van Schiphol naar Teheran, teneinde een documentaire te vervaardigen over de gevolgen van de recente aardbevingen in Perzië. In Amsterdam is aangehouden een 19- jarige Duitse kunstschilder, H.E.C. uit Aken, die twee houten West-Afrikaanse beelden uit het huis van de Amsterdamse kunstcriticus en kunstschilder Charles Wentinck heeft gestolen. C. heeft bekend de beelden, die een waarde hebben van 10.000 te hebben verkocht aan een kunst handelaar in de Amsterdamse binnenstad. Kort na de aankoop was deze met vakan tie gegaan. Na terun' >mst had hij recher- chelijsten nagekeken en daarbij ontdekt dat de twee beelden gestolen waren. Dinsdagochtend nu kwam de jonge Duitser opnieuw in z'n winkel en bood enkele hou ten maskers en andere kunstvoorwerpen te koop aan. De kunsthandelaar hield de jongeman aan de praat en waarschuwde de politie. Bij het verhoor bleek dat de Duitser een sleutel van het huis en het atelier van Charles Wentinck had. Hij had namelijk diens atelier mogen gebruiken, doch toen de kunstcriticus met vakantie ging had hij C. de toegang tot het atelier ontzegd. De kunstvoorwerpen die C. gis terochtend te koop aanbood had hij tevo ren uit het huis van de nog met vakantie zijnde heer Wentinck weggehaald. In de Grote of St. Bavo Kerk zal op don derdag 6 september des middags van 4 tot 5 uur de organist Albert de Klerk een concert geven op het Müllerorgel. Zijn programma vermeldt van Joh. Seb. Bach (16851750) Sonate I Es dur a. Alle gro moderato b. Adagio c. Allegro; van Narcis Casanoves (1747-1799) Sonate D dur Cantabile Sonate F dur Allegreto; van Felix Mendelssohn (1809-1847) Sonate VI a. Variationen über „Vater unser im Himmelreich" b. Fuga c. Andante; van Jan Mul (geb. 1911) Sonate a. Allegro moderato b. Adagio c. Capricio. In d.eCasiposchwwburg in 's-Hertogen bosch wordt rfiorgen de finale gehouden van het Internationaal Vocalistenconcours, waaraan door negen zangers en zangeres sen wordt deelgenomen. Er hadden voor dit concours vijftig vocalisten ingeschre ven, van wie er achttien werden toegela ten tot de demi-finale, die maandag en dinsdag is gehouden. De finalisten zijn: de sopranen Margot Louise Nisita (Ameri ka), Iris Stradis (Griekenland), Olga Mad- dalena (Italië). Zofia Anna Wilma (Po len), de bassen Frederick Gersten (Ameri ka), Richard Novak (Tsjechoslowakije) Jules Bastin (België) en de tenoren Gio- vanna Fughi (Italië) en Julijana Anasta- sijevic (Joego-Slavië). De minister van Sociale Zaken en Volks gezondheid heeft in elk geval de unanie me lof van de Nederlandse pers geoogst welke hij voor zijn werkkracht verdient. Van de in de afgelopen week ingediende ontwerpen voor een nieuwe Drankwet, een Ziekenfondsenwet en een tijdelijke rege ling voor verhoogde invaliditeitsuitkerin- gen is vooral het laatste allerwege met in stemming begroet. DE VOLKSKRANT neemt in het voor bijgaan het Centraal Sociaal Werkgevers verbond a faire: ,Er is op het departe ment van Sociale Zaken sinds dr. Veld kamp daar het bewind overnam in hoog tempo gewerkt. De vruchten van deze ac tiviteit worden vandaag zichtbaar. Een rijke oogst van belangrijke wetsontwerpen vormt er het bewijs van met ivelk elan dr. Veldkamp een sociaal beleid aan het voeren is, dat bepaald niet incidenteel is zoals het Centraal Sociaal Werkgevers verbond hem doorlopend verwijt maar dat ver vooruitkijkt en rekening houdt met de economische moeilijkheden." TROUW was al eerder over de reacties van C.S.W.V. op de jongste uitbreidingen van de .sociale voorzieningen wat korzelig geworden: „De herhaalde waarschuwin gen van'het C.S.W.V. worden langzamer hand symptomatisch. Steeds meer gaat het er op lijken, dat voor het C.S.W.V. de lonen de grootste zorg zijn. Als 't om lonen gaat, moet alles kunnen. Des noods zoals in de „opstapjeskwestie" dwars tegen de opvattingen van de regering en de rest van het bedrijfsleven in. s Valt echter het woord „medezeggen schap", dan geeft men niet thuis. Wan neer vrijwel het gehele georganiseerde bedrijfsleven meer vrijheid en zelfstandig heid in het loonbeleid wenst, pleit juist deze groep voor handhaving van meer in vloed van de overheid. In diezelfde kring is men er trots op dat in een bepaalde bedrijfstak de p.b.o. in 't slop kon worden gemanoeuvreerd. En als 't gaat om drin gend noodzakelijke verbeteringen in de so ciale verzekering wordt het C.S.W.V. plot seling de voorzichtigheid zelf." Iets van de opvattingen van het Centraal Sociaal Werkgeversverbond klinkt door in het commentaar van het ALGEMEEN HANDELSBLAD, waar het schrijft: „Thans is dus gebleken, dat gedacht wordt aan een volksverzekering voor zwa re geneeskundige risico's en aan een even tuele uitbreiding van de in een (ver) ver schiet liggende arbeidsongeschiktheidsver zekering tot een volksverzekering, die ook de zelfstandigen en de van hun jeugd af gehandicapten zou moeten omvatten. Hoewel eerstgenoemde verzekering ons op het eerste gezicht urgenter lijkt dan de uitbreiding van de tweede, laten wij het voorlopig gaarne aan de SER over, in deze kwestie een standpunt te bepalen. De samenstelling van dit lichaam biedt wel een waarborg, dat hierbij ook de be langen van het bedrijfsleven de noodzake lijke aandacht zullen krijgen." De opvatting van de minister dat huis artsen-, farmaceutische en tandheelkundi ge hulp tot de lichte risico's moeten wor den gerekend die met een aanvullende vrijwillige verzekering kunnen worden ge dekt wordt door de LEEUWARDER COU RANT wat optimistisch gevonden: „Voor de meeste verplicht verzekerden zijn dit toch geen uitgaven, waarvoor in het ge zinsbudget voldoende speling aanwezig is. Iets anders zou de invoering van een voel baar eigen risiko zijn, maar dan zou de aanvullende verzekering weer kunnen ver dwijnen en in dat geval kan beter de in komensgrens gehandhaafd blijven, die de minister bij het uitpeilen van die „lichte risiko's" zou willen laten vervallen. Voor de SER is er stof voor diskussie te over, evenals voor de belangenorganisaties. De specialisten zouden volgens die ene sug gestie van de minister volslagen „geso cialiseerd" worden, en dat op instigatie van de regering-De Quay!" Het artikel in de NIEUWE ROTTER DAMSE COURANT vormt deze keer de dissonant tussen de overigens welwillende geluiden. Het blad vreest met name dat „Een steeds verdere uitbreiding van het stelsel van de volksverzekering zeer ster ke weerstanden zal oproepen bij de klasse met inkomens tussen de f 7000 en de f 13.000, die dan niet alleen door de fis cus, maar ook door de betaling van pre mies een belangrijk deel van hun inkomen zullen derven en wier vrije besteding steeds meer zal worden beperkt. Deze middengroep, die voornamelijk de beamb ten omvat en nu eenmaal niet de organi satorische macht bezit van de vakbonden, zal het offer moeilijk als iets kunnen aan vaarden wat een rechtsgrond bezit." „De tendens naar een volksverzekering, zoals minister Veldkamp die weergeeft, zal naar onze mening tot een collectivise ring leiden, tot een vergrauwing van het maatschappijbeeld en tot ontevredenheid bij de middengroepen. Men zal dit oordeel in vele kringen wel weer als „asociaal betitelen, maar dat deert ons niet. De po sit ie van die middengroepen is sociaal van even groot belang als de positie van de arbeiders, die bij verwezenlijking van de Veldkampse plannen een beprivïlegieerde positie zullen gaan innemen, die politiek tot mtnder plezierige reacties kan leiden." De N.R.C. ziet overigens in de correctie van de voorstellen van de minister een aantrekkelijke opgave voor de V.V.D.: „De liberalen zullen hun greep op de po litiek, die slap was geworden door de ein deloze compromissen en concessies, moe ten herwinnen, zeker op sociaal gebied. Er zijn variaties mogelijk op de denkbeelden van een volksverzekering en daarom is het zaak vooral in de Tweede Kamer het sociaal deskundige element van de fractie behoorlijk te versterken. In de komende politieke jaren zal de partij een vaste lijn moeten volgen op sociaal gebied en niet alleen op schrift, maar ook in de praktijk een evenwicht moeten vinden tussen de eisen van de rechtsstaat en van de socia le staat," Terwijl de LEGERKOERIER nog kop pen bevat als „Successen in het Sorongse", „Voortdurende achtervolging in het oerbos bij Maledofok" en „Eerste KL-actie bij Merauke meteen raak" werd in de afge lopen week in den Haag de stichting „Volk en Verdediging" ten doop gehouden, wier taak het zal zijn de burgerij wat meer waardering voor de krijgsmacht bij te brengen. De FRIESE KOERIER is er vooralsnog weinig geestdriftig over: „De nieuwe stichting is op goed Nederlandse wijze opgezet. Iedereen die met de zaak niets van doen heeft, zit er in. Werkge vers, die werk moeten geven; werkne mersbonden, die de belangen van hun le den moeten behartigen; organisaties van vrouwen, die kinderen krijgen en die moe ten opvoeden tot een goed en vreedzaam leven. En dan natuurlijk: de Prins. De dagelijkse leiding is uiteraard toever trouwd aan een doctorandus. Nog wel een deskundige, want hij werkte vroeger bij de psychologische dienst van het leger, die ook geïnteresseerd is in diep werkza me beweegredenen. Dat allemaal kreeg grote publiciteit voor de televisie. Deze hele zaak berust op een fundamentele en levensgevaarlijke vergissing. Men dient de vrede niet door de strijdkrachten een particuliere public relationsdienst te geven. Men dient de vre de door te bevorderen dat de oorlog wordt uitgebannen. Ook dat moet wetenschappe lijk gebeuren. Men is daaraan bezig, maar tot nog toe heeft de televisie nog geen aanleiding gevonden daaraan een pro gramma te wijden". De burgemeester van Bolsward, mr. J. A. Geukers, heeft in een openbare raads vergadering gisteravond zijn misnoegen te kennen gegeven over de T.V.-reportage, die de AVRO heeft gemaakt van het Inter nationaal Folkloristisch Festival te Bols ward; hij noemde deze „een miskraam". Met de raad was burgemeester Geukers van mening, dat de reportage een heel verkeerd beeld van Bolsward gaf, omdat is gesuggereerd, dat Bolsward een stil stadje zou zijn, waar vrijwel nooit iets ge beurt dat van belang is en waar de sik (locomotief van de goederentrein) het eni ge leven in de brouwerij zou brengen. Het succes dat de VARA met de televi sie-uitzendingen van „De Jantjes" en „Op hoop van zegen" heeft gehad, heeft ertoe geleid dat opnieuw contact is opgenomen met Beppie Nooy en haar volkstoneel. Er is thans overeengekomen dat in februari aanstaande een televisiebewerking zal worden uitgezonden van „Rooie Sien", het toneelstuk dat door het Nederlands Volks toneel reeds 750 maal opgevoerd. Het ligt in de bedoeling van mevrouw Nooy, het televisiespel in te studeren met dezelfde medewerkers met wie zij thans haar musical „Irma la Douce" brengt. De Haarlemse pianiste Hélène Aridré de la Porte zal op maandag 10 september van 14 tot 14.30 uur voor de AVRO-microfoon werken spelen van Joh. Chr. Bach (So nate in c), Léon Orthel (derde Sonatine) en Hans Kox (Barcarole). HILVERSUM 1 402 m 746 kc/s. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00- 24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke gram- mofoonmuziek. 7.45 Morgengebed en over weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram- mofoonmuziek. 8.50 Van en voor bejaar den. 9.35 Waterstanden. 9.40 Operettemu ziek (gr.). NCRV: 10.00 Grammofoonmu- ziek. 10.03 Oude muziek (gr.). 10.15 Mor gendienst. 10.45 Meisjeskoor. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Geestelijke liede ren. 12.00 Middagklok-Noodklok. 12.04 Jazz muziek. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.38 Populaire grammofoonmuziek. 12.50 Ac tualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Aqui Port of Spain: Impressies uit het Caraïbisch gebied. 13.20 Platennieuws. 13.30 Lichte orkestmuziek en zangsolisten. NCRV: Promenade-orkest en solist. 14.45 Klassie ke muziek (gr.). 15.30 Licht ensemble 16.00 Verkenningen in de Bijbel. 16.20 Kla vecimbel-recital. 16.45 Voor de jeugd. 17.10 Accordeonorkest. 17.20 Country-western en Hillbilly-muziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Amusementsmuziek (gr). 17.55 Vo caal ensemble. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Jazzmuziek. 18.50 Sociaal perspectief, le zing. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Geestelijke liederen. 19.30 Radiokrant. 19.50 Politieke lezing. 20.00 Otello, opera. 22.30 Nieuws en S.O.S.-berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking, 23.00 Koorzang en licht instrumentaal en semble (gr). 23.30 Vers in het gehoor: literair programma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM 11 298 m 1007 kc/s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10 De Groenteman. 9.15 Pianorecital (gr).: klassieke muziek.-9.40 Morgenwij ding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Huishoudelijke ta ken, praatje. 11.15 Klassieke muziek (gr). 11.45 Hier lacht de gouden tyt in lieve lustpriëlen, programma over De Beem- ster, die 350 jaar bestaat. 12.00 Zang en plano. 12.30 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.33 Orgel en trompet. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelin gen, eventueel actueel of grammofoon muziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Thea terorkest: lichte muziek. 14.00 Alt-mezzo en piano. 14.30 Voor de vrouw. 15.10 Cel lo en piano: klassieke en moderne mu- 16.25 Voordracht. 16.45 Lichte grammo foonmuziek. 17.10 Voor de jeugd. 17.40 Lichte grammofoonmuziek. 18.00 Nieuws. 18.15 Gesproken brief. 18.20 Promenade orkest. 18.55 Wereldkampioenschap roeien te Luzern. 19.00 Carrousel, licht program ma. 19.55 Sportpraatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Kamerorkest en solist: oude muziek. 21.05 De kaarsen van de Heilige Laurentius, hoorspel. 22.20 Licht orkest (gr.). 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Sport- actualiteiten. 23.25 Discotaria. 23.55-24.00 nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Amusementsorkest. 12.30 Weerbericht. 12.35 Grammofoonmu ziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Une vie pour le Tsaar, opera (3e en 4e bedrijf). 15.30 Lichte orkestmuziek. 16.00 Beursberichten. 16.06 Koorzang. 17.00 Nieuws. 17.15 Lich te grammofoonmuziek. 17.45 Symfonische orkestwerken. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws. 19.40 Grammofoonmuziek. 20.00 Omroeporkest: lichte muziek. 21.00 Minneliedjes. 21.30 Omroep Variété-orkest en solisten. 22.00 Nieuws. 22.15 Stemmige Weense muziek. 22.55-23.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG KRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.30-17.40 Internationaal jeugdjournaal. 20.00 Journaal en weeroverzicht. VARA: 2u.20 Achter het nieuws. 20.35 Onbekend talent. 21.05 TV-film. 21.30 Reportage voorbereidingen nieuwe produktie van Ir ma la Douce. 21.50 Ontmoeting in Mont real, programma over een reis door Ca nada. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journaal KRO: 20.20 Kunst kroniek. 20.50 George en Margeret, blij spel. 22.20-22.45 Navolger van Christus, documentair portret.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4