Het muziekleven in de Eeuwige Stad a/tfón. IT*Z' K.R.O. zet het „breekijzer" in zaterdagse radioprogramma hier is de-"* DANSSCHOOL T. GRIEK A/phenaar Nieuwe solisten bij het Nederlands Danstheater Coleman Prof. G. J. Renier overleden Ook veel nieuws op de beeldbuis in het komende winterseizoen zie achterpagina 4 DONDERDAG 6 SEPTEMBER 1962 5 Muzikaliteit van de doorsnee Italianen is weinig opvallend Is heel iets anders, maar echt dansen leert U bij: dansacademie want 5feld 6^^ Prijzen Internationaal Vocalistenconcours NEEM ALS OLIEHAARD Vijfde zomerconcert van het N.Ph.O. AANPASSING AAN VRIJE ZATERDAG Nauwer contact met Belgische t.v. Cézanne op achterzijde schilderij ontdekt Vier premières bij Toneelgroep „Studio" 22232 De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma (Van onze correspondent) ROME. Wij noorderlingen stellen ons Italië graag voor als een land, waar iedereen zingt en erg muzikaal is en omdat Rome de hoofdstad is van dat land, moet Rome dus wel een muziekparadijs zijn. Bij nader onderzoek klopt dat niet helemaal. Ook hier gaat de regel op wij menen dat naar aanleiding van andere dingen al eens vroeger te hebben ge zegd dat Italië op vrijwel elk gebied uitmunt, niet doordat de doorsnee-Italiaan uitmunt, maar doordat men er een klein aantal topfiguren heeft. De doorsnee-Italiaan weet beslist heel wat minder van muziek af dan zijn broers en DEZER DAGEN heeft de minister van Onderwijs besloten, dat op de middelbare scholen onderricht zal worden gegeven in koorzang en onmid dellijk is Leiden in last, want het blijkt dat er op geen stuk ken na voldoende leerkrachten zijn voor dit vak. Men zal dus eerst moeten begin nen met leraren op te kweken voor die koorzang en om dat vak goed te kunnen onderrichten is heus wel iets meer nodig dan een wijsje te kunnen spelen op de pianoEn toch is Italië een land met een zeer hoge muziek cultuur, maar die is het privilege van een kleine minderheid. Laat ons, heel in het kort, even nagaan wat Rome te bieden heeft. Er zijn twee grote orkesten, dat van de Opera en dat van Santa Cecilia. Het opera-orkest is, ronduit gezegd, mid delmatig. We hebben het meermalen bar en bar vals horen spe len. De opera in Ita lië is goed in Milaan, Triest, Napels en Florence en dan in de steden tussen Milaan en Bologna: Parma in de eerste plaats, 's Zomers geeft men in de Termen van Caracalla opera-voorstellingen. Soms heel goed, op mastodontische schaal. Het orkest van Santa Cecilia is een zeer oud en eerbied waardig geval. In 1584 verenigden zich de muzikanten, meestal zangers, te Rome in de „Broederschap der Musici onder Aan roeping van de H. Cecilia". Een der op richters van die broederschap was Pale- strina. De vijftiende en zestiende epuw waren voor het Romeinse muziekleven van zeer groot belang. Daarna treedt ver val in. Een honderd jaar geleden was muziek vrijwel identiek met opera en zelfs in de Sixtijnse Kapel (opgericht in 1473) zong men gewijde teksten op opera-melo dieën. Symfonisch muziek was totaal on bekend. Pas in 1905 heeft de congregatie, tegenwoordig Academie van S. Cecilia, een stedelijk orkest opgericht en van 1908 tot 1935 werd er iedere zondagmiddag een concert gegeven in het „Augusteum", een uitstekend concertzaal gebouwd op de res ten van het grafmonument van Keizer Augustus. MUSSOLINI LIET het graf van de kei zer (dat onder de concertzaal steeds zichtbaar was geweest) „blootleggen", de zaal slopen met de gehele stadswijk die er omheen lag. Rome zou een nieuw groots concertgebouw krijgen.. Pas in 1950 werd daartoe een stuk grond aange wezen. maar op die grond zijn inmiddels allerlei bouwsels verrezen en het orkest is zonder vaste zetel. Het speelt nu 's win ters in een, niet erg geschikte, concert zaal die eigendom is van de H. Stoel en die dus moet worden gehuurd en 's zo mers in de ruïnen van de basiliek van Maxentius. Die openluchtconcerten in de „Basilica", met Forum, Palatijn, Colos seum en Capitool om zich heen (de mooi ste concertzaal ter wereld) zijn een uniek genot,., onverschillig wat er gespeeld wordt. HET ORKEST IS GOED, maar niet meer dan dat. Het behoort zeer beslist niet tot de vermaarde orkesten van Euro pa. De vaste dirigent is Fernando Previ- tali, die gewoonlijk één, hoogstens twee concerten tijdens het winterseizoen en één in de openlucht dirigeert. Voor de rest heeft men voor ieder concert (er zijn er twee per week) een andere dirigent, meestal een niet-Italiaan. Vóór de oor- Wijnand van de Pol aan het orgel van de „Academie Chigiana" te Siena. log hebben we bijna veertig jaar aan één stuk Bernardino Molinari als dirigent ge had en hoorden bijna nooit een andere. Nu zijn we in het andere uiterste geval len. Voor een orkest lijkt het ons even min goed steeds onder dezelfde leiding te spelen als twee maal per week van lei ding te veranderen. Het programma vermeldt altijd trouw hoeveel „symphonische concerten" het ..Concertinstituut der Nationale Academie vin S. Cêcilia" reèds achtërdè ruê'hèéït. Dezer dagen waren wij aanwezig bij het 4605de concert „Sedert de stichting der concerten", dat is dus sedert 1905. Geen kleinigheid. Een derde groot orkest, beter dan dat van S. Cecilia, is dat van Radio Roma" EEN ZIJTAK van „Santa Cecilia" is de „Academie Filarmonica Romana", die thans honderdeenenveertig jaar bestaat. Oorspronkelijk, toen muziek en opera in Italië twee namen waren voor hetzelfde begrip, voerde de „Filarmonica" in ora- toriumvorm opera's op, die in verband met de uiterst strenge censuur in de ker kelijke staat, op het toneel niet werden geduld: veel werken van Rossini en Do nizetti, later de „Nabucco" van Verdi, enzovoort. Sedert 1920 wijdt zich de Fi larmonica uitsluitend aan kamermuziek en in de laatste jaren is dit werkelijk een buitengewoon verdienstelijke instelling. Twee maal per week komen de abonnees bijeen en horen in een der grote schouw burgen van Rome, het „Eliseo", de beste ensembles voor kamermuziek, de meest vermaarde solisten (viool, piano, fluit, zang, enzovoort) ter wereld. Naar Itali aanse begrippen (een goede plaats bij een concert kost hier al gauw twintig gul den) is het abonnement niet duur. Voor minder dan veertig gulden kan men een dertigtal uitstekende concerten horen. De Advertentie voor 't nieuwe dansseizoen Ol. dagelijks van 11-13, 14-17 en 19-21 uur. Schagchelstraat 29 Haarlem U tel.: 10806 Advertentie zusters ten noorden van de Alpen. We weten niet, of dit nog altijd zo is, maar in de dagen dat wij de lagere school bezochten, bestond daar het vak „zingen" en dit hield in ieder geval in, dat alle jongens en meisjes het notenschrift leerden lezen en een rudimentaire kennis opdeden over me lodie en harmonie. In Italië is daar geen sprake van: men ontmoet, muziekstuderenden uitgesloten, bij uitzondering een Italiaan die muziek kan lezen. Fluiten doen hier zelfs de slagersjongens niet en als een Italiaan zingt, dan doet hij dit „op het gehoor" en zonder het te hebben geleerd. voorzitter is Massimo Bogianckino, maar de ware ziel van de „Filarmonica" is de vice-presidente, mevrouw Panni. Dit is een in de muziekwereld zo vooraanstaan de dame, dat in haar huis Stravinsky zijn tachtigste verjaardag is komen vieren te midden van een uitgelezen gezelschap van ware muziekvrienden. HET ALLERBELANGRIJKSTE deel van „Santa Cecilia" is waarschijnlijk het conservatorium. In heel oude, vervallen lokalen, maar vol sfeer en traditie, wor den daar sinds enkele eeuwen musici opgeleid, waarvan er verscheidene een wereldnaam verwierven. De faam van de ze instelling is zo groot, dat ongeveer vier op elke tien leerlingen (de verhoudingen wisselen naar gelang van de verschillen de klassen) buitenlanders zijn. Honder den en honderden jongelui uit de verste landen en uit alle werelddelen worden hier opgeleid. Voor zang is Milaan stellig be ter, maar voor instrumentale muziek ko men Rome en Napels op de eerste plaats. In de laatste vijf jaren heeft zich onder de leerlingen een jonge Nederlander ten zeerste onderscheiden. Het gaat om Wij nand van de Pol, geboortig uit Alkmaar, die half juli met bijzonder hoge punten en de grootste lof is geslaagd voor zijn eindexamen als organist. Hij heeft nu het recht zich „maestro" te noemen, zoals iemand na beëindigde universitaire studie „dottore" is. De directeur van het con servatorium, Renato Fasano, tevens diri gent van „I Virtuosi di Roma" is een verre van gemakkelijk heer en zeer veel eisend. De directe leraar van Van de Pol, althans de belangrijkste, was natuurlijk de wereldberoemde organist Fernando Germani. Uit dat Romeinse Conservato rium zijn in de laatste jaren talloze diri genten, solisten enzovoort voortgekomen, wier naam ieder kent. „I Musici" en het Quartetto di Roma" zijn heus niet de enigen. KOORZANG IS HIER weinig verbreid en Rome heeft naast het koor van de opera en dat van S. Cecilia alleen nog het veel minder goede koor van de Filarmo nica en voorts het uitstekende, hoewel kleinere „Coro Polifonico Romano". Dit is een der zeer weinige koren in Italië, dat teksten in een andere taal dan het Ita liaans zingt! Het grote bezwaar - is rvari tuurlijk, dat dilettanten er niet voor voe len te oefenenals zij daarvoor niet be taald worden. De liefde tot de kunst is niet bijzonder groot, zoals men ziet. Na tuurlijk is er zelden geld om een koor van dilettanten, zelfs voor de koorrepe tities te betalen. Maestro Gaetano Tosati, leider van het Coro Polifonico Romano, slaagt er echter in geregeld uitstekende concerten, ook instrumentaal, te geven. Hij heeft de beschikking over een buiten gewoon fraaie zaal, het oude oratorium van Santa Lucia del Gonfalone, een zaal rijk versierd met fraaie barokschilderin- gen en gelegen in een der meest schilder achtige wijken van de oude stad. Onze landgenoot Van de Pol zorgt voor de koor repetities en is organist van dat gezel schap. Zijn voornaamste werk is echter dat van organist der Anglicaanse kerk. Daarnaast is hij dan nog pianist in de dansacademie van Alexander en Clotilde Sakharof, twee thans hoogbejaarde, maar eenmaal in de ganse wereld befaamde dansers. Dank zij Fernando Germani is hij 's zomers in Siena (ook de Sakharofs werken daar dan) aan de Academia Chi giana, de schepping van graaf Chigi Sara- ceni. Die academie, die o.a. de werken van Vivaldi aan de vergetelheid heeft ont rukt, is een muziekcentrum van interna tionale betekenis. Het Romeinse muziekleven wordt nog afgerond door de vele concerten, die de verschillende ambassades en buitenlandse instituten plegen te organiseren, waar men vaak artiesten van wereldnaam kan ho ren. gezond drink lekker OP 69-JARIGE leeftijd is in Londen overleden prof. dr. Gustav J. Renier, een Nederlandse historicus van wereldnaam. Prof. Renier die in Zeeland geboren werd, vestigde zich reeds voor de eerste we reldoorlog in Engeland waar hij in 1934 lector werd in de moderne Engelse ge schiedenis aan de Universiteit van Lon den. In 1936 volgde hij prof. P. Geyl al daar op als lector in de Nederlandse ge schiedenis en letterkunde. Kort na de oor log, in 1945. volgde zijn benoeming tot hoogleraar in de Nederlandse letterkun de. Van de hand van prof. Renier zijn vele boeken verschenen, waarvan enkele zeer bekend geworden zijn. „The English are they human?" dat in 1931 verscheen, beleefde twintig herdrukken. Andere wer ken van zijn hand waren: The Tale of two Robins, He came to England, Oscar Wilde, Robespierre, The Dutch Nation en tal van historische werken. Prof. Renier was ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw. Advertentie KRUISWEG 47-49 HAARLEM De jury van het Internationale Voca listenconcours, dat de afgelopen dagen voor de negende maal in 's Hertogen bosch is gehouden, heeft dit jaar voor het eerst slechts één van de vier be schikbare eerste prijzen toegekend, en wel aan de bas Jules Bastin uit België, die bij gebrek aan verdere mededinging tevens de beste zanger van het concours was en als zodanig de prijs van de gemeente 's-Hertogenbosch kreeg toegewezen. Tweede prijzen werden gewonnen door de sopraan Zofia Anna Wilma uit Polen, de alt Julijana Anastasijevic uit Joego slavië en de bassen Frederick Gersten uit Amerika "en Richard Novak uit Tsje- choslowakije. De prijs voor het beste opera-talent, beschikbaar gesteld door de Nederlandse Opera is niet toegekend. Eervolle vermeldingen waren er voor de sopraan Margot Nisita uit Amerika en de alt Giovanna Fughi uit Italië. De aanmoedigingsprijs van de Konink lijke Nederlandse Vereniging tot Bevor dering der Toonkunst is toegewezen aan de tenor A. Trommelen uit Neede in Gel derland. s Bij het Nederlands Danstheater zal tot 1 december de Amerikaanse danser Glen Tedley als gastsolist optreden in de plaats van Job Sanders die in Amerika tijdens een uitvoering van de pas de deux uit De Notekraker met Sonia Arova een kniebles sure heeft opgelopen die operatief ingrij pen noodzakelijk maakte. Tedley is al eer der in ons land geweest. Tijdens het laat ste Jacobs Pillow Festival heeft hij de rol van Job Sanders in het ballet „De val kuil" overgenomen. Bij het Nederlands Danstheater zijn per 1 september in dienst getreden Marianne Sarstadt (soliste van het voormalig ballet van de markies de Cuevas) en Toos Waldman van het Scapinoballet. Ben Kuy- pers is als toneelmeester geëngageerd. Hij is vele jaren toneelmeester van het ge bouw voor Kunsten en Wetenschappen in Den Haag geweest. De officiële openingsvoorstelling van het vierde seizoen vindt plaats in de Konink lijke Schouwburg in Den Haag op maan dag 24 september. Advertentie 'n Volmaakt begrip in oliest ook 't Hoogste rendement bij 'n relatief laag verbruik Verkrijgbaar bij de erkende bande/ Het vijfde en laatste zomerconcert van het Noordhollands Philharmonisch Orkest is bepaald op donderdag 13 setember a.s. in het Concertgebouw te Haarlem. Onder leiding van Marinus Adam zullen op dit concert de volgende werken worden uit gevoerd: Partita in modi antichi van Her man Strategier, het Vioolconcert in A gr. t. van Mozart en de 6e Symfonie „Pathé- tique" van Tschaikowsky. Solist is Willem Noske. IN HET KOMENDE winterseizoen zal de KRO „het breekijzer in zijn radio programma voor de zaterdagmorgen zetten" teneinde dit aan te passen aan het leefpatroon van de vrije zaterdag. Drieëneenhalf uur, van negen tot half een, zal er een programma komen van woord en muziek met wetenswaardigheden, nieuws en achtergronden van het nieuws. Het vrouwenprogramma „Moeders wil is wet" en de uitzending voor de bejaarden komen daardoor op de zaterdagmorgens te vervallen. EEN JAAR lang is er gepraat en gecon fereerd, overlegd en beraad gehouden met deskundigen, sociologen en de programma raad. „Natuurlijk kunnen we het mis heb ben. Maar we zijn er toch van overtuigd dat de vrijdagavond voor de volwassenen langer opblijven is gaan betekenen en dat de zaterdagochtend de grootste luisterdicht heid mag noteren", stelt de voorzitter van de K.R.O., mr. H. W. van Doorn. Televisie WAT HET TELEVISIEPROGRAMMA betreft, dit rust voor de K.R.O. op twee zuilen: de ontspanning (de vrijdag en de zaterdag) en de informatie (woensdag). Meer nieuws Zowel voor actueel nieuws als voor het nieuws achter het nieuws. Vooral het ge handhaafde „Brandpunt" zal hiervan moe ten getuigen, 's Woensdags is er binnen lands nieuws, zaterdag om de 14 dagen buitenlandse actualiteiten en voorts op bij na elke uitzenddag actualiteiten. De K.R.R.O.-week ziet er in grote lijnen aldus uit: zondagavond serieuze ontspanning, een Mozartcyclus met als besluit een opera; maandag is de filmavond, dinsdag heeft een gemengd karakter, de ene keer een operette, de andere maal een door de Vlaamse te levisie uitgezonden programma. Op woensdag is er ontspanning, „T.V.- dansant" en Piste en later op de avond een culturele documentaire „De grenzen van het leven" met Ton Lutz als commentator. Donderdag avond is er toneel, vrijdag en zater dag zijn voornamelijk voor ontspan ning, zoals een show, een quiz, de Pintoserie en Schatten op zolder. Shows en toneel VOOR DE SHOWS zijn er Kraaykamp, Sonneveld, Rens van Dorth, Scholten en Bachman. De intelligentiequiz komt onder leiding van Pim Dikkers en heet „Dat geeft te denken". Voor de toneelavonden kan men het volgende noteren: The Neigh bour (24 januari,) De rechter en zijn beul (21 februari,) Het Slagveld (1 november,) Het diploma (datum onbekend,) Cyrano de Bergerac (29 november,) Gelijk spel (4 oktober,) De Gecroonde Leersse (27 november). De K.R.O. wil bovendien het Nederlandse toneelstuk meer kansen ge ven: een keer per maand. Zij komt daar om p.m. met „Als de ster bleef stille staan", de .^Laatste'..trein", van Jan Staal, een -zeestuk van Klaas Smelik, een stuk V&h 'HèVts Ti^Wié^èï^ én Luis'a Treves, „Plantage Tamarinde" van Hans Keuls en een opdracht aan Jan Naaijkens. Op de zondagavonden is er een serie eenac- ters, geheten „Stadhuis op stelten" van Hans Keuls en Martie Verdenius. Op de donderdagvooravond zal men „Look" te zien krijgen, een Britse documentaire reeks over natuurhistorische veeschijnse- len. Voor de kinderen blijven „Do-do", „Schip" en „Veilig verkeer". Vrouw en kind Aan een vrouwen- en kleuterprogram ma op donderdagmiddag (per 1 januari 1963) wordt gewerkt. De kleuters krijgen dan de kleine avonturen van „Kasje Kauw gum" te zien Voor het vrouwenprogram ma is er nauwe samenwerking met de N.C.R.V. gepland. Het radioprogramma heeft een grote verandering ondergaan op de vrijdagavond en de zaterdagochtend. Zo zal op vrijdagavond groot toneel worden uitgezonden onder de titel „Avondtheater". De zaterdagochtend is geheel voor het nieuwe „Djinn", muziek en gesproken woord „met vaste rustpunten en sterk on derhevig aan de actualiteit". „Tierelantij- Advertentie (BRUSSEL) In het seizoen 1962/63 zal de Nederlandstalige Belgische tv iede re week een toneelopvoering van de N.T.S. relayeren. Dit is bekendgemaakt door de directie van de B.R.T. op de jaarlijkse persconferentie, gewijd aan de nieuwe programma's. Voorts heeft de K.R.O. be sloten, in de eerstkomende maanden vier complete avondprogramma's van de B.R.T. te zullen relayeren. Deze laatste heeft ook het idee van de uitzendingen, gewijd aan het openbaar kunstbezit, over genomen. Twee keer per maand zal een kunstwerk uit een Belgisch museum wor den behandeld en evenals dat in Neder land het geval is, zal men zich op de reprodukties kunnen abonneren. Van de eerste serie zal Nederland vier opnamen overnemen. De K.RO. heeft op zijn beurt van de Belgische televisie een idee voor een programma overgenomen. Het heet „schatten op zolder". Iedereen die meent een kunstwerk te bezitten kan zich ermee aanmelden en deskundigen determineren het dan voor de t.v.-camera. Een olieverfschilderij van Cézanne, dat eigendom is van het museum van St. Louis in de Ver. Staten is in geschatte waarde gestegen van 500.000 tot 750.000 nadat gisteren op de achterzijde een oudere Cézanne is ontdekt. De museumdirecteur heeft meegedeeld dat het schilderij „De zuster van de kun stenaar" was teruggevonden nadat het vo rig jaar op 13 augustus in Frankrijk was gestolen. Nadat het in de Verenigde Staten was teruggekomen, is het schoongemaakt. Hierbij werd het tweede schilderij gevon den. Het stelt een boerenvrouw voor. Het museum heeft het doek in 1934 ge kocht voor 27.000. Toen het vorig jaar voor een tentoonstelling in Frankrijk was uitgeleend werd het met zeven andere doeken gestolen. De politie vond de acht schilderijen la ter terug in een auto te Marseille. Advertentie Zijlweg 49 - Haarlem - Telefoon 14441 AANMELDEN VAN NIEUWE LEERLINGEN DAGELIJKS. Wij vormen clubs voor BEGINNERS en GEVORDERDEN. Alle leeftijden. Privéles volgens afspraak De Toneelgroep „Studio" zal donderdag 13 september in de studio van de Stads schouwburg te Tilburg de wereldpremière geven van „Harten 2 harten 3", een pa rabel van de Nederlandse auteur Paul Ro- denko. De regie is in handen van Albert Abspoel en de decors zijn van Wim Ves- seur. Tot de medewerkenden behoren Mar lies van Alcmaer, Ingeborg Uyt den Bo gaard. Jaap Hoogstra, Will Spoor en Bram van der Vlugt. Op vrijdag 29 september volgt de pre mière voor Nederland van „Planten zon der wortels", een toneelspel van Arnold Wesker in de vertaling van Gerard K. van 't Reve. De voorstelling geschiedt, met volledige toepassing van het door Wim Vesseur voor „Stud.o" ontworpen verplaatsbare podium, in de machinehal van de n.v. Dok en Werfmaatschappij Wilton Fyenoord te Schiedam. „Studio" opent op woensdag 10 oktober haar eigen theater aan de Brakke Grond te Amsterdam met de Nederlandse pre mière van „Gelukkige Dagen" van Samuel Beckett. De vertaling is van Jacoba van Velde. Regisseur is Kees van Iersel. Tot de medewerkenden behoren Andrea Dom burg en Ab Noyons. „Studio" zal zaterdagavond 15 septem ber in een der expeditiehallen van Bruyn- zeel Schaverij n.v. te Zaandam voor per soneel van de fabriek voor het eerst opvoe ren het nieuwe Nederlandse toneelspel „Jeugdproces" van Manuel van Loggem. nen" krijgt een wat andere opzet, vooral in de programmering is het mes gezet. Over het algemeen is er meer specialisa tie, zoals de platen programma's: Teeners Club, Gouden Platen en Nouveauté's. Bij de lichte muziek geeft men o.a. populaire melodieën in „zingend de Wereld rond", „retourtjes", draaiorgelmuziek en voorts een nieuwe aanpak van de moderne mu- ziekuitzendingen. Nieuws en „Korte Met ten" van Jules de Corte en musicals van het trio Lopez Pola De Cler, satirische muziekstukjes op de vaderlandse geschie denis. „Dubbelspion" wordt tenslotte de opvolger van „testbemanning" op zondag avond. Ti TiWiV. HILVERSUM 1. 402 m. 746 kc/s. 7.00- 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde muziek (gr.) 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 7.50 Het brood des levens, meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Grammo foonmuziek. 8.45 Pianospel met ritmische begeleiding (gr.) 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Zangrecital (gr.) 10.15 Morgendienst. 10.45 Klavecimbelrecital: Oude en moderne wer ken. 11.15 Programma voor oudere luiste raars. 12.00 Verpozingsmuziek rond de der tiger jaren. 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Meisjeskoor en instru mentaal kwintet. 12.53 Grammofoonmuziek of actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Per plaat door Napels. 13.45 Jazzmuziek (gr.) 14.05 Schoolradio. 14.25 Romantische mu ziek. 15.50 Metropole-orkest. 16.15 Duizend schoon - Geraniums, lezing. 16.30 Zangre cital. 17.00 Deklamatie. 17.20 Grammo foonmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Volksmuz. (gr.) 17.55 Fanfare-orkest. 18.20 De Hangmat, licht programma. 18.50 Re geringsuitzending: Geven en nemen - IV. Nuttige wenken om met de zebra op goe de voet te leven. Een serie uitzendingen voor voetgangers. 19.00 Nieuws en weer bericht. 19.10 In de Muzeval, muzikale luisterwedstrijd. 19.30 Radiokrant. 19.50 Geestelijke liederen. 20.20 Radio Filhamo- .nisch orkest en solist: Moderne muziek. 21.45 Lichte muziek. 22.05 Zangrecital (gr.) Nieuws en SiG.S.-berichten. 22.40 Wijd als de wereld, lezingen. 23.00 Amusementsmu ziek (gr.) 23.35 Zangrecital met orkestbe geleiding: Ierse liederen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPR 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte ochtendklanken (gr.). (Om 7.30 Van de Voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo foonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10 Moderne orkestmuziek (gr.). VPRO: 10.00 Inzicht en uitzicht, praatje. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Blaastrio: Moderne muziek. 11.40 Ham mondorgelspel. AVRO: 12.00 Dixielandor- kest. 12.20 Regeringsuitzending: Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Draaiorgelmu ziek (gr.). 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelin gen, eventueel actueel of grammofoonmu ziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht en semble met zangsolisten. 14.00 Kerkorgel concert. 14.25 Voordracht. 14.45 Sopraan en piano. 15 05 Ga er eens even voor zitten: a. Zing met ons mee. b. Vogelkwartier, hoorspel. VARA: 16.00 Oude muziek (gr.) 16.30 Voor de zieken. 17.00 Italiaans en semble met zangsolist. 17.25 Instrumentaal kwintet: lichte muziek. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Politieke lezing. 18.25 Dansorkest en zangsolisten. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Kinderkoor. VPRO: 19.30 Kamermuziek (gr.). 19.55 Er op of er onder, lezing. 20.00 Nieuws. 20.05 Uit de lijst, radioportret. 20.20 Pianorecital: mo derne en klass. muziek. 20.40 Vlaanderen is vlakbij, rondetafelgesprek. VARA: 21.00 Vlieg er eens uit, gevarieerd programma. 21.45 De negende dag, klankbëeld over de strijd rondom de nieuwe verdeling van de Nederlandse grond. 22.15 Buitenlands weekoverzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Voor het eerst naar de middelbare school, gesprek. VARA- 23.00 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.10 Lichte grammofoon muziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammo foonmuziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lich te grammofoonmuziek. 12.50 Beursbe richten. 13.00 Nieuws. 13.15 Hammondor gelspel en zang. 14.00 Holland Festival 1962: Klassieke en moderne kamermu ziek. 15.15 Operettemuziek. 16.00 Beursbe richten. 16.06 Lichte muziek. 17 00 Nieuws 17.15 Lichte muziek. 18.00 Vlaamse lie deren. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws. 19.40 De Vier Oscars 20.00 Internationaal Mu ziekfestival Praag: symfonie-orkest en solist: Moderne muziek. I.d. pauze: thea terkroniek 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmu ziek. 22.55-23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journaal KRO: 20.20 Kunst kroniek. 20.50 George en Margeret, blij spel. 22.20-22.45 Navolger van Christus, documentair portret. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 De Bezetting, tiende aflevering van de serie dokumentaires over Nederland in de Tweede Wereldoorlog. AVRO: 21.25- 22.15 TV-film.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 5