Centrum speelt „3 x koekoek" 1 DANSSCHOOL T. GRIEK Van Loggem's „Jeugdproces spei over actueel probleem boeiend TONEEL IN HAARLEM Frans Halsexpositie blijft ook des avonds geopend Russische schrijver in Duitsland overleden Automatische controle van kernproeven Louis Asscher in Parijs overleden Bijzondere première van Toneelgroep Studio MAANDAG 17 SEPTEMBER 1962 4 Chaptinesh blijspel van Marcel A chard SLAPPE THRILLER VAN CERORCE BATSON Twee Fransen wonen een weekje onder water Piet Kee geeft orgelconcert NEGEN MUZEN Zijlweg 49 - Haarlem - Telefoon 14441 Angst als drijfveer Bijdrage tot begrip Knap gerealiseerd De radio geeft dinsdag elevisieprogramma feV Bpfé$Prï' ZATERDAGAVOND heeft de Toneel groep Centrum in de Haarlemse Stads schouwburg haar tweede landelijke pre mière van het nieuwe seizoen gegeven slechts één week nadat zij, eveneens in Haarlem, het seizoen genoeglijk had ingezet met „Moordkans". Uit deze snelle opeenvolging van nieuwe stukken, gespeeld door verschillende afdelingen van het gezelschap, blijkt dat Centrum nu inderdaad een „volwassen" toneel groep is geworden, die over een ruime hoeveelheid spelersmateriaal beschikt en dus ook de mogelijkheid heeft om, als de groep na enige tijd een wat hechter geheel is geworden, ook werk van groter allure aan te pakken. NADAT CENTRUM in „Moordkans" voornamelijk de nieuwe leden van de groep aan het publiek heeft gepresenteerd, waren het deze keer de (voor het meren deel toch nog jonge) „oude getrouwen", die Marcel Achards „La bagatelle", onder de nogal ongemotiveerde Nederlandse ti tel .3 x koekoek", voor het voetlicht brachten. De nu 63-jarige Fransman Achard is een produktief schrijver; hij heeft tot dusver meer dan dertig stukken op zijn naam staan en er gaat in Parijs nauwelijks een seizoen voorbij zonder een „nieuwe Achard"; al blijkt zo'n nieuwe Achard nogal eens een enigszins verbleek te reproduktie te zijn van wat de oude Achard in zijn jonge jaren produceerde. Vele van die stukken zijn op hetzelfde stramien geborduurd: de hoofdrol is ge woonlijk een Chaplin-öchtige figuur, over vloeiend van goedheid, liefde en onschuld, die belaagd wordt door de boze wereld en dus dikwijls de klappen krijgt, maar die zijn belagers tenslotte toch vaak te slim af is. OOK IN „3 x koekoek" heeft Achard dit motief weer gebruikt. Deze keer speelt het geval zich af in een Oostenrijks stadje, twee jaar na de laatste wereldoor log. Er is nog steeds gebrek aan voedsel en aan kleren, hetgeen de bevolking na tuurlijk de Franse bezetters verwijt. Som mige meisjes van het stadje lossen het ten niettemin op door de „verbroedering" ten niettemin op door de „verbroedereing" met de Franse soldaten over de commer ciële boeg te gooien, hetgeen als we Achard mogen geloven niet wegneemt dat zij een reine ziel behouden. Zo'n rei ne ziel wordt zelfs in het uiterlijk kei harde s ldatenliefje Victoria ontdekt door de naïeve Franse militair Roméas, die de voornaam Chariot draagt. (Wellicht een toespeling van Achard op de overeenkomst met Chaplin, die vroeger in Frankrijk be kend was als „Chariot".) Roméas, die Vic toria en haar hele familie ruimschoots van levensmiddelen uit het Franse legerdepot te wij vestigen er nogmaals de aandacht op dat de Frans Halsexpositie in Haarlem nog tot en met 30 september a.s. ook des avonds geopend zal zjjn en wel van 20.30 tot 22.30 uur, gelijk wij reeds eerder gemeld hebben. Door een abuis werd echter in de weke lijkse kunstagenda „Uitgaan in Haarlem" van vrijdag j.l. vermeld, dat deze avond openstellingen slechts tot 16 september zouden duren. Dit berust op een vergissing onzerzijds: men kan dus tot h«t einde de zer maand ook des avonds deze bijzondere expositie nog bezichtigen. De expositie is in het afgelopen week einde door 7700 bezoekers waaronder een vrij groot aantal buitenlanders be zichtigd. voorziet, komt daardoor natuurlijk in moeilijkheden met de militaire politie, ter wijl Victoria zelf en via haar ook Ro méas in conflict komt met een paar anti-Franse Oostenrijkers die overdreven veel weg hebben van onderwereld-figu ren. Maar de onschuld overwint; het zieltje van Victoria komt smetteloos-blank, om niet te zeggen gelouterd, uit de ruïne van haar vrij beroep tevoorschijn; zelfs het gebóefte laat zich tenslotte van een zacht aardige kant zien; en dus wacht Roméas en Victoria een lange en gelukkige echt vereniging MARCEL ACHARD houd ervan, te spe len met dit soort van gegeven, dat hij zelf eens „een blijspel naar aanleiding van een drama" heeft ^noemd. Op het ernstige thema van na-oorlogse misère heeft hij in dit geval een luchtig en af en toe zelfs kluchtig spel gebouwd, waar in door Achards speciale semi-dichterlijke schrijftrant de onwaarschijnlijkheden iets minder onwaarschijnlijk en daardoor ook minder onaanvaardbaar worden. Toch het bepaald niet één van zijn sterkste stuk ken; naast verscheidene heel amusante scènes bevat het noigal wat goedkoop sen timent en bedenkelijke humor, nog afge zien van de prikkelende ingrediënten van het Parijse boulevardtoneel, waarvan de auteur deze keer wel heel rijkelijk gebruik maakt. De regie van Elly van Stekelenburg die ook voor het aardige decor tekende was en niét op uitgeweest, deze minder geslaag de kanten van het stuk te verdoezelen door meer nadruk te leggenop de poëtische on werkelijkheid van de handeling. Er was integendeel een overdaad aan realisme, en dat kan Achard allerminst verdragen omdat noch zijn humor, noch zijn senti ment daartegen bestand is. Dit was voor al merkbaar bij de uitbeelding van Victo ria door Simone Roskens. Deze jonge actrice gaf in die rol blijk van veel talent en toonde een sterke en daarbij charman te toneelpersoonlijkheid te zijn; maar tech nisch schiet zij nog te kort en wellicht als gevolg daarvan legde zij zóveel nadruk enerzijds op de humor en anderzijds op de ernst van haar rol, dat deze bijna geen eenheid meer vormde, terwijl de tus- sentonen, die juist bij Achard altijd zo be langrijk zijn, nauwelijks aanwezig waren. iDe nuances kwamen wel volledig tot hun recht in het spel van Leen Jongewaard, die zich ontpopte als de „ster" van de avond. Zijn Roméas had al het Chaplineske, het tedere, naïeve, komische en daarbij in- „Theater" met Beau Rivage ZONDAGAVOND is in de Haarlemse Schouwburg door de Toneelgroep Theaterde tweede voorstelling ge geven van „Beau Rivage", een thriller van de schrijver George Batson, van wie men ook het in 1954 bij de Toneelver eniging gespeelde „Miss Sherlock Hol mes" heeft kunnen zien. Ging het toen om een wel aardig komisch detective- spel, ditmaal was het serieuze spanning geblazen. Op een oude suikerplantage in een van de zuidelijke staten van Noord-Amerika wordt het ene familie lid na het andere vermoord, zodat er in het laatste bedrijf nog maar een handvol lieden over zijn die het gedaan kunnen hebben. Natuurlijk heeft diegene het ge daan op wie nog geen enkele verdenking was gevallen en die u om die reden al stilletjes had zitten verdenken. DAT IS DAN ook één van de schaarse verdiensten van dit stuk: het soms niet onaardig aangebrachte competitie-element tussen schrijver en toeschouwer, welke laatste kan proberen de valse aanwijzin gen van de echte te onderscheiden. Voor het overige wordt men door de ijselijke gebeurlijkheden op het toneel ternauwer nood geboeid, omdat daar ter plaatse vrij wel uitsluitend wordt gebabbeld over ge beurtenissen die zich afspelen in de kelder, op de bovenverdieping of buiten en voor het grootste gedeelte in het verleden. De schrijver heeft zelf ook wel begrepen dat het publiek zich niet druk zou maken over alle mogelijke zich buiten zijn gezichts kring voltrekkende evenementen, en hij heeft daarom gepoogd de spanning op de planken kunstmatig te verhogen door het laten slaken van diverse kreten, veel on weer, zwarte handen die om hoeken van deuren komen tasten, ver tromgeroffel, geestesbezweringen en wat dies meer zij. Dat deze barbaars ouderwetse theatertrucs de overbodigheid van het gehele stuk al leen maar accentueerden spreekt welhaast vanzelf. HET IS nagenoeg onbegrijpelijk dat het nieuwe „Theater" zijn eerste seizoen in wil gaan met deze onverbloemde specu latie op de alleroppervlakkigste smaak van een onontwikkeld schouwburgpubliek tenzij men gemeend heeft, dat het stuk althans goede spelkansen bood, welke dan ook inderdaad grotendeels benut zijn. In een prachtig, tot in veel sfeervolle detail trekjes uitgewerkt decor van Wim Vesseur en in heerlijk malle 1925-kostuums van Ruth Hellmer heeft men dit bedenksel van Batson met meer toewjding omringd dan het verdiende. Ton Lensink had in zijn regie het volle pond uiterlijkheden aange dragen met zorgvuldige geluids- en licht effecten. Daarnaast speelde hij nog een wat fletse hoofdrol omdat wij niet te gauw mochten aanvoelen of hij schurk of slachtoffer was. Enny Mols-de Leeuwe was een sympathieke malle tante Cora, die helaas in het eerste bedrijf, ontijdig het tijdelijke met het eeuwige verwisselde, Shireen Strooker bracht een aanbiddelijke roaring-twenties-camp, Nienke Sikkema had kennelijk minder moeite met het sui kerzoete nichtje dan met haar latere me tamorfose, en Mia Goossen droeg met ta lent een' vreemd wicht bij. De vertaling van Shireen Strooker ging ten onrechte uit van het principe: wat een Engelsman zegt kan, na letterlijke vertaling ook in het Neder lands gezegd worden met het gevolg dat mevrouw die voor het eerst een nieuwe bediende tegenkomt, deze „hoe maakt u het" toevoegt en zo nog heel veel meer. Zo was dus de hele opvoering eigenlijk één grote vergissing, behalve het feit dat de zaal nagenoeg leeg was. Hans van den Bergh Piet Lomer, Simone Rooskens en Leen Jongewaard in „3 x koekoek" waar van „Centrum" in Haarlem de lande lijke première gaf. nig-menselijke dat de schrijver in die fi guur heeft gelegd; een vertolking die ten volle aan de zware eisen van de rol be antwoordde. ALS DE MAN van de militaire politie, die voortdurend oog in oog met Roméas komt te staan, toonde Piet Romer op nieuw op plezierige wijze dat hij over grote natuurlijkheid en aanstekelijke hu mor beschikt. Jan Grefe speelde fijntjes de droefgeestige vader van het lichte (maar toch niet zo héél lichte) meisje. Ma- rie-Jose Nysten, Frans Koppers, Ben Huls man en Theo Kling speelden met animo de kleinere rollen. Remco Gampert had voor een zeer goede vertaling gezorgd. De schouwburg was stampvol en het pu bliek waaronder veel Amsterdamse kun stenaars die Voor deze première naar Haarlem waren gekomen heeft aan het slot langdurig geapplaudisseerd. Terecht mochten Leen Jongewaard, Simone Roos kens en Piet Romer het leeuwendeel van die bijval in ontvangst nemen. Er waren bloemen voor alle medewerkenden. Simon Koster De Russische schrijver en Stalin-prijs- winnaar Alexander Tsjejesjvili, wiens vlucht naar het westen in 1958 sensatie verwekte, is in afzondering te Aalsfeld in West-Duitsland overleden. Tsjejesjvili is 59 jaar geworden. Hij ging naar het wes ten een week nadat zijn landgenoot, de schrijver Boris Pasternak de Nobelprijs had geweigerd. Na een strijd van twee jaar kreeg hij begin 1961 asyl in de Beneluxrepubliek. Dit was hem aanvankelijk geweigerd om dat de motieven voor zijn vlucht niet dui delijk waren en hij daarom niet als poli tiek vluchteling werd beschouwd. De in Tiflis (Georgië) geboren schrijver had er met nadruk op gewezen dat hij naar het westen was gekomen om de co- existentie tussen Oost en West te bevor deren. Herhaaldelijk onderstreepte hij dat hij in de Sovjet-Unie niet politiek vervolgd werd. In een interview had hij zelfs de critiek op Pasternak, die in 1960 is over leden, verdedigd. Tsjejesjvili, die in 1951 de Stalinprijs kreeg voor zijn roman „Lelo" bracht in december 1958 een bezoek aan Berlijn, waar hij in de jaren '30 als student ge woond had. Hij week toen uit naar het westen en liet zijn vrouw en twee zoons in de Sovjet-Unie achter. Tsjejesjvili heeft sindsdien in afzonde ring geleefd. Hij heeft aan verscheidene boeken gewerkt en heeft in Duitse bladen korte verhalen gepubliceerd. De laatste tijd ging de Russische schrijver gebukt onder heimwee naar zijn vaderland. MOSKOU (Reuter) Het congres van de Wereldfederatie van wetenschapsbe oefenaars, dat te Moskou wordt gehouden, heeft voorgesteld verzegelde seismische apparaten te gebruiken voor het contro leren van een verbod op het nemen van kemproeven. Controles ter plaatse zouden dan niet nodig zijn ,daar de apparaten, vergezeld door een internationaal orgaan, later bij deze zelfde instantie zouden wor den ingeleverd voor het analyseren van' de geregistreerde gegevens. Het congres, dat een week heeft geduurd en zaterdag eindigde, werd bijgewoond door geleerden uit 22 landen. Onlangs werd op de Pugwash-conferen- tie in Londen, waar geleerden uit 35 lan den elkaar ontmoetten, een dergelijk voor stel gedaan-. De bekende diamantair Louis Asscher. het oudste lid van de Nederlandse kolonie in de Franse hoofdstad, is in zijn Parijse woning overleden. Als diamantair genoot hij een wereldvermaardheid. Zo droeg de Engelse koning hem in 1903 op met zijn broer de beroemde Cullinan te slijpen, de grootste diamant, die ooit ergens gevon den werd. MARSEIILE (Reuter) De twee Fransen de 35-jarige Albert Falco en de 30-jarige Claude Wesly die sinds vrijdag in het cilindervormige huisje „Dio genes" onder water wonen, hebben zondag twee tochten in het water gemaakt om lampen aan te brengen en spiegels op de zeebodem te leggen. De lampen en spiegels zullen de artsen, die hen dagelijks bezoeken, in staat stellen de weg te vinden. De spie gels zullen het zonlicht, dat door de zee „gezeefd" wordt, weerkaatsen. In het onderwaterhuisje bevinden zich bedden, een telefoon en een televisietoestel. Beide mannen willen een week onder wa ter blijven om de invloed op de mens van de hoge druk, waaraan men onder water bloot staat, te onderzoeken. Piet Kee zal dinsdagavond van acht tot negen uur in de Grote of St. Bavo Kerk te Haarlem een orgelconcert geven. Het pro gramma luidt: Toccata en fuga van Jan Adamsz. Reinken; Jesu, du solist uns wei- sen, Nun komm' der Heiden Heiland (2 va riaties) van Heinrich Scheidemann; Aria Sebaldina van Johann Pachelbel; Passa caglia en fuga van Flor Peeters; drie ko raalbewerkingen: Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ, Mitten wir im Leben sind. In Beth lehem geboren van Helmut Walcha; Par tita over: „Christe, qui lux est et dies" van Piet Post. Marcel Delannoy. De Franse compo nist Marcel Delannoy is op 64-jarige leef tijd aan een hartaanval overleden. Van zijn hand verschenen twee symfonieën, een pianoconcert en balletmuziek. Advertentie AANMELDEN VAN LEERLINGEN VOOR DE NIEUWE CLUBS BEGINNERS EN GE\ORDERDEN DAGELIJKS. - Wij kunnen nog dames en heren inschrijven voor beginners en gevorderden BOVEN 25 jaar. Zoals kort na de, oorlog „De zaak A.D." van Hans Tiemeijer een schok heeft veroorzaakt, zal ook Jeugdproces het nieuwste drama van Manuel van Loggcm, van zich doen spreken. Het eerste maakte de balans op over de ont poorde oorlogsjeugd, het tweede ver schijnt na de jarenlange vaak verwarde én verwarrende discussie over het nozemprobleem als uitvloeisel van de huidige maatschappij. Telkens als de ac tualiteit er aanleiding toe geeft, bijvoor beeld in het geval van een ernstige mis daad onder jongeren, leeft die discussie fel op. Tot een zuivere probleeinstelling hierin is dit drama van Van Loggem een bijzonder boeiende en eerlijke bijdrage. Manuel van Loggem heeft dit stuk voor de toneelgroep Studio geschreven. Zater dagavond hebben wij de, première bijge woond in ongewone omstandigheden, de eerste vertoning op een verplaatsbaar po dium, voor deze gelegenheid neergezet in een grote industriehal van Bruynzeel in Zaandam, zó tussen de machines en sta pels vers geschaafd hout. Op dit aspect komen wij later terug, maar niet zonder hier te vermelden, dat dit experiment uit stekend is geslaagd en dat Studio hier kans heeft gezien een weihig „toneel-ge voelig" publiek uitermate te boeien en tot fel medeleven te brengen. De schrijver kan een knappe visie ge ven, omdat hij psycholoog èn toneel-auteur is. In televisiespelen bewees hij bovendien reeds eerder, dat hij jeugdproblemen op een zeer waarachtige manier weet te be naderen en bovendien knap vorm weet te geven in dramatische produkties. Jeugdproces" speelt zich af in één de cor, een schamel vakantiehuisje in een plassengebied, midden in de winter clan destien bewoond door vier jongens, levend op de grens van de volwassenheid en in protest tegen de maatschappij. Na een door hen gepleegde diefstal wanen zij zich hier veilig voor de politie. Zij beramen nu een nieuwe inbraak. Eén van hen is op pad, hij is 't terrein rond een juwelierswin kel aan het verkennen. De drie anderen wachten op zijn komst en praten maar, praten om hun onzekerheden te verbergen, terwijl hun bezorgdheid om het wegblijven van Pie ter groeit. Als deze eindelijk komt, neemt het drama zijn wending. Pieter durft er aanvankelijk niet voor uit te komen, dat hij door de politie is opgepikt en ondervraagd naar aanleiding van hun eerste inbraak. Na veel leugens komt het eruit tijdens een hardhandige ondervraging door zijn vrienden. De jon gens voelen zich immers bedreigd, nu hun „protest-spel" een gevaarlijke werkelijk heid is geworden. De autor intellectualis van de groef), Walter, ontpopt zich als een gefrustreerde sadist. Hij beseft dat Pie ter een tweede ondervraging door de politie mentaal niet aankan en hen zal verraden. Hij stelt voor Pieter uit de weg te ruimen. Walter heeft zijn invloed op de anderen overschat. Het ziet er aanvankelijk naar uit, 'dat de anderen zijn bevel zullen vol gen, maar als de politiehonden luid blaf fend het vakantiehuisje naderen en de spanning tot een climax is gegroeid, wordt hij het slachtoffer. Een meeloper in de groep, dom, maar gespierd, ziet ineens de verschrikkelijke waarheid, namelijk dat zij gedrieën zijn meegesleept in een avon tuur, dat door een maniak is uitgebroed. Uit angst, wanhoop en wraak steekt hij Walter neer. Het lijkt een praatstuk, dialogen-lang, tussen deze vier knapen. Er is echter een sterk stijgende innerlijke spanning, en een knap opgeroepen sfeer, waarin alles ge hoorzaamt aan een noodlottige logica. Van Loggem tekent zijn figuren als slachtof fers van hun angsten en onzekerheden, zonder te komen tot goedkope beschuldi gingen van maatschappij of opvoedingssys temen, hoewel.hij merkbaar aanstuurt op begrip voor deze jeugd., die misschien wel anders wil, maar soms niet anders kan. Deze jongens zoeken een „amor fati", een gevaarlijk leven, in een tijd die daartoe geen ruimte biedt en hen tot uitgebanne- nen maakt, in tegenstelling tot tijden van oorlog en revolutie, waarin onaangepaste jongeren met deze actie-dwang daden van betekenis kunnen verrichten. De vier, hier door Van Loggum gete kend, blijken echter mentaal te zwak, het lot gaat zijn spel met hén spelen. Elk van die vier krijgt in dit stuk een eigen karakter. Jegens elkaar zijn ze evenmin aangepast, wat misschien wel de kern is van het gehele nozemprobleem. De nozem wordt als lid van een collectief ge zien en beoordeeld, terwijl er alleen heil valt te verwachten van het inzicht, dat de maatschappijstructuur onaangepasten eerder bij elkaar drijft in een gevaarlijke richting, dan dat zij die zelf zoeken. Van Loggem blijft ze zien als mensen niet als groeps-leden. Dit stuk is geschreven voor Studio, ver moedelijk met de gekozen acteurs voor ogen. Het inlevingsmoment kan zo veel sterker spreken dan de acteurs-prestatie. Dit bleek de opvoering ten goede te ko men, vooral omdat die inleving er volko men was en een homogeen ensemble-spel opleverde. Jules Hamel had zich uitstekend vereen zelvigd met Walter, in wie men de lust tot moord op een vriend ziet groeien. Voor deze maniak, zijn de „nozem-toestan den" alleen maar voorwendsels om zijn afwijking uit angsten geboren te kunnen uitleven. Knap gespééld was de Martijn van Jack Horn, die een voos gelegenheidsdiefje op het podium zette, de meest menselijke van allen, geloofwaardig de jonge dief die steelt „om aan de kost te komen" zonder een zó ingekankerde haat tegen de maat schappij. Hij kent de armoe en wil daar aan ontkomen, de andere komen daarente gen uit gegoede milieu's. Heel goed ook leefde Joop Admiraal zich in als Pieter, de jongen, die altijd op alle fronten zal verliezen. De maatschappij lust hem niet, voor „gevaarlijk leven" is hij mentaal te zwak. Zijn angst voor de dood, de prijs die een „vriend" van hem eist, werd door Admiraal in een bijzonder knappe claus werkelijk voelbaar gemaakt. Als domme, maar eigenlijk goedige meeloper, gewaardeerd om zijn spier kracht en volgzaamheid, werd Arend vol komend levend in de gestalte van Erik Plooyer. Met alle begrip voor de sfeer is dit dra ma geregisseerd door Peter Oosthoek, die de innerlijke handeling, groeiende vanuit de dialoog, het volle pond gaf, daarbij afziende van uiterlijke effecten. Het zeer doeltreffende decor van Wim Vesseur ondersteunde de regielijn uitstekend. Hein Steehouwer HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 12.30 Nationaal programma. 13.45-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Moderne mu ziek (gr.) 7.45 Morgengebed en overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.15 Pluk de dag (gr.); 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Moderne muziek (gr.) 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 De zin gende kerk 12.00 Middagklok-Noodklok. 12.04 Populaire grammofoonmuziek. NA TIONAAL PROGRAMMA: 12.30 Nieuws en mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.45 Grammofoonmuziek. 12.55 Reportage van de opening der Staten-Generaal. 13.15 Troonrede door H.M. Koningin Juliana in de Ridderzaal te 's-Gravenhage. KRO: 13.45 Grammofoonmuziek. 14.00, Symfonie concert. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Lichte grammofoonmuziek. 15.30 Nieuws. 15.35 Klassieke kamermuziek (gr.) 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursberichten. 17.45 Regeringsuitzending: De Nederland se Antillen in de historie-II, door W. Meijer 18.00 Vocaal ensemble: Geestelijke wer ken, volksliederen en Negro-spirituals. 18.20 Grammofoonmuziek. 18.30 Radio- Volksuniversiteit: „Cybernetica", door Dr. W. Storm van Leeuwen. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Lichte grammo foonmuziek. 20.20 Radio Filharmonisch or kest en solist: Klassieke en moderne mu ziek. 21.10 Zangrecital (gr.) 21.35 Piano duo: klassieke muziek (gr.) 22.10 De Kerk en haar mogelijkheden, gesprek. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Lichte grammofoonmuziek. 23.00 Moderne kamer muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00 AVRO 12.30 Nationaal programma. 13.45-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Ochtendvaria (gr.) VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnas tiek voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Instrumentaal ensemble: klassieke muziek. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbe spreking. 10.00 Arbeidsvitaminen. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Lichte muziek. 12.20 Regeringsuitzen ding: Voor de landbouw. NATIONAAL PROGRAMMA: 12.30 Nieuws en medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.45 Grammofoonmuziek. 12.55 Reportage van de Opening der Staten-Generaal. 13.15 Troonrede door H. M. Koningin Juliana in de Ridderzaal te Den Haag. AVRO: Mili tair orkest: marsmuziek. 13.55 Beursbe richten. 14.00 Zangrecital: tenor met pia nobegeleiding. 14.40 Schoolradio. 15.00 Ra dio Filharmonisch orkest: moderne mu ziek. 15.30 Nieuws. 15.35 Jazzmuziek (gr.); 15.55 Het vreemde avontuur, hoorspel. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Grammofoonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Actuali teiten. 18.20 Pianospel: lichte muziek. 18.30 Licht ensemble en zangsoliste. 19.00 Paris vous parle. 19.05 Bel Canto: Operafrag menten. 20.00 Nieuws. 20.05 Herhaling van de Troonrede. 20.30 Bespreking van de Miljardennota. 20.50 Promenade-orkest: Beroemde ouvertures. 21.30 Lichte gram mofoonmuziek. 22.00 Klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Pia noconcert. 23.30 Marinierskapel der Ko ninklijke Marine. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lich te orkestmuziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Grammofoonmuziek. 12.50 Berichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Geva rieerde muziek. 14.30 Holland Festival 1962: Opera-aria's (16.00-16.06 Beursberich ten). 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte grammo foonmuziek. 17.50 Boekbespreking. 17.50 Boekbespreking. 17.50 Franse chansons. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Grammofoon muziek. 19.00 Nieuws. 19.40 Grammofoon muziek. 19.50 Lezing. 20.00 De nieuwe chauffeur, hoorspel. 21.15 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Gevarieerde grammo foonmuziek. 22.55-23.00 Nieuws. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverzlcht. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Alles draait om Moeder, TV- feuilleton 20.55 Over naar Brabant, toeristische film over de provincie Noord-Brabant 21.10 Jong talent. NTS: 21.40 V for Victory, documentaire film over de tweede wereldoorlog. NCRV: 22.05— "2.15 Dagsluiting. VOOR DINSDAG NTS: 12.50-13.45 Reportage van de plech tige opening door H.M. de Koningin van de zitting der Staten Generaal in de Ridder zaal te 's-Gravenhage. 20.00 Journaal. 20.20 Politieke uitzending V.V.D. 20.30 Herha ling prinsjesdag. 21.20-23.00 A letter to three wives (de fatale brief), speelfilm (v.volw.). Een scène uit „Jeugdproces" van Ma nuel van Loggum, door Studio ge speeld. Van links naar rechts Jack Hom als Martijn, Joop Admiraal als Pieter, Erik Ploover als Erik en Jules Hamel als Walter, „ontspoorde" jonge ren die tot misdaad komen. De foto toont het decor van Wim Vesseur op het mobiele podium van Studio. ,-rV'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4