IJbbeltje/ FREE AS AIR PREMIEPLAAT 1962 Leden van het Nationale Ballet steunen leidster Sonia Gaskell WIM S0NNEVELD EN GODFRIED B0MANS 6 Renata Tebaldi triomfeerde Grand Gala du Disque Morgen laatste dag van Frans Halsexpositie Albert van Dalsumprijs voor Peter van der Linden I^TuÏstefT naar\ ,Adam en Eva' gaan nieuw seizoen in Klassieke Edisons uitgereikt in Operaseizoen onder een goed gesternte begonnen Hedenavond jubileumfestival van het 75-jarige Leger des Heils in Haarlem MARCEL DUPRÉ ZATERDAG 29 SEPTEMBER 1962 4 aangeboden door chocolade hagel ff ff Nieuwe musical in Rotterdam Vlotte opvoering met veel sterke kanten Alleen in oktober: Maand van de Grammofoonplaat: fi 25* voor slechts I 1. bij: G. M. OORD N.V. Recital van Haarlemse meisjes voor TV „Mensen, hee mensen" naar Haarlem HuDtH De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisie programma Het Nationale Ballet gaat het nieuwe seizoen in met Sonia Gaitskell als direc trice en dat betekent zoveel als een een hoofdige leiding. Van de oorspronkelijke opzet, die verleden jaar voorwaarde scheen te zijn voor de subsidieverlening, blijkt weinig meer over: mevrouw Mascha ter Weeme zal het komende jaar geen enkele functie in het ballet uitoefenen en mr. H. J. Waage, die voor „zakelijke aan gelegenheden" te boek staat, zou er nau welijks aan te pas komen, want de za kelijke leiding is in feite in handen van rechterhand Joanita Lee. Zowel mevr. Ter Weeme als mr. Waage blijft echter deel uitmaken van Het Nationale Ballet. Mevrouw Gaskell zei gisteren: „Er is mij destijds gezegd dat ik de algehele leiding zou krijgen. Ik zou trouwens niet kunnen werken als ik niet precies weet wat er in mijn gezelschap gebeurt, ook op zakelijk gebied". Zij sprak deze woor den in de grote foyer van de Amster damse Stadsschouwburg, waar ze niet al leen alle balletcritici had uitgenodigd, maar ook alle leden van haar ballet groep. Namens de commissie, die adviseert in artistieke zaken, waarin onder andere de balletmeesters, de choreografen en de Morgenavond om half twaalf gaan de deuren van de Frans Halsexpositie dicht en kan directeur H. P. Baard met zijn vol ledige staf terugzien op een evenement dat kunstlievenden van over de gehele wereld zich met dankbaarheid zullen herinneren en dat de naam van Haarlem meer goed heeft gedaan dan gelukkig in geld uit te drukken valt. Gisteravond is de 250.000ste bezoeker de tourniquets gepas seerd en morgenavond zal dus blijken dat de begin vorig jaar door de heer Baard ge dane schatting van 300.000 bezoekers niet eens zo illusoir was als ijverige rekenaars tien meenden. Morgen is de 107de en laat ste dag. Gemiddeld zijn er dus ongeveer 2500 bezoekers per dag geweest! Men kan begrijpen onder welk een druk in het mu seum door het gehele personeel moet zijn gewerkt. De expositie wordt overigens niet om deze reden niet verlengd. De voor naamste is dat vele uitleningen het gevolg zijn van toestemmingen van zo bijzondere aard, dat het aanvragen van verlenging een onhoffelijkheid zou zijn jegens de bruikleengevers. De expositie is over de gehele wereld in kranten besproken. Er zijn ongeveer 9000 knipsels in het museum archief. Dinsdagmorgen begint de grote af braak van de expositie. De gemeente Amsterdam heeft aan de acateur Peter van der Linden de Albert van Dalsumprijs toegekend voor de beste toneelprestaties in een Nederlands stuk in het seizoen 19611962. Peter van der Linden verwierf de prijs voor zijn rol van Joren in „De Gecroonde Leersse" van Michiel de Swaen, dat het vorige jaar door De Nieuwe Komedie on der regie van Erik Vos werd uitgebracht. Peter van der Linden maakt sinds 1958 deel uit van het gezelschap De Nieuwe Komedie/Toneelgroep Arena en speelde daar onder meer Scapin in Molière's „Schelmestreken van Scapin", dat ruim 150 voorstellingen haalde, Dromio in „Spel der Vergissingen" van Shakespeare, dat 175 maal werd opgevoerd en de duivel in „De Geschiedenis van de Soldaat", dat in samenwerking met Het Brabants Orkest door De Nieuwe Komedie wordt uitge voerd. „De Gecroonde Leersse" houdt nog repertoire bij De Nieuwe Komedie tot het einde van dit jaar. Op 27 december zal het stuk voor de televisie worden gebracht. Tot nu toe zijn er ruim 120 voorstellingen van gegeven. Tijdens de tournee door Ita lië, die het gezelschap met de Franse versie van „De Geschiedenis van de Soldaat" maakte, werd tot tweemaal toe door een Italiaans gezelschap een aanbieding aan Peter van der Linden gedaan. De jury voor deze prijs bestond uit de heren H. A. Gomperts, A. Koolhaas en W. Ph. Pos. De Albert van Dalsumprijs 1000.—) werd voor de eerste maal op 9 december 1959 toegekend aan Albert van Dalsum ter gelegenheid van zijn 50-jarig toneel jubileum uit waardering voor de door hem geleverde toneelcreaties. 'Advertentie Radio Luxemburg 208 meter zondag 12 uur h i Radio Veronica 192 meter woensdag 13.45 uur woensdag 13.45 uur Een muzikaal verhaal van Annie M. G. Schmidt en Cor Lemaire i belemmerend gewerkt; maar we hebben toch ook al verscheidene voortreffelijke prestaties te zien gekregen. DE EX-VOETBALLER Hans Boskamp EEN MUZIKALE toneelproduktie, als beschikt over een goedgeschoolde en wei- ons gisteravond in de Groote Schouw- luidende stem en een duidelijke aanleg jurg in Rotterdam-Zuid is voorgezet voor het ietwat uiterlijke showwerk. i i j i i- v Louise Maertens en Maria Louise Been door de groep rondom producer-dirigent blonken nog VOOrnamelijk uit door hun oop Klein Essink, leeft eigenlijk bij de ueve sopraantjes, terwijl een hele serie gratie van het overrompelende theater- komische typen geroutineerd werd bijge- effect. Het is de combinatie van feeërieke dragen door Rob Milton. Rijk de Gooyer, kostuums, vernuftige snelwisse lende de- cors, meeslepende muziek, technisch per- zelfs vaardig een hoofdrol, al was daarbij ecte zang en dans, en dit alles liefst nog door de schrijfster kennelijk aan een nog geschraagd door wat puntige teksten, iets jeugdiger acteur gedacht. In een klei- een pakkend verhaal en een vlotte actie, nere rol viel nog plezierig de sonore bas f li. ij ivan Johan te Slaa op. Ook op het punt waarvan de ook in ons land nu snel om van het baUet viel er al heel wat te ge_ zich heen grijpende rage van de „musi- nieten al is er nog wel het een en ander cal" het moet hebben. Welnu, op de aan te verbeteren, zodat de moedige orga- meeste van de genoemde punten doet nisator van dit alles Joop Klein Essink die j 17 „„L zelf ook het grote en meestal zeer gedis- de opvoering van de Engelse muzikale cip]ineerd spetende orkest leidde, in menig komedie „Free as Air een gooi in de opzicht te feliciteren valt en niet het 2;oede richting. minst om de keuze van de Ier Denis Carey als regisseur die met deze krachten HET NIET AL te diep gravende ver- vee] meer heeft bereikt dan men voor haal van Dorothy Reynolds die samen met mogeiijk had gehouden, zodat er zelfs een componist Julian ~lade ook Salad Days" zjcb tamelijk natuurlijk bewegend koor te (opgevoerd door de Haagse Comedie) zjen waS- een unicum voor wie wel eens schreef, speelt zich af op het liefelijk ko- een operakoor heeft bezig gezien. Taaleiland Terhou waar een paradijselijk wij kunnen dan ook niet anders dan klimaat heerst, terwijl de toeristen het deze V00r Nederlandse begrippen bepaald oord desondanks nog ongerept hebben ge- groots opgezette dus riskante theater- laten. Dit door de beschaving dus nog 1 orrdérnéming veel vènSiënd siicces toe- net niet geschonden plekje, dreigt nu ont- wensen. dekt te worden wanheer eeil miljé'erien- I 3 erfgename er zich voor de wereld wil ver bergen. Maar deeilandbewoners ibeten dankzij een list hun verrukkelijk-primi- tieve natuurstaat te bewaren. Dit wel wat onnozele stramien heeft gelukkig alle mogelijkheden opengelaten om deels ont roerende, deels satirische en deels ge- woon-vrolijke liedjes in te voegen, die I door de aanstekelijk-pittige muziek en de dikwijls geestige vertaling van Eli Asser tot de sterkste momenten van de opvoe- ONDER EEN goed gesternte had vrij- ring gingen behoren, zoals bijvoorbeeld de dagavond in de hoofdstedelijke stads- komische ballade over de historische ach- schouwburg de start plaats van het win tergronden van het eiland en een reeks terseizoen der Nederlandse Opera. Het ge- coupletten die de moeilijkheden bezingen beurde met „Cosi fan tutte" van Mozart, die „de moeder van het meisje" kan op- waarvan de opvoering kon doorgaan voor werpen. een verlaat Festival-nummer. De nieuwe muzikale leider Franz Beuer-Thetissl dien- HET SPREEKT vanzelf dat bij deze eer- I de er zich mee aan als een artiest, die het ste opvoering nog niet alles precies klopte, raffinement en de puntige spiritualiteit Een enkel stapje was nog wel eens uit de van Mozart met adequate interpretatiever- maat en een enkel nootje viel nog wel mogens tegemoet treedt. Men kon ervaren eens uit de toon. En aangezien een vol- dat hij zich volledig thuis voeld in de maakte gaafheid nu juist een van de ge- delicate porseleinwinkel van Mozart's heimen van de show-business is, zal de kunst en de takt bezit om alle inter- voorstelling bij een grotere mate van in- \preten vocale en instrumentale te gespeeldheid nog veel kunnen winnen, dwingen deze eierdans naar zijn inzich- Maar nu al groeide menig tafereel, vooral ten feilloos uit te voeren! na de pauze, uit tot een fleurig en smaak- HIERBIJ WERD hij uitstekend gediend vol gebeuren, waarin de rake kostumes door de chef-regisseur van de „Deutsche van Leontien van Beurden en het fraaie Oper am Rhein", Peter Ebert, die er in maar wellicht toch nog te sobere decor slaagde een samenspel op te bouwen dat, van Lou Steenbergen, uiteraard een be- zonder tekort te doen aan de librettist Da langrijk aandeel hadden. Vóór de nauze Ponte de partituur van Mozart haar vol was het soms nog net niet bruisend en strekte rechten gaf. Hiermee too 1 meeslepend genoeg geweest en had het begrip voorhetfeit dat inMozarts opera s 11 ,„ottor» Hor trtnnlrnnst. He hoofdrol SDe- semi-amateunsme van een groot deel der medewerkers met alles wat dat aan muzikale leider zitting hebben, las Ro bert Kaesen een verklaring voor, die te genover de door mr. Waage geuite be schuldigingen dat mevr. Gaskell „geen kaas heeft gegeten" van organisatie, over eenkomsten en personeelsbeleid, stelde de successen in het Holland Festival, de op namen voor de Duitse t.v., de reis naar Parijs en de tournèe door Spanje, wel ke vrijwel geheel het werk van mevr. Gaskell zijn geweest. De verhouding van Marianne Hilarides tot het nationale bal let is vólgens de verklaring steeds goed geweest. Dat zij de groep heeft verlaten, moet worden gezien als een normale ge beurtenis, zoals de uitwisseling van ac teurs tussen toneelgezelschappen ook een normale zaak is. Verklaringen van „trouw aan mevr. Gaskell" werden voorts afge legd door muzikaal directeur André Pres- ser en choreograaf Rudi van Dantzig, welke laatste met een spontaan applaus van alle danseressen en danser^ werd beloond. Mevr. Gaskell wees op de enthousiaste buitenlandse critieken en zei te hopen de langzaam oplopende artistieke weg door te trekken in het nieuwe seizoen. Zij be schikt thans over een tableau de la troupe van 112 mensen. Het zal het komende jaar mogelijk zijn de opera te bedienen met een afgeronde groep, die eventueel met solisten uit het hoofdgezelschap wordt aangevuld. De operagroep zal ook af zonderlijkvoorstellingen geven, onder ah- dere voor de jeugd. Het repertoire wordt uitgebreid met de volgende werken: „La Sylphide" op muziek van Jean Schnitz- höffer, een ballet dat in 1836 in Kopen hagen in première ging, „Daphnis et Chloé" op muziek van Ravel en met choreografie van Skibine, „Faust" in een choreografie van Ruth Page, twee ba- letten van Pearl Lang, twee baletten van Rudi van Dantzig, waarvan een op mu ziek van Peter Schat, „Illusie" van Con rad van de Weetering op elektronische muziek van Jan Boerman en dê balletten „Camelion" en „Judas" van Robert Kae sen. Met de Nederlandse Televisie Stich ting zijn besprekingen gaande over de op namen van het ballet „Alceste" op mu ziek van Ton de Leeuw. Hans van den Bergh Advertentie Gr. Houtstraat 108 Tel. 13046 - Haarlem Bij aanloop van tenminste f. 5.- aan grammofoonplaten Frans en Fiet Koster, de twee jonge cabaretartiesten van het café-chantant „Adam en Eva" aan de Raamvest in Haar lem, hebben donderdagmiddag op een pers conferentie hun plannen voor de komende winter bekendgemaakt, die eigenlijk het echte seizoen zal worden, want de pro gramma's die zij sinds de opening op 1 juni van dit jaar hebben gegeven zien zij meer als een aanloop, een inspeeltijd die samen viel met de Frans Halsexpositie. Na een korte onderbreking (van zondag 30 septem ber tot en met woensdag 3 oktober is het café-chantant gesloten) beginnen zij weer op 4 oktober. Van acht tot twee uur zullen „Adam en Eva" dan optreden, begeleid door de gastsolist Han Reiziger (piano). Wekelijks zullen Hedy d'Ancona (uit „Say cheese") en Marijke Morley met een eigen repertoire elkaar aflossen in het café- chantant. In januari komt Marjan Berk weer voor vast terug; zij maakt momenteel een tour nee. Dan gaat het cabaret weer lustig verder draaien onder de nieuwe naam: „Pas op (voor) Eva's." Het pqogramma wordt met één onderdeel uitgebreid tot vier. Met het oog op de schouwburgbezoe kers zullen er na elven wat losse num mers worden gebracht. De deuren van het café-chantant worden om middernacht ge sloten, maar in verband met de nieuwe vergunning, is verblijf tot twee uur des nachts in het café-chantant toegestaan. De winnaars van de prijzen voor de mooiste klassieke grammofoonplaten van het afgelopen seizoen hebben gisteravond in het Amsterdamse Concertgebouw tij dens het aan de serieuze muziek gewijde Grand Gala du Disque persoonlijk of door representanten hun Edisons in ontvangst genomen uit handen van Amsterdams wet houder voor Kunstzaken, mr. R. van den Bergh. Dit gebeurde tijdens de pauze van een concert door het Residentie Orkest, waarin de wereldberoemde 40-jarige zan geres Renata Tebaldi haar Nederlandse debuut maakte. Voor. haar Desdemona-vertolking in Ver di's „Othello" mocht ze een van de acht première-koortsen meebrengt nog wat en daarvan bij deze unieke opvoering mar kant blijk gaf. BOVENDIEN was het merkwaard1®, hoe de zes onderscheidene stemmen zich bij zonder fraai bij elkaar aanpasten; hetgeen het grote sextet „Alla bella Despinetta" tot een juweeltje van samenzang maakte: een zeldzame belevenis op de operaplanken. Iets dergelijks hadden wij reeds ervaren met het heerlijke trio „Soave sia il vento". „Onder een goed gesternte" schreef ik hierboven; moge dit ook gelden voor het verdere verloop van het seizoen. Jos. de Klerk „klassieke" Edisons in ontvangst nemen. Deze rol zong Renata Tebaldi in 1945 voor het eerst en de lieveling van het Italiaan se operapubliek liet zich ook tijdens dit feest van de grammofaanolaat en van broederlijk vereende platenfirma's, in de ze glansrol horen. Met het Ave Maria van Verdi ontketende zij stormachtige ovaties Luid was ook het applaus voor haar twee andere Puccini- en Verdi-vertolkingen, maar hoewel het slotapplaus ruim twaalf minuten duurde en het publiek om meer smeekte, was „La Tebaldi" onverbidde lijk. Vriendelijk wuivend verliet ze tenslot te het podium, waarop zij bijna een half uur was geweest. Arturo Basile dirigeer de tijdens het optreden van Renata Te baldi het Residentie Orkest, dat voor de pauze onder aanvoering van Willem van Otterloo Berlioz' „Carnaval Romain" ver tolkte en de 29-jarige Parijse violist Christian Ferras begeleidde in Tsjaikofs- ky's vioolconcert. Manus Willemse las na mens de jury het rapport voor waarin de Edisons zijn toegekend aan de organist Al- bert de Klerk voor zijn bespeling van de orgels die in de Haarlemse Vleeshal wa ren geëxposeerd in „Nederlandse Orgel- pracht", aan Renata Tebaldi voor haar Desdemona-aria's, aan prof. Wilhelm Eh- mann, de musicoloog die werken van Heinrich Schütz in openbaarheid bracht, aan de zanger Gérard Souzay voor Debus sy-liederen, de Russische pianist Sviatoslav Richter, de violist Isaac Stern en de diri gent Karl Böhm (Strauss' „Elektra") en Colin Davies (weinig gespeelde werken van Straw'nskvi Vanavond heeft in Scheveningen de uit reiking van de Edisons in het lichte gen re plaats. de wetten der toonkunst de hoofdrol spe len en dus muziek en zangkunst de domi nerende en de leidende krachten zijn waar de actie zich naar hoeft te regelen. En dan was er een vocale bezetting gere- quireertf, die alle waarborgen gaf voor een modelopvoering: Erna Spoorenberg als Fiordiligi, voortreffelijk gedisponeerd om zelfs een der hachelijkste opera-arias van het repertoire tot een stralend hoogte- ■\T A A D LI A A DT p lVf punt te maken en doorlopend een mildheid il rVrVIV I irVA-lvL/L/l'L en een souplesse aan haar timbre te ge ven die wij zelden horen op de operaplan- De wereldberoemde Franse organist Mar- ken; naast haar Frances de Bossy als Do- cel Dupré zal op dinsdag 9 oktober op het rabella, wier mezzo-tinten zich eigenden Müllerorgel in de Grote- of St. Bavokerk om haar desperate grote aria tot een suc- een concert geven. Zijn programma bevat ces te maken; en verder een uiterst kittige werken van Bach, Handel, Franck, Dupré Despirra van Hanny Steffek, die zo pas en een improvisatie op 'n op te geven thema, deze rol vertolkte voor een Golumbia- dat hij na het spelen van het laatste werk plaat, onder leiding van Dr. Karl Böhm en in een gesloten enveloppe zal ontvangen, die er het geraffineerde speeltalent voor Marcel Dupré zal in ons land in totaal blijkt te bezitten, dan een gedroomde Fer- vier concerten geven, namelijk ook in de rando van de lyrische tenor Luigi Alva, van Oude Kerk in Amsterdam, de Grote Kerk wie men slechts het „Una aura amorosa" in Dordrecht en de St. Michaëlskerk in diende te horen, om in hem een Mozartzan- Zwolle. ger par excellence te herkennen; verder 1 een merkwaardige creatie van de bariton Paolo Gorin in de rol van Guglielmo; en ten slotte de meesterzanger en ongeëven aarde acteur Scipio Colombo als Don Al fonso, de man die heel het spel regeert Voor de N.C.R.V.-televisie zullen zon dagavond om 20.45 twee Haarlemse meis jes, Vera Beths en Zamirah Sieval, op treden in een programma onder de titel „Jeugdrecital". Zij zullen samen enkele werken voor viool en piano uitvoeren, na- Op zondag 21 oktober komt de toneel- meliik een Israëlische Dans van Marc I groep „Centrum" naar de stadsschouw- Lavry een Menuet van Mozart (uit de I burg in Haarlem met de muzikale kome- Sonate in e KV 304) en een Appasionata die „Mensen, hee mensen" van Mies van Josef Suk. Zamirah Sieval zal zich Bouhuys en Walter Kous In de musical, solistisch laten horen in een Etude van [waarvan Walter Kous ook de regie heeft, Chopin opus 25 no. 2 in f, en een Prelude spelen onder andere mee; Egbert van Pa- van Rachmaninoff, opus 23 no. 5 in g. ridon, Karin Haage Simone Rooskens, Het programma wordt ingeleid door de Sara Heyblom, Piet Romer, Leen Jonge- pianist Willem Hielkema. waard en Frans Kopper. Het Korps Haarlem Centrum van het Leger des Heils bestaat zoals wij al eerder hebben bericht vijfenzeventig jaar. Ter gelegenheid hiervan is er van avond een jubileumfestival in het Con certgebouw te Haarlem, aanvang 8 uur. Het festival wordt gegeven door het ver maarde Stafmuziekkorps van het Leger des Heils en een koor van 200 leden uit de verenigde zangkoren van het Leger des Heils, Schotens Gemengd Koor en het Oosterkerkkoor. Om 4 uur zal het Christelijk stedelijk muziekkorps „Arti et Religione" een muzi kaal welkom brengen op het Stationsplein, tezamen met zijn Tamboerkorps, waarop het Stafmuziekkorps het muzikale ant woord zal geven. Het avondprogramma be vat onder meer „De Symphonie der Dank zegging" en voorts trombone- en eupho- niumsoli. Het Stafmuziekkorps telt 28 leden en is samengesteld uit de beste Leger des Heils muzikanten van de diverse muziek korpsen in ons land. Het korps beschikt over prima verzilverde instrumenten, die in de Leger des Heils instrumentenfabriek in St. Abans, nabij Londen, zijn vervaar digd. Het festival staat onder leiding van It.-commissioner W. F. Palstra, territo riaal commandant van het Leger des Heils in Nederland en de burgemeester van Haarlem, mr. O. P. F. M. Cremers zal een toespraak houden. A AtlKOliD!GHGEÜ xn BESCHOUW!ÜGEH HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 CONVENT VAN KERKEN. 11.30 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke kamermuziek (gr.). 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Plechtige Hoog mis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45 Geestelijke liederen. CONVENT VAN KERKEN: 10.00 Gereformeerde Kerkdienst. 11.30 Gewijde muziek en Geestelijke liederen. 12.00 Koorzang (gr.) KRO: 12.15 Zigeunerorkest. 12.25 De Spring plank: programma voor jonge artiesten. 12.50 Buitenlands commentaar. 13.00 Nieuws. 13.05 Operaprogramma met commentaar. 13.45 De Kerk in België, lezing. 14.00 Voor de kinderen. 14.30 Omroeporkest en solist. 15.30 Universiteits zondag, gesprek. 15.40 Lichte grammofoonmu- ziek. 15.55 De hand aan de ploeg, lezing. 16.00 Sport. 16.30 Nabije en verre horizonten, gesprek vluchtelingen. IKOR: 17.00 Nederlands Her vormde kerkdienst. 18.00 Het Geladen Schip, cri tieken. 18.30 De Kerk aan het werk, actuali teiten. 18.40 In gesprek met de wereld, lezing. NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Samen zang: Geestelijke liederen. 19.30 De Openbaring aan Johannes, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Oproer in Wadway, hoorspel. 21.50 Koor-Kamer- muziek. 21.40 Reportage Landdag St. Adelbert 1962 te Rotterdam. 21.50 Koorzang en instrumen taal ensemble. 22.20 Concilie Journaal. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebied. 22.50 Lichte orkest muziek. (gr.) 23.20 Lichte muziek. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00—24.00 AVRO VARA: 8.00 Nieuws, postduivenberichten en socialistisch strijdlied. 8.18 Voor het platteland. .30 Weer of geen weer, gevarieerd programma. .45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Strijk orkest en klarinet. 10.30 Lieve ouders IXX, brieven van beroemde kinderen. 10.50 Gevarieerd programma. AVRO: 12.00 Gevarieerde muzieK- 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammofoon- muziek. 13.S0 Knipperlicht: programma voor alle weggebruikers. 14.0<HJ3oekbespreking. 14.10 Nederlands Strijkkwartet: klassieke muziek. 14.50 Koorzang (gr 15.00 Hou je aan je woord, litte raire quiz. 16.00 Lichte orkestmuziek, koor en zangsoliste. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 La tijns-Amerikaanse muziek. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal. VPRO: 18.30 Korte Ned. Hervormde kerkdienst IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De Open Deur, lezing. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 The Mikado of: De stad Titipu, operette. 21.00 Paul Vlaanderen en het Margo-mysterie, detective-hoorspel. 21.40 Lichte orkestmuziek. 21.55 Nederlands Strijk kwartet: klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Nieuwe Franse grammofoon platen. 23.25 Noorse orkestwerken (gr.). 23.55 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 11.00 Gevar. grammofoonmuziek. 12.00 Nieuws. 12.03 Symfonische muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Amusementsorkest en solist: lichte muziek. 12.50 programma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en belcantocon cert. 15.30 Sportprogramma. 17.00 Nieuws. 17.10 Lichte muziek. 17.45 Sportuitslagen. 18.00 Piano recital. 18.30 Godsdienstige uitzending. 19.00 Nws. 19.30 Lichte muziek. 20.00 Instrumentale muziek. 21.00 Musical. 22.00 Nieuws. 22.15 Dansmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Lichte grammofoonmuziek. 23.55—24.00 Nieuws BLOEMENDAAL. 245.3 m. - 1223 kC/S. 9.30 ds. P. N. Kruyswijk van Bloemendaal. 11.00 ds. G. Toornvliet - uitzending dienst voor belang stellenden. 16.00 ds. P. N. Kruyswijk. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. 7.10 Dagopening. 7.25 Harprecital (gr.). 7.35 Sportuit slagen van zaterdag. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. .15 Gewijde muziek. 8.30 Lichte grammofoonmu ziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Kamermuziek (gr.). 10.20 Theologische etherleergang. 11,05 Geestelijke lie deren. 11.35 Lichte grammofoonmuziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12 30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Accordeonorkest. 12.53 Gram mofoonmuziek of actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensemble. 13.45 Lichte muziek uit Ita lië (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.30 Symfonische mu ziek: moderne werken (gr.). 15.00 Gewijde mu ziek (gr.). 15.40 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Klassieke kamermuziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Grammofoonmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Regeringsuitzending: Toerisme in Suriname, door Hendrik de Wit. 18.00 Kerkorgelconcert. 18.30 Verzoekprogramma. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Lichte grammofoonmuziek voor de teena gers. 19.30 Radiokrant. 19.50 Grammofoonmuziek. 20.00 Koorzang. 20.20 Geen zeepbel voor Ursula, hoorspel. 21.10 Lichte grammofoonmuziek. 21.30 Moderne kamermuziek. 22.00 Parlementair com mentaar. 22.15 Pianorecital. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Koorzang: spirituals. 23.20 Lichte orkestmuziek (gr.;. 23.40 Het Evangelie in Esperanto. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte ochtend klanken (gr.). 8.00 Nieuws. (Om 7.30 Van de voor pagina, praatje). 8.18 Lichte muziek en zang. 8.53 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Lichte Russische orkestwerken (gr.). VPRO: 10.00 Op zoek naar eigen wegen, overdenking. VARA: 10.20 Lichte grammofoon muziek. 11.20 Voordracht. 11 40 Pianorecital: klas sieke muziek 12.00 Voor het platteland 12.05 Dansorkest en zangsolisten 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw 12 33 Actualiteiten of grammofoonmuziek. 12.38 Hammondorgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Lezing voor de middenstand 13 10 Klassieke en moderne kamermuziek. 13.45 Wikken en wegen, lezing. 14.00 Fanfare-orkest (gr 14.20 De rode oktober, hoorspel. 15.20 Mu- ziek-revue 16.00 Zestig minuten voor boven de zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Streekuitzending gewijd aan Drente. 17.35 Piahoduo. 17.50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Actualiteiten. 18.30 Licht ensemble. 18.50 Open baar kunstbezit. 19.00 Parlementair overzicht. 19.15 Regeringsuitzending: Van sparen en varen. Een zilvervlootprogramma van Miep Diekmann, gepresenteerd door Herman Stok. 19.30 Maliën kolder, hoorspel (dl. 1). 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muziek en zang. 20.30 Je neemt er wat van mee, quiz. 21.20 Lichte muziek. 21.50 Marimba. 22.30 Nieuws. 22 40 Concertgebouworkest: klassieke en moderne muziek. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12 00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weer bericht. 12.33 Voor de lan bouwers. 12.42 Lichte grammofoonmuziek 12.50 Beursberichten 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Schoolradio. 15.45 Amusementsmuziek. 16.00 Beursberichten. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Kamer muziek. 17.45 Liederen. 18 18 Uitslagen paarde- wedrennen 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radio kroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Irt en om de opera.. 20.00 Voor de jeugd 20.30 Idem. 21.00 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Populaire muziek. 22.35 De ze ven kunsten. 22.55 Nieuws. 23.0023.15 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG AVRO: 15.00 Weekend-kroniek: cultureel pro gramma en reportages. 17.00—17.30 Voor de kin deren. 19.30 Langs berg en dal, dierenfilm. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO. 20.20 Televizier. 20.30 Grand Gala du Disque 1962 te Scheveningen. 21.45 De Sjaal, film (dl. VI, slot). 22.15—23.30 Grand Gala du Disque te Schevenin gen. VOOR ZONDAG NTS: 16.45—18.00 Reportage paardesport te Duin- digt tussen dravers van Nederland en België. 19.30 Weekjournaal. 20.00 Sport in beeld. NCRV: 20.30 De reis van hun leven, filmreportage 20.45 Muzikaal programma. 21.05 Zon op Hirosjima, TV-spel. 22.15 Dagsluiting. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 Internationaal agrarisch nieuws. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Politiek praatje: PSP. NCRV: 20.30 Memo. NTS: 20 40 V for Victory, documentaire over de tweede we reldoorlog. NCRV: 21.05 De moeilijke weg van Elisabeth Blackwell, film.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4