Concertgebouworkest opende jubileumseizoen onder koninklijke belangstelling met galaconcert mmmmm I Televisie ffbbeltj?1 TONEEL IN HAARLEM De heer van Pourceaugnac DE PROGRAMMA'S Drie koninklijke onderscheidingen mm Diogé jubileert Hendrik Andriessens Mascherata in eerste uitvoering m DINSDAG 2 OKTOBER 1962 SFf* Haitink erelid van het Mahler Gesellschaft Prof. Bok nam afscheid van het N.C.I.H. H Klucht van Molière bij de Nieuwe Komedie Kort nieuws Ludwig Bemelmans overleden De radio geeft woensdag 7 elevisie programma MAANDAGAVOND beleefde het Concertgebouw aan de Van Baerlestraat in de hoofdstad een van de jubeldagen van zijn vijfenzeventigjarige geschiede nis. Met een briljant galaconcert, in tegenwoordigheid van de koningin, werd het jubileumseizoen ingezet ter herdenking van de stichting in 1888 van het „gebouw" en van het „orkest", dat voorbestemd was om, als het „Concert gebouworkest", een begrip te worden in het Nederlandse muziekleven. Men bouwde een „huis" en leidde een muzi- kantenschaar op tot waardige bewoners van dit „gebouw". Het was een particu lier initiatief, dat, gestuwd door de cultu rele impulsen der „tachtigers", de grond slag legde van de rijke toekomst, die wij nu, terugblikkend bij de jongste mijl paal, als een kostbaar cultuurbezit kun nen overzien. NA HET SPELEN van het Wilhelmus, meegezongen door een volle zaal genodig den uit alle delen van het land, werd door dr. G. M. Greup, voorzitter der stichting tot beheer van het Concertgebouworkest, vooreerst dank gebracht aan H. M. de ko ningin, die het Beschermvrouwschap van de stichting heeft willen aanvaarden en met haar tegenwoordigheid deze avond bij zondere luister bijzette. Vervolgens ver welkomde hij ministers en andere ver tegenwoordigers van de landelijke, regio nale en lokale overheid, alsmede de ver tegenwoordigers van de buitenlandse rela ties van het orkest en tenslotte allen die aan de uitnodiging gevolg gaven. De staatssecretaris van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap pen, mr. Y. Scholten .sprak namens de re gering. Hij noemde het peil van het Con certgebouworkest, naast een Amsterdams belang, een landsbelang, waarvoor allen die hierin enige invloed hebben, het uiter ste doen om de voorwaarden te scheppen, dat het Concertgebouworkest de plaats van eerste orkest des lands behoudt. Na dank gebracht te hebben aan allen, die in de af gelopen 75 jaren hun krachten hebben in- gcoannen om het orkest op dit hoge ni veau te brengen en de verbondenheid van de n.v. Concertgebouw met het Concert gebouworkest te hebben aangestipt als de pijler waarop het muziekcentrum aan de Van Baerlestraat rust, ging de staatssecre taris over tot het uitreiken van drie orde tekens: aan Louise Wijngaarden, die de meeste dienstjaren bij het orkest heeft, de onderscheiding tot ridder in de orde van Oranje-Nassau; aan Piet Heuweke- meyer, voorzitter van het orkest, en aan mr. J. W. de Jong Schouwenburg te Aer- denhout, voorzitter van de raad van be stuur van de n.v. Concertgebouw, beiden de onderscheiding tot officier in de orde van Oranje-Nassau. HIERNA SPRAK mr. G. van Hall, bur gemeester van Amsterdam, die erop wees, dat het Concertgebouworkest de houding der burgerij ten opzichte van de muziek volkomen veranderd heeft, want het or kest haalde het begrip muziek uit de pro vinciale sfeer, waarin het tot diep in de negentiende eeuw verkeerde. Voor een be langrijk deel achtte hij dit te danken aan de volksconcerten en aan de jeugdconcer- ten. Verder lichtte de spreker iets van de financiële basis toe: tot 1910 steunde het hele bedrijf op gulle particuliere beurzen en pas in 1911 begon Amsterdam beschei den te subsidiëren (ƒ5.000); thans trekt de stadskas er f 1.100.000 voor uit; dat maakt tezamen met de rijks- en provin ciale subsidies ongeveer twqe miljoen. Als vertegenwoordiger van de N.V. Con certgebouw releveerde voorzitter mr. J. W. de Jong Schouwenburg enkele flitsen uit de administratieve geschiedenis van de eerste verenigde sinds tien jaar ge scheiden zuilen die het „Gebouw" torsen. Verder citeren wij uit zijn toespraak: „Als voortzetting van de ononderbroken reeks is thans opnieuw een veelbelovende jonge Nederlandse eerste dirigent aan het orkest verbonden; daarmede wordt onbetwistbaar ook een nationaal belang gediend." Spre ker deelde tevens mede, dat, ter gelegen heid van het jubileum, de collectie keur- instrumenten, die ter beschikking van or- De internationale prijs voor jeugd boeken „De Hans Christian Andersen Prijs" is ditmaal in Hamburg toege kend aan Meindert de Jong voor zijn boek „Das siebenten Kdtzchen". Mein dert de Jong is Nederlander van ge boorte, maar woont thans sinds enige tijd in Grand Rapids (Michigan VS.). De prijs, die om de twee jaar door een internationale jury steeds in een andere stad wordt uitgereikt, viel vorige jaren ten deel aan Eleanor Farjeon, Astrid Lindgren en Erich Kastner. De foto toont Meindert de Jong met het bekroonde boek. svw' -•••:•: Schetsen van het Concertgebouw uit 1887, een jaar voor de opening. kestleden gesteld worden, verrijkt is door aankoop van een kostbare Guadagnini- viool uit 1754. NA DEZE TOESPRAKEN kwam het orkest aan de beurt, om, onder leiding van Bernard Haitink, met een effectrijke ver klanking van Berlioz' Carnaval Romain- ouverture het f eestconcert en hiermee het jubileumseizoen in te luiden. Daar na volgde de eerste uitvoering van de jongste compositie van Hendrik Andnes- sen, de vierdelige symfonische Fantasie „Mascherata", deze zomer gecomponeerd in opdracht van de gemeente Amsterdam, ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van het Concertgebouworkest. Andriessen heeft zich voor dit stuk helemaal in de sfeer van de Commedia dell'Arte inge werkt. Met zijn aangeboren zin voor vloeiende en expressieve melodie, moet hem dat betreffende het zangerig element, vlot zijn afgegaan en, dank zij zijn spran kelende fantasie en zijn gehechtheid aan de natuurlijke charme van de Italiaanse operakunst, slaagde hij erin dit uniek stuk muzikale pantomime tot een verrassende uiting van levensblijheid en ongecompli ceerd musiceergenot te maken. MEN DENKT hier niet aan vormprocé- dé's, maar aan spontane invallen, die el kaar in evenwicht houden door contrast werking en het dartele bedrijf van Arlec- chino, Pierrot en Colombina, en hun ver wanten levendig voor de geest halen. Met dit spel van klassieke figuren van het volkstheater, gehuld in het bonte klankge- wemel van een geraffineerde orkestratie, heeft Andriessen zich een Italiaan getoond, voor zover dit voor een geboren Hollander mogelijk kan geacht worden. Ik vermoed dat de voorstudies tot het, schrijven van zijn opera „Philomela" in deze zo heel anders geaarde Mascherata-partituur hun natuurlijk resultaat gekregen hebben. Hier was hij zelf zijn dichter van een onge schreven tekst; en onder het motto „leve de vrijheid" kon hij ongeremd zijn gang gaan. Welke choreograaf zou het aandurven de ze symfonische fantasie als dansspel op de planken te brengen? BERNARD HAITINK heeft zich voor Andriessens partituur met fijn gevoel voor lyrische en dramatische verhouding volle dig ingezet en het orkest vooral in de sector der blazers smulde aan de dank- Prof. dr. Erwin Ratz, president van het Internationale Mahler Gesellschaft, heeft gistermiddag in het Concertgebouw te Amsterdam in aanwezigheid van verte genwoordigers van bestuur en directie der Nederlandse Orkeststichting het erelid maatschap van genoemde vereniging ver leend aan Bernard Haitink. Prof. Ratz herinnerde aan de nu bijna 60-jarige nauwe verbinding tussen Gustav Mahler en het Concertgebouworkest, dat hij hèt Mahlerorkest noemde. Hij zwaaide lof toe aan de huidige dirigent die door uitvoeringen van de eerste, vierde en vijf de symfonie en van „Das Lied von der Erde" reeds getoond heeft de capacitei ten te bezitten om de grote Mahlertradi- tie van Amsterdam voort te zetten. Hij sprak de hoop uit dat Bernard Haitink in de toekomst zijn belangstelling ook op de minder bekende werken van Mahler, met name de zesde, zevende, achtste en negen de symfonie zal richten. Bij deze gelegen heid bood prof. Ratz de heer Haitink de partituur van de zevende symfonie aan, die als eerste deel van de nieuwe kritische uitgave van Mahlers werken is versche nen. bare gerechten, die in klank moesten wor den omgezet. Daverend succes voor de componist en voor de executanten. Na de pauze ging de Eerste Symfonie van Mahler, die tot de geschiedenis van het „Gebouw" behoort en aldus eèn re flex gaf van dat wat voorbij is. Overigens briljant gespeeld. De gastronomische coda van de feest avond hield de genodigden nog geruime tijd bij elkaar. ]os. de Klerk Het Haarlemsch Dilettanten Operette Gezelschap „Diogé" geeft ter gelegenheid van zijn 25-jarig jubileum op 15 en 16 oktober a.s. in de Stadsschouwburg te Haarlem een opvoering van de operette „Maske In Blau" van Fred Raymond op tekst van Heinz Hentschke. De vertaling is van Herre de "Vos. Het geheel staat onder leiding van de scheidende dirigent Henk Steenkist, voorzitter van het ge zelschap. Henk Steenkist is al vanaf zijn prille jeugd in het operettevak. Zijn muziekle raar was de bekende Jan Overhuys, on der wiens naam nog een operettever eniging bestaat in Amsterdam. Als de „grote tenor" van de vereniging „Excel sior" begon Henk Steenkist zijn carrière Maar het zingen alleen was hem niet ge noeg. In 1946 nam hij bij „Diogé" de di rigeerstok ter hand en later in 1955 boven dien de voorzittershamer. Het is vooral aan hem te danken dat „Diogé" geworden is tot wat het nu is. Helaas echter zal hij binnenkort wegens drukke bezigheden de functie van dirigent neerleggen, maar hij blijft het gezelschap trouw als zan ger in het koor en als voorzitter. Zijn opvolger als dirigent wordt Walter Janssens, zoon van de operettezanger Jean Janssens. In vier jaar behaalde Wal ter Janssens het einddiploma Muziekly- ceum en tegelijkertijd het Staatsdiploma voor piano en pedagogie aan het Conser vatorium. Dirigeren leerde hij van Felix de Nobel. In 1956 werd hij leider van de Amsterdamsche vereniging „Die Jonghe Haghesangers". Daarna trok hij voor eni ge jaren de provincie in, maar hij keer de terug tot de hoofdstad en werd diri gent bij „De Amsterdamsche Operette Spelers", die hij nu weer zal verlaten om de leiding van „Diogé" op zich te nemen Ter viering van zijn vijfde lustrum heeft „Diogé" een jubileum-krant uitgegeven, een feestelijk nummer, dat een aardig beeld biedt van het gezellige verenigings leven van „Diogé". Er staat een afscheids woord irj van Kick Steenkist, de regis seur, aan zijn broer Henk, een huldiging door Henk Steenkist van het zilveren ju bileum van Bep en Flip Hulsbergen als bestuursleden, die op hun beurt weer hun dirigent huldigen. Deze laatste heet, in een volgend artikel, de komende dirigent hartelijk welkom. En de souffleur draagt het zijne bij .met: „Een solist herkent men aan de benen". Ook bevat de krant een overzicht van de veertig operettes die „Diogé" in zijn zilveren bestaan heeft ge speeld. De krant dient tevens als program ma voor de voorstelling van „Maske In Blau". Naast gegevens omtrent plaatsbe spreken en rolverdeling worden uitvoerige inlichtingen verstrekt over de inhoud van deze operette. In verband met het beperkt aantal plaat sen en het grote aantal liefhebbers wordt aangeraden de toegangsbewijzen zo spoe dig mogelijk te bestellen. Het Nederlands Centraal Instituut voor Hersenonderzoek te Amsterdam, heeft af scheid genomen van zijn directeur, prof. dr. S. T. Bok, die de afgelopen tien jaren de leiding van dit instituut heeft gehad, na bijna een kwart eeuw hoogleraar in de histologie aan de Leidse universiteit te zijn geweest. Bij dit afscheid werd prof. Bok een aan hem opgedragen nummer itan de Acta Morphologica Neërlando- Scandinavica aangeboden met bijdragen van oud-leerlingen en medewerkers van prof. Bok en een samenvatting van de belangrijkste aspecten van het weten schappelijke werk van de scheidende di recteur en een opsomming van zijn publi caties. DE NIEUWE KOMEDIE en haar regisseur Erik Vos hebben zich voor de derde keer in vijf jaar aan een Molière gewaagd. Maar ditmaal is de keus niet gevallen op een goede bekende als „De school voor vrouwen" of „De schelmenstreken van Scapin", maar op een in Nederland nooit eerder gespeelde „comédie-ballet", zoals Molière er verscheidene heeft geschreven voor wat wij tegenwoordig zouden noemen „bruiloften en partijen". Puur gelegenheidswerk dus, waar geen dichterschap of psychologie aan te pas kwam, maar waarvan met genoeg humor, speels vernuft, acteerlust en uiterlijk vertoon toch wel een genoeglijk avondje amusement te maken was. Met „De heer van Pourceaugnac" heeft de Nieuwe Komedie laten zien dat dit ook in onze tijd nog heel goed mogelijk is, zelfs al moet men het daarbij doen zonder de zeer weelderige kostuums en de imposante decors waarin Molière zelf dergelijke „shows" placht te geven. IN AARDIGE, maar bepaald niet super- luxueuze kostuums van Leontien van Beur den en een uiterst eenvoudig decor van Johan Greter heeft Erik Vos dit spelletje, dat qua intrige kinderlijk simpel van op zet is, geregisseerd als een clownerie waarin niet gedanst wordt maar waarin alle dwaasheden van de „commedia dell' arte" die rijk improviserende Italiaan se speelstijl van de zestiende en zeven tiende eeuw voor een hedendaags pu bliek pasklaar zijn gemaakt. Dat daarbij het vulsel belangrijker werd dan het eigen lijke gegeven lag voor de hand, want dat gegeven omvat niets anders dan dat een slimme Napolitaanse knecht er in slaagt, een provinciaalse medeminnaar van zijn Parijse meester de aftocht te laten bla zen door hem met behulp van brallende kwakzalvers, dreigende advocaten en ge rechtsdienaars en zelfs nooit-bestaand-heb- bende vrouwen en kinderen de stuipen op het lijf te jagen. Als de provinciaal een maal de stadspoort uit is, kunnen de ech te gelieven elkaar in de armen vallen, het geen als een verrassing komt voor de beetgenomen vader van het meisje, maar stellig niet voor het schouwburgpubliek. ERIK VOS HEEFT Molières tekst niet alleen vertaald maar ook bewerkt en hier en daar aangevuld met grapjes en scène tjes uit andere Molière-stukken en comme dia dell'arte-manuscripten, een vrijheid waartoe hij bij een stuk als dit (dat men eerder als een scenario dan als een door wrocht blijspel kan beschouwen) bepaald wel het recht had. Zo is ook hier weer, zij het in beperktere mate, die eenheid van tekstschrijver en regisseur ontstaan die de grondslag van Molières eigen ver toningen heeft gevormd. Vos als regisseur heeft op deze wijze zijn inventiviteit, zijn humor en elan weer de vrije loop kunnen laten, zelfs zonder gebonden te zijn aan een tekst van enige waarde en aan ver antwoorde karakters. En dus is er een heel amusante en beweeglijke vertoning tot stand gekomen, die zelfs briljante mo menten heeft, maar waarna men toch met een ietwat leeg gevoel naar huis gaat om dat we clownerie zonder werkelijke inhoud in onze tijd niet meer gewend zijn en misschien ook door gebrek aan argeloos heid zijn ontgroeid. DE STER VAN DE Nieuwe Komedie voor opvoeringen van deze aard is altijd Peter van der Linden en deze was ook gisteravond, als de Napolitaanse schelm Sbrigani, weer de spil waar de voorstel ling om draaide. Met zwier, bravoure en levenslust, en met de beweeglijkheid van een acrobatisch danser, vulde hij het to neel en hij had waarschijnlijk nog een heel wat groter toneel kunnen vullen dan het zeer ondiepe podium van de Hilde- brandzaal waarmee het gezelschap deze keer genoegen had moeten nemen. Volle dig als traditionele kluchtfiguur (maar hoe kan het ook anders?) speelde Joop van der Donk de provinciaalse edelman op wie Sbrigani's schelmerijen gemunt zijn. Maria Verheyden was een geestig en tempera mentvol kamermeisje, Betsie Smeets een aardige jongedochter-met-bruidschat, Jan van Kasteren een keurige aanbidder en mede-intrigant, en Cees Pijpers zijn schoonvader-in-spe. De voorstelling, georganiseerd door de Volksuniversiteit, ging er bij het talrijke publiek uitstekend in. Aan het slot waren er bloemen en woorden van hulde voor Pe ter van de Linden in verband met het feit dat hij pas is onderscheiden met de Albert van Dalsum-prijs. Simon Koster Niet acht maar één. In Utrecht is de algemene vereniging van rectoren en di recteuren van scholen voor voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs opgericht. Tot dusver bestonden er acht dergelijke verenigingen in Nederland. Binnen de nieuwe vereniging zullen deze acht voort bestaan als secties «wmuMMumwwiMiwmwMwiMwywmiwiHwmMHmiiMwii»! De N.T.S.-filmserie „V for Victory", ge baseerd op de memoires van Sir Winston Churchill, wordt vreemd genoeg op weg naar de definitieve vernietiging van Nazi-Duitsland duidelijk zwakker. Waar schijnlijk is dit vooral een gevolg van het feit, dat de makers van deze rolprent, die de filmische weergave van Churchill's oor logsherinneringen is, niet de kans hadden de geestelijke strijd van de oude oorlogs leider in beeld te brengen. Een strijd, die door het steeds sterker wordende machts spel van Rusland, bij het in zicht komen van de geallieerde overwinning, een dra matisch karakter kreeg. Bij gebrek aan de mogelijkheid, dit psychisch conflict in beeld te bréngen, hadden de samenstellers er beter aan gedaan de laatste maanden van Hitler's Duizendjarig Rijk in korter bestek te behandelen. Maar al hebben ze zich al te trouw aan het tempo van de Memoires gehouden, toch blijft deze mo numentale serie alleszins onze aandacht waard. Het is tenslotte geen (zoetjesaan alledaagse) „thriller". Reclame in de Televisie I N.C.R.V.-medewerker Jan van Hillo, zelf een oud-reclame-man, richtte uitvoerig in de rubriek „Memo" de aandacht op een bezinningsbijeenkomst van reclame-advi seurs in het instituut „Kerk en Wereld Door een beslist verkeerde publiciteit is iemand, die in de „reclame-business werkt voor heel veel mensen een harde, geslepen knaap, die liefst zoveel mogelijk „verborgen verleiders" op de mensheid los laat. De verdienste van deze uitzending was, dat wij een behoorlijk aantal bekwame reclame-experts leerden kennen als man nen, die het belangrijk achten te praten over de morele en ethische verantwoorde lijkheden van hun beroep. Reclame in de Televisie II Duidelijk met de bijbedoeling de voor standers van Commerciële Televisie te behagen, heeft een medewerker van „De Telegraaf" in zijn kritiek op het weekend programma van Bussum een uitgebreide lijst geplaatst van de „TV-adverteerders", door hem in het Sportjournaal betrapt. Mopperend vraagt de criticus zich dan af. waarom de N.T.S. wel een door enige reclame gesteund Concours Hippique mijdt en niet al die door reclame-schut tingen omgeven voetbalvelden. Deze aanval is onrechtvaardig en ook een beetje belachelijk (temeer, daar de betrokken criticus het niet nodig vond te wijzen op het wel zeer commerciële ka rakter van de TV-reportage van het „Grand Gala du Disque") Immers, er is o.i. een groot verschil tus sen een incidenteel sportevenement, mede mogelijk gemaakt door de opbrengst van sterk op film en televisie gerichte reclame Advertentie I Radio Veronica 192 meter woensdag 13.45 uur Radio Luxemburg 208 meter m zondag 12 uur Een muzikaal verhaal van Annie M. G. SchmidG en Cor Lemaire ngeboden door De Amerikaanse schrijver, humorist en illustrator Ludwig Bemelmans is maan dag in de ouderdom van 64 jaar overleden. Bemelmans schreef in een goedmoedig spottende stijl. Hij heeft tal van bijdragen geleverd aan de New Yorker, Town and Country, Vogue en andere tijdschriften. Hij illustreerde vele van zijn eigen boeken en achtte zich in feite in de eerste plaats een schilder en pas in de tweede plaats een schrijver. Zijn schilderijen hangen in enkele grote musea. Tot zijn boeken behoren het in 1936 uit gekomen „The Golden Basket", de anti- oorlogssatyre „My war with the United States" (1937), „Life Class" (1939), „The Donkey inside" (1941), „Hotel Splendid" (1941), „The Blue Danube" (1945), „Hotel Bemelmans" (1946), „Now I lay me down to sleep" (1947), „Dirty Eddy", een boek dat Hollywood in het spotlicht stelt. De geïllustreerde rijmpjes, verzameld onder de titel „Madeline" bezorgde hem in 1938 zijn wereldnaam. DE MUZEN Bert Brugman jubileert. Het Neder lands Marionettentheater Bert Brugman bestaat 40 jaar. Ter gelegenheid hiervan worden Brugman en zijn medewerkers op vrijdag 12 oktober a.s. in de Singerzaal te Laren gehuldigd, na afloop van een jubi leumvoorstelling van George Gershwin's opera „Porgy and Bess", dat op die avond bij het marionettentheater in première gaat. en de wekelijks weerkerende wedstrijden van de voetbalcompetitie, die zonder om ringende reclame toch wel zouden door gaan. Ook ons is natuurlijk bekend, dat enige grote handelsondernemingen, verzot op gratis publiciteit, op vele sportterreinen (niet alleen voetbalvelden) de onvermijde lijk in het oog (van de camera) vallende plaatsen van reclame voorzien. Hoe groot onze bezwaren tegen deze op dringerige TV-adverteerders ook zijn, van de N.T.S. en de secties kan niet geëist worden weg te blijven van al die sport velden, circuits, en terreinen. Dat zou een meer dan belachelijke eis zijn. Maar wel kunnen wij het billijken, dat de N.T.S. er sinds korte tijd op uit zoveel mogelijk reclame te weren, bezwaren heeft tegen een sportgebeurtenis, die veel op één grote advertentie lijkt. In dit ver band denken wij terug aan een indoor- concours hippique, dat door levensgrote „schutting-woorden", door een beroemd stel brouwerspaarden en door de naam van de official die de prijzen uitdeelde een en al reclame was voor een goed vader lands biermerk. Waar de reclame de sport zó aan het verdringen is, horen de N.T.S. en haar ca mera's niet thuis. Al is het bier nog zo best. Jan Damshuizer HILVERSUM I 402 m. 746 kc/s. 7.00- 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. 7.10 Dagopening. 7.25 Kamermuziek (gr.). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Kna penkoor: Duitse volksliederen (gr.). 8.30 Lichte orkestmuziek (gr.). 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Geestelijke liederen. 11.10 Geen zeepbel voor Ursula, hoorspel. 12.00 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte orkestmuziek. 12.53 Grammofoon muziek of actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muziek. 13.35 Russische kamer muziek (gr.). 14.30 Lichte orkestmuziek taar. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Vrije tijd. wel besteed, licht programma. 17.30 Jazz muziek (gr.). 17.40 Beursberichten. 17.45 Amusementsmuziek. 18.05 Meisjeskoor: Friese volksliedjes. 18.30 Het Spektrum, lezingen. 18.45 Volksmuziek (gr.). 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Mededelin gen of grammofoonmuziek. 19.15 Leger des Heilskwartier. 19.30 Radiokrant. 19.50 Latijns-Amerikaanse orkestmuziek. 20.10 Salzburger Festspiele 1962: Iphigénie en Aulide, opera. 21.30 Het 21e oecumenisch Concilie te Rome 1962, lezing (11). 21.50 Gewijde muziek (gr.). 22.30 Reportage van de 2e conferentie van de Europese kerken in Nyborg (Denemarken). 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Salzburger Festspiele 1962: Iphigénie en Aulide, opera (verv.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 1007 kc/s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (Om 7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnas tiek voor de vrouw. 9.10 Kookpraatje. 9.15 Moderne muziek (gr.). 9.40 School radio. VPRO: 10.00 Inzicht en uitzicht- klaarstaan voor de medemens, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Orgelspel. 11.30 Theater orkest. 12.00 Voor het platteland. 12.05 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte orkestmuziek. 13.45 Gesproken portret'. 14.00 Kameror kest: moderne en klassieke muziek. 15.00 Van Armenwet naar bijstandwet, toe spraak. 15.10 Voor de jeugd. 17.00 Lich te gevarieerde grammofoonmuziek. 17.30 Tentoonstellingsagenda. 17.35 Licht trio. 17.50 Regeringsuitzending: Nieuw-Guinea kroniek door G. Chr. van Eek, hoofd voorlichting ministerie van Binnenlandse Zaken. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Actualiteiten. 18.30 Lichte muziek. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Het Joden- VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20 05 Lichte muziek. 20.40 Kaf en koren, wekelijkse notities. 20.50 Ra ven in het dorp, hoorspel. 21.50 Lichte grammofoonmuziek. 22.00 Roemeens or- tong: actuele problemen. 22.55 Klassieke en moderne muziek (opn.). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Ka mermuziek. 14.00 Schoolradio. 15.15 He dendaagse kamermuziek. 16.00 Beursbe richten. 11.06 Engelse les. 16.21 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Jazzmuziek. 17.50 Boekbespreking. 18.00 Pianospel. 18.10 Lekenmoraal en filosofie. 18.30 Voor de soldaten. 18.50 Radiokro niek 19.00 Nieuws. 19.40 Tenor. 19.45 Kinderweelde. 20.00 Programma over de missie. 20.15 Lichte muziek. 21.00 Amu sementsmuziek. 21.30 Praatje. 21.40 Or kestconcert. 22.00 Nieuws. 22.15 Folklore Festival. 22.35 De zeven kunsten. 22.55 Nieuws. 23.00-23.15 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG VPRO: 19.30 Op Zicht. NTS: 20.00 Jour naal en weeroverzicht. VPRO: 20.20 Boek bespreking. 20.40 Muzikaal portret. 21.05 Atelierbezoek: bezoek aan een beeldhou wer 21.30 De oude draaidoos. 21.55 Voor dracht. 22.05-22.35 Ziek zijn beter worden, medische rubriek. VOOR WOENSDAG VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.35-17.45 De Verrekijker. VARA: 19.30 De Bounty, programma over het schip en zijn historie. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.35 Be- roepenlijst: licht programma. 21.00 De montage, film. 21.50 Het is niet goed dat de mens alleen zij: documentaire over de vraagstukken van het huwelijk in deze tijd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4