Israëlisch kunstechtpaar naar ons land
1
Scherpe critiek
op rapport van
voeitu zien
van Orkestenverbond
Commissie-Witteman
DE PROGRAMMA'S
uitL.
qoed
u voor u
Romanprijs Amsterdam
voor Willem van Maanen
In tnemoriatn
Maurits Dekker
TELEVISIE
DINSDAG 9 OKTOBER 1962
v
4
-----
Wereldconcours van
moderne muziek
B. Rijdes
Gouden harpen uitgereikt
Strawinsky in Leningrad
Jan Damshuizer
Intervisie-Eurovisie
De radio geeft woensdag
7 elevisieprogramma
EEN NAUW STRAATJE IN, een klein hofje over, een stenen
trap op, en ik sta voor de huisdeur van Hannah en Abraham
"iakin (spreek uit Jachien, met de klemtoon op de laatste let
tergreep), het Jeruzalemse kunstenaarspaar, welks werk bin
nenkort te zien zal zijn op tentoonstellingen in Nederland en
misschien ook elders in West-Europa. Hier, in de schilder
achtige, typische Jeruzalemse volksbuurt Machaneh Yehudah,
zag Abraham achtendertig jaar geleden het levenslicht, in
dezelfde ouderwets-grote kamer, die nu dienst doet als atelier
en leslokaal. Want hij en Hannah, zijn Nederlandse vrouw, die
in 1956 naar Israel kwam („hier is wat te doen") houden zich
niet alleen bezig met tekenen, schilderen en het maken van
houtsneden, maar geven ook les aan kinderen en volwassenen,
onder wie verscheidene studenten van de kunstacademie
Bezalel. Hannah maakt daarbij nog artistieke poppen („ze
vliegen weg"!) en Abraham is beeldhouwer.
DAT ALLES GEBEURT merendeels 's avonds. Niet alleen
omdat dan hün drie hummels hun oudste is nog geen zes
van de vloer zijn, maar ook, omdat Abraham overdag werkt
op de geologische afdeling van de Hebreeuwse universiteit. „Ik
houd er niet van om afhankelij k te zijn van wat ik met schil
deren of beeldhouwen verdien, vandaar die baan. Trouwens,
ook daar doe ik grafisch werk."
Abraham Yakin is een rasechte Jeruzalemmer, zoals zijn
vader en grootvader dat ook waren. Een jaar geleden kreeg
hij in Parijs de Pr±x d'Art Adolphe Neuman. Hij is negen jaar
ouder dan zijn vrouw, die eerst aan de Utrechtse Tekenaca
demie „Artibus" en daarna in Parijs bij Paul Colin studeerde.
Toen zij trouwden, gaf Hannah tekenles in een krankzinnigen
gesticht in Jeruzalem. Ze moest er mee ophouden, toen hun
eerste kind kwam. Niet in de eerste plaats om de baby. „Ik
hield té veel van de mensen daar. Ik verdiepte 'me té veel in
hen. Dat werkt op je. Ik heb veel tekeningen van hen gemaakt.
En met sommigen houden we nog altijd contact." En ze laat
mij een houtsnede zien van een der patiënten: een Jemeniet,
tenger, met lange pijpekrullen.
UIT EEN MAP op de plavuizen vloer haalt ze een andere
houtsnede, een vrouw, die het leven geeft aan een kind. Hier
is Hannah op haar best. Veel van haar werk heeft het moeder
schap tot onderwerp. In het werk van haar man treft allereerst
Abraham Yakin: „Dorp in de bergen van Judaea"
Hannah Yakin: „Zwangere vrouwen" houtsnede
de zin voor het detail. Hij is naar
mijn mening het best in zijn aqua
rellen, waarin het lyrisch element
domineert: Beiden zijn nog jong
en beiden kunnen nog leren. Hun
werk toont 'een gestadige opgang.
Dr. H. L. C. Jaffé, de vroegere
onder-directeur van de Amster
damse musea en sinds kort direc
teur van het Joods Historisch
Museum in Amsterdam („De
Waag"), zag het en toonde er veel
belangstelling voor. Dat moedig
de hen aan. Een reeks tentoon
stellingen wacht hen in het bui
tenland. Hier in Israel hadden zij
zojuist een geslaagde expositie in
het Chagall-huis in Haifa. Daar
vóór was hun werk geëxposeerd
in het Artist Hgus.e itj ^ejrugalem
en in een paar kleinere shows.
Van zeventien november tot
'"nègeri 'december' zulIèhKüft' pres
taties in Utrecht te zien zijn (in
de „Utrechtse Kring"), en voor de
eerste helft van het volgend jaar
staan nog drie andere tentoon
stellingen in Nederland op het
programma: in „Het Venster" in
Rotterdam, het Goois Museum in
Hilversum en bij Magdalena
Sothmann in Amsterdam.
Burgemeester en wethouders van Am
sterdam hebben op advies van de jury
voor de romanprijs-1961, bestaande uit
mevr. Marie Schmitz, mevr. Hella S.
Haasse en de heer C. J. E. Dinaux, be
sloten deze prijs, groot 3000.- toe te ken
nen aan Willem G. van Maanen voor
zijn roman „De dierenhater".
B. en W. van Amsterdam hebben de
raad voorgesteld een subsidie van 20.000
beschikbaar te stellen voor het 37-ste con
gres en het wereldmuziekfeest van de In
ternational Society for Contemporary Mu
sic, die volgend jaar van 8 tot 15 juni in
Amsterdam worden gehouden. Het rijk
heeft inmiddels een subsidie van 21.500
toegezegd: dit is de helft van de geraam
de kosten.
Het concertgebouworkest, het Omroep
orkest en het Omroepkoor zullen aan de
manifestatie^ meewerken, voorts zullen
kamermuziekconcerten worden gegeven,
waaraan bekende Nederlandse ensembles
en solisten zullen meewerken. Er staat
o.a. een orkestconcert van alleen Neder
landse muziek op het programma.
B. en W. van Amsterdam zeggen het
voor het muziekleven van Nederland en
in het bijzonder van Amsterdam van groot
belang te achten dat de organisatie van
dit congres en het muziekfeest aan de
Sectie Nederland van de International So
ciety Music wordt toevertrouwd.
Het dierlijke in de TV rubriekjes en -filmpjes nog zo gezellig,
onze televisie-organisaties mogen zich niet
In de periode van 4 tot en met 10 okto- aansluiten bij de „oude rotten" van het
ber (7 dagen) is bijna 10 percent van de bioscoopbedrijf, die bij hun programme-
zendtijd gereserveerd voor het Dier. In rjng uitgingen van de overtuiging, dat het
dit percentage zijn ook de onderhoudende publiek voor alles vraagt om mooie meis
filmpjes opgenomen, waarin de acteurs jes kinderen en dieren,
uitsluitend levende of getekende dieren
zijn. Historische gebeurtenis
Uit geen enkele publikatie is ons geble
ken, dat de ruime aandacht, in deze week Ook in de geschiedenis yan de televisie
aan het dier besteed, te maken heeft met 7a' donderdag, 11 oktober 1962 een belang
de gevoelens, die op Wereld-Dierendag rijke plaats gaan innemen. Dan immers
(4 oktober) sterker dan anders in ons op- 7-aI het modernste communicatiemiddel, de
wellen. (Voor een goed begrip: wij heb- Televisie, miljoenen mensen in staat stel-
ben een kanarie en goudvissen; en, als 'en> aanwezig te zijn bij de opening van
wij een tuin hadden, zouden er zeker nog een Concilie, een algemene vergadering
een hond en wat duiven bij komen). van de bisschoppen van Rome, de Paus.
Wij moeten derhalve aannemen, dat de Ee« vergadering, waarbij ook tientallen
omroepverenigingen door een reeds vaker waarnemers van andere Christelijke Ker-
gesignaleerd gebrek aan onderling over- ken aanwezig zullen zijn.
leg er toe gekomen zijn, zoveel dierlijk Groot is het getal der rooms-katholie-
element voor de opbóuw van een week- ken, die hopen dat hun kerk door dit Con-
programma te gebruiken. cilie een opbloei van het Christelijk leven
Natuurlijk gunnen wij onze „trouwe 7al bewerkstelligen; zulks mede door aan-
viervoeters" en onze „gevleugelde vrien- passing van de kerkelijke tucht aan de
den" gaarne zoveel aandacht. moderne tijd.
Gezien echter de behoeften van de rede- Nog groter is het aantal dergenen (bin-
lijke tweevoeters, die ook wel mensen ge- °en en buiten de Rooms-Katholieke Kerk),
noemd worden, vinden wij het genoemde die vur'g hopen, dat dit concilie zal bij-
percentage van tien percent wel een beet- I dragen tot een hechtere samenwerking
je aai: de hoge kant. Al zijn die dieren-
Advertent ie
na ,SddI isoma
rrsrrtojf
in tifjrj
De schrijver Maurits Dekker is gestor
ven. En ik moet afscheid van hem ne
men, wil dat in het openbaar doen om
dat hij daar recht op heeft. Want zijn le
ven lang heeft hij ten overstaan van allen
die hem lezen wilden uitgesproken wat
hem bewoog. Wij, zijn vrienden, weten
hoeveel hem dat kostte, hoeveel tegenstand
hij moest overwinnen van een zwak li
chaam en welke spanningen in hem leef
den als hij schreef omdat hij moest schrij
ven. Daarom dit eresaluut.
Als vriend had Maurits Dekker bijzon
dere kwaliteiten. Voor een deel dezelfde
die ook in zijn werk tot uiting kwamen,
een onuitputtelijke fantasie en belangstel
ling waardoor hij zijn gesprekken een ori
ginele inhoud gaf, en in het bijzonder een
slagvaardige humor die op grote wend
baarheid van geest berustte. Een avond met
hem en zijn vrouw betekende bij voor
baat een avond van opbeurende vrolijk
heid. Maar meer dan dat. Wie de achter
gronden van zijn leven leerde kennen be
greep dat alleen een vitaliteit die zich
voortdurend met tegenslag en teleurstel
ling had gemeten, gevoegd bij een warm
hart en begrip voor menselijke betrekke
lijkheid, hem zolang staande kon houden.
Ik heb mij er dikwijls over verbaasd dat een
man, wiens beide ogen wijd openstonden
en die bittere conclusies kon trekken uit
wat hij waarnam, zo weinig van ver
bittering blijk gaf, en dat een zo kwetsba
re geest erin slaagde ten bate van ande
ren sterk te blijven. Zijn spot en zelfspot
waren een dubbele muur om zijn gevoe
ligheid, maar in bijzondere ogenblikken
schaamde hij zich niet voor de bressen
daarin.
In de samenleving was het de mens
die hem in het geweer bracht, elke aan
randing van diens vrijheid en veiligheid
leidde onmiddellijk bij hem tot fel pro
test, geschreven of gesproken. Binnen
vier muren, in kleine kring, zoch hij even
zeer de mens en oordeelde mild omdat
hij hen, die hem nastonden, aanvaardde
zoals ze waren, met hun goede eigenschap
pen maar ook met hun tekorten. Hij was
op zijn vrienden gesteld en liet dat niet
bij woorden, zoals van hun kant zijn
vrienden geprobeerd hebben iets voor hem
te betekenen. Als een uit hen schrijf ik
deze regels ten afscheid, omdat ik hem
diep erkentelijk ben voor wat hij meer
gaf dan nam, en omdat ik weet dat zij
hem goed gedaan zouden hebben. Vale,
Maurits, amicissime!
De eerste exemplaren van „De gouden
Harp", een nieuwe bekroning van hen die
zich bijzonder verdienstelijk hebben ge
maakt voor de Nederlandse lichte muziek,
zijn uitgereikt aan de onlangs gepensio
neerde componist-musicus-dirigent Hugo
Groot en de ruim 70-jarige componist-tekst
schrijver Ferry van Delden, die ongeveer
zevenduizend composities op zijn naam
heeft staan („We gaan naar Rome",
„Rats, Kuch en Bonen", e.d.). De uit
reiking geschiedde tijdens de in Amster
dam gehouden derde reünie der lichte
muziek, georganiseerd door het 'Comité
voor Nederlandse Amusementsmuziek Co-
namus, die mede in het teken stond van
het zilveren jubileum van de bijna 250 le
den tellende vereniging van woord- en
toondichters der lichte muziek (w.t.l.).
Advertentie
iviCCinn 3 rv/r.u/c.i\o ncipcn: l.i cijii
Po«,£ tegen hc*fdpnn, kiespijn, Woest, ®rie|
nep,
bij
geviBfe M Ver
krijgbaar in etuis met 6 poeders maar ook in
een hanc#kepl^tic BUIS-4TO"M4EEK (met 6
verJflJiA V 9 mT
verll JfJ %#a|tuwliSS1\
MEENK'S POEDER^Jjelpen! Er zijn Meenk's
Poeders tegen hoofdi^Wkiespijn, hoest, griep,
diarrhee, influenza, rht^iatiek, koortsigheid bij
gevatte kou, periodieg pijnen enz. enz. Ver
krijgbaar in etuis met*6 poeders maar ook in
een handige plastic HUISAPOTHEEK (met 6
verschillende etuis 6 poeders), zonder prijs
verhoging. Vraag uw drogist.
■leenk's
aai_ook in
een h
(met 6
verschllen
ndir prijs
wrliAoim» Vm
De 80 jaar oude maestro, Igor Strawins
ky was tijdens zijn eerste concert in zijn
geboortestad, de voormalige 1 tsaristische
hoofdstad St. Petersburg, in topvorm. De
Leningraders bereidden Strawinsky een
daverende ontvangst. Na elke vertolking
kreeg hij een staande ovatie van vijf mi
nuten. Hoewel zichtbaar vermoeid gaf de
dirigent nog een toegift, zijn eigen arran
gement van de traditionele „Wolga Boots
man".
Van Gogh-expositie. Maandag is in
het Nationale Museum van Warschau een
tentoonstelling van honderd schilderijen en
tekeningen van Vincent van Gogh ge
opend. De werken zijn afkomstig van ver
scheidene Nederlandse musea en particu
liere collecties.
HET VERBOND van Verenigingen van Leden der Nederlandse Symfonie-orkesten
heeft thans een nota doen verschijnen waarin het zjjn mening heeft neergelegd over
het derde rapport van de Commissie-Witteman tot advies aan de staatssecretaris
inzake de positie der Nederlandse orkesten en hun leden. In deze nota wordt allereerst
de vraag gesteld: waarom bestaat de Commissie-Witteman? De Raad voor de Kunst
is competent om adviezen te geven, ook over het orkestwezen. Bovendien herinnert
de nota eraan dat het Orkestenverbond meermalen bezwaar heeft gemaakt tegen de
samenstelling van de commissie, waarin belanghebbenden en deskundigen uit de
orkestwereld zijn geweerd. „De resultaten zijn dienovereenkomstig: het rapport geeft
op een aantal punten bepaald niet bljjk van grote bekendheid met de situatie in de
orkesten zelf".
DE COMMISSIE heeft, aldus de nota
het gebrek aan deze deskundigen zelf
trachten op te vangen door het horen van
orkestbesturen, -leiders, en organisaties
van orkestmusici. Dat de commissie van
het Residentie-Orkest afzonderlijk is ge
hoordsnoemt het verbond een merkwaar
dig meten met twee maten. De nota on
derschrijft de conclusie van de commissie
dat de subsidiëring niet alleen betrekking
dient te hebben op de salarissen en so
ciale lasten van de musici, maar ook op
de pensioenkosten en salarissen van diri
gent, zakelijk leider en administratief per
soneel. Het ware te wensen dat de staats
secretaris gehoor gaf aan de verlangens
die de commissie in haar eerder versche
nen rapporten op dit punt heeft geuit.
Over de classificatie zegt de nota het
verheugend te achten dat het aantal klas
sen tot drie is teruggebracht en dat het
salarispeil van de „overige orkesten" daar
door wordt opgetrokken. Merkwaardig is
alleen, zo zegt de nota, dat deze maat
regel niet gepaard is gegaan met een al
gehele optrekking van het salarisniveau
tot een peil dat het verbond reeds vele
jaren heeft bepleit.
DE COMMISSIE VINDT dat de positie
van het Concertgebouworkest voldoende
wordt gegarandeerd door een salarisver
houding van 20 percent boven dat van de
orkesten in klasse drie. Dit standpunt
geeft het Orkestverbond ernstig te denken
„zeker wanneer men in aanmerking neemt
dat vele leden van dit orkest lager gesa
larieerd zullen worden bij handhaving van
de voorstellen. Het verbond meent dat de
salarissen van de leden van het Concertge
bouworkest in een bepaalde verhouding
moeten staan tot die van de volgende
groep, waarbij inbegrepen alle orkesten
van het Nederlandse orkestwezen. Een op
het wereldpodium zo representatief en
voor de culturele faam van Nederland zo
onschatbaar orkest als het Concertgebouw
orkest dient geheel anders te worden ge
honoreerd. In ieder geval zou het sala
rispeil van dit orkest ten opzichte van dat
der overige orkesten zodanig moeten lig
gen dafc het daarmee in staat wordt ge
steld die krachten aan te trekken die het
ter handhaving van zijn internationaaal
niveau nodig heeft".
De instelling van een zogenaamde tus-
groep acht het Verbond onaanvaardbaar
zeker wanneer wel de tuttistrijkers maar,
om onnaspeurbare redenen de contrabas
sisten en de tweede blazers niet daar
van worden uitgesloten.
„DE SALARIëRING van de orkestle
den" noemt de nota het kernpunt. Het
verbond vindt het dan ook begrijpelijk
dat de commissie het salarisvraagstuk,
hoewel dit niet tot haar opdracht behoor
de, in haar beschouwingen heeft opgeno
men. De conclusie waartoe zij komt acht
het verbond echter zeer onbevredigend.
„Sinds jaar en dag is door ons betoogd
dat het beroep van orkestmusicus moet
worden gewaardeerd op een salarispeil
dat met dat van het middelbaar onder
wijs overeenkomt. Zo lang dit niet het
geval is zullen alle problemen blijven be
staan". Het aanvangsalaris dat de com
missie voorstelt voor de laagst bezoldigde
musici is onaanvaardbaar. Heeft de com
missie de orkestmusicus, aldus wordt in
de nota gevraagd, vergeleken met een
ongeschoolde aankomende schilder, die
5.028 verdient, met een reinigingsamb
tenaar, die aan aanvangsalaris van 5.228
ontvangt, en met een politie- of brandweer
employé wiens aanvangsalaris 5.822 'be
draagt? (beide laatsten ontvangen boven
dien vergoeding voor werkkleding enz.).
In dit licht beschouwd zijn de salaris-
voorstellen van de Commissie-Witteman
beschamend". Jarenlang, zo vervolgt de
nota, hebben belanghebbenden er boven-
van alle Christelijke Kerken. Ofschoon de
eigenlijke beraadslagingen later zullen be
ginnen, juichen wij het toe. dat de K.R.O.
a.s. donderdag door een rechtstreekse re
portage (van 8.30-12.00 uur 's middags)
ook Nederland de kans biedt, de openings
plechtigheden bij te wonen.
Want het gaat om een wereldomvatten-
I de gebeurtenis, die voor het eerst in de
geschiedenis van het Christendom door
film en televisie in beeld gebracht kan
worden.
Intervisie, het Oosteuropese televisienet,
heeft besloten met de Westerse Eurovisie
te spreken over een formele uitwisseling
van programma's.
Het besluit werd verleden week genomen
I tijdens een vergadering van de internatio-
nale radio en tv-vereniging in Oost-Ber-
lijn.
Van een dergelijke uitwisseling tussen
oöst en west zouden miljoenen kunnen
profiteren.
De besprekingen hierover zullen in het
I voorjaar van 1963 te Helsinki gevoerd
worden.
HILVERSUM I. 402 m 746 kc/s. 7.00-
24.00 NCRV.
NCRV7.00 Nieuws en SOS-berichten.
17.10 Dagopening. 7.25 Klassieke grammo-
foonmuziek. 7.45 Vandaag, radiokrant.
8.00 Nieuws. 8.15 Volksliederen (gr.). 8.30
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de
zieken 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de
vrotlw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.15
1 Morgendienst. 10.45 Samenzang. 11.15 Voor
de jeugd. 11.40 Lichte grammofoonmuziek.
12.30 Mededelingen ten behoeve van land-
I en tuinbouw. 12.33 Meisjeskoor en instru
mentaal kwintet. 12.53 Grammofoonmu
ziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws.
13.15 Instrumentaal licht kwintet. 13.55
Moderne kamermuziek (gr.) 14.50 Wie
luistert mee?, lessen in het muziek be
luisteren. 15.20 Pianorecital: Moderne en
klassieke muziek. 15.50 Bijbelvertelling
voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15
Lichte grammofoonmuziek. 17.40 Beursbe
richten. 17.45 Licht ensemble. 18.05 Klas
siek pianorecital (gr.). 18.30. Het spec
trum: lezingen. 18.45 Jodelzang en licht
ensemble (gr.). 19.00 Nieuws en weer-
praatje. 19.10 Mededelingen of grammo
foonmuziek. 19.15 Leger des Heilskwar-
I tier. 19.30 Vandaag, radiokrant. 19.50 Licht
instrumentaal kwartet. 20.10 Trompet met
orkestbegeleiding (gr.). 20.20 Concertge
bouworkest en solisten: Klassieke en mo-
dien voor gestreden het aantal dienstja- derne muziek. 21.20 Het 21e oecumenische
OMA
WIL BEST
OP DE
KINDEREN
PASSEN
Gelukkig is de tijd voorbij, waarin een vrouw alleen goed
was voor stoppen, koken en stofzuigen. Zij is uw com
pagnon en kameraad. Vraag oma maar eens op de kinderen
te passen (dat vindt zij heerlijk) en laat u zich met uw vrouw
eens door en door verwennen in een leuk café of een
gezellig restaurant, waar u desgewenst met de unieke
Horeca-cheques kunt betalen.
Chequeboekjes a 10.- of f 25.-, in coupures van 2.50
verkrijgbaar bij: Bedrijfschap Horeca, Koninginnegracht
58-59, Den Haag (giro 63.53.00; vermelden: Chequeboekje).
i"nJnso
guv esBjne
concilie te Rome 1962 (III), lezing. 21.40
Lichte grammofoonmuziek. 21.50 Kante
keningen. 22.05 Geestelijke liederen. 22.30
Nieuws. 22.40 Avondoverdenking 22.59
Concertgebouworkest (verv.). 23.20 Lichte
grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
19:30 VPRO 20.00-24.00 VARA
VARA: 7.00 Nieuws 7.10 Ochtendgym
nastiek 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte ochtendklanken (gr.). (Om 7.35 Van
ren gezien hef bescheiden salarisniveau te
rug te brengen van 20 op 14. De com
missie heeft met een slag het aantal ja
ren weer op 18 gebracht".
DAT DE COMMISSIE voorstelt de or
kestbesturen in de gelegenheid te stellen
de salarissen „indien zij de middelen weet
te vinden in vrijheid van handelen te ver
hogen met viaximum vijf percent, hetzij
collectief, hetzij individueel" geeft, aldus
het Verbond, blijk van onvoldoende in-
zicht in de werking van een salaris-rege- I de voorpagina, praatje.)" 8.00 Nieuws en
ling als de commissie heeft opgesteld. Dat socialistisch strijdlied 8.18 Lichte gram-
het ene orkestbestuur de middelen daar- mofoonmuziek. 8.40 Orgelspel. 9.00 Och-
voor wel weet te vinden en een ander niet tendgy'mnastiek voor de vrouw. 9.10 Kook-
of slechts ten dele, maakt die classificatie praatje. 9.15 Klassieke orkestmuziek (gr)
tot een farce. Nog kwalijker zaak vindt 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Inzicht en
het verbond het dat men individueel vijf uitzicht, praatje. 10.05 Morgenwijding
percent extra zou mogen krijgen; dit zou VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Specia
willekeur, jalouzie en dergelijke verschijn- liteitentheater. (Herh. v. zaterdagavond
selen in de orkesten tot gevolg hebben. jl.) 12.00 Voor het platteland. 12.05 Lichte
De commissie adviseert de toekomstige grammofoonmuziek (12.3012.33 Medede-
ontwikkeling over enige jaren weer in stu- lingen ten behoeve van land- en tuinbouw)
die te nemen. Het is echter naar de me- 13.00 Nieuws. 13.15 Italiaans ensemble met
mng van het verbond ten enemale onjuist zangsolist. 13.45 Geproken portret. 14.00
met deze nieuwe studie enige jaren te Weerklank, muziek-revue. 14.45 Zang met
wachten. „Men drage deze studie onmid- gitaarbegeleiding 15.00 Hoe worden we
dellijk op aan het lichaam dat daarvoor geregeerd?, lezing. 15.10 Voor de jeugd
is geschapen namelijk de Raad voor de 17.00 Promenade-orkest. 17.30 Tentoon-
Kunst Wacht men enige jaren, dan zal stellingsagenda. 17.35 Licht instrumen-
blijken dat de situatie zich steeds verder taal trio. 17.50 Regeringsuitzending: Geven
in ongunstige zin ontwikkelt". en nemen. Nuttige wenken voor goedwil
lende weggebruikers. (En wie wil dat niet
zijn?). 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20
Actualiteiten. 18.30 Tango-rumba-orkest.
19.00 Voor de kinderen. 19.10 VARA-varia
en lichte grammofoonmuziek. VPRO
19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws
20.05 Lichte orkestmuziek met zangsolis-
filmdocumentaire. NTS. 20.00 Journaal I fofo Ké£
7AnlRk°?,2?620oTeleV1Zie;- 2°'3y MuzI®k"m°- de Pauze (22.30-2240): Nieuws. 23.45 We-
zaïek 21.15 De vreemde zaak van de kos- reldkampioenschap biljarten Anker-kader
99*70 t fdmdocumentaire. 22.10- 71/2. 23.50 Filmmelodieën (gr.). 23.55-24 00
22.30 Toonkunst op de keien gefilmde Nieuws,
reportage straatmuzikantenconcours in BRUSSEL 324 m.
Amsterdam. 12.0o Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon
muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Filmmu-
ziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws
^.OO Voor de kinderen. NTS: 13.15 Kamermuziek. 14.00 Schoolradio.
1735 Jeugdjournaal. CVK/IKOR/RKK: 15.00 Gitaarmuziek. 15.40 Kamermuziek
17.45-18.05 Logboek, programma over de 16.00 Beursberichten. 16 06 Engelse les'
Bijbel voor de jeugd. KRO: 19.30 Van on- 16.21 Lichte orkestmuziek 17 00 Nieuws'
ze sportredacteur. NTS: 20.00 Journaal en 17.15 Hoorn en piano. 17.35 Kamermuziek'
weeroverzicht. KRO: 20.20 Actueel beeld- 17.50 Boekbespreking. 18.00 Harprecital
magazine. 21.00 Piste, variétéprogram- 18.10 Lekenmoraal en filosofie 18 30 Voor
ma. 21.40 De grenzen van het leven, do- de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00
cumentair programma (deel I). 22.30- Nieuws. 19.40 Amusementsorkest 20 00 Pi-
22.40 Epiloog, anorecital. 20.15 Wiener Festwochen 1962:
VOOR DINSDAG
AVRO: 19.30 Tot heil van mens en dier,
VOOR WOENSDAG