Amsterdam akkoord met Van Gogh-museum Indrukwekkend solotoneel in „Happy Days" de nieuwe Hem- kippensoep is uit DE PROGRAMMA'S T entoonstelling .Idee 62" Gulbransen overleden TELEVISIE Cilly Wang gaat Nestroy spelen Ouders van Eindhovense vondeling trouwen Minimale handeling in nieutc stuk van Beckett m DONDERDAG 11 OKTOBER 1962 NEGEN MUZEN Expositie in „De Ark Bob Buys De radio geeft vrijdag 7 elevisieprogramma DE TITEL van het jongste stuk van Beckett, gisteravond ten tonele gevoerd door de toneelgroep Studio in de Brakke Grond te Amsterdam, doet wel iets ge heel anders vermoeden dan men in feite te zien krijgt. Beckett heeft namelijk de ontwikkelingslijn die we uit zijn andere stukken: „Wachten op Godot' en „Fin de Partie" al kenden nog verder doorge trokken en ons opnieuw met zijn som bere visie op het ontluisterde menselijk bestaan geconfronteerd. Dezelfde grond gedachte is hier, maar ditkeer tot het uiterste versoberd, opnieuw uitgedrukt: Het menselijk bestaan is absurd. De mens is principieel eenzaam. We houden ons in leven met illusies over waarden die we ons inbeelden en over contact met anderen dat in wezen onmogelijk is. WAREN HET IN „Wachten op Godot" nog 4 min of meer normale personen in een opzichzelf bestaanbare situatie die zich met het zelfbedrog over een mogelij ke komst van Godot op de been hiel den, in „Fin de Partie" hield de situatie al veel minder verband met de werkelijk heid. Een verlamde, blinde man was daar alleen met zijn bediende in een uitgestor ven wereld overgebleven, terwijl zijn ouders nog voortvegeteerden in een twee tal vuisnisemmers. In „Gelukkige Dagen" is slechts één vrouw overgebleven en die zelfs eigenlijk nog maar half. Zij steekt tot haar middel in een hoop zand en blijft daar het hele deel voor de pauze, terwijl we zo nu en dan vaag iets merken van het bestaan van een man aan de andere kant van de heuvel. Het spreekt vanzelf dat de omstandigheden van deze vrouw symbolisch bedoeld zijn voor het vol maakt aan banden gelegde betekenisloze bestaan dat de mens hier op aarde leidt. Alles wat we normaal onder „leven" ver staan is deze vrouw ontnomen en toch vleit ze zichzelf voortdurend met de ge dachte dat haar bestaan vol wonderen is; ze dankt de schepper voor zijn vele wel daden en geeft zichzelf telkens schijnbezig- heden met geen ander doel dan de tijd te vullen. HAAR MONOLOOG wordt maar een en kele keer onderbroken door een snauw van haar onzichtbare man, met wie ze deson danks, naar ze zich wijs maakt, een le vendig contact onderhoudt. Het is duidelijk dat de beperkingen die de schrijver zich- Advertentie De Hero-koks trokken krachtige bouillon van het malse, blanke vlees van jonge kippen.Zijtoverden met kostelijke ingre- diënten.Zij keurden en kookten en proef den. Nooit werd er met zoveel geestdrift zó'n smakelijke soep bereid! U ZIET DE STUKJES KIP Een rasechte kippensoep... alsof U ze zélf gemaakt had... zie al die stukjes mals kippenvlees...snuif de geuropvan die krachtige kippenbouillon en proef... Laat man en kinderen meegenieten. Wat een nieuwe mogelijkheden voor Uw maaltijden! zelf en de actrice in die rol oplegt het uiterste vergen van zijn schrijftalent en haar speeltalent en trouwens ook van het geduld van het publiek. In het deel na de pauze wordt dit alles overigens nog toegespitst omdat de vrouw dan tot haar nek in het zand blijkt weg gezakt en ze dus uitsluitend met haar stem en wat mimiek het totaal ontbreken van actie of enige ontwikkeling in de situatie moet wegspelen. Zelfs tot Beckett moet het toen zijn doorgedrongen dat er op de ze wijze toch eigenlijk geen sprake meer is van toneel, want tegen het slot laat hij de onzichtbare echtgenoot toch nog te voor schijn komen in een laatste, (natuurlijk) mislukkende poging om zijn vrouw te be reiken. Dan komt er, mèt de mogelijk heid tot dialoog tussen hen beiden, ten minste ook weer een vleugje dramatiek op de planken, waar voordien ernstig ge brek aan was geweest. BECKETT VALT, om de handelingsloze tijd te vullen trouwens telkens terug op al eerder gebruikte trucs: Nog slechts vegete rende, half imbeciele gesprekspartners, op rakende medicijnen die de tóestand zou den kunnen verlichten, het inlassen van verhaal-episoden, maar hij kan slechts een enkele maal werkelijk boeiend door een zekere poëzie die echter ook in, dit stuk weer herhaaldelijk verzandt in redeloos gewauwel. Verschillende motieven die even worden aangeduid, zoals de mogelijkheid tot zelfmoord, worden helaas losgelaten vóór ze zijn uitgewerkt en andere motie ven als de telkens terugkerende parasol zijn zelfs voor iedere verstandelijke inter pretatie ontoegankelijk. Wel is het deel voor de pauze zo nu en dan vermakelijk door de rake bespotting van de beuzela rijen waarmee mensen zich wijs kunnen maken nuttig bezig te zijn: tanden poet sen, lezen, kletsen etc. Hier heeft Andrea Domburg' ook razend knap gebruik ge maakt van de schaarse mogelijkheden tot spel die Beckett haar gelaten had. Van het deerniswekkende zelfbedrog heeft zij de tragische èn de komische kanten onmis kenbaar doen voelen. Ze werd daarin, de enkele maal dat dat was voorgeschreven, afdoende terzijde gestaan door Ad Noy- ons. OMDAT WERKELIJK TONEEL toch eigenlijk alleen bestaan kan bij de gratie van woord en wederwoord had regisseur Van Iersel terecht gedaan wat hij kon om het publiek zo goed mogelijk die rol van „gesprekspartner" te laten spelen. Men had het in de zaal toch al moeilijk genoeg om wezenlijk contact te krijgen met dit toneelgebeuren omdat de absurde conditie van deze vrouw ieder inleven onmogelijk maakte. Het was dus goed dat de door Wim Vesseur prachtig uitgebeelde zand heuvel zo ver mogelijk de zaal in was ge plaatst. Ook overigens had Van Iersel door nauwkeurige tekstregie en belichting het mogelijke gedaan om het ontbreken Premières van „Theater". De toneel groep „Theater" geeft in de Arnhemse stadsschouwburg op zaterdag 20 oktober de eerste voorstelling van „Verlos ons van de Boze", een toneelspel van Jan Staal. Op zaterdag 3 november heeft de eerste voor stelling plaats van Tolstoi's „Oorlog en Vrede" in de toneelbewerking van Alfred Neumann. De regie heeft Irena Babel, di rectrice van het Pools Theater te War schau. Predikaat voor danspedagogen. „Om het publiek eens en vooral tegen beun hazerij op dit gebied te beschermen" zal de Nederlandse Beroepsvereniging van Danskunstenaars 7 oktober een predikaat „erkend pedagoog klassieke danskunst" verlenen aan een aantal balletpedagogen. De erkende balletpedagogen ontvangen een certificaat en mogen een plaquette voeren met „School Klassieke Danskunst" of „Academie Klassieke Danskust voor Be roepsopleiding en Amateurs". Aanvragen van niet-leden om erkenning zullen door een speciale commissie worden onderzocht. Ballet Marjo naar Verenigde Staten. Op zondag 14 oktober zal mevrouw Puck Goekoop-Santhagens met vier leden van haar balletgroep Marjo van Schiphol ver trekken voor een tournee van een maand door de Verenigde Staten van Amerika. Deze leden zijn: Sylvia Spelter, Conchita Schalkwijk, Tineke Houtkamp en Huib de Groot. Mevrouw Goekoop heeft namelijk van de Association of American Colleges het verzoek ontvangen om met leden van haar ballet voorstellingen te komen geven aan een aantal universiteiten. Grote giften van Ford Stichting. De Amerikaanse Ford Stichting heeft dinsdag bekendgemaakt, dat zij aan negen erkende toneelgroepen in de Verenigde Staten gif ten van in 'otaal 6,1 miljoen dollar '.--eft gegeven. Naar verluidt is dit het hoogste bedrag dat een Amerikaanse filantropische instelling ooit op toneelgebied heeft ge geven. Andrea Domburg en Ad Noyens in „Happy Days" van Beckett. van iedere enscènering te doen vergeten. De Nederlandse tekst van Jacoba van Velde stamde kennelijk uit het Engels waar enkele te letterlijk vertaalde uitdruk kingen voor „God, help me" en „I suppo se" nog aan herinnerden. Zelfs wie van dit soort toneel houdt zal toch met spijt constateren dat Beckett zich eigeplijk sinds „Fin de Partie" niet wezenlijk vernieuwd heeft en ons precies dezelfde boodschap in goeddeels dezelfde vorm opdist. Een troost is het dan te we ten dat hij op deze weg van het geleidelijk elimineren van alles wat op de realiteit en toneelspelen slaat, nu niet verder meer kan gaan. Hans van den Bergh „Naamloos" staat op de uitnodigings kaart voor de expositie, die thans, tot 3 november, in De Ark gehouden wordt. De auteur van de hier te bezichtigen schil derijen leeft niet meer en zijn familie wenste zijn naam niet bekend te maken om ons onbekende redenen. Mij werd ndg verteld dat betrokken figuur ongeveer veertig jaar geworden is. Het vertoonde loopt wel enigszins uiteen. Het stamt uit verschillende periodes. Enige weinig fraaie stillevens zullen wel uit het begin zijn. La ter worden deze onderwerpen mooier be handeld. Er is een landschapje. Verder ontmoet men vooral portretten en figuur stukken, waarvan vele typische atelier stukken zijn. De kwaliteiten lopen ook hier uiteen, maar dat in ipindere mate dan bij de stillevens. Het is duidelijk dat de mens de schilder het meest inspireerde. Van die portretten bevielen mij de nummers 8 en 21 het meest. Nummer 8 is met ple zierige vaart gedaan. Nummer 21 zit goed in elkaar, is van een vakmanschap, dat men maar weinig in De Ark ontmoet. Het zelfde model vermoedelijk of een model van dan toch wel zeer dezelfde geest was aanleiding tot de beste figuurstukken, die van een aangename lichte kleur zijn. Op die beste zaken was een bevredigend ver volg mogelijk geweest. In de Europahal van het RAI-gebouw in Amsterdam is vanmorgen de tentoonstel ling van huishoudelijke apparatuur „Idee 62" geopend door drs. J. H. D. van der Kwast, algemeen directeur van de Konink lijke Nederlandse Jaarbeurs. Hij zei on der meer, dat na de mechanisatie en auto matisering in de industrie thans ook een verdere mechanisatie en automatisering van de werkzaamheden in de gezinshuis houding voor de deur staat. „De toepas singsmogelijkheden van moderne huishou delijke apparatuur zijn vaak in niet onbe langrijke mate mede afhankelijk van het indelingspatroon van onze woning. Maar ik vtaag mij af of wel met voldoende oog voor de ontwikkelingen van de leefcultuur wordt gebouwd in deze moderne tijd". Hij wees er op, dat op deze tentoonstelling ook de aspecten van een functionele indeling van de woning wordt gewezen. De heer Van der Kwast was ingeleid door de directeur van de N.V. Raigebouw, mr. Th. van der Meer, die mededeelde, dat „Idee 62" is gebaseerd op de jaarlijkse „Ideal Home Exhibition" in Londen. De expositie, is tot en met 21 oktober geopend. De Noorse schrijver Tryge Gulbranssen Is gisteravond onverwacht overleden. Hij was 68 jaar. Gulbranssen werd in de der tiger jaren beroemd door zijn trilogie waarin het leven van de boeren in het oosten van Noorwegen beschreven wordt: „En eeuwig zingen de Bossen", „Winden waaien om de rotsen", en „De Weg tot elkander". Deze drie romans verschenen in dertig verschillende talen en er wer den meer dan zeven miljoen exemplaren van verkocht, de trilogie is onlangs ver filmd door een Duitse maatschappij. t Gulbranssen werd geboren in Oslo. In het begin van de jaren '20 leidde hij enige tijd een tabaksfirma, waarna hij omzwaaide naar de journalistiek. Hij schreef voornamelijk over sport en werd vicevoorzitter van de Noorse Atletiekbond. Bij de Olympische Spelen die in 1920 in Antwerpen werden gehouden was hij lid van de jury. Sinds 1940 heeft Gulbrans sen als boer gewerkt in Eidsberg ten zuid westen van Oslo. Hier heeft hij tot zijn dood gewoond. Zonder hoofdelijke stemming heeft de Amsterdamse gemeenteraad gisteren het voorstel betreffende het Rijksmuseum „Vincent van Gogh" te Amsterdam aan vaard. De raad besloot dat de gemeente de kosten voor de verwerving van enkele villa's aan de Paulus Potterstraat, de Van CILLY WANG is allang geen onbeken de meer in Haarlem. Ze gaf hier al verscheidene voorstellingen, die aan be langstelling nooit te kort kwamen. Men kent haar als het kleine dansende vrouw tje, dat de kunst verstaat om geheel al leen een zaal voor toeschouwers eeVi avond lang te boeien. En dit zonder een woord te zeggen, alleen door beweging en mi miek. Maar Haarlem kent haar nog niet als voordrechtskunstenares. De gelegenheid haar van die kant te leren kennen biedt zij in haar optreden van 18 oktober a.s. in de Stadsschouwburg te Haarlem. HET PROGRAMMA van voor de pau ze is samengesteld uit oude pantomimi sche nummers, waaronder er enkele zijn, die hier nog niet eerder werden ver toond, zoals „De koude schotel", „De dirigent" en „Het begin". Na de pauze echter zal Cilly Wang mime en dans be geleiden met haar stem en wel in ge deelten uit toneelstukken van Johann Nes troy. Dit jaar gedenken de Weners zijn honderdste sterfdag. Cilly Wang, die zelf van oorsprong ook Weense is, brengt hem op haar manier hulde met dit aan Nestroy gewijde onderdeel van het programma. JOHANN NESTROY was een komedie schrijver, die zijn gegevens vooral vond in Weense leefgewoonten en frivoliteiten in zijn beginperiode leken zijn stukken nog weinig zinvols te zeggen, maar la ter wist hij er meer inhoud aan te ge ven en kregen zijn hoofdfiguren een dui delijk karakter. In de stukken uit deze laatste tijd lastte Nestroy veelal gedeel ten in, die eigenlijk weinig met het ge geven zelf hadden te maken, maar waar in hij een uitlaatklep vond voor gedachten, die hij extra naar voren wilde brengen, lenen voor haar kunst. „Die schlimme Deze inlassingen noemt men wel: „cou- Bube der Schule", „Die Faschingsnacht" plets". Ze werden op muziek en dansend, en de „Wiener Heurigen" zijn de stuk- al dan niet gezongen, door hem zelf of ken, waaruit zij de couplets zal voordra- door de hoofdrolspeler gebracht. Op deze gen. Haarlem is de stad, waarin de Nes- couplets nu, heeft Cilly Wang haar keuze troy-huldiging van Cilly Wang in pre> laten vallen, omdat ze zich zo bij uitstek mière gaat Cilly Wang in „Die Faschingsnacht" van Nestroy. de Veldestraat en het Museumplein, waar het museum komt, zal dragen. Ook zal de gemeente zorg dragen voor het slopen van de panden en het bouwrijp maken van het terrein. Alle raadsfracties uitten hun grote waar dering voor de geste van de familie Van Gogh, om in samenwerking met het rijk een speciaal museum in Amsterdam te stichten, waar een groot aantal werken van Vincent van Gogh in het bezit van de familie kan worden ondergebracht. Ook de gekozen plaats voor het nieuwe museum aan het Museumplein (bij het Stedelijk- en het Rijksmuseum) vond men over het algemeen zeer goed. Het terrein zal „om niet" ter beschik king van het rijk worden gesteld voor de bouw van het museum, waarvan ir. V. W. van Gogh de vereiste inhoud schat op 25.000 kubieke meter. De gemeente zal overgaan tot onteigening van de be wuste panden doormiddel van een nuts- wet. De geschiedenis van de baby, die in een woning in Eindhoven tijdens de afwezig heid van de bewoners te vondeling was ge legd, schijnt een happy ending te zullen krijgen: de vader en de moeder van het kindje willen trouwen en daarna de baby, die nu nog aan de zorg van de raad voor de kinderbescherming is toevertrouwd, weer bij zich trachten te krijgen. De moeder blijkt nog verre familie te zijn van het echtpaar dat zij als voorlopi ge ouders voor haar baby had uitgekozen. Zij had voor haar familie en de omgeving haar zwangerschap tot het einde verbor gen weten te houden. Toen begin oktober de bevalling naderde ging zij met haar verloofde „op vakantie" en in een door het paar gehuurde tent in het Noordlimburgse bracht zij met hulp van haar verloofde het kind ter wereld. Besloten werd het kind tijdelijk onder te brengen bij verre familie in Eindhoven. In de Gestelsestraat aangekomen trof het paar de familie „niet thuis". De ver loofde, die ter plaatse goed bekend was wist echter via de achterdeur binnen te komen, daarna de baby in de keuken werd gedeponeerd in de hoop, dat alles goed zou komen. Ridder. De heer P. J. Geysen, direc teur van de wasserij „De Zon" te Goes, is benoemd tot ridder in de orde van Oranje- Nassau. Overdaad schaadt EEN WAARHEID blijft maar zij loopt het gevaar, dat zij eenmaal gevangen in een vaststaand gezegde, op de lange duur niet meer doordringt tot de mens. „Overdaad schaadt" is ook zo'n eeuw- wenoud gezegde, dat hoe waar ook. een slijtage-proces heeft ondergaan en daar door veelal niets meer zegt. Ook de omroepverenigingen, elk erop uit, de kijkers voorlichting en amusement te verschaffen, geven blijk, niet meer open te staan voor de, in een wat oud kleed gehulde waarheid, dat overdaad schaadt. De gevolgen hiervan zijn, dat bepaalde programma-onderdelen zich op een veel te korte termijn herhalen en nog eens her halen. Er zijn voorbeelden genoeg. Op drie achtereenvolgende avonden zet ten die omroepverenigingen de kijkers de tective-verhalen voor: „De Sjaal", „Perry Mason" en een Maigret-film. Op twee achtereenvolgende avonden wordt er een „musical" gebracht.' „Al lemaal Show" en „O, kijk mij nou". In één week serveren 3 omroepvereni gingen elk een uitgewerkte documentaire over bepaald niet gemakkelijke proble men: „Het Gezin", „Kosmische stralen" en „De Grenzen van het leven". Elke avond weer combineert een om roepvereniging het N.T.S.-journaal met een aanvullende rubriek, die nog meer nieuws geeft of achtergrond-informatie verstrekt: „Op Zicht", „Televizier", „Ach ter het Nieuws", „Memo", „Brandpunt" enz. Vooral door deze eigen nieuws-rubrie- ken demonstreren die omroepverenigin gen een gemis aan samenwerking, dat een zekere overbelasting tengevolge heeft van de kijker, die vermoeid is van een werk dag, doorgebracht in 'n meestal zenuwslo pende omgeving. Zonder hun eigen karakter te verliezen, zouden de omroeporganisaties hieraan veel kunnen doen. Door een inniger samenwerking zouden ze bijvoorbeeld zover kunnen komen, hun op het journaal volgende nieuwsrubrieken te ontdoen van werkelijk algemene onder werpen. Daardoor zouden, elke avond weer na het nieuws alleen nog onderwerpen aan de orde komen, die met de politieke of reli gieuze opvatting van betrokken omroep te maken hebben. Niemand zou daartegen, gezien ons televisie-bestel, bezwaar be hoeven te maken. Nemen wij eens de 40 minuten durende rubriek „Brandpunt", gisteravond door de K.R.O. uitgezonden, onder de loupe. Dit was werkelijk een goed verzorgd magazine, dat zonder uitzondering aan dacht schonk aan zaken, die in het brand punt van de belangstelling staan: de Om budsman, de (midden)bermvrees, de ver keersellende in de centra van onze oude steden, een nieuw recreatie-eiland in Rot terdam, de zorgwekkende toestand van het Nederlandse Roergebied en het Oecume nische Concilie. Met uitzondering van het laatste onder werp. had de K.R.O. deze goed geredi geerde reportages net zo goed kunnen ma ken voor een wekelijkse rubriek van de 5 omroepverenigingen, die naar keuze „At tentie", „Televizier", „Brandpunt" of „Achter het Nieuws" genoemd zou kunnen worden. Een rubriek, bevattende actuele onderwerpen van algemeen belang, die ge zien hun verdiepte .uitwerking niet in het N.T.S.-journaal thuis horen. Daarmede zou dan tevens voorkomen kunnen wor den, dat men gezien de noodzaak een eigen rubriek uit te brengen, er toe over gaat bijzonder onbelangrijke onderwerpen uit te zenden (we denken aan de vieze hand doeken van een groot Amsterdam hotel). Zonder hun bestaansrecht geweld aan te doen. zouden de omroepverenigingen aldus de kijkers kunnen sparen voor een teveel aan nieuws en voorlichting. Nogmaals: overdaad schaadt. Voetbal Gesteund door verklaringen van Ir. van Emmenes, Faas Wilkes en Lo Brunt be sprak Jan Cottaar in de rubriek „Van on ze Sportredacteur" op vakkundige wijze de impasse, waarin het Nederlands elftal is geraakt door een verkeerd keuze-sys teem en door een gebrek aan élan bij de uitverkoren spelers. Deze tot de kern van het nationale voet bal-probleem doordringende beschouwing zou wel eens van gunstige invloed kunnen zijn op de verrichtingen van de Oranje elf, die a.s. zondag tegen België moeten aantreden. Bijzonder goed voetbal gaven de Franse Maigi's te zien in het variété-programma „Piste". Zo ook de honden van Jean Fer mier. Al ziet men in „Piste" nogal eens variaties op een oud thema (rijwielacro baten b.v.) het blijft een leuk kijkspel, dat zijn unieke plaats in de T.V.-programma's alleszins waard is. De Grenzen van het Leven Daniël de Lange en Leen Timp hebben zich ten doel gesteld in deze 7 documentai res bevattende T.V.-serie de mens, die in een chaotische en dynamische wereld leeft, te confronteren met de vragen, die de kern, de grenzen raken van het menselijk be staan van nu èn van de nabije toekomst. Zelfs de zwakste poging, de mensheid in deze tot bezinnin te brengen, verdient sympathie en steun. Temeer, daar de eerste uitzending van deze serie, handelend over de microbiolO' gische kennis van de mens, reeds door won dermooie fragmenten èn door een goed uit gesproken commentaar tot een goed inzicht leidde en tot nadenken stemde, menen wij, dat het, zeker, nu geen pas geeft, PRINSES BEATRIX BIJ GALA- PREMIERE „DE LANGSTE DAG" Prinses Beatrix, de minister-president porf. dr. J. E. de Quay, en vele diplomaten en hoge civiele en militaire autoriteiten hebben in het Asta Theater in Den Haag de eerste voorstelling bijgewoond van de film „De langste Dag" (The Longest Day) van Twentieth Century Fox. De baten van deze avond komen ten goede aan de Oor logsgravenstichting en de Bond van Ne derlandse Militaire Oorlogsslachtoffers. De film „De langste Dag", geregisseerd naar de roman van Cornelius Ryan door Darryl F. Zanuck, is gewijd aan de eerste dag van de invasie in Normandië. Tijdens de pauze werd Arnold Gelder man, die in de film de rol van een Duitse soldaat speelt, en zijn echtgenote aan prin ses Beatrix voorgesteld. deze pas geboren serie aan een gedetail leerde critiek te onderwerpen. Hoe het ook zij, het trio De Lange- Timp-Lutz boekte nu al een groot suc ces. Na de kernachtige, zeer boeiende do cumentaires van Frank Capra slaagden zij er in, op weldadig rustige wijze de belang stelling voor een zwaar onderwerp gaande te houden. Concilie In een uitzending, die duurt van 19-19.30 uur geeft de televisie vanavond een kor te samenvatting van de plechtige opening van het tweede Oecumenische Concilie in het Vatikaan. Jan Damshuizer HILVERSUM I 402 m 746 kc/s 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke gram- mofoonmuziek. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden 9.40 Schoolradio 10.05 Lichte grammofoonmu ziek. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Als de ziele luistert, lezing. 12.00 Middagklok-noodklok. 12.04 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Me dedelingen ten behoeve van land- en tuin bouw. 12.33 Pianospel met ritmische be geleiding. 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nws. 13.15 Platennieuws. 13.20 Dansorkest en zangsolisten. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Operettemelodieën (gr.). 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Bariton en piano: klassieke en moderne liederen 17.00 Boekbespreking. 17.15 Kinderkoor. 17.40 Beursberichten. 17.45 Musicerende dilettanten: Fanfare-orkest. 18.10 Prome nade-orkest. 18.50 Regeringsuitzending: Nederland en het toerisme, gesprek met Drs. J. F. H. Wijsen, directeur-generaal van de middenstand en het toerisme. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Po litieke lezing. 19.40 Vliegende schijven, verzoekprogramma voor de militairen. 20.20 grammofoonmuziek (amusement). 20.50 Strijkorkest: lichte muziek. 21.20 Le vensherinneringen, gesprek. 21.35 De ket ting van Chatham, zangspel. 22.15 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondtheater: Voorspel: lichte grammo foonmuziek. 22.45 Avondtheater: De won derlijkste liefdesgeschiedenis ter wereld, hoorspel. 23.35 Avondtheater: naspel: Ope ramuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m 1007 kc/s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 19.30 VPRO. 21.00 VA RA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws 7.10 Ochtendgym nastiek 7.20 Socialistisch strijdlied 7.23 Lichte ochtendklanken (gr.) (om 7.35 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nws en Socialistisch strijdlied. 8.18 Muzikale ochtendpost (gr.). 9.00 Ochtendgymnas tiek voor de vrouw. 9.10 Moderne orkest muziek (gr.). 9.40 Idem. VPRO: 10.00 Scholoradio. VARA: 10.20 Voor de huis vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Pia norecital: moderne muziek. 11.40 Ham mondorgelspel. AVRO: 12.00 Licht ensem ble met zangsolisten en accordeon. 12.20 Regeringsuitzending: Uitzending voor de landbouw 12.30 Mededelingen ten behoe ve van land- en tuinbouw. 12.33 Sport en recreatie, afgewisseld met grammo foonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Medede lingen, eventueel actueel of grammofoon muziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht orkest. 14.00 Zang en harp. 14.20 Water van de Helicon, bespreking van letterkun dige en culturele verschijnselen. 14.40 Kamerkoor. 15.00 Lichte grammofoonmu ziek. 15.15 Dieren in en rondom het huis, programma over huisdieren. VARA: 16.00 Weense operettefragmenten (gr.). 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Licht ensemble met zangsolist. 18.50 On der het mes, praatje. 19.00 Voor de kin deren 19.10 Muziek voor kinderen (gr.). VPRO: 19.30 Uit de kunst, veertiendaags magazine. 20.00 Nieuws. 20.05 Ons geloof en onze concrete beslissingen, lezing. 20.20 Voordracht, pianospel en toelichting. 20.40 Pianorecital (gr.). 20.45 Wereld in bewe ging. lezingen. VARA: 21.00 Metropole- Show. 21.35 Signalementen van het ik, confrontaties met de ander. 22.15 Buiten lands weekoverzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Verre-kijken, reeks gesprekken over de televisie. VARA: 23.00 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.10 Op de pla- tenmarkt, lichte grammofoonmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte orkestmuziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 1315 Lichte muziek. 14.00 School radio. 16.00 Beursberichten. 16.06 Kamer muziek. 16.50 Vlaamse liederen. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte grammofoonmuziek. 17.45 Duitse les. 1800 Lichte grammo foonmuziek. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Popu laire operettemuziek. 20.35 Theaterkro niek. 21.00 Lichte grammofoonmuziek. 21.45 Kamermuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.55- 23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 8.30 Eurovisie: Plechtige opening van het 2e Vaticaans Concilie, reportage, pl.m. 10.00-pl.m. 12.00-Eurovisie: Pontifi cale Hoogmis. AVRO: 19.30 Luipaard op schoot, documentaire film. NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Televizier. 20.30 De actuele camera: vooruitblik in het ko mend bioscoopseizoen. 21.00-22.40 Arme Bitos, toneelstuk. VOOR VRIJDAG NCRV: 19.30 Toekomstmuziek, teenager rubriek over beroepskeuze. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Alles draait om moeder, feuilleton. NTS: 20.45 Riedels en fiedels, Nederlands mu ziekprogramma met Nederlandse artiesten. NCRV: 21.25 Attentie, feiten, die de aan dacht waard zijn. NTS: 22.05 V for Vic- tory, film over de tweede wereldoorlog (deel 25). NCRV: 23.30-23.40 Dagsluiting. •J

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 5