i: Supralux Adenauer schiet uit zijn slof in de Bondsdag oaue is Juniormode Peek&Cloppenburg Paus Joannes zet redenen van het Concilie uiteen WERELDNIEUWS r Van dag tot dag Felle repliek op socialistische critiek Röppern hoopt dat geval- Kaufmann wordt vergeten Weer wateroverlast in Noordoost Spanje Nadruk op de menselijke betrekkingen en niet op de kerkelijke leer MAX TAILLEUR in LEXI-TIME raatótoel NEEM DAN lichter dan zwaar, pittiger dan halfzwaar. VRIJDAG 12 OKTOBER 1962 HtiY FLOR NAPPA TAS Fokker Friendship van de Philippijnen verongelukt ••••-• 19.50 Het is geen broedplaats van antisemitisme Economisch eens Colbert costuums Regenjassen Zuiverheid Rechtvaardigheid elke zaterdagavond 18.30 op Radio Veronica Op de E. Romayn u "-■V# De pracht en de praal van de openings plechtigheid in Rome, die het begin van het concilie heeft ingeluid, hebben een ogenverblindend schouwspel opgeleverd, dat ongetwijfeld een dag lang de aandacht heeft afgeleid van de ernstige aanleiding, waarom deze kerkvergadering bijeenge roepen is. Doch even ongetwijfeld hebben degenen, die uit liefde voor hun geloof en hun kerk reikhalzend naar dit concilie hebben uitge zien omdat zij persoonlijk te worstelen hadden gekregen met urgente, pijnlijke en zelfs brandende vragen aan deze spec taculaire manifestatie weinig bemoediging ontleend. Veel meer troost en verwachting hebben zij waarschijnlijk geput uit de ope ningsrede van paus Joannes, die voor de nauwkeurige en bezorgde toehoorder niets minder dan een anti-climax vormde met de omgeving, waarin zij werd uitgespro ken: de omgeving die schitterde van pra lende gewaden, aardse luister, versierde uniformen en theatrale decoratie. De rede was uitvoerig, diplomatiek, eer lijk en voorzichtig. De opsomming vah deze elementen alleen al duidt erop, hoe verstandig zij geformuleerd en gecompo neerd was, maar ook hoe gecompliceerd de omstandigheden zijn, waartoe zij dien de. Wie zou hebben verwacht dat deze openingsrede reeds een „mea culpa" in groots formaat zou zijn, openhartig de kwalen van deze tijd analiserend met een woordelijke bekentenis van de rol, die de kerk en de kerken in het falen van de maatschappelijke opdracht der chris tenheid heeft gespeeld, zou een te simplis tische indruk hebben van de uiterst moei zame procedure, die een concilie heeft af te wikkelen. Doch dat in de rede van de paus geen directe poging werd gedaan dit falen reeds bij voorbaat te omhullen, moet als een van de vele grote verdiensten van deze paus in de annalen van dit con cilie worden opgetekend, hoe de uitslag ook zijn zal. Geen „tegen", geen veroordeling, geen frontvorming, doch wel zeer duidelijk een positieve heroriëntatie werd in deze rede als wens en voornemen duidelijk gemaakt. De eenheid der christenen, een van de gro te doeleinden van deze kerkvergadering, werd niet als een noodzakelijke strijdfor- matie tegen „de rest" in uitzicht gesteld, doch in een zo milde, uit mystieke grond- overtuiging opwellende, algemeenheid aan bevolen, dat aan haar bij voorbaat geen grenzen konden worden toegedicht. Bij voorbaat en dat is bij een kerk vergadering en vooral in de openingsrede van de hoogste gezagsdrager een zo positief winstpunt, dat naast een teleurstel ling bij sommige fanatieke „christelijke" puriteinen toch zeker een grote voldoening van oprecht naar een betere wereld stre vende gelovigen zal zijn gewekt. Het is de vraag of dat falen van de ker ken met alle verderfelijke consequen ties als reactie gedurende dit concilie nog wel openlijker zal worden toegegeven. Het is blijkbaar de vrees van ook in Ne derland met angst afwachtende leken, dat dit niet zal gebeuren en dat daardoor een heilige kans op drastische uitroeiing van een ontbindend element in de kerk zal worden gemist. Wanneer men de rede van de paus analiseert, valt daarin niets te bespeuren van enig voornemen om die kans niet te benutten. Indien de andersdenkende christenen van de kerk in Rome zouden hebben ver wacht dat het algemene verlangen naar grotere eenheid en intensievere binding de grondslag van een „anti" zou krijgen een soort kruisvaardersleuze, gericht tegen de vijanden der religie dan moet worden vastgesteld dat de enige vijand, die paus Joannes met name heeft genoemd, zich niet buiten bepaalde geografische of politieke grenzen bevindt, doch in de har ten der mensen zelf: het materialisme, de technocratie, het geweld tot behoud daar van. Voor wie de objectiviteit en redelijkheid in zijn denken heeft bewaard, moet het duidelijk zijn dat de kerk zelf zich het koes teren van deze vijand in vele gevallen mag en moet verwijten. Daarmee is het „zwart witte" patroon van de baan, dat zo vaak en zo lichtvaardig op de wereldsituatie wordt gelegd om de werkelijke feilen te verhullen, die tot de hoofdzonden van het zich op een „christelijke beschaving" be roemend deel van de mensheid moeten worden gerekend. Advertentie BONN Het ging gisteren in de West- duitse Bondsdag op een gegeven moment heet toe. Adenauer hamerde met zijn vuist op het redenaarsgestoelte en goot de fiolen van zijn toorn uit over de socialisten, die van hun kant door de woorden van de bondskanselier heen schreeuwden en „uit scheiden" riepen. Reden voor deze opwin ding was Adenauer's woede over de cri tiek van de socialistische fractievoorzitter Ollenhauer op de regeringsverklaring van dinsdag, een critiek die er op neerkwam dat het vierde kabinet-Adenauer in zijn eerste regeringsjaar het noodzakelijke heeft nagelaten en on-actief is geweest. Ook in de jongste verklaring ontbreken initiatieven voor het probleem-Berlijn, evenals voorstellen voor een echt econo misch stabiliteitsprogramma, aldus Ollenhauer, die zei dat hij en zijn vrien den ook wel eens duidelijk wilden horen of Adenauer eigenlijk een vóór- of tegen stander is van Britse toetreding tot de Europese Economische Gemeenschap. Hierop reageerde Adenauer snuivend van razernij. Hij noemde het onzin hem te vragen initiatieven inzake Berlijn te ontwikkelen in de Bondsdag „waar Be Sov jet-Unie elk woord hoort". Hoe kan trou wens Ollenhauer zo'n rede houden als hij ingelicht is door zijn partijgenoot Willy Brandt over diens belevenissen in Wash ington. zo riep Adenauer verontwaardigd uit. „Brandt en ik zijn het op alle essen tiële punten wat de verdediging van Ber lijn betreft eens". Over zijn houding tegenover Groot-Brit- tannië en de E.E.G. probeerde Adenauer klare wijn te schenken door te zeggen dat hij pal voor Britse toetreding, voor een oplossing van de moeilijkheden daarbij en voor het vaststellen van een einddatum voor de Brusselse conferentie is. „Maar aan de andere kant ben ik er niet om de Britse belangen te behartigen, maar die van Duitsland. Denkt u soms dat Groot- Brittannië zich uit menslievendheid bij ons zou aansluiten?" Adenauers opwinding, waartegen later op de dag de socialist Deist officieel pro testeerde, schoot overigens ten dele het doel voorbij. Ollenhauer vroeg in zijn rede namelijk niet om het op tafel gooien van mogelijke oplossingen in de kwestie-Ber- lijn. Neen, hij stelde voor dat Bonn bij de westelijke Grote Drie gedaan moet krijgen samen met de bondsrepubliek een werk- Advertentie Grote Houtstraat 125 Haarlem - Telefoon 20889 brengt u deze prachtige MANILLA (Philippijnen) (Reuter) Te Manilla is vandaag een Fokker friend- ship-vliegtuig bij de landing verongelukt. De drie bemanningsleden zijn om het le ven gekomen. Het toestel, dat in dienst was van de Philippine Airlines, keerde te rug van een oefenvlucht. De maatschappij heeft vijf Fokkers Frienship in dienst. Een skai -product in alle modetinten. Van onze correspondent) BONN In het Westduitse plaatsje Köp- pern is men blij dat de expediteur Max Kaufmann, die in 19fi0 in Nederland gast vrij werd opgenomen, omdat, naar zijn zeggen, hem het leven onmogelijk werd gemaakt door Köppernse antisemieten, zijn aanvraag voor een verblijfsvergun ning in Nederland heeft ingetrokken. Men hoopt nu dat het geval-Kaufmann voor goed uit de wereld zal zijn. Kaufmann, die al een half jaar terug is in Köppern, wil kennelijk in zijn plaats van herkomst een nieuw bestaan opbou wen. Naar de burgemeester van dit dorp in de Taunus ons meedeelde, begint Kauf mann er zakelijk weer aardig bovenop te komen. Hij leeft teruggetrokken en er zijn geen moeilijkheden tussen hem en de bevolking, aldus het hoofd van deze ge meente, die zei dat Kaufmann van over heidswege alle mogelijke steun heeft ge noten. Wel vreest men dat de zaak-Kaufmann bij velen voorgoed de indruk heeft gewekt dat Köppern een antisemitisch broeinest is. Dat dit onjuist is kan evenwel onder andere worden afgelezen aan het feit dal meer dan tweederden der bevolking stemt op de Socialistische Partij Duitsland. Men betreurt het in Köppern daarom nog steeds dat Kaufmann, die al in 1957 za kelijke moeilijkheden had, in 1960 kans heeft gezien zich tot in het buitenland toe bekend te maken als slachtoffer van een antisemitisme, dat niet bestaat. Men is in Köppern zeer voldaan over de verklaring van Kaufmann's Nederlandse advocaat, mr. Benno Stokvis, dat er geen sprake van is dat Köppern een broedplaats is van her levende anti-Joodse gevoelens. groep te vormen, die voorstellen voor het afsluiten van een vredesverdrag met Duitsland zou moeten formuleren. Daar naast zou West-Duitsland een commissie van vertegenwoordigers uit Bonn, West- Berlijn- en de drie Bondsdagfracties in het leven moeten roepen om de kwestie van een mogelijk orgaan van toezicht op de toegangswegen naar Berlijn te bestuderen. De socialistische critiek richtte zich, merkwaardigerwijs, vooral op de passages over de buitenlandse politiek in de rege ringsverklaring. Daar de laatste tijd zo veel over een gemeenschappelijk buiten lands beleid van alle drie partijen is ge sproken hadden echter velen verwacht dat de grote tegenstellingen tussen de regering en oppositie meer op het economische valk zouden liggen. Dat was echter niet zo, want de socialistische economische des kundige, Deist, bleek het in alle kernpun ten met minister Erhard's summiere beste dingsbeperking en oproep tot maat houden eens. De andere sprekers van gisteren, de christen-democratische fractievoorzitter Von Brentano, en de liberaal Mende, put ten zich uit in lovende bewoordingen voor Adenauers regeringsverklaring. Er werd niet gerept in het debat over het punt dat het eigenlijk volmaakt ongebruikelijk was dat Adenauer het nieuwe parlementaire jaar met een soort regeringsprogramma opende. Wellicht was er ook geen reden om hierover te spreken, omdat toch al iedereen weet waaróm Adenauer dat ge daan heeft: om het verwijt tegen te gaan dat hij geen greep meer heeft op de staatszaken en om zo het gepraat over zijn aftreden en opvolging de kop in te druk ken. GERONA (Reuter) Als gevolg van hevi ge regenval is in de nacht van donderdag op vrijdag de rievier de Onar in Noord- oost-Spanje buiten haar oevers getreden. Daardoor kwam het gebied van Gerona, een stad op ongeveer honderd kilometer ten noordoosten van Barcelona, onder wa ter te staan. De straten in het oude ge deelte van de stad leken wel rivieren. Brandweerlieden, militairen en politieman nen moesten daar de bewoners van ver scheidene huizen evacueren. Een brug over de rivier is door de stroom meege sleurd. Er zijn voor zover bekend geen mensenlevens te betreuren. Het gebied van Gerona was gevrijwaard gebleven van de overstromingsramp die zich kortgeleden bij Barcelona voordeed en waarbij meer dan 380 mensen het leven verloren. Advertentie Twenty style najaar 1962! In prachtige kamgarens. Kies uit moderne multicolours met briljant kleureffect. In de modekleuren blauw en bruin. ^7 075 IS jaar I O. Sportlef kort juniormodel in prima, waterafstotende hawiflex. Voor dit najaar met een speciale streep- voering. Multicolours in blauw en bruin, p— a 75 kkine stijging per maat 15 jaar O A. (Van onze correspondent) ROME In de Latijnse toespraak die de Paus tot de gezamenlijke bisschoppen hield bij de opening van het Concilie gis teren in Rome zijn enkele punten van gro te betekenis omdat ze zo duidelijk de re den doen uitkomen waarom de Paus dit Concilie heeft bijeen geroepen. Het gaat namelijk om een heel bijzonder iets. Nie mand had meer verwacht dat er na het Concilie van 1869/1870, toen de onfeilbaar heid van de Paus tot dogma werd verhe ven, nog ooit een Concilie bijeengeroepen zou worden. Dat leek toen niet meer no dig. Dat de Paus dit toch heeft gedaan heeft zeer bijzondere redenen en die heeft hij heel duidelijk geformuleerd. Hij zei: „Bij de dagelijkse uitoefening van ons herderlijke ambt wordt ons oor somtijds verwond door suggesties van per sonen, die hoewel zij brandend zijn van ijver, niet uitmunten van zin voor discre tie en voor het maathouden. Zij zijn in de tijden waarin wij leven niets anders dan slechtheid en achteruitgang, ze zeggen dat onze tijd, vergeleken bij het verleden, steeds achteruitgaat en zij gedragen zich alsof zij niets hebben geleerd van de ge schiedenis die toch leermeesteres is van het leven. Ook in de tijden waarin vroe ger steeds oecumenische Concilies werden gehouden, ging altijd alles volgens de tri omf van de christelijke ideeën, van' het christelijk leven en volgens de goede re ligieuze vrijheid. Ons schijnt het toe dat wij andere meningen moeten hebben dan die der onheilsprofeten, die altijd maar on gelukken voorspellen alsof het eind van de wereld nabij zou zijn. Op het huidige ogenblik der geschiedenis is de Voorzienig heid bezig om ons te leiden tot een geheel nieuwe orde in de betrekkingen tussen de mensen onderling. Betrekkingen, die zich voor het werk van de mensen en vaak bo ven hun verwachtingen, voltrekken vol gens hogere en onverwachte lotsbeschik kingen. En alles, ook de onvermijdelijke tegenspoed, leidt tenslotte tot het betere heil der kerk". De betrekkingen tussen de mensen on derling veranderen dus en dat wil dus zeg gen dat de sociale toestanden veranderen. Men moet wel begrijpen dat Paus Joan nes in de eerste plaats een Paus 'is die een open oog heeft voor sociale verhoudin gen. Hij zegt dan dat de mensen tegenwoor dig zo bezig zijn met politiek en met al lerlei economische zaken, dat ze vaak geen tijd vinden om aan geestelijke din gen te denken, die het domein der kerk zijn. Zeker, dat is niet goed en we moeten dat afkeuren, maar we kunnen toch ook niet ontkennen dat deze nieuwe toestand ertoe geleid heeft dat de wereldlijke mach ten zich niet meer mengen in de zaken der kerk en dat de kerk dus over een gro tere vrijheid beschikt dan in vroegere tij den, toen wereldlijke heersers maar al te vaak de kerk in schijn bijstand verleen den, maar in werkelijkheid hun eigen poli tieke doel nastreefden. Enige tijd later komt de Paus terug op deze sociale zaken wanneer hij zegt dat de mensen, zowel ieder voor zich als in ge meenschap, de plicht hebben om steeds te streven, hun leven lang, naar het ver werven van hemelse goederen en zich met dat doel alleen te bedienen van hun aardse goederen en deze te gebruiken op een wijze dat ze geen schade aanrichten aan hun eeuwig heil. De Heer heeft gezegd: zoekt voor alles het koninkrijk Gods en zijn rechtvaardigheid (Mattheus 6 vers 33). Dat voor alles duidt aan in welke richting zich onze gedachten en onze handelingen heb ben te bewegen. Ook hier, door te zeggen dat men dus aardse goederen moet gebrui ken op een wijze die geen schade berok kent aan het eeuwig heil, is duidelijk dat de Paus zinspeelt op de sociale toestanden. Hoofdpunt van dit Concilie is niet de be spreking van het een of andere onderdeel van de fundamentele leerstellingen der kerk het nog eens terugkomen op de leer van de verschillende kerkvaders en van de godgeleerden uit vroegere tijden. Die moeten wij wel altijd in de geest hou den en die moeten wij als bekend veron derstellen. Het is niet nodig daartoe een Concilie bijeen te roepen. Hij vervolgt dan dat de Concilie-vaders, steunende op de gehele leer zoals die reeds bekend is, nieuwe wegen moeten zoeken en de oude leer der kerk een nieu we vorm moeten geven. Het oude „depo- situm fidei", het geloof, moet op een meer modernere wijze worden geformuleerd. Het is ook niet de bedoeling, zo ver volgt de Paus even later, om zoals bij vroegere Concilies het geval altijd was, bepaalde leerstellingen te bestrijden. Niet dat er in onze tijd niet voldoende valse leer bestaat, maar die valse opvattingen van onze tijd zijn dermate duidelijk in contrast met de juiste normen der eer lijkheid en ze hebben zulke slechte vruch ten afgeworpen dat de mensen, vanzelf ^rtoe zijn gekomen om ze te veroordelen. Vooral worden door iedereen veroordeeld levensgewoonten waarbij God wordt ver acht en zijn wet niet geëerd en waarbij men een te groot vertrouwen heeft in de voortgang der techniek. Steeds weer be ginnen de mensen ervan overtuigd te ra ken dat de waardigheid van de menselij ke persoon hetgene is dat van het meeste belang is. Dan sprak de Paus lange tijd over de pogingen om te komen tot een eenheid van alle christelijke kerken en inplaats van de nadruk te leggen op de verschil len, bracht hij veel meer datgene naar voren, dat allen die in Christus geloven verenigt. En hij ging nog verder en zei dat de roomskatholieke godsdienst een vorm dient aan te nemen die de liefde kan hebben van een ieder die in Christus gelooft en tegelijk kan worden gewaar deerd en geëerd door die volken die ande re dan de christelijke godsdienst belijden, Advertentie fa Discussie-o P-niveau Met mijn vrouw sprak ik over de ver schillen tussen man en vrouw. Dat die bestaan zal u ook niet zijn ontgaan en over de principiële juistheid van de ge- sprekskeuze hoeven wij dus niet te pra ten. Het is natuurlijk wel mogelijk van me ning te verschillen over die verschillen. Terzijde vastgesteld: er bestaat natuur lijk ook een aantal punten van overeen komst en het is altijd weer opmerkelijk te zien, dat man en vrouw aanzienlijk eerder de punten van overeenkomst bij elkaar ontdekken en waarderen (want overeenstemming is aardig) dan die, waar op zij uiteenlopen. Zonder in enig cynisme te willen vervallen kan men constateren, dat de moderne beschaving een hele serie nieuwe wetten heeft moeten vaststellen om te reageren op die late ontdekkingen van ge- en verschilpunten. Maar goed, onze discussie kwam niet in de buurt van het stadium waarop de men sen juristen bij hun verschillen gaan con sulteren. Het was er een-op-niveau, een van zoals dat heet geven en nemen, een verrukkelijke uitdrukking die aan geeft dat de partners desnoods bereid zijn naast hun streven naar optimaal nemen ook bereid zouden kunnen zijn iets te ge ven. Wij spraken lang, mijn vrouw en ik. We vonden nog wat meer punten van ver schil dan we verwacht hadden, maar we ontdekten toch ook een paar punten waar we het over eens waren. Dat waren mooie momenten. Maar zulke mooie momenten duren niet lang.niet als men op-niveau bezig is. We gingen dus verder. Ik zei: „Een van mijn belangrijkste bezwaren tegen vrou wen is, dat ze eigenlijk nooit echt fijn- abstract, gedistantieerd over een onder werp kunnen debatteren. Ze nemen alles direct zo persoonlijk." En mijn vrouw zei: „Oh, maar ik niet, hoor. Ik kan dat best". Op zulke momenten is het dan maar be ter alle gedachten aan niveaus te laten varen. Advertentie NIEMEYER J Doodgeschoten. Een boer in' Joue-Etiau (West-Frankrijk) is door wespen doodge stoken toen hij bij het ploegen een wes pennest verstoorde. De man werd vele malen in zijn hals gestoken en stikte. Onderzoek. Britse tabaksfabrikanten zul len gedurende tien jaar een maximum bedrag van een half miljoen gulden be schikbaar stellen voor onderzoek in borst- en hartziekten, waaronder long kanker, chronische bronchitis en ziekten aan de hartslagader. Krachtdadig. Voor het ministerie van Ar beid in Athene hebben donderdag politie en stakende metselaars schoten gewis seld. Een voorbijgangster en twee ar beiders zijn door kogels geraakt. Vol gens de politie zijn bij het gevecht twaalf arbeiders en zeventien politie mannen gewond, van wie drie ernstig. Zeventien personen zijn aangehouden. Het treffen volgde op een massabijeen komst van duizend metselaars, die tot linksgeoriënteerde onafhankelijke vak verenigingen behoren. Zij hielden een staking van een dag om hun eisen, waar onder eea arbeidsdag van zeven uur, kracht bij te zetten. Terug. De Britse ex-marinier Andrew Con- dron, die in communistisch-China ver koos te blijven toen hij in de Koreaanse oorlog krijgsgevangen werd gemaakt, is vrijdag in gezelschap van zijn Frans- Chinese vrouw en zijn tweejarig zoontje in Engeland teruggekeerd. Strafregels. In de Franse stad Dijon zijn vier jonge scooterberijders wegens over treding van de maximum-snelheid in het centrum van de stad gestraft met het vijfhonderd maal moeten overschrij ven van de desbetreffende bepaling van de politieverordening. Pas daarna kre gen zij hun voertuig terug, met de waar schuwing dat zij bij herhaling duizend strafregels zullen moeten schrijven. Medaille. Oud-president Eisenhower heeft op het jaarlijkse diner van het Ameri kaanse legergenootschap de naar gene raal George Marshall genoemde gouden medaille gekregen, die elk jaar wordt toegekend aan iemand die zich bijzonder verdienstelijk voor de Verenigde Staten heeft gemaakt. Juwelendiefstal. De Spaanse politie stelt een onderzoek in naar een diefstal van juwelen ter waarde van 1,8 miljoen gul den uit het Castellana Hilton hotel te Madrid. Julio Lafitte Y Perez Del Pul- gra, graaf van Lugar Nuevo, en zijn echtgenote hebben bij de politie aangif te gedaan van het verdwijnen van de juwelen uit hun hotelkamer. Berta Hoff- man-Bürmeister die in het hotel logeert heeft aangifte gedaan van de vermis sing van juwelen ter waarde van rond 4,500 gulden. Dialectiek. Ter gelegenheid van het be zoek, dat president Gheorghiu Dej van Roemenië aan Indonesië brengt, heeft president Soekarno gezegd, dat Indone sië door het winnen van de strijd tegen Nederland het Nederlandse volk heeft be vrijd. Volgens Marx kan een land, dat een ander land onderdrukt niet zelf vrij zijn. „Dus kon het Nederlandse volk niet vrij zijn, toen Nederland door de impe rialisten en kolonialisten werd gebruikt om Indonesië te onderdrukken", aldus Soekarno. Smokkelaars. In minder dan een jaar heeft een smokkelbende, welke haar hoofdkwartier had in een Zuidlondense volksbuurt, horloges ter waarde van meer dan vijf miljoen gulden Groot- Brittannië binnengebracht. De horloges werden verborgen in particuliere auto's bestelwagens met een dubbele bodem, een autobus en een vissersvaartuig. Woensdag stonden zes bendeleden te recht. Naar nog drie anderen wordt ge zocht. Sir Hugh Foot. Sir Hugh Foot, de Britse vertegenwoordiger voor koloniale aange legenheden bij de UNO, is op zijn ver zoek uit deze functie ontheven. Naar verluidt is Sir Hugh het niet eens met de politiek der Britse regering ten aan zien van Zuid-Rhodesië. Hij is van oor deel, dat hij het Britse standpunt niet langer kan verdedigen. Sir High was de laatste gouverneur-generaal van Cy prus. Verder is hij gouverneur geweest van Jamaica en Nigerië. Hij beroemt er zich dikwijls op, dat „elk gebied dat ik bestuurd heb vrij geworden is." Y

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 3