„Les frères Jacques"
Ut
De NeËen Muzen
Spits en vaardig cabaret bij
Lurelei: „O.K. en W."
TONEEL IN HAARLEM
KOSTUUMS
KOSTUUMS
KOSTUUMS
Sint zoekt zwarte pieten!
DE PROGRAMMA'S
Een avond van puur genot
Piet Kee opende serie orgel
bespelingen in de Concertzaal
Loos alarm tijdens een
concert in Groningen
Crematie van het echtpaar
Maurits Dekker
Kinderboekenweek 1962
TELEVISIE
NOODKREET
GIRO 308
VRIJDAG 12 OKTOBER 1962
5
(de allernieuwste)
(waarover mén spreekt)
betere konfektie en Herenmode
ZIJLSTRAAT 71 - HAARLEM
Simon Koster
voor Prinses Beatrix
in de nieuwe
Stefan Askenase opent
de Meesterserie
Radiomensen mogen niet
voor Veronica werken
Noordelijke musici boos
99
Hans van den Bergh
]an Damshuizer
De radio geeft zaterdag
1elevisieprogramma
EVENALS DRIE JAAR geleden hebben de Franse chansonniers „Les Frères
Jacques" op hun tournee door ons land Haarlem aangedaan en ook nu hebben
zij er weer een publiek van bewonderaars en men kan wel zeggen „kenners"
gevonden, dat de schouwburg gisteren tot de laatste plaats vulde en in de
loop van de avond steeds geestdriftiger reageerde op de prestaties van deze
fenomenale artiesten, die in de wereld van de „grote kleinkunst" een, internatio
naal erkende, unieke plaats innemen.
MIMISCHE, plastische en vocale uit
drukkingskracht, humor en artistiek be
grip vormen de grondslagen waarop het
werk van „Les frères Jacques" rust,
maar dat werk dankt zijn bijzonder hoog
peil en zijn trefzekerheid daarbij toch
vooral aan de grandioze technische be
heersing van het métier en de buitenge
wone discipline waarmee het voor het voet
licht wordt gebracht. Deze vier raskunste
naars (en niet te vergeten hun voortref
felijke pianist-componist-arrangeur Pierre
Philippe, die hen zowel begeleidt als leidt)
laten in hun collectieve prestaties niet de
minste ruimte over voor improvisatie. Elk
geluidje, elk gebaartje is beproefd en be
studeerd tot het eindelijk muurvast is ko
men te liggen, en dan kan niets er ook
meer verandering in brengen. Wie zich
ervan wil overtuigen, hoe sterk die disci
pline bij hen is, kan dat doen door na
het aanhoren van hun huidige repertoire,
waarop nog enkele oude nummers voor
komen diezelfde oude numers nog eens
te beluisteren op grammofoonplaten, die
jaren geleden zijn gemaakt; men zal in
die oude opnamen alle, zelfs de kleinste
details van de huidige voordracht terug
vinden, ook die welke zo bedrieglijk de in
druk maken, spontane invallen te zijn. En
desondanks krijgt men bij de „levende"
uitvoering geen moment het gevoel dat de
technische beheersing vastgeroest zou zijn
of ontaard in gladde routine; alles is zo
fris en van een zo aanstekelijke levendig
heid dat oude en nieuwe nummers niet
van elkaar te onderscheiden zijn.
KORT NA DE TWEEDE wereldoorlog
heb ik „Les Frères Jacques" voor het
eerst gezien in de tot cabaret ingerichte
kelder in de Rue de Rennes te Parijs,
waar zij toen hun carrière pas waren be
gonnen. In de bijna vijftien jaar die in
tussen zijn verlopen, hebben zij aan hun
stijl nauwelijks iets veranderd; hun snor
ren zijn ietwat anders van vorm gewor
den en zij werken met een grotere varië
teit van hoofddeksels dan toen, maar dat
zijn geen essentiële zaken. Essentieel is
dat zij, in vergelijking met de tijd van
Aristide Bruant en de periode van diens
navolgers, in het Franse chanson een vol
ledige omwenteling hebben teweeg ge
bracht. In de plaats van het zogenaamde
„levenslied", waarbij alles stond of viel
met de tekst, hebben zij een vorm van
chanson-kunst gesteld die nauwe verwant
schap vertoont met het toneel en de pan-
Advertentie
tomime, en waarbij de tekst geheel on
dergeschikt is geworden aan bewegings
kunst, mimiek en muzikale vormgeving.
Niet voor niets noemen zij zich „les ath-
lètes complets de la chanson", wat men
zou kunnen vertalen met „de volstrekte
acrobaten van het lied" en waarmee zij
wellicht wijzen op de ongelooflijke acro
batische toeren van spirituele aard die zij
verrichten door hun (vaak onbeduidende)
teksten als 't ware binnenste-buiten te ke
ren om er een voordracht in hun stijl
van te kunnen maken. Van het eerste uur
af zijn zij die stijl trouw gebleven; wel
hebben zij al die jaren aan hun kunst
vorm gevijld en geslepen tot deze vrijwel
de volmaaktheid heeft bereikt, en het is
danook allerminst een wonder dat die per
fectie zo sterk aanspreekt bij toeschouwers
en toehoorders in vele landen van Europa
en zelfs daarbuiten.
HET IS HELAAS ondoenlijk, op de ze
venentwintig nummers die „Les Frères
Jacques" gisteravond brachten, afzonder
lijk in te gaan. Door hun ontzaglijke ge
varieerdheid van het zotte „La vierge
éponine" en het op geestige woordspelin
gen drijvende „Bain, amour, etc." tot de
prachtig gezegde, diep indrukwekkende
„Ballade des pendus" van Villon zou
den ze stuk voor stuk een bespreking
waard zijn. Maar daar is geen plaats voor.
Laat ik daarom alleen maar zeggen dat
het geheel een avond was van puur genot.
Advertentie
De enige, echte Sinterklaas vraagt of U hem wilt helpen. Ook üw
kinderen rekenen op hem. Lees daarom m MARGRIET hoe U onder
leiding van Sints beste PIET MARÉE alle kinderdromen waar kunt
maken. Nu en in de komende weken biedt MARGRIET een rijke keus
aan speelgoed en cadeaus, die U gemakkelijk zélf kunt maken. De
duidelijke werktekeningen maken van iedere beginner een hele Piet!
Binnenkort gaat prinses Beatrix op zich
zelf wonen. In een kasteeltje - dicht bij
het ouderlijk huis, maar toch helemaal
vrijMARGRIET heeft alvast een kijkje
genomen in het vernieuwde „Drakestein",
dat prinses Beatrix geheel naar eigen
smaak gezellig heeft ingericht. Kijkt U
maar in MARGRIET!
Ja, kijk in MARGRIET! U zult er nog véél meer in
vinden dat U boeit! Abonneer U NU bij de bezorger
in uw wijk of bij MARGRIET, Stadhouderskade 85,
Amsterdam. U wéét het immers...
M763
Na een uitgebreide en bijzonder succes
volle tournee door Duitsland en vlak voor
zijn vertrek naar Japan, waar hij gedu
rende bijna twee maanden in de belang
rijkste steden zal optreden, komt de be
kende Poolse pianist Stefan Askenase nog
voor een aantal concerten naar Nederland.
Hij zal o.a. een recital in Amsterdam ge
ven en een in het Gem. Concertgebouw te
Haarlem op maandag 22 oktober a.s.
Stefan Askenase is beroemd om zijn ver
tolkingen van het oeuvre van Frédéric
Chopin en ook dit jaar weer zal zijn pro
gramma aan diens werken zijn gewijd: de
sonate op. 58, enkele etudes, nocturnes en
walsen.
Dit zal het begin zijn van de traditionele
Meesterserie, waarin de volgende concer
ten door Hans Henkemans en Johanna
Martzy verzorgd zullen worden.
Het beëindigen van de gemeentelijke
zomer-orgelconcerten in de Grote Kerk be
tekent niet, dat de orgelvrienden uit Haar
lem en omgeving het tot de zomer van
het volgend jaar zonder uitvoeringen van
orgelmuziek moeten stellen. Al enige ja
ren achtereen worden er ook gedurende
het winterseizoen gemeentelijke orgelbe
spelingen gegeven maar dan in de ge
meentelijke concertzaal.
De eerste van de reeks concerten, waar
van men deze winter in onze stad kan ge
nieten, werd donderdagavond door de
stadsorganist Piet Kee gegeven. Het pro
gramma voor deze bespeling bevatte wer
ken uit verschillende perioden van dè ont
wikkelingsgang der muziek. Renaissancis
tische en barok-muziek, werken uit de ro
mantiek en uit onze tijd waren er op ge
plaatst, over het algemeen in een verant
woorde chronologische volgorde, de vier
Intermezzi van Hendrik Andriessen en het
Grande pièce symphonique" van César
Franck, die na de pauze werden gespeeld,
daar gelaten.
Altijd weer is het een waagstuk om op
het orgel van de concertzaal, waarin de
klankidealen van de 19e eeuw door zijn
eminente bouwer Aristide Cavaillé-Coll zo
geprononceerd in een karakteristieke in
strumentale eenheid tot uitdrukking zijn
gekomen, muziek uit andere tijden met
andere artistieke beginselen en verlangens
te vertolken. Onze stadsorganisten. die de
klankgeheimen van het orgel hebben kun
nen doorgronden, verstaan echter meester
lijk de kunst om de individualiteit van het
orgel om te buigen en aan te passen aan
de klank, die voor muziek uit verschillen
de tijden werd bedoeld.
Piet Kee heeft deze stijlgaafheid schep
pende registratiekunst prachtig kunnen
demonstreren met de uitvoering van de
schone variaties over „Est-ce Mars" van
Jan Pieterszoon Sweelinck, het Preludium
en Fuga in Fis en de Trio's in D en in A
van Johann Ludwig Krebs (1713-1780). Was
het waarlijk dit gevoelige, romantische or
gel, dat zo de zilveren, tintelende renais-
sance-orgelklanken voor Sweelincks varia
ties kon geven en de heldere, transnaran-
te, ja mystiek gevoelige timbres voor de
pure muziek van Krebs, de voortreffelij
ke orgelmeester, die als jeugdige tijdge
noot van Bach duidelijk de invloed van
dit muziekgenie onderging?
De tweede Orgelsonate van Felix Men
delssohn Bartholdy, d ehiiu-meaototietv
delssohn Bartholdy, die hierna tot uitvoe
ring kwam, moest na deze verheven hoog
te van muziekervaring wel een terugval
len op een lager niveau betekenen, on
danks het uitnemende spel, dat Piet Kee
aan dit werk dienstbaar kon maken.
Veel orgelcomponisten hebben zich voor
het schrijven van orgelkoralen aangetrok'
ken gevoeld tot de melodieën van „Herz-
lich tut mich verlangen" en „Wachet auf
ruft uns die Stimme". Ook Piet Kee koos
deze melodieën voor twee koraalbewerkin
gen, die in de geavanceerdheid van de
klank uitnemend de muzikale essentie een-
Nederlands Strijkkwartet. Het Neder
lands Strijkkwartet, bestaande uit Nap de
Klijn, Paul Godwin, Jaap Schroder en Ca-
rel van Leeuwen Boomkamp zal in Enge
land een tournee van drie weken maken
tot 30 oktober; de serie omvat 16 concer
ten o.a. in Londen, Liverpool, Manchester,
Birmingham, Nottingham, Newcastle, Hull,
Bristol. Ook voor de B.B.C. wordt een
concert gegeven.
Van Abbemuseum. Zaterdag 20 ok
tober zal in het Stedelijk Museum te Eind
hoven een tentoonstelling „Kompas-2
hedendaagse Schilderkunst in Londen"
worden geopend. De tentoonstelling omvat
schilderijen van Francis Bacon, Sandra
Blow, William Crozier, Alan Davie, John
Ernest, Perry Frost, Roger Hilton, Yvonn
Hitchens, David Hockney, Ellen Jones, R.
B. Kitaj, Peter Lanyon, Lin Sow Yu, Mary
Martin. Henri Mundy, P. Nicholson, Victor
Pasmore, Ceri Richards, William Scott,
Richard Sfith, R. B. Sutherland en Joe
Tilson. De expositie wordt uitsluitend in
Eindhoven gehouden en wel tot 9 decern'
ber a.s.
Gregory Peck. De acteur Gregory Peck
is door „theatereigenaren van Amerika" tot
de ster van het jaar uitgeroepen. Deze on
derscheiding is gebaseerd op spelkwalitei
ten, aantrekkingskracht op het publiek,
persoonlijk leven en andere activiteiten.
Centrum speelt „De Meiden". De
Toneelgroep Centrum zal op zaterdag
27 oktober in De Kleine Comedie te Am
sterdam de première geven van „De Mei
den" (Les Bonnes) van Jean Genét. Onder
regie van Theo Kling werken hieraan me
de Henny Orri, Karin Haage en Diny
Sprock. De vertaling is van Hans Roduin
Aan dit stuk gaat vooraf een modern Ja
pans No-spel van Yukio Mishima „De
Waaiers". Hierin spelen mee Elly van Ste
kelenburg, Simone Rooskens en Frans
Koppers. De regie en vertaling is van Wal
ter Kous.
traal bewaarden, in elk geval meer dan
de woord-associaties, die koraal-bewerkin
gen toch steeds onwillekeurig weer oproe
pen. Na de pauze kwamen dan de vier
reeds genoemde intieme, innige Intermez
zi van Hendrik Andriessen in een voor
treffelijk passend klankengewaad. En ten
slotte de bekroning van het concert: een
waarlijk meesterlijke uitvoering van het
aan contrasterende stemming zo rijke
Grande pièce symphonique" van de gro
te improvisator van de Parijse „Sainte-
Clotilde", de „maïtre angélique" César
Franck.
P. Zwaanswijk
Een grappenmaker die kennelijk de be
doeling had enige opschudding te veroor
zaken uit protest tegen de Berlijnweek
heeft de gemoederen tijdens het concert
van het radio-symfonie-orkest van Berlijn
in de Harmonie te Groningen nogal bezig
gehouden.
Er kwam namelijk een telefonische me
dedeling dat er een plastic bom in het
gebouw zou zijn geplaatst. De directeur
achtte het uiteraard het best de politie
te waarschuwen waarna men het hele ge
bouw heeft afgezocht, zonder resultaat
overigens.
Advertentie
TOT DE GEHELE NEDERLANDSE BEVOLKING
door storting op giro 308 -
van de stichting
„HULP AAN LANDGENOTEN IN INDONESIË"
Burgem. de Monchyplein 6, Den Haag,
kunt U „ONZE EIGEN MENSEN",
reeds jaren in bittere armoede levende,
de behulpzame hand reiken
JUIST NU WORDT REIKHALZEND NAAR
UW HULP UITGEZIEN!
VERHOOGT UW KERSTVREUGDE
DOOR ONS IN STAAT TE STELLEN
VOOR KERSTMIS TE HELPEN
Sobere plechtigheid op Westerveld
Hedenmorgen zijn in het crematorium te
Driehuis-Westerveld de stoffelijke over
schotten verast van de schrijver Maurits
Dekker en zjjn kort na hem overleden,
echtgenote. Terwijl op het orgel het alle
gretto uit de zevende symfonie van Beet
hoven gespeeld werd, daalden de beide
kisten.
De plechtigheid'was zeer sober en duur
de kort. Niemand voerde het woord. Onder
de ongeveer honderd aanwezigen bevonden
zich de heren Gerard-Kornelis van het
Reve, Joh an van der Woude, Barend Rij-
des, C. J. E. Dinaux Jef Last, Robert de
Vries, Ben Stroman (namens de PEN-Club
Nederland), H. Fedder (namens de Vereni
ging van Letterkundigen), Geert van Oor
schot, M. Flothuis en Halbo C. Kool. Ook
de uitgeverijen Bruna en Tjeenk Willink
waren vertegenwoordigd.
De Kinderboekenweek 1962 wordt gehou
den van 27 oktober tot en met 3 november.
Alle activiteiten zullen dit jaar opgebouwd
zijn rond de figuur „Keesje Kruimel", de
hoofdpersoon uit een verhaal dat de nu
10-jarige Hans Dijkhuis in 1961 schreef.
Dit verhaal is tevens het Boekenweek-ge
schenk voor de jeugd. Het boekje is voor
zien van illustraties door Piet Klaasse.
De Commissie voor de Collectieve Pro
paganda van het Nederlandse Boek maakt
voorts bekend dat er enige dagen voor de
Boekenweek op een groot aantal scholen
een „Keesje Kruimel-krant" zal worden
verspreid. De Kinderboekenweek wordt
geopend in de Brakke Grond in Amster
dam, de wethouder voor het Onderwijs in
Amsterdam, dr. P. J. Koets, zal de prijs
voor het Kinderboek 1962 uitreiken. Daar
na treedt de Toneelgroep Studio op.
Het hedenmorgen gelanceerde bericht
over grote verontwaardiging onder het om-
roeppersoneel in Hilversum na het uitlek
ken van een zogenaamd opzienbarende
maatregel der omroepverenigingen om me
dewerkers aan de uitzendingen van Radio
Veronica op een zwarte lijst te plaatsen,
blijkt niet geheel op waarheid te berus
ten. Bij informatie bij de vijf omroepen
blijkt dat het hier gaat om het naleven
van een maatregel die reeds enige maan
den geleden is getroffen: medewerkers
die in een vaste relatie staan tot de
omroepverenigingen wordt niet toegestaan
voor de „piratenzender" te werken. Het
is slechts een kwestie van controle dat
nu en dan een bandopname wordt ge
maakt van Veronicauitzendingen. Van een
„zwarte lijst" is, aldus werd ons me
degedeeld, geen sprake.
De musici, aangesloten bij de Neder
landse Toonkunstenaarsbond in het Noor'
delijk Philharmonisch Orkest, hebben er
protest tegen aangetekend, dat het be
stuur van het Orkestenverbond nog steeds
de indruk zou wekken, dat het orkest
aangesloten zou zijn bij dat verbond.
Prof. Stuiveling. Prof. dr. G. Stuive
ling heeft van de Zuid-Nederlandse Maat
schappij voor Taal- en Letterkunde en
Geschiedenis bericht ontvangen, dat hij tot
lid van deze maatschappij is benoemd.
BETER DAN DE meest optimistische
cabaretfan had kunnen verwachten, is het
jongste programma van Lurelei: „O. K.
en W." uitgevallen. Hoewel ook vroeger
al vele nummers vaak heel amusant wa
ren, dreven die toch voor het grootste
deel op het zeldzaam komische talent van
Jasperina de Jong, die in deze voorstel
ling verstek moest laten gaan, omdat ze,
na vorig jaar de Cabaretwedstrijd van het
I.C.C. te hebben gewonnen, geëngageerd
is als understudy voor de rol van Eliza
in „My Fair Lady".
MAAR HET GEZELSCHAPJE bleek de
ze klap manmoedig te hebben verwerkt
en men heeft alle schadelijke gevolgen we
ten te voorkomen door twee voortreffelij
ke plaatsvervangsters op te nemen: Jea-
nine van Wely en Silvia de Leur, die sa
men door hun combinatie van charme en
mallotigheid inderdaad haast de verdwe
nen Jasperina deden vergeten en ten
tweede doordat de overgebleven mannelij
ke leden van Lurelei alle drie belangrijk
aan persoonlijkheid en toneelervaring had
den gewonnen. Na een bijzonder rake en
puntige opening, waarin een onvoorstel
baar aantal interpretaties van de bekende
letters O. K. en W. de revue passeerden,
gecombineerd met een prachtige serie pa
rodieën op stijlen van openingsnummers in
het algemeen, bleek al direct dat Ben Ro-
wold die voorheen (en ook nu weer) spe
ciaal uitblonk als tekstschrijver ditmaal
ook een eigen gezicht als conferencier
vertoonde. In tegenstelling tot het onge
naakbare conferenciersidool Wim Kan, die
dikwijls met zijn ongeëvenaarde techniek
zwakke tekst enweet weg te werken, zit
ten Rowolds teksten vol goede grappen
die telkens zijn tekortkomingen op het punt
van „plaatsen en timen" doen vergeten.
OOK ERIK HERFST heeft zijn eigen
schappen van droogkomiek verfijnd en be
reikt zo met een sloom soort mimiek zeer
trefzekere effecten. Daarentegen zijn twee
van zijn drie pantomimes niet sterk ge
noeg om de bestede tijd geheel te kunnen
vullen. Een beetje inspelen en een wat
nauwkeuriger afwegen van de effecten
misschien een muziekje als achter
grond?) zouden hier winst kunnen opleve
ren. Frans Halsema begeleidt de ruim
twintig nummers zeer kundig en muzikaal
op de vleugel en zingt daarbij twee zeer
goede eigen teksten. Een groot aantal num
mers in het programma dat vagelijk in
drieën is gedeeld volgen het principe „On
derwijs, Kunsten en Wetenschappen" zijn
voortreffelijk en slaan heel veel van wat
op dit gebied door het volwassen beroeps
cabaret wordt bereikt met stukken. Silvia
de Leur moet nog luide geprezen worden
om haar ondefinieerbare humor waardoor
nummers als „de neider" en „Jij bent
neurotisch" maar ook een ensemblenum
mertje als „Vrienden van Veronica" on
weerstaanbare hoogtepunten werden.
Van het programma kan nog tot diep in
de winter in theater Polonie (Bellevue) aan
de Leidsekade genoten worden.
Concilie
De opening van de Algemene Vergade
ring der meer dan 2500 gemijterde Kerk
vaders werd ook op het beeldscherm een
ongekend indrukwekkend schouwspel. De
talloze landgenoten, die deze urenlange,
boven de tijd verheven plechtigheden in
hun huiskamer konden volgen, hebben
zulks kunnen doen dank zij een uitvinding,
de televisie, die daarmede opnieuw zijn
grote waarde bewees.
Het was jammer, dat men zich in Bus-
sum niet aan de belofte kon houden, in
een extra-uitzending, beginnend om 7 uur
's avonds, een korte samenvatting van de
opening van het Concilie te geven. De ve
len, die door hun werkzaamheden verhin
derd waren, 's morgens bij de TV te gaan
zitten, moesten nu, wilden zij deze samen
vatting zien, 4'/2 uur wachten, tot half
twaalf. En dat zal voor velen, midden in
de werkweek, wel een te laat tijdstip ge
weest ziijn.
Goede (AVRO)-donderdag
Met een nieuwe greep unieke opnamen
uit hun onmetelijk grote collectie filmop
namen hebben Armand en Michaela Den
nis in hun serie „Luipaard op Schoot"
weer voor een boeiend halfuurtje gezorgd.
De Natuur, wreed en schoon tegelijk, werd
o.i. een beetje geschonden door Michaela,
die altijd in het beeld moet komen zon
der een zinvolle functie te hebben. Daar
dit echter een „ingeblikte" rubriek is, zul
len we haar nog wel eens meer moeten
zien.
De Volkskrant-redacteur Bertina, een
van Neerlands betere filmcritici, maakte
als TV-medewerker een goede start, in de
driedelige serie „De actuele camera". Of
schoon nog niet geheel vrij van camera
koorts, bewees Bertina een goed spreker
te zijn, die steunend op een grote kennis
van zaken, extra boeide door een vleugje
ironie, een zekere reserve ten aanzien van
filmfestivals en een vervaarlijke aanval
op de Appel-film van Jaq Vrijman. (Een
Stunt" van een rolprent, even over-ge-
waardeerd als de „rotzooiende" schilder).
Bertina wees in dit halfuurtje op de nieu
we filmstijl, die ook bij de filmcritici zo
en vogue" is. Wat precies Het karakte
ristiek van de „Nouvelle Vague" is moch-
ten de kijkers, die veelal geen echte film
tijdschriften lezen, niet van hem verne
men. Overigens zien wij graag de tweede
uitzending van deze serie tegemoet.
Arme Bitos
Bitos, zoon van een wasvrouw, die het
gebracht heeft tot substituut Officier van
Justitie. Bitos, de keiharde dienaar van
het recht. Bitos, even onomkoopbaar als
de verschrikkelijke Robespierre. Bitos, die
elk vergrijp tegen zijn Frankrijk meedogen
loos straft. Bitos, voor zichzelf een „arme
jongen" gebleven, die geen kans ziet zich
de luchthartige, maar ook cynische le
vensstijl van de „grote wereld" eigen te
maken. Bitos, de rechtschapene, vervuld
van haatgevoelens jegens allen, die hem
op school en in de maatschappij hebben
vernederd. Bitos, die zelfs wraak wil ne
men op het meisje (Anouilh vindt altijd
nog zuiverheid in deze cynische samenle
ving) dat hem goede raad geeft. Bitos de
man, die niet kan schipperen en niet kan
leven. De meelijwekkende figuur, van wie
men zegt: „Arme jongen."
Aan deze wedergeboren Robespierre gaf
Paul Steenbergen gestalte op een wijze,
die wij niet snel zullen vergeten. Op een
enkele uitzondering na (de vrouwenrollen
waren o.i. niet zo goed bezet) zorgden ook
zijn medespelers, allen leden van de Haag
se Comedie ervoor de bedoelingen van de
grote toneelschrijver Jean Anouilh sterk
en duidelijk aan de kijkers (en luisteraars)
door te geven.
Deze (voor Bitos bijna fatale) botsing
tussen gewetenloos, koud idealisme en cy
nisch, maar warmbloedig „savoir-vivre'
werd door Anouilh, bijna griezelig knap
uitgewerkt in een vorm, die voor velen mis
schien wel wat moeilijk waarneembaar
was. Het was een spel-in-een-spel, dat bo
vendien nog een schets van het leven van
Robespierre vervatte. Deze door TV-regiS'
seur Walter van der Kamp goed geregis
seerde „droom" van de flauw gevallen Bi
tos, deed het parallelisme van de twee
„arme" mensen, Robespierre en Bitos, des
te sterker uitkomen.
Behoudens enige vloeiende overgangen
en het inlassen van sterke close-up's be
hoefden de TV-mensen niet veel te doen,
om van dit meesterwerk een meesterlijke
televisie-voorstelling te maken.
De AVRO verdient lof voor het feit, dat
zij velen in staat stelde (opnieuw) kennis
te maken met Jean Anouilh, die ons met
„arme Bitos" weer een boeiend, diepzin
nig toneelwerk schonk.
Strawinsky. De Amerikaanse compo
nist van Russische afkomst Igor Stra
winsky is van een bezoek aan de Sovjet-
Unie, waar hij enkele malen als dirigent
optrad en door premier Kroesjtsjev werd
ontvangen, teruggekeerd. Hij kwam don
derdag in Parijs aan op doorreis naar Ro
me, waar hij eveneens concerten zal geven.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00-24.00
KRO.
KRO: 7.00 Nieuws 7.15 Geestelijke lie
deren (opm.). 7.30 Voor de jeugd. 7.45
Morgengebed en overweging 8.00 Nieuws
8.15 Lichte grammofoonmuziek 9.00 Djinn,
een programma, dat je niet loslaat. 12.30
Mededelingen ten behoeve van land- en
tuinbouw 12.33 Licht vocaal ensemble met
zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Platen-
nieuws. 13.20 Musicerende dilettanten: Ac
cordeonvereniging. 13.45 Franse les. 14.05
Voor de jeugd. 15.00 Lichte grammofoon
muziek. 15.30 Klassieke kamermuziek (gr.)
16.00 Als de dag van gisteren, kroniek van
het leven. 16.30 Lichte grammofoonmu
ziek 17.00 Voor de jeugd. 1715 Lichte
grammofoonmuziek. 17.30 Boekbespreking.
17.40 Sopraan en piano (gr.): Moderne
Spaanse liederen. 18.00 Kunstkroniek. 18.30
Zweedse liederen (gr). 18.50 Praatje voor
politieke voetgangers, politieke lezing. 19.00
Nieuws 19.10 Actualiteiten. 19.30 De Oele
wappers, licht programma. 20.00 Populaire
klassieken (gr). 20.50 Lichtbaken, lezing.
21.00 Tierelantijnen, gevarieerd program
ma. 22.00 Zigeunerorkest (gr.). 22.20
22.25 Boekbespreking 22.30 Nieuws 22.40
Wij luiden de zondag in. 2300 Nouveauté's:
nieuwe grammofoonplaten. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM n. 298 m 1007 kc/s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte ochtendklanken (gr). (Om 7.35 van
de voorpagina, praatje). 800 Nieuws en so
cialistisch strijdlied. 8.18 Muzikale och
tendpost (gr.). 8.40 Koperorkest (gr.). 900
Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10
Pianoconcert (gr.): klassieke muziek.
(VPRO: 10.00 Samen thuis, praatje. 10.05
Een brief uit Galilea, lezing met muziek.
VARA: 10.20 Lichte grammofoonmuziek.
10.30 Van de wieg tot het graf, vragen-
beantwoording. 10.45 Geknipt voor herha
ling. 12.15 Tussen mens en nevelvlek, po-
pulair-wetenschappelijke lezing. 12.30 Me
dedelingen ten behoeve van land- en tuin
bouw. 12.33 Actueel sportnieuws. 13.00 Nws.
13.15 VARA-varia. 13.20 Nieuwe grammo
foonplaten 13.45 Voor de jeugd. 14.20 Ra
dio Jazzclub. 14.50 Lichte grammofoonmu
ziek. 15.05 Concertgebouworkest en solist:
Klass'eke en moderne muziek. In de pau
ze (plm. 16.10- plm. 16.30): Boekenwijs
heid. 1715 Licht instrumentaal trio met
zangsoliste: jazzmuziek. 17.30 Actualitei
ten. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20
Dansorkest en zangsolisten. 18.50 Lichte
grammofoonmuziek 19.00 Artistieke staal
kaart. VPRO: 19.30 Op de helling, gesprek.
19.45 Grammofoonmuziek. 19.55 Deze week,
praatje. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Wals-
orkest. 20.35 Tel uit je winst!, spelletjes
programma 21.35 Socialistisch commen
taar. 21.50 Lichte grammofoonmuziek.
22.05 Mammon en Cupido, hoorspelletje.
2230 Nieuws. 22.40 Zo maar een zater
dag, cabaretprogramma. 23.10 Lichte
grammofoonmuziek. 23.55-2400 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon
muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte or
kestmuziek. 12.50 Programma-overzicht.
13.00 Nieuws. 13.15 Voor de jeugd. 14.00
Variété-orkest. 1430 Filmkroniek. 15.15 De
Acadamie der Discofielen. 16.30 Broer en
zus en zo.. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte
grammofoonmuziek. 17.45 Engelse les.
19.00 Bulgaarse volksmuziek. 18.28 Paar-
desportberichten. 18.30 Voor de soldaten.
19.00 Nieuws. 19.40 Grammofoonmuziek.
20.00 Cabaret. 21.00 Gevarieerd program
ma. 22.00 Nieuws. 22.15 Omroeporkest
23.00 Nieuws. 23.05 Omroep amusements
orkest. 23.30 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nws.
VOOR VRIJDAG
NCRV: 19.30 Toekomstmuziek, teenager
rubriek over beroepskeuze. NTS: 20.00
Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.20
Alles draait om moeder, feuilleton. NTS:
20.45 Riedels en fiedels, Nederlands mu
ziekprogramma met Nederlandse artiesten.
NCRV: 21.25 Attentie, feiten, die de aan
dacht waard zijn. NTS: 22.05 V for Vic
tory, film over de tweede wereldoorlog
(deel 25). NCRV: 22.30-22.40 Dagsluiting.
VOOR ZATERDAG
VARA: 15.00 Reisbeschrijving. 15.25 Ter
minus, documentaire t.v.-film. 16.00 Tus
sen de oorlogen, documentair programma.
16.20 Wells Fargo Een moeilijke jon
gen, T.V.-film. 16.45 Lieve Oma, t.v.-film.
17.00 Voor de kinderen (-17.30). 19.30 Vrije
nieuwsgaring Meer levend dan dood,
t.v.-film. NTS: 20.00 Journaal. VARA:
20.20 Achter het nieuws. 20.35 Drie oude
vrijgezellen, muzikale komedie 21.50 Paul
Morgan's lotgevallen Ontmoeting op het
ijs, t.v.-film. 22.15-22.45 Wereldwijs, quiz