Jubileumopvoering door Diogé van „Masker in 't blauw" EEN OP ELKE VIJFTIEN MANNIN HAAT PANORAMA Voorbeeldig musiceren door het jeugdorkest uit Zürich DE PROGRAMMA'S De 7 5ste verjaardag van Rie Cramer PANORAMA TELEVISIE Voormalig Zweeds radioschip bij de „Veronica" voor anker f 3.- per week DINSDAG 16 OKTOBER 1962 9 Weinig geld in portemonnaie? Toch goed gekleed door Wij zijn met onze vrienden meer dan tevreden. KRO-Revue Musical Jos. de Klerk Nederlandse symfonie orkesten voor televisie Terwijl de Cycloop slaapt HERENSCHOENEN HAARLEM KRUISWEG 50 BEVERWIJK GOUDA T .V .-wisselbokaal gebroken De radio geeft woensdag Keiler Macdonald ARISTONA TELEVISIE T elevisieprogramma OP DE DERTIENDE van deze maand is voor het Haarlemse dilettanten- operettegezelschap „Diogé" het jubileumjaar begonnen, waarin zijn vijfentwintig jarig bestaan herdacht zal worden. Maandagavond is deze herdenking ingezet met een feestopvoering van de operette „Masker in 't blauw" van Fred Raymond in de Stadsschouwburg. Vanavond zal daar een tweede opvoering van deze operette gegeven worden en men kan er van verzekerd zijn. dat „Diogé" nog meer plannen heeft gemaakt om het bereiken van een belangrijke mijlpaal in zijn bestaan opgewekt te vieren. DAAR HEEFT het gezelschap inder daad alle reden toe. Vanaf zijn oprich ting in 1937 heeft het aan talloze operette vrienden met een indrukwekkende reeks van opvoeringen op een eigen niveau pret tig muzikaal toneel-amusement geschon ken en een theater-genre gebracht, dat an ders in onze stad slechts zeer zelden te genieten was geweest. Zo heeft dan „Dio gé" een eigen plaats in de Haarlemse sa menleving gekregen en een taak, waar van de vervulling alom grote waardering heeft ondervonden. DE OPERETTE „Masker in 't blauw" die voor de jubileumviering was gekozen, heeft wel eigenschappen om aan die vie ring een feestelijk accent te geven. In dra matisch opzicht kan de ontwikkeling van het spel moeilijk volmaakt genoemd wor den en zeker niet het verloop van het derde bedrijf. Men zal de bezwaren daar tegen wel niet overwegend hebben laten gelden. Daartoe hadden de vele toeschou wers bij het zien van zovele vermakelijke taferelen en bij het beleven van de dwaze situaties trouwens geen kans. En alle pro blemen, die ii* de eerste twee bedrijven waren opgebouwd, werden met één slag erg gemakkelijk uit de weg geruimd door het hardhandig uitschakelen van een mede-minnaar. Eenvoudiger kon het niet! De scheidende dirigent van Henk Steenkist. Diogé, De regisseur Kick Steenkist had voor het uitbeelden van een der hoofdrollen, name lijk de rol van Evelyne Valera, moeten uitzien naar een jongere speelster. Hij vond die in de jeugdige Nellie Meyer, een der leden van „Diogé", die met deze op voering dus haar debuut maakte. Het was een moeilijke opdracht, die zij kreeg te vervullen, maar zeker kan gezegd worden, dat zij die zeer prijzenswaardig heeft uit gevoerd. In het bijzonder heeft de gaaf heid en zuiverheid van haar niet grote, maar goed dragende sopraan-stem mij ge troffen. Vaak ook kreeg haar spel een hoogte, die gunstige indrukken omtrent haar uitbeeldingscapaciteiten gaf, welke uiteraard nog meer ervaring behoeven, en zeker ook een goede regie om zich in alle opzichten te kunnen laten gelden. NICO BOER speelde de rol van Arman do Cellini met grote toewijding en bewust heid en ook in vocale zin kon hij zich bij zonder onderscheiden. Annelies Post, die van Juliska een vinnig, temperamentrijk katje maakte, dat alleen met een extra paar handschoenen aangevat kon worden, Advertentie of f 12 - per maand. (Tof f150.- geen vooruitbetaling) Wij berekenen geen rente! Jansstraat 51-63 Haarlem Tel. (02500)-11750 Bij stralend weer heeft Rie Cramer de zer dagen temidden van de Hollandse ko lonie in „Portals Nous" op Majorca haar 75e verjaardag gevierd. Van 11 tot 2 uur waren de vrienden in haar gastvrij huis samen gekomen om haar geschenken aan te bieden en hartelijk toe te spreken. De secretaresse van koningin Juliana stuurde haar de volgende telegram: „Ha re Majesteit de Koningin wenst u hartelijk geluk met uw 75ste verjaardag" en van de secretaresse van prinses Wilhelmina mocht zij het volgende telegram ontvan gen: „Prinses Wilhelmina heeft mij opge dragen u haar oprechte gelukwensen te willen overbrengen bij de viering van uw 75ste verjaardag. De prinses had waarde ring voor uw onverschrokkenheid tijdens oorlog en bezetting en wenst dit op uw feest nog eens tot uitdrukking te brengen". verdient ook een compliment voor haar zang. Veel plezier schonk het kostelijke optreden van Jaap Kaan als Kilian, Henk Tol als Fraunhofer en Jan Vander als Gonzala. Jaap Bruinzeel typeerde goed de onsympathieke dal Vegas en voorts waren er nog enkele kleinere rollen, die naar be horen werden gespeeld. Het grote koor was over het algemeen goed op dreef en het ballet kon vooral in de „wals in 't blauw" voldoen. HET HAARLEMS operette-orkest was door goed spel een betrouwbare steun voor de opvoering. Speciaal moet het tzigane- ensemble van acht strijkers van het N.Ph.O. worden genoemd, dat op het to neel een voortreffelijke klankachtergrond werd voor het mismoedige lied van Nico Boer over het bezit van een schone vrouw. Na de opvoering sprak Jan Vander woor den van dank aan allen, die aan het wel slagen van deze avond hadden meege werkt. In het bijzonder richtte hij zich tot de scheidende dirigent Henk Steenkist, die de leiding van „Diogé" thans gaat over laten aan Walter Janssens. De heer Steen kist ontving een fraai fototoestel als af scheidsgeschenk. De regisseur Kick Steenkist werd beloond met een rijk boek werk over regie. De heer en mevrouw Hulsbergen, die 25 jaar lang de financiën van „Diogé" heb ben beheerd, ontvingen een horloge en een klokje als van waardering getuigende ge schenken. Verschillende verenigingen en organisaties kwamen „Diogé" bij monde van afgevaardigden gelukwensen, zoals het Centrum-comité Koninginnedag, de lande lijke bond van operette-verenigingen, de Zandvoortse Operette-vereniging en de do nateurs-commissie van „Diogé". P. Zwaanswijk Advertentie i f f NASSAULAAN 51 HAARLEM Het gezelschap van Berry Kieviets en Ge rard Walden geeft op 21 oktober a.s. in het Concertgebouw te Haarlem een voorstel ling van de KRO-Revue-Musical: ,,'t Zit raar in elkaar". De liedjes van deze musi cal werden geschreven door Emile Lopez. Behalve Berry Kieviets en Gerard Walden zullen in de revue optreden: Riek Schagen, Herbert Joeks, Nol Kieviets, Joop van der Marei, Marian Berk, het duo Salberti en anderen. De muzikale manifestatie die maandagavond in de ruime en frisse „Verlossers- Kerk" aan de Generaal Spoorlaan plaats had, namelijk een optreden van het ongeveer vijfenveertig leden tellende „Jugendorchester" uit Zürich, dat van 7 tot 17 oktober een tournee door Holland maakt, was enerzijds een verrassend evene ment dat tot geestdrift stemde, maar anderzijds een aanleiding tot de bittere overweging dat we hier een beschamend lesje kregen. Toegegeven dat Haarlem ook zijn afdeling van de Internationale federatie der muzikale jeugd bezit en dat de pogingen om haar doelstellingen na te streven niet ontbreken; doch vergeleken bij het voorbeeld dat Zürich kwam geven, zijn we nog ver van huis. DEZE ERVARING resulteerde ook uit de geringe belangstelling die voor het con cert getoond werd. De afdeling „Jeugd en Muziek" had dit optreden als een mach tig opwekkings- en reclamemiddel kunnen benutten om haar eigen zaak te dienen, niet alleen, zoals zij nu deed, met een propagandafoldertje bij het programma te laten uitdelen, maar door alles in 't werk te stellen, dat minstens een duizend ion- geren van dit Züricher „lesje" zouden heb ben geprofiteerd. Het was met dat al niet aanmoedigend voor de jeugdige executan ten om voor zoveel ledige banken te moe ten spelen. Maar het bleek toch geen in vloed te hebben op hun prestaties. ONDER DE STEVIG ritmische leiding van de heer Georges Scherrer klonk eerst de ouverture van Glucks „Iphigénie en Aulide", uitvoering die we niet alleen om de klank en de stemming konden waar deren, doch vooral om het constante tem po, dat het stuk zijn logisch verloop ver zekert. De correcte realisatie van het bas- motiefje, door de zes celli en de twee contrabassen van het orkest wekte mede ons respect. Vervolgens hoorden we de concertmeester Jörg Scherrer (zoon van de dirigent) als solist in het Concert in C van Haydn, waarmee hij goede dispo sities openbaarde. Het zeer volgzaam be geleidend strijkorkest secondeerde hierbij zoals de temperamentrijke primarius maar wensen kon. EEN BIJZONDERE verrassing op het programma was de Kleine Symfonie in C, die de Züricher comoonist René Matthes speciaal voor de Hollandse toernee van Georges Scherrer's Jeugdorkest schreef. Het bleek in een zeer beheerste uitvoering een goedklinkend en vrij interessant stuk, waarin de blazers van het orkest: fluiten, hobo, klarinet, fagot, hoorn en trompet heel wat te doen krijgen en dat, met zijn thematische verwikkelingen in gematigd modern idioom, een goed vakmanschap verraadt. Tenslotte werden wij ook nog vergast op een van de weinig bekende symfonieën van Haydn, die bijzonder in het Adagio en in het Menuet voortreffelijk klonk. WAAR wij deze avond bewonderende oorgetuigen van waren, was tenslotte het werk van één man; een organisator, een pedagoog, een geboren dirigent, een mu- ziekenthousiast, die, amateur in het mu ziekvak, bet als zijn hobby beschouwt dit steeds wisselend jeugdorkest, door hem ge leidelijk opgebouwd uit een primitief en semble, tot steeds hogere prestaties op te voeren en, tezamen met de nodige techni sche vaardigheid, de smaak voor goede muziek bij deze Züricher kinderen en jon gelui tot ontwikkeling te brengen. Hulde aan de wakkere dilettant Georges Scher rer, die zich hiermee een voorbeeld toont voor velen. Mevrouw Ida Diels-Wasserman, actrice bij de Haagse Comedie, is door koning Boudewijn benoemd tot ridder in de Kroonorde van België. De eretekenen verbonden aan deze orde werden haar maandagavond overhandigd door de Belgische ambassadeur in Den Haag, baron F. X. van der Straten-Waillet, tijdens een diner dat deze te harer ere aan een groot aantal gasten aanbood. Onder de aanwezigen waren zeer vele ambassadeur. collega's van Ida Wasserman van de Haagse Comedie en andere gezel schappen. Ook bestuursleden van de Belgische Vriendenkring in Nederland zaten aan. Baron Van der Straten- Waillet heeft in zijn toespraak de grote verdiensten in het licht gesteld, die Ida Wasserman zich door haar toneel kunst ook voor haar geboorteland Vlaanderen verworven heeft. De foto toont de actrice en de Belgische „Rondo Sinfonico" Nederland kan er zich op beroemen als geen land ter wereld zoveel symfonie-or kesten op zo weinig vierkante kilometers gevestigd te hebben. Naast menig ama teurensemble, dat zich op de beoefening van de symfonische muziek toelegt, telt ons land, behalve het Kunstmaandorkest en de radio-orkesten, niet minder dan elf „officiële" symfonie-orkesten. Het grootste is het Concertgebouworkest met een nor male bezetting van 106 man, het kleinste is het Frysk Orkest, dat 56 musici telt. De bedoeling van de nieuwe televisieserie „Rondo Sinfonico" is de televisiekijker kennis te laten maken met deze elf orkes ten. Met telkens vier weken tussenpauze zullen ze om de beurt op het scherm ver schijnen. De orkesten presenteren zich onder lei ding van hun vaste dirigent en brengen werken uit hun normale concert-reper toire. Men zal hen zien optreden in hun eigen zaal tijdens hun gewone abonne mentsconcerten. Er zullen vooral orkest werken worden gespeeld; de keren, dat er een solist op het scherm verschijnt, zal het een Nederlandse solist zijn. Aan ieder concert gaat een korte gefilmde inleiding vooraf. Ook bij de samenstelling hiervan staat de kennismaking met het orkest weer voorop. De filminleiding zal dus meer vertellen over het ensemble van die avond, dan over de uit te voeren g,qm$P sities. AVRO-regisseur Fred Bosman verzorgt deze serie voor de N.T.S. Zijn streven is er op gericht het beeld niet te laten aflei den van wat er te horen valt, maar het juist de aandacht er op te doen concen treren. Hij tracht dit te bereiken door voor zijn beeldenreeks de vorm van de compositie tot uitgangspunt te nemen. De eerste uitzending van „Rondo Sinfo nico" heeft plaats op woensdag 17 oktober van 21.45 tot 22.30 uur. Dan treedt het ju bilerende Concertgebouworkest op onder leiding van Bernard Haitink. Uitgevoerd zal worden, de le Symfonie van Gustav Mahler. HELMUTH GRITZKA OVERLEDEN éSE Helmuth Gritzka, bariton van het ope ragezelschap „Forum" te Enschede, is na een langdurige ziekte in het ziekenhuis „Ziekenzorg" te Enschede overleden. Het T.V.-toestel slaapt. Het licht is uit zijn enig oog. De gordijnen zijn gelukkig weer eens open. In het licht van de binnen dringende oktoberzon is het toestel werke lijk een cycloop, een onooglijke eenoog, alle activiteiten van de moderhe vormge ver- ten spijt. De nogal meewarige aanblik, die deze huisgenoot ons nu biedt, brengt ons tot be zinning. Tot bezinning op de taak die wij sinds twee weken op ons genomen hebben: de verzorging van een T.V.-rubriek, het leveren van eerlijke critiek op het werk van de Hilversumse televisie-secties. Misschien heeft menig lezer zich afge vraagd, waarom deze krant zoveel aan dacht aan het nieuwe medium besteedt. Wat voor zin het heeft deze programma's te beoordelen, die meestal bestaan uit „eendagsvliegen"; uitzendingen die met de afkondiging van de omroepster ter zie le zijn gegaan en niet meer op het beeld scherm terugkomen. Een soortgelijke vraag werd ons gesteld door een man, die na een jarenlang ver blijf in Noord-Amerika, zich weer in Hol land vestigde. „Wat maken die kranten hier zich toch druk over televisie", zei hij letterlijk, „in Amerika doen ze dat niet". Het werd een wat langere gedachtenwisse- ling, toen hij na enig heen-en-weer-ge- praat een bekende Amerikaanse professor citeerde, die zei: „Nero en televisie zijn de grootste gruwels in de geschiedenis der mensheid". Wij vonden die uitspraak een beetje overdreven: nog niet zo lang gele den tenslotte heeft de grootste gruwel van alle tijden miljoenen mensenlevens kapot gemaakt. Maar toch gaf de professorale opmerking ons het antwoord op de vraag, waarom de Nederlandse pers zjch zo in tensief met televisie bemoeit. Het antwoord is: om mede te helpen, de televisie die ook voor ons volk een gru wel dreigt te worden een juiste plaats te geven in 't leven van 'n miljoen Neder landse gezinnen. Een plaats, niet belang rijker dan de radio, het weekblad, de huis muziek, de roman, de krant, de hobby enz. enz. Advertentie ook grote maten VRIJ PARKEREN De drie personeelsleden van een tex tielfabriek te Enschede, die zaterdag avond in de nieuwe quiz van Theo Eerd- mans een wisselbokaal wonnen van een ploeg van een fabriek in Leerdam, zijn vanmorgen de fraaie prijs, die duizend gulden waard is, onverwacht kwijt geraakt Toen enkele personeelsleden van de fa briek de bokaal naar het gebouw van het dagblad „Tubantia" hadden gebracht, waar deze in een vitrine zou worden tentoon gesteld, liet een der personeelsleden de bokaal op de stenen vloer in de hal val len. De kristallen bokaal lag in duizend stukken op de vloer. De fabriek heeft inmiddels maatregelen genomen, dat over vier weken wanneer de drie personeelsleden van de fabriek de bokaal zullen moeten verdedigen, een zelfde en even kostbaar exemplaar aan wezig zal zijn. „RADIO VERONICA" heeft er een vriend (of een concurrent?) bfjgekregen. Even ten zuidwesten op minder dan een halve mjjl van het radioschip Veronica voor de Scheveningse kust is vorige week een ander radioschip op komen dagen.en voor anker gegaan. Het is allemaal een beetje geheimzinnig met het tweede radio schip, de in Panama geregistreerde groengeschilderde coaster „Magdamaria", dat onder de naam „Radio Nord" in de lagune van Stockholm enige tjjd commerciële programma's heeft uitgezonden. Aan boord bevinden zich negen potige Polen en één Zweed, die verleden, doel en toekomst verbergen achter een niet onvriendelijk, maar desalniettemin afwijzende ontvangst. „Wij zijn een gewoon schip, want de zendapparatuur is verzegeld. Wij probe ren het te verkopen en dan zal de nieuwe eigenaar wel beslissen waar en wanneer wij moeten uitzenden," verder vertellen zij niets. Geen namen, geen bijzonderheden, niets. Goed, ze laten je aan boord, geven je koffie in de met televisie en boeken vrij gezellige longroom. Voor de rest niets zeggende antwoorden. Zij willen alleen maar vertellen dat het schip vroeger voor de uitzendingen van de Zweedse „Radio Nord" werd gebruikt en dat het nu van Engeland is gekomen. Maar was de „Magdamaria" niet dat radioschip, dat enkele maanden geleden van de ankers sloeg en in de lagune van Stockholm in territoriaal water aan de grond liep? En werd datzelfde schip niet aan de ketting gelegd, omdat het Zweedse parlement het verbod voor commerciële uitzendingen in een wet bekrachtigde? Zij halen hun schouders op en lachen wat. „Wij weten het niet, wij waren toen nog niet aan boord". Hoe heeft het schip zich dan aan de autoriteiten kunnen onttrekken? „Wij we ten het niet", zeggen ze schouderophalend. Waarom is de „Magdamaria" vlak bij de „Veronica" gaan liggen? „De eigenaren wilden het, omdat het de beste plaats was," zegt de Poolse kapitein. Waarom de beste plaats? „Ik weet het niet. Misschien wel om te verkopen," zegt hij. Verder aandringen helpt niet. Namen?.Een wat spottend gelach van de mannen en zij maken in het Pools een paar grappen. Kapitein X wil alleen maar vertellen, dat zij vrijwel allemaal van Poolse origine zijn en weigert in de tails te treden of zij ergens genaturali seerd of vluchtelingen zijn. „Wij hebben liever niet, dat men weet dat wij aan boord zijn," is het enige antwoord. Waarom is het schip niet een haven binnengelopen? „Ach, dat is te veel moeite en rompslomp met in- en uitkla ren, maar als wij langer hier blijven, dan komen wij misschien binnen. Wij zijn een gewoon schip, als elk ander". FOTO'S MAKEN.Weer gelach niet onvriendelijk overigens en weer een grapje in het Pools. Weer vertelde ka pitein X, dat hij niet wil hebben dat men (maar wie?) weet dat zij aan boord zijn. Er blijkt een Zweed aan boord te zijn. Maar hij heeft een hekel aan kran ten. Hij staat protesterend op van zijn berekeningen, die duidelijk niets met scheepvaart of navigatie te maken heb ben. Neen, geen naam, geen foto's. Zweed Y ontkent zelfs technicus te zijn. „Ik ben vertegenwoordiger van de eigenaren", zegt hij, maar de papieren wijzen anders uit. DE NEDERLANDSE agent voor het schip is Dirkzwager Scheepsagenturen in Maassluis, zoals uit de brieven van zijn vrouw die hem krantenknipsels heeft toegestuurd, maar die hij niet kan vin den blijkt. „Allemaal Leugens", zegt de Zweed Y, doelend op de knipsels. Maar hij neemt evenmin als kapitein X de moeite om de sluier van geheimzin nigheid op te lichten. Bij Radio Veronica weet men alleen dat het schip er ligt. „Wij hebben er niets mee te maken. Wij weten óók niets". Het is een vreemde zaak, te meer om dat juist nu de kwestie van de klande- stiene commerciële zenders in het brand punt van de belangstelling staat door de voorbereidingen voor de internationale overeenkomst, die een einde zal maken aan de klandestiene uitzendingen en die als een zwaard van Damocles boven de hoofden van de radioschepen hangt. En dat kan ons inziens het best gebeu ren door eerlijke critiek zonder sterren- cultus en „gossip". Door een rubriek, die u in staat stelt dagelijks uw oordeel aan dat van de krant te toetsen. Filmrecen sies, boekbesprekingen, muziekcritieken e.d. hebben reeds lang geleden de waar dering van de gemiddelde krantenlezer veroverd. Wij hopen, dat ook de televisie-recensie die waardering gaat krijgen. De cycloop is de huisgenoot van honderdduizend Ne derlandse gezinnen. In vele van die gezin nen is hij de huistiran of dreigt hij die te worden. Hij zal zijn plaats moeten leren kennen: een goede, maar bescheiden plaats. Damshuizer HILVERSUM L 402 m. 746 kc/s. 7.00-24.00 NCRV. NCRV. 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.25 Oude kamermuziek (gr.). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Nederlandse liedjes (gr.). 8.30 Pianoduo: Lichte muziek (gr.). 8.45 Militair orkest (gr.). 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstan den. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammo- foonmuziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Sa menzang. 11.00 Recht .zo die gaat, hoor spel. 11.40 Lichte grammofoonmuziek. 12.00 Theaterorkest en solisten. 12.30 Me dedelingen ten behoeve van land- en tuin bouw. 12.33 Licht orkest met zangsoliste. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel actu aliteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instru mentaal trio. 13.45 Klassieke grammofoon muziek. 13.55 Matinee: Bariton en piano: Klassieke liederencyclus (gr.). 15.00 Jong Nederland musiceert: moderne muziek. 15.40 Lichte grammofoonmuziek. 15.50 Bij belvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Vrije tijd wel besteed!. 17.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Licht orgelspel (gr.). 17.55 Het spectrum, lezingen. 18.10 Koor zang: klassieke muziek. 18.30 Radio volks universiteit: Cybernetica, door Dr. W. Storm v. Leeuwen. 19.00 Nieuws en weer- praatje. 19.10 Mededelingen of grammo foonmuziek. 19.15 Leger des Heilskwar- tier (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Banjo orkest (gr.). 20.00 Bij de gratie Gods, klankbeeld. 21.30 Lichte koorzang (gr.). 21.45 Kanttekeningen. 22.00 Pianotrio: klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Muziek uit Bei roet (gr.). 23.25 Lichte pianomuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00 VA RA. 10.00 VPRO. 10.20-24.00 VARA. VARA 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte ochtendklanken (gr.). (Om 7.35 Van de voorpagina, praatje.) 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte gram mofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10 Kookpraatje. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.40 School radio. VPRO: 10.00 Inzicht en uitzicht, praatje. 10.05 Morgenwijding. VARA: 1:.20 Voor de vrouw. 11.00 Tel uit je winst!, een spel van spelletjes. 12.00 Voor het platte land. 12.05 Lichte grammofoonmuziek. (12.30-12.33 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw). 13.00 Nieuws. 13.15 Hammondorgel en zang: lichte muziek. 13.40 Gesproken portret. 13.55 Residentie orkest, koor en solisten: Fragmenten uit Paulus, oratorium. 15,00 Hoe dienen wij de vrede?, lezing. 15.10 Voor de jeugd. 17.00 Lichte grammofoonmuziek. 17.30 Ten toonstellingsagenda. 17.35 Instrumentaal trio: lichte muziek. 17.50 Regeringsuitzen ding: Geven en nemen. Tips voor wegge bruikers. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Actualiteiten. 18.30 Licht ensemble. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 VARA-Va- ria of lichte grammofoonmuziek. 19.20 Eet de Mammoetwet stenen of brood?, toe spraak. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VA RA: 20.00 Nieuws. 20.05 Licht orkest. 20.40 Kaf en koren, wekelijkse notities. 20.50 Or- vet, hoorspel. 22.05 Korte voetbalreporta ge. 22.10 Licht ensemble. 22.30 Nieuws. 22.40 Hart op de tong: actuele problemen. 22.55 Met repeteren begint het: kameror kest. 23.30 Viool en piano: klassieke mu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Schoolradio. 15.00 Moderne orkestmuziek. 15.30 Zangrecital. 16.00 Beursberichten. 16.06 Engelse les. 16.21 Engelse volksliede ren. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 17.5 Boekbespreking. 18.00 Vioolrecital. 18.10 Lekenmoraal en filosofie. 18.30 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Voor de jeugd. 20.00 Vlaanderen zendt zijn zonen uit, missieklankbeeld. Advertentie Zijlstraat 56 Telefoon 11828 VOOR DINSDAG NCRV: 19.30 Onderweg naar morgen..: maandelijkse rubriek over nieuwe ontwik kelingen op het gebied van de wetenschap. NTS: 20.00 Journaal. 20.20 NCRV: Mem<- 20.30 Met eigen ogen, filmserie. 20.45 ^>ag geperst: introductie van artiesten va n j» grammofoonplaat. NTS: 21.10 V for V/icto ry, documentaire T.V.-füm. (laatste >r>eeii NCRV: 21.35 Dat muisje heeft een Ütaart" je forumgesprek. 22.10-22.20 Samen zang. VOOR WOENSDAG NCRV: 17.00 Voor de kinderen. jiTc 17.35-17.45 De Verrekijker, jeugdjo urnaal' AVRO: 19.30 uur: Kommentaar; <>o (10 uur: (NTS) Journaal; 20.20 uur: In A vRO's Tele vizier; 20.30 uur: Litteraire On tingen; 21.00 uur: (NTS) Voetbalwed ,t"ja Feijenoord-Servette; 21.45 uur: (NTS) do Sinfonico. Kon"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 9