Herman Krebbers
en Theo Olof
FL
UITGAAN IN HAARLEM
mm
Cilli Wang: gedanste clownerie
kreeg nu een „Weense stem"
„Door Zang Vriendschap" excelleerde
in de mis nr. 3 van Bruckner
regenkleding voor heren
DE PROGRAMMA'S
imm
TELEVISIE
M
VRIJDAG 19 OKTOBER 1962
13
Vioolduo-recital
If.
X "**4
v.a. 189.-
DONEGAL
TWEEDJASSEN
ARROW
SHIRTS v.a 19.50
Conflict bij „Free as Air"
MUZIEK
WW;
TONEEL EN CABARET
AMATEURTONEEL
VOLKSUNIVERSITEIT
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
J. Damshuizer
Van 49.75-/ 185.00
Speciaalhuis Regenkleding
De radio geeft zaterdag
Televisieprogramma
r
■i -J
Het Haagse concertbureau Artivis
heeft het aangedurfd om donderdag
avond in het Minerva Theater een viool
duo-recital te organiseren. Het was een
waagstuk, waarvan het risico wel be
langrijk kleiner gemaakt kon worden
door de medewerking te vragen van de
twee Nederlandse meester-violisten Her
man Krebbers en Theo Olof. Hieraan is
het ongetwijfeld te danken geweest, dat
de zaal nog tamelijk goed bezet was.
VIOOLDUO-AVONDEN zijn evenals pia
noduo-uitvoeringen nimmer zo tot de tra
ditionele concerten gaan behoren als de
muziekuitvoeringen, waarbij een solist of
een dirigent de aandacht op zich kan doen
concentreren. Zij zullen zeer zeldzame mu
zikale gebeurtenissen blijven, even zeld
zaam als de artistieke, geestelijke assimi
latie van twee eminente kunstenaars, die
hiervoor noodzakelijk is.
Deze kunstzinnige éénwording openbaar
de zich bij de duo-vertolkingen van Kreb
bers en Olof met een verrassende vol
maaktheid. Maar de voorwaarde voor de
ze binding werd bepaald door de eenvou
dige, zuivere relatie van beide meester-
violisten tot de muziek, een relatie, die
geen dominerend subjectivisme toeliet of
enige oppervlakkige uiterlijkheid. Zij
schonk de toehoorders onvergetelijke ont
moetingen met de gecultiveerde schoon
heid van Handels Sonate in g en met de
verfijnde, van onuitputtelijke muzikale
fantasie getuigende duo's van Carl Philipp
Emanuel Bach en Luigi Boccherini.
RIJKE MELODISCHE en harmonische
fantasie leidde ook Darius Milhaud, toen
hij zijn Sonate voor twee violen en piano
schreef, welke nu met haar overvloed van
treffende sonoriteiten, haar ritmische stu
wingen en haar onverstoorde muzikale
continuïteit een prachtige vertolking
kreeg, waarin het belangrijke aandeel
voor de piano, uitnemend door de pianist
Marinus Flipse werd gespeeld.
DE UITVOERING van Roetheense, Roe
meense en Servische dansen van Béla
Bartók bracht op deze avond de dwingen
de oerkracht der muziek in ruige, onver
troebelde klanken en in onweerstaanbare
ritmen. Naast deze natuur-muziek moest
de geciviliseerde folklore van Navarra van
Pablo de Sarasate wel verbleken. Het stuk
werd gered door de weergaloos virtuoze
vertolking door beide violisten en de pia
nist.
Het langdurige geestdriftige applaus
noopte de kunstenaars tot het spelen van
de finale van het Concert in d voor twee
\nolen en orkest van Johann Sebastian
Bach als toegift.
P. Zwaanswijk
tw. Jij
Advertentie
ANNEL
COSTUUMS
Londengrijs
Parijs blauw
BARTELJORISSTRAAT 5
BREESTRAAT 138
HAARLEM
BEVERWIJK
HET CABARET en de vrouw zijn
twee verenigbare factoren, want ook
vrouwen is de satire niet vreemd. Vrou
welijke clowns echter zijn zeldzaam. Eén
van die weinigen is Cilli Wang, die
gisteravond een half gevulde Stads
schouwburg te veroveren kreeg. Het luk
te haar natuurlijk, want het is moeilijk
om haar niet te bewonderen. Haar stijl
is heel persoonlijk, een mengelmoes van
dans, mime en clownerie', het laatst wel
het meest en het best.
WIE AAN EEN persoonlijke stijl in
clownerie denkt, kan dat niet doen zon
der Chaplin voor zich te zien en daarmee
is dan tevens een vergelijkingsmogelijk
heid gegeven. Cilli Wang is technisch
knapper, sterker gevarieerd. Ze kan niet
alleen „mannetjes maken" en dat voor
een vrouw verbluffend goed maar ook
„diertjes", zelfs het opbloeien en sterven
van een plant. Ze doet dat knap, soms
een tikje roerend. Het is clownerie met
een „culturele bovenbouw", hetgeen haar
kracht en haar zwakte is.
Zij stoot nog net niet door het niveau,
waarop zo'n knap voorgedanst typetje de
menselijke tragiek krijgt, die wel het han
delsmerk van Chaplin is geworden. Maar
waarom zouden wij dat ook eisen van
Cilli Wang, die alleen maar zichzelf wil
zijn (en bovendien nog enige tientallen
van haar personages) en verder genoe
gen neemt met een zaal mensen, die be
hagen scheppen in speelse humor op een
uitstekend niveau.
EEN DEEL VAN haar programma is
in deze kolommen eerder besproken, om
dat het eerder in de Stadsschouwburg te
zien was. Nieuw echter was een zijde
van haar talent, die tot nu toe in het
verborgene is gebleven. Zij was een ta
lent zonder stem. Vanaf nu zal dat wel
anders worden, want haar debuut in Haar
lem als voordrachtskunstenares mag ge
slaagd worden genoemd, mits men het
blijft zien als voordrachtskunst in haar
eigen stijl en dus vermengd met ele
menten uit dans en clownerie. Haar keu
ze was uitstekend. Als ex-Wienerin had
zij drie nummers gekozen uit werk van
Johann Nestroy, Weens zanger, komisch
acteur en schrijver van een groot aan
tal kluchten. Nestroy was beroemd in
het Wenen van de vorige eeuw. In 1801
is hij geboren, in 1862 is hij overleden
en op de Weense podia worden dit jaar
zijn stukken wéér gespeeld ter herden
king van zijn sterfdatum, hoewel het
moeilijk is om het luchtige karakter van
zijn werk met de gedachte aan die da
tum te verbinden.
CILLI WANG verbrak die verbinding
dan ook volkomen, want zowel in „Der
Willibald" een héél eigenwijs scho
liertje als in „Nestroy Walzer" en
„Heurigenabend" was ze heel geestig.
Een hele serie Weners maar nu ook
gezongen in een heel plezierige cabaret
stijl werd in haar gestalte springle
vend. Al die Weners waren familie van
de aapjeskoetsiers uit de Weense operet
tes, maar dan op een hartveroverende
wijze. Cilli Wang leende allen haar stem
en daarmee heeft ze werkelijk een di
mensie aan haar persoonlijke „salon
clownerie" toegevoegd. Als zij op deze
wijze doorgaat zal deze vernieuwing haar
zeker een nog grotere populariteit bezor
gen.
In het gulle applaus mocht ook Wim
de Vries delen, die haar niet alleen aan
dp piano begeleide, msr die ook Nestroy
bij de aanwezigen inleidde.
Hein Steehouwer
DE MUZEN
De koninklijke subsidie. De koningin
is gisteren enige uren tegenwoordig ge
weest bij de jurering in Frascati te Am
sterdam van werken die jonge kunste
naars ter verwerving van de koninklijke
subsidie van dit jaar hebben ingezonden.
De vorstin heeft de beoordeling gevolgd
van vijftien der binnengekomen schilder
stukken.
(Van een muziekmedewerker)
DE CHRISTELIJKE Oratorium Vereniging „Door Zang Vriendschap" heeft
haar zilveren jubileum, dat op 13 september al in intieme kring was gevierd,
gisteravond luister bijgezet met een concert in het Concertgebouw te Haarlem.
Onder leiding van Simon C. Jansen gaf het koor een uitvoering van de Grosse
Messe nr. 3 in F-Moll van Bruckner. Dit werk, een van de hoogtepunten van de
koorlitteratuur, stelt zeer hoge uitvoeringseisen. „Door Zang Vriendschap" heeft
met haar uitvoering niet alleen bewezen dat zij die eisen technisch-kan hono
reren, maar ook dat zij ruimschoots het inlevingsvermogen bezit, dat nodig is
om de liturgische sfeer van deze rooms-katholieke eredienstbegeleiding tot uiting
te kunnen brengen. Met dit jubileumconcert heeft het koor zich prominent ge
toond en het jubileum de beste inhoud gegeven die bij een oratoriumvereniging
past. Het was een heel mooi concert.
IN AANMERKING nemend dat Bruck- kwamen. Maar voor het overige werd de
ners harmonieën moeilijk zijn, dat de po- mis sterk gezongen; vooral in het Bene-
iyfone structuur van zijn werk verre van dictus konden de mannenstemmen hun
gemakkelijk is, moet men de uitvoering als kwaliteit laten horen,
geheel bewonderen. Wel was er in het Cre- Het solokwartet, hier bestaande uit de
do een gebrek aan spanning eri ontstond sopraan Annette de la Bije. de alt Aafje
er een indruk van rommeligheid, onder an- Heynis, de tenor Arjan Blanken en de bas
dere omdat de sopranen niet voldoende uit Herman-Schey, heeft in deze mis een be
scheiden functie. Het is- meer een extra-
register in het grote geheel en die functie
werd door de vier kunstenaars voortreffe
lijk vervuld.
NA DE PAUZE werd de cantate „ïch
habe meine Zuversicht" van Bach uitge
voerd. waarin de solisten zich sterker kon
den doen gelden. De aria's en recitatieven,
waaruit deze cantate vrijwel geheel be
staat, werden zonder uitzondering indruk
wekkend gezongen. De cantate werd beslo
ten met het koraal, waarbij het koor als
het ware moeiteloos kon putten uit zijn be
kwaamheid. In een der aria's kon de or
ganist Rudolf Jansen zich onderscheiden.
Wie weet dat aan dergelijke kooruitvoe
ringen over het algemeen weinig repeti
ties met het orkest vooraf gaan, zal de
wijze waarop het N.Ph.O. de begeleiding
verzorgde toch alle lof willen geven. Deze
zeer succesvolle jubileumuitvoering, met
de indrukwekkende mis van Bruckner als
hoogtepunt, kan in de annalen van de öra-
toriumvereniging met onderscheiding wor
den te boek gesteld. Dirigent Jansen en
zijn koor kunnen op dit concert met de
grootste voldoening terugzien.
De heer Theo Woldberg, die na een
ruziek de directie van de musical „Free
as Air" een paar maanden geleden heeft
verlaten, heeft nu het faillissement aan
gevraagd van zijn vroegere directeur. Joop
Klein Essink. Het is (althans voorlopig)
het laatste incident in een reeks van voor
vallen die de musical een publiciteit be
zorgen waar hij niet gediend is. Het con
flict lijkt uit persoonlijke onenigheid te
zijn ontstaan. Het financiële succes van
de musical is hierbij dus niet in het geding.
De heer Woldberg vordert van de direc
tie van ..Free as Air" een bedrag van
5.000 wegens achterstallig salaris. De
directie van de Groote Schouwburg te
Rotterdam gaf ons als haar mening dat
hier innerlijke conflicten wel op een zeer
ongelukkige wijze openbaar worden. Met
de financiële en artistieke resultaten van
de musical heeft dit alles, zo meent zij,
niets te maken.
EEN TYPISCH V.P.R.O -PROGRAMMA
Misschien is het beter te stellen: een
programma, dat de V.P.R.O. typeert als
een omroep, die zich van zijn zending be
wust, de kijker altijd, „iets wil zeggen".
En altijd betekent: niet alleen op het ter
rein van de religie; maar ook en zelfs
zeer sterk in hét vlak van de cultuur.
Wij willen onmiddellijk vaststellen, dat
die zendingsgedachte onze sympathie ver
dient. Elke poging, de westelijke mens te
redden uit de periode-van-koelkast-en-was
automaat, die hoogconjunctuur wordt ge
noemd, verdient o.i. alle steun.
Deze lofwaardige gedachte straalt de
V.P.R.O. uit in programma's, gemaakt
door medewerkers, aan wie, creatief ge
zien, zoveel mogelijk vrijheid gelaten
wordt; uiteraard binnen de gëdachtensfeer
van deze organisatie.
Het is bijna logisch, dat die medewer
kers, gevrijwaard van de druk van een re
dactie-raad of een beleidscommissie, hun
principes kunnen uitleven in T.V.-produc-
ties, die een „top" of een „flop" kunnen
worden (De VARA vergeve ons de over
name van die termen). En daardoor krijgt
elke V.P.R.O.-uitzending het karakter van
een spannend experiment, niet bedoeld om
Jan-en-Alleman te behagen. Zo was ook
weer het programma, dat gisteravond door
deze omroep verzorgd werd.
Een programma overigens, dat zich ken
merkte door zijn goede indeling. Het
N.T.S.-journaal was niet omringd door ex
tra nieuwsrubrieken en, het beslist niet
„luchtige" hoofdnummer van deze avond
was, mede daardoor, een opvallend pro
grammaonderdeel.
En nu dan onze, vanzelfsprekend aan
vechtbare beschouwing van de program
ma-onderdelen: afgezien van de gebrekki
ge filmische vormgeving, gaf de reporta
ge, gewijd aan het Griekse vluchtelingen-
dorp Vigla, ons een hartverwarmend be
wijs van- de daadkracht van de Wereld
raad der Kerken, gesteund door enige Ne
derlandse bedrijven (wij hadden er geen
bezwaar tegen dat die bedrijven zonder
meer genoemd werden). Voor ons was het
optreden van Peter Pit een „flop". Met
zijn Amerikaans accent, in drie jaar tijds
gecultiveerd, en met zijn conferenciers-
gags kon deze jongeman ons niet bekoren.
Joes Odufré. die zoveel verdienstelijk TV-
werk deed, had er aan moeten denken,
dat wij zeer verwend zijn door een man,
die zonder „kapsies", adembenemend
goed goochelt en gewoon Nederlands
spreekt.
De goede muzikale prestaties van twee
Engelse ensembles, die in een extra uit
zending optraden, werden nadelig beïn
vloed door erbarmelijk gemonteerde, be
wegende plaatjes van Londen. Wij begre
pen toch wel, dat het Britse musici wa
ren, die zo goed speelden.
En toen naderde het TV-toneelstuk, ge
titeld „Hij zit aan de smeltkroes".
Eerst kwam namelijk nog ds. Van Nieu-
wenhuyzen, die ons overeenkomstig de
bedoelingen van Kaj Munk uitnodigde
te reageren op dit TV-toneelspel, nadat hij
de artistieke waarde van deze predikant-
toneelschrijver als minder belangrijke zaak
terzijde geschoven had.
En vervolgens kwam de vertaler Johan
Winkler aan het woord, die, wel geformu
leerd, een ontroerende schets gaf van het
leven van deze grote figuur, Kaj Munk.
Deze dubbele inleiding, die ons wederom
ervan overtuigde, dat de Deense auteur
een groot mens was, maakte het ons niet
gemakkelijker, een eerlijk oordeel te vel
len over dit toneelwerk.
I En Jack Dixon, die zich duidelijk al te
zeer verdiept heeft in de schrijver Munk,
j maakte het ons door zijn opvatting van de
j spelregie er niet gemakkelijker op. Hij
I stond de spelers namelijk toe, te oharge-
I ren, te overdrijven. Hans Culeman b.v.
maakte daardoor van de Nazi-professor
Dórn een man, waarin wij niet meer kun
nen geloven. Datzelfde gold ook sterk voor
Vrijdag 19 oktober, Concertgebouw (Turn
zaal) 20 u.: Die Haerlemsche Musyck-
camer o.l.v. André Kaart. Solist: Anner
Bijlsma, cello. Programma: C. Bach,
Stamitz, Vi.valdi, Greb, Telemann.
Vrijdag 19 oktober, Hildebrandzaal van
Brinkmann, 20 u.: Concert door Dever-
kusener Kinderkoor als gast van jeugd
koor „Inter Nos".
Zaterdag 20 oktober, Concertgebouw (Grote
zaal) 20 u.: Koninklijke Liedertafel „Zang
en Vriendschap", concert m.m.v. Kon.
Mannenkoor „La Bonne Espérance",
Eindhoven; Kon. Mannenkoor „Kromme
nie", Krommenie; Jeugdkoor „Lucia",
Haarlem.
Zondag 21 oktober, Concertgebouw (Grote
Zaal) 20 u.: K.R.O.-revue-musical ,,'t Zit
raar in elkaar", m.m.v. Gerard Walden,
Berry Kievits, Riek Schagen, Herbert
Joeks, Marian Berk, Joop van der Marei
e.a.
Maandag 22 oktober. Concertgebouw (Grote
Zaal) 20 u.: Eerste concert Meesterserie
dqor Stefan Askenase, piano. Program
ma: Chopin.
Dinsdag 23 oktober, Concertgebouw (Grote
Zaal) 20.15 u.: Noordhollands Philharmo-
nisch Orkest, tweede concertserie D o.l.v.
Henri Arends. Solisten: Trio Pasquier.
Programma: Mica, Beethoven, Henze,
Van Baaren, Ravel.
Woensdag 24 oktober, Concertgebouw
(Grote Zaal) 20 u.: Symfonie-orkest
„Haerlem". Concert o.l.v. Marinus Adam.
Solist: Jo Juda, viool. Programma: Beet
hoven, Haydn, Schubert.
Vrijdag 26 oktober, Concertgebouw (Tuin-
zaal) 20 u.: Concert t.g.v. 60-jarig jubi
leum van de zangvereniging „Stem des
Volks"; „Messa de Requiem" van Verdi,
m.m.v. Marijke van der Lugt, Wilhelmine
Matthes, Jan Waayer en Herman Scheij,
het N.Ph.O. en de koren van „De Stem
des Volks" en de zusterkoren uit Amster
dam en Rotterdam. Het geheel o.l.v. Dick
Dekker.
„In 't Goede Uur", Nieuwe Kerksplein:
Dagelijks klassiek grammofoonplaten-
programma van 20-21 u. tot en met
21 oktober: Vroeg Duitse Barokmuziek,
tot en met 28 oktober: Dvorak.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land 1-3, maandag-, woensdag- en vrij
dagavond van 18-20 u.: Klassiek gram-
mofoonplatenprogramma.
Frans en Fiet Koster in een van de
sketches die zij in hun cabaret „Adam
en Eva" dagelijks brengen. Het caba
ret is geopend tot 2 uur.
Zaterdag 20 oktober, Stadsschouwburg,
20 u.: Nieuwe Komedie met „Warenar"
van Hooft.
Zondag 21 oktober, Stadsschouwburg, 20 u.:
Toneelgroep Centrum met „Mensen Hee
Mensen". Musical van Mies Bouhuys,
onder regie van Walter Kous.
Dinsdag 23 oktober, Stadsschouwburg,
20 u.: Toneelgroep Theater met „Verlos
ons van de boze" door Jan Staal.
Woensdag 24 oktober en donderdag 25 ok
tober, Stadsschouwburg, 20 u.: Toneel
groep Centrum met „3 x Koekoek" van
Marcel Achard.
Vrijdag 26 oktober, Stadsschouwburg, 20 u.:
Nieuw Rotterdams Toneel met „De nacht
van de leguaan" van Tennessee Williams.
Café-chantant „Adam en Eva", Raam-
vest 5: Iedere avond (behalve maandag)
cabaret van 20-2 u. door Fiet en Frans
Koster en Han Reiziger.
Maandag 22 oktober, Stadsschouwburg,
20 u.: Toneelvereniging „Droste" met
„Een dolle boel om de voetbalpool".
Zaterdag 20 oktober, Frans Halsmuseum,
20 u.: Film: „Citizen Kane".
Maandag 22 oktober, Frans Halsmuseum,
20 u.: Laatste voordracht in de serie van
drie door dr. J. Smalbraak: „Drie essen
tiële perioden in het leven van de
vrouw".
Dinsdag 23 oktober, Frans Halsmuseum,
20 u.: Laatste voordracht in de serie van
drie door dr. C. J. H. v. d. Broek: „Bio
logie van de mens" met lichtbeelden.
Woensdag 24 oktober, Frans Halsmuseum,
20 u.: Laatste voordracht in de serie van
drie door prof. dr. mr. J. A. Oosterbaan:
„De verhouding van wijsbegeerte en ge
loof".
Vrijdag 26 oktober, Frans Halsmuseum,
20 u.: Tweede voordracht in een serie
van drie door Ad den Besten: „Tenden
sen in de naoorlogse Duitse letterkunde".
Vrijdag 26 oktober, Minerva Theater,
Heemstede, 20 u.: Lezing door W. Masch-
haupt: „Kleuren hun taal, karakter en
symboliek" (met kleurendia's).
Zaterdag 20 oktober, ingang Ter Hoffstee-
deweg 3, Bloemend aal, 14.30 u.: Padden
stoelenexcursie op het landgoed Linden-
heuvel.
Zaterdag 20 oktober, Restaurant Zomer-
lust, Zandvoort, 20.15 u.: Uitvoering Ac
cordeonvereniging „Zandvoort".
Zaterdag en zondag 20 en 21 oktober, 9 u.:
A.N.W.B. herfstwandeling. Vertrekpunt
Openluchttheater Bloemendaal.
Zondag 21 oktober, Hervormde Kerk in
Vijfhuizen: Bijzondere jeugddienst m.m.v.
de vijftienjarige jongenssopraan W. de
Ruiter uit Abbenes. Orgel: Chr. Tiele-
man.
Dinsdag 23 oktober. Gemeenschap Zand
voort Humanistisch Verbond, 20 u.: Le
zing door dr. P. J. van Praag uit Voor
burg (Bondsvoorzitter): „Humanisme als
praktische richtlijn".
Dinsdag 23 oktober, Lorentzlyceum, Sant
poorterplein, 19.45 u.: Haarlemsche weer-
en sterrenkundige kring: Lezing van dr.
J. Borgman: „Moderne instrumenten in
de sterrenkunde".
Woensdag 24 oktober, Brinkmann, 20 u.:
Centrum voor internationale lezingen,
Prof. dr. B. Landheer: „Wetenschap in
dienst van de vrede".
Frans Halsmuseum: Schuttersstukken van
Frans Hals en stijlkamers. Dagelijks van
10-17 u„ zondag van 13-17 u.
Teylers Museum, Spaame 16: Schilderijen
19e en 20ste eeuw, tekeningen Hollandse,
Franse en Italiaanse school 16e t/m 19e
eeuw. Fossielen, historisch natuurkun
dige instrumenten, mineralen, 31-toons
Fokker-orgel. Dagelijks van 11-17 uur;
eerste zondag van de maand 13-17 uur.
Kunstcentrum „De Ark". Nieuw Heiligland
1-3: Van 8 oktober tot 3 november ex
positie schilderijen. Dagelijks van 9-17
uur. Tijdens concerten op maandag,
woensdag en vrijdag van 18-20 uur. In
de nieuwe expositiezaal: schilderijen, te
keningen en aquarellen enz. voor verkoop.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Nieuwe
Kerksplein: Gedurende de maand okto
ber, tempera's en olieverfschilderijen van
Hans Mulder. Dagelijks van 10-18 uur en
20-22 uur.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 79:
Oude religieuze kunst schilderijen, mid
deleeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks
geopend (behalve maandag) van 10-12.30,
13.30-17 u. Zon- en feestdagen 14-17 uur.
Openbare leeszaal, Arendstraat, Hoofd
dorp 8 t/m 21 oktober: schilderijen en
grafieken o.m, van Lucebert, van Diede
ren Schroder en Salinger. Geopend van
14-17 u. en 19-22 u.
Wandelgangen Stadsschouwburg: Gedu
rende de maand oktober: expositie van
Leen de Winter.
Donderdag 25 oktober, Concertgebouw
(Tuinzaal) 20.15 u.: Filmavond onder lei
ding van B. J. Bertina onder auspiciën
van de stichting Geloof en Wetenschap.
Vrijdag 26 oktober, Bloemenheuvel, Bloe-
mendaalseweg 158, Bloemendaal, 20 u.:
Buurtvereniging „Overveen" geeft lezing
door Bianca Dony over Sicilië en het
werk van Danielo Dolci.
Vrijdag 26 oktober, Brinkmann, 14 u.: Le
zing door mevrouw M. Ouwehand-Hart
ree: „Kris-kras door dê elektriciteits
praatjes" voor de afdeling Haarlem en
omstreken van de Nederlandse Vrouwen-
Electriciteits Vereniging
Grote of St. Bavokerk, ingang Oude Groen
markt 23: Te bezichtigen van 9-17 u.
Stadhuis, Grote Markt: Op werkdagen
te bezichtigen van 9-12.30 u„ daama mel
den bij de portier. Zaterdag gesloten.
R.-k. Kathedrale Basiliek, Leidsevaart:
Voor bezichtiging aanmelden bij portier.
Faul Meyer, die de bisschop moest spe
len. Wij zijn er, door praktische ervaring,
van overtuigd, dat zowel de anti-semitische
nationaal-socialisten als de verzetsstrijders
mensen waren, die resp. in hun waanzin
en in hun morele weerbaarheid veel genu
anceerder waren dan deze figuren. Alleen
Max Croiset slaagde erin de bestaanbaar
heid van een Duits-nationale kamergeleer
de, die tot inzicht komt, waar te maken.
„Hij zit aan de smeltkroes" is een zwart
wit gestelde aanklacht tegen het krank
zinnige Hitler-Duitsland, dat nu gelukkig
vernietigd is.
Een aanklacht, die in 1938 (toen ook het
merendeel van ons volk de Nazi's nog niet
„door" had) van bijzonder grote waarde
was. Maar, hoewel wij weten dat de Jo
denhaat én het fascisme nog steeds pro
beren de kop op te steken, het blijft een
aanklacht anno 1938.
Advertentie
ONZE NAJAARSCOLLECTIE
omvat de nieuwste dessins in katoen,
wol met trevira en tweed.
DAMES- EN
HERENMODES
KRUISWEG 72
HAARLEM
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00-
24.00 KRO-
KRO: 7.00 Nieuws. 7,15 Geestelijke lie
deren. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgen
gebed en overweging. 8.00 Nieuws 8.15
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Djinn,
gevarieerd programma. 12.30 Mededelin
gen ten behoeve van land- en tuinbouw.
Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.20 Musice
rende dilettanten. 13.45. Franse les. 14.05
Voor de jeugd. 15.00 Promenadeorkest en
soliste. 16.00 Als de dag van gisteren,
kroniek van het leven. 16.30 Licht ensem
ble met solisten. 17.00 Voor de jeugd-
17.15 Goudenplaten cabinet. 17.30 Boek
bespreking. 17.40 Instrumentaal licht octet.
18.00 Kunstkroniek. 18.30 Corte metten,
licht programma. 18.50 Praatje voor poli
tieke voetgangers. 19.00 Nieuws. 19-10 Ac
tualiteiten. 19-30 De Oelewappers, geva
rieerd programma. 20.00 Populaire klas
sieken (gr 20.40 Concilie en missie, ge
sprekken. 21.00 Tierelantijnen, gevarieerd
programma. 22.00 Lichte grammofoonmu
ziek. 22.20? 22.25 Boekbespreking.
22.30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de zondag
in. 23.00 Nouveautés. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte ochtendklanken (gr.). (Om 7.35
Van de voorpagina, praatje.) 8.00 Nieuws
postduivenberichten en socialistisch strijd
lied. 8.18 Muzikale ochtendpost (gr.). 8.40
Dilettantenkoren uit Groot-Brittanië. 9.00
Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10
Klassieke grammofoonmuziek. VPRO: 10.00
Samen thuis, praatje. 10 05 Een brief uit
Galilea, lezing. VARA: 10.20 Tango-rum
ba-orkest met zangsolisten. 10.45 Roton
de, gevarieerd programma. 12.15 Tussen
mens en nevelvlek, populair-wetenschap-
pelijke lezing. 12.30 Mededelingen ten be
hoeve van land- en tuinbouw. 12.33 Sport
nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia.
13.20 Licht ensemble. 13-45 Voor de jeugd.
14.20 Radio Jazzclub. 14.50 Eva Bonheur,
hoorspel. 17.25 Lichte grammofoonmuziek.
17.30 Actualiteiten. 18.00 Nieuws en com
mentaar. 18.20 Klassieke operamuziek.
19.00 Artistieke Staalkaart. VPRO: 19.30
Op de helling, gesprek. 19-45 Grammo
foonmuziek. 19.55 Deze week praatje.'
VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Oude en nieu
we dansen. 20.40 Specialiteitentheater, ge
varieerde radio-show. 21.35 Socialistisch
ensemble. 22.10 IJdelheid, meneer, ijdel-
heid, hoorspelletje. 22.30 Nieuws. 2240
Babysitten, licht programma. 23.10 Dans
muziek. 23.40 Lichte grammofoonmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL, 324 m.
12.00 Nieuws. 12 03 Lichte grammofoon
muziek. 12.30 Weerbericht. 12 35 Amuse
mentsorkest. 12.50 Programma-overzicht.
13.00 Nieuws. 13.15 Voor de teenagers. 14-00
Lichte orkestmuziek. 14.30 Filmkroniek.
15.15 De Academie der Discofielen. 16.30
Broer en zus en zo.17.00 Nieuws. 17.15
Liturgische gezangen. 17.25 Lichte muziek.
17 45 Engelse les. 18.00 Lezing. 18.28 Be
richten. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nws.
19.40 Lichte grammofoonmuziek. 20.00 Ca
baret. 2100 Monte Carlo. 22.00 Nieuws.
22.15 Lichte grammofoonmuziek. 23.00
Nws. 23.05 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nws.
VOOR VRIJDAG
VARA: 19.30 Top of flop. NTS: 20.00
Journaal. VARA: 20.20 Espresso. 21.00 Ge
varieerd programma: Rudi Carrell Show.
21.45-22.35 Perry Mason - Het geheim van
de bezeten dokter, TV-film.
VOOR ZATERDAG
NTS: 15.00 Stuttgarter Symphonie Or
kest en solist: Opera-aria's. KRO: 15.45
Anno 1937. 16-05 De Jack Benny Show.
16.30 Filmverslag van pauselijke reis.
17.00 Voor de kinderen. (-17.30). 19.30 De
avonturen van Ivanhoe, T.V.-film. NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht KRO:
20.20 Brandpunt. 21.00 De Boyd Bachman-
Show. 21.45 Een aflevering van de teken
filmserie „De Flintstones". 22.10 Inspecteur
Bollinger van Scotland Yard, T.V.-film.
22.35-22.50. Epiloog. NTS: 22.55-24.00 Euro
visie: Wereldkampioenschappen Ballroom-i
dancing voor Amateurs te Berlijn.