Kreymborg is gereed voor uw modernste maatcostuum KUIPERS m hpu 0m Die Haerlemsche Musyckcamer „ALS DE DUIVEL ER ZICH MEE BEMOEIT" Sylvia Beach voor „Shakespeare and Co" DE PROGRAMMA'S Jewtoesjenko, de rebel van de Russische litteraire avant-garde potter's lÉfSKij „LINIA'^ÜP Tussen platheid en poëzie Première in Antwerpen ■r::vr# gjjfr TELEVISIE ZATERDAG 20 OKTOBER 1962 7 Supra Special Bannockburns Giedhill Beiaardbespeling in de Volkszangweek Keiler Macdonald ARISTONA TELEVISIE De „Magda Maria" NEGEN MUZEN ZIJLSTRAAT 97 HAARLEM BRILLEN SPECIALIST ^1 «tlllll N.V. MIJ. „HOLSTER" - OVERVEEN Centrale verwarming Airconditioning Aut. oliestook Gevaarlijk wapen Trein reed Vught voorbij maar kwam terug De radio geeft zondag De radio geeft maandag elevisieprogramma HET NATIONAAL TONEEL van België, het gezelschap dat de Koninklijke Neder landse Schouwburg te Antwerpen bespeelt, is altijd ijverig op zoek naar stukken van eigen bodem. Er zijn in Vlaanderen, zelfs in heel België, niet veel goede te vinden. Het experiment met Teirlinck's „Fluit ketel" ligt nog vers in het geheugen. Men heeft er in ons land van kunnen meege nieten. Thans heeft een Antwerpse schrij ver een kans gekregen één zijner stukken gespeeld te zien, zelfs zorgvuldig gespeeld: „Als de Duivel er zich mee bemoeit" van de bijna 70-jarige Roger Avermaete. Het merkwaardige is echter dat het stuk in het Frans is geschreven en dat het niet eens door de auteur zelf die overigens heel goed Nederlands spreekt maar door Alfons Goris is vertaald. ROGER AVERMAETE is een geboren sinjoor en hij is zijn vaderstad altijd trouw gebleven. Hij heeft er een administratieve carrière gemaakt; thans is hij secretaris van de „Commissie voor Openbare Onder stand". Voor die functie bestaan blijkbaar geen leeftijdsgrenzen. De schone letteren beoefenen en de kunstcritiek doet hij daar enboven al een jaar of veertig. Zijn eerste toneelstuk dateert van 1921. Het was een klucht, die heette „Quand les Enfants se battént". Daarna is een lange reeks ge volgd, onder andere monografieën over beeldhouwers en schilders als Ernest Wij- nant, James Efisor, Permeke en vele an deren. Er is ook een uitmuntende biogra fie van Willem de Zwijger bij, bundels „Herinneringen uit het Kunstleven", afo rismen, boeken over Antwerpen en nog Advertentie Onze moderne maatspecialisten houden streng de hand aan het echte kleermakershandwerk. Dit, plus het vermaarde Waar- borg-binnenwerk zijn uw waar borg voor een maatcostuum van uiterste perfectie. Onze stoffen-collectie biedt u een keur van de fijnste Engelse en Schotse kamgarens o.a. (prijzen vanaf 295.-.) Vraag ook inlichtingen over ons abonnementssysteem voor kleding naar maat Grote Markt 1-7 Haarlem In het kader van de Volkszangweek lt)62, te houden van 22 tot 28 oktober zul len op maandag 22 oktober in tachtig steden en dorpen van ons land gelijktijdig beiaardbespelingen plaats hebben van 20- 21 uur. Ook Haarlem zal aan deze manifes tatie aandacht besteden, zowel in de scho len als door de stadsbeiaardier Arie Peters op het carillon van de St. Bavo op maandag 22 oktober van 20 uur tot 20.30 uur. Óp zijn programma staan 22 nummers, waaronder Haarlems Tempe, Hertog Jan, Er waren twee koningskin deren en Mamma 'k wil een man hê. Hij besluit met enige oud-Nederlandse marsen. Nieuwe functie voor H erman Wigbold Bij de VARA-televisiedienst deed zich in stijgende mate de behoefte gevoelen aan een medewerker, die zich speciaal zou kunnen bezighouden met de produktie en de uitvoering van de grote reportage. Aan gezien de VARA Arie Kleywegt voor dit werk bijzonder geschikt achtte en Kley wegt zelf zich hiertoe sterk voelde aange trokken, moest de VARA-televisiedienst uitzien naar een journalistieke medewer ker die bereid en in staat zou zijn de lei ding van de actualiteitenafdeling op zich te nemen. Het VARA-bestuur heeft thans besloten deze belangrijke functie toe te vertrouwen aan Herman Wigbold, die tot dusverre bij de VARA in vaste dienst was als samen steller van documentaire programma's. Wigbold zal op 1 januari a.s. zijn nieuwe werkzaamheden beginnen, of zoveel eer der als mogelijk is. veel meer. Waarom alles in het Frans is geschreven kan Avermaete zelf slechts moeilijk verklaren. „Men kiest zijn taal niet", zei hij dezer dagen tegen een inter-- viewer, „ik heb overigens geen enkel ex cuus. Ik heb jaren uitsluitend in het Frans geschreven, in het Vlaams is mijn woor denschat veel kleiner. De enige verklaring is misschien dat ik in mijn jeugd geweldig veel Frans heb gelezen. Overigens heb ik mij er nooit rekenschap van gegeven; ik schrijf enkel voor mijn plezier, het is een soort levensbehoefte". HOE HET OOK ZIJ „Als de Duivel er zich mee bemoeit" werd geschreven als „Lorsque le Diable s'en mêle" en het da teert van 1955. In het jaar daarop werd het stuk door de Franse televisie be kroond in een wedstrijd voor luisterspelen. Het werd ook uitgezonden. Daarna geraak te het weer vergeten tot Firmin Mortier, de directeur van het Nationaal Toneel, het thans ter gelegenheid van Avermaete's 70ste verjaardag weer aan de vergetelheid heeft ontrukt en het door regisseur Luc Philips op de Antwerpse planken heeft doen zetten. Of hij er goed aan heeft ge daan? Men kan de vraag op verscheidene wijzen beantwoorden. Het is enerzijds al tijd goed wanneer onbekende toneelstuk ken worden gespeeld, aan de andere kant zijn er nog honderden stukken, die meer om het lijf hebben dan dit blijspel, waarin platvloersheid en poëzie dicht naast elkan der liggen en de middelmatigheid over heerst. DE INTRIGE is overigens niet onaardig gevonden. Zij speelt rond 1900 in en dorpje op het platteland. Marietje, de dochter van de burgemeester, die zelf boer is, zal trou wen met Cerafijn, een boerenzoon, die een eigen boerderij heeft. De burgemeester heeft een oude ongetrouwde zuster, Pul- cherie, die meent overal de duivel te zien en zij heeft al de helft van haar fortuin verspeeld aan klopjachten en dergelijke om hem te pakken te krijgen. Op de dag van de bruiloft verschijnt plotseling een rondtrekkende muzikant, die vraagt of hij op het feest mag spelen. Het wordt toege staan, maar Pulcherie is ervan overtuigd dat hij nu eindelijk de echte duivel is. Dat geeft natuurlijk verwikkelingen, vooral wanneer zij ontdekt dat hij werkelijk ge wone voeten in zijn schoenen heeft en geen bokkepoten. Dan wil zij hem als haar zoon adopteren. Hij verkiest echter weer verder te trekken en de rimpels in het- vlakke water van het boerenbestaan ver dwijnen snel. AVERMAETE heeft van de kluchtige situatie dankbaar gebruik gemaakt, maar daarbij af en toe een zekere platvloersheid niet vermeden. Misschien wel bewust niet en misschien is dat dan wat wij Noordne derlanders „zo echt Vlaams" plegen te noemen. De verschrikkelijk lange scène, waarin de dopspastoor Cerafijn tracht bij te lj>rengen dat hij op de avond van zijn trouwdag verplichtingen heeft ten opzichte van zijn bruid, was naar onze mening op het grove af. Daar staat tegenover dat zo wel Jan Cammans, de pastoor, als Geert Lunskens Cerafijn met plezier speelden. Aan de figuur van Marietje heeft de schrijver waarschijnlijk de overmaat van zijn sympathie gegeven en Ketty van de Poel heeft twee lange monologen, waarvan een poëtische liefdesverklaring aan de on bekende minnaar met grote ingetogen heid en mooie nuances gespeeld. Trou wens: wanneer er iets was dat „Als de Duivel er zich mee bemoeit" genietbaar maakt, dan is het wel de volledige over gave, waarmee de Antwerpse toneelspe lers de klucht hebben gebracht. MARTHA DE WACHTER, bijna de ge hele avond op het toneel, als een verbeten Pulcherie, Lode van Beek als de domme, maar ingoedige burgemeester. Hector Ca- merlynck een hoofd boven allen uit als de zwervende muzikant, Fanny Winkler als een struise burgemeestersvrouw (de zwakst geschreven rol van het stuk) en Jos Gevers, die weer eens een mannetje had gemaakt, deze keer van een dronken veldwachter. Er was werkelijk wel alles gedaan wat zij konden om Avermaete een plezierige 70ste verjaardag te bezorgen. De regie van Luc Philips leek ons niet sterk, de suggestie van het bruiloftsfeest in de coulissen was volkomen onvoldoen de. Het Antwerpse première-publiek vond het naar zijn reactie tijdens de voorstelling en zijn langdurig applaus achteraf te oor delen, allemaal heel mooi. André Glavirrmns Advertentie Zijlstraat 56 Telefoon 11828 Het Zweedse radioschip Magda Maria ligt op het ogenblik voor de kust bij Mon ster, ongeveer vijf mijl van Hoek van Holland. De fa. Dirkzwager uit Rotterdam, die zich ruim een week geleden bereid verklaarde het schip in te klaren als dit de Nieuwe Waterweg op wilde varen, is niet opnieuw benaderd. Er zijn tenminste twee geïnteresseer den in de koop van de Magda Maria. De heer W. J. Hordijk, een Hagenaar, die nog steeds zou proberen in contact te ko men met de eigenaar van het schip en de directeur van de Amsterdamse rederij Bergmann, C. Speets. De heer Speets zou onverwacht naar Scandinavië zijn vertrokken. Ook de directeur van de on derneming die „Veronica" exploiteert, de heer Verwey, wordt hardnekkig als ge gadigde genoemd. Hijzelf ontkent dit ech ter. Academische filmstudiedagen. De aca demische Filmstudiedagen, die telkenjare in een universiteitsstad worden georgani seerd door het Nederlands Filminstituut zullen dit jaar voor het eerst in Groningen worden gehouden, en wel op 1, 2 en 3 no vember. Zij zullen het onderwerp „Traditie of Evolutie in de filmestetiek" betreffen. Het actuele thema van de tegenstellingen tussen nieuwe en oude opvattingen over de estetiek van de filmkunst zal in een viertal inleidingen worden behandeld door dr. H. S. Visscher, D. Ouwendijk, B. J. Ber- tina en de Parijse filmcriticus John Marty. (Van onze correspondent) WENEN. In het begin van december a.s. zal de vereniging van Sovjet schrijvers-weer haar jaarcongres houden en bij deze gelegenheid ook het vraag stuk van de jonge intelligentia ter sprake brengen. In alle landen achter het IJzeren Gordijn klagen namelijk de partijdogmatici steeds meer over de jongere intellectuelen die weinig of niets voelen voor politiek, doch alleen vakkundig, wetenschappelijk en artistiek vooruit willen komen om dan in een goede positie betrekkelijk onbezorgd en welvarend te leven, zonder andere belangen dan individuele sfeer, gezin en beroep. DIT ONTBREKEN van elke politieke be langstelling om van idealisme maar te zwijgen vertoont vooral Jewtoesjenko, een van de meest begaafde jonge dichters in de Sovjet-Unie. Het gemeentebestuur van Moskou heeft hem een kleine woning gratis aangeboden. Op straten en pleinen draagt hij openlijk zijn gedichten en spot liederen voor, maar hij gaap achteraf niet met zijn hoed rond om geld op te halen, want hij verdient genoeg. Zijn dichtbun dels worden bij duizenden verkocht en kortgeleden mocht hij zelfs een tournee gebruikt hij fabrieken, traktoren en schoorstenen als symbolen van het nieuwe levensgevoel. Hij is eerder een individua list die met zorg alles vermijdt wat op het „socialistische realisme" gelijkt. In plaats daarvan zoekt hij het veeleer in de rich ting van pakkende effecten, treffende woordspelingen en diepzinnige toespelin gen die van alles kunnen betekenen. HET GROTE AANTAL van zijn jongere aanhangers bewondert zijn werk niet al lereerst op grond van de artistieke kwali- door de Verenigde Staten maken, waar teiten, maar meer om de moed, waarmee hij contact opnam met San Francisco. de beatniks van MEN KAN HEM in zekere zin een ang ry young man in Moskou noemen, omdat hij ook over wantoestanden schrijft, maar één ding moet men in hem vooral waar deren, dat hij namelijk ongelofelijk veel moed blijkt te hebben. Hij hekelt niet al leen misbruiken, maar bovendien zingt hij in- geen enkel van zijn gedichten een lof- lief op de partij of bp de successen van het, communisme en nergens treden bij herh arbeiders of boeren als helden op of Advertentie Ze is vijfenzeventig jaar geworden en wanneer de dood van Sylvia Beach, die zoals wij bericht ten dezer dagen in Parijs overleden is, in wijdere kring maar weinig opzien heeft gebaard, dan schuilt de oorzaak in het dubbele feit dat haar grote dagen in de jaren twintig tot dertig dus ook al weer even zijn verstreken en dat ze zelfs toen nog niet aan de weg placht te timmeren. Sylvia Beach behoor de sociaal gesproken tot de duizenden boekhandelaren die Parijs rijk is. In het litteraire en culturele leven van Frankrijk èn van Amerika ver vulde ze echter een rol van veel groter gewicht, want haar onogelijke zaakje in de Rue Depuytren was een trefpunt voor alle jonge schrijvers uit de oude en nieuwe wereld, zoals Duha- mel, André Gide, Va- léry, Romains, Mo- rand, Maurois, He mingway, Gertrude Stein, Whitman en James Joyce wiens vermaarde „Ulysses" door haar op heel bijzonder Grieks- blaUw papier voor het eerst werd ge drukt en uitgegeven. Een paar jaar ge leden heeft de culturele afdeling van de Amerikaanse ambassade in Parijs nog eens een „zeldzaam boeiende" tentoonstelling ingericht door de Nederlandse expositie- specialist Martin Engelman aan haar uitgaven, manuscripten, foto's en andere documenten gewijd, een collectie die nu helaas naar de Verenigde zal worden gezonden. hij bepaalde dingen weet te suggereren en tussen de regels weet te zeggen zonder dat de autoriteiten hem op heterodoxie of afwijkingen kunnen betrappen. Maar vol slagen onpolitiek is hij niet en in zoverre verschilt hij van de beatniks, want onge veer een jaar geleden werd hij het meest bekend door het gedicht „Babi Yar", waarin hij het antisemitisme in de Sov jet-Unie aan de kaak stelde en de conser vatieve communisten veroordeelde. Het jonge publiek dat hem toejuicht, bewon dert hem om deze moed, vooral echter om het feit dat hij even gecompliceerd, gespleten en onzeker is als zijn gehele ge neratie. Men zou dan ook goed op de hoog te moeten zijn van alles wat zich onder de geestelijke oppervlakte van deze intelli gentia verbergt om te kunnen begrijpen, wat deze dichter tussen de regels aan ste ken uitdeelt en waar hij goed gecamou fleerd aanvallen doet op de heilige huisjes van de communistische maatschappij. Als dichter zoekt hij zijn voorbeelden niet in het communistische vaderland, maar in het werk van Rilke, Hemingway en J. D. Salinger (niet de perschef van Kennedy doch de buitengewoon begaafde schrijver van „The Catcher in the Rye"). TOT NU TOE heeft Jewtoesjenko zich kunnen handhaven, maar het is de vraag hoelang dit nog zal duren. Over zijn lot zal namelijk in december op het schrij verscongres worden beslist, waar de ver tegenwoordigers van de oude communis tische litteraire garde numeriek nog het sterkst zijn. Men verwacht vooral een scherp protest van Jaroslaw Smeliakow, die kortgeleden al begonnen is met een aanval door te verklaren dat de groep rondom Jewtoesjenko veel te veel uit was op uiterlijke effecten en dat men in derge lijke kringen discussies hield over dingen, die voor elke orthodoxe communist boven alle twijfel verheven moesten zijn. Feit is dat de „twens" in Moskou hele nachten lang in het jazz-lokaal „Molodsjoch" dis cussiëren. Zulke jazz-lokalen schieten niet alleen in Moskou als paddestoelen uit de Advertentie Tel. K 2504 - 60002, 57290 en 5783» Wat in de programmabladen simpeltjes werd aangekondigd als „Espresso", een extract uit het dagelijks gebeuren, bleek twee enigszins opzienbarende elementen te bevatten: een naar onze smaak onsportie ve en onsympathieke afrekening met de heer Bron uit Ede, die bekend is gewor den door zijn activiteit op het gebied der stralingsbestrijding en een nogal hooglo pende weddenschap met zekere ingenieur Doyer, waaruit de waarde of onwaarde van de Bron-experimenten zou moeten blijken. Afgezien van deze waarde of onwaarde, waarover men zijn eigen mening kan heb ben, was de objectiviteit van de VARA ten aanzien van de twee wedders ver te zoeken. De manier waarop een interview van de heer Bron, op film vastgelegd, werd ingeleid en gecommentarieerd, spot met alle journalistieke fatsoen en bewijst dat zelfs Arie Kleywegt er geen idee van heeft, hoe hij met het gevaarlijke wapen der t.v. dient om te gaan en welk een zelf beheersing er voor nodig is, dit wapen in overeenstemming met fatsoensnormen en ethiek van het burgerlijk verkeer te kunnen voeren. Het falen van de heer Bron kan nu voor iedereen wel duidelijk zijn geworden, maar het zou nog duideliijker zijn ge weest als bij de aanval op zijn integriteit van eerlijke methoden gebruik was ge maakt. Het! misselijke gegoochel met chè- ques van honderdduizend voor de came ra heeft ir. Doyer wellicht meer kwaad ge daan dan de heer Bron! We kunnen ons tenminste niet voorstellen dat dit soort „rechtspraak" de rechtgeaarde kijker veel voldoening heeft gegeven. Veel objectiever en dus ook veel nutti ger was de aanklacht van „Espresso" te gen de K.F.C.-traditie, die langzamer hand belachelijk wordende filmkeuring voor de zuidelijke provincies, die terecht als een antiek overblijfsel van verouder de opvattingen werd gekenmerkt. Als men deze twee manieren van critiek nu eens vergelijkt, valt het op dat de katholieke filmkeuring eigenlijk op hetzelfde paard zit wat betreft haar neiging tot orakelen en bevoogden, als dat wat Kleywegt heeft bestegen ten aanzien van de aardstralen- kwestie, en dat vermindert de waarde van zijn critiek in niet geringe mate. Het verdere programmes bracht opluch ting: de show van Rudi Carrell had weer kwaliteiten, waarbij opnieuw zijn spitse actualiteit opviel. Een succes werd de Met brabantse goedmoedigheid heeft een treinbestuurder gistermiddag een fout her steld. Hij vergat bij het station Vught te stoppen om reizigers uit te laten. De zeer verbaasde stationschef had het nakükan. Maar de machinist realiseerde zich plotse ling dat hij Vught had vergeten. Hij bracht de trein tot stilstand, stapte uit en ging in de achtercabine de handels omdraaien voor een snelle terugtocht. De trein had slechts een paar minuten vertraging. RECTIFICATIE In het televisiever slag van de V.P.R.O.- uitzending „Hij zit aan de smeltkroes" werd ten onrechte vermeld dat de rol van Meneer Doqrn gespeeld werd door Hans Culeman. Julien Schoenaerts speelde deze rol. Advertentie MENTHOLPELLETS Tegen hoest en Keelpir v Uitwerking frappant j grond en ze dienen niet uitsluitend om t,e dansen. Hier worden ook de gedichten van Jewtoesjenko voorgedragen en besproken, zoals het hier volgende: Almachtig zijn puin en as, zeker verbergen zij iets. Wat de brandstichter zo wanhopig in brand stak, Daarover huilt hij nu als een kind. IS DIT ZO MAAR een soort „experimen teel" gedicht of ligt er veel meer acbter verborgen? Spreekt hier alleen een dichter of misschien een rebel of erger nog een geslepen dialecticus? De jonge generatie, die elke dag in getalsterkte toeneemt, schijnt het te weten en men zal moeten afwachten of het a.s. schrijverscongres de strijd tegen deze jongeren zal durven aan te binden door Jewtoesjenko te veroor delen. DE INSTRUMENTALE bezetting van het orkest van „Die Haerlemsche Musyck camer" is afgestemd op de ensemble- muziek van de 17e en de 18e eeuw, een haast onuitputtelijke schat van oude mu ziek, waarin dirigent André Kaart vaak reeds verrassende ontdekkingen kon doen. Ook het programma voor het donateurs concert, dat het orkest vrijdagavond in de tuinzaal van h„t Gemeentelijk Concert gebouw te Haarlem gegeven heeft, had een bijzonder interessant aspect. Het maak te de kennismaking mogelijk met een Paduana en Gaillard voor strijkorkest van de onbekende 17e eeuwse Nederlandse componist Benedict Grep, edele muziek, die duidelijk verwant bleek aan de vocale geestelijke werken uit de dagen waarin zij ontstond. ANDRE KAART hield de uitvoering van deze compositie sober van expressie en hij bracht het orkest tot een fraaie, genuan ceerde toonvorming. Onbekend was ongetwijfeld voor velen der zeer talrijke toehoorders ook het con cert voor violoncel en strijkorkest van Carl Philipp Emanuel Bach, dat met Anner Bijlsma als solist, tot uitvoering werd gebracht. Het werk getuigde van een merkwaardige afgezonderde persoonlijke stijl, die ook andere composities van deze beroemde zoon van Johann Sebastian zo weinig toegankelijk en zo weinig „popu lair" gemaakt heeft. Het is een stijl, waar mede ook de „Musyckcamer" nog een ver trouwder contact zal moeten krijgen, een ongedwongener relatie, die een gaaf, slui tend samenspel voor de begeleiding van het nu uitgevoerde concert zal bevorderen. Het is een prachtig werk, dat als een bij zondere verrijking van het repertoire van het ensemble beschouwd kan worden. Anner Bijlsma vertolkte de solo-partij met grote technische beheersing en met een muzikale geladenheid, die ook in de be wogen fraaie toonvorming tot uitdrukking kwam. MET BIJZONDERE voldoening wil ik gewag maken van de schoneuitvoering van het Concert voor twee fluiten en strijkorkest van Georg Ph. Telemann, waarbij de fluitisten Edo Wilod Versprille en Taco Ferwerda uitnemend de solo partijen vertolkten. Het was een reprise, die zeker zeer op prijs werd gesteld. De uitvoeringen van het Violoncelconcert van Carl Stamitz en het Concert „alla rus- tica" van Vivaldi na de pauze, kon ik tot mijn spijt niet bijwonen. P. Ztvaanswijk „vertolking" van het interview met de lieftallige jonge Spaanse Marisol, evenals trouwens haar hele optreden. Ad Interim HILVERSUM I. 402 m. 8.00 NCRV. 8.30 IKOR. 9.30 KRO. 17.00 Convent van Kerken. 18.30 NCRV. 19.45—24.00 NCRV. NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverzicht. 8.15 Ka merorkest: gewijde muziek. IKOR: 8.30 Goede morgen. 9.00 Morgengebed (Ned. Herv. kerkd.). KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Grammofoonmuziek. 9.55 Inleiding Hoogmis. 10.00 Plechtige Hoogmis. 11.30 Fragmenten uit het klassiek en romantisch re pertoire (gr.). 12.05 Klein beraad, vragen en ant woorden. 12.15 Licht orkest met solisten. 12.50 Buitenlands commentaar. 13.00 Nieuws. 13.05 De Stemvork: operaprogramma met toelichting. 13.45 De kerk in Frankrijk, lezing. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Radio-philharmonisch sextet: moder ne muziek. 15.15 Voor de oudere luisteraars. 15.55 Wereldmissiedag in Rome. 16.00 Sport. 16.30 Ves pers. Convent van Kerken: 17.00 Gereformeerde kerkdienst. NCRV: 18.30 Oude orgelmuziek. 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Koorzang: geestelij ke liederen. 19.30 Een openbaring aan Johannes, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 De zwarte stip, hoorspel. 20.45 Klassiek pianotrio (gr.). 21.30 Wis- sewassen.., licht programma. 21.50 Lichte koor zang met instrumentaal ensemble. 22.20 Concilie- journaal. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 Volksmuziek van de Balkan en Anatolië. 23.20 Spiegel van de hedendaagse muziek. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuw en socialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer, gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 Geef het door, praatje; vervolgens: Zondags halfuur voor de jeugd. IKOR: 10.30 Remonstrant se kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. VPRO: 11.45 Nieuws van eigen erf. AVRO: 12.00 Geva rieerde muziek en zang. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammofoonmuziek. 13.20 Gevarieerd program ma voor de strijdkrachten. 14.00 Boekbespreking. 14.15 Concertgebouworkest en solist: moderne en klassieke muziek. In de pauze: 15.1015.35 Kunst notities. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Cultuur en godsdienst van Mesopotamië, lezing. 17.15 Stad en land, gesprek. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal. 18.30 Salonorkest en zangsolist. 19.00 Bij nader inzien, discussie over actuele gebeurtenissen. 19.40 Vrij entree, cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Zing met ons mee. 20.30 Voordracht. 20.45 Licht trio. 21.00 Paul Vlaanderen en het Margo-mysterie, detective-hoorspel. 21.40 Zangretital. 22.05 Chan sons. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Sport uitslagen tweede klas voetbal en mededelingen. 23.00 Pianorecital (gr.). 23.25 Lichte orkestmuziek. In de pauze: lichte grammofoonmuziek. 23.55 24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/S 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. G. Toornvliet - uitzending voor belangstel lenden. 15.15 Kinderdienst. 16.00 ds. P. N. Kruys- wijk van Bloemendaal. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Amusementsorkest. 12.50 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera en Bel Canto-concert. 15.30 Sportreportages. 18.00 Pianorecital. 18.30 Godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws. 19.30 Bal letmuziek. 20.00 Amusementsprogramma. 21.30 Dansmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte grammo foonmuziek. 22.30 Cabaret. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.5524.00 Nieuws. I HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. 7.10 Dagopening. 7.25 Klassieke harpmuziek (gr.). 7.35 Sportuitslagen. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Te Deum Laudamus: gewijde muziek (gr.). 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.20 Rondom het Woord: Theologische etherleergang. 11.05 Pianorecital: moderne muziek. 11.35 Lichte grammofoonmu ziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Medede lingen ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.33 Latijns Amerikaans orkest. 12.53 Grammofoon muziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensemble. 13.45 Tango's (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.35 Strijkkwartet: klassieke mu ziek (gr.). 15.30 Lichte grammofoonmuziek. 15.45 Licht orkest (gr.). 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Klassieke kamermuziek. 16.45 Klassieke grammo foonmuziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. ^7.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Regeringsuitzending: Een Surinaamse huisvrouw vertelt, door mevrouw C. Schultz. 18.00 Populaire orgelbespeling. 18.30 Gevarieerde grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weerberichten 19.10 Grammofoonmuziek voor de teenagers. 19.30 Radiokrant. 19.50 Hammondorgel spel (gr.). 19.55 Koorzang met ritmische begelei ding. 20.20 De herberg van het Zesde Geluk, hoorspel (I). 21.35 Pianorecital: moderne muziek. 22.00 Parlementair commentaar. 22.15 Pianoreci tal: klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond overdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Klassie ke grammofoonmuziek. 23.40 Lichte' grammofoon muziek. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Ochtendvaria (gr.). 8.00 Nieuws. 8.15 Program ma-overzicht. Aansluitend: Lichte grammofoon muziek. 9.00 Gymnastiek voor oudere luisteraars. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke grammofoon muziek. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitami nen (gr.). 10.50 Voor de' kleuters. 11.00 Even bij praten, programma voor de vrouw. 12.00 Lichte orkestmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor ons platteland. 12.40 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, actua liteiten of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberich ten. 13.30 Promenade-orkest: lichte muziek. 14.00 Viool en piano: klassieke en moderne muziek. 14.30 Amusementsmuziek (gr.). 14.50 Joegoslavi sche kaleidoscoop, lezing. 15.05 Radio-matinee: klassieke grammofoonmuziek. 16.20 Lichte gram mofoonmuziek. 16.45 P.erseus en Andromeda, hoorsp. 17.15 Dansmuziek 17.30 Jazzmuziek. 17.50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Po litieke lezing 18.25 Amateursprogramma. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Operafragmenten (gr.). 19.45 Pianorecital. 20.00 Nieuws. 20.05 De Radio- scoop. gevarieerd programma. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Jazz- en dansmuziek. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbe richt. 12.35 Landbouwkroniek. 12.42 Orgelmuziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Klassie ke grammofoonmuziek. 14.00 Schoolradio. 16.00 Beursberichten. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nws. 17.15 Zangrecital. 17.45 Franse lés. 18.00 Protes tantse godsdienstige uitzending. 18.15 Symfonie orkest: Operamelodieën. 18.18 Paardesportberich- ten. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 In én om de opera. 20 00 Die Woche der leichten Musik: lichte muziek. Om 20.3021.00 Voor de jeugd. 22.00 Nieuws. 22.15 Volksdansen en -zangen. 22.35 De zeven kunsten. 22.55 Nieuws. 23.0023.15 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG NTS: 15.00 Stuttgarter Symphonie Orkest en solist: opera-aria's. KRO: 15 45 Anno 1937 16.05 De Jack Benny Show. 16 30 Filmverslag van pau selijke reis. 17.00—17 30 Voor de kinderen 19 30 De avonturen van Ivanhoe, TV-film NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brand punt. 21.00 De Boyd Bachman-Show. 21.45 Een af levering van de tekenfilmserie „De FlUitstones". 22.10 Inspecteur Bollinger van Scotland Yard, TV-film. 22.35—22.50 Epiloog. NTS: 22.55—24.00 Eurovisie: Wereldkampioenschappen balroom- dancing voor amateurs te Berlijn. VOOR ZONDAG Convent van Kerken 17.00—18.00 Samenkomst van het Leger des Heils. NTS: 19.30 Weekjour- naal. 20.00 Sport in beeld AVRO: 20.30 De ver dedigers, TV-film (deel 2), 21.20 Kunstgrepen. 21.50 Domino, heropening van AVRO's Club des vedettes. NTS: 22.30—23.30 Eurovisie: Wereld kampioenschappen ballroom-dancing voor ama teurs te Berlijn. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 Huckleberry Hound, TV-film. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd poli tieke partijen: Anti-Rev Partij. 20.30 Vlagver toon is niet voldoende, film van de Verenigde Naties over het wereldvoedselprobleem. 20.57 Toespraak van minister Klompé over de Anti- Honger-Actie. 21.02 Het oude land van Toscane, documentaire film. 21.2022.55 Moord op de voor pagina, speelfilm.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 7