m
De Neöen Muzen
"Jehlmka
DE PROGRAMMA'S
Josef Verheyen exposeert
in „Bloemenheuvel"
Jean Dulieu winnaar van de
Kinderboekenprijs 1962
Symfonie-orkest Haerlem met ambitieus programma
Winnaar jeugd foto
wedstrijd was te oud
Vroege Rembrandt
ontdekt in Lyon
TELEVISIE
SWANTEX
DONDERDAG 25 OKTOBER 1962
11
Belastingvrije schrijvers
Vrijspraak in zaak van
de echtheidscertificaten
Zuurbrand kunt U blussen
met Rennies
Brengt eerste sportshirt met 70%Ter-
lenka - dus 70 méér plezier en gemak
bij het dragen en wassen
AVRO-bestuur noemt
ontslagactie pressie
De radio geeft vrijdag
Keiler Macdonald
IARISTON A
TELEVISIE
T elevisieprogramma
Wiiiem Andnessen 75 jaar
EEN WEEK vóór de zeventigste ver
jaardag van Hendrik Andriessen, dus
vrij kort geleden, maakte ik nog eens
een ommetje langs het Begijnhof naaf
de Bakenessergracht, om daar in de
nabijheid van het stamhuis der Andries-
sens even te mijmeren over de diepe zin
van een treffend rederijkerswoord dat
mij geregeld door het hoofd spookt:
„Musica is een conste uvt gratie". Want
wat is die „gratie" overvloedig toebe
deeld geweest aan de muzikale spruiten,
die in dit stamhuis het levenslicht zagen!
Heden 25 oktober past het die gedachte
in verband te brengen met het feit, dat
het vijfenzeventig jaar geleden is dat
onze vermaarde pianist en rasmuzikant
Willem Christiaan Nicolaas, of laat ons
maar gewoon zeggen Willem Andries
sen, in dit huis aan de Bakenessergracht
ter wereld kwam. Dank zij de genade
der omgeving waarin hij opgroeide en
waar de muziek eten en drinken was;
dank zij de genade van zijn buitenge
wone aanleg gepaard aan menselijke
eigenschappen die mede zijn levenspad
effenden, dank zij het succes dat de ijver
(dus het meewerken met de genade) be
kroonde, is Willem Andriessen „erebur
ger" van Amsterdam geworden, maar de
eer van zijn afstamming komt aan Haar
lem toe, aan zijn geboortestad, die hem
niet zonder trots rekent tot haar grote
zonen. En, de Andriessens kennend,
weten wij dat dit gevoel van innige ver
bondenheid wederkerig is.
ALLERHARTELIJKST herdenken wij
dus vandaag de oud-Haarlemmer Willem
Andriessen ter gelegenheid van zijn vijf
enzeventigste verjaardag, hem nog vele
jaren van lichamelijke en geestelijke ge
zondheid toewensend om de taak waarvoor
hij geroepen en voorbestemd was, zegen
rijk voort te zetten. Dat die taak in het
muziekvak zou liggen leed geen twijfel,
maar of het als pianist of als organist
zou wezen, was voor Willem, die als zoon
van een organist al vroegtijdig met de
praktijk van het orgelspel vertrouwd raak
te, een dubbeltje op z'n kant. Het dubbel
tje sloeg om naar de piano. Behoorlijk
voorbereid door vader N. H. Andriessen
(de haast legendarische „oude heer An
driessen" van „Haarlems Zanggenot" en
andere koorverenigingen) kwam Willem
óp vijftienjarige leeftijd in het Amster
dams Conservatorium als leerling terecht
bij de vermaarde J. B. de Pauw, een
mentor die het uiterste eiste van de tech
niek, maar dit ten slotte waardeloos acht
te, wanneer er geen kunstenaarsschap in
de leerling leefde. De Haarlemse knaap
moet een discipel naar zijn hart geweest
zijn. In vier jaar maakte hij hem klaar
voor het eindexamen. Het „cum laude"
van het dipioma hield in dat Willem er
nog twee jaar studie zou bijdoen om de
„Prijs van uitmuntendheid" te behalen.
Dgze bekroning vg,n zij® leerjaren aan,.het
Conservatorium werd met brio vefwofven
en wel opvallend, omdat hij zich tevens
In Pakistan zullen schrijvers voortaan
worden vrijgesteld van inkomsten
belasting. The Pakistan Times geeft
hierop het volgende commentaar: „Wij
stellen dit gebaar van de regering op
hoge prijs. Want zoals bekend leiden de
schrijvers in dit land een riskant be
staan. Hun inkomsten zijn onzeker en
wegen veelal niet op tegen hun uit
gaven. Maar het zou onbillijk zijn
andere kunstenaars, die onder gelijke
omstandigheden werken niet op dezelf
de voet te behandelen. Schilders, beeld
houwers en musici hebben evenzeer
recht op de privileges, die nu alleen zijn
toegekend aan schrijvers."
IN HUIZE BLOEMENHEUVEL te Bloe-
mendaal is tot 12 november een tentoon
stelling van schilderijen van Josef Ver
heyen te zien. Verheyen, in 1899 te
Amsterdam geboren, woont daar op
het Prinseneiland. De meeste van zijn
beste schilderijen hebben als onder
werp zijn naaste omgeving. Het is
niet onmogelijk dat de vertrouwdheid
daarmee hem een even groter vrijheid in
het schilderen schonk dan hij zich veroor
looft, wanneer hij wat verder van huis
werkt.
VERHEYEN KOPIEERT meestal trouw
de natuur en de schoonheid van zi.in werk
hangt dan af van het gegeven. Wanneer
wij de natuur alleen met de ogen zouden
kunnen ervaren, dan zouden we ontdek
ken, dat deze niet altijd even schoon is.
Wanneer een stadsgezicht of landschap
ons boeit dan is het meestal door meer
dan het uiterlijk alleen. En van dat meer
Is schilderkunstig te getuigen. Maar dan
moet hij zijn gegeven gaan verwerken en
als het ware met de rug naar de natuur
toe gaan schilderen. Het prille voorjaars
groen op een bezonde Amsterdamse gracht
kunnen we plezierig vinden, maar objec
tief bekeken hebben wij dan vaak te ma
ken met een giftig groen tegen van kleur
broeierige achtergronden. Breitner paste
wel op met een bezond Amsterdam. Ook
ontmoet men in zijn schilderijen het loof
niet te vaak. Verheyens beste stadsgezich
ten werden in de winter gezien. Bovendien
kwam hij in enkele stadsgezichten boven
een te plaatjesachtig naturalisme uit, dat
mij in zovele landschappen blijft hinderen.
Wel zeer lelijk is een landschap met rose
wolk.
HET ZUIVERSTE van kleur kwam mij
een landschap aan de Dommel voor, al
blijft dit doek een plaatje. Dat kan dan
niet gezegd worden van twee heideland
schappen (bij Mook en bij Blaricum),
waarin Verheyen ook weer vrijer was. In
werkjes als deze vindt men iets van de
ontroering, die men toch van schilderkunst
verlangt. Ontroeren zeegezichten als die
van Verheyen me niet, respect heb ik ze
ker voor zijn kunnen in deze. Met zijn zo
precies geschilderde naakten komt Ver
heyen voor mij tenslotte op een bedenke
lijk vlak.
Bob Buys
als componist demonstreerde, optredend
als solist met een Pianoconcert, vrucht
van zijn compositiestudie bij Bernard
Zweers. Dit concert is geen eendagsvlieg
geweest, want men heeft het vaak in de
concertzalen kunnen horen.
HAARLEM HEEFT bij die gelegenheid
geestdriftig gejuicht voor de jeugdige
„Prix"; Willem was toen amper ééentwin-
tig. Men rookte in de Spaarnestad, ter
afwisseling van Victor Hugo- en Richard
Hol-sigaren, toen ook Willem Andriessen-
sigaren. Ik heb nog lang een ledig kistje
van dat merk bewaard, waarop de jonge
kunstenaar stond afgebeeld. Als ik het te
rugvind bezorg ik het op het stadsarchief;
later krijgen zulke dingen waarde! Intus
sen uitte Willems lyrische natuur zich in
gevoelige liederen die graag gezongen
werden en voor een studentenlustrum te
Utrecht schreef hij muziek bij een open
luchtspel, waarin een nadien meermalen
gespeeld Scherzo op het volksliedje „Hei
't was in de Mei" voorkwam. Doch de
pianist zou het winnen van de componist.
Zonnekind van de Muzen als hij was, ver
overde de jonge Andriessen moeiteloos de
podiums en de harten van het publiek;
Beethoven, Chopin, Schumann, Grieg,
Franck leken hem op het lijf geschreven.
Later verruimden zich zijn inzichten, doch
ook steeds binnen de grenzen van een
warmvoelende menselijkheid. En tot op
hoge leeftijd heeft hij de kunst op grote
en kleine podiums eerlijk en met succes
gediend.
Maar er school in deze ongecompliceer
de en evenwichtige kunstenaar ook 'n pri
ma pedagoog. Als zodanig was hij reeds
op drieëntwintigjarige leeftijd als hoofdle
raar verbonden aan het Koninklijk Con
servatorium in Den Haag. Dat houdt in,
dat hij Haarlem al vroeg verlaten heeft.
Van 1918 tot 1924 leraarde hij in Rotter
dam aan de Toonkunstmuziekschool. In
1924 verruilde hij Rotterdam met Amster
dam, waar hij in 1936 tot directeur van
het Conservatorium benoemd werd, func
tie die hij tot 1958 vervuld heeft. Wie zal
ze tellen de leerlingen die er zich op kun
nen beroemen door Willem Andriessen te
zijn opgeleid!
MAAR DE ROEPING van de kunste
naar en de geboren pedagoog eindigt niet
bij de zogenaamde pensioengerechtigde
leeftijd. Bovendien, zijn ervaring en zijn
levenswijsheid zijn te kostelijke dingen om
verloren te laten gaan. En als de man
dan nog zo vitaal, zo enig van geest en
zo mededeelzaam is als de man wiens vijf
enzeventigste wij thans herdenken, is het
vanzelfsprekend, dat er van ophouden
voorlopig geen sprake kan zijn. Zijn ge
hoor is thans groter dan ooit, wanneer hij
voor radio en anderszins leraart en Con
certeert, steeds maar opwekkend tot de
gezonde muziekvreugde. En wees zeker,
dat het „es ist des Lernens kein Ende"
hem geregeld met de dwang- ertoe ook
het genoegen verschaft dagelijks zijn vin
gertechniek te onderhouden.
Bij zoveel activiteiten die Willem An
driessen ontplooid heeft als concertpianist
en pedagoog, kon uiteraard zijn begaafd
heid als componist niet ten volle uitgebuit
worden. Maar er is altijd nog, naast de
reeds genoemde composities uit zijn jeugd
laten wij zeggen uit zijn Haarlemse
tijd zijn Pianosonate en zijn Missa in
e, die getuigen van een eerlijk kunste
naarsschap op dit gebied. Er spreekt uit
dat alles, met de genade van de kunst die
Musica heet, de klare zin van Beethovens
motto boven diens Missa Solemnis: „Von
Herzen, mög'e es zu Herzen gehen", waar
over de jubilaris enige maanden geleden
in ons blad een diep doorvoelde beschou
wing schreef, die typerend was voor de
persoonlijkheid van de schrijver.
Reden te meer om in zijn rijke leven
het oorzakelijke „Musica is een const uyt
gratie" bevestigd te zien, Willem An
driessen heeft met die „gratie" gewoekerd
tot geluk van velen. Laten wij hem daar
dankbaar om huldigen bij dit kroonjaar.
Jos. de Klerk
JEAN DULIEU is aangewezen als de
schrijver van het beste kinderboek van
dit jaar. Zij boek „Paulus de Hulpsinter
klaas" heeft de bekroning gekregen van
„Kinderboek 1962" en als vrijdagavond
aanstaande de kinderboekenweek officieel
wordt geopend, zal de geestelijke vader
van Paulus de Boskabouter de prijs van
1000.- in handen krijgen.
DE JURY, bestaande uit de dames Har
riet Laury, mej. C. J. H van Reer.en.
Miep Diekmann en de heren A. Lens en
Th. Vesseur, heeft vastgesteld dat de goe
de kwaliteit van het Nederlandse kinder
boek niet slechts is gehandhaafd sedert vo
rig jaar, doch nog is toegenomen. Het be
kroonde boek van Jean Dulieu wordt een
duidelijk hoogtepunt genoemd in de reeks
van boeken, die de schrijver gewijd heeft
aan zijn Paulusfiguur en diens vrienden.
De jury acht de schrijver een van de wei-
nige boekenschrijvers, die met hun werk
niet alleen de vijf- tot zevenjarigen, maar
ook de oudere jeugd tot twaalf jaar be
reiken.
JEAN DULIEU schreef vijftien kinder
boeken, waarvan vele titels meermalen
zijn herdrukt. Een vijftal werd in het
Duits vertaald. Zijn werk, dat hij zelf
pleegt te illustreren, werd reeds enige ma
len bekroond. Met een door hem ontwor
pen en gemaakt poppenspel gaf hij onge
veer 200 opvoeringen. Voor de radio
schreef hij meer dan 600 teksten voor kin
derhoorspelen, die alle door hem werden
gesproken, waarbij hij de kunst verstond
met zijn stem alle figuren een eigen ka
rakter te geven en deze karakters vol te
houden.
HANS DIJKHUIS, de 10-jarige schrijver
van het geschenkboekje van de kinder
boekenweek „Keesje Kruimel" (100.000
exemplaren) is beslist geen wonderkind.
Dat heeft zijn vader, de psycholoog drs.
J. J. Dijkhuis, gisteren tijdens een pers
bijeenkomst te Amsterdam met nadruk
verzekerd. „Hans heeft gewoon plezier in
schrijven en oefent daarmee verbale
De kunstcriticus F. H. is door de recht
bank van Amsterdam vrijgesproken van de
hem ten laste gelegde valsheid in de op
gave over de echtheid van schilderijen.
vaardigheden, zoals er andere kinderen
zijn, die er technische vaardigheden op na
houden. Of hij later schrijftalent blijkt te
hebben, weet ik niet. Wij zullen het maar
rustig afwachten.
Hans schrijft al jaren lang en hij is er
mee begonnen toen hij nauwelijks kon le
zen en schrijven," zo vertelde zijn vader.
„Keesje Kruimel" is Hans gaan schrijven
uit grote bewondering voor een kennis van
zijn ouders, die uitgever is. Deze las het
manuscript en stelde de C.P.N.B. voor het
uit te geven als geschenk voor de Kin
derboekenweek. Hans heeft het met grote
schrijverswoede op een oude schrijfmachi
ne getikt," zo vertelde vader Dijkhuis. Deze
vertelde ook dat hij en zijn vrouw geen
bezwaar hadden gehad tegen de publikatie
van het boekje, doch wèl dat hun zoon
daardoor in de publiciteit zou worden ge
trokken. De aandacht moet op het boekje
vallen en niet op Hans. n
Advertentie
in een mum
en zonder dat uw omgeving er weet van
heeft. Gewoon maar laten smelten op de
tong. zonder watet of wat ook.
Rennies zijn nog lekker ook.
Nederlandse kunsthistorici hebben in
het museum in de Franse stad Lyon een
tot dusver onbekend schilderij van Rem
brandt ontdekt. Het doek meet negentig
bij honderddrieëntwintig centimeter. Het
beeldt de steniging van de heilige Stefa-
nus uit en moet, blijkens de datering in
de linkerbovenhoek, in 1625 geschilderd
zijn. Rembrandt was toen negentien jaar
oud. Dit is de eerste keer in de kunsthis
torie, dat met zekerheid een schilderij in
een zo vroeg jaar van de grote meester
kan worden gedateerd.
Niemand was van het bestaan van dit
doek op de hoogte. Zeker is, dat het in
1844 door het museum verworven werd.
Hoogstwaarscijnlijk is het daar nooit ten
toongesteld. Het staat ook niet in de open
bare catalogus. De Rembrandt is gevon
den door dr. H. Gerson en dr. S. Gud-
laugsson van het Nederlandse Rijksbureau
voor Kunsthistorische Documentatie in
Den Haag. Deze geleerden doen met steun
van het departement van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen een onderzoek naar
Noord- en Zuidnederlandse kunstwerken in
Franse provinciale musea.
De Nederlandse deskundigen ontdekten
na vondsten van werken van kleine mees
ters elders het doek in het depot van het
museum in Lyon en vermoedden alras,
dat het een Rembrandt zou moeten zijn.
Toen het doek partieel was schoonge
maakt van stof en vuil kwamen het jaar
tal en de forse, zwierige „R" van Rem
brandt voor den dag. De deskundigen vin
den dit schilderij, dat links ruiterfiguren
in het midden de heilige en rondom hem
een menigte tegen de achtergrond van
een kasteel voorstelt, van groot kunsthis
torisch belang. Een merkwaardig detail
is, dat men in de menigte een jonge
man ontwaart, die onmiskenbaar de ge
laatstrekken van de jonge Rembrandt
vertoont. Het schilderij wordt thans schoon
gemaakt en gerestaureerd, waarna re-
produkties zullen worden gemaakt.
Een gedenkwaardige avond! Met een
klein mijlpaaltje in de geschiedenis van
onze TV., die in tegenstelling met haar
nobele bedoelingen menig kijker de kans
bood, permanent het doffe niets-doen te
cultiveren. Een mijlpaaltje, geplaatst door
de N.C.R.V. Ja, want deze zette de da
mes en heren in de huiskamers zowaar
tot actie aan, betrok hen in een nieuwe
quiz. Dit spel, dat van de deelnemers
koele intelligentie vereist, kwam zonder
enige franje voor de camera. Wij vonden
het geheel wel iets te kaal. De spellei
der, Anton v.d. Steenhoven won meteen
onze sympathie, door de wijze waarop hij
zich van zijn taak kweet: prettig-zake-
lijk, zonder noemenswaardige beuzelpraat.
De zin „Binnenkort in deze huiskamer"
had een afsluiting kunnen zijn van het
filmpje, dat door de samensteller, de olij
ke Dick van Bommel, werd toegelicht.
Een nogal rommelig gemonteerd „op
warmertje" voor de serie „Met eigen
ogen". Met een commentaar, dat hier en
daar gewild-lollig was. En er werd in
beeld en woord ook nogal aandacht be
steed aan een bekende Nederlandse lucht
vaartmaatschappij Dat schijnt nu een
maal te mogen. De heer Van Bommel
en zijn cameraman hebben kennelijk ge
noten van hun reis van 7 weken. Hun
vanavond getoonde „trailer" doet niet veel
goeds verwachten. Wij hebben namelijk
geen behoefte aan komische reisfilmpjes
en ook niet aan een doublure van de
(overigens aantrekkelijke curiositeitenver
zameling) „Luipaard op Schoot".
Italiaanse filmers, Italiaanse zangers en
zangeressen, en een Italiaanse Opera;
dat alles beloofde een welluidend en fil
misch gaaf stuk televisie: echt amuse
ment. En dat werd het ook. misschien
zelfs voor menigeen, die niet van opera
houdt. Het verhaaltje van dit komische
zangspel „De Zijden Ladder" (van Ros-
Advertentie
EL-MIOR
HET SYMFONIEORKEST „Haerlem",
dat, zoals men weten kan, gevormd wordt
door amateur-muziekbeoefenaars, heeft
het aangedurfd om. op het woensdagavond
onder leiding van zijn dirigent Marinus
Adam gegeven concert een programma tot
uitvoering te brengen, waarmede een be
roepsensemble verantwoord voor de ddg
had 'kunnen komen. Welke motieven en.
overwegingen tot de keuze van de gespeel
de werken hebben geleid, is mij niet be
kend. Wel weet ik, nu ik de uitvoeringen
heb gehoord, dat het plaatsen op dit pro
gramma van het Vioolconcert van Ludwig
van Beethoven, de „Partita in modi anti-
chi" van Herman Strategier en van de
zesde Symfonie van Franz Schubert een
door misleidend optimisme veroorzaakte
vergissing was. Zelfs met het toepassen
van de beoordelingsreductie voor ama
teuristische muziekbeoefening waren deze
uitvoeringen onaanvaardbaar.
DE ORKESTDISCIPLINE leek voor de
vertolkingen van Strategiers partita en de
Symfonie van Schubert vrijwel geheel zoek
te zijn. Ongelijke inzetten, het ontbreken
van de synchronisatie bij de ontwikkeling
van melodische lijnen en figuraties, beden
kelijke individuele en collectieve onzuiver
heid bij de blazers en bij de strijkers,
Het dagelijks bestuur van de AVRO
heeft gisteravond in een vergadering
te Hilversum, de ontslagaanvragen van
het hoofd van het AVRO-televisiebedrijf,
de heer Siebe van der Zee, en een aantal
van zijn medewerkers(sters), een poging
genoemd om pressie uit te oefenen op het
algefneen bestuur. Zoals bekend, hebben
de bedoelde AVRO-functionarissen in een
rapport aan het dagelijks bestuur voorge
steld, een directorium aan te stellen in de
vacature ontstaan door het overlijden van
de heer Repko. Dit directorium zou moe
ten bestaan uit een radio-, een televisie-
en een administratief directeur. Het dage
lijks bestuur gaf echter de voorkeur aan
een eenhoofdige leiding.
De ontslagaanvragen zullen door het da
gelijks bestuur worden onderworpen aan
het oordeel van het algemeen bestuur dat
op 3 november vergadert.
lieten er geen twijfel over bestaan, dat
hier te veel gewaagd werd. En voor wat
het vioolconcert van Beethoven betreft kon
men toch moeilijk verwachten, dat een
auditorium, zo vertrouwd met talrijke per
fecte uitvoeringen daarvan, met de ver
tolking van woensdagavond tevreden kon
zijn, al werden er relatief gezien betere
uitvoeringsresultaten bij het spelen der be
geleiding bereikt en al werd de solo-partij
door de violist Jo Juda meesterlijk eft mu
zikaal geladen ten gehore gebracht, waar
bij de fraaie toon van zijn zeldzaam schoon
klinkend instrument een ware verrukking
gaf. Ter verontschuldiging van de misluk
kingen bij het uitvoeren van de fagot-par
tij in het concert, wil ik gaarne vermel
den, da4 de fagottist ernstig gehandicapt
werd door het plotseling onklaar worden
van zijn instrument.
GELUKKIG KAN IK nog gewagen van
de bijzonder geslaagde uitvoering van de
Ouverture „l'Isola disabitata" van Joseph
Haydn, waarmede de avond veelbelovend
werd ingezet. Gaaf spel, gevoelige sfeer-
scheppende genuanceerde klank waren uit
voeringseigenschappen, die de goede hoe
danigheden van het symfonieorkest „Haer
lem" onthulden en die benut voor het ver
tolken van werken, welke met reëel besef
van die hoedanigheden gekozen worden, de
concerten van dit ambitieuze amateur-or
kest zeker belangrijk zullen kunnen ma
ken.
P. Zwaanswijk
ZOALS WIJ gisteren meldden, is de eer
ste prijs in de jeugdgroep van de nationale
fotowedstrijd „Knipoog naar het kind" op
het laatste ogenblik niet toegekend. Het
bleek de jury namelijk dat de inzender
aan wie zij de hoofdprijs had toegekend
een foto-amateur uit Den Bosch niet
12 jaar oud was zoals hij zelf had opge
geven), maar bijna veertig jaar-
De winnaars van de tweede en derde
prijzen, respectievelijk de 18-jarige M. J.
Kes uit Dordrecht en de 17-jarige Peter
Abbink uit Amsterdam voeren bij de mis
lukte poging tot misleiding wèl: hun prij
zen van f 75 en f 50 werden na de ont
dekking van het bedrog elk met f 25 ver
hoogd.
De extra-prijs van f 250. uitgeloofd door
de Stichting Voor het kind voor de beste
foto of dia, die het kind in de geborgen
heid van het gezin uitbeeldt, werd toege
kend aan mevrouw Fr. Noordlander-Van
den Heuvel in Rotterdam. In totaal waren
bijna 8000 foto's en dia's ingezonden.
MANKIEW'CZ ONTSLAGEN
Het Parijse kantoor van de Amerikaan
se filmmaatschappen Twentieth Century
Fox heeft bekendgemaakt, dat president
directeur Darryl Zanuck de regisseur van
de geruchtmakende rolprent „Cleopatra",
Joseph Mankiewicz, heeft ontslagen.
M" echter Wenen,
koninklijk mannenzangkoor „De Maas-
treechter Staer" heeft gistermorgen in de
Spiegelzaal van het Weense Hofburg een
uitvoering gegeven voor een publiek, waar
onder zich de Oostenrijkse president, dr. A
Scharf, bevond. Het koor begon met het
Oostenrijkse volkslied, gevolgd door het
Wilhelmus. In een korte toespraak wees
de president op de vriendschapsbanden
tussen Oostenrijk en Nederland, die nog
verstevigd zijn door het bezoek, dat hij
aan Nederland heeft gebracht en het
tegenbezoek van het koninklijk paar aan
Oostenrijk.
Jubileumconcert. Op 11 april 1888 had
de officiële inwijding van het Concertge
bouw te Amsterdam plaats. Ter herden
king van deze voor het Amsterdamse mu
ziekleven zo belangrijke gebeurtenis zal in
het kader van een jubileumserie het eer
ste concert op 30 oktober aanstaande ge
wijd zijn aan Claude Debussy met een op
voering van „Le Boite joujoux" met
medewerking van Hans Henkemans, piano
en het marionettentheater van Feike
Boschma. Op dit concert zullen tevens
worden uitgevoerd drie .Sonates .pour di
vers instruments" waaraan medewerken
Hans Henkemans, piano
sini) is gewoon gezellig. De filmversie
kenmerkte zich niet door bijzondere vond
sten, maar getuigde wel van. gedegen
vakmanschap en voorliefde voor goede
fotografie. En de aria's en duetten wa
ren, begeleid door het Rorheins Filhar
monisch orkest, een streling voor het
oor, ook al waren deze bel-canto en mu
ziek op film vastgelegd. Deze operafilm
was een surprise, ons bereid in de sleur
van T V-kijken, Goed zo, N.T.S.
J. Damshuizer
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00-
24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gitaarspel (gr.).
7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en
overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram-
mofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw
9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.05
Klassieke grammofoonmuziek. 10.45 Lich
te grammofOonmuziek. 11.00 Voor de zie
ken. 11.40 Grammofoonmuziek. 11.50 Als
de ziele luistert, lezing. 12.00 Middagklok
noodklok. 12.04 Metropole orkest. 12.30
Mededelingen ten behoeve van land- en
tuinbouw. 12.33 Licht ensemble en zangso
listen. 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws.
13.15 Platennieuws. 13.20 Dansorkest en
zangsolisten. 13.45 Voor de vrouw. 14.00
Promenadeorkest en zangsoliste. 14.45
Lichte grammofoonmuziek. 15.00 Schoolra
dio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Zang en
pedaalharp. 16.50 Oude muziek (gr.). 17.00
Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17.40
Beursberichten. 17.45 Licht orkest en solis
ten. 18.20 Odysseus op Hoensbroek, litte
rair klankbeeld. 18.50 Regeringsuitzending:
Van armenzorg naar financiële bijstand
II. Mr. M. H. M. Hemmes, hoofd voorlich
ting Ministerie van Maatschappelijk Werk,
in gesprek met Dr. W. Schoonderbeek en
Mr. F. A. H. M. Kruse van dit departe
ment. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten.
19.30 Politieke lezing. 19.40 Verzoekpro
gramma voor de militairen. 20.30 Klassie
ke grammofoonmuziek. 21.00 Strijkorkest.
21.20 Levensherinneringen, gesprek. 21.35
Jan van Schaffelaar, quasi-historisch zang
spel. 22.15 22.25 Boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22.40 Avondtheater: 22.40 Moder
ne grammofoonmuziek. 22.45 Een moei
lijk afscheid, hoorspel. 23.45-23.55 Klassie
ke grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30
VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.35 Van
de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws. 8.18
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnas
tiek voor de vrouw. 9.10 Klassieke gram
mofoonmuziek. VPRO: 10.00 Schoolradio.
VARA: 10.20 Voor de vróuw. 11.00 Voor dé
kleuters. 11.15 Pianorecital: klassieke mu
ziek. 11.25 Klein Omroepvroüwenkoor. 11 40
AVRO: 12.00 Licht ensemble en zangsolis
te. 12.20 Regeringsuitzending: Voor de
landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.33 Sport en gevarieerde
muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen,
actualiteiten of grammofoonmuziek. 13.25
Beursberichten. 13.30 Lichte orkestmuziek
en zangsolist. 14.00 Viool en piano: klassie
ke en moderne muziek. 14.30 Kinderboe
kenweek 1962, lezing. 14.45 Pianorecital:
klassieke muziek (gr.) 15.00 Actualiteiten.
15.30 Zindende schooljeugd. VARA: 16.00
Dansorkest met zangsolisten. 16.30 Voor
de zieken. 17.00 Tijd voor teenagers. 17.50
Actualiteit. 18.00 Nieuws. 18.15 Meisjes
koor en solist. 18.50 Politiek praatje. 19.00
Voor de kinderen. 19.10 Muziek voor de
kinderen (gr.) VPRO: 19.30 Kunstkroniek.
20.00 Nieuws. 20.05 Gezinsleven in vreem
de landen, voordracht. 20.20 Klassieke
gramm.muziek. 20.25 Algemene Problema
tiek van de hulpverlening in de ontwikke
lingsgebieden, lezing. 20.40 Boekbespre
king. 20.45 Wereld in beweging, lezing.
VARA: 21.00 Metropole-Show: amuse
mentsmuziek. 21.35 Signalementen van het
andere Ik, radiodocumentaire. 22.15 Bui
tenlands weekoverzicht. 22.30 Nieuws.
VPRO: 22.40 Verrekijken, gesprek over te
levisie. VARA: 23.00 Socialistisch nieuws
in Esperanto. 23.10 Prettig weekend: lich
te grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon
muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gevari
eerde muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00
Nieuws. 13.15 Muzikaal programma. 14.00
Schoolradio. 16.00 Beursberichten. 16.06
Kamermuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Gevari
eerde muziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Orgel
spel. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radió-
kroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Gevarieerde
Vlaamse muziek. 20.00 Lichte orkestmu
ziek. 20.25 Liederen. 20.35 Theaterkroniek.
21.00 Amusementsorkest. 21.45 Muziek uit
Turkije. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek.
22.35 De Zeven kunsten. 22.55-23.00
Nieuws.
Advertentie
Zijlstraat 56 Telefoon 11828
VOOR DONDERDAG
VARA: 19.30 Sport. NTS: 20.00 Jour
naal. VARA: 20.20 Achter het nieuws.
20.35 Les van Pablo Casals, documentai
re film. 21.05-22.55 De dooie hoek, TV-
spel.
VOOR VRIJDAG
NTS: 18.00 Wereldkampioenschap volley
bal. KRO: 19.30 Voor de jeugd. NTS: 20.00
Journaal. 20.20 Tweede Vaticaans Conci
lie. 20.25 Indonesië in 1962, documentair
programma (2). 21.05 Boulevard, gevari
eerd programma. 21.45 De fuik, TV-film.
22.30>-22.50 JCind?i;en van ons volk, docu
mentair programma over de zwakzinnig
heid.