I
WIENER EISREVUE
het
IHHHnHHHHHH
i
i
Verenigingsexposities in
Stedelijk Museum
DE PROGRAMMA'S
Drs. P. Verhoeff gepromoveerd op
een proefschrift over Sartre
De Wereldomroep in 1961
De negen Muzen J
S, CENSDAG 31 OKTOBER 1962
'9
Iedere avond 8 uur
nieuwe ra i tel. 020 -79 64 41
Hedenavond
première
Prof. Dorst nam afscheid
in Wageningen
tt. W nabeschouwingen
De middenstand voor
de camera
Mislukte bewerking van
„Der fidele Bauer'
De radio geeft donderdag
T elevisie programma
GISTERENMIDDAG om 4 uur had in de
Lutherse Kerk in Amsterdam onder grote
belangstelling de promotie plaats van drs.
J. P. Verhoeff, leraar in de Franse taal
en letterkunde aan het Christelijk Ly
ceum te Haarlem en assistent voor Fran
se literatuur aan de Gemeentelijke Uni
versiteit van Amsterdam. De titel van zijn
proefschrift luidde: „Sartre als Toneel
schrijver", een literair-kritische studie.
Promotor was prof. dr. .A. H. van der
Weel, co-referent prof. dr. P. Zumthor.
Onder de aanwezigen merkten wij
o.a. op prof. dr. S. Dresden, hoog
leraar in de Franse letterkunde aan
de Leidse Universiteit en bekend om zijn
werk „Existentiephilosophie en Literatuur
beschouwing," de rector van het Christe
lijk Lyceum dr. D. Barends, de oud-rec
tor dr. G. J. Dieperink en vele collega-do
centen; meer dan 300 studenten en leer
lingen behoorden tot het aandachtige ge
hoor, dat de uiterst geanimeerde discus
sies over dit proefschrift volgde.
HET BOEK van dr. Verhoeff is de eer
ste studie, die de alom bekende existen-
tiefilosoof Jean-Paul Sartre uitsltiitend be
ziet als schrijver van toneelstukken. In te
genstelling tot de vele boeken, die deze
veelzijdige en ook veelomstreden per
soonlijkheid benaderen als filosoof, „theo
loog", politicus of marxist, wil dit proef
schrift louter de waarde bepalen van zijn
litteraire werken.
Het boek opent met de bespreking van
de theoretische en methodologische pro
blemen, die een exacte waardebepaling
van litteraire werken met zich meebrengt.
Deze problemen zijn in de litteratuurwe
tenschap nog lang niet tot een oplossing
gebracht. Het welbekende credo: „Over
smaak valt niet te twisten," mag in de
litteratuurwetenschap niet het laatste
woord hebben. Toegegeven wordt, dat de
ze klip niet gemakkelijk valt te omzeilen,
omdat g'evóélskwesties bij het genfefen
van een kunstwerk een belangrijke rol
spelen.
IN ZIJN INLEIDING behandelt dr. Ver
hoeff deze problemen en bespreekt de op
lossingen, die door de verschillende me
thodes van de litteratuurwetenschap naar
voren zijn gebracht. Tot op heden werd
vrijwel algemeen de litteratuur benaderd
langs psychologische, filosofische, histori
sche of stilistische weg, waarbij over het
hoofd gezien werd, dat het litteraire werk
allereerst litterair moet worden be
schouwd. De schrijver is van oordeel, dat
deze vroegere methodes te kort schieten
in een essentiële waardering, omdat op de
ze wijze de litteratuur in zijn autonomie
niet werd geëerbiedigd. De consequentie
van deze opvatting is, dat de litteraire
critiek bij Sartre precies moet bepalen of
zijn toneelstukken louter passieve illustra
ties zijn van zijn filosofische stellingen, of
integendeel een eigen leven kunnen leiden.
Dit „eigen leven" van het toneelstuk kan
alleen gerealiseerd worden, als de litterai
re uitbeelding een paradoxale waarde be
zit d.w.z. verschillende interpretaties van
de dramatische handeling toelaat en niet
dogmatisch de enig juiste visie aan de le
zer opdringt.
Vanuit een dergelijk „paradoxaal" ge
zichtspunt wordt vervolgens de tekst van
alle negen toneelstukken van Sartre aan
een litterair-kritische beoordeling onder
worpen.
Als uitkomst wordt verkregen, dat in
drie toneelstukken. „Huis-Clos", „Morts
sans Sepulture" en „Les Séquestrés d'Al-
tona", de toneelsituatie door zijn onveran
derlijkheid een meer-waardige, genuan
ceerde kijk op de handeling niet toelaat
en dus als toneelstukken te kort schieten.
Bij „Les Mouches", „Le Diable et le Bon
Dieu" en „Nekrassov" daarentegen is de
toneelsituatie te vrijblijvend, waardoor de
zo noodzakelijke spanning tussen situatie
en personages ontbreekt. Alleen in „La Pu-
tain Respectueuse", „Les Mains Sales" en
„Kean" tenslotte creëert het evenwicht tus
sen de vrijheid der toneelfiguren en de
pressie, die de situatie op hen uitoefent,
een werkelijk dramatische spanning. Deze
laatste drie toneelstukken worden door de
schrijver uitermate geslaagd bevonden.
Als cureuze omstandigheid zijn hier ten
slotte nog vermeld, dat dr. Verhoeff eni
ge van zijn litterair-kritische criteria aan
Sartre zelf heeft ontleend, zodat dit slechts
partiële succes van de toneelschrijver Sar
tre kan worden verklaard uit het feit, dat
Sartre's parktijk niet in overeenstemming
is met zijn theorie.
VAN DE STELLINGEN van het proef
schrift citeren wij: „Het probleem waar
voor de litteratuurwetenschap gesteld
wordt, is volledig samengevat door Sar
tre's uitspraak: „pour le lecteur, tout est
a faire et tout est déja fait" (Sartre,
Situations II, Parijs 1948, pag. 96). „Het
litteraire kunstwerk is paradoxaal, omdat
Tiét'erTëtzijds voI§hfék£éütóncfom-.'is"- èff an
derzijds volledig op de gewone, menselij
ke werkelijkheid is aangewezen". „Het
litteraire werk behoort louter met zichzelf
geconfronteerd te worden, waarbij de pa-
radoxaliteit als criterium moet worden ge
hanteerd."
HET TOTALE AANTAL programma
uren van de Wereldomroep in 1961 be
droeg 9.600 (1960: 8.200). De transcriptie-
afdeling leverde bijna 30.000 programma's
aan ongeveer 1.200 radiostations, ver
spreid over 120 landen. Het aantal ver
schillende transcriptieprogramma's is van
2.524 in 1960 gestegen tot 2.601 in 1961.
Deze stijging werd vooral veroorzaakt
door de levering aan jonge landen, in
het bijzonder aan Afrikaanse omroepen.
Dit vermeldt het jaarverslag over 1961
van de wereldomroep.
VOOR DE televisietranscriptie ten be
hoeve van de televisiezender Telecuragao
werd in 1960 de grondslag gelegd toen een
samenwerking ontstond tussen Radio Ne
derland Wereldomroep, de Nederlandse
Televisie Stichting en de Sticusa. Deze
werkzaamheden werden ook gedurende
1961 voortgezet. In totaal werden naar de
West 181 verschillende op film en telere-
cording vastgelegde programma's verzon
den.
DE WERELDOMROEP zegt in het jaar
verslag over 1961 dat het tijd wordt dat
men van overheidswege aan de Wereld
omroep ook formeel de bevoegdheid ver
leent tot de vervaardiging en distributie
van tv-transcripties en andere vooraf ge
reedgemaakte televisieprogramma's voor
delen van het koninkrijk overzee en
voor het buitenland. Het zou een ernstige
misgreep zijn vindt de Wereldomroep
indien men op dit terrein louter de over
heid, respectievelijk een lichaam met
sterke overheidsstempel werkzaam zou
laten zijn.
De Wereldomroep handhaaft het stand
punt dat hij, gezien zijn status, op dezelf
de wijze moet worden gefinancierd als de
binnenlandse omroep. De Wereldomroep is
tegen financiering uit de staatskas. Het
verslag wijst erop, dat de binnenlandse
radio in de komende tijd ook veel geld
zal nodig hebben, onder meer door de ope
ning van een Hilversum III via het FM-
net. De financiering van de radio zal in
dit verband nader moeten worden bezien.
„In dat veel ruimere kader is het betrek
kelijk eenvoudig een oplossingsformule te
vinden die de Wereldomroep geen scha
delijk etiket opplakt en tegelijkertijd de
binnenlandse omroep ruimer arrpglag geeft
dsn de oplossing die hij voor zich aan
vankelijk zelf had bedacht".
Advertentie
HAARLEMS CHRISTELIJK
MANNENKOOR
Op donderdag 8 november zal in het
Concertgebouw te Haarlem een uitvoering
door het Haarlems Christelijk Mannenkoor
plaats hebben. Medewerkers zijn: Ursula
van 't Woud-Stam, sopraan, Berthe Dave-
laar, piano, George Pieterson, klarinet en
het Christelijk Mannenkoor „Immanuel"
uit Hilversum.
Z.I.G.E.A. ZINGT IN CONCERTGEBOUW
Het vrouwenkoor Z.I.G.E.A. onder lei
ding van J. J. M. Krouwels geeft op maan
dag 5 november aanstaande een concert
in de tuinzaal van het Concertgebouw te
Haarlem. Soliste is Marion Harreveld,
cello.
Marianne Hilarides. Marianne Hilari-
des heeft haar werkzaamheden bij Het Na
tionale Ballet hervat. Zij zal op 6 novem
ber a.s. in de Amsterdamse stadsschouw
burg de hoofdrol in het ballet Shirah dan
sen.
„Goden en helden". Van 3 tot 26 no
vember 1962 wordt in het Goois Museum
te Hilversum een tentoonstelling gehouden,
onder de naam „Goden en Helden", van
prenten van onder anderen Baldung Grien,
Lucas van Leyden, Hendrick Goltzius,
Claude Lorrain, Jan Lievens en Rembrandt.
De geëxposeerde werken werden in bruik
leen ontvangen van het museum Boymans
van Beuningen te Rotterdam.
Hannie van Leeuwen naar Amerika.
Aan boord van de „Rotterdam" van de
Holland-Amerika Lijn is naar New York
vertrokken de 23-jarige soliste van het Ne
derlands Dans Theater Hannie van Leeu
wen. Met steun van het departement voor
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, de
Sociale Raad, Het Anjerfonds en met eigen
spaarduiten zal zij tien maanden in New
York les nemen in de moderne vormen van
de dans, zoals die gepropageerd en onder
wezen worden door Martha Graham en
door de jazzpedagoog Peter Genaro.
Wereldmuziekfeest. De Amsterdamse
gemeenteraad heeft zonder hoofdelijke
stemming besloten een subsidie van
f 20.000 te verlenen aan de sectie Holland
van de International Society for Contem
porary Music, een behoeve van het volgend
jaar in de periode van 8 tot 15 juni te or
ganiseren 37ste congres en wereldmuziek
feest. Aan deze manifestatie zal het Con
certgebouworkest, het Omroepkamerorkest,
het Omroepkoor en bekende Nederlandse
ensembles en solisten meewerken.
Filmprijs voor „De Sleutel". De korte
kleurenfilm „De Sleutel", die de jonge
Nederlandse filmer Rob Houwer vorig
jaar met steun van het .Nederlandsemi
nisterie van Ofiflerwjjs, cffllxtnen We
tenschappen heeft gemaakt, heeft van het
Westd#itse ministerie Van Binnenlandse
Zaken een zogenaamde cultuurfilmpremie
ontvangen. De premie bestaat uit. een be
drag van vijftienduizend mark.
IN HET STEDELIJK MUSEUM te Am
sterdam zijn drie verenigingsexposities te
zien. De beste is zeker die van de Neder
landse Kring van Tekenaars (tot 5 novem
ber) al worden hier geen grote verrassin
gen gebracht. Meestal is het een plezierig
weerzien van persoonlijkheden, waarvan
ons enige in Haarlem nader bekend wer
den door exposities „In 't Goede Uur".
Jammer dat nu juist Damave hier iets
minder overtuigend voor de dag komt, dan
we van hem mogen verwachten. Zijn en
tree in deze vereniging was indertijd im
mers zo verblijdend. Maar hij is in staat
zich te revancheren. Het vervelende voor
verscheidene kunstenaars is dat zij ge
dwongen zijn regelmatig op te treden op
dat zij niet vergeten worden. Hun deelna
me aan exposities krijgt zo iets van de be
zoeken van de handelsreiziger aan de za
ken waar behoefte bestaat aan artikelen,
die door verschillende producenten ge
maakt worden.Verenigingseicposities heb
ben vaak iets van een jaarbeur. Van de
ons in Haarlem verder niet onbekende fi
guren noem ik verder Ruth Fischer, Hey-
nes, Broer en Ploos van Amstel. Bijzonder
aanbevelenswaardig is wel het werk van
D. D. hammers. Van hammers zou men
weer eens een z.g. „eigen tentoonstelling"
willen zien. Ik dacht zo langzamerhand
een Kouwer Boomkens daar ook aan toe.
Maar het pleit voor diens kritische zin,
dat hij daar voorzichtig mee is. Evenals
hangeweg is hij ook vertegenwoordigd op
de expositie van St. Lucas in de Nieuwe
Vleugel (tot 12 november), hangeweg won
daar de medaille.
HET BESTUUR VAN ST. LUCAS doet al
enige jaren zijn best het gehalte van de
exposities beter te maken. Men trekt daar
toe ook jongeren met nieuwere opvattingen
aan. Dat echter te zeer met hetzelfde ge
brek aan inzicht betreffende kwaliteit, als
voorheen aan de dag werd gelegd ten aan
zien van meer traditioneel werkende figu
ren, zodat het een slap geheel blijft. Ge
lijk zo vaak hier, boeit weer het werk van
Sorella, de echtgenote van Peizel, wiens
„Dordrecht" eveneens genoemd mag wor
den. Tot de belangrijkste leden behoort de
Amsterdamse Joffer Jacoba Surie, die ge
lukkig ook weer vertegenwoordigd is. Het
verscheiden van Willem Witjens, hier even
als P. Willems herdacht, betekent voor St.
Lucas een belangrijk verlies. Goed was
mij het weerzien van Rueters portret van
de Amsterdamse Joffer Joh. Bauer
Stumpff, die meedoet aan de tentoonstel
ling van het Nederlands Kunstenaars Ge
nootschap, welke achter die van de teke
naars te zien is in het oude gebouw. Ver-
weg de sterkste figuur blijkt daar weer
Maks, vertegenwoordigd weer met beelden
uit het circus.
OOK HANS ROYAARDS' kwaliteiten
worden hier maar zelden geëvenaard. Wij
ontmoeten van hem hier portretten in
olieverf en grote aquarellen uit Rome. Een
Ton Meyer verdient respect om zijn ont
wikkeling bij het respectabel aantal jaren
dat hij telt. Mekkink en Van Zweden ex
poseren tekeningen, die het ook bij de Kring
van Tekenaars goed zouden hebben ge
daan. Broer, genoemd al om zijn teke
ningen, toont hier op overtuigende wijze
ook zijn verdiensten als schilder. Herdacht
wordt hier Prof. Ch. Roelofsz.
Bob Buys
Prof. dr. ir. J. C. Dorst, hoogleraar
in de teelt en de veredeling van de land
bouwgewassen aan de landbouwhogeschool
te Wageningen, heeft zijn afscheidscolle
ge gegeven. De rector magnificus, prof.
ir. W. F. Eysvogel, memoreerde dat het
werk van prof. Dorst in binnen- en bui
tenland grote waardering heeft ondervon
den en dat daaruit initiatieven zijn ont
wikkeld die op hun beurt hebben geleid
tot het ontstaan van belangrijke onder
zoekcentra. De rector noemde als een
van de vele initiatieven van prof. Dorst
de oprichting van de internationale ver,
eniging voor veredel ingsonderzoek Eucar-
pia, waarvan prof. Dorst thans erepre
sident is.
„Als in de senaat van de landbouw
hogeschool de laatste tien jaar sprake
is geweest van een grand old man, dan
is dat collega Dorst geweest", aldus prof.
Eysvogel.
Dr. ir. J. P. Dudok van Heel, voor
zitter van de Nederlandse kwekersbond,
zei dat prof. Dorst een belangrijke en
onvervangbare plaats in de kwekerswe
reld heeft ingenomen omdat hij het on
beperkt vertrouwen genoot van iedere kwe
ker. Prof. Dorst heeft na zijn aftreden
als directeur van de stichting voor plan
tenveredeling de richting van het werk
bepaald. Wanneer straks de E.E.G. ge
heel is voltooid en de Nederlandse kwe
kers met de grote Europese ruimte wor
den geconfronteerd, met alle voordelen
en bezwaren van dien, kan de kweker
zich geruggesteund voelen door de stich
ting voor plantenveredeling.
De stichting „Donemus" heeft gisteren
in het muziekcentrum in Amsterdam
drie componisten gehuldigd, die allen
dit jaar hun zeventigste verjaardag
vierden: Oscar van Hemel, mevrouw
Johanna BordewijkRoepman en Hen
drik Andriessen (op de foto van links
naar rechts). Wouter Paap belichtte de
persoonlijkheid en het werk van de
70-jarigen. Om eer te bewijzen aan de
drie componisten, werd vervolgens
van ieder van hen een muziekstuk uit
gevoerd door het Koch-kwartet, de
pianist Herman Uhlhorn en het trio
Dick Alma, Haakon Stotijn en
Luctor Ponse.
NIEUWE UITGAVEN OP
MUZIEKGEBIED
ZOJUIST ZIJN twee Prismapockets ver
schenen, die de belangstelling van het
muziekminnend publiek verdienen. Voor
eerst is daar van Wouter Paap „Mozart,
portret van een muziekgenie". De compe
tente auteur, die het als geen tweede ver
staat op een klare, voor iedereen verstaan
bare wijze over muzikale onderwerpen te
schrijven en die men een geboren peda
goog kan noemen, zonder hem een hang
naar schoolvosserij te verwijten, heeft dit
boekje niet bedoeld als de zoveelste
levensbeschrijving van Mozart, maar als
een karakterisering van de meester, zoals
die spreekt uit zijn werken. Tezamen met
de aanleiding van hun ontstaan, wordt het
dan toch weer, met grepen hier en daar
uit dat zo korte maar tevens zo rijke
leven, een biografische schets, waaruit de
mens en de kunstenaar oprijst.
Zoals men weet is Wouter Paap begon
nen met voor de t.v. toelichtingen .te geven
bij uitvoeringen door het Kunstmaand
Orkest van werken van Mozart. Deze be
knopte inleidingen kunnen dan vrucht
dragend worden aangevuld en nader be
vestigd en overwogen, aan de hand van
dit „kostelijke" goedkope boekje. Zo zal
het helpen doordringen tot wat Eduard van
Beinum eens in Mozart's kunst ontdekte
en die hij omschreef: „Een muziek die te
gelijkertijd sterk, fel en teder is, van een
mannelijke tederheid; tevens ernstig en
vrolijk, menselijk tot in het diepst van de
ziel, doch ook vervuld van een wijsheid
die boven al het menselijke uitstijgt".
DE TWEEDE PRISMA-pocket is een
Operettegids, samengesteld door iemand die
zich verbergt achter het pseudoniem G. di
Foresta, waarachter wij een bekende
woudloper in het land der kortgerokte
muze kunnen vermoeden. De inhoud van
zowat alle operettes, die zich een tijdlang
op de planken hebben kunnen handhaven,
vindt men in het boekje ordelijk verteld
met tevens een levensschets van hun gees
telijke vaders. Bovendien vindt men er een
historische inleiding in, die het lezen over
waard is, niet het minst om de gegevens
over de evolutie van het operette-bedrijf
in Amsterdam.
Meulenhoff Natuurgidsen (JM. Meulen-
hoff, Amsterdam, Zuidnederlandse uit
geverij, Antwerpen).
De „Meulenhoff Natuurgidsen" ziin
Nederlandse uitgaven van eën 'sürlë
jes, die de Amerikaanse jeugd door woord
en beeld vertrouwd willen maken met de
natuur in Noord-Amerika.
De originele boekjes moeten wel in een
grote behoefte voorzien, want niet alleen
zijn de illustraties van James Gordon
Irving voortreffelijk, maar ook de teksten
van Herbert S. Zim, Hurst, H. Shoemae-
ker, Donald F. Hoffmeister, Lester Ingle
en Hobart M. Smith zijn in hun beknopt
heid zeer duidelijk.
Het nut van de Nederlandse uitgaven
lijkt ons echter ietwat problematisch, om
dat de meeste dieren, die in de boekjes
worden behandeld, in Nederland niet voor
komen, en de meeste in Nederland voor
komende dieren ontbreken. Dr. B. Hubert
zorgde voor de Nederlandse bewerking en
hij voorzag daarbij alle dieren van Neder
landse namen. Achterin de boekjes zijn de
Latijnse namen vermeld zodat verwarring
niet mogelijk is. In het deeltje „reptielen"
wordt bijvoorbeeld een „marmersalaman
der" behandeld, die een andere is dan de
Spaanse, die hier nogal eens wordt in
gevoerd. Maar de Latijnse naam maakt
dit onmiddellijk duidelijk.
Voor degenen, die op een vlotte manier
een indruk willen krijgen van de indeling
van het dierenrijk zijn de boekjes ideaal.
Er zijn uitvoerige stambomen opgenomen,
en de verschillende soortkenmerken zijn
duidelijk weergegeven.
Van de deeltjes, die we hebben bestu
deerd, „zoogdieren", „reptielen", „vissen"
en „zeekusten" is het deeltje over reptielen,
dat ook de amphibieën behandelt, voor
Nederlanders het nuttigst. Er worden na
melijk voor terrariumliefhebbers nogal
eens Amerikaanse dieren ingevoerd en in
dit verband heeft men dan aan dit boekje
een grote steun door de uitstekende af
beeldingen. Alleen komt het ons wat
vreemd voor, dat men ergens een hoge
temperatuur voor bepaalde reptielen aan
beveelt en dan over twintig graden spreekt.
Deze temperatuur is namelijk voor elk
reptiel in gevangenschap aan de lage kant.
ORGELCONCERT IN TEYLERS
MUSEUM
Op zondag 4 november aanstaande zullen
Piet Post en Anton de Beer het eenender-
tigtoonsorgel in het Teylers Museum be
spelen.
Op de Grote Markt in Haarlem begon
de K.R.O.-documentaire „Midden in zijn
tijd", die geregisseerd werd door de oud
filmrecensent van dit dagblad, Piet Fran-
se.
In deze vooral op de middenstand ge
richte documentaire kregen trouwens nog
meer Haarlemse zaken een kleinere of
grotere plaats, o.a. een 113 jaar oude dro
gisterij, geleid door een man, die 2 jaar
zeeman was, maar toen toch de voorkeur
gaf aan het beroep van zijn voorvader, de
drogist, die eens dit bedrijf begon.
De documentaire steunde op de tot drie
keer toe herhaalde uitspraak van een
(huis) vrouw, dat er voor de middenstand
geen toekomst meer is. Deze voor de be
trokken zakenmensen nogal sinistere me
dedeling gaf de samensteller aanleiding te
wijzen op de sterke daling van het aantal
middenstandszaken en op de groei van het
grootwinkelbedrijf. Twee directeuren van
zeer grote winkelbedrijven gaven hun vi
sie op de factoren, die hun zaken zo tot
bloei gebracht hebben. Een hunner wees
erop, dat uiteindelijk zij zullen winnen, die
de meeste service geven. Aan de hand van
goed gevonden voorbeelden werd vervol
gens aandacht besteed aan de feiten, die
een middenstandszaak nog altijd voor de
klant aantrekkelijk maken, zoals: de per
soonlijke binding met de leverancier; diens
vakbekwaamheid en liefde voor het een
eigen beroep en een zekere traditie.
Merkwaardig was de mening van voor
noemde drogist. Voor hem namelijk schuilt
het grote gevaar, waaraan de midden
stand bloot staat, niet in de concurrentie
van het grootwinkelbedrijf, maar in de
onderlinge wedijver van de middenstan
ders zélf, die hoe langer hoe meer elkan
ders artikelen gaan verkopen. Naast de
secretaris van de R.K. Middenstandsbond
kreeg ook nog aan het eind van deze
documentaire de directeur van een
inkoopcombinatie het woord. Uitgaande van
het succes van de door hem geleide com
binatie kwam hij tot de slotsom dat de
middenstanders zowel in de centra als in
de buitenwijken van de grote steden nog
genoeg toekomstmogelijkheden hebben, als
zij hun plaats en hun taak maar begrij
pen. Een heel wat prettiger uitspraak dan
die van de huisvrouw dus. Naar onze me
ning was de regisseur voor de belichting
van dit veelzijdige probleem te weinig tijd
toegemeten. Dat dwong waarschijnlijk de
samensteller tot een visueel wat al te
fragmentarische en brokkelige behande
ling van het onderwerp. Toch heeft Franse
een T.V.-documentaire afgeleverd, die be
houdens het wat gezochte en nogal rom
melige begin goed van opbouw was en
die de kijkers een goede indruk gaf van
de problemen en mogelijkheden van de
middenstand. Daar ging het tenslotte om
Damshuizer
De Nederlandse Televisie-stichting heeft
door bemiddeling van de West-Duitse en
de Oostenrijkse omroep dinsdagavond een
uitzending kunnen verzorgen, de operette
„Der fidele Bauer" van de tekstdichter
Victor Léon en de componist Leo Fall. Het
bleek echter, dat men hier te doen had
met een deformerende bewerking, die psy>
chologische logica miste en die de toneel
ontwikkeling van de oorspronkelijke lezing
grondig heeft aangetast.
Men heeft van Leo Falls voortreffelijke
operette een vaak ergerlijk theaterstuk ge
maakt, onevenwichtig door te lange, ge
forceerde dialogen en op een bedenkelijk
Advertentie
RADIO-UITZENDING OVER
HONDSDOLHEID
In verband met de hondsdolheid zal van
avond in het programma van Hilversum I
om kwart voor tien een instructieve radio-
uitzending worden opgenomen, waaraan
meewerken de heer Bekker, hoofd van de
afdeling besmettelijke ziekten van de rijks
dienst voor de volksgezondheid, de dieren
arts Wagenvoort, plaatsvervangend direc
teur van de veeartsenij kundige dienst en
het dierenasiel Crailo bij Hilversum.
niveau gebracht door het chargeren van
het kluchtige element. De onsympathieke,
ja walgelijke afwikkeling van het tweede,
het slot-bedrijf en de wijze, waarop de re
gie getracht heeft het aan de dijk zetten
van de „verloofde" door een nog even
gauw typerende close-up wat te recht
vaardigen, heeft deze uitzending voor wat
betreft de algemene waardering wel de ge
nadeslag gegeven.
En toch was zij zo veelbelovend begon
nen! Leuke taferelen, gebracht tegen een
achtergrond van prachtige decors, tref
fend door een typische locale sfeer; ge
zellige dialogen, - die gekruid werden met
een gemoedelijke volkshumor, voortreffelij
ke karakteruitbeelding, fijne spel-details
en uitnemend geslaagde intermezzi, zoals
de aankomst en het vertrek van de post
koets en het optreden van de kleine
schrandere jongen, het waren alle opvoe
ringsfactoren, die het voorspel en het
eerste bedrijf op hoog niveau brachten.
Tezamen met de uitstekende muziek, die
Leo Fall, voordat hij tot veel-schrijverij
verviel, kon componeren en die door voor
treffelijke vocalisten en fraai zingende ko
ren, begeleid door een voorbeeldig orkest,
werd vertolkt, werd met deze operette-de
len een prijzenswaardig resultaat bereikt,
afgezien van de ogenblikken, waarop het
play-back-systeem minder volmaakt func
tioneerde. Bezwaar kon men voorts heb
ben tegen de opzettelijke sentimentaliteit
van de kerkmuziek-scène, die het hoofd
conflict in dit spel nog wat aandoenlijker
moest maken. Jammer, dat men zich niet
gehouden heeft aan Leo Falls bedoeling
met de operette en dat men zich gewaagd
heeft aan deze vastlopende bewerking.
P. Zwaanswijk
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00
KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00-
24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke ka
mermuziek (gr.) 7.45 Morgengebed en
overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Grammo-
foonmuziek. 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30
Plechtige Hoogmis. 9.40 Waterstanden.
9.45 Grammofoonmuziek. NCRV: 10.00
Grammofoonmuziek. 10.03 Klassieke ka
mermuziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Ge
wijde muziek (gr.) KRO: 11.00 Voor d«>
zieken. 12.00 Middagklok noodklok,
12.04 Fragmenten uit musicals. 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Lichte muziek. 12.55 Conciliejournaal.
13.00 Nieuws. 13.15 Metropole-orkest en
piano. 13.40 Wissewassen, licht program
ma. NCRV: 14.00 Promenade-orkest. 14.30
De herberg van het zesde geluk, hoorspel.
15.55 Grammofoonmuziek. 16.00 Verken
ningen in de Bijbel. 16.30 Moderne orkest
muziek (gr.) 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Schoolzang. 17.40 Beursberichten. 17.45
Carmina: Instrumentale bewerkingen van
liederen en dansen uit heden en verleden:
III. Frankrijk. 18.05 Tango-orkest (gr.)
18.15 Sportfubriek. 18.30 Meisjeskoor en
instrumentaal kwintet. 18.50 Sociaal pers-
pektief, lezing. 19.00 Nieuws en weerbe
richt. 19.10 Massale koorzang, met bege
leiding van koperorkest, pauken en orgel.
19.30 Radiokrant. 19.50 Politieke lezing.
20.00 Lichte grammofoonmuziek. 20.20
Recht zo die gaat, hoorspel (5). 20.50 Sa
men uit, samen thuis: gevarieerd pro
gramma. 22.00 Vocaal ensemble: geeste
lijke liederen. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond
overdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00
Platennieuws. 23.30 De 1 miljoen bereikt.
Na-oorlogse woningbouw-aktiviteit in Ne
derland, lezing. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM n. 298 m. 1007 kc/s. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. 8.00 Nieuws. 8.15
Programma-overzicht. 8.20 Lichte gram
mofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de
vrouw. 9.10 De Groenteman. 9.15 Koorzang
(gr.) 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvi
taminen (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Kookpraatje. 11.15 Klassieke grammofoon
muziek. 11.45 Nieuwe woorden in onze
taal, lezing. 12.00 Zang en pianospel. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Lichte orkestmuziek. 13.00 Nieuws.
13.15 Mededelingen, actualiteiten of gram
mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30
Dansorkest en zangsolisten. 14.00 Zangre
cital: moderne liederen. 14.30 Voor de
vrouw. 15.05 Lichte grammofoonmuziek.
15.25 Voordracht. 15.50 Cello en piano:
Grammofoonmuziek voor de jeugd. 17.00
Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Actua
liteiten. 18.20 Pianospel. 18.30 Sportpraat-
je. 18.35 Gesproken brief. 18.40 Lichte mu
ziek. 19.00 Carrousel, programma dat alle
kanten opgaat. 20.00 Nieuws. 20.05 Om
roeporkest: moderne muziek. 20.50 Voet
stappen in de mist, hoorspel. 22.00 Lichte
muziek. 22.30 Nieuws en mededelingen.
22.40 Actualiteiten. 23.00 Sportactualiteiten
23.10 Nieuwe grammofoonplaten. 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL, 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon
muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gevari
eerde muziek. 12.50 Programmaoverzicht.
13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten.
14.00 L'Italiana in Algeri, komische opera.
16.10 Gevarieerde muziek. 16.30 Pianoreci
tal. 17.00 Nieuws. 17.10 Gevarieerde mu
ziek. 17.50 Koorzang. 18.28 Paardesportbe-
richten. 18.30 Godsdienstige uitzending.
19.00 Nieuws. 19.40 Gevarieerde- en mars
muziek. 20.30 Liedjes. 21.00 Koorzang.
22.00 Nieuws. 22.15 Dans- en zigeunermu-
ziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Gevarieerde mu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
KRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS:
17.35-17.45 De Verrekijker, jeugdjournaal.
19.30 De lange vlucht, documentair pro
gramma over trekvogels. 20.00 Journaal.
VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.35 In
specteur Leclerc Maniak in Montmartre
T.V.-film. 21.00-22.35 Televisierechtbank
De Zaak Hartveld en Sierhuis.
VOOR DONDERDAG
KRO: 19.30 Een tweede film uit de BBC-
serie Look. 19.50 Vaticanum II, nieuws
rond het Tweede Vaticaans Concilie. NTS:
20.00 Journaal. KRO: 20.20 Van de Brand-
puntredaktie. 20.30 Kijk op kunst: kunst
kroniek. 21.00 Slagveld, TV-spel. 22.25-
22.35 Epiloog.