Centrum speelt „Maribel" y SE PROGRAMMA'S Anton de Beer en Piet Post gaven concert op het 31-toonsorgel Kamercommissie vraagt naar experiment-Krebbers Klokke Roeland (de tweede) slijt haar dagen in Gents plantsoen Diners van 350.- per couvert Nationale actie in Amerika voor de bouw van een cultureel centrum MAANDAG 5 NOVEMBER 1962 Een komedie van en voor naïeve mensen Simon Koster „De Magistraat" bij Nieuw Rotterdams Toneel Goncertgebouwprijzen voor Wim Franken en ir. H. C. King NFGFIN Ml l'/KN nabeschouwingen Een ergernisgevend tijdsverschijnsel" Goeds zaterdagavond- toneeltjes Internationale contactweek jonge gitaristen en luitisten „Als me se luidt, est storme int lant" Uitreiking Sikkensprijs 7 elevisieprogramma Griezelige gedaante verwisseling Damshuizer De radio geeft dinsdag MIGUEL MIHURA is - zo heeft de Toneelgroep Centrum ons meegedeeld een vierenvijftigjarige Madrileen, die behalve gedichten, romans en film scenario's een vijftal toneelstukken op zijn naam heeft staan. Eén daarvan, het speurspel „Carlotta", is twee jaar ge leden door het Rotterdams Toneel op gevoerd in vertaling van Mies Bouhuys, die nu ook Mihuras nieuwste werk, de komedie „Maribel", vertaald heeft. Zaterdagavond heeft Centrum in de Haarlemse Stadsschouwburg de lande lijke première van dit stuk gegeven. DE HANDELING van „Maribel" stelt de verbeeldingskracht van het schouw burgpubliek wel op een heel zware proef. Want de toeschouwer moet, op het gezag van Miguel Mihura, geloven in de bestaan baarheid van diverse figuren en situaties die stuk voor stuk bijzonder ongeloofwaar dig zijn. Een jongeman, Marcelino, die toch bepaald geen kind meer is want hij is al weduwnaar en directeur-eigenaar van een chocoladefabriek, maakt in een bar kennis met een meisje van lichte zeden, dat hij ondanks haar „vlotte" omgangs vormen en haar ordinarie manier van spreken voor de onschuld zelve houdt. Zelfs nadat hij haar al enige malen heeft ontmoet is hem nog altijd geen licht opge gaan; integendeel, hij stelt haar aan zijn moeder en zijn tante voor als het meisje j van zijn dromen, dat de hemel hem heeft gezonden en waarmee hij wil gaan trou wen. Die moeder en die tante zijn zo vol komen „weltfremd" dat ook zij in Maribel een keurig-net burgermeisje zien en om het hardst alles wat aan Maribel ordinair en goedkoop is, „verrukkelijk modern" vinden hetgeen wij maar moeten gelo ven omd.at de moeder uit een klein dorpje komt (waar dan toch maar een chocolade fabriek staat) en de tante in geen vijftig I jaar op straat is geweest wegens een ge lofte die zij haar man op zijn sterfbed één dag na hun bruiloft heeft gedaan, een gelofte die zij overigens in het derde bedrijf stilzwijgend breekt. Zelfs wanneer drie van Maribels luidruchtige „collega's" hun intrede in het huis van de oude tante doen, merkt nog niemand iets en toppunt van onwaarschijnlijkheid één van die meisjes van de vlakte wordt als „ver- 1 pleegster", onmiddellijk door Marcelino's zieke moeder uitverkoren om haar een in jectie te geven. TEGEN DE GRENZELOZE naïviteit j van deze familie is Maribels lichtzinnig- heid niet opgewassen; zij gaat zich van uur tot uur en van dag tot dag deugd zamer voelen, want .,een mens is niet wat hij denkt te zijn, maar wat een ander denkt dat hij is". Pirandello kon zoiets overtuigend dramatiseren, maar Mihura kan dat niet. zodat zijn komedie van naïe ve mensen alleen maar aanvaardbaar is voor even naïeve toeschouwers, Boven- TOT AAN DE invoering van de stem ming van toetsen-instrumenten volgens de zogenaamde gelijkzwevende temperatuur omstreeks het jaar 1700, waren de com ponisten van orgel- en clavecimbelmuziek gebonden aan de natuurlijke stemming. In die gebondenheid schreven zij talrijke schone werken, waarvan de orgelcomposi ties ook voor de hedendaagse organisten een grote muzikale schat vormen. VOOR ZIJN BESPELING van het een- endertigtoonsorgel van Teylers Museum op zondagmiddag had de organist Piet Post uit Leeuwarden uit deze schat enkele or gelwerken gekozen van cnmoc*ib'"n e tweede helft van de zestiende en uit de zeventiende eeuw. Het komt nog maar zeer zelden voor, dat een organist voor deze muziek een orgel kan bespelen, waar voor de genoemde natuurlijke stemming gehandhaafd werd. Piet Post kon daarover echter wèl beschikken, dank zij de nor male twaalftoonsspeeltafel, waarmede to nen met een onderlinge relatie volgens de natuurlijke stemming geselecteerd kunnen worden. Het „Praeambulum" van Hein- rich Scheidemann (1595-1663) met zijn dui delijke melodische formuleringen, klonk in deze stemming bijzonder mooi. afgezien i van enige „wringing" bij een chromatische ontwikkeling. De karakteristieke zuivere grote terts bracht een opvallende harmo nische stabiliteit, welke ook verkregen werd met drie orgel werkjes van Engelse componisten, waarvan „Upon la-mi-re" wel zeer „Engels" klonk. Een mooi werkje bleek de volgens vocale voorbeelden ge schreven Fantasie in Eco van Adriano Banchieri. Het werd echter overtroffen door de gave variaties over „Ach du fei- ner Reiter" van Samuel Scheidt en vooral ook door het met rijke fantasie gecompo neerde capriccio van Johann J. Froberger, een kunstenaar met een zeer persoonlijke stijl. PIET POST WAS bij de uitvoering af hankelijk van de beperkte dispositie van het orgel, maar niettemin wist hij een vol doende klankenverscheidenheid te vinden voor zijn beheerste en geacheveerde ver tolkingen. De mogëlijkheden van de een- endertigtoonsstemming werden door de or ganist Anton de Beer gedemonstreerd bij de uitvoering van een eigen compositie, een driedelige Sonatine. Nieuwe klanken combinaties hoorde men hier als eenen- dertigtoons-realiteiten, als natuurver schijnselen, die op aanvaarding en op ar- tis 'eke toepassing wachten. Inderdaad ar tistiek werden zij benut voor het „Gioco- so" van de sonatine, dat een bijzonder aantrekkelijk gedeelte geworden is. Het tempo di menuetto klonk nog opvallend als een experiment en de Serenata melanco- nica bevatte naast berekende, ook geïnspi reerde fragmenten van melodische beteke nis. Anton de Beers vertolking van de so natine op de eenendertigtoonsspeeltafel was een volstrekt unieke prestatie, die grote bewondering afdwong. STAKING BIJ FRANSE RADIO EN T.V. De vakverenigingen van het personeel van Frankrijks radio en televisie hebben besloten uit protest tegen sancties tegen vier journalisten maandagavond een sta king van een uur te houden. Door deze staking van 20 tot 21 uur zal het grote nieuwsprogramma uit de ether blijven. De vier journalisten zijn overge plaatst of berispt als gevolg van beschuldi gingen over een gecamoufleerde propagan da in een film die tijdens de campagne voor de volksstemming van afgelopen zon dag vertoond is. F'" dien is ook de dramatische vormgeving hoogst naïef; het komen en gaan van de personen wordt telkens weer zo onhandig voorbereid dat men zou menen met een beginneling op het gebied van de toneel schrijfkunst te maken te hebben. Wat Mihura blijkbaar wèl kan, is het schrijven van goed-speelbare rollen. Wie over zijn bezwaren tegen de onwaarschijn lijkheid van het hele geval heen kan ko men, zal erkennen dat de figuren van Ma ribel en Marcelino, de twee oude dame- tjes en de drie lichte meisjes dankbaar speelmateriaal opleveren. Vooral Ina van der Molen heeft, als Maribel, gretig ge bruik gemaakt van de gelegenheid die haar voor de eerste keer in haar nog zo korte loopbaan geboden werd om in een echte comédienne-rol te tonen dat zij over een veelzijdig talent beschikt waarmee zij veel zal kunnen bereiken. In 't bijzonder haar momenten van plotseling opkomend geloof in het sprookjesachtige vertrouwen, dat de anderen in haar stellen, waren treffend en soms ontroerend van mimiek. Als Marcelino liet Piet Romer zich van een heel andere kant zien dan we van hem gewend zijn; en ook deze verlegen, goedgelovige jongeman wist hij door zijn sober en sympathiek spel een grote mate van menselijkheid te geven. NELL KNOOP was heerlijk om te zien en te horen als het wonderlijke oude tan- Ina van der Molen, Piet Romer en Sara Heyblom in „Maribel" van Miguel Mihura. tetje dat zichzelf wijs maakt, hot jazz en cocktails „gewoonweg zalig" te vinden, maar toch doodsbang is voor het grote stadsleven. Het was bijzonder knap, en daarbij hartveroverend, zoals Nell Knoop deze onwezenlijke figuur, die zo gemakke lijk een caricatuur zou worden, toch nog waar wist te maken. Zij werd daarbij ge secondeerd door Sara Heyblom als de even weinig van de wereld begrijpende, maar toch minder groteske, moeder van Marce lino. Elisabeth Versluys. Ria Vroemen en Marie-José Nysten speelden met veel ani mo en humor de drie meisjes van de vlak te. De kleine rollen van een huisdokter en een boekhouder waren bij Ben Hulsman en Jan Hundling in goede handen. De regie was gevoerd door Luc Lutz die, omdat hij niet in persoon aanwezig kon zijn, aan 't slot „in effigie" voor het ap plaus bedankte; een aardig idee, waarmee het publiek echter stellig alleen in uitzon deringsgevallen genoegen zal nemen. Het decor van Theo Kurpershoek muntte niet uit door originaliteit, noch door esthetische kwaliteiten. Er was een schat van bloemen, waarvan alle medewerkenden hun deel kregen. De vierde première, welke het Nieuw Rotterdams Toneel sedert zijn optreden in de Maasstad bracht, was het blijspel „De magistraat" van de Portugees-Engelse schrijver Arthur W. Pinero, een spel dat triomfen oogstte in de tijd waarin het speelt, de tweede helft van de vorige eeuw, en dat ook door het publiek enthou siast werd ontvangen. De vertaling was van Anty Westerling, de regie van Coen Flink. Lo van Hensber- gen speelde de ongelukkige magistraat, die het slachtoffer wordt van een leugen tje van zijn vrouw (Enny Meunier), die hem wijsmaakte vijf jaar jonger te zijn dan zij is, en daardoor haar zoon uit haar eerste huwelijk (Aart Staartjes) veertien in plaats van negentien jaar moet laten zijn. Het is pijnlijk voor de politierechter zijn eigen vrouw tot een week hechtenis te moeten veroordelen. Adolf Rijkens, Annet Nieuwenhuijzen, Steije van Brandenberg, André van den Heuvel en enkele anderen in min of meer belangrijke rollen dragen er het hunne toe bij de zaal menigmaal hartelijk te laten lachen om de verwikkelingen in dit blij spel. Wij komen nader op deze voorstelling terug. Vele inzendingen, laag peil De raad van bestuur van het concert gebouw N.V. heeft besloten, n.a.v. de prijs vraag „40 Jaar concertgebouw-kamermu- ziek 1920-1960" beloningen toe te kennen aan Wim Franken (eerste prijs) en ir. H. C. King (eervolle vermelding). Wim Fran ken kreeg de beloning voor zijn twee com posities onder de titels „Volkswijze" en „Yoeng Poe tsjoeng". Het strijktrio onder het motto „Lest we forget" van ir. King kreeg de eervolle vermelding. De jury, bestaande uit Frank Martin, Felix de Nobel en Jan Odé en bijgestaan voor de beoordeling der strijkkwartetten door Zoltan Szekely en Jo Hekster, voor de strijktrio's door Jan Pasquier en Nap de Klijn en voor de liedcycli door Lau rens Bogtman, vond het peil van de inge zonden composities teleurstellend. Naar het unanieme oordeel van de jury was van de 139 ingezonden strijkkwartetten geen enkel werk een bekroning waard. Van de 67 strijktrio's kwam alleen het trio „Lest we forget" voor een bekroning in aanmer king. Het peil van de ingezonden liedcy clussen was het laagst. De jury was dan ook bijzonder getroffen door de composi ties van Wim Franken, die een volkomen persoonlijk talent deed blijken. De meiden. Wegens het grote succes van Jean Genets „De meiden" zal Toneel groep Centrum een tweede serie van deze voorstelling geven, van vrijdag 16 tot en met zondag 25 november a.s. in het Hypo- kriterion Theater. Roetersstraat 34-36. Het tweede deel van de Vara-T.v.-recht bank liep 50 minuten uit. De AVRO-uit- zending „Allemaal Show" duurde een kwar tier langer dan aangekondigd. „Allemaal Komedie", uitgezonden door de NCRV op de daaropvolgende avond, vereiste 20 minuten meer van de kostbare zendtijd. Er zijn kijkers, die zich terecht bij zonder ergeren aan deze nonchalante „ti ming" die, zoals uit het vorenstaande blijkt, beslist niet een tekortkoming van één omroep is. Sommige kijkers willen op het door hen vastgestelde tijdstip naar bed en staan dan voor de keuze, een program ma af te breken of te blijven zitten. Wat zij ook kiezen, een gevoel van ergere' kunnen zij niet weren. Dan zijn er nog (meergevorderde) kijkers, die a! een bepaald programma-onderdeel kunm of willen zien. Wie Zaterdagavond b.v. „Dolf, kom even" wilde zien, moest 20 mi nuten wachten (de uitloop van „Allemaal Kómedie") voordat Dolf kwam. Temeer daar ergernis een goede waardering in de weg staat, drukken wij de T.V.-mensen op het hart, beter op de klok te letten. Zo'n probleem is. dat toch niet, het uitmeten van een programma! De N.C.R.V., nog duidelijk zoekend naar een formule voor de „gezellige zater dagavond", had deze keer drie toneelachti ge onderdelen in één programma. Mis schien „kwam het toevallig zo uit", maar wij vonden het wel een beetje veel als af sluiting van een week met twee avonden rechtbank-toneel en het gebruikelijke don derdagavond-spel. En toch hebben wij zeer genoten van Coen Flink, die met zijn veel- i zijdig acteer- en improvisatietalent de heerlijk-luie. leeghoofdige vrijgezel Anton Holfath uitbeeldde. Had Flink de nodige middelen ter beschikking (boeken, telefoon medicijn' scheerspiegel, scheerzeep en bed) om zijn (grootse) nummer te ma ken, Piet Romer moest alleen met stem en mimiek Dolf, de decor-rijder zijn. En hij slaagde er prachtig in, gestalte te geven aan deze onvervalste Amsterdammer, op zijn manier verslaafd aan het toneel, wiens levensverhaal zo kernachtig werd vastgelegd door Willem Wittkampf. En ook het derde „toneelwerk" van deze avond, „Allemaal Komedie", een .dwarsdoorsne de" van de toneelspeler-door-de-eeuwen- heen, was een kostelijk en amusant pro gramma (boven nog leerzaam ook). Peter Holland en Albert Mol hadden werkelijk alles gedaan, om ons te overtuigen van 's mensen neiging, altijd komedie te spe len. Is de minister bereid, om naar aanlei ding van het ongeveer vier jaar geleden daartoe door de heer F. Krebbers te De venter gedane verzoek, de P.T.T. mede te laten werken aan een proefneming met straalzendertjes die de ontvangst van tele visieuitzendingen mogelijk maken met an tennes van ten hoogste één meter? Dit vraagt de vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat uit de Tweede Kamer in haar voorlopige verslag over de begroting voor 1963 van de P.T.T. Zij vraagt voorts of de minister kennis heeft genomen van een nieuw experiment van bovengenoemde waarbij door middel van een z.g.n. „omzetter" de ontvangst van het tweede Duitse televisieprogram ma op goedkope wijze mogelijk wordt. Welk beleid zal P.T.T. voeren met betrek king tot het project „Telstar"? Kan Ne derland zich veroorloven hierbij afzijdig te blijven? Welke gevolgen zouden voor Ne derland voortvloeien uit het deelnemen aan de Transatlantische Telstar-gemeen schap, met name wat de nodige ontvangst antennes en zenders, alsmede de daar mede gepaard gaande kosten betreft? T oonkunstenaarscentrum In huize „Queeckhoven" te Breukelen zal van 2 tot 9 januari een contactweek worden gehouden voor jonge gitaristen en luitisten. Deze week, die onder leiding zal staan van Narciso Yepes en Dick Visser (gitaar) en van Walter Gerwig (luit), wordt georganiseerd door het In ternationaal Toonkunstenaars Centrum ..Eduard van Bcinumte Amsterdam. Elke deelnemer (ster) zal een zelfgeko zen programma spelen, daarna is er ge legenheid tot een open gedachtenwisseling tussen uitvoerenden en leiding. Voorts zullen voordrachten worden gehouden. Het ligt in de bedoeling in de avonduren jonge solisten uit verschillende landen voor de deelnemers te laten optreden. De week zal worden besloten met een of meer openbare concerten. De leiding zal uit de deelnemers de hiervoor in aanmerking komende kunstenaars aanwijzen. LOTTE LENJA GEHUWD De 64-jarige actrice Lotte Lenja is in het huwelijk getreden met de 37-jarige kunstschilder Russell Detwiler. F. Zwaanswijk DE „KLOKKE ROELAND" is een van de meest bezongen klokken ter we reld. Ze staat in een plantsoentje op bet Burgemeester Braunplein in het hart van Gent, aan de voet van een bouw werk dat evenveel is bezongen. De klok heet Roeland wie heeft dat roerend- schone lied in zijn kinderjaren niet ge zongen? en het bouwwerk, nu, daar mag men dan tweemaal naar raden. We zullen het zometeen nog wel bij name noemen, dus let maar op. Maar helaas. de klok is de échte Klokke Roeland niet. Die bestaat niet meer. Wel weten we er nog alles van, want de beiaardklokken, aldus heeft dr. Paul de Ryck in een heel mooi boekje over Gent geschreven, blijven voor het Vlaamse volk een betekenisvol zinne beeld: zoals in vroegere eeuwen kleppen zij verder alarm en luiden zij voor triomf, juichen zij nog bij feeste lijkheden en wenen zij over rouw". Dat kan tevens de verklaring zijn voor het feit dat er van alles en nog wat over werd en wordt opgetekend, maar mis schien ook wel, omdat het altijd uitgaven van belang waren, als er nieuwe klokken moesten worden aangeschaft. VAN DE ECHTE Klokke Roeland dan is bekend dat zij in 1314 door Jan van Ludeke en Jan van Roosbeke werd gegoten. Ze woog meer dan 5000 kilo, zestien man wa ren nodig om haar te luiden, en het rand schrift was veelzeggend: „Als men se luidt, est storme in lant". In 1325 werd ze in de toren van de Lakenhalle, het Belfort, ge hangen en op die plaats regelde ze zo'n beetje het hele openbare leven. Bij brand rampen werd ze als noodklok geluid, ver der gaf ze werk- en rusttijden aan, en in geval van oproer of andere gevaren klepte ze alarm. Keizer Karei de Vijfde trof de Gentenaren in het diepst van hun gemoed, toen hij, na hun opstand in 1539 te hebben onderdrukt, de vermaarde stormklok in be slag liet nemen. ENFIN. DIE BOZE TIJD kwam Gent weer te boven, maar ruim een eeuw later moest een onverbiddelijke vonnis over de vermaarde klok worden voltrokken door Peter Hemony, vermaard klokkengieter uit de noordelijke Nederlanden (afkomstig uit Lotharingen, daarna gevestigd te Zutfen en later te Amsterdam). Hij had opdracht ge kregen ongeveer tweederde van de 52 beiaardklokken in het Belfort om te smel ten en het klokkenspel aldus te ver nieuwen. Roeland was bij de klokken, die tot nieuwe werden getransformeerd. Aan Hemony was echter tevens opge dragen een nieuwe Roeland te gieten, niet minder machtig dan haar voorgangster de „Soltriumphante", de klok die nu in het plantsoen staat. Zij is gebarsten, in 1914, volgens de overlevering, omdat ze zo hevig werd geluid bij de opmars van de Duitse legers. Geluid werd ze niet meer en op de een of andere geheimzinnige wijze moet ze aan de koperhonger van de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog zijn ontkomen. In 1948 goot Marcel Michiels te Doornik een nieuwe Roeland, de derde twee jaar later kreeg Roeland nummer twee een ereplaats in het plantsoen, op een stevig voetstuk, dat de belangstellende toerist het volgende in herinnering brengt: 'k Ben de grote triomfante, Klokke Roeland's erfgenaam, waarvan verder 't allen kante droeg ik fier de trotse faam." WASHINGTON heeft reeds geruime tjjd critiek moeten incasseren wegens het ontbreken van een cultureel centrum. De eerste grote stap om daar verandering in te brengen werd genomen in 1958, toen het Congres een wet aanvaardde „om maat regelen te treffen voor het stichten van een Nationaal Cultureel Centrum met vrij willige geldelijke bijdragen op een door tiet district Columbia beschikbaar te stellen plaats". Het district Columbia heeft inmiddels een terrein van 60 ha vrijgegeven, dat aan de Potomak ligt en grenst aan het Roosevelteiland, een vogelreservaat, opgericht ter nagedachtenis van president Theodore Roosevelt. Rest nog het geld, dat „door vrijwillige bijdragen verzameld moet worden". Het Congres heeft verklaard, dat de zaak als afgedaan zal worden beschouwd en dat de wet niet meer van kracht zal zijn indien het benodigde geld voor de bouw van het centrum niet voor september 1963 by elkaar is. HET CENTRUM, dat schouwburg, opera- en concertgebouw onder één dak verenigt is reeds ontworpen door de beroemde ar chitect Edward Durell Stone. De totale kos ten zullen 30 miljoen dollar bedragen, on geveer 16 cent per burger. De voorstanders van het centrum zijn van mening dat het een nationaal podium zal worden, dat de negen miljoen toeristen die Washington bezoeken en ook de vele t.v.-kijkers en radioluisteraars de gelegen heid zal verschaffen om bekende sterren te horen en te zien. Jonge kunstenaars zullen er de kans krijgen erkenning te verwerven en buitenlandse kunstenaars zullen door hun optreden in de Amerikaanse hoofd stad kunnen bijdragen tot de verrijking van internationale culturele uitwisselingen. Op 29 november zal onder leiding van mevrouw Kennedy en mevrouw Eisen hower de eerste grote inzamelingsactie worden ingezet met een gecombineerde televisie-uitzending van twee uur in on geveer honderd steden in de Verenigde Staten. ONDER DE TITEL „Een Amerikaanse parade van de schone kunsten" zal de uit zending verzorgd worden tijdens diners van 350 gulden per couvert en in bioscopen in grote en kleine steden alsook op de scholen tegen de prijs van een gulden per persoon. De Sikkensprijs 1962, toegekend aan vier kunstenaars en een internationaal tijd schrift (elk kreeg 1.000) is zaterdagmid dag tijdens een bijeenkomst in de aula van het Stedelijk Museum te Amsterdam uitgereikt door de architect Aldo van Eyck, een der winnaars van deze prijs in 1961. De kunstenaars, die aldus de mo tivering der toekenning met hun werk een opvallende bijdrage leverden tot de deze zomer in het Amsterdamse Stedelijk Museum en daarna in Zürich gehouden expositie „Experiment in Constructie" zijn: de Amerikaanse schilder Charles Bieder man uit Red Wing, die niet aanwezig was bij de prijsuitreiking, de 73-jarige Franse schilder Jean Gorin uit Meudon en de Am sterdamse architect Dick van Woerkom voor de in samenwerking met de Bussum- se schilder Joost Baljeu geleverde bijdra ge voor genoemde expositie. Baljeu kreeg voorts als redacteur-uitgever van het in 1958 door hem opgerichte, tweemaal per jaar verschijnende internationale tijd schrift „Structure" de aan dit blad toege kende prijs. De opbrengst van deze actie zal verdeeld worden onder het Nationaal Cultureel Cen trum en plaatselijke culturele groeperingen. President Kennedy en zijn vrouw zullen de uitzending zien tijdens zo'n diner van 350 gulden per persoon in de Washington National Guard Armory Zij zullen ook in het programma verschijnen. Een uitgelezen groep kunstenaars, waar onder de cellist Pablo Casals, de komiek Danny Kaye, de acteur Fredric March bandleider Benny Goodman, de zangeres Dorothy Kirsten en tientallen anderen zul len eveneens deelnemen aan het program ma dat vanuit Washington. Chicago, Los Angeles en New York zal worden uitge zonden. VOLGENS HET ONTWERP van Stone zal het centrum een langwerpig laag bouw werk worden, overtrokken met wit marmer en omringd door sierlijke verguld-stalen kolommen. In het midden van het gebouw komt een operazaal met 2.500 zitplaatsen, geflankeerd door een concertzaal met ruimte voor 2.750 personen aan de ene en een schouwburg met 1 200 zitplaatsen aan de andere zijde. Het dak met verschuifbaar plafond zal aan 4.000 mensen ruimte bieden voor het bijwonen van openlucht orkest uitvoeringen, schilderijententoonstellingen, festivals, bals en toneeluitvoeringen. Vanaf zitjes op het platte dak, de ter rassen en balkons zal men een vrij uit zicht op de rivier en Washington hebben. Om te voorkomen dat het enorme aantal auto's de schoonheid van het geheel be derft zullen er ondergronds parkeerplaat sen van drie verdiepingen .worden aan gelegd. Op het plein voor de ingang zullen de voor Washington zo traditionele fonteinen, bomen en bloemenaanplantingen worden aangebracht. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 Internationaal agrarisch nieuws 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd politieke partijen: Partij van de Arbeid 20 30 Een heer belt aan, speelfilmpje. 20 50 Landing met beperkte ruimte, documentaire film 21.15—22 45 De terugkeer van Monte Cristo, speelfilm VOOR DINSDAG NTS: 19.30 Geestelijke export, documen tair programma. 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 In AVRO's Televizier. 20.30 Kunst mozaïek. NTS: 21.15 Balletprogramma 21.45-22.30 Hou je aan je woord, een litte rair spel met woorden. En om ons te laten zien, op welke ma nieren vele mensen vroeger en nu die neiging botvierden op het echte toneel. Fragmenten van een middeleeuws wagen spel, van het ballet „Othello", van de oude draak „Lambert Meliszoon", geheide to neel-anekdotes en voorbeelden van toneel improvisaties maakten er een zeer onder houdende en gevarieerde uitzending van. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen, dat de tweede uitzending van de serie „Met eigen ogen" aanmerkelijk beter was dan de eerste. Hoewel naar onze mening toch nog teveel een reisfilm van een wat ge vorderde amateur, gaf deze rolprent een goede indruk van het leven in Oost-Pakis- tan, dat met India en China nu midden in de wereld-belangstelling staat. De eerste verrassing was Don Lusher, de Britse trombonist, die met het orkest Pi Scheffer o.m. een sublieme carioca speelde en aldus zijn vermaardheid beves tigde. De tweede surprise kwam van het 'o Pim Jacobs, dat zondagavond in het ara-programma door de komst van een irummer (en zijn batterij) ineens een kwartet werd; een nieuw kwartet, waarin Ruud Jacobs in de „Ja Ja Blues" zijn bas door een saxofoon verving en een beste solo gaf. Of het weer een trio wordt, we ten wij niet. maar met Pim Jacobs boven dien nog aan het orgel, was het een boei end jazz-optreden. De zondagavond-thriller van de VARA was er een zonder diefstal, zonder moord, zonder detectives en zonder „happy en- ding". Maar zelden hebben de kijkers de kans gehad zo te griezelen als van dit spel van Eugene Raskin, getiteld „Een kwestie van identiteit", waarin twee man nen door een onwaarschijnlijke techniek die „projectie" wordt genoemd, in elkan ders huid kruipen. Dit zenuwprikkelend stukje „Oosterse mystiek" werd sterk ge speeld door Peter Aryans en Henk Rig- ters, die daarbij zeer veel steun ondervon den van Ann Hasekamp en Wim v. d. Brink. R.askin, een waardig opvolger van schrijvers als Edgar Allen Poe en Hof- mann, gunde de vrienden niet meer de tijd in hun eigen huid terug te ke^en. De een stierf, maar zijn „persoonlijkheid" bleef achter in zijn vriend. Geen omhel zing ten slotte, maar een vrouw-in-paniek, die beseft dat zij verder moet met een man, die de geest heeft van die griezelige vriend. Nou, enger kan het niet. Maar. het was een fijne thriller, goed geregis seerd door Eimert Kruidhoff. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00- 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke gram- moföorimuzïèk. 7(30 Voor de - jeugd. Y.45 Morgengebed en' overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Klassieke gram mofoonmuziek. 10.50 Blazersensemble (gr.); oude muziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan.. vooruit, lezing. 12.30 Middagklok nood klok. 12.04 Populair lunchconcert (gr.). 12.30 Land- en tuinb.mededelingen. 12.33 Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Actuali teiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.30 Balletmuziek (gr.). 14.00 Populaire orkestwerken (gr.). 14.35 Voor de platte landsvrouwen. 14.45 Tierelantijnen, geva rieerd programma. 15.45 Lichte grammo foonmuziek. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beurs berichten. 17.45 Regeringsuitzending: Mu ziekleven op de Nederlandse Antillen, door Harold Martina. 18.00 Licht instrumentaal kwartet met zangsolisten. 18.20 Kaarten op tafel, gesprek over actuele problemen. 18.30 Lichte grammofoonmuziek. 18.50 En nu mijn geval, vragenbeantwoording. 19.00 Nieuws. 19.15 Actualiteiten. 19.30 Lichte grammofoonmuziek. 20.00 Gregoriaanse muziek met commentaar. 20.20 Groot koor, omroeporkest en zangsolisten: klassieke muziek. 22.00 Kerkorgelconcert: klassieke muziek. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuw 22.40 Vreemd een keuze uit woord, zang en dans van elders en anders. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.0 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Programmaoverzicht: Aan sluitend: lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De Groen teman. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitami nen. (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12 00 Trompetspel met ritmische begeleiding. 12.20 Regeringsuit zending- Voor de landbouw. 12.30 Mede delingen t.b.v land- én tuinbouw. 12.33 Licht ensemble en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs berichten. 13.30 Zuid-Afrikaans amuse mentsorkest. 14.00 Klassieke kamermuziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Met naald en schaar. 15.30 Hobo en piano: klassieke en moderne muziek. 16.00 Criminele cause rieën, lezing. 16.15 Licht instrumentaal kwintet. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Ama teursprogramma. 17 55 New York calling. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Promenade-orkest. 19.00 Paris vous parle. gesproken brief uit Parijs. 19.05 Carillon bespeling. 19.15 Inleiding tot muziekbegrip, muzikale lezing. 19.30 Pianorecital: klas sieke en moderne muziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Muziek is troef: dansorkest en zang solisten. 21.05 Wat ons bezig houdt, radio forum. 21.45 Instrumentaal sextet (gr.). 22.00 Zangrecital. 22.30 Nieuws. 22.40 Ac tualiteiten. 23.00 Moderne orkestwerken (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m: 12 00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Tuinbouwkroniek. 12.40 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 School radio. 15.45 Duitse topliedjes. 16.00 Beurs berichten. 16.06 Duitse les. 16.21 Barokmu ziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 17.40 Boekbespreking. 17.50 Lichte muziek. 18.18 Paardesportberichten. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 7