Dworsjak als componist van
religieuze muziek
P.K
Prof. L. 0. Wenckebach overleden
WIENER EISREVUE
Japanse week in het Thijsse-
lyceum in Overveen
DE PROGRAMMA'S
Gezagvoerders
mm
Symbool
van
Kwaliteit
Nieuw studentencabaret
„Sing Sing" in Amsterdam
Burgemeester leidde
tentoonstelling in
Achter het scherm
DINSDAG 6 NOVEMBER 1962
7
Koor katholiek Haarlem uit „Stabat Mater
WELKE ERNSTIGE muziekliefhebber zou Dworsjaks Symfonie uit de
Nieuwe Wereld" niet kennen? Of zijn celloconcert, zijn Dumky-trio, zijn Sla
vische Dansen of zijn Bijbelse GezangenDit om maar eens iets te noemen uit
zijn omvangrijk oeuvre wat in de categorie van de zogenaamde „populaire klas
sieken' thuishoort. Maar hoe gering in aantal zijn zij, die afgezien van dé
ceelgezongen „Bijbelse Gezangen" vertrouwd zijn, of zelfs maar iets afweten
van Dworsjaks vocale werken, die nochtans een respectabel deel van zijn muzi
kaal erfdeel vormen. Dat wij hier geen enkele van zijn negen opera's leerden
kennen, is nog tot daartoe, maar dat zijn grote geestelijke composities niet, of
althans zeer beperkt doorgedrongen zijn in een land. als het onze, waar er aan
koorverenigingen geen tekort is, mag haast onbegrijpelijk heten,
Jos. de Klerk
NH(ïRN MU'/KN
nabeschouwingen
mk
Iedere avond 8 uur
nieuwe rai tel. 020-79 64 41
t/m 25 nov.
Het Jac. F. Thijssc-hjceum in Over
veen is deze week, althans wat de boven
hal en de daarboven gelegen wandel
gang betreft, herschapen in een typisch
Japans tafereel, compleet met Japanse
leestekens, reusachtige gekleurde lam
pions, bijzonder fraai opgemaakte
bloemstukken, Waarin de Japanners
meesters zijn, en voorts al die zaken die
kenmerkend, zijn zowel voor het oude
als het moderne Japan.
Alberdingk Thym voert
„Saldo Mortale1' uit
J. Damshuizer
De radio geeft woensdag
Hans van den Bergh
r Jy X
7 etevisieprogramma
Keiler Macdonald
ARISTON A
TELEVISIE
T.V.-forum over
de miljoenste woning
OP HET GEBIED der religieuze koor
muziek heeft Antonin Dworsjak zich al heel
vroeg bewogen. In zijn jeugd, als organist
te Praag, schreef hij twee missen die ver
loren gegaan zijn; later ontstond een gro
te orkestmis, een Requiem dat geprezen
wordt om zijn ernst en ingetogenheid, een
Te Deum, dat hij als nationale lofprijzing
bedoelde en waarin hij, naar zijn biograaf
Sourek het heel typisch karakteriseert, de
Allerhoogste op z'n Tsjechisch toespreekt.
Verder wordt ook gewag gemaakt van een
uitgebreide Psalm en ten slotte van zijn
twee hoofdwerken op oratorio-gebied: „St.
Ludmilla" en het „Stabat Mater".
Het is opvallend hoe sinds een paar jaar
de belangstelling voor Dworsjak toeneemt.
Men bepaalt zich niet meer tot zijn zo
genaamde Vijfde Symfonie („Uit de Nieu
we Wereld"), die eigenlijk zijn negende
is, maar er is ook stijgende waardering
voor de daaraan voorafgaande.
Het is opvallend hoe deze rasmuzikant
uit de laat-romantiek blijft boeien met zijn
markante en expressieve thematiek en met
zijn briljante orkestratie, terwijl toch zo
vele, eens hooggeprezen tijdgenoten van
hem in de schaduw komen te staan. We
zien esthetische mythes verbleken, maar
nemen de groei waar van het begrip voor
de natuurkracht van alle muziek, die in
sterke vormgeving van een spontaan men
selijk gevoel weet te getuigen.
ONDER DE VOCALE werken van
Dworsjak die in de laatste tijd bijzonder
de aandacht trekken, behoort in de eerste
plaats zijn „§tabat Mater" voor solisten
kwartet, gemengd koor en groot orkest.
Bij ons beste weten is deze compositie tot
op heden nog nooit in Haarlem ten gehore
gebracht. Het feit, dat dit op donderdag
aanstaande staat te gebeuren, en wel door
„Koor Katholiek Haarlem", een ensemble
dat al zo vaak verfrissing in het orato
rium-repertoire bracht, moge billijken, dat
wij aan Dworsjaks „Stabat Mater" een
korte beschouwing wijden.
HET WERK is in 1877 uit innerlijke aan
drang van de componist ontstaan, als een
„in memoriam" voor drie van zijn kinde
ren, die hem kort achter elkaar door de
dood ontnomen waren. Men weet dat het
„Stabat Mater" een kerkelijke „sequentia"
is, die de moedersmart van Maria schetst
bij de kruisdood van Jezus. Dit gedicht,
toegeschreven aan Jacopone de Todi (der
tiende eeuw), is steeds een gewild gege
ven geweest voor uitvoerige composities.
Aan verscheidenheid van opvattingen is
met dat al geen gebrek. Men hoeft, om
bij de Italianen te blijven, slechts te den
ken aan de vrome geest die spreekt uit
het Stabat Mater van Palestrina, aan de
barokke bewogenheid van dat van Pergo-
lesi, aan de theatrale uiterlijkheid van dat
van Rossini, aan diepe menselijkheid van
dat van Verdi. Dworsjak nu benadert het
sfeerrijke gedicht met de smartelijke er
varingen van zelf ondervonden leed. Naast
de uitdrukking van smartgevoel laat hij
dan als contrast een innig sentiment van
medelijden regeren, om dit weer af te wis
selen met opwellingen van verering. Het
is aldoor een mannelijk beheerst leed dat
hier uitgezongen wordt, een verdriet dat
zich niet in wanhopige klachten verliest,
maar zichzelf gelijk blijft in de wisselende
emoties. Intussen brengen die genoeg te
genstellingen. Daartoe werkt de rijke va
riatie van de bezetting niet weinig mee.
DE ZWARE TAAK van het koor groeit
aan 't slot met een meesterlijke climax
naar een apotheose, waarin Dworsjak in
dubbel contrapunt de eeuwige vreugde van
het hemels paradijs op de stralende a
klank van het „amen" bezingt.
Men kan zich indenken, dat de compo
nist beducht was voor de uitvoering van
een werk dat zoveel doorleefde emoties be
vatte, in wezen zo intiem en tevens tech
nisch zo veeleisend was. Het bleef dan ook
acht jaar ongebruikt liggen. In 1884 ech
ter, door de stad Worcester aangezocht,
om ter gelegenheid van haar 700-jarig be
staan als dirigent met een nieuw werk op
te treden, en de waarde kennende van
de Engelse koorzang, besloot hij het ..Sta
bat Mater" daar te geven. Het heeft er
voor 't 'eerst geklonken in de beroemde
gothische kathedraal, indrukken wekkend
die het een reputatie verzekerde welke in
tussen niet getaand is. Het wordt alge
meen erkend als een meesterwerk van de
Tsjechische componist.
In de tweede helft van zijn najaarsuit
voering brengt ..Koor Katholiek Haarlem"
voor de zoveelste keer een offer aan de
kunst van Mozart, namelijk met de „Lita
niae di Venerabili Altaris Sacramento"
die men voorheen nog niet op het pro
gramma had. Dworsjak geconfronteerd
met Mozart, dat wordt een markante te
genstelling: naast de expressieve gevoels
ontlading van de negentiende eeuwse Bo
hemer, de rococo-luister van de wonder-
mens uit Salzburg, die op zijn manier niet
minder doorleefd zijn innerlijk prijs gaf.
De grote Mozart-biograaf Alfred Einstein
noemt deze Litanie dan ook een der meest
persoonlijke uitingen van de meester.
De confrontatie Dworsjak-Mozart is ten
slotte een vreedzame ontmoeting van twee
kunstenaars die het goed met elkaar me
nen, al spreken zij een verschillende taal.
Subsidies voor vrije schilderkunst. De
jury voor de koninklijke subsidie voor
vrije schilderkunst deelt mede dat op haar
voorstel H.M. de Koningin een subsidie
van 2.500 heeft toegekend aan de vol
gende jonge schilders: mej. H. Mes te Am
sterdam, W. Moerenhout uit Den Haag, A.
F. Orth te Rotterdam, J. Roeland te Am
sterdam en L. Smits te Maastricht.
Advertentie
m&m
verantwoordelijk werk vereist concentratie
De verantwoording voor het nieuwste
Jet vliegtuigtype ligt in zijn handen!
Hij is verantwoordelijk voor passagiers,
vliegtuig en bemanning! Zijn taak ver
eist voortdurende concentratie! De ge
zagvoerder weet uit ervaring dat P.K.
chewing-gum hem in zijn taak helpt,
omdat kauwen een aangenaam en na
tuurlijk middel tot concentratie is! Hij
heeft altijd een pakje P.K. bij zich om
dat dit de beste chewing-gum is die hij
kan kiezen! Probeer het zelf! Neem
óók P.K.!
PK-N-1-62
De beeldhouwer prof. L, O. Wencke
bach is zaterdagavond onverwacht in
zijn woning in Noordwijkerhout over
leden. De begrafenis heeft hedenmorgen
in stilte aldaar plaats gehad.
Ludwig Oswald Wenckebach, hoogleraar
in het boetseren en de beeldhouwkunst
aan de Technische Hogeschool in Delft en
vooral als portrettist een der meest voor
aanstaande Nederlandse beeldhouwers,
Advertentie
ONDER DE OPVALLEND eenvoudige
maar daarom niet minder rake titel
„Sing Sing" biedt een groepje Amster
damse studenten op het ogenblik een
nieuw chansonprogramma aan dat uit
blinkt door de spitsheid van zijn teksten.
De omstreeks 1958 opengevallen plaats
van het aan afstuderen overleden Amster
damse studentencabaret, is nu dus weer
ingenomen door dit viertal Harry Gee
De leerlingen van de bovenbouw van het
Thijsselyceum hebben namelijk een Japan-
week georganiseerd om beter begrip tussen
Oost en West te kweken. De expositie
geeft een verhelderend beeld van het da
gelijkse leven van de Japanners in al zijn
uitingen, van hun prentkunst, die uniek
is in de wereld, van hun technisch kunnen
vooral op optisch gebied. Voor de wijze,
waarop zij deze tentoonstelling in hun
herfstvakantie hebben ingericht verdienen
de leerlingen met als „pushing power" de
vijfde-klas-leerling Jan Willem Schrover
van de hbs-b een woord van lof. Door het
die in 1802 „Ekon Azuma Asobi" (Ver
maken van het Oosten) in drie delen publi
ceerde.
De oud-consul-generaal in Tokio, de heer
W. H. de Roos, hield daarna een interes
sante lezing over Japan en zijn zeden, ge
woonten en gebruiken en vooral ook over
het natuurschoon en de kunst, geïllustreerd
met stemmingsvolle kleurendia's, door
hemzelf gedurende een 27-jarig verblijf ge
maakt.
De expositie is dagelijks voor het publiek
geopend van 8-5 en 7.30-10 uur. Woensdag
en zaterdag van 8-12.30 uur. Hedenavond
zal er een demonstratie bloemschikken ge
geven worden door mevrouw H. A. Knook,
voorzitster van de Ikebana-club. Donder
dagmiddag en -avond zullen er lezingen
met dia's gehouden worden door de heer
W. Z. Mulder, medewerker van het Ko
ninklijk Instituut voor de Tropen over de
Nederlands-Japanse betrekkingen. Vrijdag
middag zal er eerst door leerlingen van de
heer J. Nauwelaerts de Agé een judo
demonstratie gegeven worden met daarna
(evenals 's avonds) een thee-ceremonie, ge
leid door mevrouw Ouwehand. Ook is er
dan een filmvoorstelling van Japanse
documentaires.
werd 16 juni 1895 te Heerlen geboren. Na
dat hij de h.b.s. te Groningen had door
lopen waar zijn vader hoogleraar was, liet
hij zich inschrijven aan de Kunstnijver
heidsschool te Haarlem. Een jaar latei-
volgde hij zijn ouders naar Wenen waar
hij zijn studie vervolgde aan de Akademie
für Bildende Künste. Aanvankelijk was hij
schilder, later ging hij beeldhouwen en
vestigde zich in Noordwijkerhout.
Van zijn werken noemen wij het
Lorentzminument in Arnhem, het mar
meren Hermesbeeld van de Twent-
sche Bank in Den Haag, koppen van
Hippocrates en Siebold (in Academisch
Ziekenhuis en Hortus te Leiden), een bron
zen beeld van dr. Berlage, de zeven beel
den aan het raadhuis in Veere, een bron
zen beeld yan De Bosch Kemper voor de
Hofee Ëa'ad in Den Haag, het Emma-mo
nument iii Wassenaar, het monument op
de Schothorst in Amersfoort, het dr. Phi-
lipsstandbeeld in Eindhoven en het Van Ol-
denbarnevelt-monument in Den Haag. oor
logsmonumenten in Groningen, Haarlem
Middelburg, Alphen aan de Rijn, en Gro
ningen, het marmeren borstbeeld van
Prinses Wilhelmina in Venezuela, vele por
tretten (onder andere van Albert Verwey)
en talloze penningen.
Prof. Wenckebach werd in 1934 gekozen
in de Rijkscommissie van de Monumen
tenzorg en een jaar later, als opvolger
van prof. A. W. M. Odé. benoemd aan de
T.H. te Delft. Zijn inaugurele rede was ge
t.iteld „De versiering en het handwerk.
Hij heeft zeer vele buitenlandse reizen
gemaakt en in diverse Nederlandse ste
den zowel grafisch als beeldhouwwerk ge-
exposeerd. Voor zijn standheeld van dr.
Philips werd hem in 1956 de cultuurprijs
van de gemeente Eindhoven toegekend.
De R.K. Rederijkerskamer „Alberdingk
Thym" opent op dinsdag en woensdag 13
en 14 november aanstaande haar seizoen
met een opvoering van het spel „Saldo
Mortale", een „frauduleuze komedie"
drie bedrijven van de Nederlandse auteur
Dimitri Frenkel Frank in de Stadsschouw
burg te Haarlem. De regie voert Jan W
van de Ven.
Het maandagavondprogramma, gevuld
met films van buitenlandse herkomst,
biedt ons gelegenheid ook eens een enkele
critische opmerking te maken over andere
televisie-aangelegenheden.
Om misverstanden te voorkomen, dient
gezegd te worden, dat wij geen stelling
namen (en nemen) in de voortdurende
strijd tussen voor- en tegenstanders van
een onafhankelijke (commerciële) televi
sie.
Onze nabeschouwingen hebben ten doel,
de lezers de gelegenheid te bieden hun
mening over de televisie-programma's te
toetsen aan die van een ander.
En die ander is als criticus ook maar
een mens.
Mochten deze nabeschouwingen door
dringen tot in de kring van de N.T.S. en
de omroeporganisaties (dat is beslist niet
onwaarschijnlijk), dan dient men daar er
van overtuigd te zijn, dat wij alleen beoor
delen. Afbrekende critiek en daarmede ge
camoufleerde aanvallen op de „zuilen"
horen in deze rubriek niet thuis.
Naar onze mening staan, op een enkele
uitzondering na, vooral de bestuurders van
N.T.S. en omroepen weinig open voor cri
tiek.
En dat is jammer, want eerlijke critiek
(die ook wel eens gericht is op hun werk)
kan hun alleen maar van nut zijn. Wij
gaan dus verder en willen vandaag gaarne
eens de aandacht vestigen op een tweetal
belachelijke zaken.
Al iangte tijd sukkelde de telêvisie-afde-
ling van de K.R.O. met haar omroepsters,
toen bekend gemaakt werd, dat een Leid-
se studente op het beeldscherm zou ver
schijnen, om de programma's van deze
omroep aan te kondigen. De pers kon zelfs
een foto krijgen, om als eerste het nieuwe
gezicht te laten zien Sommige kranten
plaatsten gaarne die prent van een char
mant meisje.
Beslist nog niet geschikt voor de taak
vrij en vlot een uitzending aan te kondi
gen, faalde dit meisje zo ernstig, dat een
ochtendblad gretig de kans greep, weer
eens hevig te mopperen. Wij vonden het
aanvankelijk niet elegant, iemand na zijn
(haar) eerste optreden zo de das om te
doen.
Bij nader inzien kunnen wij die reactie
begrijpen. Het meisje namelijk was niet
geridiculiseerd door die krant, maar door
de K.R.O.die zoetjesaan een hele rij as-
pirant-omroepsters voor de camera (en in
de huiskamers) heeft laten falen. Ons
dunkt, dat er temidden van de duizenden
aardige en ontwikkelde katholieke meisjes
van ons land toch wel enige zijn, die na
een goede opleiding (zonder poespas) ge
zellig en zonder haperen de rol van om-
roepster kunnen spelen.
Slaagt een kandidate er niet in, te be
wijzen dat zij zonder zenuwpillen ca
merakoorts kan overwinnen, dan mag zij
niet in een uitzending komen.
De tijd van „experimentele uitzendin
gen" is namelijk voorbij. En nogmaals: de
K.R.O. maakt door zo'n experiment niet
alleen zichzelf, maar ook het meisje be
lachelijk.
Verleden week maakte de N.T.S. be
kend, dat dë' gjla.nhpfi,. hêt t.v.-jourpaaj
uitbreiding te geven, voorlopig opgeschort
moeten worden. Door het vertrek van
twee top-medewerkers (de heren Enke
laar en Van Hoewijk) is namelijk een
zeer grote leemte ontstaan, zo zegt het be
richt. En men zoekt ook nog steeds naar
gespecialiseerde krachten (parlement en
buitenland). Wij vonden dit een schóón
verhaal, maar ons is toevallig bekend
dat men ai een paar jöar geleden vanuit
de kring van het journaal de betrokken
bestuurders attendeerde op de noodzaak
van het aantrekken en nog meer van
het opleiden van nieuwe t.v.-redacteu-
ren (een apart beroep dat kennis van film
en van „het gesproken woord" vereist)
Wij weten ook. dat men in de hogere re
gionen van de N.T.S. nooit zo hard aan de
noodzaak van „Nachwuchs" voor het zo
belangrijke journaal gedacht heeft.
En nu kwam dit. bericht, waarmede de
N.T.S. zich toch wel belachelijk maakt. Al
heerst er reeds sinds jaren overal perso-
neelschaarste, die televisie was en is nog
altijd een werkkring, waarin honderden
begaafde jongeren graag een taak zouden
willen vervullen. Naar onze mening ook de
taak van journaal-redact,eur. Maar dan
moet êr wel een echte opleiding zijn.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00-
24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten.
10 Dagopening. 7.25 Oude muziek (gr.).
45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Walsmu
ziek (gr.). 8.45 Trekkersliederen, (gr.).
9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden.
40 Voor de vrouw 10.10 Klassieke gram-
mofoonmuziek. 10.15 Morgendienst. 10.45
Recht zo die gaat, hoorspel (5). 11.40 Zuid-
Amerikaans orkest met zangsoliste (gr.).
12.10 Licht ensemble: musettemuziek. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Licht orkest. 12.53 Grammofoonmu-
ziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws.
13.15 Licht instrumentaal kwintet. 13.35
Klassieke grammofoonmuziek. 14.50 Les
sen in het muziekbeluisteren 15.20 Viool
piano: klassieke muziek. 15.50 Bijbelvertel
ling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd.
17.15 Eurojazz. 17.40 Beursberichten. 17.45
Accordeon m. ritmische begeleiding (gr-pl.)
17.55 Het Spektrum, lezingen. 18.10 Koor
zang. 18.30 Radio Volksuniversiteit: Heden
daagse letterkunde - X, door Jacques den
Haan. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10
Mededelingen of grammofoonmuziek. 19.15
Leger des Heilskwartier (gr.). 19.30 Ra
diokrant. 19.50 Grammofoonmuziek. 20.00
Dankstond voor gewas en arbeid. 21.00
Grammofoonmuziek. 21.15 Latijns Ameri
kaans orkest. 21.35 Lichte grammofoonmu
ziek. 21.45 Kanttekeningen. 22.00 Geeste
lijke liederen. 22.20 Grammofoonmuziek,
eventueel actualiteiten. 22.30 Nieuws. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Lichte grammo
foonmuziek. 23.15 Amusementsmuziek
(gr.). 23.55-24.00 Nieuws.
Een overzicht van de door de leer
lingen van het Thijsse Lyceum in
Overveen ingerichte tentoonstelling ter
gelegenheid van de Japanweek. On
dermeer ziet men Japanse tuinaanleg
met een rustieke bruggetje, want zowel
in tuinaanleg als in bloemschikken zijn
de Japanners meesters.
left, Marius Aalders. Imme Dros en Rob uitwlsselen onder meer van kinderteke- ff
Starreveld die alle karakteristieken van
het Studentencabaret in ongewoon hevige
mate in hun programma tonen.
ER WORDT gespeeld voor de tapkast
van een morsig restaurantje, dat enigs
zins de sfeer van de beroemde Pariise ca
fé-cabarets oproept, op een houten kist en
met een kamerscherm als kleedruimte. De
presentatie van de tweeëntwintig liedjes
Iaat nagenoeg alles te wensen over, maai
de teksten zijn zo voortreffelijk van idee,
van rijmtechniek en van taalvirtuositeit,
dat ze ondanks de slordige dictie en bij
ontstentenis van iedere voordrachtskunst,
onverwoestbaar overeind blijven staan. Er
zijn natuurlijk de nodige koldersongs bij
als „Globaal gefixeerd" over een school
juffrouw verliefd op een aardbol; maar
ook gewone amoureuze thema's die ech
ter steeds uit een ietwat ironisch-relati-
verende hoek behandeld worden, zoals dat
meisje dat houdt van een onhandige jon
gen die haar hele huisraad kapot struikelt.
Veruit de meeste teksten en melodieën
zijn van Harry Geelen die hiermee be
slist een groot talent op deze beide pun
ten aan de dag 'legt.
DE UITMUNTENDE pianobegeleiding
wordt verzorgd door Rob Starreveld. U
kunt dit groepje op de spits gedreven spit
se studenten-cabaretiers in hun repertoi
re voorlopig nog op 9. 17 en 24 november
beluisteren in café Cantien, Kerkstraat
377. Wie nog eens bevestigd wil zien, dat
hoofdstedelijke studenten nog wel iets an
ders kunnen dan groenen slaan, zij dit op
treden van harte aanbevolen.
ningen had deze leerling al veel contact
met Japan gehad.
Maandagmiddag heeft Bloemendaals
burgemeester dr. D. H. Peereboom Voller
de expositie geopend, nadat eerst de rector
van het Thijsselyceum. de heer D. M. van
Willigen, alle belangstellenden, onder wie
de oud-consul-generaal te Tokio, de heer
W. H. de Roos en diens echtgenote en af
gevaardigden van de Nederlands-Japanse
Vereniging had welkom geheten.
In zijn openingsrede gaf de burgemeester
in kort bestek een overzicht van het oude
en het moderne Japan, van de mystieke
romantiek, zo kenmerkend voor dit volk,
dat rich aan de andere kant in de oorlog
vermeten heeft zich bij de as-mogendheden
aan te sluiten. Hetzelfde volk, aldus de
burgemeester, dat zelfmoord-torpedo's
lanceerde en dat er mensonterende concen
tratiekampen op nahield in ons voormalig
Nederlands-Indië. Dit alles in sterk con
trast met de mystieke romantiek.
Na de oorlog, zo vervolgde spreker, werd
Japan vooral bekend door zijn optische
instrumenten, zijn goed en minder goed
handwerk, door zijn judosport, waarbij
door Anton Geesink de betrekkingen met
Nederland werden onderhouden. Dit zeer
nationalistisch getinte volk pleegt ridder*
lijke deugden aan te kweken en streeft een
zuiverheid en reinheid van de geest na. De
burgemeester noemde als voorbeelden hun
thee-ceremonie, de a-symmetrische bloem-
stukjes, hun unieke tuinaanleg, het Ja
panse lakwerk, hun verheerlijking van
hun toneelspelers en last but not least hun
prentkunst, waarbij de burgemeester in
het bijzonder Hokusai (1760-1849) noemde,
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 Socialistisch strijdlied 7.23 lich
te ochtendklanken (gr.) (Om 7.35 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws. 8.18
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnas
tiek voor de vrouw. 9.10 Kookpraatje. 9 16
Klassieke orkestmuziek (gr.) 9.40 School
radio. VPRO: 10.00 Inzicht en uitzicht,
praatje. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20
Voor de vrouw. 11.00 Specialiteitentheater
(herh. van zaterdagavond jl.) 12.00 Voor
het platteland. 12.05 Lichte grammofoon
muziek (12.30-12.33 Mededelingen i.b.v.
land- en tuinbouw). 13.00 Nieuws. 13.15 Ita
liaans ensembe en zalngsolist. 13.45 Ge
sproken portret. 14.00 Jeugdconcert. 14.45
Volksliedjes en -dansen. 15.00 Lezing. 15.10
Voor de jeugd. 17.00 Orgelspel en zangso-
list. 17.30 Tentoonstellingsagenda. 17.35
Licht instrumentaal trió. 17.50 Regerings
uitzending: Geven en nemen: Tips voor
weggebruikers. 18.00 Nieuws en commen
taar. 18.20 Actualiteiten. 18.30 Tango-Rum
ba orkest en zangsolisten. 19.00 Voor de
kinderen. 19.10 VARA-Varia en lichte
grammofoonmuziek. VPRO: 19.30 Voor de
jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Pennies
from Heaven. 20.40 Kaf en koren, weke
lijkse notities. 20.50 Lichte grammofoon
muziek. 21.00 Fragmenten uit La dame
pique, opera. 22.510 Nieuws. 2?.40 Jazz-
magazine. 23 15 Muziek-revue. 23.55-24.00
Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30
Weerbericht. 12.35 Lichte orkestmuziek.
12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15
Kamermuziek. 14.00 Schoolradio. 15.00
Koorzang. 15.30 Symfonie-orkest: moder
ne muziek. 16.00 Beursberichten. 16.06
Engelse les. 16.21 Grammofoonmuziek.
16.35 Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.15
Moderne kamermuziek. 17.50 Boekbespre
king. 18.00 Moderne kamermuziek. 18.10
Lekenmoraa] en filosofie. 18.30 Voor de
soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws.
19.40 Kinderkoor. 19.'45 Kinderweelde. 20.00
Vlaanderen zendt zijn zonen uit, Missie-
klankbeeld. 20.15 Wiener Festwochen 1962:
Filharmonisch orkest van Londen en so
list. klassieke muziek. 22.00 Nieuws. 22.15
Folklore in Libanon. 22.35 dé zeven kun
sten. 22.55 Nieuws. 23.00-23.15 Voor de
zeelieden.
VOOR DINSDAG
NTS: 19.30 Geestelijke export, documen
tair programma. 20.00 Journaal. AVRO:
20.20 In AVRO's Telêvizier. 20.30 Kunst-
mozaïek. NTS: 21.15 Balletprogramma.
21.45-22.30 Hou je aan je woord, een litte
rair spel .met woorden.
WOENSDAG 7 NOVEMBER 1962
NTS: 17.00 De Verrekijker, jeugdjour
naal. AVRO: 17.10-17.40 Voor de kinde-
boek, een programma over de bijbel voor
de jeugd. VPRO: 19.30 Onder vuur, vra
gen aan een politicus dóór enkele ver
tegenwoordigers van de jongere genera
tie. NTS: 20.00 Journaal en weerover-
zicht. VPRO: 20.20 Voordracht. 20.30 Boe
ken aan het woord, literair programma.
20.55 Mens durf te leven, een serie uit
zendingen over het cabaret van toen, nu
en morgen. 21.40 Nabespreking Kaj Munk
Spel. 22.15-22.35 Ballet.
Advertentie
Zijlstraat 56 Telefoon 11828
Nadat donderdagavond de AVRO om
half acht een documentaire op het televi
siescherm zal hebben gebracht over de
miljoenste woning in Zwolle, die juist is
gereedgekomen, zal de Nederlandse Tele
visie Stichting later op de avond een fo
rum uitzenden naar aanleiding van dit
miljoenste huis. Dat geschiedt van 22.40
uur tot 23.20 uur. Het forum staat onder
leiding van burgemeester J. J. G. Boot van
Hilversum. De verdere leden zijn de héren
E. Doorn, directeur Volkshuisvesting Gel
derland, A. Hendriks, directeur Écono
misch Instituut voor de Bouwnijverheid,
J. Ensink, voorzitter van de KVP-fractie in
de gemeenteraad van Maas) M en D.
Nijhuis, aannemei in i