HENSEN
|lpf
Het Nederlands Kamerorkest
concerteerde in Heemstede
De Venetiaanse school verrijkt met een
belangrijke schilder, Cima da Conegliano
DE PROGRAMMA'S
Onsympathiek en
vlegelachtig
Tw;;vs..»"w,'kim,et, tjywrs i -
VPRO wil terugkomen op het
gewraakte Hermans-interview
AVRO begint actie
„Open het Dorp"
DONDERDAG 8 NOVEMBER 1962
nabeschouwingen
HELANCA PANTALONS
16.50 23.50
MONTY-COATS
35.00 50.00
JAS5CHORTEN
9.65 15.75
Ook voor geschenken
PAARLAARSTEEG I
HAARLEM
Rijva Jansen gaat in het
buitenland optreden
Damshuizer
De radio geeft vrijdag
Keiler Macdonald
ARISTONA
TELEVISIE
Trees Suringh's werk
in Oostende
]os. de Klerk
NEGEN MUZEN
J. D.
Frans gezelschap komt
stuk van Camus spelen
T elevisieprogramma
Advertentie
meisjes- en demesmaten
vanaf
zeeduffel vanaf
no-iron
t
Links: Sint Petrus de Martelaar lussen S. Nicolaas en de H.
Benedictus, 1506 (Brera Museum te Milaan); hierboven ma
donna tussen de aartsengel Michael en de H Andreas, om
streeks 1505. (Museum te Parma).
ROME. Cima da Conegliano was een schilder over wie men eigenlijk heel
weinig weet, ook al vindt men schilderijen van zijn hand in musea overal ter
wereld. Treviso, de hoofdstad der provincie waar de meester, waarschijnlijk in
of kort voor 1460 geboren werd, biedt ons thans de gelegenheid om negentig
werken, die van hem bekend zijn, bijeen te zien. Yan alle niet-aanwezige weiken
worden reprodukties op de ware grootte vertoond door middel van een lantaren,
die van 's morgens tot 's avonds de fraaie kleurendia s laat zien. De weergaven
zijn uitstekend en op die manier wordt gelegenheid geboden werkelijk alles
hijeen te zien, wat de meester heeft geschapen en kan men vergelijkingen maken.
Dit is voor het eerst, dat ergens ter wereld het werk van één schilder op deze
wijze „in zijn-geheel" wordt getoond en dit systeem is stellig het navolgen waard.
EEN ANDER GUNSTIG gevolg van de
ze tentoonstelling is, dat veel der ten
toongestelde werken eerst behoorlijk zijn
schoongemaakt en waar nodig gerestau
reerd. Vooral schilderijen, die eigendom
zijn van kerken, verkeren vaak in deer
niswekkende toestand. V/at nu in Treviso
wordt tentoongesteld zijn de werken, terug
gebracht, voor zover dat mogelijk was,
tot hun oorspronkelijke staat, bevrijd van
alle latere toevoegingen. Er is maar een
uitzondering en die verdient de moeite
er wat meer van te vertellen.
EEN DER ALLERBELANGRIJKSTE
werken van Cimr., een groot „veelluik
bestaande uit niet minder dan achttien
panelen, bevindt zich sedert eeuwen in een
heel klein plaatsje in Zuid-Italië, het dorp
Miglionico in de provincie van Matera
(Basilicata). Voor zover men weet werd
het in 1598 te Venetië gekocht door Don
Marcantonio Mazzioni. aartspriester van
Miglionico. Die geestelijke was een man
van letteren, bevriend met tal van dich
ters en schrijvers, onder andere met Tas-
so, en tevens een niet onverdienstelijke
componist. Toen hij Miglionico verliet,
schonk hij het schilderij aan de prior van
het klooster van Sint Franciscus. In 1782
liet baron Del Pozzo, een groot man in
Miglionico, een nieuwe lijst voor het schil
derij maken, in een stijl die niet bij het
werk past. Hij liet het ook „restaureren",
hetgeen in dit geval wil zeggen sterk over
schilderen en zorgde er voor. dat zijn ge
slachtswapen vooral flink zichtbaar oo
het hoofdpaneel kwam te prijken. Voor de
opening van de tentoonstelling is het wel
schoongemaakt, maar de eigenlijke res
tauratie moet nog beginnen. Daar was
geen tijd meer voor, omdat juist dit stuk
de oorzaak is geweest, dat de tentoon
stelling in plaats van begin juli eerst eind
augustus kon worden geopend.
HET IS EEN DER belangrijkste, mis
schien het allerbelangrijkste werk van de
meester en mocht niet ontbreken, maai
de burgerij van Miglionico wilde het niet
beschikbaar stellen. Zodra in het plaatsje
bekend werd, dat men „in het noorden"
het veelluik van Cima te leen had ge
vraagd. werden alle toegangswegen tot
Miglionico versperd en met jachtgeweren
gewapende boeren losten elkaar dag en
nacht af.
Maandenlang was er niets te beginnen.
Tenslotte, nadat de minister van Onder
wijs tezamen met de aartsbisschop van
Bari en andere autoriteiten naar Mig
lionico waren gegaan en daar in een toe
spraak tot de verzamelde burgerij uit
een padden gezet waar het om ging, heeft
men toegegeven.
Begeleid door de burgemeester, door
twee, wethouders, door de pastoor der
betrokken kerk. door een uit en door de
burger? gekozen „vertegenwoordiger van
het volk" en verzekerd voor honderd mil
joen lire kon tenslotte het veelluik naar
Treviso vertrekken. Twee officieren van
de carabinieri uit Bari maakten de reis
ook nog mee. Een der voorwaarden is,
dat het veelluik zal worden gerestau
reerd maar.in Miglionico: zij het dan
door deskundigen uit Venetië.
DIT WERK UIT 1499 is stellig een der
hoogtepunten in het oeuvre van Cima.
Deze schilder, die er in slaagde zich een
eigen en belangrijke plaats te veroveren
in het Venetië, waar vermaarde mees
ters als Giambellini en later Giorgione
en Titiaan werkten, blijkt veel en veel
belangrijker te zijn dan men vermoedde.
Hij gold als een beminnelijk schilder
vooral van madonna's en dromerig voor
zich uit starende heiligen. Nu men zijn
gehele werk kan overzien blijkt hij veel
meer te zijn geweest, zelfs in^ zekere zin
een vernieuwer. Waar Bellini zijn ma
donna's doorgaans plaatst voor een ach-
tergrond gevormd door een kleurige doek.
is Cima de eerste, althans in Venetië,
wiens heiligen uitkomen tegen met grote
liefde geschilderde landschappen. Zij zijn
niet. als bij Giorgione en later bij Ti
tiaan. om huns zelfs wil geschilderd. Zij
zijn achtergrond en hebben deel aan de
vrome stilte, dé mystieke" verdroomdheid
die alle werk van Cima kenmerkt. Indien
men met zekerheid Cima's Madonna uit
het Amsterdamse Rijksmuseum kon da
teren en tevens de Madonna van Giorgio
ne in de Hermitage te Leningrad, dan
zou wel eens kunnen blijken, dat de grote
Giorgione. die zeer zeker met belangstel
ling kennis heeft genomen van het werk
van Cima, door de oudere meester met
weinig is beïnvloed. Maar Giorgione en
vooral Titiaan gaan verder.Zij openen
de zestiende eeuw; hun kunst, onverschil
lig of zij madonna's, heiligen of zeer
aardse zaken schilderen, is steeds we
relds. De middeleeuwen en de mystiek
hebben voor hen voorgoed afgedaan. Ci
ma, ook al was hij nog werkzaam tot
1514/1515, -heeft deze ontwikkeling met
meegemaakt. Hij blijft trouw aan zijn
verinnerlijkte, vrome kunst, die wat de
vorm betreft ten volle tot Renaissance
behoort, maar waarvan de verstilde in
nigheid teruggrijpt op tijden, toen het ge
loof nog ten volle levend was.
Rika Jansen, de „vedette van het Rem
brandtthjpater" vertrekt maandag naar
Ziiricft om daar een aantal voorstellingen
van haar one-woman-show „Van Pluche
tot Plastic" te geven. De Amsterdamse
artieste zal van Zwitserland doorgaan naar
Atherfe, Istanboel en Beiroet, waar haar
echtgenoot Kees Manders eveneens con
tracten voor de show heeft afgesloten. In
februari zal zij vier weken optreden in
Kopenhagen.
Kees Manders deelde woensdag mede dat
in het voorjaar de opnamen zullen be
ginnen yan de nieuwe Nederlandse speel
film i.De Vrouw met het Gouden Been",
waarbij -hij als producer optreedt en Rika
Jansen de hoofdrol vervult. De film zal
tegen het eind van 1963 in roulatie komen
Een nieuwe grammofoonplatenmaatschap
pij „World Production" is de zoveelste
loot aan de Manders-stam, die naast vijf
cabarets- en bars reeds een theaterbureau,
en een muziekuitgeverij telt. De nieuwe
maatschappij start met twee grammofoon
platen met liedjes van Rika Jansen.
Beter dan de vorige keer typeerde Kees
Brusse in het V.P.R.O.-programma van
gisteren een onvervalste Carmiggelt-fi-
guur in de serie „Man van alle dag De
grote gelijkenis echter, die deze oude
baas met vorige door Brusse gemaakte
Kronkel-mannetjes vertoonde, bevestigt
onze mening, dat de door Carmiggelt zo
briljant geschilderde typen beter niet ge
speeld kunnen worden. En wil men dat
toch doen, dan zeker niet door een en
dezelfde acteur.
Op een onsympathieke en vlegelachtige
wijze maakten de schrijver W. F. Her
mans en de criticus Klant vervolgens het
pas verschenen boek „De grote vier Om
nibus" (van Antoon Cöolen. Willy Corsa-
ri, Johan Fabricius en Jan Mens) af. De
directeur van de betrokken uitgeverij, die
die op bijzonder goede wijze een pikant
chanson van Eduard Jacobs en een onver
valst Amsterdams lied zong; dit laatste
met een refrein, dat door allen „meege
zongen" werd.
Natuurlijk was dit alles geënsceneerd,
maar toch bleef het ongedwongen, speels
en amusant. Het was een cabaret-uurtje,
zonder quasi-cultureel gedoe, dat toch ni
veau had en toch goede ontspanning bood
Over de nabeschouwing van het spel
van Kaj Munk „Hij zit aan de smeltkroes'
behoeft niet veel gezegd te worden. De.ge
spreksgroep, die de „binnengekomen re®c"
ties" behandelde, erkende volmondig dat
het een zwak stuk was, een „pamflet,
dus sterk gechargeerd en met dramati
sche personen, die karikaturen waren.
Terecht wees de acteur Max Croiset
die de hoofdrol in het stuk meesterlijk
speelde erop, dat men veel schade toe
brengt aan goede principes, indien deze
uitgewerkt worden in eën slecht (zwak)
toneelwerk.
Enfin, het is te hopen dat het. volgende
uitgenodigd was om deze slachting mee te Munk_spei geen misgreep is, maar een
maken, kreeg van Hermans nauwelijks de gcht toneelwerk> dat ook nog in deze tijd
gelegenheid deze uitgave te verdedigen.
Hij moest zich zelfs ook nog enige felle I
aanvallen op zijn zaak laten welgevallen.
Te meer daar de in deze Omnibus opgeno
men schrijvers al zijn het dan geen
litteraire grootmeesters boeiende en
leesbare vertellers zijn, was dit een mis
selijk gedoe, waarvoor een omroep als de
V.P.R.O. eigenlijk geen zendtijd had mo
gen geven. Het was bovendien een commer- I HILVERSXJM r 402 m. 7.00-24.00 KRO.
ciéle uïtzendmg.dezeanti-reclame, die ^el^ KRQ: 70f) Nieuws. 7.15 Klassieke gram
eens een averechts effect zou kunnen heb mofoonmuziek 7 30 Voor de jeugd. 7.45
7,i„ Dnnfnot" te 11.00 Voor de zieken. 11.40 KiassieKe gram
vfér^ met een bijdrage .tot "het geldelijk mofoonmpmk. n.SO^deji^luistert,
geschenk, dat hij het Rhei
aanhieden De grote moppentapper die I Lichte grammoioonmuzie*. ««"ge
niete voelt' voor een echt televisie-optreden gen ten behoeve vanijand-^ en Uunbouw.
beloonde "ons alvast met enige anekdo-I 12.33 Pianospel met ritmische begeleiding,
ten en grappen, gedebiteerd in zijn eigen 12.50 Actualiteiten, 13.00 Nieuws. 13.15 Pla-
cabaret De Franse cabaretiers „Les 3 tennieuws. 13.20 Dansorkest en zangsolis
Ménestrels" pasten zeer goed in dit pret- ten. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Klassieke
tige Ibo-avondje. Zij werden bijzonder vlot grammofoonmuziek. 14.35 Moderne gram-
geïnterviewd door Merel Laseur en lieten mofoonmuziek. 15.00 Schoolradio 15.30
zich kennen als geestige mensen zonder Voor de zieken. 16.30 Wij stellen U voor.
pretenties die fijnzinnige, soms poëti- sopraan en piano. 17.00 Boekbespreking
sche liedjes zingen. voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor en gram-
Met dit Parijse trio brachten de gast- mofoonmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45
h en Mere) Laseur tenslotte een be- Metropole orkest en zangsolist. 18.20 Bra-
zoek aan Tante Leen van de Nieuwendijk, bants halfuur. 185.0 Regeringsuitzending-.
Bescherming Bevolking vraagt Uw aan
dacht. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten.
19.30 Politieke lezing. 19.40 Verzoekpro
gramma voor de militairen. 20.25 Sche
ring en inslag, letterkundig programma.
21.00 Strijkorkest; lichte muziek. 21.20 Le
vensherinneringen, gesprek. 21.35 Ont
snapping uit Loevesteyn, een quasi-histo-
risch zangspel. 22.15 Het tiende lustrum
van de Katholieke Economische Hoge-
NAAR AANLEIDING van de in onze t.v.-beschouwing gewraakte „boekhespreklng
vart de VPRO, die ons mededeelde, dat deze omroep tot twee keer toe de voorspel. 22.50 Het rozenperk, hoorspel.
Kuilenburg gevraagd heeft, of hij bezwaar had tegen de uitzending van deze tele- 23 4Q Naspel 23.55-24.00 Nieuws.
de Ar-directeur te kennen hebben gegeven, dat het pro- HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00
een kwartier verlengd was
De heer Van Kuilenburg die, zo zei hij,
recording. Reide keren zou
gramma, wat hem betrof, uitgestraald kon worden. Voorts zou, eveneens volgens de
VPRO. in een voorbespreking aan de heer Van Kuilenburg zfjn duidelijk gemaakt,
hoe deze rubriek zou verlopen.
WIJ HEBBEN hierover ook de heer Van
Kuilenburg benaderd. Hij zei ons dat de
mededelingen van de V.P.R.O.-persdienst
„van A tot Z onjuist" waren. Reeds direct
na de opname van deze rubriek gaf hij
te kennen, dat de heer Hermans hem met
de tijd jiad gegeven voor een goede beant
woording vati de zeer scherpe aanvallen op
het Onjnibus-boek èn op de uitgeverij.
Hem zóu toen, van de zijde van de
V.P.R.O.-directie, gezefed zijn, dat hij
waarschijnlijk ook hetzelfde bezwaar zou
h'ebben geopperd, indien de uitzending met
Advertentie
Zijlstraat 56 Telefoon 11828
In de schilderijententoonstelling in de
reusachtige hal van de Kurzaal in Oosten-
de „ter gelegenheid van de eerste .-Euro
paprijs voor de Schilderkunst trekt het
werk van de 32-jarige Rotterdamse schil-
deres Trees Suringh zeer veel aandacht.
Zij won met drie door haar ingezonden
doeken de grote gouden medaille in de
ze eerste Europese krachtmeting op het
gebied van de schilderkunst. Uit elf Isn-
den werden 233 doeken ingezonden. Ook
het werk van de Tilburgse kunstschilder
Nico Molenkamp dat een zilveren medail
le verwierf trekt veel aandacht.
Op 26 november marathonuitzending
De staatssecretaris van Onderwijs. Kun
sten en Wetenschappen, mr. Y. Scholten,
heeft toestemming aan één van onze grote
omroepverenigingen verleend voor een on
afgebroken zendtijd, zowel via T.V. als
via radio gedurende maximaal 23 ^uur. in
dien de reacties vp.n kijkers en luisteraars
dit rechtvaardigen.
Deze toestemming werd verleend m ver
band met de belangrijkheid van een actie
waarmee de AVRO op 26 novembei a.s.
'p-avonds om 20.30 uur in een gezamen
lijke radio- en T.V.-uitzending zal begin
nen. De uitzending zal een beroep doen op
de spontane offervaardigheid van het kij
kend en luisterend publiek om te komen
tot de stichting van een Dorp voor blijvend
lichamelijk gehandicapten, dat in de buurt
van Arnhem zal moeten verrijzen en waar
deze mensen onder deskundige leiding in
een aangeplante zonnige omgeving een
eigen leven zullen kunnen leiden.
Met de uitvoering van dit project, dat
uniek in de gehele wereld is, zal een be
drag van vele miljoenen guldens gemoeid
zijn, waarvan naar men verwacht
dé AVRO-programma's een belangrijk be
gin zullen opbrengen. Aan het programma
werken vrijwel alle coryfeeën van de
kunst zowel met een grote als met een
kleine „k" op onbaatzuchtige wijze mee.
Mies Bouwman zal de spil zijn waarom
dit hele programma zal draaien. Indien,
dankzij de reacties van het kijkend en
luisterend publiek de volle 23 uur uitge
zonden zal worden, blijft Mies Bouwman
dit etmaal continue als gastvrouw in de
ether.
Voor belangstellenden zal de mogelijk
heid bestaan het hele programma in het
RAI-gebouw a raison van 10,- per per
soon bij te wonen.
De toegangskaarten, waarvan de op
brengst aan de stichting „Het Dorp ten
goede komt, zijn nu reeds te bestellen
door storting op postgiro nummer 200 van"
„Open Het Dorp", Amsterdam.
Cultuurfonds Overijsel. Op 10 oktober
j.l. is in Zwolle de Stichting Cultuurfonds
Overijsel opgericht, die zich ten doel stelt
projecten te financieren die voor de ont
plooiing van het culturele leven in de pio,
vincie Overijsel van belang zijn. Zij doet
dit in nauwe samenwerking met de Cul
turele Raad voor Overijsel. Het bestuur
wordt gevormd door het dagelijks bestuur
van de Culturele Raad. onder voorzitter
schap van de hee: W. Thomassen, burge
meester van Enschede
lanastelling te'vinden, dat blijkt wel wat veel gevraagd. Als de dag tevoren ee
plaatselijke vereniging een oratoriumuitvoering heejt gegeven, en de leden van d
Heemsteed.se Kunstkring vergast zijn geworden op een kamermuziekavond, dan is de
wind uit 'te zellen genomen voor de volgende bóót. Dat maakt dan ook, dat „He_
Nederlands Kamerorkest", onder leiding van Szymon Goldberg dat woensdagavond
in Minerva Theater concerteerde, een vrij beperkte belangstelling ondervond. Wat
tenslotte met bovenstaande motivering niet wil zijn goedgepraat: want er wonen vn
het fraaie villa-dorp nog muzieklievende mensen genoeg, die de vorl°e
in een concertzaal doorbrachten. Enfin, zij die woensdag met geweest |W, Hebben
sen boom en heester en ongecompliceerde
DE AVOND begon met een concerto
grosso van Handel (b op. 6 nr. 12), waarin
de violisten Thomas Magyar en Anne
Crowden en de cellist Piet Lentz als c on -
certino-vertolkers fungeerden. Dit trio is
op zich al goed voor geraffineerd samen
spel, doch in de wisselwerking met het
warmgetimbreerd orkest kreeg het pas ten
volle zijn reliëf. Niet kijken hoe Szymon
Goldberg dirigeert of hoe concertino en
ripienisten hun rol vervullen, maar met
gesloten ogen, zonder in 't minst, afgeleid
te worden luisteren naar dat klankschoon.
harmonisch muzikaal betoog, naar dat
hartelijke Larghetto, dat in zijn variatie
plots opwiekt, of naar het consequente lij
nenspel van de fugatische finale het be
zorgde mij een levendig contact met iets
wat onsterfelijk is in de toonkunst.
NA DIT nobele stuk mochten we luiste
ren naar een vioolconcert van Haydn (no.
2 in G) met Thomas Magyar als solist,
die er met fraaie toon glans aan gaf en
in een zeer licht.en vlot gespeelde finale
het spirituele karakter ervan accentueer
de. Met cadenzen in I en II bleef Magyar
binnen de perken van het algemene karak
ter van het werk, zij het dan gedemon
streerd met virtuoze allure. Verder lag de
betekenis van de interpretatie op het vlak
van het hechte samenspel.
STRAWINSKY'S Concerto voor strijkers
gecomponeerd in 1946, kwam met zijn gril
lige invallen te pas om een bewonderens
waardig staaltje van samenspel te tonen.
Daarvoor alle respect. Het Is allemaal heel
interessant hoe Goldberg het 7- '_n
keurensemble realiseert; maar bij die
vaststelling blijft het dan hoofdzakelijk
ook. Tenminste wat mij betreft.
Wanneer men vlak daarop Dworsjaks
Serenade voor Strijkorkest in E hoort,
geeft dit de indruk dat men een gemecha
niseerde stadswereld ontvlucht is en te
rechtgekomen in de ongerepte natuur, tus-
mensfen, waar de speelman zijn gang gaat
en een gezonde lach weerklinkt. En al is
dit dan niet het sterkste werk van de
Tsjechische meester, men ondergaat het
als een verfrissend bad, althans volgens
ondergetekende, en dit zeker wanneer men
het zo lévendig en effectrijk hoort vertol,
ken als dltkeer door het Nederlands Ka
merorkést.
4-1
NOG EENS DWORSJAK. De heer Geor
ge Robert maakt er mij opmerkzaam op
dat ik mij vergist heb. toen ik twee dagen
geledpn in ons blad schreef, dat het „Sta-
bat Mater" van Dworsjak bij mijn beste
weten tot nog toe nooit in Haarlem werd
uitgevoerd, want dat zijn vader. Willem
Robert het werk in 1899 bij Toonkunst te
Haarlem dirigeerde. Overigens wèl tijd,
besluit hij, dat het weer eens aan de orde
wordt gestéld.
J. d. K.
Nederlandse kunst in Brussel. „Twin
tig Nederlandse Schilders van Nu" is de
naam van een tentoonstelling, die van
6 november tot 3 december in het Paleis
van Schone Kunsten te Brussel wordt ge
houden. De expositie heeft plaats onder
auspiciën van het Belgisch-Nederlands
cultureel verdrag. De tentoonstelling omvat
werken van Karei Appel, Gerrit Benner,
Kees van Bohemen, Eugène Brands, Con.
stant Corneille, Jef Diederen, Edgar Fern,
hout, Jan van Heel, Friso ten Holt, Willem
Hussem, Ger Lataster, Lueebert, Jan
Meyer, Jaap Nanninga, Anton Rooskens,
Pierre van Soest, Gerard Verdijk, Jaap
Wagemaker en Theo Wolvecamp. De keuze
van de geëxposeerde werken is gemaakt
door dr. L. J. F. Wijsenbeek en dr. H. L. C.
Jaffé.
VPRO 10.20 VARA. 12.00 AVRO.
16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VA
RA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoorimuziek (Om 7.35 Van
de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws. 8.18
1 i f I (Jc V UUl i a a J ^1
er niets voor voelt een journalist, ot een Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnas-
criticus ten bate van zichzelf of van zijn fiek vQor de vrouw. 9.10 Weens Filharmo-
zaak te beïnvloeden, ontkende pertinent, niscb orkest. klassieke muziek (gr.) VP-
dat hem gevraagd was, of hij bezwaren 1. 10Q0 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor
had tegen deze uitzending. De V.P.R.u. dg vrouw. n.oo Voor de kleuters. 11.15
heeft, zo vervolgde hij, alleen gevraagd, gn piano; modeme muziek. 11.40
hoe hij dacht over de inlassing (de mon- Hamrnondorge]Spel. AVRO: 12.00 Licht in-
tage) van de close-ups, waarin zijn reac- gtrumentaal kwintet. 12/20 Regeringsuit-
ties op het „Ot en Sien -betoog van de ZPndmg. Voor de landbouw. 12.30 Medede-
critius Klant waren vastgelegd. Zoals be- ]m£pn t b v land_ en tuinbouw. 12.33 Sport
vestigd werd, had de betrokkene hiertegen pn reCreatie, afgewisseld met grammo-
geen enkel bezwaar, wat hem tot. eer foonmuziek 13.oo Nieuws. 13.15 Medede,
strekt. De heer Van Kuilenburg merkte lingen, eventueel actueel of grammofoon
tenslotte op, dat hij bijzonder gegriefd muzjek 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht
was door de bijna persoonlijke aanval die ensemb'ie en zangsolist. 14.00 Mezzo-so-
de heer Hermans aan het slot van het ge- praan pn piano: volksliedjes. 14.20 Water
sprek op hem richtte. van de Helicon, bespreking van letterkun-
In een hierna binnengekomen bericht van pn culturele verschijnselen. 14.40 Kerk
de V.P.R.O., heeft ds. Van Nieuwenhuyzen orgelconcert 15.00 Licht kwartet met zang-
erkend. dat het in deze rubriek, die bedoeld soljsten 15 15 Dieren in en rondom het
is „om boek en mens agressief en lel te hui pr0gramma over huisdieren. VARA:
benaderen", om een discussie „uit te lok- Dansorkest en zangsolisten. 16.30
ken" gisteravond wel wat al te agressier de zieken. 17.00 Tijd voor teenagers.
17.50 Actualiteiten. 18.00 Nws. 18.15 Licht
ensemble met zangsolist. 18.50 Onder het
mes. praatje. 19.00 Voor de kinderen. 19.10
uitgezonden zou hebben, als deheer Van Muziek voor kinderen (gr.) VPRO: 19.30
Kuilenburg geen toestemming had gege
ven. Deze omroep houdt dus vast aan de
uitspraak, dat uitdrukkelijk om toestem-1 pP^rgt"gCbesTissingen, 'lezing. 20.20 Any-
ming is gevraagd^ thing goes, fragmenten uit de Nederland-
De heer Van Kuilenburg heeft te ver- dRze musicaL 20.40 Boekbe-
staan gegeven, dat hij gaarne welwillend king_ 20 45 Wereld in beweging, lezin-
en ernstig bet aanbod van de VPRO gen. VARA: 21.00 Metropole-Show; lichte
overweging wil nemen, op (^lt ^^n, te^" muziek. 21.35 Signalementen van het an-
recht veroordeelde interview terug te dpre Ik_ documentaire. 22.15 Buitenlands
men m een volgende uitzending^ weekoverzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40
omroep gaarne knuppels in hokken werpt. m^ek. 23.5^-M.OO Nieuws.
^raa\/Taar ^dto^dtodeUike ^geldingsdrang Nieuws. ™2.03 Lichte muziek. 12.30
kan wel eens tot uitzendinge'n leidén. die Weerbericht
SSfi van gfs'teravond°alS ISS
en bovendien weinig elegant is toegegaan,
Verder wordt medegedeeld, dat de
V.P.R.O. deze telerecording beslist niet
13.15 Gevarieerde
dio. 15.45 Omroeporkest: moderne muziek.
16.00 Beursberichten. 16.06 Kamermuziek.
17.00 Nieuws. 17.15 Lichte orkestmuziek.
17.45 Duitse les. 18.00 Amusementsmuziek.
18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokro
niek. 19.00 Nieuws. 19.40 Volksliederen en
-dansen. 20.00 Lichte grammofoonmuziek.
20.35 Theaterkroniek. 21.00 Amusements-
deiïngen van het Genootschap Nederland- I orkest en solisten. 21.45 Volksmuziek. 22.00
Frankrijk presenteert het Nederlands Cen- Nieuws. 22.15 Licht ensemble. 22.35 De
trum van het Internationaal Theater In- zeven kunsten. 22.55-23.00 Nieuws,
stituut in december van dit jaar een acht-
Onder auspiciën van de Alliance Fran-
gaise en met medewerking van enige af-
tal voorstellingen van „Les justes" van
Albert Camus. Dit stuk zal worden ge
speeld door het gezelschap Les Réalisa-
tions Théatrales (directie Roger Colas) in
de regie van Daniel Ceccaldi en in de-
VOOR DONDERDAG
AVRO: 19.30 De één-miljoenste woning,
cors en kostuums van Giselle Tanalias. I documentaire. NTS 20.00 Journaal AVRO
De voorstellingen, die alle om 8.15 uur 20.20 In AVRO's Televizier. 20.30 Geen
s avonds beginnen, hebben respectieve- kunst zonder kennis, documentaire. 21.00-
lijk plaats in het Cultureel Centrum „Op 22.40 Vertrouwt U maar op mij, blijspel,
gouden wieken" in Den Haag op maandag
10, in de Stadsschouwburg te Utrecht op VOOR VRIJDAG
dinsdag 11, in De Rotterdamse Schouw
burg te Rotterdam op woensdag 12, in de NCRV: 19.30 Toekomstmuziek, program-
Stadsschouwburg te Tilburg op donder- ma over beroepskeuze (deel 2). NTS:
dag 13. in de Stadsschouwburg te Maas- 20.00 Journaal en weeroverzicht,. NCRV:
tricht op vrijdag 14. in de Stadsschouw- 20.20 Alles draait om moeder, TV-feuil-
burg te Groningen op zondag 16, in de leton. 20.45 Riedels en fiedels, Nederlands
Stadsschouwburg te Nijmegen op woens- muziekprogramma met Nederlandse ar-
dag 19 en in De Kleine Komedie te Am- tiesten. 21.15 Attentie: feiten, die de aan-
sterdam op donderdag 20 december aan- dacht waard zijn. 22.00 Ondergronds perso-
staande nenvervoer, film-documentaire. 22.30-22.40