Sy
„Held van het westen"
nges
DE PROGRAMMA'S
Lustrumvierende meisjesstudenten
met „Anything goes" van Porter
Bob Buys „In 't Goede Uur
I
I
I
Prof. Coremans: zelf
portret van Rembrandt
is echt
I
I
ZATERDAG 10 NOVEMBER 1962
Keiler Macdonald
Zijlstraat 56 Telefoon 11828
nabeschouwingen
IARISTON A
TELEVISIE I
Geslaagde opvoering door de Nieuwe Komedie
I
LUISTER NAAR
Ad interm
chocolade hagel
Va as sen
Simon Koster
Rustig avondje
De radio geeft zondag
tichting, die thans ook bezig is, de on- ^r»W«ïa5:
S,s«K| De radio geeft maandag
In Stockholm
Première van O'Neills
„More Stately Mansions"
Martha Graham en haar
groep naar Haarlem
rnV«r,k,;Sep,c.e„t«Sd]d«ornhe.N.;
Nederland-Amerika Instituut en in same -
Hans van den Bergh
I elevisieprogramma
8®$
Spoorweg bij Port Vendres
DE TENTOONSTELLINGEN die de
heer Grommers in zijn goeddoortimmerd
huis, dat in de schaduw van de Nieuwe
Kerk te Haarlem gelegen is, maandelijks
houdt, begon een ontmoeting tussen
kunstenaar en publiek. Misschien kan
dat van iedere tentoonstelling gezegd
worden, maar waar er in ,,Het Goede
Uur" behalve grafiek en aquarellen ook
schetsen en schetsboekladen getoond
worden, krijgt het publiek hier de kans
een blik te slaan in de „cuisine' van de
kunstenaar. Men raakt min of meer op
vertrouwelijke voet met de schilders als
men iets meer van het ontstaan van hun
werk leert kennen.
NU IS niet iedere kunstenaar bereid zijn
studies en schetsen te laten zien. Het is
bekend dat de, in was gemodelleerde, fi
guren, die de Grote Franse schilder De-
gas, als voorstudie voor zijn pastels van
hanseressen en naakten vervaardigden,
pas na zijn dood ontdekt werden. Hij be
schouwde deze plastieken als een hulpmid
del. Dat deze „voorstudies" later in brons
gegoten werden en thans terecht tot het
Advertentie
Radio Luxemburg 208 meter
zondag twaalf uur.
Radio Veronica 192 meter
woensdag kwart voor twee.
Hetty Blok, Annemarievan Hes,
Joop Doderer en Jan Oradi in
kostelijkste bezit van vele Europeese Mu
sea worden beschouwd is een andere kwes
tie.
DE VRIJMOEDIGHEID waarmee de
schilder Bob Buys deze maand zijn schets-
bookbladcn laat zien is hem stellig niet
ingegeven door de mening dat iedere eer
ste notitie naar een landschap of een men
selijke figuur een kunstwerk zou zijn.
Buys is een goed tekenaar, hij kan snel
een situatie overzien en deze in enkele
trekken samenvatten. Het zijn notities,
voor hem zelf gemaakt, maar zij zijn ook
voor de beschouwer afleesbaar. Men kan
zich immers ook schetsen en aantekenin
gen voorstellen die voor de maker dienen
als aides mémoires, en dus, alleen door
hem zelf te ontcijferen, de weg openlaten
tot een vrije interpretatie van het „mo
tief."
BIJZONDER verheugend is het op deze
tentoonstelling naast de genoemde voor
treffelijke reisschetsen een paar aquarel
len van Buys te zien, waarin hij met uiterst
geringe middelen een landschap weet op te
roepen. Waar zijn zo bekende, en zeker
zeer knappe, aquarellen wel eens storend
kunnen zijn omdat hij te uitvoerig is in
zijn opsomming van onderdelen heeft hij
de hierbij gereproduceerde waterverf
tekening „Spoorweg bij Port Vendres"
juist door veel weg te laten, iets weten
aan te duiden wat niet uitsluitend met het
oog kan worden waargenomen. Dit is uit
eindelijk het geheim van ieder kunstwerk
en dus hoeft de kunstenaar ook nooit be
vreesd te zijn dat men hem in z'n schets
boeken „de kunst kan afkijken."
Een programma
van
Een muzikaal verhaal van
Annie M. G. Schmidt en
Cor Lemaire. Regie: Wim lbo.
"DE VRIEND
VAN ALLE KINDEREN'
LET OP!De liedjes uit
"Ibbeltje" nu ook op de plaat.
Een fijn cadeau voor Sinter
klaas!
Zendt 5 Venz spaarzegels:
1,75 in postzegels aan
JOHN MILL1NGTON Synge heeft over
zijn komedie „The playboy of the western
world" gezegd, dat „de wildste uitspraken
en denkbeelden, die in het stuk voorko
men, bepaald tam zijn in vergelijking met
de grillige ideeën die men in elk berg-
hutje in Geesala of Dingle Bay kan ho
ren verkondigen" (althans in 1906 kón ho
ren verkondigen, want sedertdien zal er
ook in Ierland wel iets veranderd zijn).
Aan die grillige ideeën heeft Synge bij het
schrijven van de „Playboy" zijn hart op
gehaald en zelfs in wat hij dan een tam
meversie noemde is er nog genoeg won
derlijks overgebleven. In elk geval ruim
schoots genoeg om bij een niet-Iers pu
bliek ook in onze tijd nog wel eens even
ongeloof en weerstand te wekken. Want
welke brave Nederlandse burger is zon
der meer bereid, te accepteren dat een
jongeman, die beweert zijn vader te heb
ben vermoord, op grond van dat verhaal
door een hele dorpsbevolking als een held,
en door alle dorpsmeisjes als een ideale
huwelijkspartner wordt bewierookt?
VOOR SYNGE LAG de zaak anders, om
dat hij zijn stuk schreef in de beginjaren
van de Ierse rebellie, toen het voor de on
derdrukte Ieren de duidelijke boodschap
bevatte dat zij te lamlendig, te weinig re
volutionair waren om in opstand tegen
„het gezag", dus tegen Engeland, te ko
men, al verkochten zij wel veel praatjes
over hun heldenmoed. Deze verhouding
tussen gezag en onderworpenen, tussen
Engeland en Ierland, vindt men in de
„Playboy" symbolisch verbeeld in de ver
houding tussen de oude boer Mahon en zijn
zoon Christopher; en de uiteindelijke over
winning van Christopher over zijn vader
uitgesproken in de woorden: „I am
master of all fights from now!" kon
in die tijd door geen enkele Ier worden
misverstaan. Het is danook geen wonder
dat opvoeringen van dit stuk een halve
eeuw geleden in Ierland (en zelfs onder
Ieren in Amerika) herhaaldelijk tot relle
tjes hebben geleid.
Voor hedendaagse, niet-Ierse toeschou-
werd. wie die boodschap niet veel meer
zegt, komt de nadruk ergens anders te
liggen. De „Playboy" heeft namelijk nog
een tweede betekenis (en het knappe bij
Synge is dat dit alles schuil gaat onder
het mom van een luidruchtig-vrolijk volks
stuk): het is een pleidooi voor de dichter
lijke verbeelding, die bij het Ierse volk
„vurig en groots en teder" is, en de mens
boven zijn eigen ellende uit tilt. Christy's
Marthe Gevers en Carol Linssen in „De
held van het Westen" van Synge.
verhaal van zijn misdaad is zo imposant
dat het hem een dag lang tot held maakt,
maar het zien van de werkelijkheid brengt
de ontnuchtering. „Er is een hemelsbreed
verschil tussen een indrukwekkend ver
haal en een gemene daad," zegt Pegeen.
En toch: door het effect van zijn fantas
tisch verhaal wordt Christy zélf een ander
mens; wakkergeschud door zijn eigen ver
beeldingskracht wordt de slome, onderda
nige. opgejaagde jongen een flinke kerel.
ERIK VOS zal zich wel vooral door dit
laatste, tijdeloze aspect aangetrokken heb
ben gevoeld tot het werk, dat de Nieuwe
Komedie nu onder zijn regie, en onder de
titel „De held van het westen", ten tonele
heeft gebracht. Daarbij stond hij al dade
lijk voor de moeilijkheid dat Synge's tekst
vrijwel onvertaalbaar is. Zijn taal is de
taal van het Ierse boerenland, beluisterd
door het oor van een dichter en dichter
lijk herschreven, maar daarom toch niet
minder natuurlijk. Deze combinatie van
natuurlijke volkstaal en dichterlijkheid is
in het Nederlands nauwelijks denkbaar en
de vertaling van Inez van Dullemen schiet
in dat opzicht danook te kort. De taal is
tè kmirig verzorgd en klinkt in de mon
den van de acteurs daardoor herhaaldelijk
beschaafder dan het milieu wettigt. Dat is
een handicap die zich overigens bij de ver
taling van bijna elk Iers toneelstuk voor
doet.
In zijn regie heeft Erik Vos zich deze
keer van een meer realistische kant laten
zien dan we van hem gewend zijn. Hij
heeft de karakters weliswaar flink zwaar
aangezet wat bij uitgesproken „volks
toneel" als dit stuk zeker verantwoord
was en hij heeft de vele komische,
soms zelfs kluchtige scènes het volle pond
gegeven. Maar toch is hij Synges diepere
bedoelingen, vooral in de tweede helft van
het stuk, stellig niet uit de weg gegaan
en tegen het slot heeft de klucht onge
merkt plaats gemaakt voor ontroerende te
derheid en ernst, waarin bepaalde accen
ten naar de symbolische ondergrond ver
wijzen. Afgezien van een hier en daar wat
traag tempo (sommige scènes werden
overmatig uitgespeeld) heeft Vos met de
ze regie in een voor hem ongebruikelijk
genre weer prachtig werk verricht.
CAROL LINSSEN, die pas dit voorjaar
cum laude slaagde bij zijn eindexamen
van de Toneelschool, heeft met de rol van
Christy Mahon een zeer indrukwekkend de
buut bij het beroepstoneel gemaakt. Toen
de Dublin Festival Company twee jaar ge
leden de „Playboy" in Nederland speelde
was niet Christy maar Pegeen (toen ver
tolkt door Siobhan Mckenna) de centrale fi
guur van de vertoning, maar deze keer
heeft de regie de betekenis van de titel
rol terecht onverkort gehandhaafd; daar
door werden aan Linssen bijzonder hoge
eisen gesteld, maar ook grote mogelijkhe
den geboden, en dit waagstuk is voor een
zeer belangrijk deel geslaagd. Deze Chris
ty was voortdurend boeiend en zijn groei
naar de zelfstandigheid heeft -Carol Lias
sen met verrassende overtuigingskracht
uitgebeeld.
Tegenover hem stond een rasechte, tem
peramentvolle Pegeen van de Vlaamse ac
trice Marthe Gevers, die beter dan de
meeste anderen het volkse karakter van
haar rol wist te suggereren. Bob Goed
hart was een mooie drankzuchtige kroeg
baas, in stijl geflankeerd door Huub Jan
sen en Jan Juray als zijn metgezellen bij
de dodenwake. De anti-held van het stuk.
Pegeens dwaas-bangelijke verloofde, werd
kostelijk gespeeld door Herman Vinck. Kit
ty van Wijk wist blijkbaar niet goed raad
met het karakter van de weduwe Quin,
een rol die trouwens beter met een heel
ander type actrice had kunnen worden be
zet. Cees Pijpers had als Christy's vader
enige zeer geslaagde scènes. De vier dorps
meisjes werden aardig gespeeld door Ma
ria Verheyden, Mary Wagenaar, Truus
Dekker en Rosemarijn van der Sluis. Wim
Vesseur had voor een eenvoudig maar pas
send decor gezorgd.
De landelijke première vrijdagavond
in de Haarlemse Stadsschouwburg, viel
klaarblijkelijk in de smaak bij het talrijke
publiek. Er waren bloemen voor het hele
gezelschap en een speciaal hartelijk ap
plaus voor de regisseur Erik Vos.
Zoals in ons blad van gisteren werd ge
meld is gistermorgen Emile Brumsteede
overleden. De tweede aflevering van
zijn beroepskeuze-serie „Toekomstmuziek"
kwam gisteren bij de N.C.R.V. in uitzen
ding. Hierin behandelde Brumsteede de
voor- en nadelen van de agrarische beroe
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 KRO. 9.30l NCRV.
10.00 IKOR. 12.0(1 NCRV. 12.15 KRO.
17.00 Convent v. Kerken. 18.30 NCRV,
19.45—24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke grammofoon-
voor- en naueieu van uc .muziek. 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 hoogmis,
pen. De gedachte, de jongeren de medaille
èn haar keerzijde te tonen, was ook nu zon(jag 10.15 inleiding op de kerkdienst. 10.30
weer uitstekend uitgewerkt. Gewenst mag Hervormde kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord;
worden! dat deze „toekomstmuziek" over- kg *SSi
eenkomstig de opvattingen van de over- orkestmuziek (gr.). 12.25 Amateursprogramma De
Springplank. 12.50 Buitenlands commentaar. 13.00
Nieuws. 13.05 De stemvork: operaprogramma met
De kerk in Joegoslavië, lezing.
- - - - I 14 nu voor uc milderen. 14.15 Reportage van de
na het journaal weer zacht spiegelen aan interlandwedstrijd Nederland—Zwitserland.16.30
het wel en wee van de vervolgfilm „Alles schep ruimte in de kerk, lezing.16.40 GeesteLi-
draait om Moeder". Fraai afgestemd op
de gemiddelde Amerikaanse smaak het klankbeeid' over het Evangelisatie-centrum in
ledene verder gespeeld wordt.
De Nederlandse ouderparen konden zich I uJR^ortage'van'dé
ook deze film gestroomlijnd en gesmeerd Baain. NCrv: 18.30 Dubbelkwartet en orger
enige peenkelengvan mevrouw Stone (Don- Nieuw,
na Reed) en haar gezin zien en hoi en. lezing kro: 19.45 Nieuws. 20.00 Krakende wa-
Overigens: „dramatisch" en filmtechnisch gens> hoorspel. 21.00 Moderne kamermuziek 21.30
zit dat lopende-bandwerk van die Ameri 1- 21 50 w« zm'
kanen toch wel knap in elkaar.
Wissen wassen.'., Licht programma. 21.50 Wij zin
gen de wereld rond: graag gehoorde melodieen.
22.20 Concilie-journaal. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond-
gebed. 22.50 volksmuziek met commentaar. 23.20
Evenzeer afgestemd op de smaak van Retourtjes, veertiendaagse terugblik op ons pro-
het grote publiek het Nederlandse dan gramma. 23.55-24.oo Nieuws.
- is het muziekprogramma „Riedels en «ilversum il.^m. j.oo VARA. 12.00 AVRO.
Fiedels" (een titel om van te rillen)
Daarin liet zich een hecht aaneengesloten
rij van onze „lichte" vocalisten horen. Dat
sterk vocale accent maakte er'een uitzen
20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied,
o.18 Voor het platteland. 8.30 Weer of geen weer,
gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toe-
- 14 „1 rv, I 1 7 i bi/ m lifl
I (J V 1 IC C1 u jj 1 LI A i u iiiiii c* v i 'i j 7
ding van, die je de kans ontnam rustig te gpraak !0 0o cellorecital: klassieke muziek. 10.30
hahhelen en koffie te drinken. Woorden van werkelijkheid: gedichten van deze
DaDDeien en Kuine tv 10 45 Zondagochtend in VARA-studio 5: ge-
t attontio" vpstihrie het team van varieerd programma. AVRO: I2.no Platenmatinee
In „Attentie vestigde net tea™ lm 12 30 mogelijke afgelasting van wedstrijden).
Peter van Campen de aandacht op net Njeu-ws 13 07 de toestand in de wereld, le-
werk van de Nederlandse Oorlogsgraven- zing. 13.17 Mededelingen of grammofoonmuziek.
uidendheid: klassieke kamermuziek (gr.).
15.00 Opera- en balletmuziek. 16.30 Sportrevue.
VARA* 17.00 Latijns-Amerikaanse muziek. 17.30
Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en
sportjournaal. VPRO: 18.30 Kerkdienst van de
Remonstrants Gereformeerde Gemeente te Frie-
De zin van „Klaproosdag" („ZIJ gaven drichstadt a/d Elder. IKOR: 19.00 Voor de kmde-
meer dan u ooit kunt geven") S
door déze reportage weer eens goed dui- vlaanderen en het Margo-mysterie, detective-
hoorspel. 21.40 Instrumentaal sextet. 22.00 Gitaar
recital 22.30 Nieuws. 22.40 Activiteiten. 23.00 Met
onderwerp de Franse slag. 23.25 Moderne orkestwerken (gr.).
vermogende nabestaanden van in Neder- dér'welluidendheid: klassieke kamermuziek (gr.)
land begraven Canadese militairen te heL
pen de kostbare reis naar de laatste rust
plaats van hun dierbaren te maken.
delijk gemaakt.
Hartverwarmend was het
over de brillengift, die een Amsterdamse 23.55-24.00 Nieuws.
nrs+iciön Hppd aan de tramharmonie van bloemendaal. 245.3 m. - 1223 kC/s.
opticien aeea aan Toornvliet van Bloemendaal. ll.l
Warschau. De documentaire over het on-
9.30 ds G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
- ds. G. Toornvliet - banduitzending dienst voor
dereronds personenvervoer voldeed de belangstellenden, gehouden op zondag 4 nov '62.
medewerking van enige goede Britse fil- 15.15 Kinderdienst. 16.00 ds. p. N. Kruyswijk van
mers ten spijt niet aan de door de oemen
N.C.R.V. gecreëerde verwachtingen. De brussel. 324 m. Amusementsmuziek. 1230
bedoeling was, ons naar aanleiding van ae Weerbericht. 12.35 Lichte muziek. 12.50 Program-
Rotterdamse métro-bouw, de sociale bete- ma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de solda-
1 td v-iot onHprprnnHs oersonenver- I ten. 14.00 Opera en Bel Cantoconcert. 15.30 Sport,
kenis van het ondergronds person piacorecitai. 18.30 Godsdienstige uitzending,
voer te tonen. De hiertoe ingelaste mm ig 0Q Nieuws 19i30 Filmmuziek. 20.00 Amusements
liet zulks beslist niet goed zien. Wat men programma. 22.00 Nieuws. 22.15 Dansmuziek. 23.00
1 23.05 Gevarieerde muziek. 23.5524.00
«ïieuws.
Nieuws.
wel zag, heel goed zelfs, waren de grote Ni.
omvang en de indrukwekkende uitbreiding
doel had de gerechtvaardigde trots te
matigen, waarmee de Rotterdammers™ hi^suml^
riro kunnen spreKen. Dagopening. 7.25 Klassieke grammofoonmuziek.
Het was toch een boeiende tv.-film, iets \r» Sportuitslagen v.n «terd..r 7.45
grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35
té lang naar onze smaak. Dat stoorde
nauweliiks OD dit rustige avondje, dat niet Waterstanden 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassie-
nauweiijKb p s orammninnnminipk 10.20 Theologische ether-
Wie weet dat er voor de groeiende mu
sical-rage in ons land al nauwelijks be
roepsacteurs te vinden zijn die óók kunnen
dansen en zingen, zal begrijpen hoeveel
moed er door de meisjes van de Amster
damse Vrouwelijke Studenten Vereniging
(A.V.S.V.) opgebracht moet zijn toen zij
een volwassen musical op het programma
namen. Te meer waar voor het vieren van
hun 12e lustrum hun keuze gevallen was
op „Anything goes" van Cole Porter, een
jazz-achtig musicus die op uiterst moder
ne ritmes lang niet gemakkelijk in het
oor liggende liedjes heeft gecomponeerd.
De gala-opvoering in de Amsterdamse
Stadsschouwburg donderdagavond jl. blonk
dan ook pas in de laatste plaats uit door
de solo-zangnummers.
TOCH WAS DE kennelijk zeer grote ar-
j 1 t maar heslist ook geen ke grammofoonmuziek. 10.20 Theologische ether-
onder de maat was, maar Desiist OOK g Leergang. 11.05 Klassieke kamermuziek. 11 .3d
Lichte grammofoonmuziek. 12.25 Voor boer en
hoogtepunten had.
1 tuinder. 12,30 Mededelingen t.b.v. land- en tpin-
1. Damshuizer bouw. 12.33 Koorzang. 12.53 Gramnioloonmuziek
of actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensem
ble. 13.45 Elektronische grammofoonmuziek. 14.05
Schoolradio. 14.35 Samen uit, samen thuis, geva
rieerd programma. 15.50 Lichte grammofoonmu
ziek. 16.00 Bijbeioverdenking. 16.30 Jongensso
praan en orgel. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor
de jeugd. 17.30 Jazzmuziek (gr.). 17.40 Beursbe
richten. 17.45 RegeringsuitzendingDe historische
kring te Paramaribo, door drs. C. de Jong. 18.00
Kerkorgelconceit. 18.30 Populaire grammofoon-
UKV.IV V, i,t„„ .„—„.v. muziek. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.10
of t. 1 irla va vnnrl Grammofoonplaten voor de teenagers. 19.30 Ra
re Stately Mansions heelt vrijaagavona diokrant. 19.50 De aloude tijd, toespraak. 19.55
in de Koninklijke Schouwburg van Stock- Lichte orkestmuziek en solisten. 20.25 De liefde
Eugene O'Neills laatste toneelstuk „Mo-
van Natasja, hoorspel. 21.15 Zigeunermuziek (gr.).
21.30 Pianorecital: klessleke muziek. 22.00 Volk
en Staal, Parlementair commentaar. 22.15 Piano
recital: klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.4»
Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05
Muzikale vraagbaak 23.40 Lichte grammofoon
muziek. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte ochtend
klanken (gr.). (Om 7.35 Van de voorpagina, praat-
holm zijn wereldpremière beleefd. De uit
voering duurde vijf uur. Het publiek ap-
plaudiseerde zeer hartelijk na elk van de
acht taferelen, maar de critici van de
Stockholmse bladen waren minder en
thousiast.
Dagens Nyheter schrijft: „More Stately
Mansions" is bepaald geen meesterwerk
maar meer een enorme droom van een
groots meesterwerk"! Klanken <gr> tv
Het toneelstuk, dat vijf jaar geleden
ie). 8.00 Nieuws. 8.18 Licht ensemble en zangso-
tussen O'Neills papieren in de bibliotheek iist. 8.35 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymna-
van dp Va lp Universiteit werd aange- stiek voor de vrouw. 9.10 Klassieke grammofoon
van de Yale universiteit weiu aa ge muziek VPRO: 1O0 Qp zoek naar eigen wegen,
troffen, is bewerkt door Kail Ragnar Lie- overdenking. vara: 10.20 Programma voor de
row, inspecient van
de Koninklijke vrouw. 11.20 Voordracht. 11.40 Moderne kamer-
Stately Mansions" is een vervolg op O'
Neilss „A touch of the poet" dat in 1957
zijn première te Stockholm beleefd heeft.
De beroemde Amerikaanse danseres
Martha Graham zal half december tot slot
een Europese tournee met haar groep en
een speciaal voor deze toernee gevormd
orkest drie voorstellingen in Nederland
geven. Het gezelschap, bestaande uit 20
danseressen en dansers, een dirigent en 25
musici, een zangeres en een zanger, ad
ministratief en technisch personeel,
totaal 57 personen, zal achter®e"V(il|ar-
optreden in de Stadsschouwburg te Haar
lem op donderdag 13 december, m de
Koninklijke Schouwburg te Den Haag op
vrijdag 14 december en in de Stadsschouw
burg te Heerlen op zondag 16 december.
g - =- Nederland worden
De voorstellingen in
derlands Centrum van
Theater'Instituut onder auspiciën van het
werking met het „International Cultural
Program of the U.S.A.
Het zelfportret van Rembrandt dat voor
3 6 miljoen mark aangekocht is door het
museum in Stuttgart en waarvan later
beweerd werd dat het een vervalsing
was, is authentiek gebleken.
H. Storz, minister van Onderwijs van
de staat Baden-Württemberg, heeft tij
dens een persconferentie meegedeeld, dat
het bewijs voor de echtheid geleverd
werd in een grondig laboratoriumonder
zoek van het doek door prof. Coremans
in Brussel. Vier andere deskundigen, on
der wie prof. Jacob Rosenberg van de
Harvard University en dr. Frits Lugt uit
Parijs hebben ook verklaard dat de Rem
brandt echt is, aldus Storz. Het doek
werd naar Brussel gestuurd nadat een
kunstkenner uit München, Martin Por-
kay, in februari verklaard had dat het
een 50 jaar oude kopie was van het ori
gineel. Een Spaanse deskundige had later
hetzelfde verklaard in een dagbladartikel,
tistieke en financiële inspanning aan de
opvoering besteed, lang niet onbeloond ge
bleven. Het enigzins gekunstelde verhaal
tje met de wat onwezenlijke humor van
P. G. Wodehouse was door de vertaler
van-de-liedjes Harry Geelen voorzien van
modern klinkende, vernuftig rijmende tek
sten vol trouvailles, die hoe gebrekkig ze
soms ook overkwamen, een vreugde wa
ren voor het oor, terwijl ook het oog niets
te kort kwam door de verrukkelijke
„roaring-twenties",kostuums van IJsbrant
van Wijngaarden. De massale bewegings
scènes op choreografie van Roland Vuil-
lier zorgden telkens voor opwindende hoog
tepunten; hij was er zelfs in geslaagd met
houterige studenten van 1962 een zeer ac
ceptabel charlestonballet te verwezenlij
ken. De decors waren een beetje in de
ijzeren buizen constructie blijven steken
en daarom niet zo fraai, maar zij maak
ten de diverse scènewisselingen wel snel
en handig mogelijk. In hoge mate prij
zenswaardig was de regie van Gerben
Hellinga die geen geringe prestatie
er kennelijk behoorlijk de wind onder had
gehad; men kon hoogstens stellen dat hij
zo nu en dan een zekere overmaat van
vondstjes aan de dag legde waarmee wel
zijn enthousiasme van jong regisseur,
maar niet de handeling op het toneel ge
diend was.
DE GROOTSTE LOF komt o.i. echter
toe aan Han Reiziger, die met zijn orkest
je de moeilijke partituren van Porter moe
dig de zaal in blies, maar bovendien een
atletische prestatie van de eerste orde
leverde door zich de armen bijna uit het
lid te zwaaien bij zijn (bijna steeds suc
cesrijke) pogingen om de gebeurtenissen
op het toneel en in de bak synchroon te
doen verlopen.
In de meeste rollen werden alleraardig
ste acteursprestaties geleverd, waarbij
speciale vermelding verdienen Pim Fes-
ger, Jeroen van Loghem en Pieter Schoo-
neboom. Het moet voor de vele medewer
kers teleurstellend zijn al deze moeite
maar door één enkele voorstelling beloond
te hebben gezien.
Schouwburg te Stockholm. Volgens de oor-
spronkelijke versie zou de uitvoering mm- jand_ en tuinbouw. 12.33 Actualiteiten of gram
stens 8 tot 10 uur hebben geduurd. „More mofoonmuziek. 12.3S Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15
Voor de middenstand, praatje. 13.20 Promenade
orkest. 13.45 Wikken en wegen, lezing. 14.00 Sa
lonorkest en zangsolist. 14.30 Voor de jeugd. 15.15
Pianorecital: moderne muziek. 15.45 Archeologie
in Israel, lezing (2). 16.00 Zestig minuten voor
boven de zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Streek-
uitzending. 17 35 Pianoduo: lichte muziek. 17.50
Militair commentaar. 18.00 Nieuws en commen
taar. 18.20 Actualiteiten 18.30 Jazzmuziek. 18.05
Openbaar kunstbezit. 19.00 Parlementair over
zicht. 19.15 Regeringsuitzending: Streekbevolking
in beweging tussen Maas en Merwe, gesprek met
de heer J. Slot, burgemeester van Eethen, voor
zitter van de stichting streekorgaan Land van
Heusden en Altena. en de heer H. D W. Boven,
dir.-secretaris van deze stichting. 19.30 Maliën
kolder, hoorspel. 20.00 Nieuws. 20.05 Melodieën-
Expres. 20.30 Je neemt er wat van mee hobby
quiz. 21.20 Instrumentaal sextet. 21.50 Marimba.
22 30 Nieuws. Aansluitend: VARA-speelgoedactie.
22.40 Concertgebouworkest en solisten: klassieke
en moderne muziek. 23.55—24.00 Nieuws.
i BRUSSEL. 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbe-
I richt 12.35 Landbouwkroniek. 12.42 Orgelrecital.
12.50 Beursberichten. 13 00 Nieuws. 13.15 Kamer
muziek 14 00 Schoolradio. 15.45 Gevarieerde mu
ziek. 16 00 Beursberichten. 16.06 Voor de zieken.
17.00 Nieuws. 17.15 Zangrecital. 17.45 Franse les.
j 18.00 Gevarieerde muziek. 18.18 Paardesportbe-
richten. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokro
niek. 19.00 Nieuws. 19.40 in en om de opera. 20.no
Gevarieerde muziek. 20.30 Voor de jeugd. 21.00
Greenwillow, musical. 22.00 Nieuws. 22.15 Volks-
dansen en -zangen. 22.35 De zeven kunsten. 22.55
Nieuws. 23.00—23.15 Voor de zeelleden.
De wereldberoemde violist Wolfgang
Schneiderhan zal in het N.Ph.O.-con
cert op dinsdag 13 november aanstaan
de de wegens ziekte verhinderde
Johanna Martzy vervangen. Schneider
han zal volgens programma het viool
concert van Beethoven vertolken.
Wolfgang Schneiderhan werd in 1915
te Wenen geboren. Als vijfjarige trad
hij reeds voor het eerst in het open
baar op. De professoren Sevgik en
Winkeler namen de artistieke vorming
van de jongen op zich. Schneiderhan
maakte zijn eerste tournee door Euro
pa op elfjarige leeftijd. Op 23-jarige
leeftijd werd hij professor aan de
Musikhochschule te Wenen, waar hij
tot 1950 werkzaam was. In 1948 nam
Schneiderhan de meesterklasse van
het Conservatorium van Luzern over,
als opvolger van Flesch en Kulen-
kampff. Schneiderhan maakt elk jaar
een uitgebreide tournee door Europa
en landen buiten Europa, zoals Noord-
Amerika, Canada etc. Tevens is
Schneiderhan vaste gast bij de belang
rijke muziekfestivals van Salzburg,
Luzern en Edinburgh.
Advertentie
VOOR ZATERDAG
VARA: 15.00 Practische wenken voor de voor-
I bereiding van een reis. 15.25 Stan Laurel en Oli
ver Hardy als lijfwacht, korte film. 15.35 Van
hout tot textiel, reportage. 16.05 Interpol calling
- Mr. George, TV-film. 16.30 Tussen de oorlogen,
documentair programma. 16.50 Casper de goede
geest, Harvey-tekenfilm. 17.00—17.30 Voor de kin
deren. 19.30 Vrije nieuwsgaring - Sidney doet 't!,
TV-film NTS- 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Ach
ter het nieuws. 22.35 Professor Witkiel, muzikale
comedie. 21.50 Paul Morgans lotgevallen - film-
produktie, TV-film. 22.15—22.45 Wereldwijs, wed-
I strijd.
VOOR ZONDAG
IKOR: 17.00—18.00 Uw Woord is mij een lamp
I voor mijn voet, bijzondere kerkdienst t.g.v. het
10-jarig bestaan van het vormingscentrum De
Klencke. NTS: 19.30 Weekjournaal. 20.00 Sport in
beeld. KRO: 20.30 Vaticanum ÏI: nieuws rond het
Tweede Vaticaanse Concilie. 20.40 Stadhuis op
stelten, TV-spel (deel 2). 21.00 De Flintstones, te
kenfilm 21.25 Kunstmaandorkest: klassieke mu
ziek. 22.00 De grenzen van het leven, documen-
I tair programma (deel 2) 22.40—22.50 Epiloog.
VOOR MAANDAG
NTS: 19.30 Huckleberry Hound, film. 20.00
I Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van
de Pacifistisch-Socialistische Partij. 20.30 The
days of Whiskey Gap. film over de Canadese
bereden politie. 21.0022.40 Een roekeloos avon
tuur, speelfilm.