HOOFDPIJN ASPRO N.T.S. en omroeporganisaties: .Memorie over reclame-t.v. mist werkelijkheidszin" TOCHT NAAR HET DUISTER" TONEEL IN Stichting Nederlandse Pantomime bestaat tien jaar f DE PROGRAMMA'S U tfent fit/ Sonneveld-show van een uur op Sinterklaasavond Unesco-kunstpockets I mm i ysffiag* AVRO-televisieforum over het Luikse proces Haarlems laatste kunstaanwinsten thans in de Vïshal geëxposeerd 2 'ASPRO'5 Een prachtige voorstelling 2 I DAG 13 NOVEMBER 1962 neem 'ASPRO' 'Aspro' bevat alles om u snel van uw pijn af te helpen. Veilig en verantwoord. Neem NKHHN MIJZKN C.I.S.-tentoonstelling in Lorentzlyceum De Haagse Comedie viert vijftienjarig bestaan 11' 11 Skikampioen Sailer thans acteur Haarlems Humanistisch Toneel met „De heilige vlam" elevisiet)rn%ramma ÉËlfe m; De radio geeft woensdag DE TENTOONSTELLING in de Vishal Het lange dorp" van Herman Kruyder van een keuze uit Haarlems moderne (Bennebroek 19231927). kunstbezit is aangevuld met de drie laat- „,„„,„„,5 nmr,PW Pnriin van ste belangrijke aanwinsten: twee sehilde- ZADKINE S „De rijen van Kruyder en een beeld van Zad- de akkerboiAv en van x hp Haar' kine. Wie enigszins vertrouwd werd met past wel in het totaalbeeld van de het aspect van deze expositie zullen de lemse verzameling. Voor mij is het van Kruydcrs misschien niet eens zo zeer als een geest van de mij iets nieuws opvallen. Mij gebeurde dat werken op de laatste Zadk ne-tentoonstel althans en ik zie hierin een bevestiging j ^g e dTe^doorde eenvoud »-« van het „eigen gezicht" van de Haarlem- langrijk aeei aoor ae eenvuj se collectie van moderne kunst. Hopelijk is men daar voorzichtig mee en tracht men dat te bewaren. Misschien zijn beide schilderijen niet tot de belangrijkste Kruyders te rekenen; zij zijn echter altijd museumwaardig. De grootheid van Kruy ders oeuvre is tóch door maar weinig van zijn Nederlandse tijdgenoten geëvenaard. Ik geloof een voorkeur te hebben voor Kruyders „Bosbloemen", dat me iets rij per lijkt dan zijn „Het lange dorp". Maar beide schilderijen zijn een interessante en fraaie aanvulling van het beeld, dat de Haarlemse .collectie van Kruyder kon ge ven. Beide werken zijn gelijst in een een voudig lichtgrijs geschilderd houten band je. Ik meen dat het aspect van beide wer ken kan winnen bij een wat rijkere om lijsting, gezien ook de wijze waarop het op deze tentoonstelling aangrenzende schilderij verzorgd werd. Het zwart in beide werken blijft door de vuilwitte om randing wat dof en zal als kleur meer be tekenis krijgen bij een meer overwogen afgrenzing. Advertentie Italiaanse opera. De zangeressen en zangers van de Italiaanse operagezelschap pen hebben besloten in staking te gaan, enzij het aantal" buitenlanders in hun ge- -deren 'drastisch ingekrompen wordt. Gasten bij Nederlandse Opera. In de cmende voorstellingen door de Neder- -:idse Opera van Verdi's „La Forza del '-stino" (Amsterdam 16 en 22, Rotterdam 1 en Den Haag 27 november), onder lei- 'ng van de dirigent Alberto Erede, zullen r™ treden Joao Gibin 7- die geregeld gast allen vervult bij de grote operagezel- chappen in Europa en Amerika als Don Alvaro en Fritz Ollendorf, van de - rera Dusseldorp, als Melitone. van het blok. Maar ook toont het de bezwaren die ik tegen Zadkine's kunst moest aanvoeren bij mijn bespreking van die Arnhemse expositie. Zadkine's plastiek heeft voor mij vaak iets van een tekening, die in verschillende richtingen gebogen werd en lijkt me in oorsprong niet altijd direct plastisch gezien. Men bekijke maar hoe Zadkine de armen van zijn figuur vormde en men constatere wat er over blijft van verschillende vormen als men rond deze figuur draait. De eenvoudige blokvorm is overigens die van een uit hout gehakt beeld en minder die welke we vanuit het gebruikte materiaal zouden denken. BIJ HET STREVEN naar die blokvorm gaf de beeldhouwer het geheel een recht hoekig horizontale doorsnede. Een men senlichaam valt daarin te passen. Maai bij het benadrukken van die rechthoekige accenten verlopen niet alle lijnen even fraai. Beslist lelijk vind ik het verloop van voorkant van knieën in scheenbeen en aan de achterzijde der benen hinderen mij enige even te lang doorlopende lijnen, waardoor ik weer op die verborgen teke ning terugkom. Want hier is het mij of het betekende papier een nadrukkelijke vouw verkreeg, hetgeen iets kartonachtigs aan de vorm meegaf. Ook de schenen ge Enige jaren geleden heeft het hoofdbe stuur van de „Conference of International ly-minded Schools" in samenwerking met de „Fondation Nationale des Bourses Zel- lidja", gevestigd te Parijs, een stelsel van reis- en studiebeurzen ontwikkeld vpor leerlingen van de bij de C.I.S. aangeslo ten scholen. Het C.I.S.-Zellidja-beurzenstelsel heeft tot doel de gelegenheid te scheppen dat leerlingen door een studiereis, zichzelf, wat karakter en geest betreft, op de proef kunnen stellen. Sinds 1958 zijn er zes beur zen aan leerlingen van Haarlemse scholen vorstrekt De C.I.S.-afdeling Haarlem houdt vanaf vandaag, dinsdag 13 november in het Lo rentzlyceum, Santpoorterplein 28, een kleine tentoonstelling van reisverslagen van diegenen, die in de afgelopen jaren een b^urs wisten te bemachtigen. De ope ning van de tentoonstelling vanavond te 19.30 u. wordt verricht door de wethouder van onderwijs en kunstzaken de heer D. J. A. Geluk. Tevens zal aanwezig zijn Hetty Blok. Onder haar artistieke leiding stond in 1960 het door de C.I.S.-afdeling Haarlem georganiseerde „Festival of the Arts". Tijdens dit festival werd een filmpje vervaardigd, dat op deze tentoonstelling zal worden vertoond. Op Sinterklaasavond 5 december presen teert de K.R.O. de televisiekijkers de show „Doe 'ns wat, meneer Sonneveld", waarbij het beeldscherm zestig minuten is gereserveerd voor Wim Sonneveld. De ze show komt uit het gebouw Treslong in Hillegom, waar een amusementsorkest o.l.v. Dolf van der Linden voor de bege leiding zorgt en koor en ballet Wim Sonne- veld's show zullen aanvullen met zang en dans. De K.R.O. laat deze show regisse ren door de Amerikaanse televisie- en filmregisseur Jason Lindsey. ven mij die indruk trouwens. Als dit beeld naar rrujri smaak dan wel in onze collec tie past dan komt dat toch ook wel doordat het als object in het geheel niet zal storen. De lichte en toch even warmkoperen glans doet misschien wel aangenaam aan in een door deze collectie bepaald inte rieur, zoals Zadkine's gouden hert het al tijd wel plezierig deed in het Amsterdam se Stedelijk Museum. Enige beduchtheid tegenover Zadkine's huidige populariteit lijkt me echter wel op zijn plaats bij een aankoopbeleid van een gemeente, die nu ook weer niet over zulke ruime middelen beschikt als andere grote steden. Bob Buys Linasey heeft in Amerika bekendheid gekregen door zijn regie van de Betty Hutton shows. Naast film- en televisie- is hij tevens toneelregisseur en choreograaf. Op 24 november komt hij naar Nederland om met produktieleider Gerard Michon en Wim Sonneveld de eerste repetities te re gelen. Wim Sonneveld heeft voor dezC te levisie-uitzending twee liedjes geschreven, die op Sinterklaasavond in première zul len gaan en nog diezelfde week op de grammofoonplaat zullen worden uitge bracht. BIJ J. M. MEULENHOFF te Amster dam, samenwerkende hiervoor met de Unesco, verscheen een reeks Unesco- kunstpockets. Juan Ainaud behandelde de „Romaanse schilderkunst" in Spanje, Christiane Desroches-Noblecourt de „Graf- en Tempelschilderingën in Egypte", Vic tor Lasareff „Vroege Russische ikonen" en Basil Gray „Perzische miniaturen in Iran". Het laatste boekje sluit mooi aan op de tentoonstelling van Perzische kunst in het Haagse Gemeentemuseum. Dat over de Russische ikomen doet ons een expositie in het Utrechts Centraal Museum herinneren. Het minst bekend onder een groot publiek is wel die Spaanse Romaan se schilderkunst. Veel daarvan ontstond in Catalonië; ook in het Franse deel, dat we kennen als de Roussillon. Catalonië wordt door de Nederlanders nog veel be zocht en voor wie meer wil dan alleen in de zon aan zee zitten heeft Ainauds tekst wel enige zin ook op reis. Wie via Perthus naar Spanje gaat komt voorbij de St. Martin de Fenouilar en l'Ecluse, waarvan in de tekst de namen in het Spaans (vermeld worden. De aantrekkelijkste inleiding vond ik die van Christiane Desroches-Noblecourt, die zich blijkbaar het meest bewust was, dat zij een iekenpubliek diende fe interesseren. Gray geeft veel beschrijving van de re- produkties. Die zijn inderdaad wel wat klein, maar ik geloof dat zijn uitvoerig vermelden van wat er op die Perzische miniaturen voorkomt ons toch niet veel verder helpt. De kleurreproducties zullen ons echter zeker nieuwsgierig kunnen ma ken naar originele miniaturen. Met mijn herinneringen pan de Utrechtse ikonenten- toonstelling vielen mij de reproducties van het dit onderwerp behandelende boekje niet tegen. De reproducties van de schil deringen uit Egypte en Spanje kan ik moeilijk op kwaliteit schatten, maar gezien mijn ervaringen met die in de andere boekes dacht ik er vertrouwen in te mogen hebben. Hoe dan ook. deze kunstpockets zien er zeer smakelijk uit en acht. ik ze, in tegenstelling tot wel andere door mij besproken kunstpockets, een aanbeveling waard. Bob Buys De Haagse Comedie is opgericht in 1947 en bestaat dus thans vijftien jaar. Aan deze langdurige bespeling van de Ko ninklijke Schouwburg te Den Haag door eenzelfde gezelschap zal niet zonder meer worden voorbijgegaan. Het bestuur van de Haagse Kunststichting heeft in overleg met de directeur Paul Steenbergen beslo ten dit vijftienjarig bestaan op 1 januari 1963 te herdenken, in bescheiden vorm. Op die datum zal Venus Bespied" van Christopher Fry worden opgevoerd, omdat de Haagse voorstelling van dit stuk (op 10 maart 1951, de continentale première) als een der beste wordt beschouwd. Te vens wordt met deze opvoering beoogd hommage te bewijzen aan Cees Laseur, de man die samen met de tegenwoordige directeur zo lang de Haagse Comedie heeft geleid, en die destijds van „Venus Be spied" de regie voerde. Het stichtingsbe stuur heeft opdracht gegeven tot het sa menstellen van een boek, dat een over zicht geeft van de werkzaamheden van de Haagse Comedie in deze vijftien jaar. „DE VOORSTELLEN der regering vervat in de Memorie van Antwoord op de Nota inzake Reclametelevisie zijn in strijd met een juiste rechtsbedeling. Zij bemoeilijken een verantwoorde verdere ontwikkeling van de televisie en zijn gespeend van werkelijkheidszin. Zij zullen het kijkende publiek niet dienen maar schaden". Dit is het oordeel van de besturen van de Nederlandse Televisie Stichting en de omroeporganisaties over de voorstellen der betrokken staats secretarissen. Toen Toni Sailer in Cortina interna tionaal skikampioen was geworden, kreeg hij van de gemeente Kitzbühel een stukje grond; de bouw van het pen sion bekostigde hij zelf, maar de ex ploitatie is geheel in handen van zijn familie. Want Sailer, die in Cortina be slag legde op zeven gouden medailles, heeft de skisport vrijwel vaarwel ge zegd. Eerst trad hij op in sportfilms. Tijdens die filmopnamen kreeg hij ech ter een diepe voorkeur voor het'toneel spel en wilde hij acteur worden. Hij studeerde drie jaar bij Else Bonger in Berlijn. De minste moeilijkheden had I hij met het beheersen en het bewegen van zijn lichaam; grote moeilijkheden -varen er met de spraaktechniek, want als echte Tiroler sprak hij het zware, t gutturale dialect, maar ook dat is hij teboven gekomen, zodat men niet eens 1 meer hoort dat hij een Oostenrijker is. En nu staat hij op het toneel en treedt I op als Biff in „De dood van een han delsreiziger" in het stedelijk theater i -an Luzern. De toneelcritiek in Zwit serland en Oostenrijk is vol waardering over zijn prestatie. Zijn stem is naelo- dieus en zijn bewegingen zijn natuurlijk m ongedwongen. Alleen kan er nog iets verbeterd worden aan de uitdiukking van zijn gelaat. Zijn regisseur is echter -0 tevreden met zijn acteren, dat hij Bailer een nieuwe rol aan hetzelfde jeater heeft aangeboden, namelijk "et blijspel „Wolken zijn er overal" van F. Hugh Herbert. Simon Koster DE OPVOERING van Eugene O'Neillsde toneelliefhebbers zouden een onver- auto'oiografisch drama „Tocht naar het geeflijke fout maken als de Stadsschouw- duister" (,.A long day s journey into burg dan niet tot de laatste plaats zou zijn night") door de Haagse Comedie is twee bezet dagen na de landelijke première al naar Haarlem gekomen. Hoe plezierig dat ook is uit het oogpunt van kunst-actualiteit, het was in dit geval misschien wat dl te spoedig, want daardoor had de faam van deze zeer bijzondere voorstelling zich nog niet voldoende onder het publiek ver spreid, zodat de schouwburg, hoewel goed bezet, toch lang niet uitverkocht was. Dat was heel jammer, niet alleen voor de spe lers, die een stampvolle zaal meer dan verdiend hadden, maar ook voor de toreaWefhebbars die deze prachtige voor stelling hebben gemist. „TEN AANZIEN van het in de Memo rie van Antwoord vervatte voorstel, dat door de staatssecretaris van O. K. en W. als „een wezenlijk nieuw voorstel" werd gekenschetst, heeft nimmer enig overleg met de besturen van de N.T.S. en de om roepverenigingen plaats gevonden. Even min hebben de staatssecretarissen aan de N.T.S. medegedeeld, dat zij zich met de door de N.T.S. verstrekte prognose ten aanzien van de financiering van het twee de programma niet konden verenigen. De besturen van de N.T.S. en de omroepor ganisaties betreuren het volledig gebrek aan overleg over deze punten. Zij betreu ren evenzeer, dat hun geen inzage is ge geven in de Memorie van Antwoord en zij slechts mondeling door de staatssecreta rissen van de inhoud op de hoogte zijn gesteld. Deze informaties geven de N.T.S. en de omroeporganisaties echter voldoen de aanleiding om reeds nu hun mening uit te spreken over de gedane voorstel len. IN DE MEMORIE van Antwoord is de gedachte' gehandhaafd zendtijd te geven aan een zogenaamde onafhankelijke com merciële televisiemaatschappij. De N.T.S. en de omroeporganisaties zijn voorstan ders van een zo ruim mogelijke vrijheid van meningsuiting. De nog steeds beperk te zendmogelijkheden maken het echter noodzakelijk tot een verdeling van de be schikbare zendtijd te komen volgens vas te wettelijke normen. Daarbij mag nietwillekeurig worden gehandeld, maar dienen objectieve, voor iedereen gelijke maatstaven in acht te worden genomen. De staatssecretarissen echter scheppen een systeem van rechts ongelijkheid, dat principieel onaanvaard baar is en er bovendien toe leidt, dat ieder der grote geestelijke, maatschappe lijke en culturele stromingen in ons volk een geringere vrijheid van meningsuiting krijgt dan een toevallige groep van parti culiere ondernemingen, wier doelstelling niet is gericht op de verzorging van tele visieprogramma's, maar die in de televi sie slechts hun economisch belang zien. Mede op grond van het bovenstaande achten de besturen van de N.T.S. en de omroeporganisaties dit in strijd met rede lijke democratische normen en een aan tasting van de rechtsgelijkheid. Bovendien verwijten zij de staatssecretarissen een onbegrijpelijk gebrek aan inzicht naar aanleiding van de passage in de memorie over technisch en artistiek personeel waaraan geen tekort zou behoeven te wor den gevreesd. De voorstellen van de staatssecretaris sen moeten leiden tot een situatie, waarbij alle tot het verzorgen van televisie-uitzen dingen gemachtigde instellingen (ook com merciële) voor een onuitvoerbare taak worden gesteld. Een ongebreidelde con Op vrijdagavond 23 november te 20 u. zal de toneelclub „Haarlems Humanis tisch Toneel" in de grote zaal van het Minerva Theater te Heemstede een op voering geven van „De heilige vlam" van Somerset Maugham onder regie van me vrouw J. van Kampenvan den Brink. GISTEREN ZIJN HET stuk en de op voering. naar aanleiding van de Haagse pre mière, in ons blad uitvoerig besproken; het is dus overbodig, er nogmaals een analy tische beschouwing aan te wijden. Ik wil daarom volstaan met te vermelden dat ook in Haarlem het publiek al gauw diep onder de indruk kwam van de meester lijke wijze waarop O'Neills aangrijpend spel van de haat-liefde tussen de leden van een gezin door de vier hoofdrolspe lers werd vertolkt. Vooral voor Ida Wasserman en Paul Steen bergen passen woorden van de eerbiedig- ste hulde, want beiden gaven zij creaties te zien van het allerhoogste niveau inge houden, sober, maar doordrongen van be grip voor de meelijwekkende karakters die zij vertolkten en. bij alle zuiverheid van gevoel, uitgebeeld met virtuoze beheersing van de middelen der toneelspeelkunst. Dit was spel van buitengewone allure, en het is op zichzelf al een groot compliment voor de twee jongere spelers, Eric van Ingen en Jules Croiset, te mogën vaststel len dat dezen zich bijna voortdurend wisten te handhaven op het zeer hoge niveau waarop de voorstelling door Ida Wasser man en Paul Steenbergen was gebracht. De toeschouwers hebben hun bewondering voor de opvoering (de geregisseerd was door Frans van der Lingen) aan het slot door langdurig applaus doen blijken, hoe wel het einde van het stuk van dien aard is dat menigeen waarschijnlijk liever stil, in ontroering, zou zijn weggegaan. Het is te hopen dat er spoedig een twee de voorstelling van „Tocht naar hét duis ter" in Haarlem zal worden gegeven. En Van 17 tot 23 november zal de Stichting Nederlandse Pantomime het 10-jarig be staan vieren. De belangstelling voor de minnekunst is in deze periode enorm toe genomen en dat is voor de stichting reden om het jubileum extra feestelijk te doen zijn. Het feest wordt gevierd met een spe ciale voorstelling in de studio van de Stichting aan de Nieuwe Zijds Voorburg wal 284-a in Amsterdam op 17 november. Er worden fragmenten uit oud en nieuw repertoire vertoond, alsmede enkele expe rimentele werken. De daarop volgende avonden zal de voorstelling worden her haald. De Stichting Nederlandse Pantomime, waarvan Jan Bronk directeur en solist is, begon destijds een voor Nederland vrijwel onbekende kunstvorm in het theater te in troduceren en daarnaast de expressie in beweging te ontwikkelen. Daartoe moesten mimespelers en leerkrachten worden op geleid en de belangstelling van het pu bliek worden gekweekt. Die belangstelling is voorts in belang rijke mate gewekt door het optreden van buitenlandse mimekunstenaars als Marcel Marceau. De Stichting, die wordt gesubsi dieerd door het ministerie van O. K. en W„ de provincie Noord-Holland en de ge meenten Amsterdam en Den Haag. heeft een gezelschap kunnen vormen, waarmee men voorstellingen geeft in het gehele land. De stichting heeft vier werkgebieden: het mimetheater, dat via voorstellingen de „taal der beweging" wil propageren; het pantomimetheater voor de jeugd „Carrou sel", dat de expressiemogelijkheden onder de jeugd wil uitbreiden; de Mimische Werkgemeenschap, die cursussen Organi seert voor onderwijs, jeugd- en vormings werk; en de mimeschool, die beroeps mimespelers opleidt. Tijdens de jubileumweek zijn er buiten de avondvoorstellingen nog allerlei activi teiten. Op 18 november is er een confe rentie van de Mimische Werkgemeen schap, waar sprekers uit de onderwijs- en jeugdvormingskringen problemen zullen bespreken, die in verband staan met de zelf-expressie van het kind. Voorts zullen diverse lessen, cursussen en instructieve voorstellingen door het publiek kunnen worden bijgewoond. VOOR DINSDAG NCRV: 19.30 Onderweg naar morgen rubriek gewijd aan nieuwe ontwikkelingen op het gebied vxan de wetenschap (2e uit zending). NTS: 20.00 Journaal. 20.20 Veertig jaar B.B.C., gesprek. NCRV; 20.30 Pas geperst: introductie van artiesten van de grammofoonplaat. NTS: 20 55 De recht' spraak, spel NCRV: 21.30 Ons gevange nisstelsel, forum. 22.10-22.20 Samenzang. VOOR WOENSDAG NCRV: 17.00 Voor de kinderen. NTS 17.35-17.45 Jeugdjournaal. NCRV: 19.30 Commentaar: kritisch bulletin. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 In AVRO's Televizier. 20.30 Literaire ont moetingen. NTS: 21.00 2e helft Feijenoord- Vasas. NTS: 21.45-22.30 Ronde Sinfonico: 'n kennismaking met de elf Nederlandse sym fonie-orkesten: deel 2: Het Frysk Orkest. .v. -* *.v -.v.v.:*.- - Een koor van vijfendertig Koreaanse weeskinderen maakt een tournee door Europa. Voordat het gisteren een uit voering gaf in het Concertgebouw in Amsterdam maakte het een wande ling door de hoofdstad. Op de Dam poseerden de kinderen voor onze fotograaf. currentiestrijd en een onaanvaardbare verlaging van het programmapeil zullen, vooral tot schade van de kijkers, het ge volg zijn. Dat de staatssecretarissen bo vendien nog de N.T.S. en de omroeporga nisaties enerzijds en een of meer com merciële televisiemaatschappijen ander zijds willen brengen tot een gedwongen samenwoning op één zender, toont al evenzeer een gebrek aan werkelijkheids zin. De N.T.S. en de omroeporganisaties her halen dat zij zich bereid en in staat achten tot de verzorging van een tweede televi sieprogramma, waarbij zij terwille van een evenwichtige en verantwoorde opbouw van zulk een programma een geleidelijke groei naar een tweede volwaardig pro gramma noodzakelijk achten. Daarbij is de mogelijkheid open, dat ook aan andere eventuele gegadigden zendtijd wordt ver leend, mits onder gelijke voorwaarden en volgens gelijke normen als voor de N.T.S. en de omroeporganisaties gelden. „Alleen dan is het mogelijk ook te komen tot een programmasamenwerking, die uit natio naal en cultureel oogpunt, gewenst is". In de rubriek „Commentaar" zal de AVRO .televisie-omroep woensdag een fo- umgesprek uitzenden naar aanleiding van de uitspraak in het Luikse proces. In ver band hiermee zal de medewerking van de heren mr. G. B. J. Hilterman, F. B. en Phi lippe la Chapelle jr. aan de rubriek „Com mentaar" deze woensdag vervallen. Het forumgesprek zal niet om 19.30 uur, maar om 22.00 uur worden uitgezonden. Het fo rum zal bestaan uit: de heer D. T. F. d'An- gremond, geestelijk raadsman van Het Humanistisch Verbond, prof. mr. Ch. J. Enschedé, hoogleraar in strafrecht en strafvordering aan de Stedelijke Univer siteit van Amsterdam; mevrouw Hella S. Haagse, schrijfster; dr. A. Klapwijk, arts voor revalidatie, geneesheer-directeur van de Johannastichting te Arnhem; prof. dr. C. van Ouwerkerk, moraaltheoloog aan het Groot-seminarie te Witt.em en prof. dr. R. Schippers, hoogleraar in de theologie aan de Vrije Universit.eti van Amsterdam. Als voorzitter van het forum zal optreden de heer Th. H. Joekes, wetenschappelijk medewerker van het libérale studiecen trum De Teldersstichting. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/ .s7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.25 Klassieke grammo- foonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstandeh. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Samenzang. 11.10 Recht zo die gaat, hoorspel. (Herh. v. donderdag 8 november jl.) 11.40 Neder landse lichte muziek (gr.). 12.10 Latijns- Amerikaans orkest. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht en semble. 12.53 Grammofoonmuziek, eventu eel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mari nierskapel der Koninklijke Marine. 13.45 Klassiek strijksextet (gr.). 14.30 Operette melodieën (gr.). 15.00 Jeugd-fanfare-orkest van het Stedelijk Muzieklyceum Zwolle. 15.30 Klassieke pianomuziek. 15.50 Bijbel vertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Vrije tijd wel besteed!. 17.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Muziek uit de derti ger jaren (gr.). 17.55 Het spektrum, le zingen. 18.10 Koorzang: klass. muziek. 18.30 18.10 Koorzang; klassieke muziek. 18.30 Radio Volksuniversiteit: Cybernetica, door Prof. Ir. Dr. J. L. van Soest. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Mededelingen of grammofoonmuziek. 19.15 Leger des Heils- kwartier (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Klassieke pianomuziek (gr.). 20.00 Lon- dens symfonie-orkest, koren en soliste: Mo derne muzfek (opn.) 21.35 Enkele hpofdlij- nen in de na-oorlogse onderwijsontwikke ling. lezing. 21.55 Metropole orkest. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 lichte grammofoonmuz. 23.5524.00 Nws. HILVERSUM II 298 m. 1007 kc/s 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Socialistisch Strijdlied. 7.23 Lich te ochtendklanken (gr.) (Om 7.35 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnas tiek voor de vrouw. 9.10 Kookpraatje. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.40 School radio. VPRO: 10.00 Inzicht en uitzicht:Een blik in de ruimte van bovenaf, lezing- 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Radio-Volksuniversiteit: Het Bureau Européen de l'Education Populaire door G. H. L. Schouten. 11.30 Walsorkest. 12.00 Voor het platteland. 12.05 Lichte grammafoonmuziek (12.30-12.33 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw). 13.00 Nieuws. 13.15 Orgelspel en zangsolist. 13.45 Gespro ken portret. 14.00 Radio-kamerorkest: klas sieke en moderne muziek. 14.45 Pianomu ziek. 15.00 Toezicht op bejaardenoorden, toespraak. 15.10 Voor de jeugd. 17.00 Lich te grammofoonmuziek. 17.30 Tentoonstel lingsagenda. 17.35 Licht instrumentaal trio. 17.50 Regeringsuitzênding: Geven en ne men' Tips voor weggebruikers. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Actualitei ten. 18.30 Licht ensemble. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Joods programma. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Grand-Gala-orkest. 20.35 De Fuif, hoorspel. 21.50 Voetbalreportage: laatste gedeelte Feyenoord - Vasas (Boedapest). 22.05 Lichte grammofoonmuziek. 22.20 Kaf en koren, wekelijkse notities. 22.30 Nieuws. 22.40 Hart op de tong: actuele problemen. 22.55 Radio-Filharmonisch orkest: moder ne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. Brussel 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Ka mermuziek. 14.00 Schoolradio, f

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 7