Integrale vertolking van Alphons
Diepenbrocks Elektra door N.Ph.O.
j
Comité van 47 dagbladen
contra reclame-t.v.-nota
R
E
M El
WIENER
EISREVUE
Koffie K
R Thee
DE PROGRAMMA'S
De negen Muzen
Tweede Kamer akkoord
met subsidie
Van Gogh-Stichting
„Free as Air" stopgezet
Belangen van de dagbladpers zijn
vrijwel volkomen genegeerd
O, die nuchtere Nederlanders
ll
11
i n f*
rii/i
WOENSDAG 14 NOVEMBER 1962
Keiler Macdonald
ARISTON A
TELEVISIE
Nederlandse films
bekroond
„Veronica" breidt
zendtijd uit
7000 jaar Perzische Kunst
zondag gesloten
Grafiek van Cor de Wolff
in huize Bloemenheuvel
„Draag ons de reclame
exploitatie op"
s' 9 m i
MENSELIJKHEID
EN RECHT
nabeschouwingen
Eenzijdige voorlichting
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma
„Black Nativity" in
Rotterdam
HAARLEM had nog wat goed te maken
aan de Nederlandse componist Alphons
Diepenbrock, wiens honderdste verjaardag
van zijn geboortedag reeds verleden jaar
herdacht is. Op het derde dinsdagavond
concert van het Noordhollands Philharmo-
nisch Orkest, heeft Henri Arends met ëen
origineel programma „amende honorable"
gedaan, door het publiek te confronteren
met een bijna integrale uitvoering van
Diepenbrock's laatste compositie, name
lijk de muziek die hij schreef bij Bou-
tens' vertaling van „Electra" van Sopho
cles; en dan niet eens in de suitevorm,
die prof. Eduard Réeser er aan gegeven
heeft, teneinde de frappantste stukken uit
de partituur toegankelijk te maken voor
het concertleven maar quasi-toneelmatig,
althans met medewerking van drie solo
spreekstemmen en spreekkoor. Deze opzet
is te danken aan de Amsterdamse studen
ten die verleden jaar het verheven waag
stuk aandurfden, de „Electra" onderhan
den te nemen, en er Henri Arends voor
aanzochten, Diepenbrock's zwanenzang te
dirigeren. En nu vond Arends dezelfde
sprekende elementen bereid om het in
Haarlem nog eens over te doen, met zijn
eigen orkest. Wij danken e" in de eerste
plaats de kennisname aan met de vorm
zoals Diepenbrock die voor zijn werk ge
dacht heeft: ten nauwste verbonden met
de ritmisch-gesproken tekst. De leefbaar
heid van de combinatie is te gering om
op geregelde uitvoering aanspraak te ma
ken, wat in dit geval jammer is van de
rijke partituur, die ermee tot vergetelheid
gedoemd wordt. Zo gezien valt het te
prijzen dat prof. Reeser er een orkestsui
te uit samenstelde. Maar van meer bete
kenis acht ik het experiment zoals het
ons deze avond geboden werd, voorzover
het dan nog een experiment was.
Diepenbrock's vriend dr. J. C. Hol heeft
eens de geestige opmerking gemaakt, dat
onze componist, die steeds kon gelden als
een hymnische verheerlijker der geestelij
ke liefde en deswege „Fons amoris'
mocht heten, zijn artistiek levenswerk af
sloot met deze tragedie van haat en
wraak. Inderdaad, het gegeven van „Elec
tra" dreef hem tot fel-dramatische uiter
sten en schrille effecten. En toch werden
deze wellicht de sterkste passages uit de
partituur; de slotscène bijvoorbeeld. Ho
ren wij daarna de epiloog, dan proeven
wij, met de eerbied voor de Helleense
schoonheidvorm, de hymnische bezieling
van, de kunstenaar die een machtig Te
Deum laudamus kon uitjubelen. En ver
der is er licht en schaduw genoeg in het
werk om ook iets van de „Fons amoris'
uit op te vangen. Het komt mij zelfs voor
Advertentie
Zijlstraat 56 Telefoon 11828
dat dan de vlotvloeiende melodieënstroom
aan spanning even tekort schiet.
WAT DE uitvoering van de gesproken
partijen betreft, dient in overweging ge
nomen te worden, dat het, met het orkest
in de rug, bezwaarlijk is zich met nor
maal stemgebruik verstaanbaar of zelfs
maar hoorbaar te maken. In het theater
praat men over het orkest heen, daar is
de partituur op berekend. Margot Stroïnk
die de Electra-partij vertolkte, wist haar
tekst behoorlijk duidelijk te lanceren,
maar niet zonder haar stemgehalte ge
weld aan te doen. Overigens een nobele
prestatie. Wim Berger en Bernhard Prak-
ke trachtten het te redden zonder het ge
luid te forceren. Treffend waren de
spreekkoren, uitgevoerd door leden van
A.V.I.M.V. „Aédon", en, evenals de solo
partijen geïnstrueerd door Johanna Die
penbrock. Met ritmische precisie in V en
VII werd daar een sterk dynamisch ef
fect bereikt. Henri Arends bereikte met
zijn* materiaal wat het, op hoogspanning,
aan kleur en bewogenheid te bieden heeft.
En van zichzelf gaf hij de interpretatie
de kracht der overtuiging mee.
HET TWEEDE deel van de avond werd
gevuld met het optreden van de vermaar
de violist Wolfgang Schneiderhan, die ons
kwam leren dat het Concert van Beetho
ven nog lang niet doodgespeeld is, maar
dat er nog aspecten in zijn dié als bij ver
rassing kunnen ontdekt worden. Oppervlak
kig oordelende, zou men kunnen denken
aan overromantisering; maar dat heb ik
er nu juist niet in ervaren; wel een toe
spitsen van de nuances en een rust in het
tempo die de Florestan-melodie in het Lar
ghetto tot een aangrijpend-vergeestelijkt
moment maakt. Maar dit betekent niet er
meer in leggen dan er in zit, maar eruit
halen wat erin verborgen ligt. Bij dat al
les geen pose, maar een geraffineerde
virtuositeit, gesteund door een grote mu
zikaliteit. Een en al beheersing, geen en
kel geforceerde toon, maar innerlijk warm
en geladen. Een interpretatie die men als
volkomen eerlijk aanvaardt.
Wolfgang Schneiderhan brak met de
gewoonte, door niet de cadens van Joa
chim te spelen, maar gebruik te maken
van een eigen bewerking van de cadenzen
die Beethoven voor zijn eigen weinig-be
kend piano-arrangement van het concert
maakte. Piet de Waardt heeft het hier bij
de H.O.V. wel eens gespeeld. De grote ca
dens die Beethoven steeds met de karakte
ristieke vier paukenslagen laat vergezel
len, is zeer interessant, maar men mist
bij de overgang toch het fraaie logische
verloop van de overbekende Joachim-ca-
dens.
Voor de uiterste zorg waarmee Arends
het orkestspel aan de vertolking van de
solist wist te paren, is een extra compli
ment op zijn plaats. Want aan samenspel
hoorde men iets unieks.
Jos. de Klerk
c
Het wetsontwerp tot goedkeuring van de
in .juli gesloten overeenkomst tussen de
Staat der Nederlanden en de Vincent van
Goghstichting is door de Tweede Kamer
zonder hoofdelijke stemming aanvaard.
Van de zijde der Kamer sprak slechts
de voorzitter van de desbetreffende ka
mercommissie, dr. Tilanus (C.H.), die
evenals de staatssecretaris van zijn gro
te erkentelijkheid getuigde voor het roya
le gebaar van de familie Van Gogh, waar
door een unieke kunstverzameling voor ons
land behouden blijft.
Het gaat om een bedrag van 18,4
miljoen, waarmee de stichting door de
overheid zal worden gesubsidieerd. De
Staat brengt hier een financieel offer,
maar de familie Van Gogh getroost zich
een veel grotere opoffering omdat de ver
zameling bij verkoop in het buitenland een
veelvoud zou opbrengen van de genoem
de prijs waarvoor de familie Van Gogh
thans bereid is de kunstverzameling in
een stichting onder te brengen.
Twee Nederlandse films zijn óp het, zesde
„Golden Gate" Internationale Filmfestival
in de prijzen gevallen.
„Artis" van Bert Haanstra viel de hoog
ste prijs in de afdeling creatief-experimen-
tele films ten deel.
Polygoon kreeg de eerste prijs voor het
beste filmjournaal.
De commerciële Nederlandse zender ra
dio Veronica zal met ingang van 30 no
vember iedere vrijdag- en zaterdagavond
van 23 uur tot 1 uur een programma in de
ether brengen. De leiding van Veronica
heeft speciaal deze avonden en uren aan
•het begin van het vrij lange weekend
daarvoor uitgekozen.
De tentoonstelling „7000 jaar Perzische
kunst" in het gemeentemuseum in Den
Haag is reeds door meer dan 50.000 perso
nen bezocht. Zondagavond wordt de ex
positie gesloten.
Het „Comité tentoonstellingen Bloemen
heuvel" zal van 18 november tot en met
9 december een tentoonstelling houden van
de grafieken van Cor de Wolff in huize
Bloemenheuvel", Bloemendaalseweg 158
te Overveen. De tentoonstelling is dagelijks
geopend van 10 tot 17 uur en zondags van
14 tot 17 uur.
„De Georgiërs". Het optreden van het
Sovjet-Russisch staatsensemble „De Geor
giërs", dat op het, ogenblik voorstellingen
geeft in de Apoilohol te Amsterdam, zal
met vier dagen worden verlengd en zal
dus duren tot en met zondag 18 november.
Aanmoedigingsprijs. De Culturele
Raad voor Overijsel heeft besloten een
aanmoedigingsprijs in te stellen voor
beginnende auteurs, die op eniger
lei wijze nauw met de provincie zijn ver
bonden. Eenmaal in de twee jaar zal een
prijsvraag worden uitgeschreven voor een
litterair werk in proza en poëzie (geschre
ven in het Nederlands of in de streektaal)
dat nog niet eerder werd gepubliceerd. Ge
gadigden zullen bij publikatie worden op
geroepen. De prijs bedraagt f 500. Eenzelf
de bedrag zal worden gereserveerd om de
uit.gavg;.vgn het bekroonde werk mogelijk
te maken. Aan d'cf sectie litteratuur is de
uitwerking van hqt besluit opgedragen.
Picasso voor 81.000 dollar, Een onbe
kende verzamelaar heeft woensdag op een
veiling van impressionistische schilderijen
bij Sotheby 81.000 dollar betaald voor Pi
casso's ..Baadsters". Het bedrag van 680.000
dollar, dat deze veiling opbracht was wel
het hoogste van het seizoen, hoewel lang
geen record. De Picasso was ten verkoop
aangeboden door mevrouw HandsonDyer
uit Melbourne. Een andere Picasso bracht
70.000 dollar op en een studie van twee
prostituée's van Henri Toulouse-Lautrec
ging voor 65.000 dollar in andere handen
over.
Advertentie
Na vijf voorstellingen in het Rembrandt-
Theater te Utrecht heeft producer-dirigent
Joop Klein Essink besloten de voorstellin
gen van de musical „Free as air" te staken.
Oorspronkelijk zouden gedurende veertien
dagen zestien voorstellingen worden ge
geven. De zes weken die de tournee heeft
geduurd, hebben ruim een half miljoen
verlies gebracht. De heer Klein Essink
heeft de 80 medewerkenden verzekerd, dat
de tot 1 januari lopende verplichtingen
zoveel mogelijk zullen worden nagekomen.
HET COMITé dat namens de 47 dag
bladondernemingen (met gezamenlijk
meer dan 2.200.000 abonnees), een con
cessie voor de exploitatie van reclame
televisie heeft aangevraagd, verklaart
naar aanleiding van de Memorie van
Antwoord op de Nota Reclametelevisie
hoewel het deze memorie nog niet
diepgaand heeft kunnen bestuderen
het volgende:
„HET COMITé meent dat ook in deze
Memorie vrijwel geen rekening is gehou
den met de belangen van de dagbladen.
Er blijkt van geen ernstige poging, na
te gaan welke consequenties eventuele in
voering van commerciële televisie voor de
dagbladen zal hebben. Evenmin heeft er
sinds de Televisienota van 22 februari
1961 werd ingediend enig overleg piet
de 47 plaats gevonden. Wel schrijven de
staatssecretarissen dat regering en Ka
mer de belangen van de pers veilig moe
ten stellen, doch daarop wordt geen enke
le nadere toelichting of garantie gege
ven. SS
HET COMITé meent dat in de Memo
rie geen Oplossing vbor de. moeilijkheden
romdom- de commerciële televisie is ge
vonden. Enerzijds is de Memorie .niet
meer dan een verdediging van de televisie
nota. Een volslagen nieuw element in de
Memorie dat ook niet door de betrok
ken commissie uit de Tweede Kamer kon
worden behandeld is echter het aan
bod aan de omroepverenigingen, tien
uur zendtijd op het tweede net al of niet
commercieel te exploiteren
DE WAT betreft de positie van de pers
door de staatssecretarissen gemaakte ver
gelijkingen met het buitenland en ander
zijds de verwerping zonder argumen-
Advertentie
sra m
m H
tatie van door vele Kamerleden met
het buitenland gemaakte vergelijkingen
stellen het comité niet gerust ten aan
zien van de noodzakelijke garanties voor
de dagbladpers in ons land. die in de Me
morie van Antwoord ook niet nader zijn
omschreven. Te dezer zake verwijst het
comité naar hetgeen in het jaarverslag
1961 van de Vereniging „De Nederlandse
Dagbladpers" is opgemerkt, n.l. dat „ter
zake van verschillende voor de dagblad
pers uiterst belangrijke onderwerpen dooi
de overheid niet of nauwelijks met ge
rechtvaardigde verlangens van de bladen
rekening werd gehouden", waarbij ook het
onderwerp televisiereclame werd genoemd
HET COMITé wijst er nadrukkelijk op.
dat ook een relatieve achteruitgang in de
economische positie van de dagbladen de
mogelijkheden van de dagbladpers om
haar belangrijke taak te vervullen, ern
stig zal beperken.
Het spreekt vanzelf dat het, zoals de
staatssecretarissen in de oorspronkelijke no
ta hebben opgemerkt, noodzakelijk zal zijn
dat de tarieven van een eventuele tele
visiemaatschappij ook met het oog daarop
economisch verantwoord zullen moeten
zijn, doch dit op zichzelf geeft voor de
dagbladen totaal onvoldoende garanties,
Een aantasting van de in de Nederlandse
samenleving met haar sterk uiteenlopen
de, meningen ten ^overtuigingen essentiële
positie van d'ë 'dagbladpers. kan sléchts
worden voorkomen indien de dagbladon
dernemingen bij de eventuele exploitatie
van televisiereclame ten nauwste zullen
worden betrokken en in de resultaten daar
van op reële wijze zullen kunnen meede
len. De bladen beschikken hiertoe te
vens over de nodige deskundigheid.
Het comité meent dat de beste op
lossing bij eventuele invoering van re-
reclametclevisie in ons land zou kun
nen worden gevonden door de exploi
tatie van de reclame aan de dagbladen
over te laten en het verzorgen van de
programma's aan de. daarvoor meest in
aanmerking komende instanties op te
dragen. Op deze wjjzc zouden alle bij
dit probleem betrokkenen hun belan
gen verzekerd weten, ook het bedrijfs
leven, dat gebaat is bij deskundige ex
ploitatie van de reclame.
In Nederland is, zoals trouwens in ge
heel West-ÈurÓpa, intensief meegeleefd
meet het zogenoemde softenonproces
hoewel niet de fabrikanten van dat mid
del terecht stonden te Luik. De na het
vrijsprekend oordeel der jury verschenen
perscommentaren accentueren nog eens
extra de botsing welke er in zaken als de
ze optreedt tussen de menselijke drang
naar gerechtigheid en juridische maatsta
ven.
Het ALGEMEEN HANDELSBLAD vat
die tegenstelling als volgt samen: „Van
den beginne af was het duidelijk, dat in
dit uitzonderlijk geval, dat, niemand als
een juridisch precedent wilde beschouwen,
vonnissen vari minstens drie jaar onvoor
waardelijke gevangenisstraf (en andere
mogelijkheden bood de Belgische wet niet)
onrechtvaardig zouden zijn geweest. De
marteling van de betrokkenen en hun in
nerlijke tragedie is overigens reeds onver
gelijkbaar groter geweest dan welke ge
vangenisstraf ook zou kunnen zijn. En het
was vooral de achtergrond van de trage
die, waardoor men kon begrijpen dat het
rechtsgevoel niet bevredigd zou zijn bij
een veroordelend vonnis. Want de schuld
van de farmaceutische industrie en de na
latige Belgische overheid, de ernstige psy
chologische en medische fouten van enke
le artsen uit de kraamkliniek konden
niet over het hoofd worden gezien."
Intussen tonen maar weinigen zich erg
gelukkig met de formele kant van de jury
rechtspraak. Met name HET VRIJE
VOLK heeft zich beijverd aan het Luikse
vonnis een verderstrekkende geldigheid te
ontzeggen: „Bij schuldigverklaring zou de
jury in huik door het systeem van de
Belgische strafwet geen garantie hebben
gehad voor een zeer lage strafDat-kon we,l
eens van invloed zijn geweest op het tot
stand komen van deze vrijspraak. Uit
deze vrijspraak af te leiden, dat het do
den van misvormde pasgeborenen geoor
loofd zou zijn, achten wij misplaatst. Trou
wens tussen het in een bijzonder geval
niet strafbaar verklaren en het in het al
gemeen geoorloofd achten gaapt een wij
de kloof'.
TROUW komt tot, een absolute afwijzing
van de juryrechtspraak: „Een jury denkt
niet juridisch. De hele verdediging was in
gesteld op het sentiment van de juryle- i vrijheidstelling is, naar onze mening, juri
den. Zij werd nog verstrikt door de voort
durende interventies van het publiek dat
ook uit gevoelsoverwegingen vóór de ver
dachten was. Op die manier kan een jury
nooit goed functioneren. Deze gewone bur
gers uit de goede stad Luik moeten het
gevoel gehad hebben, dat zij gelyncht zou
den worden, als zij het schuldig zouden
hebben uitgesproken. Daarom konden zij
niet objectief oordelen."
Hetzelfde blad wijst het doden van de
medemens blijkbaar niet onder alle om
standigheden af: „Het gaat hier niet om
doden ter wille van de rechtsbescherming
hetgeen de overheid somtijds doet."
De FRIESE KOERIER behoorde tot de
genen die zich verbaasden over de straffe
houding welke sommige rooms-katholieke
woordvoerders innamen, vooral gezien de
„aarzeling van deze zelfde kerkelijke
hoofdwaardigheidsbekleders wanneer de
zaken veel duidelijker liggen, leder weet
dat de ononderbroken atoombomproeven
der grote mogendheden een fall out ver
oorzaken, die een rechtstreekse aanslag op
het ongeboren leven betekenen. Professor
Linus Pauling heeft het aantal kinderen
die alleen door de vorig jaar gehouden
Amerikaanse proeven verminkt ter we
reld zullen komen op minstens vijfduizend
geschat."
De VOLKSKRANT was evenmin erg ge
lukkig met de wijze waarop de Vaticaan
se omroep het Softenonproces benaderde:
„In dit koor van pleiters voor de handha.
'ving van het eenvoudigste recht willen we
dan niet eens tellen de uitspraak van Ra
dio Vaticana, die alweer wat overhaast
en voorbarig hard heeft gesproken, toen
het omriep dat „de verdenking van egoïs
me rijst als 'n moeder doodt" alsof het
een daad van toewijding ware". De straf
van de vijf verdachten is ook zonder de-
baar heeft die jury zich er niet aan ge
noeg geweest, maar hun onmiddellijke tn-
disch te duur betaald"
De NIEUWE ROTTERDAMSE COU
RANT wijst erop dat de Vaticaanse radio
de ongeschreven wet dat men hangende
een proces de rechters niet behoort te
beïnvloeden met voeten heeft getreden
„Radio-Vaticaan heeft zich met zijn theo
rieën in de Luikse rechtspraak willen
mengen op een wijze die als onbehoorlijk
geldt. Hij heeft, hangende het proces, een
m.ening ten beste gegeven die op dat ogen
blik aan de jury voorbehouden was. Blijk
baar heeft die jury zich er niet aange
stoord. Maar dat neemt niet weg, dat het
niet netjes was van Radio-Vaticaan, zich
er in dat stadium in te mengen (de Bel
gische pers heeft dat ook gedaan zij
het met een andere strekking maar Ra
dio-Vaticaan had beter moeten weten).
Het ALGEMEEN HANDELSBLAD gisp
te vooral de hardvochtigheid waarmee Ra
dio-Vaticaan oordeeld: „Wij menen dat
slechts zeer weinigen niet in staat zijn
deze dwaasheid van deze moeder te be
grijpen al is begrijpen nog iets anders
dan rechtvaardigen. Het is tragisch dat
die weinigen nu juist via' Radio Vaticana
spreken. Want zo zegt de Vaticaanse
boodschap ook een liefde die doodt ver
nietigt zichzelf; het is een liefde die op
drift is geraakt. Dit geldt niet het
minst voor de moeder-Kerk, wanneer zij
haar kind in nood onder het oog van de
gehele wereld stenigt zij het met woor
den.
Werkelijk mededogen spreekt meer uit
de passage welke de PROVINCIALE
ZEEUWSE COURANT aan deze waarlijk
beklagenswaardige beklaagden wijdt
„Wie zal zeggen welke visioenen de Luik
se moeder heeft gehad of nog heeft, juist
nu zij het middelpunt is van een theatra
le, emotioneel-gerichte juryrechtspraak?
Hoe de uitspraak van de twaalf gezwore
nen ook moge luiden, dit staat vast: haar
daad is niet meer weg te wissen. Onver
biddelijk zal haar dode kind haar metge
zei blijven in het verdere leven, een met
gezel uit het dal der ongeborenen. Daar
door en door de trieste staat, waarin zij
met haar familie is gekomen, roep zij
men kan het niet ontkennen meedogen
op
NAAR AANLEIDING van het erbarme
lijke televisie-weekend stelden wij de pijn
lijke .vraag, of Nederland wel de mensen
en de talenten heeft, nodig voor een twee
de nét. Nu dé strijd tussen de regering
en de NTS door de Memorie van Ant
woord van de Staatssecretarissen Scholten
en Gijzels weer fel geworden is, achten
wij het van groot belang, dat ons volk
zich terzake een mening kan vormen, die
niet is beïnvloed door de groepsbelangen
van de voor- en tegenstanders van com
merciële televisie. Via zijn parlementaire
vertegenwoordigers immers zal dit volk
moeten beslissen, hoe deze strijd afloopt.
Te meer daar het publiek, mét de strij
dende partijen, dreigt verward te raken
al die problemen van het „tweede en
derde net", is het de taak van de (on
afhankelijke) pers te blijven wijzen op de
feiten, die tol de vorming van een nuch
tere publieke opinie kunnen bijdragen.
Talent
Vandaar, dat wij hierboven gestelde
vraag herhalen. Dit betekent allereerst,
dat wij de mening, die de regering in
deze Memorie uitspreekt over „het talent'
niet zonder meer kunnen delen. Zij maakt
zich van dit belangrijke punt af met de
volgende opmerkingen: „De ondergeteken
den (de staatssecretarissen dus. Red.) de
len de mening van deze „leden (Kamer
leden) niet. dat het talent in Nederland
zo benauwend klein is als wel van be
paalde zijde wordt gesteld. Wanneer het
talent meer kansen krijgt en beter wordt
opgeleid en betaald, zal het zich zeker aan
dienen en ontwikkelen".
Wij zouden graag willen weten, waarop
de regering deze mening baseert. Naar
onze mening nergens op.
De vrees, dat ons volk niet zoveel t.a
lent kan opbrengen, wordt bevestigd door
de reactie op dit regeringsdocument, die
de NTS in het journaal van gisteren ken
baar maakte. IJaaruit bleek namelijk, dat
de omroepverenigingen (die over bijkans
alle televisie-talenten beschikken) beangst
zijn voor een massaal overlopen van me
dewerkers naar een nieuwe, commerciële
(en waarschijnlijk beter betalende) t.v.-
organisatie. Zulks is destijds in Engeland
ook gebeurd.
EN WAT de N.T.S. betreft, die over
het haar eventueel toegewezen tweede net
gedurende de eerste twee jaren 10 pro-
gramma-uren wil uitzenden, zouden wij
willen zeggen: „Heren, blijft nuchter. Die
voorzichtige start ten spijt".
Want het klinkt wel heel stoer, wanneer
de NTS-voorzitter stelt: „Waarom kan dat.
tweede net pas in de lente van 1964
starten, terwijl wij klaar staan voor een
indienststelling in de herfst van 1963'"
Maar wordt dat nu wel echt bewezen door
de huidige programma's? Getuigen die,
met hun veelheid van forums, met hun
doublures en redoublures, met het gemid
deld lage peil van hun amusementspro
gramma's nu van zoveel vakmanschap,
creativiteit en organisatie-vermogen? Wij
vindén" deNTS-mededeling. gedaan door
voorzitter Schüttenhelm. wel wat erg voor
barig. En de NTS heeft ook te kennen
gegeven dat het programma van het door
haar te verzorgen tweede net zoveel mo
gelijk van Nederlandse makelij dient te
zijn. „Zoveel mogelijk" is natuurlijk een
rekbaar begrip.
Daarom lijkt het ons nuttig, erop te wij
zen, dat de uitzendingen van het eerste,
huidige net reeds gemiddeld voor 25 per
cent bestaan uit films en tëlerecordings
van buitenlandse herkomst. Niemand kan
onzes inziens weten, hoe de programma';
van een eventuele commerciële t.v.-organi
satie zullen uitvallen. Het is alleen zeker
dat zij geheel los moeten staan van de re
clame-boodschappen. die alleen tijdens de
„natuurlijke onderbrekingen" uitgezonden
mogen worden.
GELET op het bovenstaande, durven wij
te stellen dat de om het tweede net strij
dende partijen ons doen denken aan twee
kinderen. Voorzover het de NTS betreft,
aan een kind dat, de fietskunst nauwelijks
machtig, al zeurt om een tweede rijwiel.
Voorzover het de commerciële t.v.-maat
schappij, „N.N." aangaat, aan een kind.
dat een rijwiel wil hebben, zonder bewe
zen te hebben dat het kan fietsen. Maar
laten wij trachten nuchtere Nederlanders
te blijven.
J. Damshuizer
Kort geleden heeft de pers terecht ge
protesteerd tegen het feit, dat generaal
De Gaulle de Franse radio en televisie
voor zijn propaganda gemonopoliseerd had
Een soortgelijke figuur toont ons' nu de
Nederlandse televisie, die gemonopoliseerd
Advertentie
IEDERE AVOND 8 UUR
tel. 020-796441
is door de tegenstanders van commerciële
.v. In het journaal van gisteravond werd
wel de reactie van de NTS op de Memorie
van Antwoord inzake de televisie voorge
lezen. Maar men had het kennelijk niet
wenselijk gevonden, ook een reactie door
te geven van de voorstanders van de com
merciële t.v., verenigd in de O.T.E.M.
Het toeval (of was' het geen toeval?)
wilde, dat Arie Kleywegt in het daarop
volgende NTS-interview met de directeur-
generaal van de 40-,jarige BBC die Ne
derlandse televisiestrijd ook aan de orde
stélde.
En (hoe kon het anders?) die BBC-of-
ficial deelde natuurlijk het standpunt van
NTS, dat het tweede Nederlandse net ge
geven moet worden aan de organisatie, die
al het eerste net verzorgt. De BBC heeft
tenslotte veel te veel last ondervonden van
de Britse commerciële t.v. Wij stellen
vast, dat wij geen tegenstanders zijn van
het actuele televisie-bestel. Maar wij stel
len ook vast, dat het nu tijd wordt, de
tegenstanders van de NTS ook eens het
woord te geven in een televisie-uitzending.
Dat zou niet alleen sportief zijn, maar
ook zeer nuttig voor een goede vorming
van de publieke opinie.
J. D.
DONDERDAG 15 NOVEMBER 1962.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 10.00
NCRV 11.00 KRO. 14400-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke ka
mermuziek (gr.). 7.30 Voor de jeugd. 7.45
Morgengebed en overweging. 8.00 Nws.
8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor
de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40
Schoolradio. NCRV: 10.00 NCRV-lied. 10.03
Klassieke grammofoonmuziek. 10.15 Mor
gendienst. 10.45 Psalmen voor koor (gr.).
KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Geeste
lijke liederen (opn.). 12.00 Middagklok
noodklok. 12.04 Lichte grammofoonmu
ziek. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.38 Zin
gende jeugd (gr.). 12.45 Actualiteiten. 13.00
Nieuws. 13.15 Paris et. ses vedettes: Pa-
rijse liedjes (gr.). 13.40 Wissewassen.
licht programma, (herh. v. zondag j.l.).
NCRV: 14.00 Promenade-orkest en solist.
14.45 De liefde van Natasja, hoorspel,
(herh. v. 12 november j.l.) 15.35 Licht or
kest met zangsolist. 16.00 Bijbeloverden
king. 16.20 Vocaal ensemble: klassieke mu
ziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 School-
zang. 17.40 Beursberichten. 17.45 Carmi-
na: instrumentale bewerkingen van liede
ren en dansen uit heden en verleden. 18.05
Lichte grammofoonmuziek. 18.15 Sportru-
briek. 18.30 Licht orkest. 18.50 Sociaal
perspectief, lezing. 19.00 Nieuws en weer-
praatje. 19.10 Vocaal ensemble (gr.). 19.30
Radiokrant. 19.50 Politieke lezing van de
Anti-Revolutionaire Partij. 20.00 Wij poet
sen de plaat. 20.20 Recht zo die gaat, hoor
spel (7). 20.50 Samen uit, samen thuis, ge
varieerd programma. 22.00 De organisten
maker: kerkorgelconcert. 22.30 Nieuws.
22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespre
king. 23.00 Te land. te water, in de lucht,
reportage van de Nationale Transportdag.
23.35 Het scheppend genie, lezing. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM n. 298 m. 1007 kc/s. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Ochtendvaria (gr.). VPRO:
7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Programma-overzicht. 8.20 Lichte gram
mofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de
vrouw. 9.15 Klassieke kamermuziek. 9.40
Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen
(gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Kook-
praatje. 11.15 Symfonische dansen (gr.).
11.45 Levenskunst, lezing. 12.00 Licht en
semble. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Zang en piano. 13.00
Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac
tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs
berichten. 13.30 Metropole-orkest. 14.00
Kamermuziek van Nederlandse componis
ten. 14.30 Voor de vrouw. 15.05 Lichte
grammofoonmuziek. 15.30 Voordracht.
15.50 Pianorecital: klassieke en moderne
muziek (opn.) 16.20 Grammofoonmuziek
voor de jeugd. 17.00 Voor de jeugd. 18.00
Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Pia
nospel: lichte muziek. 18.30 Sportpraatje.
18.35 Gesproken brief. 18.30 Licht instru
mentaal trio. 19.00 Carrousel, programma
dat alle kanten opgaat. 20.00 Nieuws. 20.05
Jubileumconcert Noordelijk Philharmo-
nisch orkest, en solist: klassieke en mo
derne muziek. In de pauze: In gesprek met
mr. F. Bordewijk. 22.00 Lichte orkestmu
ziek en zangsolisten. 22.15 Griekse lichte
muziek. 22.30 Nieuws en mededelingen.
22.40 Actualiteiten. 23.00 Sportactualiteiten
23.10 Nieuwe grammofoonplaten. 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL, 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lich
te muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Licht
orkest muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00
Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Fes
tival van Vlaanderen: Symfonieorkest met
koor en solisten: lichte orkest muziek en
koorzang. 15.30 Gevarieerde muziek. 16.00
Beursberichten. 16.06 Franse les. 16.21 Ge
varieerde muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor
de kinderen. 17.50 Orgelrecital. 18.18 Paar-
desportberichten. 18.20 Variétéorkest:
amusementsmuziek. 18.50 Radiokroniek.
19.00 Nieuws. 19.30 Kookpraatje. 19.40
Zangrecital. 19.50 Politieke lezing. 20.00
Chansons. 20.30 Symfonieorkest met koor
en solisten: klassieke muziek. 22.00 Nws.
22.15 Gevarieerde muziek. 22.55-23.00 Nws.
Op vrijdag 23 november zal in het Luxor
theater in Rotterdam een nachtvoorstelling
wórden gehouden van de „All Negro Gospel
musical" „Black Nativity", een stuk dat
maandenlang met veel succes is opgevoerd
in het Phoenix Theatre in Londen, aldus
de Rotterdamse kunststichting, die er in
is geslaagd voor dit bijzondere evenement
de enige voorstelling in Nederland
de originele New York cast te engageren,
De regie berust bij Winette Carroll. De
hoofdrollen worden gespeeld door Marion
Williams. Alex Bradford en Princess Ste
wart.
VOOR WOENSDAG
NCRV: 17.90 Voor de kinderen. NTS:
17.35-17.45 Jeugdjournaal. NCRV:' 19.30
Commentaar: kritisch bulletin. NTS: 20.00
Journaal en weeroverzicht. AVRO: 20.20
In AVRO's Televizier. 20.30 Literaire ont
moetingen. NTS: 21.00 2e helft Feijenoord-
Vasas. NTS: 21.45-22.30 Ronde Sinfonico: 'n
kennismaking met de elf Nederlandse sym
fonie-orkesten: deel 2: Het Frysk Orkest.
VOOR DONDERDAG
NCRV: 19.30 Hafen ohne Heimat, docu
mentaire film over Singapore. NTS: 20.00
Journaal. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Meis
jeskoor: oude en nieuwe liedjes. 20.55 De
Barretts van Wimpole Street, TV-spel.
22.40-22.50 Dagsluiting.