DDC De en Muzen Prijs der Nederlandse letteren voor 91-jarige Stijn Streuvels Kleding die u staat „De Appel" van Jack Gelber BE PROGRAMMA'S Charlie Byrd en Les Mc Cann in Amsterdam Li .Krabbels en kunst GRAMMOFOONPLATEN Het Frysk Orkest in Rondo Sinfonico Amerikaanse afrekening met het toneel Ontmoetingen DONDERDAG 15 NOVEMBER 1962 15 Koorkring Haarlem jubileert a.s. dinsdag nabeschouwingen Het Nationale Ballet treedt op in Haarlem Peter Sjarov regisseert in Rotterdam Aangeklaagd wegens het betalen van losgeld Hans van den Bergh P. Zwaanswijk ZATERDAG 17 NOVEMBER 2 UUR REPORTAGE OVER DE AANKOMST VAN SINT NICOLAAS IN AMSTERDAM. Veiling collectie Stols Damshuizer De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma A De Belgische minister van Cultuur, de heer R. van Elslande te Brussel en de Nederlandse staatssecretaris van Onderwijs. Kunsten en Wetenschappen mr, Y. Schol ten hebben, overeenkomstig het advies van de jury, besloten de Prijs der Nederlandse Letteren 1962 toe te kennen aan de 91-jarige Stjjn Streuvels te Ingoyghem (België) voor zjjn gehele letterkundige werk. De prijs zal in december worden uitgereikt bij ge legenheid van de twaalfde algemene Conferentie der Nederlandse Letteren in Den Haag. De jury bestond uit: Achilles Mussche, voorzitter, prof. dr. Jos Aerts (Albert Westerling), Ad den Besten, Clement Bittremieux, prof. dr. N. A. Donkersloot, dr. G. P. M. Knuvelder, leden, K. Jonckheere en H. J. Michael, secretarissen. STIJN STREUVELS pseudoniem van Franciscus Petrus Maria Lateur werd 3 oktober 1871 in Heule in West-Vlaande- ren in een eenvoudig bakkersgezin gebo ren. Hij koos aanvankelijk het beroep van zijn vader, maar studeerde onderwijl vreemde talen. Na enkele publikaties in tijdschriften verscheen van hem in 1899 zijn eerste boek „Lenteleven". Kort daar na trouwde hij en vestigde zich te Ingoy ghem waar hij zelf zijn huis Het Lijster nest" bouwde, waarin hij steeds is blijven wonen. Hij hield op met bakken om zich geheel aan het schrijven te wijden. In 1905 werd hem voor de eerste maal, in 1911 voor de tweede maal, de Belgische vijf jarige prijs voor Letterkunde toegekend. In 1911 verwierf hij tevens de Nieuwe Gidsprijs. In 1907 werd hij ridder in de Leopold-orde, in 1911 corresponderend lid van de Vlaamsche Academie, in 1934 com mandeur in de Leopold-orde. In 1936 ont ving hij samen met Cyriel Versch aeve René de Clercq de Rembrandt.prijs van de Hamburgse universiteit. In 1937 werd hij tot groot-officier in de Orde van Oran- Nassau benoemd en in het zelfde jaar kreeg hij een eredoctoraat van de univer siteit in Leuven. Bij zijn negentigste ver jaardag in 1961 kreeg hij de hoogste Bel gische onderscheiding, het grootlint van de Leopold-orde en thans is hem dus de grootste litteraire prijs van ons taalgebied toegekend. VAN ZIJN WERKEN, die vrijwel alle zijn verschenen bij L. J. Veen in Amster dam, noemen wij „Lenteleven", „Zomer land" en „Zonnelij" (alle in 1900), „De Vlaschaard" (1907), „Najaar" (1909). „Het Leven en de dood in Den Ast" (1927), het dagboek „In Oorlogstij" en „Beroering in het dorp" (1948). Streuvels is wars van huldigingen en men heeft veelal zonder succes alle listen te baat genomen om hem op erepodia te krijgen. Zijn brede epische verhaaltrant, waarin het tedere samengaat met meedo genloos oergeweld heeft als oorsprong de verbondenheid van de auteur met de natuur. De mens in Streuvels' werk is klein in zijn zwoegen, groot in zijn nietig heid. Evenmin als hij de natuur tot lieflijk decor verfraait, haalde hij de mens boven diens duistere geaardheid van dierlijke drift uit. Zijn aan het kind gewijde pagi na's behoren tot de tederste uit zijn werk. De polen van zijn werk zijn het innigst menselijke en het oer-kosmische. Raymond Herreman heeft hem een olympisch schrij ver genoemd, „die onbewogen toeziet op het menselijk-kleine, zonder te veroorde len, zonder zichzelf te verheffen, maar toch verheven boven het kleine gedoe op deze in het heelal wentelende aarde". Advertentie KRUISWEG 47-49 HAARLEM De Koorkring Haarlem viert op dinsdag 20 november aanstaande zijn 12'A-jarig bestaan in het Concertgebouw te Haar lem. Tevens zal op deze avond worden herdacht de 100-ste geboortedag van de componist Alphons Diepenbrock, de grote vernieuwer van de katholieke kerkmuziek. Uitvoerenden op deze avond zijn de bij de Koorkring aangesloten kerkkoren van Haarlem. De solist is de tenor Henk Meij er met begeleiding van Albert de Klerk aan orgel en piano. Het bestuur van de Koorkring Haarlem, dat na de reorgani satie van vorig jaar, bestaat uit drie priesters, drie koordirecteuren en drie zangers hoopt zijn activiteiten van de Van onze medewerker voor jazz) HET PUBLIEK dat gisteren naar het Amsterdamse Bellevue is getogen heeft een bijzonder contrastrijke avond gekre gen. In een langademig concert traden achtereenvolgens op het trio van Charlie Byrd, het Pim Jacobs Trio en tenslotte Les Mc. Cann Ltd. Bij het eerste trio voeg de zich nog even tenor-saxofonist Zoot Sims, zodat men niet te klagen had over een tekort aan indrukken. Die zijn dan niet allemaal van dezelfde kwaliteit, wan neer men de tenminste muzikale maatsta ven hanteert en misschien is dat voor het laatste deel van de avond wat te veel ge vraagd. AFGEZIEN VAN DE haperende geluids installatie die onze oren tijdens het ge hele concert bleef kwellen was het be gin een waar genot. Charlie Byrd is een fenomenaal gitarist die op wonderlijke wijze het klassieke gitaarspel en de jazz weet te verenigen en deze beide genres volmaakt beheerst. Natuurlijk begon hij met een „bossa nova" een soort sam ba waarvan hij de ontdekker is waar voorafgaande jaren voort te kunnen zet- aan hij een pseudo-Spaanse intro gaf en ten, waarbij het rekent op het enthousias me van de koren en hun directeuren. Op de eerste plaats geldt dit de medewer king van de verschillende kerkkoren aan de Diepenbrock-herdenking en vervolgens aan de zangerscursussen, die deze winter zullen worden gegeven. Kaarten voor het jubileumconcert zijn verkrijgbaar bij de secretarissen der kerk koren en vanaf 18 november van 10-15 u. aan de Concertzaal. Advertentie en... een betalingsregeling die u aanstaat! Dankzij die ideale combinatie, kiezen vele dames en heren hun kleding bij HKC. Reeds vanat f 2.- per week. Geen rente en (tot f150.-) geen vooruitbetaling. Jansstraat 51-63 Haarlem Tel. (02500)-11750 Op vrijdag 23 november aanstaande zal Het Nationale Ballet voor het eerst in dit seizoen in de Haarlemse Stadsschouwburg voor het voetlicht treden. Het programma vermeldt: „Les presages", muziek Tsjai- kofsky, choreografie Leonide Massine; „Pas de deux romantique", muziek Rossi ni, choreografie Jack Carter; „Contras ten", muziek Sjostakovitsj, choreografie Robert Kaesen; „Le prisonnier du Cauca- se", muziek Katsjatoerian, choreografie George Skibine. De directie van het Nieuw Rotterdams Toneel heeft prof. Sjarov bereid gevon den de regie te voeren van het stuk „De revisor" van Gogol, dat waarschijnlijk n april in Rotterdam in première gaat. Tegen de hoofdredacteur van „Der Stern", Henri Nannen, die losgeld betaalde voor gestolen kunstschatten en tevens be loofde te zullen zwijgen, is door de 57 jarige advocaat Suchsland in Hamburg een aanklacht ingediend wegens medeplichtig heid en heling. Nannen heeft in opdracht van zijn directie aan de dief van onder meer het uit Volkach gestolen beeld „Ma ria in Rosenkranz" een losgeld van hon derdduizend mark aangeboden. De dieven hebben dit geld aangenomen en de kunst schatten teruggegeven, Suchsland grondt zijn aanklacht op het feit dat de dieven zich met dit geld kun nen voorbereiden op andere misdaden. Nannen verklaarde maandag dat hij meent voor zijn optreden niet te kunnen worden vervolgd. „Ik moest aldoor denken aan een avond in 1918", zei een ietwat oudere dame tegen me in de pauze, „toen werd er in het Americain-hotel een Dada-avoncl ge geven. Dat was net zoiets, alleen heb ik nu harder gelachen." Inderdaad was het een vrolijke boel op het in de zaal uitgebouwde toneeltje in „De Brakke Grond te Amsterdam, waar de toneelgroep Studio gisteravond „De Appelvan Jack Gelber in première gaf. Stel u voor: in een kroegachtige omgeving beelden een aantal acteurs onder hun eigen namen het volgende bonte troepje uit: Ab Abspoel is een neger, Henk van Ulseu een Jood, Elisabe th Hoytink een Lesbische Siamese, Joop Admiraal een homosexueel, Jules Hamel een spasticus, Marlies van Alcmaer een prostituée en Peter Oosthoek een dronken krankzinnige. Jack Gelber, over wiens stuk „The Con nection", vorig jaar al werd gemeld dat 't aanmerkelijk min der origineel en schokkend is, dan de auteur zelf wel ge meend moet hebben, is een nu negenen twintigjarige volks jongen uit Chicago, wiens tweede stuk ./The Apple" in 1961 idor het Living Thea tre in New York is opgevoerd, nadat zijn eersteling daar een sensatiesucces was geworden. Ook in dit stuk wordt het uiter ste gedaan om het publiek te choqueren, het op ongewone wijze in de handeling te betrekken, iets volkomen origineels te brengen en de schijn op te houden alsof er maar wat ge- improviseerd wordt. Wat het eerste betrett zal het van uw persoonlijke smaak af hangen of Gelber in zijn opzet slaagt. Bent u geschokt als voor uw ogen een spas tische man met een dronkaard moet vech ten als een andere man midden tussen het publiek doet alsof hij aan een hartaanval overlijdt, als een acteur en een actrice met prachtige maskers voor, parende insecten voorstellen? OM HET TWEEDE doel te bereiken wordt het hele technische arsenaal van het moderne theaterbedrijf op geraffineerde wijze uitgebuit. Rondom de toeschouwers geplaatste luidsprekertjes brengen spook achtige geluiden voort in alle hoeken van de zaal, een voor de pauze op het toneel vervaardigde (Karei) Appel wordt in het tweede deel aan het publiek bij opbod verkocht. (De opbrengst was gisteren f 36,50), zelfs in de gang bij de garderobe worden voor de aanvang van de voor stelling al enkele voorgeschreven dronke mansscènes weggegeven. Het brengen van iets werkelijk volkomen nieuws is na al het sinds de oorlog op de planken uitge vierde experimentalisme nauwelijks meer mogelijk en ook al deze, soms heel grap pige, waanzin is eigenlijk allang „dada gewesen". DE VOORSTELLING was weer (net als bij „The Connection") in zoverre geactuali seerd dat er enkele toespelingen op tijd en plaats in waren ingevuld en dat de spelers elkaar met hun werkelijke namen aan spraken, maar natuurlijk geloofde niemand in de fictie dat ze maar wat stonden te improviseren. Integendeel, er wordt van deze acteurs de volledige inzet van hun talent en hun technisch kunnen gevraagd om de schijn van volstrekt ontspannen na tuuriijkheid te kunnen volhouden. En m dit opzicht past ons voor deze voorstelling de grootste bewondering. Regisseur Kees van Iersel, die nu eenmaal zijn hait ver pand heeft aan al wat avant-garde is, had de opvoering met angelsaksische precisie geleid en het door de schrijver beoogde effect van schijnbare wanorde en toeval ligheden nagenoeg ideaal verwezenlijkt Alleen al de zorg die hij aan de belichting besteedt, is bewonderenswaardig. Maar ook de spelers verdienen veel lof voor de wijze waarop ze hun zeldzaam moeilijke taak hebben vervuld. Zij slaagden erin, on danks de verbrokkeling in talrijke, steeds nieuw op te zetten scènetjes en ondanks de onsamenhangendheid van hun teksten, voortdurend te blijven boeien en de zaal zelfs herhaaldelijk te laten schateren, ook al is er van humor in dit stuk eigenlijk geen sprake', er is alleen absurditeit, zon der enig verband of verhaal. Speciaal Peter "Oosthoek speelde het ongelooflijke klaar: hij wist herhaalde malen door zeld zaam intensief en geconcentreerd spel te ontroeren, hoe krankzinnig en soms bijna gênant ook de situaties waren die hij had die na een prachtige overgang typisch jazzkarakter kreeg. Zijn meeslepend, sprankelend spel ge boren uit een fenomenale techniek Byrd speelt met de vingers en niet met plec trum, hij kreeg „les" bij Andres Segovia, Django Reinhardt en Sophocles -Papas moge dan misschien niet de laatste mo de volgen, Byrds muzikale persoonlijk heid werkt overtuigender dan menige mo dernist. Ook het feit dat Byrd op een normale gitaar (een Fleta) voor de mi crofoon speelt bewijst zijn respect voor de welluidendheid ook als dit ten koste van het volume gaat. Dit was met na me het geval in de vrij zwakke begelei ding van Zoot Sims het enfant terrible van het grote orkest van Benny Goodman dat onlangs een bezoek aan Moskou bracht. Zoot had kennelijk niet veel zin en het bleef bij enkele, overigens feilloos, maar weinig fantasierijk gespeelde improvisa ties. NA DE PAUZE trad het Trio Pim Ja cobs op, waarbij zangeres Rita Reys niet ontbrak. Het heeft nauwelijks zin dit lang zamerhand overbekende gezelschtp te be spreken. Vlot en soepel wordt gespeeld en gezongen, op enkele bassali na waren er echter nauwelijks verrassingen. Tenslotte was dan Les McCann uit de Haagse Die rentuin gearriveerd, waar hij een eerste concert had gegeven. Deze brenger van soul-jazz, de op blues en gospelsong ge baseerde stijl, hanteerde de arme vleugel bij voorkeur als slaginstrument. Zijn spel is uiteindelijk vrij conventioneel en waar hij zijn heil zoekt in langdurige herhalin gen van twee akkoorden of riff-achtige the ma's uiterst commercieel. Drummer Ron Jefferson herinnerde ons aan Lionel Hamp- tons woeste buien. Tussen deze twee ge- weldenaren stond dan het droeve pokerfa ce van bassis Herbie Lewis, een éénvin- I ger-bassist die prachtig begeleidde, onder andere in „Stella by starlight" en die in zijn soli bewees over een zeer goede tech niek te beschikken. Het publiek dankte Les McCann Ltd. met een ovatie. V.l.n.r.: Elisabeth Hoytink, Peter Oost hoek, Ab Abspoel, Henk van Ulsen, Nlarlies van Alcmaer en Joop Admi raal in „De Appel" van Jack Gelber. uit te beelden: nu eens dansend met. een etalagepop, dan weer hysterisch krijsend of kwispelend rondkruipend als een hond. Het geheel was wel een opmerkelijke avond, waar „tout Amsterdam" elkaar op de schouder sloeg, luid lachend en zich toch ook wel een beetje genomen voelend. Wie had er niet liever gezien dat al deze inspanning aan een echt stuk was besteed in plaats van aan deze destructieve roes, die wel schoon schip maakt met alles wat voorheen de illusie van het theater uit maakte, maar daarvoor in de plaats eigen lijk niets heeft te bieden. 33 Een schilderende chimpansee heeft op een kunsttentoonstelling te Oslo veel suc ces. Schilderijen van de chimpansees „Kongo" en „Betoy" zijn opgehangen naast werken van moderne schilders als Hans Hartung, Paul Klee, Richard Mor- tensen, en Juan Miró. Verder zijn op de tentoonstelling grote aantallen schilderijen en schetsen te zien van kinderen van jaar en ouder. De tentoonstelling „Krab bels en Kunst" genaamd, is een initiatief van de Zweedse kunstexpert Knut Brodin, Tot de bezoekers horen voornamelijk men sen, die nimmer naar kunsttentoonstellin gen gaan. Er zijn felle protesten binnen gekomen van mensen die de tentoonstelling oneerlijk achten daar de originele werken van de schilders vertegenwoordigd zijn met reprodukties in kleiner formaat. Naast werken van befaamde schilders zijn telkens werken van kinderen opgehangen. Het doel dat Brodin met de expositie zegt na te streven: aantonen dat het moderne schil deren niet van kinderwerk onderscheiden kan worden. Een kunstexpert vroeg zich af of Bro din wel enige bevoegdheid bezat om een dergelijke tentoonstelling in te richten „Ik ben diep geschokt dat de kunstenaars- bond zijn tentoonstellingszaal hiervoor ge leend heeft," zei hij. „De tentoonstelling is het laatste bolwerk van de reactionaire krachten." Het „Rondo Sinfonico", waarmede de Nederlandse Televisiestichting de televisie kijkers wil laten kennismakèn met elf Ne derlandse symfonie-orkesten, werd woens dagavond voortgezet met de uitzending van een concert door „Het Frysk Orkest", dat opgenomen werd in de concertzaal van „De Harmonie" te Leeuwarden. In Fries- lands hoofdstad werd jaren geleden, zeker al in 1915, door toegewijde muziekvrien- den de basis voor dit orkest gelegd met de vorming van een ensemble, dat later de naam van Friese Orkestvereniging zou krijgen. Uit deze vereniging is „Het Frysk Orkest" voortgekomen. Ongeveer vijf jaar geleden werd het officieel door de regering erkend. Die erkenning kwam kort na het beëindigen van een steunactie, waarmede heel Friesland spontaan demonstreerde hoe groot zijn sympathie voor het orkest was. Niet aileen met Leeuwarden, maar met vele gemeenten in Friesland heeft het orkest een artistiek en een vriendschappe lijk contact. Ja, de Friezen houden van hun" orkest. De dirigent Alfred Salten heeft, zoals bleek bij het interview, dat aan het concert voorafging, de opbouw van het orkest en de vorming van het reper toire met kracht ter hand genomen. In vijf jaren werden ruim driehonderd voor het orkest nieuwe werken aan het reper toire toegevoegd. De resultaten van deze aktiviteit heeft men bij de uitzending van woensdagavond kunnen waarnemen, aller eerst met de uitvoering van de schone Symfonie in G, de zogenaamde „Oxford- symfonie" van Joseph Haydn. De keuze van dit werk kon met het oog op de zeer ongewone uitvoeringsomstandigheden, ze ker verstandig genoemd worden. Het ging om het spelen van een compositie, geschre ven in een vertrouwde klankentaal, met instrumentale timbres en een „klassieke1 expressie. De overzichtelijke, evenwichti ge vormgeving werd mede bevorderlijk voor een vertolkingszekerheid, die de uit voering tot een verrassing deed worden Het orkest musiceerde onder Alfred Sal- tens vaste leiding geacheveerd en met ga ve, uitnemend genuanceerde klank en met verfijnde tekening van het melodische lij nenspel. Over de uitvoering van het tweede werk. de eerste Roemeense Rapsodie van Geor ges Enescu kan ik echter niet met zoveel voldoening gewagen. Met alle goed bedoel de folkloristische elementen is het karak ter van dit werk te populair en daardoor te onbelangrijk geworden. De vertolking kreeg een uitnemende mzet en had nog an dere hoogtepunten. Maar men kon niet doof zijn voor onzuiverheden in de samen klank, waarmede ik niet het oog heb op een mislukt gedeelte van de opname. Het beeld was lang niet overal van goede kwa liteit, maar dit behoeft men, gezien de op nemingssituatie niemand kwalijk te ne men. Het geluid was speciaal voor de sym fonie daarentegen bijzonder goed. Het ligt in de bedoeling om op 12 december het Noordhollands Philharmonisch Orkest als derde ensemble in het „Rondo sinfonico" te doen optreden. aangekleed ballet en dit alles in een on vervalst Weense omgeving (in de studio). Vergeten wij de nogal grauwe beeldkwali teit van dit programma, dan was het voor ons een volmaakt operettefeest. Aan onze sportredactie is de taak, de waarde van de voetbal-ontmoeting Feijen- oord-Vasas te meten. Wij hebben in ieder geval genoten van deze wedstrijd en kunnen het slechts betreuren, dat de eerste helft niet kon of mocht uitgezon den worden. Het was te verwachten, dat zij, die elkaar ontmoetten in het forum, dat naar aanleiding van het Luikse proces gehou den werd, het niet op alle punten eens zouden worden. De levensopvattingen van een humanist en van christelijke mo- raal-theologen b.v. lopen daarvoor te ver uiteen. Maar het lijkt ons een bijzonder goede daad van de AVRO, dat zij erin geslaagd is de verschillende visies op dit schokkende proces (en deszelfs aanlei ding) bijeen te brengen in dit program- Deze problemen waren inderdaad Advertentie Hij komt, de goede Sint! flmtoua m ec „Kunst uit verre landen". In het Gro ninger museum zal op 17 november een tentoonstelling worden geopend genaamd: „Kunst uit verre landen". Deze expositie, samengesteld uit particulier Gronings be zit, wordt ingeleid met een causerie van de directeur van het museum, de heer W. Jos de Gruyter. Ze duurt tot en met 16 de cember. Kunstveiling te Milaan. Op de eerste avond van een driedaagse kunstveiling te Milaan hebben werken van Vlaminck, Pi casso en Renoir de hoogste prijzen opge bracht. Op deze veilingsdag van de kunst handel Brera verwisselden in totaal 100 doeken van eigenaar voor een totaalbedrag van 1.014.000 gulden. Georges Auric. De Franse componist Georges Auric is woensdag gekozen tot lid van de Franse Academie van Schone Kunsten. Hij zal komen op de zetel van Jacques Ibert. Jazztournee Anneke Grönloh en de Dutch Swing College Band gaan vijf weken op tournee door Malakka. Anneke heeft met de band een aantal opnamen gemaakt en deze bleken zo uitermate te voldoen, dat het plan tot samenwerking ontstond. Claude Monet geveild. La Rivière prés de Moret", in 1900 geschilderd door de Franse impressionist Claude Monet, is op de kunstveiling van Brera te Milaan in andere handen overgegaan voor een be drag van 108.00 gulden. Het was de hoog ste prijs die op de tweede dag van Brera' driedaagse veiling betaald werd. Modiglia ni's „Rose Naakt" uit 1917 bracht 102.000 gulden op. CHARLES LAUGHTON ERNSTIG ZIEK De toestand van de acteur Charles Laughton, die sinds de afgelopen zomer in het ziekenhuis Cedars of Lebanon ligt en aan kanker lijdt, is zeer ernstig. Gisteravond ontmoette de criticus H. A. Gomperts de schrijver Simon Carmiggelt, alias Kronkel. Mede door de bijna weten schappelijke ernst, waarmede de gastheer het werk van Carmiggelt trachtte te ana lyseren, werd het een nogal stijf samen zijn, dat als het ware gered werd door de filminlassen. Het brein achter de over kin deren handelende Kronkels, de kleinzoon van de schrijver, was kostelijk. Godfried Bomahs gaf een bloemrijke karakteristiek van zijn collega-in-de-humor. En Wim Kan onthulde, wat Carmiggelt nu precies voor hem deed. Een stukje leven, door de ca mera met het oog van de gast geobser veerd was het toepasselijke einde van de ze door Hans Keiler goed geregisseerde uitzending. De ontmoeting met de populaire compo nist Robert Stolz en diens beroemde melo dieën moet voor de oudere kijkers wel een feestelijke gebeurtenis geweest zijn. En al die populaire liedjes en operette-aria's kwamen aan de beurt, gezongen door pro minente solisten, gedanst door een rijk Een exemplaar van een Blaeu Atlas van Nederland en België, een uitgave in het Spaans uit 1663 is voor 1700 gulden ge kocht in de besloten veiling der collectie A. A. M. Stols bij het internationaal anti quariaat Menno Hertzberger en co n.v. te Amsterdam. Een „Nieuwe Atlas van de voornaamste Gebouwen en Gezigten der Stad Amsterdam", met plattegrond en 102 platen van J. Fouquet uit 1786 bracht f 1075 op. Een exemplaar van de orginele editie uit 1916 van Einsteins „Grondslag van de algemene relativiteitstheorie" werd geveild voor 710. Een door Peter Paillou geïllustreerd vogelboek van de Engelsman Th. Pennant uit 1766 werd voor 1200 gekocht. Een fraai Frans getijdenboek van om streeks 1490 met 24 miniaturen in de ka lender en 14 miniaturen die een gehele pagina beslaan, is voor 16 mille gekocht. Dit getijdenboek werd door een makelaar voor een Duitse cliënt gekocht. Een exem plaar van de eers' editie van de eerste vertaling in het Frans van Thomas More's „Utopia", versierd met 12 houtsneden, werd voor 3.000 geveild. Een exemplaar van het met gouden letters gedrukte vogel boek van J. B. Audebert en L. P. Vieillot werd voor 12.600 gekocht. Voor 4 mille vond een boek met Venetiaanse stadsge zichten een koper. Het boekwerk van Maria Sybilla Merian uit 1710 over Surinaamse insekten met 72 bladzijden met de hand gekleurde platen bracht 6.000 gulden op. J.-L. PAERL ERELID NEDERLANDSE BIOSCOOPBOND De buitengewone ledenvergadering van de Nederlandse Bioscoopbond zal maandag 26 november in Amsterdam de heer J.-L. Paerl tot erelid benoemen wegens diens grote verdiensten voor de bond. De thans 71-jarige heer Paerl (sinds de oprichting in 1916 directeur van de n.v. Film Agency te Amsterdam), is in september afge treden als vice-voorzitter van de bedrijfs afdeling filmverhuurders van de bioscoop, waarin hij in de loop der jaren verschil lende functies heeft bekleed. een forum waard. En dat kunnen wij niet van alle forums zeggen. De geleer de opponenten, en de schrijfster Hella Haasse (die vooral met gevoelsargumen ten werkte) hebben, naar ik hoop, door deze discussie, die natuurlijk in de ver deeldheid der meningen bleef hangen, me nig kijker gestimuleerd, verder over de Luikse zaak na te denken. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.25 Klassieke kamermu ziek (gr.). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Klanken uit Zwitserland (gr.). 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Viool en clavecimbel: klassieke muziek. 11.15 Voor oudere luiste raars. 12.00 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Meisjeskoor en instrumentaal kwintet: lichte muziek. 12.53 Grammofoon muziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Per plaat door Zweden. 13.45 Pianospel: lichte muziek. 14.05 Schoolra dio. 14.25 Le roi David, oratorium, (gr.) 15.45 Lichte grammofoonmuziek. 16.15 Dui- zenschoon: wenken voor de tuin. i6.30 Slot concert 3e Internationale Harpweek 1962. 17.00 Voordracht. 17.20 Lichte grammo foonmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Ier se liedjes (gr.). 18.00 Harmonie-orkest. 18.20 De hangmat: een programma dat schommelt. 18.50 Regeringsuitzending: De Industriële Adviesraad voor Suriname en de Nederlandse Antillen, door Mr. Ph. H. Noordwal. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Licht instrumentaal kwartet. 19.30 Radiokrant. 19.50 Licht ensemble: muziek uit de twintiger jaren. 20.10 Prisma, geva rieerd programma. 21.15 Samenzang. 21.45 Commentaar en discussie: Hoogconjunc tuur maar niet'in het dienstbetoon. 22.00 Op.erettefragmenten (gr.). 22.30 Nieuws. 22.40 Wijd als de wereld, lezingen. 23.00 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00 VA RA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO 23.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte ochtendklanken (gr.) (Om 7.35 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnas tiek voor de vrouw 9.10 Klassieke gram mofoonmuziek. VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Klassieke kamermuziek. 11.40 Orgelspel. AVRO: 12.00 Instrumen taal kwintet. 12.20 Regeringsuitzending: voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t. b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Sport en re creatie, afgewisseld met grammofoonmu ziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dansorkest en zangsolisten. 14.00 Pianorecital: klassieke muziek. 14.24 Literair klankbeeld over Von del. 14.50 Klassieke kamermuziek. 15.00 Klank-omrankte levens: muzikaal geïllus treerde biografie. VARA. 16.00 Grepen uit de muziekgeschiedenis, muzikale lezing. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Tijd voor teen agers. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Politieke lezing. 18.25 Lichte orkest muziek en zangsoliste. 18.50 Onder het mes, praatje. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Meisjeskoor. VPRO: 19.30 Volksmuziek uit Macedonië. 19.50 Daarom.praatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Ons geloof en onze concrete beslissingen, lezing (VI). 20.20 Klassieke pianomuziek. 20.25 Voordracht van gedich ten. 20.45 Wereld in beweging, lezing. VA RA: 21.00 Nederlandse amusementsmu ziek. 21.35 Signalementen van het andere IK, radiodocumentaire. 22.15 Buitenlands weekoverzicht. 22.3C Nieuws. 22.40 Verre- Kijken, gesprek over de televisie. VARA: 23.00 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.10 Vergelijkenderwijs: muzikale discus sie. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gevarieerde muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Amusements programma. 14.00 Schoolradio 15.45 Lichte muziek. 16.00 Beursberichten. 16.06 Liederen. 16.30 Kamermuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Gevarieerde muziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Orkestmuziek. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Zang en dansmuziek. 20.00 Amusementsmuziek. 20.35 Theaterkroniek. 21.00 Opera- en Bel Cantoconcert. 22.00 Nieuws. 22.15 Gevarieerde muziek. 22.35 De Zeven Kunsten. 22.55-23.00 Niieuws. VOOR DONDERDAG NCRV: 19.30 Hafen ohne Heimat, docu mentaire film over Singapore. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Meis jeskoor: oude en nieuwe liedjes. 20.55 De Barretts van Wimpole Street, TV-spel 22.40-22.50 Dagsluiting. VOOR VRIJDAG VARA: 19.30 Top of Flop. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Espresso. 21.00 De Rudi Carrell Show, JeVarieerd program ma. 2i.45-22.35 Perry Mason - Het geheim van de Corregidor-dollars, TV-film.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 15