Duitsland herdenkt Hauptmann „president van het Duitse hart" SPIERPIJN KAMERJASSEN CE PROGRAMMA'S Stichting Nederlandse Pantomime viert haar tienjarig bestaan ft/ERMOGÈNE Lustrumconcert van het Haarlems Operakoor Limburgers superieur in nationaal korpsmuziekconcours Première in Rotterdam van O'Neills „Hughie" OfShdaiftuntB „Drukwerk van elk uur" MAANDAG 19 NOVEMBER 1962 7 David Koning Erepenning „Herscheppend, schep ik" voor Ton Lutz Brabants Cultuurprijs voor Louis Toebosch jfclèr Toon Hermans in januari met nieuwe one-man show Clifford Bax overleden nabeschouwingen Zaterdag Jammer Zondag Zijlstraat 90 Haarlem Tel. Ü161 MOOIE HOLLANDSE KALENDERS P. Zwaanswijk üTOSCE's Roggebrood r FUUKE Concours voor vertolkers van hedendaagse muziek Amerikaan winnaar van Wienawski-concours lang en kort v.a. 29.75 Damshuizer De radio geeft dinsdag Televisieprogramma DE STICHTING Nederlandse Pantomime te Amsterdam begon zaterdagavond met een feestelijk programma de omvangrijke viering van haar tienjarig bestaan. Er wor den in de komende dagen jeugdvoorstel lingen en demonstraties gegeven, er is gis teren een conferentie gehouden met geno digden uit kringen van onderwijs en vor mingswerk. In zekere zin betekenen deze lustrumbijeenkomsten tevens het afscheid van een vertrouwd geworden omgeving: met de aanstaande sloping van een we gens de toenemende ontvolking van de bin nenstad leegstaand schoolgebouw verliest men de eigen studioruimte, die daarin was gevonden. Men is reeds druk aan het zoeken naar een nieuw onderkomen in de hoofdstad. Met behulp van de overheid zal dat probleem wel snel worden opgelost. Een tentoonstelling in één der aangrenzen de lokalen bewijst immers met tal van do cumenten hoezeer vooral de instructieve activiteiten van dit gezelschap zowel door kinderen als pedagogen wordt gewaar deerd. DAT EEN INSTELLING t,er bevordering van de bewegingskunst, althans de licha melijke expressie, het in Nederland zolang heeft weten uit te houden en zelfs aanzien lijke groeiplannen koestert met ruime instemming van autoriteiten, is wel een feit om even bij stil te staan teneinde geluk wensen in ontvangst te nemen. Deze wer den kort maar hartelijk uitgesproken door prof. Fr. van Thienen, die vooral waarde ring zei te hebben voor de sterke evolutie in de laatste jaren. Vervolgens gaf oprich ter en directeur Jan Bronk een overzicht van de werkzaamheden. De stichting ex ploiteert de groep „Carrousel" voor de jon geren en het Mimetheater voor een publiek van boven de zestien, organiseert cursus sen voor jeugdleiders en heeft een eigen vakschool. Deze laatste is ook bestemd voor degenen, die direct of indirect bij de mime betrokken zijn, zoals acteurs en dansers, schilders en beeldhouwers. HET EIGENLIJKE programma, waar van de vertoning door vele genodigden werd bijgewoond en dat deze week iede re avond wordt herhaald, is opgebouwd uit flitsen van repertoirestukken van vier proefwerken door leden van de vaste kern. De ereplaats het laatste nummer voor de pauze is uiteraard ingeruimd door gangmaker Jan Bronk, die met „Obses sie" zijn persoonlijke stijl demonstreert. Hoogtepunt is de impressie „Diepzee" door Frits Vogels, die ook als zogeheten mimograaf herhaaldelijk zijn talent heeft kunnen bewijzen. Zijn caleidoscopische constructius met vlakken zullen waarschijn lijk in een grotere theaterruimte beter tot hun recht komen. De oefeningen in bewe- Advertentie Leg THERMOGENE WATTEN op de pijn lijke plek. De welda dige warmte verjaagt^ pijn en stijfheid - 's nachts terwijl u i'é slaapt, overdag ji als u werkt. •STILT PIJN DOOR WARMTE- Jan Bronk, directeur van de Stichting Nederlandse Pantomime, bij een decorontwerp van Arnold Hamelberg. gingsplastiek roepen herinneringen op aan de tijd dat Fernard Léger invloed uitoefen de op het ballet. OVER DE noviteiten is weinig positiefs te zeggen. Vrijwel alle nummers bevatten aardige vondsten, speelse of lichtelijk sa tirische elementen, ondergebracht in een compositorisch schema, maar uiteindelijk ontbreekt bij al deze ruimtelijke beeld spraak het noemenswaardige. De eigen klankcomposities houden het gevaar in dat men tezeer in het imitatieve blijft ste ken. Met kunde, goede smaak en meesle pende fantasie moge het ensemble door gaan kinderogen te openen voor het won derbaarlijke Ook in de richting van het cabaret zijn er mogelijkheden tot ontplooi ing. De in 1954 ingestelde erepenning „Her scheppend, schep ik" van de Rotterdamse Kunststichting is zaterdag in de foyer van de Rotterdamse schouwburg uitgereikt aan de acteur Ton Lutz. De heer W. A. Wagener, bestuurslid van de Rotterdamse Kunststichting, overhan digde de heer Lutz de penning; de heer Wagener had vooral bewondering voor Lutz' „open-toneeP'-presentatie van „Cy rano de Bergerac": „een revolutionaire gedachte waarmee de regisseur toneelge schiedenis heeft gemaakt" Ton Lutz ant woordde: „Ik heb naar artistieke eer en geweten geprobeerd kunst te maken. Het was in deze staalharde stad niet al te een- voudigd de kunst te dienen". De penning „Herscheppend, schep ik" werd al eerder uitgereikt aan Eduard Flip- se (1954), Eduard van Beinum (1956). Char lotte Kohier (1957) en Albert van Dalsum (1959). De commissaris der Koningin in de pro vincie Noord-Brabant, dr. C. N. M. Kort- mann, heeft zaterdag de provinciale prijs voor schone kunsten, die voor 1961 be schikbaar gesteld was voor de muziek, uitgereikt aan de Bredase musicus de heer Louis Toebosch De commissie van advies voor de toekenning van deze prijs was samengesteld uit de heren Henk Ba- dings, Willem Goedhart, Hein Jordans, Jan Mul en Wouter Paap. De heer Paap las het rapport voor waar in wordt gewezen op het werk van de heer Toebosch als componist van koor-, orgel- orkest- en kamermuziekwerken. Bijzon dere waardering wordt geuit voor zijn kerkmuziek. Wat zijn werkzaamheid als koorleider betreft, wordt gewezen op het Fundamentkoor te breda, waarvan hij sinds 1940 de leiding heeft en het door hem in 1953 opgerichte koor „Orlando di Lasso" te Breda. Laatstgenoemd koor is volgens het rapport zeer nauw met de werkzaamheden en idealen van de heer Toebosch verbonden. Tenslotte wordt ge wezen op zijn grote bekwaamheid als or ganist en pedagoog. rieure afdeling fanfare (verplicht werk Ouverture de Concours van Marcel Poot) moest „Irene" Grotebroek het met een overigens knappe vertolking afleggen te gen „Concordia" Einighausen. In de ere- afdeling Harmonie was geen Limburgse mededinger; hier kwam Zuidholland aan zijn trekken met een briljante prestatie van St. Matthias uit Warmond, die de kampioenswimpel verwierf. Kampioen werden verder „St. Caecilia", Ubachsberg (uitm. fanf.), „Crescendo", Gulpen (uitm. harm.) en „St. Joseph", Buchsen (ereafd. Ign fungeerden de fteren Jos d^ fanf J- Het was voor het Limbuigse prol. ir. Henk Badings ên Henrï korpswezen weer een briljahte dag. VEERTIEN MUZIEKKORPSEN van de Katholieke Federatie, die in de afgelopen zomer op de wedstrijden van hun diocesa ne bonden in de afdelingen uitmuntend heid, ere en superieur het hoogst ge taxeerd werden, kwamen zondag in het Concertgebouw te Amsterdam tegen elkaar in het geweer, ter verwerving van de kampioenstitel. Er was voor iedere afde ling een verplicht nummer en bovendien moesten de deelnemende korpsen drie vrije werken speelklaar hebben, waaruit de jury er een voor vertolking aanwees. Als Arends. Uiteraard worden qp deze kam piöenswedstrijden', die de .jaarlijkse belirol ning vormen van het concoursseizoen, ex tra hoge eisen gesteld. Het werd deze zon dag een geduchte krachtmeting, waaruit andermaal de superioriteit van de Lim burgse korpsen tegenover die der overige landelijke bonden bleek. In elke afdeling waarvoor de Limburgse bond een of twee mededingers afgevaardigd had (en dat be trof op één na al de secties van het con cours) werd de kampioenswimpel verwor ven door een Limburgs korps. Alleen in de superieure afdeling Harmonie werd het een dubbeltje op z'n kant. Het werd tussen het Limburgse Eysden en het Brabantse Boxtel in totaal gelijk spel. wat ten slotte nog in het voordeel van Eysden uitviel, Enkele leden van het Nieuw Rotterdams Toneel hebben veel eer ingelegd met het initiatief tot de „Kleine Zaal"-producties op zaterdagmiddag, een serie bijzondere voorstellingen in het repetitielokaal van de schouwburg voor een selecte groep van toneelliefhebbers. Zaterdag werd de eerste uitvoering gegeven, de première van de eenacter „Hugie" van Eugene O' Neill, en de waardering van de toeschouwers kwam tot uiting in een minutenlang ap plaus, dat vooral de grote creatie gold van Hans Tiemeyer als de gesjochte Broadwaygokker, die in zijn monoloog te gen een ongeïnteresseerde nachtportier een beeld geeft van een triest, verlopen leven op de rand van de misdaad. Het stuk speelt in de lounge van een van de hotels in de zijstraten van de New Yorkse avenues, die niet meer zijn dan een derderangs logement voor de gaande en komende man. De nachtportier (Bern- hard Droog) wordt er uit zijn slaap ge houden door de bravoureachtige gokker Hans Tiemeyer), een van de „jongens, die het weten", maar diens verhaal ver schilt zoveel van zijn eigen dorre levens sfeer, dat hij er geen interesse voor kan opbrengen. Slaafs en afwezig zit hij vast- gekluisterd aan zijn balie, luisterend naar de woorden van zijn gast, die er eigenlijk pas diep in de nacht enig begrip van krijgt hoe hol die moeten klinken. Ver bijsterd en weerloos tegen de onderwor penheid van de portier praat de gokker door, steeds maar door. Tot er nieuwe hoop komt als hij de portier kan over halen om een spelletje poker te spelen. De regie was van Elise Hoomans, de vertaling van Anty Westerling. Toon Hermans gaat weer optreden. Ge durende de tijd dat het publiek weinig over hem hoorde, heeft hij hard gewerkt aan de voorbereiding van een nieuwe One-Man show. Op 4 januari zal de pre mière in Maastricht worden gegeven. In april zal Hermans zes weken in het Luxor Theater te Rotterdam optreden. Voorts staan o.m. twee maanden Kurhaus in Scheveningen op het programma. Er zijn voor de nieuwe show al contracten getekend voor België, Oostenrijk en Duits land. In beide laatstgenoemde landen zal hij vier maanden blijven. Hermans en zijn zakelijk leider. Dick Binnendijk, ho- pen met dit nieuwe programma, geduren de tweeënhalf jaar voorstellingen te kun nen geven. De Britse toneelschrijver en dichter Clifford Bax is zondag in zijn woning te Londen overleden. Hjj was 76 jaar. Zijn beroemdste werk was waarschijn lijk het uit 1932 daterende stuk „The rose without a thorn". Daarna schreef hij nog verscheidene hoorspelen en het toneelstuk, „Golden Eagle", gebaseerd op het leven van Maria Stuart. In 1932 werd hij Boedd hist. Vijftien jaar later schreef hij een hoorspel „The Buddha". Het blijft uitgebreide teveel van het goede: twee nieuws-magazines (Espresso en Brandpunt) en twee amusementspro gramma's (Rudi Carrel en Teddy Schol ten) op twee achtereenvolgende avonden. Leve de samenwerking! Maar wij stel len met genoegen vast, dat de KRO erin geslaagd is, na verwijdering van de reeds lang eentonige „Akkoorden", een harmo nieuze zaterdagavond-uitzending te ver~ zorgen. De editie van „Brandpunt le verde het bewijs voor het bestaansrecht van een actualiteitenrevue (weekblad), uitgebracht naast het journaal (krantt. Zij bevatte uitstekende reportages over de Duitse „Spiegel"-affaire en over de huidige toestand in Boedapest. Voorts een vakkundig gemaakt filmverslag over de bejaardenzorg in de Amsterdamse Spaarn- dammerbuurt, waarin wij enige ouden van dagen zagen verkommeren in de al lerellendigste omstandigheden. Volgens de commentator zijn er 60 a 70 duizend van die krepeergevallen in ons land. Daardoor werd dit een felle aanklacht tegen onze zo sociale welvaartsstaat. Een knap stuk werk van redacteur v. d. Heuvel en ca meraman Kaart. Het programma „Tijd voor Teddy" be vestigde, hoe juist het was van Henk Scholten, zich „artistiek" te scheiden van zijn vrouw, teneinde aldus te ontsnappen aan de plicht, het leuke echtpaar met van die „leuke" liedjes te spelen, tot ver velens toe. Zonder duetjes, kreeg de voortzetting van de „Zaterdagavond- acoorden" de vaart en de volwassenheid, die passen bij een internationale show. Gesteund door de George Mitchel Singers, deed gastvrouw Teddy bijzonder goede dingen. De madison, uitgevoerd door le den van het Nederlands Dans Theater, bleek een zeer aantrekkelijke opvolger van de „twist". De Luchtmachtkapel en de New Orleans Syncopaters zorgden voor muzikale verrassingen en Dennis Spycer, met zijn sprekende pop, bewees waarom hij in de wereldberoemde Sulli- van-show mocht optreden. Dat de K.R.O. ook aan een quiz zou gaan beginnen, was te verwachten (ze doen elkaar tenslotte allemaal na). Maar dat het zo'n gezellig spelletje zou wor den, hadden wij niet verwacht. Ongetwij feld is dat te danken aan Pim Dikkers, die, gesteund door zijn acteertalenten, een beschaafde, huiselijke en lekker-iro- nische quiz-master blijkt te zijn. Het is ook een pluspunt, dat de deelnemers (in de studio en in de huiskamer) in dit spel niet alleen hun dorre feitenkennis, maar ook hun intelligentie kunnen meten. De tweede aflevering van de serie „De Fuik" tenslotte gaf ons weer een beter inzicht in de superieure werkwijze van de spionnenvanger overste Pinto. Behou dens de zwem-test week de enscenering van dit documentaire-verhaal nauwelijks af van die van de eerste uitzending. Dat geeft overigens de vereiste nuchtere kijk op het knappe, maar o zo nuchtere werk van luitenant-kolonel Pinto en zijn hel pers. 1840, zeer amusante, lichte kost was. Tot dit succes droegen zeker de fraaie decors van Jan van der Does en de regie van Ton Hasebos bij. De nieuwe Franse, vrouwelijke trouba dour Anne Sylvestre was ook voor ons een soort van George Brassens. Het is begrij pelijk, dat deze chansonnière met haar poëtische, speelse liedjes, die de sfeer van het platteland en het oude Frankrijk leve ren, groot succes heeft geoogst in Parijs, dat even goed als Amsterdam in deze tijd hunkert naar positieve levensuitingen. Wij zien deze begaafde chansonnière, die zelf haar liedjes en muziek schrijft, gaarne op het beeldscherm terug. Fred Hoyte praatte dit programma op prettig- beschaafde wijze aan elkaar. (Van onze correspondent) BONN Honderd jaar geleden, op 1" november 1862, werd Gcrhart Haupt mann, eens dichtervorst van Duitsland, in het Silezische plaatsje Obersalzhiunn als zoon van een hotelhouder geboren. Van die dag af tot zijn dood op 6 juni 1946 ontwikkelde Hauptmann ziclt van hotelierszoon tot een mislukte beeldhouwer, daarna tot tweederangs dichter en tenslotte tot de grote toneelschrijver van het 1 1 J iTtnnre iit cnnviirlOTl Aan de hand van Cruys Voorbergh de den wij, met de V.P.R.O.-t.v. een grote stap 120 jaar terug in de geschiede nis, teneinde in de Leidse schouwburg de uitvoering van een 19de eeuwse Harleki nade bij te wonen. In de kluchtige panto mime zagen wij Rob van Reyn als Arle- quin, Yvonne Petit als Colombine en Al bert Mol als Pierrot. En wij moeten zeg gen, dat hun spel, in de entourage van Advertentie HET HAARLEMS Operakoor (H.O.K.) dat op 17 april van dit jtar vijf jaar be stond, heeft zondagavond dit jubileum ge- telHk^concert'aal^Ew^omwanory^pro-"dit" korpT'twee punten hoger ge- 1 nationalisme, kortom tot de man, die met zijn Goetliekop, zijn waardig schrijden 3U8I ™lgelinge„, zijn op Ma. toon «voordo gesprekken vol ziener- mengesteld met gedeelten uit opera's van Svmphonique" van Boedijn. Boxtel had ge- «hap, dichterlijkheid en pose, in Duitsland en daarbuiten een symbool was van lijk gemaakt met een verrassende vertol- het menselijke in de Duitse geest, king van een modern Amerikaans werk, Legend van P. Creston. dat buiten kijf tot Cornelius, Lortzing, Von Weber, Wagner, Dworsjak, Bizet, Gounod en van de be roemdste Italiaanse operacomponisten. DE ZANGERESSEN en zangers van het de merkwaardigste prestaties van dit con- ZEST1EN JAREN zijn voorbijgegaan, ,_et. cours op hoog niveau behoorde. Doch vol- sinds Hauptmann in zijn huis Wxesenstein operakoor zijn er zich uiteraard van be- g het regiement gaf de interpretatie in Silezië stierf. Zestien jaren, waarin de Westduitse lezer, theaterbezoeker en cri- wust, dat de vertolking van deze opera- ~gn het verplichte werk de doorslag. Met fragmenten op een concert neerkomt op dg overige mcdedingers in deze topafde- een beperkte beoefening van de muzikale (Wessem en Princenhage) viel trou- Jj.i. TT.v» U/\fdn T?r,Av bot wat maakte dat de drie concurrenten van Eysden „met dramatische kunst. Hun liefde voor het weng ook niet te spotten muzikale element is echter groot. Het is j_ j_:_ <- hun niet voldoende passief naar opera koorzang te luisteren, zij willen er ook aktief deel aan hebben. In de dirigente Bep Ogterop hebben zij een geestdriftige, kundige leidster gevonden, die hun opera ambitie nog heeft kunnen stimuleren. Op vele concerten is dit reeds zeer overtui gend gebleken en zondagavond heeft men daarvan opnieuw uitstekende resultaten kunnen waarnemen. lof" onderscheiden werden. In de supe- Advertent ie IN TEGENSTELLING tot de concerten van „gewone" koren, wordt een opera koor van amateurs doorgaans niet voor ingewikkelde muzikale problemen ge plaatst. Fraaie koorklank, doeltreffende nuanceringen en eenheidscheppende rit miek zijn de factoren die de indrukken van operakoorzang bepalen. Die indrukken zijn voor wat de zang van het Haarlems opera-koor betreft, door gaans uitstekend geweest, dank zij de stu wende, inspirerende directie van Bep Og terop en de begeleidingen van de pianisten •Taap Brill en Johan Kat en de organist Gosse Kroese. VAN DE solisten heeft de alt-mezzo Mi mi Aarden de toehoorders tot daverende bijvalsbetuigingen gebracht met de vaak overrompelende klank van haar intensief- dramatische stem en met haar zeer bewo gen voordracht. Ruime voldoening kon de sopraan Nelly van Gelder geven al werd daarbij de noodzaak van het perfectioneren van de nog niet steeds betrouwbare hoog te van haar glansrijke stem nog sterk ge voeld. De tenor Wim Koopman toonde in zijn zang een aanmerkelijke groei van de beheersing van zijn karakteristieke tenor stem. die vaak. mooi kon klinken. En ten slotte moet de bas-bariton Gerard Droog genoemd worden, die zijn fraaie stem aan de vertolking van enkele arias en een duet uitstekend dienstbaar kon maken. PICASSO-TEKENINGEN GESTOLEN Drie tekeningen van Pablo Picasso, waarvan de waarde op 6.000 gulden per stuk wordt geschat, zijn uit de Londense woning van de Britse romanschrijver en dichter Sir Osbert Sitwell ontvreemd. Thema van expositie in Stedelijk Museum en van Drukkersweekblad Gelijktijdig nsa* de opening op vrijdag jl. van de tentoonstelling van de Alliance Graphique Internationale, die ditmaal in Nederland van 17 november tot 10 decem ber, in het Stedelijk Museum te Amster dam wordt gehouden, is het Kerstnummer 1962 van Drukkersweekblad en Autolijn verschenen in een gezamenlijke uitgave n de Federatie der Werkgeversorgani saties in het Boekdrukkersbedrijf en de Vereniging van Nederlandse C'hemigrafi- sche Inrichtingen. Tentoonstelling en Kerstnummer hebben beide tot thema „Print round the clock". Zij geven een overzicht van de vele druk werken die ieder mens van uur tot uur krijgt te lezen Op de tentoonstelling wor den werken geëxposeerd van alle leden van de AGI. In het Kerstnummer is daar uit een keuze gemaakt. De zes Neder landse AGI-leden, de heren J. Bons, W. Brusse, W. Crouwel, D. Elffers, W. Sand- berg en O. Treumann verzorgden de vorm geving van het Kerstnummer. De tekst werd geschreven door Gerrit Kouwenaar, de foto's zijn van Ed van der Elsken. Nog een tweede tentoonstelling begeleidt het verschijnen van het Kerstnummer. De ze wordt gehouden van 16 november tot 15 december in het Stedelijk Museum te Amsterdam en is genaamd „Ontwerpen voor een drukkerij". Hij geeft een over zicht van de werkzaamheden van Steen drukkerij De Jong Si Co, Hilversum. ticus nog geen kans zagen hun houding te bepalen tegenover de nagedachtenis van deze man, die zijn Goetherol en vor stelijke dichterschap in de waagschaal stelde, door ook onder Hitler in Duitsland te blijven en zich zelfs door het Nazi regiem te laten huldigen. Nog steeds is een latente controverse aan de gang rondom Hauptmann onder die schrijvers, die het Derde Rijk verlieten en als emigrant de Duitse ondergang afwachtten. Nog weet men niet of men de stokoude Hauptmann, wiens humanistisch medegevoel, pacifisme en Schopenhauerse pessimisme niets te maken hadden met Nazidom, waarmee hem alleen een extreem patriottisme ver bond, niet moet vergeven dat hij gebleven is in het land, waarvan hij zich het sym bool achtte. Was hij in laatste instantie een vervolgde humanist of een eeuwige aanpasser? Het zal wel een open vraag blijven. TER GELEGENHEID van Hauptmanns 100-jarige geboortedag is er in West- Duitsland al sinds lange tijd veel georga niseerd. Men spreekt zelfs van een Haupt- mannjaar, omdat al maanden geleden Westduitse theaters begonnen stukken van de beroemde naturalist op hun pro gramma te nemen. De televisie bracht een serie Hauptmannstukken, het Duitse lit teratuurarchief in Marbach stelde een tentoonstelling samen, die nu in Keulen te zien is en vele interessante foto's bevat, de stad Keulen organiseerde een Haupt- mannweek, de televisie zond een biogra fisch programma uit, enzovoorts. Alom huldigt men de nagedachtenis van de to neelschrijver en ook van de mens Haupt mann, al vermijdt men daarbij al te diep in te gaan op de laatste veertien levens jaren van de schrijver. HET MEEST OPVALLEND van dit al les is eigenlijk, dat voor de jonge gene ratie de eens zo gevierde dichtervorst (door Thomas Mann getypeerd als „Mijn heer Peeperkorn" in diens Zauberberg) praktisch een onbekende is. Want niet al leen de politiek dubieuze levensperiode van Hauptmann wordt min of meer dood gezwegen, ook zijn stukken verschijnen maar zelden op het repertoire van de gro te Duitse theaters, waaruit men niet an ders kan concluderen, dan dat deze natu ralistische werken naast hun gedateerde milieuschildering en sociale problematiek toch te weinig algemeen menselijke in houd hebben, om ook het na-oorlogse pu bliek te boeien. Natuurlijk is het mogelijk dat hierin verandering komt na de huidige Haupt- mann-herdenking, die gepaard gaat met opvoeringen over heel Duitsland. Temeer is er kans op een herleving van de be langstelling voor dit werk, omdat een groot deel ervan de sfeer en herinnering oproept aan Silezië en de eilanden in de Oostzee, iets wat bij de 12 miljoen uit het oosten afkomstige bondsburgers moet in slaan. Aan de andere kant betwijfelde een Westduitse criticus wellicht terecht, dat in de Bondsrepubliek de mensen nog een or gaan hebben voor de spanning in Haupt manns werk tussen lofzang en klaaglied, olympische glans en de grauwheid van de onderwereld. VAN DE GROTE stukken, die Haupt mann tussen zijn „Vor Sonnenaufgang" in 1889 en „Vor Sonnenuntergang" in 1932 schreef, zij er deze weken heel wat op de Dutse planken te zien. Van zijn latere, klassicistische werken hoort men minder. Behalve het reeds genoemde „Vor Sonnen- untergang", Hauptmanns rijpe goetheaan- se stuk over de liefde van een oudere man voor een jong meisje, worden gespeeld: „De Ratten", het tragi-komische kazer nestuk, „Die Weber", spelend onder de door mechanisatie half verhongerde Sile zische arbeiders, het lustspel „Biberpelz over de pittige en sluwe wasvrouw Wolff, die iedereen te slim af is, en Voerman Henschel, de vierkante eerlijke man, die verstrikt raakt in de strikken van zijn eerzuchtige dienstbode Hanne. Dit laatste stuk, in Nederland rondom 1900 beroemd door de opvoering met Louis Bouwmeester en zijn zuster, bracht de Duitse televisie in een schitterende op voering van het Schauspielhaus in Zürich. Op het scherm was ook nog een van Hauptmanns kunstenaarsdrama's „Gabriel Schillings Flucht" te zien; het stuk „Rose Bernd" is eergisteren voor de televisie vertoond. Men zou bijna geneigd zijn van een Hauptmannherleving te spreken en wie weet komt het daar in zekere kringen nog van, als de nalatenschap van de schrij ver, bezit van zijn jongste zoon uit het tweede huwelijk, Benvenuto, binnenkort wordt gepubliceerd zoals het plan schijnt te zijn. Toch moet men betwiifelen of de eens zo beroemde, schilderachtige Haupt mann, die er in 1922 in ernst over dacht boordevol kracht en Vitamine B. 10 tegen 1 dat óók uw dokter het eet. Hofleverancier Het Utrechtse Conservatorium organi seert ir. het voorjaar van 1963 in samen werking met de Stichting Gaudeamus een nationaal concours voor vertolkers van hedendaagse muziek. Aan dit concours kunnen zowel solisten als ensembles met een bezetting van maximaal 9 personen deelnemen. Voor de winnaars van het concours zijn prijzen beschikbaar van f 2500, 1500 en 1000. Het repertoire, dat uit hedendaagse werken bestaat, moet ook werk van een Nederlandse componist bevatten. De 27-jarige Amerikaanse vioolvirtuoos Charles Treger is winnaar geworden in de Henryk Wieniawski-wedstrijd. een van de bekendste Europese muziekgebeurtenissen. Hij ontvangt 40.000 zlotys die hij mag om zetten in dollars (ongeveer 1700). Treger is muziekleraar aan de univer siteit van Iowa. De tweede plaats was voor de Rus Oleg Krysa, die gevolgd werd door de Pool Krzysytof, de Russin Isabelle Pe- trosian, de Rus Miroslav Rusin en de Amerikaanse Priscilla Ambrose. Advertentie V.P.R.O.-directeur, drs. van Nieuwen- huyzen, is gisteravond teruggekomen op de door W. F. Hermans geleide bespre king van het boek „Grote Vier Omnibus". Op mannelijke en waardige wijze heeft de dominee de bedoelingen, die zijn omroep met deze boekbespreking heeft, uiteenge zet en verdedigd. Met hem betreuren wij het, dat de directeur van de betrokken uitgeverij, die men het droit de réponse (een wederwoord) had willen geven, geen gevolg heeft gegeven aan de uitnodiging, aan deze uitzending deel te nemen. De V.P.R.O. heeft in tegenstelling met de uitgeverij van die boekbespreking eerder nadeel dan voordeel ondervonden. Tegenover die omroep en zijn goedwillen de leiding zou het een chic gebaar geweest zijn, „nog eens even te komen praten". HILVERSUM 1. 402 m 746 kc/s. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke gram- mofoonmuziek. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte orkestwerken (gr.) 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 1025 Klassieke gram- mofoonmuziek. 10.50 Klassiek pianoduo (gr.). 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan voor uit, lezing. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Filmmuziek (gr.) 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.30 Metropole orkest en solist. 14.10 Populai re grammofoonmuziek. 14.35 Wij vrouwen van het land: voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Tierelantijnen, gevarieerd program ma. (herh. v. zaterdag jl.). 15.45 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Voor de zieken. 16 30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursberichten. 17.45 Regeringsuitzending: St. Maarten, door Henk Dennert. 18.00 Licht kwartet met zangsolisten. 18.20 Kaarten op tafel, gesprekken over actuele problemen. 18.30 Country en Western Ex press (gr.). 18.50 En nu mijn geval, vra- genbeantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Ac tualiteiten. 19.30 Lichte grammofoonmu ziek. 20.00 Gregoriaanse muziek. 20.20 Fluit en piano: Moderne muziek. 20.50 Klein taaigeding. 21.05 Omroeporkest en solist: Moderne muziek. 22.15 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Vreemd. een keuze uit woord, zang en dans van elders enanders. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Ochtendvaria (gr.). VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht. Aansluitend: lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Ween- se klassieke kamermuziek (gr.). 9.40 Mor genwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Licht instrumentaal kwintet en zang soliste. 12.20 Regerings-uitzending: Voor de land- en tuinbouw. 12.33 Dansorkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Medede lingen, eventueel actueel of grammofoon muziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Pro menade-orkest en zangsoliste: Operette- ziek. 14.00 Strijkkwartet en alsviool: klas sieke muziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Met naald en schaar. 15.30 Pianoduo: moder ne muziek. 16.00 De wijnoogst aan de Dou- ro, klankbeeld. 16.15 Lichte grammofoon muziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Ama teursprogramma. 17.55 New York calling. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Instrumentaal Trio. 18.35 Lichte orkest muziek. 19.05 Paris vous parle: gesproken brief uit Parijs. 19.10 Carillon-bespeling. 19.15 Grammofoonmuziek. 19.20 Inleiding tot muziekbegrip, muzikale lezing. 19.35 Vioolrecital: klassieke muziek. 20.00 Nws. 20.05 Gastenavond: gevarieerd program ma. 21.45 Lichte grammofoonmuziek. 22.00 Pianorecital: Moderne muziek. 22.30 Nws. en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Moderne grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerberichten. 12.35 Licht instrumentaal trio. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Klassieke kamermuziek. 14.00 School radio. 15.45 Duitse schlagers. 16.00 Beurs berichten. 16 06 Duitse les. 16.21 Viool en altviool: klassieke muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 17.40 Boekbespre king. 17.50 Licht ensemble. 18.18 Paarde- sport-uitslagen. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportjournaal. 19 00 Nieuws. 19.30 Hand in hand met onze Noorderburen, le zing. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 De duivenmelker, hoorspel. 21.08 Lichte muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Kamermuziek. 22.45 Moderne pianomu ziek. 22.55-23.00 Nieuws. Gen. Cronjéstraat 40-44 - Haarlem Telefoon 54679 zich voor het rijkspresidentschap van de republiek van Weimar kandidaat te stel len en eens „president van het Duitse hart" genoemd werd, ooit de roem zal evenaren van zijn jongere tijdgenoten Thomas Mann en Hugo von Hoffmanns- tahl, met wie hij samen de drie pijlers vormde, waarop de wereldberoemde uit geverij Fischer Verlag werd gebouwd. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 Huckleberry Hound, film. 20 00 Jour naal en weeroverzicht. 20 20 Uitzending van de Christelijk Historische Unie 20 30 Niet zo lang geleden documentairefilm 21 20--22 35 Polikusch- ka speelfilm VOOR DINSDAG VARA: 19.30 Spiegel der kunsten. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.35 Onbekend talent. VARA: 21.05 Boeren - een lust of een last?, do cumentaire. 21.25 Voordracht. 21.40-22.30 Verdorven, film uit de serie Dick Powell Shows.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 7