Ckefarine 4 E rlmsd'1600 v~r de «r-- NIEUWE UITGAVEN DE PROGRAMMA'S Anna Langfus en Simonne Jacquemard bekroond Prix Concourt en Prix Renaudot voor twee vrouwelijke auteurs Vier betrouwbare middelen in 1 tablet! 'i: Openbaar kunstbezit begint een reeks televisie-uitzendingen Het Danzi-kwintet musiceerde in Haarlems Concertgebouw Riooideksels vlogen na explosie over de kerktoren I DINSDAG 20 NOVEMBER 1962 De vier geneesmiddelen van Che- farine „4" hebben hun betrouw baarheid duidelijk bewezen, en millioenen mensen in de gehele wereld baat gebracht, vaak ook wanneer andere middelen faalden. Bovendien zorgt één der bestand delen dat een gevoelige maag niet Yan streek raakt. nabeschouwingen De Sinterklazen en de commercie Henriëtte Roland Holst herdacht Engeland stimuleert televisiemunt-stelsel De radio geeft woensdag Indonesisch bericht over bloedig gevecht in Neder lands kamp op N.-Guinea T elevisie programma (Van onze correspondent) PARIJS. De twee eerste vruchten van Frankrijks litteraire prif zenboom, de Prix Goncourt en de Prix Renaudot, zijn gisteren toegekend aan respectievelijk de 43-jarige Frangaise van Poolse origine Anna Langfus voor haar roman „Les Bagages de Sable" (met zes tegen vier stemmen) en aan de 38-jarige Parisienne Simonne Jacquemard voor haar roman „Le Veilleur de Nuit" (De Nachtwaker). MEN KAN Simonne Jacquemard, die al door een verbintenis te sluiten met een een heel oeuvre vah gedichten, novellen en romans op haar naam heeft staan, in dit toernooi wel als een outsider karakterise ren. In de voorbeschouwingen in de kran ten werd haar naam als kandidate vrijwel niet genoemd en weinig critici schenen gis teren haar bekroonde roman al gelezen te hebben. Daarentegen werd Anna Langfus voor de Prix Goncourt, Frankrijks meest begeerde letterkundige onderscheiding, steeds als een der grootste kanshebbers ge noemd. Als Poolse emigrante kwam zij in 1946 naar Frankrijk, na in haar vaderland alle ontzettingen te hebben beleefl, die de oorlog, de Nazi's en de „bevrijding" daar hadden opgeleverd. In een vorige roman, ,.Le Sel et le Soufre", waarmee zij in 1960 reeds bijna de Prix Goncourt gewonnen had. beschrijft Anna Langfus die verschrik kingen van concentratiekampen en vertelt zij ook hoe al haar familieleden in Polen door de Duitsers zijn uitgemoord. ZIJ DEBUTEERDE in Frankrijk echter niet met een roman, doch met een toneel stuk („Les Lepreux"), dat in 1956 met een bescheiden succes in Parijs werd opge voerd. Het boek. dat als Prix Goncourt nu ze ker een oplage van 150.000 a 200.000 exem plaren zal halen, heeft eveneens een dui delijk autobiografische inslag. Hoofdper soon is een Poolse jodin, die zich als emi grante in Frankrijk van de verpletterende last van haar verleden poogt te ontdoen, Advertentie Krachtige bestrijding van pijn en griep zonder de maag van streek te maken I oudere man met wie zij zich in de Franse Provence vestigt. Zij probeert daar haar eigen jeugd weer tot leven te wexken, door al haar krachten in te zetten voor een groep verwaarloosde kinderen, met wie zij enige tijd lief en leed blijft delen. Na het sterven van een klein jongetje ech ter, dat zij aangrijpend beschrijft, vervalt zij zelf weer in haar vroegere staat van neerslachtigheid en wanhoop. En de con clusie van haar relaas blijkt dan ook wel te zijn, dat de generatie der concentratie kampbewoners als voor eeuwig verloren zal moeten worden blijven beschouwd. An na Langfus werd onlangs in het avondblad „Le Monde" door Henri Simon geprezen: „Zij maakt figuren levend, de atmosfeer voelbaar en bezit een sobere intense stijl". Simonne Jacquemard, de winnares van de Prix Renaudot 1.962, is 6 mei 1924 in Parijs geboren. Zij publiceerde haar eerste gedichten in 1945 en heeft in vele litteraire bladen geschreven. Voorts schreef zij vele artikelen over dieren. Zij is lid van de Franse orni thologische vereniging. Haar echtge noot is de Franse schrijver Jacques Brosse. In haar bekroonde roman „Veilleur de nuit" wordt de geschie denis beschreven van „Donderdag", die in zijn tuin een diepe put graaft die hij inricht als gevangenis voor een meisje, dat hij geschaakt heeft. De winnares van de Prix Goncourt 1962, Anna Langfus, is in Lublin (Polen) geboren. Toen zij 15 jaar was, had zij reeds enkele bijdragen ge leverd voor Poolse litteraire tijdschrif ten. Op 17-jarige leeftijd ging zij stu deren aan de polytechnische school in Verviers (België). Tijdens de oorlog heeft zij deel uitgemaakt van een Poolse verzetsorganisatie. Zij werd verscheidene malen gearresteerd. Bij haar laatste arrestatie viel zij in han den van de Gestapo en verbleef in een gevangenis in Plock tot. de bevrijding. Anna Langfus vestigde zich in 1946 in Frankrijk waar zij trouwde. Zij heeft een dochter van 12 jaar. Zonder uitzondering hebben de leden van het televisieteam. dat zaterdag de repor tage van de gezellig rommelige aankomst van de Sint in Amsterdam verzorgde, een extra boterletter verdiend. Zij slaagden erin, weer kind met de kinderen te wor den. De cameramensen en hun regisseurs hadden het daarbij het moeilijkst, door de alomtegenwoordigheid van reclame vlaggetjes, uitgereikt aan gretige kinder handjes. Steeds moesten zij leuke scènes schielijk laten verdwijnen en hoogstwaar schijnlijk hebben ze door die vlaggetjes nog meer leuke tafreeltjes niet kunnen ma ken. Pogingen, gratis reclame te maken bij zo'n gebeurtenis, doen bijzonder on sympathiek aan. De commercie dreigt trouwens toch al dit kinderfeest kapot te maken, want m vele steden (Haarlem en Bussum b.v.) kwam de Goedheiligman vrijwel op het- ditie_ zelfde uur als in de hoofdstad aan. Daar door bereikt de goedwillende t.v. het te gendeel van haar doel, de kinderen in de Sinterklaassfeer te brengen. Vooral bij de tienduizenden twijfelaartjes van 7, 8 jaar kan dit tot de verstoring van een illusie leiden (er is namelijk zeer veel ouderlijke fantasie nodig, de bisschoppelijke doublu re te verklaren). Ook het grootwinkelbedrijf, de midden stand, de organisatie-comité's e.d. dienen te beseffen, dat men hard bezig is, een eeuwenoud feest (dat onze neringdoenden beslist geen windeieren legt) te ontdoen van zijn kern, te ontluisteren. Eenmaal ontdaan van die romantiek, zou het feest wel eens helemaal kunnen verdwijnen. En daar heeft ook de commercie geen belang bij. Het zal wel zo zijn, dat het ene comité de schuld geeft aan het andere (en an dersom) en dat sommige comités die aan- komst-op-de-t.v. uit den boze vinden (dat vinden wij niet, want men bereikt ontel bare kinderen, die zo'n intocht niet kun nen bijwonen). Maar het zou beter zijn, dat die vol wassenen hun kinderachtige wedijver staakten en probeerden, samen met de N.T.S., een oplossing te vinden voor de komende jaren. Dit dan terwille van het kind en tot behoud van een schone tra- J. Damsliuizer IN JANUARI BEGINT naast de zevende radiocursus, doch daarvan geheel on afhankelijk, de eerste televisiecursus van de Stichting Openbaar Kunstbezit. Deze zal bestaan uit 20, elk 15 minuten durende televisieuitzendingen, vermoedelijk op maan dag, eens per veertien dagen. De abonnementsprijs is gelijk aan die van de radio cursus 9,75). Dit heeft het bestuur der Stichting op een persconferentie in Amster dam medegedeeld. Om het gemis aan kleur te compenseren en de snelle vervluchti ging van het geziene te beperken, ontvangen de deelnemers per uitzending een kleurenreproduktie met daarbij twee bladen met kleinere afbeeldingen in zwart-wit. BEROEMDE GEN/ IN ÉÉN T 'ESMIDDE \BLET Glazen buisje 20 tabletten f 0,80 Handige stripverpakWng 40 tabletten f t.50 Voordelige flaeon 100 tabletten f 3.50 Programma-wijziging van Het Nationale Ballet in Haarlem, Pas de deux uit de „Notenkraker" In het programma van de uitvoering van Het Nationale Ballet op 23 november aan staande te Haarlem is een wijziging ge komen. De balletten „Les présages", „Con trasten" en „Le prisonnier du Caucase" blijven gehandhaafd. De „Pas de deux ro- mantique" vervalt. Daarvoor in de plaats komt de pas de deux uit de „Casse Noi sette". Muziek Tsjaikofsky, choreografie Lev Ivanov. De pas de deux zal worden gedanst door Marianne Hilarides en Ben de Rochemont. DIT BLEEK noodzakelijk, aldus het be stuur, omdat de auteurs zich bij hun be spreking niet tot één enkel kunstwerk zul len bepalen. Een maand na de uitzending ontvangt men een samenvatting van de ge sproken tekst. Het is de eerste maal in ons land dat een t.v.-cursus buiten de te levisie om wordt begeleid door materiaal daarover. De uitzendingen geschieden onder auspi ciën der N.T.S., die in overleg met de om roepverenigingen, de heer R. Mariouw Smit van de documentaire afdeling der N.C.R.V. als regisseur daarvoor beschik baar stelde. Hij zal de ideeën en onder werpen, die de programmacommissie van Openbaar Kunstbezit voorstelt, uitwerken en in samenwerking met de daartoe door de Stichting aangezochte deskundigen tot scenario's verwerken. De stichting heeft als contactman voor de televisie benoemd de heer H. R. Blankesteyn, tot dusver ver bonden aan de wereldomroep. HET IS IN de televisie-cursus mogelijk sommige onderwerpen op andere wijze te belichten en ook aandacht te schenken aan toegepaste kunsten, zoals de architectuur, zo deelde het bestuur mede. Prof. dr. Fr. W. S. van Thienen spreekt in de eerste uit zending over „Stille Wenken in de Schil derstukken". Het hoofd van de educatieve dienst van het Rijksmuseum, de heer E. R. Meijer, verzorgt twee uitzendingen over portretten van bekende figuren en dr. Jos W. de Gruyter twee over Vincent van Gogh. Verder komen er programma's over: Rembrandt en de Bijbel, de Etruskische bronzen in het Rijksmuseum voor Oudhe den te Leiden, Mondriaan en moderne ar chitectuur. Rond de nationale herdenkings dag zal men een uitzending wijden aan het mausoleum van Willem van Oranje in de Nieuwe Kerk te Delft. DE GROTE ZAAL van het Haarlemse Concertgebouw was gisteravond uitste kend bezet voor het concert dat daar ge geven werd door het Danzi-kwintet. Op dit door het Haarlems Comité voor Kamer- VIER WERKEN dus, die elk een uitvoe ring kregen die bij de eigen sfeer en stijl paste. Hoe dat bereikt wordt? Voor ons gevoel is de belangrijkste en unieke eigen schap van het Danzi-kwintet, dat dit en- DE ZEVENDE RADIOCURSUS der Stich ting Openbaar Kunstbezit, waarop reeds meer dan zestigduizend personen hebben ingeschreven, begint op maandag 14 janu ari. In 1963 zullen werken van tot dusver weinig of niet besproken kunstenaars aan de beurt komen. Het bestuur van de stichting heeft besloten om een drietal uit zendingen van „Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen", waarmede de Belgische ra dio en T.V. via de zender Brussel-Vlaams beginnen, op te nemen in het Nederlandse programma. Openbaar Kunstbezit wil op deze wijze een begin maken met een voor alsnog bescheiden uitwisseling van pro gramma-onderdelen in Europees verband. In de drie Belgische uitzendingen worden schilderijen besproken van Jeroen Bosch, Pieter Breughel en Henri Evenepoel, Maurits Mok nam prijs in ontvangst In de Singer Concertzaal te Laren is maandagavond de Henriëtte Roland Holst- prijs uitgereikt aan de dichter Maurits Mok. Het gebeurde tijdens een herden kingsavond ter gelegenheid van het feit de dichteres Henriëtte Roland Holst tien jaar geleden stierf. Prof. dr. Garmt Stui veling. voorzitter van de Henriëtte Roland Holst-Stichting reikte de prijs uit. Gedichten van Henriëtte Roland Holst werden tijdens deze herdenkingsavond voorgedragen door Aline Markus en Otto Sterman. De violist Nap de Klijn en de pianiste Liesbeth Rümke-Hoppen voerden werken uit van Bach en Pijper. Prof. dr. Stuiveling hield een herden kingsrede waarin hij onder meer zei: „Van de eerste bundel van Henriëtte Roland Holst af, zijn drie onvergankelijke groot heden van het leven in haar werk te on derkennen, namelijk wijsheid, liefde en eeuwigheid. Deze drie waarden domineren steeds weer. Zij zijn de zoekende en drij vende krachten in haar gehele leven ge weest. Hoewel Henriëtte Roland Holst niet veel van de door haar gedachte waarden in vervulling heeft zien gaan, is van ge brokenheid geen sprake; het woord, dat haar bezielde, heeft zij in een eenheid van vorm en inhoud weten te realiseien Onder de aanwezigen bevond zich ook de dichter A. Roland Holst. (Van onze correspondent) LONDEN De Britse regering is van plan het systeem, waarbij de televisiekij ker onmiddellijk betaalt voor hetgeen hij HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00- 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.25 Oude muziek (Gr.). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws 8.15 Klan- jj 1 mnr,i /.to naaioKraui. o.uu inicuwö u ziet, namelijk door middel van n munt- Zuid_Beieren (gr.) 8.35 Lichte stuk in de gleuf van eenspeciaal m het grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken, toestel aan te brengen apparaat ee zo I g Waterstanden 9 40 Voor de vrouw, goed mogelijke kans te g hj io.IO Grammofoonmuziek. 10.15 Morgen- wordt dat bl"neako^ g o fnfming dienst. 10.45 Samenzang: geestelijke liede den in Engeland voor deze ren. 11.15 Recht zo die gaat, hoorspel (7). zullen worden tSsie 1145 ^odse melodieën (gr.). 12.10 Latijns- reeds maatschappijen voor ^zetelews Amerikaans orkest. 12.30 Mededelingen „automatiek", waarbij ook speciaie hjn tujnbouw_ 12 33 Meisies. programma s zullen I koor en instr. kw. 12.53 Gram., event, act. De regeling Pdat vijf 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensemble. 13.55 kington-rapport ovei de omroepen, ctat viji 0..w0rk(grv klassieke en maanden geleden is verschenen, een^ m- I .s commerciële televisie in voorbereiding ziekbeluisteren. 15.20 Viool en piano: klas- commercieie worden toege- sieke muziek. 15.50 Bijbelvertelling voor ritv het toezichthoudende overheidsor- muziek (gr.) 17.40 Beursberichten. 17.45 gaan De tot nu loc fantastische en daar- Lichte grammofoonmuziek. 17.55 Het spec- om algemeen bedenkelijk geachte winsten t=^tezingen. ^18.10 van de commerciële televisiemaatschap- Hervormde jeugd- cantorij: geestelijke liederen. 18.30 Radio den bevorderd. WINKLER PRINS, Boek van het jaar 1962. Uitgave van Elsevier, Amsterdam Brussel. Het jaarboek bevat alles wat zich heeft voorgedaan in 1961, encyclopedisch geor dend en tot, een document van levende ge schiedenis gerangschikt door de redactie van de bekende encyclopedieën. Het ge heel is een bijzonder goed geslaagd mid del om de encyclopedie voor veroudering te behoeden. Zoals ieder jaar hebben wij met veel genoegen de samenvattende ar tikelen gelezen over nieuwe verschijnse len. Ditmaal vooral de beschouwing die gewijd is aan de verkorting van de ar beidstijd, de Wereldraad van Kerken, het proces-Eichmann, Berlijn, Algerije en OAS. Ruimtevaart en Benelux. De illustra ties in en buiten de tekst zijn ook nu weer met bijzonder zorg gekozen. OORLOGSROMANS KAMERADEN, roman van een onbeken de soldaat, van Hans Helmut Kirst, ver taald door J. Pistorius, verschenen bij De Boekerij N.V. Baarn. muziek georganiseerde concert heeft mensemble met groot individueel meestei- a t i j- „itlrnmnn uannaccmP van kunnen constateren dat de wereldnaam die dit Nederlandse ensemble bezit niet uitslui tend berust op de vaardigheid en het en thousiasme waarmee deze vijf musici ple gen op te komen voor de hedendaagse mu ziek. Frans Vester, Koen van Slogteren, Piet Honingh, Brian Pollard en Adriaan van Woudenberg zijn bekend geworden via de moderne muziek; op een concert als dat van gisteren blijkt echter dat ze de oudere muziek met. evenveel gemak, pre cisie en stijlgevoel spelen als de nieuwere. VIER WERKEN stonden op het pro- grtmma, vier werken in vier stijlen. Be gonnen werd met de door Frans Vester met raffinement en virtuositeit voor blaaskwintet geïnstrumenteerde Andante en Fantasie (KV 616 en 608) „für eine Orgelwalze" van Mozart, grote muziek uit het laatste levensjaar van de componist; muziek die helaas vrijwel onbekend geble ven is, maar in deze bezetting een goede kans maakt de achterstand in te halen. Daarna volgde met een grote sprong door de muziekgeschiedenis het kwintet uit 1929 van Willem Pijper, een stuk dat met zijn ongewilde romantiek ons al weer he lemaal niet modern meer voorkomt, maar dat toch aan de spelers geheel andere eisen stelt dan het eerste werk. Vervol gens het kostelijke, pretentieloze en vol maakt gecomponeerde kwintet van Jean Frangaix, luchtig, opgewekt en voor de spe lers razend moeilijk. En tenslotte, na de pauze, het kwintet in a opus 91 no 2 van de Tsjechische tijdgenoot van Beet hoven Anton Reicha, een stuk van grote lengte, dat van begin tot eind bleef boeien door de vele rijke invallen van de com ponist en de. aan het symfonische karak ter van het werk aangepaste, uiterst ge nuanceerde uitvoering die wij hoorden. schap, en een volkomen aanpassing van elk van de musici aan de anderen, exact speelt wat er in de muziek genoteerd staat, zonder meer zich onderwerpt aan de door de componist gegeven opdracht. Dat staat er zo eenvoudig; eenvoudig is het natuurlijk helemaal niet: aan het be reiken van dit peil is uiteraard eindeloze studie en inspanning voorafgegaan. Resul taat van al die moeite: een geheel eigen niveau tussen de belangrijkste kamermu- ziekensembles ter wereld. En het daar mee onverbrekelijk verbonden succes bij het publiek, dat gisteren zijn enthousias me beloond zag met twee toegiften: een Allegretto en een Allegro van Josef Haydn. Het comité voor kamermuziek zij hulde gebracht voor het initiatief dit kwintet naar Haarlem te halen. Rob du Bois „60 para's gedood op 19 mei" DJAKARTA (AP) In Djakarta is meegedeeld, dat de parachutisten van de Indonesische luchtmacht bij de guerilla- operaties in westelijk Nieuw-Guinea 93 man hebben verloren. Van dit aantal zouden 60 man zijn om gekomen bij een gevecht in een Nederlands legerkamp op 19 mei. Er zijn ongeveer 2.000 infiltranten gepa rachuteerd. Commodore Wirjandinata. de inspecteur-generaal van de Indonesische luchtmacht die dit meedeelde zei dat de luchtmacht 15 man en een dakota heeft verloren bij de operaties. Kirst, bekend door onder andere 08.15. De kazerne, De oorlog, Het einde en Fabriek van officieren, beschrijft in dit klemmend geschreven boek een stelletje frontsoldaten, die de kameraadschap uit de oorlog in hpt burgerleven voortzetten. Zes gezworen kameraden, die goed door de oorlog zijn heengekomen en naar hun capaciteiten een goed burgerbestaan hebben gevonden, komen tot de ontdekking, dat een doodgewaande mede-soldaat nog in le ven is. Zijn dood is hun geheim en als deze man zou gaan spreken over de om standigheden waaronder hij door hen om het leven gebracht is, zouden hun repu taties worden vernietigd. Tijdens hun vaste bijeenkomsten, waarop de vroegere gezags verhoudingen worden hersteld, onder lei ding van de sergeant, maatschappelijk een van de minst geslaagden, wordt een sa menzwering op touw gezet om de uit de dood herrezene om het leven te brengen. De auctor intellectualis van het groepje, 'n sluwe advocaat zonder een enkele scrupule in de oorlog gemeen soldaat, neemt een particuliere -detective in de arm om de gezochte op te sporen. Deze man blijkt geknipt voor zijn taak want hij zoekt meteen de frontaffaire uit en houdt, als ongewenste gast aan het begrafenismaal voor de inmiddels ver moorde man, een requisitoir dat tot een onverwachte ontknoping leidt. De groep, geconfronteerd met de feiten, valt uiteen, de moordenaar wordt tot een bekentenis gedwongen en verhangt zich, de advocaat neemt de wijk en het geweten van de an deren wordt gezuiverd van een last. die het schuldige tweetal hun als een molen steen om de hals had gehangen. Het slot van het boek is het minst be vredigend, omdat de oplossing niet in ver houding staat tot het ernstige probleem van het voortlevende en herlevende mi litarisme. Wie zich de sfeer van de film „Wir Wunderkinder" in herinnering kan brengen, weet dat de duistere machten niet door een eenvoudige juridische pro cedure vernietigd kunnen worden. Zonder waarschuwing viel de vijand aan, Pearl Harbour, de Slag in de Java- zee, Midway, van John Toland, vertaald door Ton van Beers, verschenen bij Hol- landia N.V., Baarn. Luitenant-admiraal b.d. C. E. L. Hel- frich, destijds opperbevelhebber van de geallieerde zeestrijdkrachten in het gebied van Nederlands-Indië, schrijft in zijn in leiding op het boek van Toland, bekend als schrijver van De slag in de Ardennen 1944, „Wij Nederlanders kunnen met deze uit gave tevreden zijn." Dat duidt dan op het verslag over de strijd in de Javazee, die weliswaar eindigde met een vernietigende nederlaag, maar die voor het moreel een onschatbare waarde had. „Kansloos was de slag niet", zo schrijft de Nederlandse admiraal, maar „het geluk is in geen en kel opzicht aan onze kant geweest". Toland is wel geen beroepshistoricus, maar dat betekent niet dat hij de historie geweld heeft aangedaan. Hij schrijft dit boek als een roman van een serie eervolle nederlagen, die tenslotte uitloopt op de be slissende overwinning in de slag om het eiland Midway. De elementen die tot de zege hebben bijgedragen worden op dra matische wijze samengevoegd. Het beslis sende element was de kennis van de Japanse geheime code. TUINIEREN TWEEËNVIJFTIG WEKEN tuinieren, in woord en beeld, door B. J. Galjaard en J. A. van Dijk; uitgevers Kosmos. Am sterdam. Een boek bestemd voor de amateur-tui nier. De werkzaamheden die moeten wor den uitgevoerd zijn door middel van teke ningen aangegeven. De tekst is door een deskundige geschreven; de tekeningen klop pen echter niet helemaal met de tekst, doch de fouten zal men er in een volgen de druk wel uithalen. Deze serie tekenin gen en tekst is verschenen in het afgelo pen jaar in enkele dagbladen in ons land Dat doet overigens aan de waarde van het boekje geen afbreuk en de amateur-tui nier zal er heus wel plezier van hebben. TUINEN; door G. J. Pannekoek en J. J Schipper; deel twee; zesde druk; uitge vers Kosmos-Amsterdam. Een echt vakboek en vooral voor hen be stemd die verbonden zijn aan openbare plantsoendiensten, doch ook voor de hove nier die de tuinen van de partikulieren pleegt aan te leggen. Er worden allerlei goede voorbeelden in dit prachtige vak boek gegeven; ontwerpen staan er te kust en te keur in en niet alleen hoe men ze uitvoeren moet, doch ook hoe ze begroot moeten worden en dat is vooral voor de hovenier van veel belang. Er worden al lerlei soorten tuinen behandeld, dus ook bijzondere tuinen. Er wordt ook het een en ander verteld over het onderhoud van de nieuwe aanleg en ook dat kan voor de hovenier van belang zijn; dit boek is van groot belang ook voor de jonge tuinbouwer die zich in de toekomst gaat bezig hou den met het aanleggen en onderhouden van grote en kleine tuinen. KUNSTSERIE „KUNST EN KLEUR", een reeks nieu we kunstboeken van uitgeverij Sijthoff. LANGE TIJD werd een schilderij van mipn voris iaar bedroegen deze 26 mil- Volksuniversiteit: Achter de schermen k,en pond Vf260 miljoen) - zullen be- XII, door Drs. G. J. de Voogd. 19.00 angrijk worden beperkt door het plan hen Nieuws en weerpraatje. 19.10 Mededehn- hosere huur te laten betalen voor het ge- gen of grammofoonmuziek. 19.15 Leger des bruik van de zendapparatuur en ook door Heilskwartier (opn.). 19.30 Radiokrant, aftapping tot maximaal een-derde van de 19.50 Licht instrumentaal kwartet 20.10 brutowinst Dit geld zal dan kunnen wor- Omroeporkest en solist: Klassieke muziek, den gebruikt voor speciale programma's 21.15 Wat. is er in de landbouw aan de van culturele en opvoedkundige waarde hand? lezing. 21.30 Lichte grammofoon- welke door het gezagsorgaan zullen wor- muz. 21.45 Kanttekeningen. 22.00 Geeste lijke liederen. 22.20 Licht orkest (gr.). 22.30 Nws. 22.40 Avondóverdenking. 22.55 Ope rafragmenten (grj. 23.25 Licht orkest igr.) 23-55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 kt „o i Lichte ochtendklanken (gr.) (Om 7.35 Van Cézanne, „de brug van Mennecy ge- de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws. 8.18 noemd. Het door oezanne Sesc tant Lichte grammofoonmuz. 9.00 Gymnastiek bruggetje ligt echter aan een an voor de vrouw. 9.10 Kookpraatje. 9.15 van de Seine stroomopwaai ts v an Klassieke grammofoonmuziek. 9.40 School- het land in. f radio. VPRO: 10.00 Inzicht en uitzicht, Misschien is de fout al na Chambnns ont- lezin& 1Q Q5 Morgenwijzing. vara: 10.20 dekking eerder hersteld; voor het eeis I y00r de vrouw. 11.00 Specialiteitenthea- kan men de titel „de brug van jviaincy j.ej. ^erh. v. zaterdagavond). 12.00 Voor ontmoeten in Rene Huyghe s „Cezanne een hej. platteland. 12.05 Lichte grammofoon van een reeks kleine en met reprodukties muziek (i2.30-12.33 Mededelingen t.b.v. in kleur geïllustreerde boeken over de land_ en tuinbouw; 12.57-13.00 VARA- grQten in de schilderkunst, uitgegeven dooi I speelgoedactie). 13.00 Nieuws. 13.15 Tango- A. W. Sijthoff te Leiden onder de ti e I rumba-orkest en zangsolisten. 13.45 Gespro- „Kunst en kleur". De fout kan wel ont- ken portret. 14.00 Jeugdconcert: klassieke staan zijn door het feit dat Cezanne de en moderne muziek. 14.45 Volksliedjes en naam van het dorp niet heeft opgeschre- _dansen 15.00 Is vrede zonder bewapening ven en deze alleen maar noemde. Het zui- reeds mogelijk?, toespraak. 15.10 Voor de delijk accent van Cézanne, dat men in de jeugd 17 qo Orgelspel en zangsolist. 17.30 Midi misschien wel heeft gehoord en dat I -pentoonstellingsagenda. 17.35 Instrument, de bewonderaars van een Fernandel ver- Trio. 17.50 Regeringsuitzending: geven en trouwd kan zijn, zal Maincy als Mennecy nemen> tips voor weggebruikers. 18.00 hebben doen klinken. Men vindt Mamcy pjieuws en commentaar. 18.20 Actualiteiten, in de buurt van Melun, vanwaar we ook lg 3Q Sa]onorkest en zangsolist. 19.00 Voor het gehucht Trois Moulms kunnen opzoe- de kinderen. i9.i0 VARA-Varia en lichte ken om iets terug te vinden van wat Ce- grammofoonmuz. 19.20 Rooms Luilekker- zanne daar vond voor een van zijn beken- landi toespraak VPRO: 19.30 Voor de de, zij het niet in genoemd boekje gere- Ueugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte produceerde schilderijen. Huyghe plaatst muzjek. 20.40 Kaf en koren, wekelijkse in zijn tekst de meermalen herhaalde notities. 20.50 Het puik van zoete kelen: waarschuwing dat men zich niet blind moet 0pera-aria's met commentaar. 21.25 Zon- staren op een bepaald aspect van Cezanne, der blinddoek. 22.10 Cello-recital: klassie- op wiens werken zich zovele kunstenaars ke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Jazzmuziek, en kunstbeschouwers beroepen, die de 23.15 Weerklank: muziek-revue. 23.55- herkenbaarheid van het gegeven niet be- 24.00 Nieuws, langrijk vinden. Het boekje van Huyghe is bijzonder aanbevelenswaardig. BRUSSEL 324 m. In Van Gogh" van Raymond Cogniat 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 kan men ook een nieuwtje ontmoeten:, de Weerberichten. 12.35 Lichte grammofoon vermelding van een tot voor 1939 onbe- muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws, kend gebleven liefdüsverhouding tussen 13.15 Klassieke en moderne kamermuziek. Van Gogh en een getrouwde dame. Mis- 14.00 Schoolradio. 15.00 Koorzang. 15.30 schien vraagt men zich af wat een der- Symfonische muziek: Moderne muziek gelijke mededeling met schilderkunst te 16.00 Beursberichten. 16.06 Engelse les. maken heeft Maar er zijn nu een keer 16.21 Koorzang. 16.35 Lichte muziek. 17.00 schilderijen als het zelfportret met afge- Nieuws. 17.15 Moderne pianomuziek. 17.50 sneden oor en dan ontkomt men bij een Boekbespreking. 18.00 Stemmige klanken, bespreking van Van Goghs werk moeilijk 18.10 Lekenmoraal en filosofie. 18.30 Voor aan dergelijke levensberichten. de soldaten. 18.50 SportjournaaL 19.00 Georges Charensol deelde zijn beschou- Nieuws. 19.40 Amusementsorkest. 20.00 wing over Degas in prettig leesbare klei- Vlaanderen zendt zijn zonen uit, missie- ne hoofdstukken. Marcel Brion licht ons montage. 20.15 De week van de Lichte in omtrent Chagall. Jean Cassou beschouwt muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Folklore festi- het werk van Picasso. De kleurreproduc- val te Boekarest. 22.35 De Zeven Kunsten, ties zijn sympathiek, omdat ze niet „te 22.55 Nieuws. 23.00-23.15 Voor de zeelieden, mooi" gemaakt zijn. VOOR DINSDAG VARA: 19.30 Spiegel der kunsten. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.35 Onbekend talent. VARA: 21.05 Boeren - een lust of een last?, do- - cumentaire. 21.25 Voordracht. 21.40-22.30 T]jdens werkzaamheden aan de nole- Verdo fUm ult de gerie Dick Powell ring te Putte (Noord-Brabant) heeft zich shows. een zware ontploffing voorgedaan. De deksels van het hoofdriool werden VOOR WOENSDAG over de kerktoren geslingerd en kwamen op het dak van de rooms-katholieke pas- VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: torie terecht. Talrijke ruiten in de pasto- 17.35-De Verrekijker, jeugdkroniek. CVK/ rie en omgeving werden vernield. Het weg- IKOR/RKK: 17.45-18.05 Programma over dek werd ter plaatse opengescheurd. Zwa- de Bijbel voor de jeugd. NCRV: 19.30 Al- re rookwolken stegen na de explosie op. les draait om moeder. NTS: 20.00 Jour- Het riool zal opnieuw worden gelegd, daar naai en weeroverzicht. NCRV20.20 Memo. de buizen werden vernield. Vermoedelijk 20.30 Zoek de zin op, quiz. 21.00 Pakistani is een defect in de leiding oorzaak ge- Zindabad (2), documentaire film over Pa- weest van deze ontploffing. Er hebben zich kistan. 21.30 Dorpsvrijage, toneelstuk. 22.25 geen persoonlijke ongevallen voorgedaan.22.35 Dagsluiting.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 7