mmnmm
Jeugdconcerten van N.Ph.O.
de
stadsorganist
preludeert
DE PROGRAMMA'S
Koorkring Haarlem jubileerde
met Piepenbroek-herdenking
Wij hervatten
Dansgezelschap uit India
komt naar Nederland
Aantal woningzoekenden
vrij sterk gestegen
Italianen lopen weg
uit Alkmaar
Hoteldiefstallen
opgehelderd
VARA-poliHek
"N
WOENSDAG 21 NOVEMBER 1962
Albert de Klerk
DEMONSTRATIE
F. Zwaanswijk
Nieuwe burgemeesters
nabeschouwingen
Twee gestolen kunstwerken
door toeval ontdekt
Harpist Zabaleta solist
bij het N.Ph.O.
P. Zwaanswijk
Waardige herdenking
Damshuizer
Got/d voor dure Sinterklazen
Zilver voor artistieke Sinterklazen
Pleet en Gero voor praktische Sinterklazen
P. J. Jouve bekroond
Opbrengst van langspeel
plaat voor vluchtelingen
Nederlandse universitaire
week in Leuven
J
Cyrano" op het scherm
Modernise makkelijk -18 fraaie ho S!» PRACHTBIJTSSr
De radio geeft donderdag
Televisieprogramma
(Van onze kunstredacteur
Eind januari 1961 begonnen wij met
verve aan een nieuwe rubriek „De stads
organist preludeert", waarin de beide
stadsorganisten Albert de Klerk en Piet
Kee beurtelings hun programmakeuze
voor het komende orgelconcert zouden
toelichten. De opzet was duidelijk: ener
zijds zou het publiek het concert beter
kunnen genieten en zou er een beter
contact tussen organist en publiek kun
nen ontstaan; anderzijds zou de rubriek
kunnen leiden tot een toenemende be
langstelling voor de concerten, die een
rechtstreekse aansluiting zijn op het in
1634 gestichte instituut van de stede
lijke orgelbespelingen. Albert de Klerk
hervat nu de rubriek, die tot nu toe maar
één aflevering heeft mogen hebben. Het
hier toe te lichten programma wordt
morgen, donderdag 22 november, aan
vang 20 uur, uitgevoerd op het Cavaillé
Coll-orgel in de gemeentelijke Concert
zaal te Haarlem. De volgende beschou
wing zal van Piet Kee zijn. We hopen
aldus de banden tussen de Haarlemmers
en het unieke instituut der gratis toe
gankelijke orgelconcerten te ver
stevigen.
OP HET TWEEDE Orgelconcert in dit
Winterseizoen zal uw stadsorganist twee
werken uitvoeren die bijzondere aandacht
vragen. De avond wordt geopend met de
Ciacona van Karl Holler, die met deze
compositie een grote Zuidduitse orgeltra
ditie voortzet. Als componist zowel als
President van de „Staatliche Hoehschule
für Musik" te. Mtinchen, behoort Holler
tót de leidende persoonlijkheden van het
Duitse muziekleven. Zijn Ciacona is ge
bouwd op een basthema van vier ma
ten en toont een grote verscheidenheid
mn ritmische, harmonische en polyfone
vondsten. De stijl doet denken aan Max
Reger, doch bezit meer klaarheid in de
klank en is dynamisch minder grillig.
EEN ANDERE noviteit betreft het werk
van een Franse tijdgenoot, Daniel Lesur.
Diens werk „La vie intérieure" (het in
wendige leven) droeg de componist op
aan zijn vriend en leermeester Charles
Tourhemire. Zijn muziek is vooral gein
spireerd op de fijne timbres van het
Cavillé-Collorgel. Opmerkenswaard is de
behandeling van een summier gegeven
waarvan heel het werk doordrongen is.
Ook hier werkt de componist in fijne
contrapuntische lijnen het gegeven uit.
Opmerkelijk is de serene geest die uit
rijn compositie spreekt. Lesur is direc
teur van de Schola Cantorum te Parijs,
waar hij de leer van het contrapunt on
derwijst. In 1936 richtte hij te samen
met o.a. Jolivet en Messiaen de com
ponistengroep „la jeune France" op.
TUSSEN DEZE BEIDE primeurs, een
vertrouwde klank, de Fantasie in Do ma
jeur van César Franck. Wie de lieflijke
eenvoud van dit Drieluik verstoot, kan
begrijpen waarom de leerlingen van
Franck met. zoveel bewondering spraken
over hun „maitre angélique". Na de pau-
te bevat het programma werken van Joh.
Seb. Bach en zijn zoon Carl Phllipp Erna
Uttel. De orgelsonates van laatstgenoem
de werden geschreven voor Prinses Ama-
lia van Pruisen, die een. fraai instrument
in haar paleis bezat. Het. is muziek uit
het galante tijdperk, met alle sier en
verrukkelijke speelsheid. Het middendeel
uit de le Sonate boeit door gevoelige
melodiek vol uitdrukkingskracht. Het con
cert wordt dan besloten met de Prelude
en Fuga in a moll van vader Bach. Wij
hopen met deze regels de belangstelling
van de orgelliefhebbers te hebben opge
roepen en héten U a.s. donderdagavond
van harte welkom.
Advertentie
volautomatisch wassen, spoelen
en drogen.
Zaterdags de gehele dag;
donderdags van 25 uur
MIF.LE. ENGLISH ELECTRIC,
AEG. WESTINGHOUSE,
CASTOR
'V;i rivier, oude machine in.
KRUISSTRAAT 5
HAARLEM
TEL- HOOS
De Koorkring Haarlem van de Neder
landse Sint-Gregorius-vereniging heeft
dinsdagavond zijn twaalf-en-een-half-jarig
bestaan gevierd met een concert, dat voor
een deel ook als een herdenking van de
honderd jaar geleden geboren componist
Alphons Diepenbrock bedoeld was.
Een beknopte biografische beschouwing
van Lidwina Diepenbrock was in het pro-
graama boekje opgenomen en verder ver
tolkten de tenor Henk Meijer en de deel
nemende kerkkoren afzonderlijk en gecom
bineerd composities van de kunstenaar, die
met zijn werk voor de ontwikkeling van
een zelfstandige Nederlandse compositori
sche aktiviteit van zo grote betekenis is
geweest.
Na een welkomstwoord van de voorzit
ter van het uitvoerend comité pastoor C.
L. ten Velthuis betraden het jongenskoor
van de Koorschool en bet herenkoor van
de basiliek Sint Bavo het podium van de
gemeentelijke concertzaal. Kapelaan P.
Boogaard leidde in plaats van de door
ziekte verhinderde dirigent Kees Borne-
wasser deze koren bij hun gezamenlijke
uitvoering van Diepenbrocks Paaslied:
Christus is opgestanden. Deze uitvoering
kon zeker verdienstelijk genoemd worden.
Toch zou zij door opbloeiende koorklank
en groter geestdrift meer de vreugde van
het Opstandingsfeest tot uitdrukking heb
ben kunnen brengen. Het leek of de toe
gespitste objectiviteit van de Gregoriaanse
zang op de interpretatie van dit Paaslied
nog zijn invloed liet gelden. Een vertol
kingsgerichtheid trad hier aan de dag, die
ook bij andere uitvoeringen op dit concert
kon geconstateerd worden. Zij deed zelfs
denken aan een ombuigen van hartelijke
spontaniteit naar een introverte voor
dracht als het gevolg van een onwillekeu
rig werkend assimilatie-proces van twee
Advertentie
muziekstijlen, waarbij de overwinning dan
wel niet door het Gregoriaans zelf. maar
dan toch door zijn sfeer werd behaald.
Voor de meeste uitvoeringen werd die af
remming der spontaniteit een ongunstige
consequentie, in het bijzonder wel bij de
vertolking van de Pinkster-sequens „Vem
Creator" van Diepenbrock aan het slot
van de avond door kerkkoren uit Haarlem,
Heemstede, Overveen, Bloemendaal en
Bennebroek gezamenlijk onder leiding van
Nico Waasdorp. Deze uitvoering was wei
nig overtuigend en zij gaf zelfs de indruk,
dat de gevoelswaarde van de Latijnse
tekstwoorden geen echte, innerlijk beleefde
realiteit voor de uitvoerenden geworden
was.
Het koor van de parochie St. Jozef te
Bennebroek had goede ogenblikken bij het
zingen van Diepenbrocks „Tantum Ergo",
maar het leek toch wat onwennig door
zijn overplaatsing van de kerk naar de con
certzaal. De lofzang „Laudate Dominum"
van Kees Bornewasser klonk terughoudend
in de overigens toegewijde zang van het
jongens- en herenkoor van de parochie van
de H.H. Petrus en Paulus. De dirigent van
het koor van de parochie O.L. Vrouw Ro
zenkrans kon profiteren van de sonore
bassen bij de uitvoering van het Magnificat
van Hendrik Andriessen. De koren uit Aer-
denhout en Overveen waren niet gelukkig
met „O sacrum convivium" van Philip
Loots. Er kwam daardoor een druk van
onzekerheid en dynamische onevenwichtig
heid op de twee andere uitvoeringen, die
een „Ave verum" van Loots en een „O
quam amabilis est" van Hendrik Andries
sen betroffen.
Met grote voldoening kan ik gewagen van
de voortreffelijke solo-zang van de tenor
Henk Meijer, een zanger, die zijn fraaie
lyrische stem in vrijheid kon beheersen
en zijn natuurlijke muzikaliteit en zuivere
artisticiteit prachtig dienstbaar kon ma
ken aan de vertolking van vier liederen
van Diepenbrock. Henk Meijer bewees
met deze vertolkingen, dat de gouden me
daille van de St. Gregorius-vereniging hem
op dit concert door de voorzitter pastoor
Karskens op grond van zijn betekenis als
Diepenbrock-vertoiker uitgereikt, volko
men verdiend was. De organist Albert de
Klerk zorgde bij deze solo-zang voor uit
nemend geregistreerde orgelbegeleidingen
en waar dit nodig was ook voor een voor
treffelijk steun van de zanger aan de vleu
gel.
De beroemde Indiase danser Uday
Shankar komt met zijn uit zeventien dan
seressen en dansers en zeven musici be
staande gezelschap een zevental voorstel
lingen in Nederland geven, in aansluiting
op een juiste volbrachte toernee door
Amerika. Impresario is de heer H. J.
da Silva. Uday Shankars laatste bezoek
aan ons land dateert van 1936. Voor de
oorlog waren hij en de danseres Menaka
degenen die, ieder met hun eigen troep,
het Europese publiek kennis deden ma
ken met de zeer eigen schoonheid van
de Indiase dans.
Die kunst was zich toen aan het her
stellen na een periode van verval en ter
wijl men enerzijds streefde naar een her
leven van de enkele duizenden jaren oude
vormen was het vooral Uday Shankar
die, gestimuleerd door onder anderen de
dichter Tagore, het waagde eigentijdse
problemen tot onderwerp van zijn schep
pingen te maken, naast de traditionele
goden- en heldenverhalen die hij ook op
zijn repertoire nam.
Shankar heeft vele invloeden van het
westen ondergaan (zo heeft hij in 1924
samen met Anna Pavlona een serie voor
stellingen van Radhakrishna gegeven),
maar steeds volgde op zijn tournee een
periode van bezinning en verdieping van
de eigen cultuur in India. Na zijn op
treden in 1951 in Londen heeft hij een
tiental jaren Azië niet verlaten. Van de
voor deze tournee nieuwgevormde en ge
trainde groep maakt ook zijn jonge
vrouw weer deel uit en de beroemde zan
geres Lakshmi Shankar.
Opgetreden zal worden in Amsterdam,
in de grote zaal van het Concertgebouw,
op 23 november en 27 november; te Den
Haag in de Kurzaal op 26 november en
29 november; te Hilversum in Theater
Gooiland op 24 november; te Utrecht in
de stadsschouwburg op 25 november en
te Maastricht op 28 november.
Tot burgemeester van Vogelwaarde is
benoemd de heer P. J. G. Molthoff. De
heer Molthoff is hoofdcommies ter ge
meentesecretarie van Budel en lid van de
K.V.P.
Tot burgemeester van Ovezande is be
noemd de heer N. W. M. Mooijman, se
cretaris en gemeenteontvanger der ge
meente te Harenkarspel. Hij is lid van de
K.V.P.
(Van onze correspondent)
BONN Vijf maanden lang lagen twee
gestolen kunstwerken bij de Westdnitse
spoorwegen, voordat iemand ontdekte dat
het beroemde schilderijen uit musea
waren: een bloemschilderij van Jan
Brueghel de Oude en een detail van het
tïarvestuder Altar van de 14de ceuwse
meester Bertram.
Beide werken werden op li ,'uni van dit
jaar in bagagekluis 92 van het station in
Brunswijk door onbekenden opgeborgen.
Vier weken later liet de leiding van het
station de kluis openmaken, omdat was op
gevallen dat zich niemand meer voor de
inhoud meldde. De twee schilderijen wer
den als willekeurige gevonden voorwerpen
geregistreerd en zouden wellicht voor een
appel en een ei bij een openbare verkoop
.zijn verkocht, als niet was uitgekomen dat
het hier oude kunstwerken betrof.
Het doek van Brueghel is afkomstig uit
het Kestnermuseum in Hannover, waar
het 5 mei van dit jaar werd gestolen. Het
detail van het, Harvestuder Altar hoort
thuis in de Kunsthalle in Hamburg, Het
verdween daar reeds anderhalf jaar gele
den.
Het derde concert in de Vrijdagserie van
het Noordhollands Philharmonisch Orkest ren.
Op uitnodiging van de gemeentelijke
Kunstcommissie voor het Lager Onder
wijs heeft het Noordhollands Philharmo
nisch Orkest voor de leerlingen van de
hoogste klassen der Haarlemse scholen
maandag en dinsdag concerten gegeven.
Voor verreweg de meeste jongens en
meisjes, die daarbij tegenwoordig waren,
zal de kennismaking met de muziek, die
een symfonie-orkest kan spelen, wel een
zeer bijzondere ervaring zijn geweest.
Thuis hadden zij ongetwijfeld al vaak
deze muziek uit een radio- of televisie
toestel horen klinken en misschien heb
ben zij zich daarbij wel eens'afgevraagd,
waar toch de eigenlijke oorsprong van
die muzikale klanken lag. Nu zijn zij
door de concerten aan de weet geko
men. dat muziek gemaakt wordt door
muzikanten en dat daarvoor zoals bij de
ze orkestuitvoeringen het geval was, mu
ziekinstrumenten bespeeld moeten wor
den. De dirigent Marinus Adam, die de
leiding van de concerten was opgedra
gen, stelde vóór de uitvoering van de
gekozen muziekstukken, eerst de hier
voor nodige instrumenten aan de jeug
dige toehoorders voor. Het werd een ge-
noegelijke kennismaking, een ontmoeting,
waarvoor meer echte, ongedwongen aan
dacht leek te bestaan dan voor de mu
ziekstukken zelf. Met plezier luisterden
zij naar de kleine, eigenwijze piccolo, die
met zijn hoge stemmetje heel wat te ver
tellen had. Heel wat bezadigder bleek
zijn zuster de Böhm-fluit te zijn. De hobo
had waarschijnlijk nog mooie herinnerin
gen bewaard aan Beethovens vioolcon
cert, en zo mochten de andere blaasin
strumenten, de klarinet, de fagot, de
trompet, de hoorn, de trombone en de
tuba, elk op zijn beurt wat gaan bewe-
Allemaal spraken zij met een an
dat de solopartij, zo vaardig en zo mooi
van klank werd gespeeld door een jeug
dige pianiste, Ria de Groot, die waar
lijk ook een groot stuk, met een vreemd
woord cadens genoemd, alleen vertolk
te, dat zij zelf had gemaakt! Over de
toekomst van Ria de Groot kunnen we
nu rustig zeggen Vol verwachting
klopt ons hart!"
Met de geestdrift en de warmte hem
eigen, haalde Jef Last in de „Spiegel der
Kunsten" herinneringen op aan de socia
listische dichteres Henriëtte Roland Holst,
die 10 jaar geleden overleeed. Terecht liet
hij daarbij niet onvermeld, dat deze no
bele en militante kunstenares erin slaagde,
met haar gedichten door te dringen tot in
de huizen en de harten van tienduizenden
arbeiders, strijdend in de gelederen van
de vroegere S.D.A.P. Gelet op de grote
artistieke waarde van haar werk, zou een
herdenking van „tante Jet" in elk t.v.-pro
gramma gepast hebben. In een Vara-uit-
zending was die herdenking natuurlijk
zeer op haar plaats. Later op de
avond droeg A(nk van der Moer fragmen
ten voor van „Gebroken Kleuren" (uit
„De Nieuwe Geboort"). Het moet voor de
ze grote toneelspeelster, met haar sterk
dramatische kracht, een opgave geweest
zijn deze verzen, rijk van taal en rijk
van gedachten, te zeggen. Daartoe name
lijk is voor alles een zekere eenvoud en
sober, „klein spel" nodig. En dat ty
peert weer de grootheid van deze actri
ce zulks lukte haar zeer goed. Voorzo
ver wij toch nog teveel Ank v. d. Moer
zagen en hoorden, moet dit onzes inziens
toegeschreven worden aan een regie-op
vatting, die ons door de voortdurende clo-
se-up-werking teveel van de persoonlijk
heid van Ank v. d. Moer en te weinig van
die van Henriëtte Roland Holst opdrong.
Max van Praag nam even „bij vergis
sing" de plaats in van Jaap van Praag, de
presentator van deze N.T.S.-serie, die gis
teravond ten einde liep. Na deze niet on
gezellige Praagse opening kwamen in dit
weer bijzonder goed verzorgde program
ma enige jonge artiesten van allerlei plui
mage voor de camera, onder wie de piep
jonge talentvolle goochelaar Wenegini en
de Groningse chansonnière Liane Abeln,
die over een mooie stem beschikt. Een
„zingende onderwijzer" uit Drente deed
ons al te zeer aan een mengsel van Cros
by en Como denken. „Onbekend Talent'
was altijd een sfeervolle, afwisselende
uitzending, die, uiteraard, hoogtepunten en
dieptepunten had. Het is jammer, dat het
nu met deze rubriek „uit" is.
Wij meenden, dat de N.T.S. vóór de boe
ren een eigen „agrarisch, voorlichtend
half uur" had. Wij meenden ook, dat el
ke politieke partij (één uitgezonderd) haar
eigen kwartiertje voor propagandistische
doeleinden kreeg. Daarom heeft de ver
lengde uitzending ..Boeren, een lust of een
last?", die nu 45 in plaats van 20 minuten
duurde, toch wel de vraag doen rjjzen. of
de VARA misschien met het oog op de
naderende verkiezingen --gisteravond niet
buiten haar boekje is gegaan.
Natuurlijk gaan het wel en het wee van
de boeren en de tuinders de rest van de
Nederlandse bevolking aan. En wanneer
er, in de agrarische wereld zoveel nood,
zoveel mistoestanden en problemen be
staan, is het ook van belang, die andere
niet-agrarische Nederlanders daarop te
wijzen. Want ze kijken en ze luisteren!
Daar is de VARA ook wel van overtuigd.
Terwille van een objectieve voorlichting
moet men dan echter ook voorstanders
van het huidige landbouwbeleid aan het
woord laten. Door de medewerking van
o.a. de heren Mansholt en Vondeling (de
nieuwe fractie-voorzitter van de P.v.d.A.)
kreeg de uitzending van gisteravond een
sterk politieke tint. Met zo'n half geca
moufleerd stuk propaganda speelde de
VARA de tegenstanders van het zuilen
systeem wel weer aardig in de kaart. In
de „algemene" zendtijd hebben wij graag
voorlichting, maar dan wel objectieve.
Advertentie
heeft plaats op vrijdag 23 november a.s. 1 dere stem. Wist je dat de fagot zo mooi
Aan dit concert, dat onder leiding staat t kon klinken als die een goede bui had
van Henri Arends, wordt solistische mede
werking verleend door de vermaarde har
pist Niconor Zabaleta (Zie foto).
Op verzoek van raadsleden hebben B.
en W. van Breda een overzicht gegeven
ovér het aantal bij de grotere gemeenten
in ons land ingeschreven woningzoeken
den. Uit deze cijfers blijkt, dat het aantal
ingeschreven woningzoekenden sinds 1
januari 1961 in de meeste gemeenten be
langrijk is gestegen, behalve.in Rotterdam
en Den Haag.
De cijfers zijn van 1 oktober 1962. Tussen
haakjes zijn de cijfers van 1 januari 1961
geplaatst.
Amsterdam 32103 (20835)
Rotterdam 33543 (35437)
's Gravênhage.10560 (11410)
Utrecht 16216 (15206)
Eindhoven 11885 (9159)
Haarlem 5623 (4995)
Groningen 1356 (7047)
Tilbure 6213 (5007)
Breda 3075 (1990)
Nijmegen 4059 13289)
Enschede 5363 (4884
Apeldoorn 2516 12162)
Hilversum 4°36 C39(9)
Arnhem5034 (4838)
en dat hij zó kon knorren als hij niet
in de stemming was? En dan die trom
pet! Af en toe net Donald Duck! Ver
tegenwoordigers van de strijkinstrumen
ten mochten zich ook even laten horen
en verder nog enkele slaginstrumenten.
De celesta was ook van de partij. Die
was met het rondstrooien van heerlijke
klankzoetigheden Sint Nicoiaas een flin
ke slag voor!
Door al die voorstellerij was iedereen,
in hoofdzaak voor wat de klank betreft,
voorbereid om te gaan luisteren naar de
uitvoeringen van de Piet Hein-rapsodie
van Peter van Anrooy, een Wals van
Tsjaikofsky, een merkwaardig stuk over
een klok in Wenen van Kodaly en van
het eerste deel van het Pianoconcert in
A van W. A. Mozart. Deze laatste uit
voering werd een echte verrassing, öm-
en voor alle ovcrioe Sinterklazen is er een overvloed van
oeschenken te kust en ie keur in de ze'dzsam mooie collecties
HORLOGES - gouden - Brillantringen en cassettes bij
het huis mei het carillon
GROTE HOUTSTRAAT 49
Het concert wordt geopend met Fanfa
res liturgiques van Tomasi, waarna de
Derde Symfonie van Landré wordt uitge
voerd. Niconor Zabaleta is hierna solist in
Debussy's Dansen voor harp en het Harp-
concert van Boieldieu. Het concert wordt
besloten met de Peer Gynt Suite van Ed
ward Grieg.
Niconor Zabaleta heeft gestudeerd in
Madrid en vervolgens bij Marcel Tournier
in Parijs. Hij begon zijn muzikale studies
op 7-jarige leeftijd en trad twee jaar later
reeds voor het eerst in het openbaar op.
In 1935 verliet hij Europa om zich te ves
tigen in Porto Rico, van waaruit zijn so
listische activiteiten zich allengs over de
gehele wereld gingen uitstrekken. De door
Zabaleta bespeelde Obermayer-harp is vol
gens zijn eigen aanwijzingen gebouwd en
voorzien van een basdemper (bediend door
een achtste pedaal) teneinde resonantie
van de bassnaren te voorkomen.
De Franse grote litteratuurprijs is maan
dag toegekend aan de dichter en roman
schrijver Pierre-Jean Jouve. De bekendste
werken van de thans 75-jarige Franse
kunstenaar zijn „Le Paradis Perdu" (1929),
„Les Noces" (1931), „Sueur et Sang" (1935),
„Langue" (1954) en zijn romans: „Histoire
Sanglante", „Le Monde Désert", „L'Aven-
ture de Catherine Crachat" en „Le Don
Juan de Mozart" (1944). De litteratuurprijs
werd in 1951 ingesteld.
Ella Fitzgerald. Nat King Cole, Edith
Piaf, Louis Armstrong, Maurice Chevalier,
Bing Crosby, Doris Day, Mahalia Jackson.
Yves Montand, Nana Mouskouri. Patti
Page, Los Paraguayos, Ann Shelton en
Caterina Valente hebben ieder een song
bijgedragen voor een langspeelplaat
..all-star festival" - die door de hoge UNO-
commissie voor de vluchtelingen ten be
hoeve van alle vluchtelingen op de we
reld in februari in de handel gebracht
Maandag hebben mgr. A. Descamps.
rector van de Katholieke Universiteit te
Leuven en prof. G. Eyskens voorzitter
van het organiserend comité, de Neder
landse Universitaire Week geopend, geor
ganiseerd op grond va, de Nederlands-
Belgische Culturele Overeenkomst.
Na toespraken van mgr. Van Waeyen-
berg, rector maginificus van de universi
teit en van prof. Eyskens hield prof. dr
W. Brand van de Leidse universiteit de
openingslezing over het thema van de
week „Problematiek van de Ontwikke
lingslanden."
In het Museum voor Christelijke Kunst
is de tentoonstelling „Het Nederlandse
Boek" geopend. De eerste dag is beslo
ten met het vertdnen van korte films van
Frans Dupont, Bert Haanstra, Jan Huls-
ker, Georges Sluizer en Jan Vrijman.
Van de 37 Italianen, die in Alkmaar
werkzaam waren, zijn er inmiddels zeven
vertrokken, omdat zij zich bedreigd voel
den door de woonwagenbewoners, die gis
teren hun kampgenoot, de 22-jarige Ja
nus Schouten, die vrijdagavond door een
25-jarige Italiaan met een mes dodelijk
werd gewond, hebben begraven.
De moeilijkheden tussen de Italianen en
de kampbewoners schijnen verband te
houden met de grote aantrekkingskracht
van de Italianen op bepaalde Alkmaarse
meisjes en met de arrestatie van drie
Italianen, die al drie weken in voorar
rest zitten, verdacht van het plegen van
ontuchtige handelingen met meisjes van
vijftien en zestien jaar uit de kennissen
kring van de woonwagenbewoners.
Onder de uit Alkmaar vertrokken Ita
lianen bevinden zich niet de vier Sar-
diniërs, die pas vorige week donderdag
in Alkmaar aankwamen en die bij de
vechtpartij van vrijdag betrokken waren.
Zij verschenen niet op hun werk, want
zij vrezen de wraakneming van de kamp
bewoners, die zondag op de kist van hun
overleden kampgenoot wraak zouden heb
ben gezworen.
- HAARLEM - TELEFOON 20049
Donderdag 29 november van half negen
tot twaalf uur zal de N.T.S. het befaamde
blijspel „Cyrano de Bergerac" van Ros
tand uitzenden K.R.O.-regisseur Frits But-
zclaar heeft deze heldenkomedie in de op
voering van het Rotterdams Toneel in de
Stadsschouwburg te Utrecht deze zomer
op de beeldhand kunnen vastleggen. Guus
Hermus speelt de titelrol.
„Cyrano de Bergerac" van Edmond Ros
tand beleefde in 1897 de première. Rostand
schreef deze komedie naar de historische
figuur Savinien de Cyrano, die in het mid
den van de zeventiende eeuw stierf. Ben
Royaards maakte in 1946 een vertaling
voor de Vlaamse acteur en regisseur Jos
Gevers, die het spel in 1950 in Antwerpen
op de planker bracht. Ton Lutz vroeg
Royaards deze vertaling te herzien en
bracht het stuk met enorm succes met
het Rotterdams Toneel.
De kijkers zullen donderdagavond een
keur van toneelspelers kunnen aanschou
wen; „Cyrano" telt 52 rollen. Tegenspeel
ster van Cyrano is de mooie en geliefde
Roxane (Ann Hasekamp). die de jongeling
Christian mint, maar van Cyrano houdt
Dat Cyrano ook haar bemint blijft voor
Roxane verborgen tot aan het sterfbed van
deze „onsterfelijke" held.
De Amsterdamse recherche heeft twee
kamermeisjes gearresteerd en daarmee
na maandenlang speurwerk een grote
reeks in het Euromotel gepleegde dief
stallen tot klaarheid gebracht.
Beide dames hebben bekend sinds mei
van dit jaar verscheidene gouden armban
den, ringen en andere waardevolle siera
den en voorts geldbedragen, merendeels
in vreemde valuta, tot een totale waarde
van enige tienduizenden guldens te heb
ben gestolen. De meeste van de sieraden
hadden zij op enkele voorschotbanken ge
deponeerd.
Advertentie
Advertentie
HILVERSUM 1 402 m. 746 kc/s. 7.00
KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00-
24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 715 Oude muziek
(gr.) 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgenge
bed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Lich
te grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huis
vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra
dio. NCRV: 10.00 NCRV-lied. 10.03 Om
roeporkest: gewijde muziek. 10.15 Morgen
dienst. 10 45 Koorzang (gr.) KRO: 11.00
Voor de zieken. 11.45 Geestelijke liederen.
12.00 Middagklok-noodklok. 12.04 Lichte
muziek. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.38
Lichte grammofoonmuziek. 12 45 Actuali
teiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht Orkest en
zangsolisten. 13.40 Wissewassen.licht
programma. NCRV: 14.00 Metropole or
kest. 14.30 Moderne muziek (gr.). 15.30
Instrumentaal trio (gr.). 16.00 Bijbelover
denking. 16.20 Moderne kamermuziek.
16.55 Grammofoonmuziek. 17.00 Voor de
jeugd. 17.30 Schoolzang. 17.40 Beursberich
ten. 17.45 Lichte grammofoonmuziek. 18.15
Sportrubriek. 18.30 Musette-ensemble met
solisten. 18.50 Sociaal perspectief, lezing.
19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Gewij
de muziek (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50
Politieke lezing. 20.00 Lichte grammofoon
muziek. 20.20 Recht zo die gaat, hoorspel
(8). 20.50 Steravond. 22.00 Kerkorgelcon
cert: klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking.
23.00 Platennieuws. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM 11 298 m. 1007 kc/6. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Ochtendvaria (gr.). VPRO:
7.50 Dagopening. AVRÓ: 8.00 Nieuws. 8.15
Programma-overzicht. Aansluitend: lichte
grammofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor
de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Klas
sieke grammofoonmuziek. 9.40 Morgenwij
ding. 10.00 Arbeidsvitaminen. 10.50 Voor
de kleuters. 11.00 Kookpraatje. 11.15 Radio-
Filharmonisch orkest: populair klassieke
muziek. 12.00 Orgel en saxofoon. 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac
tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs
berichten. 13.30 Nederlands koperorkest.
14.00 Fluit en piano: moderne muziek.
14.30 Voor de vrouw. 15.05 Zing met ons
mee. 15.30 Voordracht. 15.45 Instrumentaal
trio. 16.00 Van vier tot vijf: radiopro
gramma in een Notedop. 17.00 Voor de
jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel ac
tueel. 18.20 Pianospel. 18.30 Sportpraatje.
18.35 Gesproken brief. 18.40 Lichte or
kestmuziek. 19.00 Carrousel, programma
dat alle kanten opgaat. 19.30 Voor de
jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Klassieke en
moderne kamermuziek. 20.55 In het jaar
negen, hoorspel. 22.30 Nieuws en mede
delingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Sportae-
tualiteiten. 23.10 Nieuwe grammofoonpla
ten. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30
Weerberichten. 12.35 Licht ensemble. 12.50
Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Oude
kamermuziek. 14.00 Schoolradio. 16.00
Beursberichten. 16.06 Franse les. 16.21
Franse les. 16.21 Franse Romantische lie
deren. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kin
deren. 17.50 Koormuziek. 18.18 Paardesport-
uitslagen. 18.20 Voor de soldaten. 18.50
Sportjournaal. 1900 Nieuws. 19.30 Kook
praatje. 19.40 Lichte grammofoonmuziek.
19.50 Vrije politieke tribune. 20.00 Symfo-
nie-ork.: Moderne en klassieke muziek.
22.00 Nieuws. 22.15 Chansons. 22.55-23.00
Nieuws.
VOOR WOENSDAG
VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS:
17.35-De Verrekijker, jeugdkroniek. CVK/
IKOR/RKK: 17.45-18.05 Programma over
de Bijbel voor de jeugd. NCRV: 19.30 Al
les draait om moeder. NTS: 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Memo.
20.30 Zoek de zin op, quiz. 21.00 Pakistani
Zindabad (2), documentaire film over Pa
kistan. 21.30 Dorpsvrijage, toneelstuk. 22.25
22.35 Dagsluiting.
VOOR DONDERDAG
VARA: 19.30 Sportprogramma. NTS:
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het
nieuws. 20.35 De boekenmolen. NTS: 21.00-
22.50 Het versteende woud, TV-spel.