Becketts „Gelukkige dagen" Omroepen contra ,;Televizier TONEEL IN HAARLEM Grafiek van Cor de Wolff in huize „Bloemenheuvel" DE PROGRAMMA'S m 11 De negen Muzen J Drie oude in Oostenrijk gevonden instrumenten zouden door Stradivarius zijn gemaakt EU Thans VA miljoen t.v.- toestellen geregistreerd Een aangrijpende apotheose van de eenzaamheid Pluimveeblad hoeft naam niet te wijzigen Simon Koster nabeschouwingen Gezellige avond J. Damslimzer Keiler Macdonald Zijlstraat 56 Telefoon 11828 ARI 5TO N A TELEVISIE Mr. Witteman onthult dat het blad in een val van de omroepverenigingen is gelopen De radio geeft vrijdag Bob Buys Drs. Koole directeur van IKOR-televisiesectie 7elevisieprograrnma SAMUEL BECKETT heeft eens geschreven dat kunst „de apotheose van de eenzaamheid" is, en voor Becketts eigen werk geldt dat in dubbele zin, want dat werk gaat niet alleen uit van de eenzaamheid, het is er ook op gericht. De personen in Becketts stukken leven in een maatschappijloze wereld, waarin het contact tussen mens en mens niet veel meer dan een illusie is en waarin men zich niet van woorden bedient om tot een gesprek te komen maar voornamelijk om de eenzaamheid „weg te praten". Die afschuwelijke, eeuwig-statische en zowel materieel als geestelijk lege wereld heeft Beckett ons al eerder voorgezet in „Wachten op Godot" en „Eindspel"; en hij brengt er ons nu ook weer heen met zijn nieuwste stuk, „Gelukkige dagen", dat dadelijk na de wereldpremière, verleden jaar september in een heel klein New Yorks schouwburgje, een opzien barend internationaal succes is geworden. DIT LAATSTE is des te merkwaardiger I omdat er nauwelijks een stuk te bedenken valt dat op het eerste gezicht minder ele menten voor een theatersucces bevat dan dit jongste werk van Beckett. Het heeft geen dramatische intrige, zelfs geen han deling; sterker nog, er komt nauwelijks enige lichaamsbeweging in voor. Het is eigenlijk een lange monoloog, die slechts op heel enkele momenten een dialoog wordt; en deze tekst bestaat bovendien nog voor een groot deel uit herhalingen. Maar dankzij zijn groot dichterschap en dramatisch instinct heeft Samuel Becketl met dit absolute minimum aan zichtbare middelen een aangrijpend toneelstuk ge schreven. Als er ooit een overtuigend be wijs is geleverd van de juistheid van I Goethe's woord dat het meesterschap zich door de zelfbeperking demonstreert, dan is dit wel gebeurd met Becketts „Geluk kige dagen". De auteur van dit spel staat aan het uiterste einde van een front van moderne toneelschrijvers, aan welks ande- re einde zich een ordinaire effectjager als Jack Gelber bevindt. Terwijl Gelber zich, met zijn „Schakel" en zijn „Appel" uitput in sensationeel-aandoende modernis men van een ziekelijke aard, die elkaar I in excentriciteit moeten overtreffen, vindt men bij Beckett een spontane terugkeer naar het oerdrama met zijn minimum aan uiterlijke beweging en met slechts één of twee spelers; en juist die terug keer naar de oudste Griekse tragedievorm kan van enorme betekenis zijn voor het huidige streven naar vernieuwing vorm en functie van het toneel. „IN „GELUKKIGE DAGEN" confron- Bamboe-orgel. Voor het behoud van het bamboe-orgel in een kerk in Las Pinas op de Philippijnen, 't enige in zijn soort ter wereld, zal volgend jaar een bedrag van 135.000 mark uit het culturele fonds van de Westduitse regering ter beschik king worden gesteld, aldus heeft het. West duitse parlementslid Alex Möller in Bonn meegedeeld. Hij had het orgel deze zomer op een wereldreis gezien en door een br'°f aan bondskanselier Adenauer de stoot ge geven tot de actie tot behoud van "net :n staat- van verval verkerende instrument. Voorwaarde voor de hulpverlening is de toestemming van de Philippijnse autoritei ten en van de Belgische paters die in Las Pinas de zielszorg uitoefenen. Het orgel is tussen 1818 en 1822 door de toenmange pastoor van Las Pinas. Diego Cera, geheel uit bamboe gebouwd. In de loop der jartn liep het schade op door inwerking der weersomstandigheden en aardbevingen. De president van de rechtbank in Arn hem heeft in het geding van Wegeners Courantenconcern te Apeldoorn tegen de stichting „C.L.O.-pluimveeblad" de n.v. Wegener in het ongelijk gesteld. Het courantenconcern geeft sedert 1948 het tijdschrift „De Pluimveeteelt" uit. De stichting „C.L.O.-pluimveeblad", waarin de drie grote centrale landbouworganisaties samenwerken, geeft sinds kort een tijd schrift uit onder de titel „Pluimvee". Het courantenconcem had in een kort geding verandering van deze naam gevorderd. De president acht de vrees van de n.v. Wegener, dat de tijdschriften door het pu bliek zullen worden verward, ongegrond. Bovendien is uit niets gebleken dat de C.L.O.-stichting de uitgave van de n.v. nabootst. Verduistering. Een 43-jarige inwoner van Kerkdriel is door de rijksrecherche gearresteerd. Hij wordt ervan verdacht in zijn functie als gemeente-ontvanger van de gemeenten Maasdriel, Ammerzoden en Hedel gelden te hebben verduisterd. rrH avtrtvnaar bii het kadaster in het Oostenrijkse plaatsje Tamsweg,Hans EEN AMBTENAAR ^netmaa van muziekinstrumenten. Als tongen maar ook verzamelt. Kort ge- compagnie en speelde hij saxofoon. instrumenten, die hij niet alleen uitstekend bespeelt, h„^rhnrijn(tp cello te koop leden hoorde hij dat een uitdrager m de buurt een oude, beschadigde cello_te koop aanbood. Ofschoon het instrument dik onder het stof zat en barsten vertoonde, Neubacher het voor 350 schilling (ongeveer J 50, Andrea Domburg in Gelukkige Dagen" van Beckett. genoemd, en hoewel die uitspraak nu nog wel wat voorbarig is kan men hem na het zien van „Happy days" toch wel begrij- teert Beckett de mens op tragische wijze pen want hier is ontegenzeglijk een groot met zijn eigen leven en met de onontkoom- toneelschrijver aan 't woord, een man die bare consequenties daarvan. Winnie, zijn over bijzondere dichterlijke uitdrukkings hoofdpersoon. representeert dat leven met bracht beschikt en over een hoogst oor- al zijn nutteloosheid, zijn leegheid, zijn Spronkelijke visie op de mogelijkheden van vlucht in stoffelijke zaken, hoe waarde- de toneelkunst, waardoor hij datgene wat loos ook, en zijn wanhopig zich vastklam- hij te zeggen heeft, zegt op een heel nieu- pen aan illusies en aan het verleden. Win,- we fascinerende manier die hier en daar bijna clownesk, dan weer gruwelijk van toch diep nie zit vastgeklemd in de grond; zij is hulpeloos en wordt steeds hulpelozer. Haar I somberheid, maar uiteindelijk aardse bezittingen verliezen hun nut voor aangrijpend is. haar („De tas zal er altijd zijn", zegt zij in 't begin, maar later wordt die tas on bereikbaar, al ligt hij geen meter van haar vandaan); zelfs de revolver die zij voor het ergste geval, „bij de hand' houdt, kan tenslotte door die hand niet meer worden gegrepen. Maar, ondanks al DE TONEELGROEP STUDIO heeft met het opvoeren van dit werk een zeer be langrijke toneeldaad verricht en Kees van Iersel verdient hulde voor de grote toewij ding en het begrip voor Becketts tekst, waarmee hij het heeft geregisseerd. Het les en om dit „ondanks alles" draait welslagen van de vertoning hing natuurlijk het hele stuk dankt Winnie de hemel volkomen af van de vertolking der vrouwe voor zijn véle weldaden; zij kan nog bid- ro], en Andrea Domburg heeft in dat op- den en geloven, en er zijn talloze dingen 7icht een schitterende prestatie geleverd, die ze „zo heerlijk vindt". Haar bestaan Op werkelijk grandioze wijze heeft zij van is- vol van afschuwelijk zelfbedrog, maar de „onmogelijke" Winnie een volstrekt ge er zijn toch ook momenten waarop zij uit- loofwaardig menselijk wezen gemaakt en ziet naar de verandering, de grote veran- bovendien wist zij de vaak verborgen be- dering van de hele wereld waardoor er doelingen van de schrijver voortdurend een einde zou komen aan de doelloosheid door een prachtig-gevarieerde mimiek en van alles; en er is zelfs een moment dictie vlijmscherp te treffen en zodoende waarop zij twijfelt aar. het voortduren van te verduidelijken. De rol van de man, die de zwaartekracht, zodat de aarde haar op alleen vlak voor het slot tevoorschijn zekere dag zal moeten loslaten. Het is dus komt en vrijwel geen tekst te zeggen heeft. BIJ HET OPKNAPPEN ontdekte hij aan de binnenkant een gedrukt strookje papier waarop in het Latijn stond te lezen. „Ver vaardigd door Anthonius Stradivarius uit Cremona in het jaar 1725". Een instrumen tenmaker in Salzburg gelooft dat het strookje echt is en dat de buitengewoon mooie klank overeenkomt met die van an dere Stradivari-instrumenten. Daar Neu bacher in de omgeving bekend staat als instrumentenverzamelaar, werd hem kort daarop door een jongen, die klarinetonder- richt van hem kreeg, een viool aangebo den. „Het ding is wel totaal kapot, maar u kunt het meenemen voor 150 schilling", luidde het aanbod. Na de prijs te hebben betaald maakte Neubacher het instrument thuis schoon en ontdekte opnieuw het be kende strookje papier, maar nu met het jaartal 1736. Ook dit instrument dat de jongen van bovengenoemde uitdrager had gekocht, heeft na de restauratie een prach tige volle klank gekregen. TIJDENS EEN NIEUW bezoek bij de uitdrager hoorde Neubacher dat er nog een derde, zeer oud instrument in de buurt moest zijn en wel bij een boer in het dorp Muhr, waar een vluchteling het instrument kort na de oorlog zou hebben achtergela ten. Neubacher ontdekte inderdaad een viool op een hooizolder in het dorpje Muhr en betaalde er 250 schilling voor. Ook hier in bevond zich het bekende strookje, doch het jaartal was weggekrast. De boer gaf toe dat hij dit zelf had gedaan, omdat hij hoopte op die manier meer geld voor hel instrument te kunnen krijgen. Neubacher wil nu zijn aanstaande vakantie in Londen doorbrengen om daar zijn drie -schatten door experts té laten onderzoeken. Verko pen wil hij ze voorlopig niet, maar wan neer het echte Stradivari's zijn, is hij een rijk man. DE ONTDEKKING van drie waarschijn lijk waardevolle instrumenten in dezelfde omgeving moet wellicht aldus worden ver klaard. Volgens mededelingen van de boer zou een groepje Duitse soldaten, dat deel uitmaakte van een muziekcompagnie, aan het einde van de oorlog tot Muhr zijn ge komen. Zij hadden muziekinstrumenten bij zich en waren op de vlucht, maar zij bleven enkele dagen op de zolder van de boer om uit te rusten. Toen het Engelse bepaald niet meer puur negativisme, wat aan Becketts nieuwste stuk ten grondslag ligt. Er is weliswaar weer die furieuze ontkenning van een bovenzinnelijk werd niettemin zeer gevoelig uitgebeeld door Ad Noyons. Er was gisteravond in de Haarlemse waar- schouwburg helaas veel te weinig publiek. de en betekenis van het bestaan, maar er maar aan het langdurige en enthousiaste is ook dat „ondanks alles", waardoor de applaus aan het slot was dat nauwelijks die overigens beter merkbaar. Er waren ondei de toeschou- wers heel veel jongeren, en dat is een gun stig teken. titel „Happy days met „blijde" dan met „gelukkige" dagen had kunnen worden vertaald) méér wordt dan louter cynisme en ook een positieve betekenis krijgt. DE HONGAARS-ENGELSE dramaturg I Martin Esslin heeft Beckett onlangs „een van de grootste schrijvers van deze eeuw" UITZENDING OVER HONDSDOLHEID Minister Marijnen zal in het NTS-pro gramma van vrijdagavond 23 november om 21.35 uur, direct na afloop van het programma „De bezetting", een toelichting geven op de maatregelen die tegen de hondsdolheid genomen zijn. De Jordaanzangeres Rika Jansen, die enkele maanden geleden als cabarettière met een uitstekende one-womanshow verraste, is gisteren met haar echtge noot Kees Manders van Schiphol ver trokken naar Parijs, waar zij zal op treden voor enkele impresario's. Daar na begint zij haar tournee langs onder andere Athene, Istanboel en Beiroet. Het echtpaar keert begin januari m Nederland terug. Daarna zal Rika Jansen een maand optreden in Kopenhagen. TOT 10 DECEMBER is in huize Bloemenheuvel te Bloemendaal een ex positie van grafiek van Cor de Wolff te zien. De thans 73-jarige De Wolff moet gerekend worden tot onze belangrijke grafici. Hij exposeert niet zo bar vaak en zijn naam is eigenlijk nog te weinig bekend. Het tentoonstellingscomité van Bloemenheuvel heeft dit keer dus be langrijk werk verricht. DE WOLFF HEEFT nog les gehad aan de Haarlemse kunstnijverheidsschool, was op de Rotterdamse akademie en vormde zich ook buiten onze grenzen. Zijn uitdruk kingswijze is zeer eigen en onvergelijke lijk. Fantasie en realiteit spelen in ver scheidene werken door elkaar. Hij kan hijs kranen, baggermolens en andere, bij bouwwerken betrokken machines omvor men tot suggestieve tekens, terwijl toch de functie van deze zaken duidelijk blijft. Hij verhoogde zo hun uitdrukkingskracht. Voorts blijft hij ook gericht op het ver tolken van de sfeer van een landschap. Raak zijn zijn vochtige Nederlandse land schappen. Hoewel in vele prenten niet naar topografische juistheid werd gestreefd en aan veel de fantasie een belangrijk deel had komt het ons. voor of wij zijn onder werpen al ontmoet hebben. Jonge Amster damse grafici toonden zich vaak gegrepen door de nieuwbouw in Amsterdam West. De Wolff geeft op hetzelfde onderwerp zijn eigen visie en dat maakt een vergelijken interessant voor hen, die bij voorbeeld de exposities vclti Huig eu Veldhoen heb- ben gezien. De Wolff verbeeldt op eigen, andere wijze, maar zijn resultaten zi]n even authentiek. VOORTS BLIJKT De Wolff in staat tot merkwaardige en zeer levende portretten. Dat van een Volendams meisje wijst daar kocht zich leger oprukte, trokken de Duitsers snel terug, maar lieten de instrumenten op de zolder achter en daar bleven ze lig gen, tot dat de uitdrager twee daarvan voor een prikje van de boer overnam. Het derde instrument lag nog altijd onder de spinnewebben op de zolder. Hoe zijn de sol daten nu aan die instrumenten gekomen? Waarschijnlijk zijn deze als „buit" meege nomen uit een leegstaand kasteel in Italië of Zuid-Oostenrijk. De mogelijkheid van vervalsing is echter niet uitgesloten, doch dat zullen de experts in Londen moeten uitmaken. ce de vrijster speelde, waren werkelijk voorbeeldig. Wij willen dan ook gaarne vergeten, dat haar spreekstijl meer die van een mondaine vrouw was dan het aan geleerde quasi-dure spraakje van een een voudig dorpsmeisje. Deze amusant gedra- deel I matiseerde conversatie-naar-het-huwelijk- toe was door Henk Rigters kundig gere gisseerd. Het was lichte kost van hoog ge halte. Advertentie door een geniaal schrijver gevuld met wise-cracks, ironische opmerkingen en le venswijsheden. En deze tweespraak in een In de door de NCRV geïmporteerde I origineel liefdesspel, waarin Frans van Donna Reed-show draaide alles weer ge- der Lingen uitstekend was, maar Mary smeerd en amusant om de lieve en be- Dresselhuys nog beter dan uitstekend. Het koorlijke Moeder heen, die eike andere gemak en het^elan^waarmede^ deze actn- moeder aan haar eigen lotgevallen doet denken. Ook het intelligentiespel „Zoek de zin op" is gauw een goed ge-olied program ma geworden, dat het zeker wel zal doen. In de serie reisfilms „Met eigen ogen" kregen wij gisteravond het tweede van „Pakistani Zindabad" te zien. Vooropgesteld dat alles wat van verre komt het oog en het oor wel eens meer kan boeien dan zaken, die dichter bij huis te vinden zijn, heeft deze rolprent onze aandacht en belangstelling gaande gehou den. Het was interessant, te zien en te ver nemen wat er in dit onmetelijke Aziati sche „waterland" gedaan wordt op het terrein van de waterbouwkunde. De „kunstwerken" (dammen), hier gebouwd onder leiding van Westerse technici, zijn enorm rendabele monumenten voor de hulp aan een onderontwikkeld land, dat het van het water „moet hebben" en te gelijkertijd dat water moet intomen. Niet zonder trots mochten wij vaststellen, dat ook de Nederlanders (o.a. prof. Van Blom mesteyn en de technici van de Nederland se Heide Maatschappij) hun kennis en vakmanschap in dienst van dit land heb ben gesteld. Hel fragment, gewijd aan het dijkleger van 60.000 man, dat met de meest primi tieve middelen de „polder 34" aanlegt., leek wel een stuk van een voorhistorische film. Maar toch gaat het nu nog zó daar in Oost-Pakistan, vertelde Dick van Bom mel. Al met al was het een boeiende rol prent, die echter wat montage en com mentaar betreft, nog niet boven het ni veau van een door een amateurfilmer ge^ maakt reisverhaal uit kwam. De „Dorpsvrijage" van G. B. Shaw heeft ons kostelijk geamuseerd. En hoe kon het ook anders? Een uiteraard spitse (goed door Viruly vertaalde) dialoog. „Het blad „Televizier" haalt de radio- en televisieprogramma's van de Nederlandse omroepverenigingen uit de Franse vertalingen van deze programma's, die naar het buitenland worden gestuurd. Het Duitse blad „Hören und Sehen" en het Belgische blad „Humo Radio" verleenden daaraan medewerking tegen contractuele ver plichtingen in". Dit onthulde voor de door mr. W. van Eek gepresideerde civiele kamer van de Haagse rechtbank mr. dr. P. J. Witteman, die namens de vijf omroep verenigingen pleitte in het proces, dat de omroepen hebben aangespannen tegen „Televizier". op. In dit werk zit al iets van dat karika t.urale van verscheidene andere prenten, waaruit De Wolffs originaliteit misschien het sterkst spreekt. Het grootste deel van het geëxposeerde bestaat uit droge naald-gravures. Wordt bij de echte ets door het zuur een groeve in de etsplaat gebeten, bij de z.g. droge naald gravure wordt de groeve in de plaat ge krast. Anders dan in de echte gravure. De omroepen hebben aldus mr. Witte man in de afgelopen vijf weken de proef op de som genomen. Opzettelijk hebben zij tién fouten opgenomen in een tweede, op verzoek per expresse gestuurd, exem plaar van de programma's, bestemd voor ..Hören und Sehen". Van de tien fouten kwamen er acht in „Televizier" terecht. Een soortgelijk resultaat leverde de proef met het blad „Humo Radio" op. „Wij strijden met felheid tegen Televizier" al dus mr. dr. Witteman, „want wanneer aan dit blad wordt toegestaan de pro gramma's op te nemen, komen er meer. Dat betekent dat dan wellicht miljoenen guldens, die nu ten goede komen aan het omroepbestel, verloren zullen gaan". Plei ter besprak vervolgens het arrést van de Hoge Raad in de zaak tegen de n.v. Ex- plicator, de vennootschap die het voorma lige „Weekblad T.V." uitgaf. Daarin heeft de Hoge Raad de auteursrechtelijke be scherming van de programmabladen be perkt. Het overnemen van de inhoud door ontlening aan het geschrift zelf is niet toe gestaan volgens ons hoogste rechtscollege. Mr. Witteman meende dat daaruit volgt dat ook aan kopieën niet mag worden ont leend. Dat heeft de Hoge Raad niet met zoveel woorden gezegd, maar wanneer dat niet het geval is zou de gehele auteurs rechtelijke bescherming van geschriften als bijvoorbeeld het spoorboekje illusoir worden. Pleiter meende dan ook dat „Televizier' de auteurswet heeft geschonden. Wanneer de rechtbank dit niet aanneemt zal de vor dering moeten worden toegewezen op grond van het gebruikmaken van een wan prestatie. Dat levert op zichzelf geen on rechtmatige daad op, maar wel wanneer er sprake is van deloyale concurrentie en dat is hier zeker het geval. Nadat mr. be- Witteman de eis in reconventie had streden, werd de zitting geschorst. Mr. A. G. Maris pleitte 's middags voor „Televizier". Hij ging uit van het arrest van de Hoge Raad in de zaak van de om roepverenigingen tegen de uitgeefster van het voormalige „Weekblad T.V.". Hij kwam tot de conclusie, dat uit dit arrest volgt dat bij niet-creatieve geschriften al leen de nadruk verboden is. De zakelijke inhoud op zichzelf is niet beschermd door I nastje]- 7 gg de auteurswet krachtens dit arrest van de HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke gram- mofoonmuziek. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.05 Paris et ses vedettes (opn.). 10.30 Klassieke gram.muz. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Moderne gram.muz. 11.50 Als de ziele luistert, lezing. 12.00 Middag klok - noodklok. 12.04 Lichte grammofoon muziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Licht ensemble met zangsolisten. 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.20 Dans- orkest en zangsolisten. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Orkestwerken (gr.) 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Altviool en pi ano: moderne muziek. 17.00 Boekbespre king voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17.40 Beursberichten. 17.45 Licht orkest en so listen. 18.20 Reisjournaal over Tunis, klankbeeld over Noord-Afrikaanse kunst. 18.50 Regeringsuitzending: Praatje over interlokale woningruil, door W. J. A. H. van Berkel. Hoofd Afdeling Woonruimte van het Ministerie voor Maatschappelijk Werk 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Politieke lezing. 19.40 Verzoekpro gramma voor de soldaten. 20.30 Muzika le aspecten, muzikale lezing. 21.00 Strijk orkest 21.20 Levensherinneringen, inter view. 21.35 De Scheepsbouwleerling, hoor spel met muziek. 22.15 22.45 Boek bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondthe ater: 22.40 Voorspel (gr.); 22.45 Operatie Wega, hoorspel; 23.45-23.55 Naspel (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00 VARA 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym- Socialistisch strijdlied. 7.23 scheidene kleurendrukken, waarvan de kleurgeving wel iets te maken zou kunnen hebben met het ook door De Wolff beoefen de batikken. En ik dacht dat ook de mo- 1 Lichte ochtendklanken (gr.). (Om 7.35 ^°?e ?aa Ju™I I Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gym nastiek voor de vrouw. 9.10 Klassieke ma's door „Televizier" is echter aller minst sprake; mr. Maris zei dat de om 11.' napuCA V UUl U.c ViUUW. J7.J.U XN.1 Ct S 1C'N. C roep verenigingen bij de samenstelling van Grammofoonmuziek. VPRO: 10.00 School- -1 nrArtvommn'c nitdoon \;qn ppn vast I waarin de «r.even^at een ^ïaarm» ko^en hebben. maakt de stoken worden groeve een lichte braam. Dat lijn enigszins wollig en in De Wolffs werk zo geschikt voor het suggereren van een sfeer. De Wolff graveerde en sneed ook in hout. Wij ontmoeten hier van hem ver- „Uitbreiding Amsterdam West 2" van Cor de Wolff. In ieder geval hebben de meeste zijner hier vertoonde houtsnedes iets decoratiefs. Wie iets van De Wolff zou willen bezit ten bedenke dat de droge naald gravure zich minder vaak afdrukken laat dan de ets, zodat men van een in kleiner aantal voorkomende prent verzekerd is. de programma's uitgaan van een vast schema, dat bekend is. Door middel van eigen informaties ziet „Televisier" kans de resterende „witte plekken" in het schema in te vullen. „Dat dit zowel voor de t.v.- als de radiopro gramma's mogelijk is komt door de sleur van de omroepverenigingen. Als ze fanta sie hadden zou het veel moeilijker zijn aldus de pleiter. Van een inbreuk op het auteursrecht is volgesn mr. Maris geen sprake, maar al evenmin van het profi teren van een wanprestatie van anderen. De buitenlandse weekbladen, die de pro gramma's krijgen, zouden namelijk con tractueel verplicht zijn die programma's alleen voor eigen gebruik te bestemmen. Ook in dit geval is er geen sprake van een onrechtmatige daad, zo „Televisier gebruik gemaakt zou hebben van de buitenlandprogramma's. „De omroepen zouden Televizier dankbaar moeten zijn voor de propaganda die het blad maakt voor media als radio en televisie'aldus mr. Maris, „maar do hele zaak is dat de omroepverenigingen de critiek op het om- reopbestel van Televizier niet zint". Mr. Maris stelde als tegeneis dat „Te levizier" de programma's moet ontvan gen op grond van de vrijheid van nieuws garing, geïmpliceerd in de vrijheid van meningsuitting, en de gelijkheid van alle persorganen op basis van „non-discrimi natie". Hierbij constateerde mr. Maris dat de om roepverenigingen langs een omweg het fo toverbod hebben gerealiseerd, dat in sep tember 1959 als N.T.S.-besluit door staats secretaris mr. Y. Seholten in het algemeen belang werd vernietigd. Na de re- en du pliek werd de uitspraak bepaald op 22 januari 1963. Bij de Dienst Luister- en Kijkgelden is j het IVi miljoenste televisietoestel geregi streerd. Op 1 november j.l. bedroeg het aantal aangegeven televisie-ontvangers 1.234.368. De registratie van het miljoenste tele visietoestel had op 14 november 1961 plaats. Er waren op 1 november 2.602.885 radiotoe stellen aangegeven tegen 2.600.537 op 1 ok tober j.l. Het aantal aansluitingen op de draadomroep bedroeg op 1 november j.l. 468.562 (per 1 oktober 469.093). Tot directeur van de televisie-sectie van het IKOR is benoemd drs. W. J. Koole, thans directeur van de A.M.V.J. te Am sterdam.Hi,i komt in de plaats van ds. C. M. de Vries. radio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Pianoduo: klassie ke muziek. 11.40 Orgelspel. AVRO; 12.00 Lichte muziek. 12.20 Regerings-uitzending. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Sport en recreatie, afgewisseld met grammofoon muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht ensem ble en zangsoliête. 14.00 Kerkorgelconcert. 14.25 Literair klankbeeld. 14.55 Vioolre cital: moderne muziek. 15.05 Radio-Revue. VARA: 16.00 Amsterdamse Politiekapel. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Tijd voor teen agers. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Gesproken brief uit Vlaanderen. 18.20 Licht ensemble en zangsolist. 18.50 Poli tiek praatje. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Muziek voor kinderen (gr.). VPRO: 19.30 Kunstkroniek. 20.00 Nieuws. 20.05 Gezins leven in vreemde landen: Japan, lezing. 20.20 Moderne kamermuziek. 20.40 Boek bespreking. 20.45 Wereld in beweging, le zing. VARA: 21.00 Metropole-show: amu sementsmuziek. 21.35 Signalementen van het andere Ik, radiodocumentaire. 22.15 Buitenlands weekoverzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Verrekijken, gesprek over televisie (VII). VARA: 23.00 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.10 Prettig week end: lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerberichten. 12.35 Licht orkest. 12.50 Beursberichten. 1300 Nieuws. 13.15 Lichte muziek. 14.00 schoolradio. 15.45 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Beursberichten. 16.06 Klassieke en moderne kamermuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Licht orkest. 17.45 Duitse les. 18.00 Engelse dansen. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportjournaal. 19.00 Nws. 19.40 Vlaamse liederen en -dansen. 20.00 Omroeporkest en solist: moderne mu ziek. 20.31 Grammofoonmuziek. 20.35 Thea terkroniek. 21.00 Amusementsorkest. 21.45 Volksmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazz sui te, 22.35 De Zeven Kunsten. 22.5523.00 Nieuws VOOR DONDERDAG VARA: 19.30 Sportprogramma. NTS: 120.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.35 De boekenmolen. NTS2è.00- 22.50 Het versteende woud, TV-spel. VOOR VRIJDAG KRO: 19.30 Voorprogramma, maande lijks programma voor jonge mensen (deel 2). NTS: 20.00 Journaal. 20.20 De bezet ting XI, documentaire over Nederland in de tweede wereldoorlog. 21.35 Pauze. KRO: 21.40 Vaticanum II, nieuws rond het Tweede Vaticaanse Concilie. 21.45 Rens van Dorth wou eens even met U praten, cabaretprogramma. 22.2022.45 Kinderen van ons volk, een reeks programma's over de zwakzinnigheid (Deel 2).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 23