„Schweyk in de tweede Wereldoorlog TWEE MAAL ENSEMBLE DE PROGRAMMA'S Eindhovens Vokaal Dubbelkwartet te Haarlem Het weekeinde Nieuwjaarspremière in Haarlem Vereniging voor Hedendaagse Muziek organiseerde concert in Amsterdam Een weeheinde beneden N.A.P. Russisch weekblad Bonn verduistert MAANDAG 2 6 NOVEMBER 1962 7 ZONDERLINGE BRECHT.HUIVIOR Bij DE HAAGSE COMEDIE Hans van den Bergh P. Zwaanswijk g verkouden iMt beschouwingen Damshuizer Jacobus van Looy-avond lijf ""fWj IN DRIEëRLEl ZIN was het concert dat de Nederlandse Vereniging voor Hedendaagse Muziek zaterdagavond in de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw organiseerde actueel. In de eerste plaats waren di ie van de zes werken van het programma na de tweede wereldoorlog gecomponeerd, voorts waren die recente (berken alle gemaakt met behulp van actuele technieken en tenslotte beoogde het programma een soort overzicht te geven van de actuali teit en aan te tonen dat die ook tot muziek uit een min of meer ver verwijde; d verleden uit te breiden is. Rob du Bois Simon Koster De radio geeft dinsdag „Geestelijk weerbaar" 7 elevisieprogranima De Haagse Comedie die behalve van een onveranderlijk hoog peil ook telkens weer Blijk geeft van een grote veelzijdig heid die men bij een van nature op so- ciety-stukken ingesteld Haags gezelschap niet verwachten zou, heeft nu ook een stuk van de toneelvernieuwer Bertolt Brecht gebracht. Met dit „Schweyk im Zweiten Weltkrieg" dat in het afgelopen weekeinde voor net eerst werd opge voerd in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag heeft de Haagse Comedie reeds haar vijfde succesvolle premiere van dit seizoen uitgebracht. ZOALS MET iedere schrijver het geval is die op een gegeven ogenblik in de publieke belangstelling staat, wordt nu ook van Brecht na de grote successen in de laatste jaren van o.a. „de Kaukasische Krijtkring"„Angst en Ellende van het Der de Rijk", „Arturo Ui" en „Galilei" min der belangrijk werk te voorschijn gehaald om aan de kennelijke vraag te voldoen. In dit ongeveer ten tijde van de Slag bij Stalingrad in Amerika geschreven stuk neemt Brecht opnieuw het Hitier bewind op de korrel; in die tijd voor de uit zijn vaderland verdreven schrijver uiteraard een noodzakelijk thema, dat echter op het ogenblik net als in het geval van „Arturo Ui" een goed deel van zijn ivaarschuwende betekenis heeft verloren. De hoofdfigutir werd. ontleend aan een roman van Jaroslaw Hasek: Die Aben- teuer des braven Soldaten Schweyk a V Brecht samen met anderen in 1927 voor een opvoering door Erwin Piscator, de nader van het z.g. „Epische toneel", be werkte. SCHWEYK is de figuur van de goed moedige underdog-soldaat die vol vrede- t'evende bedoelingen en een bloemetje in jj n geweerloop de eerste wereldoorlog in trekt. Aan de hand en door de ogen van deze zelfde figuur laat Brecht ons nu de gru welen van de tweede wereldoorlog mee maken. Schweyk is nu een Tsjechische hondenkoopman, die als zodanig de „ge wone man" vertegenwoordigt die de waan zin van het geweld scherp ziet maar zich er met een zekere slimme nuchterheid niet onder laat krijgen, omdat hij met zijn niet aflatende relativiteitszin en plooibaarheid, de absurditeit van het keiharde Nazi regiem telkens weer doorbreekt. De han deling van het stuk is volgens de bekende Brechtiaanse werkwijze in talrijke korte scènetjes ondergebracht, die zich nu eens afspelen in café „de Kelk" in Praag, het „hoofdkwartier" van de gewone man, waar men getuige is van hun stil verzet tegen de overheersers, en dan weer in het Ge stapo hoofdkwartier of zelfs in „de hogere sferen" waar men beraadslagingen op het hoogste niveau bijwoont tugsen Hiti^g Himmler, Goering en anderen die in ge zongen teksten uiting geven aan hun ver trouwen dat juist de gewone kleine man Duitsland naar de overwinning zal voe ren. Vooral voor de pauze leidt deze te genstelling rondom de zich handig uit de moeilijkheden colloborerende Schweyk nogal eens tot vermakelijke scènes omdat de botsing van Schweyks menselijkheid op het rigide systeem een van de meest wezenlijke en werkzame kenmerken van alle humor in zich draagt, ook al kan men zich, net als destijds bij Chaplins „Dicta tor", afvragen of het Naziregiem en de tweede wereldoorlog geschikte onderwer pen zijn voor scherts en luim. MAAR IN IEDER geval is Brechts be drevenheid in het hanteren van figuren en situaties in dit eerste deel een waarborg voor een aantal zeer geslaagde, zij het voor hcfstedelijke oren wellicht met eens wat schokkende episodes. Maar na de pauze als het échec van het hele systeem aan bod komt, vergaat ons eigenlijk iedere lust tot lachen wanneer we Schweyk vertwijfeld in de sneeuwjacht door de Russische step pen ziet trekken; en een zijdelinge aanval cp de Nazi-aalmoezeniers is dan eigenli.jk alleen nog maar gruwelijk, met de zonder linge humor van een ,.gruesome"-grap. Het stuk loopt dan ook een beetje on wezenlijk af met een verdwaasd in de sneeuw rondlopende Hitler, die niet meer voor- of achteruit kan, en een door alle spelers aangeheven zangtekst, die als vaag vertrouwen uitspreekt dat na de nacht de dag wel weer eens zal aanbreken. Meer had Brecht in 1943 uiteraard nog niet te melden', men kan zich echter afvragen of het genoeg is om een opvoering anno 1962 noodzakelijk te maken of zelfs maar te rechtvaardigen. OVERIGENS staat het vast. dat de op voering in ieder opzicht heeft voldaan aan de hoge technische eisen die dit „vertel lende" soort van drama stelt. Er waren goede en handige zet- maar speciaal ook „hang"-stukken voor de snelwisselende scènes ontworpen door Hep van Delft De regie van Joris Diels had de bedoe lingen van de schrijver volmaakt gediend en vooral voortdurend de toon van snij dend sarcasme getroffen die het ten tonele brengen van kluchtige Gestapo-mannetjes binnen het aanvaardbare hield. Geen enkele Nederlandse acteur had ooit de figuur van Schweyk zo raak kunnen spe len als Bob de Lange heeft gedaan. Dit mengsel van ontwapenende' argeloosheid en komische listigheid kreeg in zijn uit beelding een e~tra menselijke dimensie Leo de Hartogh en Bob de Lange in „Schweyk in de tweede Wereldoorlog" van Brecht. die de figuur aannemelijk en zijn lotge vallen vermakelijk maakte. BEHALVE Anny de Lange die 'n warme gevoeligheid meegaf aan de waardin van „de Kelk" en die ook een aantal typische Brecht-songs voortreffelijk bracht, bleven de talrijke overige figuren naar de bedoe lingen van de auteur beperkt tot type ringen waarvan bijna alle spelers iets zeer verzorgds maakten: Leo de Hartogh kon niet steeds boeien als een door zijn vraat zucht bijna landsverraderlijke Tsjech maar deze figuur is door Brecht dan ook wel erg schematisch opgezet. Goed gelij kende en fraai uitgevoerde beelden van Lisette van Meeteren stelden in de Hogere Sferen de Nazi-leiders voor. De wat kale muziek waarop de liedjer waren gezet, was gecomponeerd door Hans Eisler en werd op twee vleugels in de zaal voortreffelijk uitgevoerd door de vier handen van Harrie Broekhuizen en Sipke de Jong. De ver taling was bij Gerard van het Reve na tuurlijk in de beste handen. VIER JAAR geleden werd te Eindhoven door enkele'zanglustige jeugdige onderwij zeressen en onderwijzers een kwartet ge vormd. Onder de naam van Eindhovens Vokaal Dubbelkwartet heeft dit ensemble op vele plaatsen in ons land schooluit- voeringen en andere concerten gegeven. Vaak is het kwartet opgetreden in de af delingen van de vereniging „Jeugd en Mu ziek", met welke afdelingen de jeugdige zangers door hun lidmaatschap van deze muzikale jeugdorganisatie een welkom contact tot stand konden brengen. DE AFDELING Haarlem van „Jeugd en Muziek" heeft eveneens van dit contact kunnen profiteren: Zaterdagavond werd het kwartet door haar ontvangen in het „Sterhuis" aan de Nieuwe Gracht, waar de Eindhovenaren een uitvoering zouden geven van een bijzonder gevarieerd pro gramma van kleine vocale werken uit ver schillende tijdperken en verschillende lan den. Juweeltjes van muzikale miniatuur kunst waren daarbij zoals „Sicut lilium" Brunei, „O occhi manza mia" van Orlando di Lasso en „Toutes les nuits" van Jannequin, polyfone kunst van fijne structuur. Geestige ornitologische verhan delingen met geprononceerd egoïstische inslag vormden met de „serieuze' werk jes aantrekkelijke contrasten, zo ook de volksliederen en dansliederen van Engel se, Nederlandse en Franse oorsprong in allerlei bewerkingen. En opnieuw konden enkele negro-spirituals de melodische en religieuze gevoeligheid van dit liedgenre treffend demonstreren door de in eenvou dige trant gehouden uitvoeringen van het kwartet. HET ZOU te ver voeren elk der vijfen twintig vertolkingen afzonderlijk te besp-e- ken. Ik moet volstaan met een algemene indruk van de zang van het kwartet te geven, hetgeen ik zeker in overwegend po sitieve zin kan doen. Ja, er kan aan de individuele toonvorming technisch ter wil le van aanzetten en draagkracht nog cor rigerend gewerkt worden, ongetwijfeld met succes. Want de basis, waarop gewerkt kan worden is door natuurlijke muzikali teit, uitstekend gehoor, intelligent begrip van tekst, gevoel voor sfeer en zin voor spontaniteit in de voordracht, waar deze verlangd wordt, wel bijzonder gunstig. De dirigent Hans Kronenburg leidde de uit voeringen handig en muzikaal, hoewel zijn gebaar nog meer inhoud had kunnen krij gen. Het Eindhovens Vocaal Dubbelkwar tet, dat ter afwisseling ook nog enkele fraaie blokfluitwerkjes vertolkte, heeft de afdeling Haarlem van „Jeugd en Muziek een goede, gezellige muziekavond bezorgd en daarvoor heeft het geïnteresseerde auditorium terecht zijn gulle waardering getoond. Advertentie ZOALS WAARSCHIJNLIJK duizenden oudere kijkers hebben wij genoten van het spel van de virtuoze Braziliaanse gui tarist Luiz Bonfa, wiens vingervlugge werk in sterke clos-up-opnamen op het beeldscherm kwam. Ons genot had ech ter groter kunnen zijn, als het begeleiden de praatje van Karei Prior wat nuchterder was geweest. Hij had dit kwartier niet als een gecultiveerde boniseur moeten ver kopen; het was gauw genoeg duidelijk, dat Bonfa een bravour-musicus van gro te klasse is. Na een minder sterk fragment van de belevenissen van butler Higgins in 't Amerikaanse gezin MacRoberts (de supe rieure Engelsman had een zwakke dag) kwam dan de tweede uitzending van „Sterren en Streken", die aan Limburg gewijd was.Aan de eerste aflevering van deze serie beleefden wij beslist enig ge noegen, doordat wij ons aanwezig konden wanen bij een voorstelling, ergens in de provincie, waar alles gemoedelijk en rommelig verloopt en de plankenkoorts soms hoog oploopt. Natuurlijk is het niet de bedoeling van Willem O'Duys geweest, ons wederom te charmeren met een primitieve onvolwassen show. Dat was hij de eerste keer trouwens ook niet van plan. Nu dan ging die primitiviteit bepaald irriteren. Op een enkel beeldvondstje na was b.v. de leukdoenerij van toerist Joop Doderer, die onze „aardrijkskundige kennis" van Lim burg op grappige wijze moest ophalen gewoon belachelijk. Een trio-in-travesti, dat succes wil heb ben met stomme, lip-synchrone begeleiding van een grammofoonplaat of tape, zorgde o.m. voor de lol. Dan was er nog een an der trio, dat even origineel een befaamde carnavalsschlager „op z'n Tirools" en „op zijn Russisch" zong (vanzelfsprekend met de bekende feestmutsen). Dan was er nog een trio, de Pearl Sisters", dat fraai opgedoft ook zal zijn best deed om te zingen. Presentator Duys, die weer niet goed los kon komen, had voorts enige ge- emiigreerde Limburgers naar Sittard ge haald. zoals scheidsrechter Leo Horn, die heel zielig aan een fluitconcert mocht meewerken en zoals een conferen cier, die waarschijnlijk nog wel succes zal hebben op bruiloften en partijen. Het aan de cultuur van Limburg beste de allegaartje ten spijt vonden wij deze „•Sterren en Streken"-voorstelling een mis lukking. De naar verwachting geleverde Carnavalsleut kon het ook niet redden. En wij misten echte Limburgse sterren, zoals b.v. de „Maastrichter Staar" en Toon Her mans. De N C.R.V. liet ons Zondagavond aller eerst weer eens meelopen met Anne en John Browning, die zeer filmgeniek hand in hand door het Heilige Land gaan. Anne was weer bijzonder bijbelvast en John bleef de stoere jongen, die wel be- ter weet. Het Heilige Land diende weder om ais een soms wat eentonig gefilmd decor bij hun onvervalste „samenspel Dit toch'wel gewijde onderwerp wordt o.i. wel wat mislukt behandeld in deze Britse „speelfilm". Het vervolg van de feuilleton „Arthur en Eva" bezorgde ons een niet ongezel lig halfuurtje. Ook in deze, oorspronke lijk Amerikaanse t.v.-uitzending biedt men de kijker de kans zich zacht te spie gelen aan de belevenissen van gewone mensen. Het succes was ook dit geval verzekerd. Het gemak, waarmede Kitty Janssen opnieuw de Eva-rol speelde, viel weer sterk op. En voorzover er een beet je gechargeerd werd, was het in dit stuk niet hinderlijk. Wèl wat hinderlijk (en remmend) vonden wij de rijmelarijtjes, bedoeld om het geheel nog koddiger te maken. Met de bijbehorende beelden doen zij aan als reclame, gebracht op momen ten, die wij geen „natuurlijke onderbre kingen" kunnen noemen. Het gesprek, dat Jan van Hillo had met de oud-hoofdredacteur van „De Waar- Waarheid", de heer A. J. Koejemans. was om tal van redenen belangwekkend en boeiend. Het werd niet goed duidelijk, of de vroegere communist, die thans lid is van de Doopsgezinde Kerk, nu wèl of niet over politiek mocht praten. Maar al drong de interviewer goed door tot de kern van de ondervraagde, en al werden de reac ties van Koejemans nog zo goed door de camera geregistreerd, dit gesprek duur de te lang. Het was tenslotte een uitzen ding, die op de grens van radio en tele visie lag. Dan is beperking een eerste vereiste. The Collection" van Pinter mef Quus Hermus Bij deïtbneelgroep Centrtrrtt jt(jn de re petities begonnen van „The Collection", in de vertaling van G. K. van het Reve, en „A slight Ache", in de vertaling van Wil- vert Bank, van Harold Pinter, waarvan de première op 1 januari a.s. in de stads schouwburg te Haarlem zal worden gege ven. Onder regie van Walter Kous die ook Pinters „Verjaardagsfeest" bij Centrum re- j gisseerde werken hieraan mede: Guus Hermus, Elly van Stekelenburg, Gerard Hartkamp, Bep Dekker en Maxim Hamel, Het decor wordt ontworpen door Hep van Delft. Guus Hermus speelde indertijd op onvergetelijke wijze de rol van de zwer ver in Pinters „De Huisbewaarder". Maxim Hamel en Henk van Ulsen speelden toen de overige rollen. De Stichting „Het Huis van Looy" zal dinsdag 27 november aanstaande in de aula van het schoolgebouw, Zijlvest, hoek Raaks een Jacobus van Looy-avond geven. Aan deze avond werkt mee Godfried Bo- mans, die enkele fragmenten zal voordra gen uit van Looy's trilogie „Jaapje, Jaap, Jacob". 1 -nee HlüfK OP DIT CONCERT ging men niet ver te- en ander veranderd, maar juist die serie rug: via de weg van confrontatie en ver-Ie principes zouden niet alleen zonder We- gelijking bewees men overduidelijk hoe he- bern, ook zonder Debussy met denkbaar dendaags de sonate voor cello en pianogeweest zijn. van Debussy en die voor fluit en piano DE DRIE recente werken op het pro van Pijper in bepaald opzicht nog zijn, be- gramma weerspiegelden m kort bestek de wijs dat werd vergemakkelijkt door de ontwikkeling van de muziek sinds de twee aanwezigheid op het programma van een de wereldoorlog. De fluitsonatme van Bou- in zijn soort niet eens zo slecht trio van j lez vormt een overgang van de twaalftoons Bohuslav Neri'-.iu "in dat in een neoclassicistische JP 1 sfeer iedere techniek naar de weg die tot volledige se rialiteit leidt: het werk is nog duidelijk moderniteit ontbeert. Men zou natuurlijk I thematisch, maar wijst in de toekomst. De veel verder terug kunnen gaan en ditzelf de spel kunnen spelen met muziek uit bij voorbeeld de renaissance of de middel eeuwen. Ook dan kan men op merkwaar dige overeenkomsten stuiten, merkwaardi ger misschien nog dan de bij alle verschil den inderdaad tre.lende •".•mt^chan tus sen de fluitsonate uit 1925 van Pijper en de sonatine voor fluit en piano uit 1946 van Pierre Boulez. Men denke maar eens aan Machaut, aan Landini, aan Gesualdo. Dat neemt niet weg. dat vooral het voor- '-•mci in dit programma van de cellosonate twee pianostukken uit „Exercices" van Henri Pousseur, Impromptu en Varia tions II zijn een voorbeeld van volledig seriëel gedacht muziek en het dichterlijke en gevoelige Meï van de jonge Japanner Kazuo Fukushima is een voorbeeld van post-seriële technieken: de invloed van het seriële denken is onloochenbaar, maar de reeksentechniek doet als zodanig niet meer mee. NOG IETS over de uitvoeringen: de flui tist Frans Vester, de cellist Jean Decroos en de pianisten Daniële Dechenne en Theo Bruins gaven felle en temperamentvolle 2? SKTnS SSÜ-i? vertolkingen. Voor.l het .pel van Vester 19« f. geschreven wel op de een ol en Bruins in d,■onstuimig.sonatine.van andere manier de invloed van Debussy heeft ondergaan. En dan wel speciaal van Debussy van de drie sonates, de piano études, Jeux en de suite En Blanc et noir. De seriële componeerprincipes hebben natuurlijk aar. de instelling van de compo nist tegenover het materiaal wel het een Boulez, dat van Bruins in het beknopte Im promptu en de voel te lange, Variations van Pousseur en dat van het opzienbarend spelende echtpaar Decroos-Dechenne in de sonate van Debussy kon veel lof oogsten DE TONEELGROEP ENSEMBLE heeft dit weekeinde in de Haarlemse Stads schouwburg twee stukken wan haar nieuw repertoire laten zien: zaterdagavond „Galgehumor" („Gallows humor") van de Amerikaan Jack Richardson en zondag avond „De duivel hale ze" („Que le diable l'emporte") van de Fransman Robert Tho mas. Deze twee stukken, allebei geschreven door jonge auteurs die een jaar of drie geleden zijn begonnen, vertonen enige punten van overeenkomst: ze zijn geen van beide uit de verf gekomen, in beide is de humor van twijfelachtige kwaliteit, en bij geen van de twee is het duidelijk waarom het stuk zo nodig in Nederland moest worden gespeeld. „GALGEHUMOR" is het tweede drama tische probeersel van Jack Richardson, wiens eersteling, „The prodigal", in New York enige aan dacht heeft getrok ken. Het is een bij zonder gelukkige om standigheid dat er tegenwoordig in New York kleine schouw burgjes bestaan waar beginnende toneel schrijvers hun eerste produkten aan de realiteit van een op voering kunnen toet sen en daardoor kun nen leren hoe zij het wel en niet moeten doen. In een van die schouwburgjes is „Galgehumor" in het voorjaar van 1961 enige keren vertoond en het is te hopen dat Richardson daarvan inderdaad heeft ge leerd dat hij héél veel héél anders moet doen om een echt toneelstuk te schrijven. Het be denken van een nog al groteske situatie, het schermen met be grippen die men bij het vluchtig doorbla deren van een boek van of over Freud heeft opgestoken, en het rondstrooien van een aantal leuk of choquerend bedoelde opmerkingen over erotiek (die onder de naam „sex" veel meer „sexy" klinkt) is daarvoor echt niet voldoende. Men moet mensen op het toneel kunnen zetten en niet alleen maar die „denkbeelden verkon digen"; men moet dialogen kunnen schrij ven en niet slechts opstellen-in-dialoog- vorm; men moet tenslotte toch ook wel een heel klein tikkeltje begrip hebben van de toneeltechniek. Misschien leert Richard son dat allemaal nog wel eens (want op enkele momenten wekt hij wèl de indruk, over enig talent te beschikken), maar tot die tijd kunnen de opvoeringen van zijn probeersels beter beperkt blijven tot de experimentele schouwburgjes van New York. Want op het ogenblik zijn ze wer kelijk nog niet gesphikt voor „export", en zeker niet om als volwaardige kunstuitin gen aan een betalend publiek te worden voorgezet, al gebruikt de directie van En semble in het programma ook nog zoveel dure woorden, als „kosmos", „exemplum theatereffecten is ontstaan, maar geen blij spel, zelfs geen klucht. Thomas heeft een massa heel gekke grapjes bedacht rondom een zot conflict tussen een bijzonder wei nig duivelse duivel en twee verduiveld duivelse vrouwen (en veel van die grapjes zijn bijzonder goed vernederlandst door Lj&ul^itodenko). Daaruit zijn enige dolzin- 1 nlgé lituatiës ontstaan "clie, opgesierd met vuurwerk en muziek, en zelfs met een klein beetje zang en dans, het vluchtig- amusante effect hebben van revue-scènes of cabaret-sketches, maar meer ook niet. Aan het aloude kiuchtmotto „lach of ik schiet" heeft Robert Thomas nu de leus „lach w a n t ik schiet" toegevoegd, hetgeen een vlot verloop van de handeling echter niet bevordert. Tenslotte weet de schrijver er zelf kennelijk niet meer uit te komen en maakt hij maar een eind aan de onzin door de mislukte duivel tot engel te laten promoveren. GELUKKIG KON Ensemble beschikken over een juist in het nonsensicale genre zo voortreffelijke kracht als Conny Stuart om de rol van een der duivelse Parisiennes te vertolken en zij deed dat met al het élan en de kostelijke groteske humor waarom zij vermaard is. Ton van Duinhoven scheen het in de rol van Diabolo wel wat benauwd te hebben, niet alleen als duivel-in-moei- lijkheden maar ook als acteur die een onmogelijk-zotte figuur moet spelen; toch wist hij er nog iets heel amusants van te maken. De rol van het schilderesje Loulou bij de première in Eindhoven vertolkt door Ina van Faassen, was nu toevertrouwd aan Heieen van Meurs die deze kluchttaak op een verrassend levendige en geestige ma nier vervulde. Ook dit malie geval was geregisseerd door Jan Rètel; hij had dat met fantasie en preciesie gedaan, en ervoor gezorgd dat het „kunst- en vliegwerk" waar dit stuk het voor een groot deel van moet hebben, zich telkens vlot voltrok. Zo werd, dank zij de kwaliteit van de opvoering, de zondagavond toch wat min der teleurstellend dan de zaterdagavond Maar al met al was het een toneelweek einde beneden Normaal Artistiek Peil. HILVERSUM 1. 402 m. 746 kc/s. 7.00- 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke gram- mofoenmuziek. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kinderen. 10.25 Klassieke orkestmuziek (gr.). 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan voor uit, lezing 12.00 Middagklok noodklok. 12.04 Licht instrumentaal kwartet en solis ten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Draaiorgelklanken. 12.50 Actualiteiten. 1300 Nieuws. 13.15 Platen- nieuws. 13.30 Zigeunerensemble. 13.50 Me- tropole orkest en zangsoliste. 1435 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Tierelantijnen, gevarieerd programma, (herhaling van za terdag jl.). 15.45 Lichte grammofoonmu ziek. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursberichten. 17.45 Regeringsuitzending: Natuurweten schappelijk onderzoek op de Nederlandse Antillen, door Drs. M. Vroman. 18.00 Dans- orkest en zangsolisten. 18.25 Lichte gram mofoonmuziek. 18.50 Van klanten en wan ten weten, vragenbeantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Lichte grammofoonmuziek. 20.00 Gregoriaanse muziek. 20.20 Klassieke muziek voor piano a quatre mains (gr.). 20.45 Limburgs Sym fonie-orkest, solisten en koor: moderne muziek. 21.35 Klein taaigeding. 21.50 Mo dern strijkkwartet (gr.). 22.15 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws 22.40 Vreemd een keuze uit woord, zang en dans van elders en anders. 23.10 Goud-zilver-brons: cabaret-dansant. 23.45 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Niuews. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO AVRO: 7.00 Nieuws 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammefoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke grammofoon muziek. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbe spreking. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zie ken. 12.00 Zang en piano. 12.20 Regerings uitzending: Voor de landbouw. 12.30 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw 12.33 Metropole-orkestamusementsmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventu eel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dansorkest en zang solisten. 14.00 Lichte grammofoonmuziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Met naald en schaar. 15.30 Klassieke kamermuziek. 16.00 Franse chansons (gr.) 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Grammofoonmuziek voor de jeugd. 17.55 New York calling. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Licht ensemble en zangsolisten. 18.35 Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 19.00 Weens Filharmonisch or kest: amusementsmuziek. 19.30 Paris vous parle. 19.35 Clavecimbel-recital: oude mu ziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Tot uw orders, programma voor de militairen. 21.15 Ca baret, Liefde en Leed vermaak. 21.55 Zangrecital: Zigeunerliederen en volkslie deren. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Piano-recital: klassieke muziek. 23.40 Kamermuziek. 23.55-24.00 Nieuws. Ina van Faassen en Cor van Rijn in „Galgehumor" van Jack C. Richardson. theatralicum" en „leefbaarheidsconcentra tie", om het stuk aan te bevelen. Voorals nog twijfel ik sterk aan de leefbaarheids constructie van „Galgehumor" zelf. De drie rollen van het stuk waren men kan niet zeggen ideaal bezet met Cor van Rijn, Ina van Faassen en Louis van der Steen, die hun best deden om de holle tekst tot leven te brengen; onder de gegeven omstandigheden spreekt het van zelf dat hun pogingen vergeefs waren. Ook de regie van Jan Retèl had daar niets aan kunnen verhelpen. VOOR ROBERT THOMAS bestaan er tenminste geen kosmologische of psycho analytische problemen; zijn enige probleem is het theatereffect, en daar wist hij in zijn twee vorige stukken, „Valstrik voor een man a lleen" en „Acht vrouwen", heel goed weg mee. Maar bij het schrijven van zijn nieuwste stuk „De duivel hale ze", heeft hij wat ai te veel op zijn vinding rijkheid in dit opzicht vertrouwd, zodat er wel een aaneenrijgsel van nonsensicale MOSKOU (AP) Het Russische politie ke weekblad „Nieuwe Tijden" heeft de Westduitse regering beschuldigd van het in beslag nemen van nummers van zijn Duitse editie. Het blad beweert in een hoofdartikel, dat tal van nummers niet bij de abonnees in West-Duitsland zijn aan gekomen. „Alles wijst erop", aldus het blad, „dat Bonn, om een schandaal door een open lijk verbod van ons blad te vermijden, probeert de verspreiding achterbaks te be lemmeren." De naam van het weekblad .Voormalig Verzet Nederland" wordt pér 1 januari gewijzigd in „Geestelijk Weerbaar". Een desbetreffend voorstel van het hoofdbe stuur van de Nationale Federatieve Raad van het Voormalig Verzet Nederland is in de in Utrecht gehouden algemene leden vergadering met algemene stemmen aan genomen. In „Geestelijk Weerbaar" worden bijdra gen opgenomen van de stichting „Volk en Verdediging" en de Stichting voor Ecologi sche Studiën, die dezelfde doelstelling hebber. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Amusementsmuziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws 13.15 Kamermuziek. 14.00 Schoolradio. 15.45 Topliedjes. 16.00 Beursberichten. 16.06 Duitse les. 16.21 Kamermuziek. 17.00 Nws. 17.15 Voor de kinderen. 17.40 Boekbespre king 17 50 Lichte orkestmuziek en solis ten. 18.18 Paardesportberichten. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nws 19.30 Hand in hand met onze Noorderbu ren, lezing. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Le zing voor de Middenstand. 20.00 Ravijn, hoorspel. 21.25 Jazzmuziek 22.00 Nieuws. 22.15 Gevarieerde muziek. 22.45 Moderne kamermuziek 22.55-23.00 Nieuws. VOOR MAANDAG AVRO: 19.30 Mijn vrouw is goud waard, gefilmde ode aan de huisvrouw NTS: 20.00 Journaal en weerovei zicht 20.20 Zendtijd politieke partijen. Katholieke Volkspartij. AVRO 20.30 Open het dorp: Liefdadigheidsactie. VOOR DINSDAG KRO: 19.30 Adelbert, van standsorgani satie naar ideeëncentrale, gesprek. NTS: 20.00 Journaal. KRO 20 20 Vaticanum II, nieuws rond het tweede Vatuaans Conci lie. 20.30 Zending uit België, gevarieerd programma. 22.00 22 1 nken

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 7