Ie gast bij de componist Zoltan binnenkort 80-jarige Kodaly te Boedapest Nu loopt mijn motor pas echt lekker! Oratoriumvereniging Asaf zong Handels VAN NIEL OSRAM HORLOGES DE PROGRAMMA'S Tot ziens... bij de BP pomp! NTS last herinnerings programma's in Eindcijfers „Open het Dorp" worden heden bekend De negen Muzen J „Muziek maken met de vingersen niét met de ziel, is verwerpelijk99 ZATERDAG 1 DECEMBER 1962 9 Is - Mijn rij-domein is de buitenweg. Zo'n 30.000 km per jaar. Maar sinds ik op BP Super Mix 50 rijd, heeft mijn motor er veel meer zin in. 'n Prachtige vinding van BP, die 5 verschillende soorten benzine. Individuele voeding! Dat heeft iedere motor nodig. U moet het zelf ook eens proberen, welke van de 5 soorten benzine het beste bij UW motor past. Leden van het N.Ph.O. voor N.C.R.V.-televisie Sonneveld-show gaat door Kwart miljoen gulden opbrengst van de Lionclub voor „Open het dorp" Charles Laughton heeft ziekenhuis verlaten lampen A W nabeschouwingen Merkwaardige jongeren-uitzending ETERNA OMEGA TIS SOT P. Zwaamwijk J. Damshuizer De radio geeft zondag De radio geeft maandag 7 etevisieprogramma OP EEN GRAUWE herfstmiddag belden we aan een groot pand in de Nepkoztarsasag Utja (de Straat der JNepk- Volles csrepubliek) te Boedapest. Het is een brede met veel bomen versierde straat van 21 kilometer lengte midden in het hart van Boedapest. In de tweede helft van de vorige eeuw werd deze straat in een soort renaissancestijl gebouwd en achter de bomen en tuinen vindt men kleine paleisjes, grote villa's en kapitale berenhuizen. Het pand no 89 doet door de grijze kleur somber aan, maar roept wel herinneringen op aan de woonwijze van vroegere patriciërs, die met paard en wagen het brede tuinhek in- en uit reden. Thans woont er de componist Zoltan Kodaly, die 16 december aan staande 80 jaar hoopt te worden. DE GROTE ZWARE deur ging lang zaam open en de eerste, met wie we ken nis maakten was de nog zeer jonge echt genote van de grijze meester, Sarolta Ko- daly-Peczely, eens een leerlinge in de koor-directieklasse van Zoltan Kodaly aan de Franz Liszt-academie te Boedapest. Op 22 november 1958 was Kodaly's eerste vrouw, Emma Sandor, overleden. Hij was 47 jaar met haar gehuwd geweest. Bij Advertentie i-, Op vrijdag 7 december heeft voor de N.C.R.V.-televisie een pantomime plaats van het onlangs op een abonnementscon cert van het Noordhollands Philharmo- nisch Orkest gespeelde werk „Des Kaisers Nachtigall" van Hans Werner Henze. Onder leiding van Henri Arends werken hieraan mede Pieter Odé (fluit), Gerrit de Boer (basclarinet), Jan Ay (altviool), Eduard Biele (cello), Louis Brandon (Bravo- pauken) en Jan de Gelder en Niels Le Large (slagwerk). Bovendien wordt hieraan meegewerkt door de pianisten Ans Bouter en Miep van Luin en twee extra slagwer kers. De spreker is Guus Oster. haar dood sprak Kodaly de woorden: „Ir. de loop van haar leven is zij een zegen geweest voor iedereen die haar ontmoette. Zij schonk iedereen de warmte en het licht van haar geest en mij gaf ze een paradijs op aarde." Haar laatste wens was dat haar man na haar dood niet al leen en onverzorgd zou blijven, maar een vrouw zou zoeken die hem in het leven van harde arbeid de liefde zou geven, die zij hem niet meer kon geven. Zo'n vrouw vond Zoltan Kodaly in Sarolta Peczely, met wie hij in december 1959 trouwde. Mevrouw Kodaly was direct, ondanks en kele taalmoeilijkheden, de charme en gast vrijheid zelve. Zij ontving ons met een niet overdreven maar wel oprecht ge meende innemelijkheid en bracht ons naar de huiskamer, waar professor Kodaly, ge kleed in een lange grijze kamerjas, ons tegemoet kwam. HET GESPREK KWAM moeilijk op gang, maar na enkele minuten praten, waarin mevrouw Kodaly thee met zelfge bakken cake presenteerde, was er rond de grote tafel een gezellige stemming, waarin niet wij een interview afnamen, maar Ko daly dat deed. Toen hij genoeg wist de vooraf gemaakte afspraak meldde nadruk kelijk dat hij geen interview wenste nam hij ons mee naar zijn grote werk kamer met aan de muren tal van oude portretten en linten, die hem bij meerde re jubilea waren geschonken. Midden in de kamer stond een grote vleugel, waarop tal van boeken en partituren lagen, alsmede enkele slagwerkinstrumenten. Verder was de kamer gestoffeerd met eikenhouten rekken, die een schat aan boeken torsten. Samen bladerden we in enkele muziek- encyclopedieën en vonden in één encyclo pedie tegenstrijdige uitspraken over Stra- winsky. Eenmaal over Strawinsky spre kend ging het verder vanzelf en doken namen op van moderne experimentelen als Boulez, Schaeffer en Stockhausen. „Won derlijke figuren. Ik geef ze het volste recht om te experimenteren, maar laten ze nu niet zeggen dat de meer behoudende muziek geen rede van bestaan heeft. Dat is onzin en daarmee blameren ze zich zelf." Er kwam een vurige vonk in Ko daly's ogen en met veel nadruk distan- cieerde hij zich van dergelijke theorieën. BIJ U IN HOLLAND wordt natuurlijk ook geëxperimenteerd? Heeft Badings ook niet elektronische muziek geschreven? Ach ik houd me maar bij de echte muziek, die altijd nog via het gevoel is te be naderen en niet alleen via e^n wiskundig verstand'. Wij componisten zijn toch men sen en we moeten proberen het volk iets mee te geven, ik in Hongarije en de Ne derlandse componist in zijn eigen land, maar samen werkend aan de verheffing van de toonkunst en wellicht daardoor ook werkend aan een beter begrip onder de naties. Als we echter een natie willen zijn moeten we eerst proberen een volk te wor den." KODALY SPRAK HET alles met een grote ernst uit, niet emotioneel maar met een sterke overtuigingskracht.Wie met Ko daly spreekt heeft trouwens altijd de nei ging hem gelijk te geven, zo overtuigend zijn zijn woorden. En op die middag be grepen we eens te meer de woorden, die een zijner leerlingen, de thans Nederland se componist Geza Frid, schreef over zijn studiejaren bij Kodaly: „Wij luisterden naar zijn woorden als naar een orakel spreuk en voelden ons aan tijd en ruim te ontheven". Zoals Kodaly vroeger bij zijn leerlingen nooit aan tijd dacht en de lessen rustig enkele uren verlengde, zo dacht hij ook op dit moment niet aan de ons aanvankelijk toegemeten tijd van een half uur. Het wer den enkele uren, waarin natuurlijk veel ge praat werd over de koormuziek. Van 1920 tot 1935 componeerde Kodaly uitsluitend vo cale werken. „De basis van elke muziek beoefening is de zang,", en daar moet je eigenlijk al mee beginnen op de kleuter school. Dan is er ook nog geen verschil tussen de elite en de massa. Om echter op school te beginnen moet men beschik ken over voldoende bekwame pedagogen, over materiaal en over tijd". KODALY ZELF HEEFT voor de peda gogen en voor materiaal gezorgd. De meeste hedendaagse Hongaarse musici zijn leerlingen van Kodaly en bovendien schreef hij talloze bundels koormuziek, ca nons en liederen voor schoolgebruik. In een van de lagere scholen van Boedapest hebben we na ons bezoek aan Kodaly zo'n muziekles met muziek van Kodaly bijgewoond en we zijn eerlijk gezegd ja loers geworden op het enthousiasme van de schoolkinderen voor deze oer-gezonde muziek. Kodaly heeft zich daarbij hoofd zakelijk gebaseerd op de echte Hongaar se (dit is Magyaarse) volksmuziek. Niet alles wat Hongaars genoemd wordt op muziekgebied is werkelijk Hongaars. Ve le melodieën die voor folklore doorgingen, bleken na de onderzoekingen van Kodaly en zijn vriend Bartók in werkelijkheid populaire kunstmuziek te zijn, vaak van zigeunerafkomst. Zelfs Liszt heeft die ver gissing gemaakt met zijn zogenaamde Hongaarse rapsodieën. Nadat Kodaly in zijn jeugd hij werd in het kleine plaatsje Keckemet geboren als zoon van een spoorwegbeambte de invloed van Debussy had ondergaan, kwam hij later geheel in de ban van de rijke schat aan volksmuziek van zijn eigen land. Het is de basis van zijn kunst ge worden. „Hongarije heeft zoveel muziek, dat ik me er nog wel 80 jaar mee bezig zou kunnen houden", zei Kodaly ons. Dat nationalisme in zijn muziek is in de mees te werken merkbaar: in zijn dansen uit Galanta en uit Marosszek, in zijn Pauw variaties voor orkest (die hij in 1939 op droeg aan het 50 jaar bestaande Concert gebouworkest), de Hary Janos-suite (ge nomen uit de gelijknamige opera), in zijn opera „Het Spinvertrek", in zijn theater ouverture, in zijn grote koorwerk „Psal- mus Hungaricus" ook, de religieus-patriot tische Koorsymfonie die talrijke malen in ons land werd uitgevoerd. „WEET U EIGENLIJK wel dat ik in Nederland begon met dirigeren. Dat was in 1927. In Amsterdam zou mijn „Psal- mus Hungaricus" worden uitgevoerd en men drong er enkele malen op aan, dat ik daar zelf dirigeerde. Ik heb toen snel enige directie-lessen genomen bij een tweede kapelmeester in Boedapest. Het is gelukt en daarna heb ik erg veel gediri geerd. De D.G.G. gaf een grammofoon plaat van mijn „zomeravond" en mijn Concert voor Orkest" uit onder mijn eigen leiding. Het dirigeren is altijd wel een aardige ontspanning voor me geweest. Doe je het eenmaal dan krijg je echter heel veel werken aangeboden met het ver zoek ze uit te voeren. Bij de eerste oog opslag in de partituur ontdek je dan al gauw of het werk goed of niet goed is. Ik ga namelijk uit van het standpunt, dat een goed musicus en zeker een dirigent moet kunnen horen wat hij ziet en moet kunnen zien wat hij hoort". DOORPRATEND OVER muziekopleiding en koorzang legde Kodaly er de nadruk op, dat een muziekopleiding het best met zingen kan beginnen. „Voor men een in strument gaat bespelen moet men muziek kunnen lezen. Vooral de solfège-lessen zijn van het grootste belang, ook voor koor zangers. Bij een instrument mag men nooit langs de weg van de mechanische training iets bereiken, zonder enige theo retische ondergrond. Muziek maken met de vingers in plaats van met de ziel is verwerpelijk. Aan de vleugel liet hij ons meerdere fragmenten uit zijn werken horen, daarbij steeds doorpratend met dezelfde rustige zekerheid van de geboren pedagoog. Veel belangstelling ook toonde Kodaly voor de ontwikkeling van het muziekleven in Ne derland en graag zou hij in kennis komen met koorwerken van Nederlandse compo nisten. De omroepverenigingen zullen van heden af hun radioprogramma's weer uitzenden zoals ze in de omroepbladen z(jn gepubli ceerd. De enige verandering, die men aan brengt is het gevolg van aanpassing van het programma rond de uitzending van de serie klankbeelden over het leven van koningin Wilhelmina. Deze serie bestaat uit vier delen en is samengesteld door Kees Middelhof en Herman Felderhof. Tevens zal van zaterdag 1 december tot en met vrijdag 7 december de NTS iedere avond na het NTS-journaal een programma van ongeveer tien minuten uitzenden, waar in herinneringen uit het leven van ko ningin Wilhelmina worden verteld door personen, die haar gekend of ontmoet heb ben. Dit heeft enkele verschuivingen ten ge volge, met name ten aanzien van het VARA- programma van zondagavond, waarvan de onderdelen nu tien minuten later beginnen. Het NTS-filmprogramma van maandag avond wordt aldus aangepast, dat na het journaal en de politieke uitzendingen het voorfilmpje „Die guten Nachbarn" komt te vervallen. De hoofdfilm blijft gehandhaafd. Op 8 december, dag van de begrafenis van Prinses Wilhelmina, zal de radio de gehele dag over beide zenders een natio naal programma uitzenden. Tot aan het begin van de begrafenisreportage zal men over een der beide zenders de sluitings plechtigheid van het Tweede Vaticaanse Concilie kunnen volgen. Men hoopt in de loop van de dag indien nodig hetzij rechtstreeks hetzij via een opname op de concilieplechtigheden terug te komen. De KRO-televisieshow van Wim Son- neveld op 5 december (Sinterklaasavond) zal doorgang kunnen vinden. De Lionsclub deelt ons mede, dat haar inzameling, die plaats vond op 27 novem ber j.l. ten bate van „Het dorp", een kwart miljoen gulden heeft opgebracht. De organisatie van deze collecte werd ongeveer 6 a 7 weken geleden begonnen. De medewerking die is verkregen van ge meenteinstanties, van commerciële instel lingen en bedrijven en niet in het minst van hen die zich hebben gemeld als collec- trice of collectant, was enorm groot. De 63-jarige filmacteur Charles Laugh ton heeft vrijdag onverwachts het zieken huis van Hollywood, waar hij sinds 30 juli behandeld werd wegens een kankergezwel verlaten. De behandelende artsen hebben meegedeeld, dat Laughton nog steeds zeer ernstig ziek is. Advertentie Inplaats van „Rooster" en zijn „hit parade" bood de AVRO de jongeren een programma, dat getiteld was „Meer dan muziek". De samenstellers deden een po ging, na te gaan welke invloed religieu ze muziek en in het bijzonder het geestelijke lied uitoefent op moderne jonge mensen. Uit verklaringen van jon geren van allerlei slag mocht blijken, dat die invloed niet onderschat mag worden. Er was zelfs één jongeman die via de jazz tot het componeren van moderne, godsdienstige muziek kwam; muziek, die hij voor zijn leeftijdgenoten in jazz-kel- dertjes speelt. We konden weer eens de conclusie trekken, dat het met „die heden daagse jeugd" toch heus wel meevalt. De „Dorpssterren" Mies Bouwman en dr. Klapwijk waren als gasten van Flits- presentator Paul van Vliet in de studio, toen de Grote Telling van de opbrengst van hun actie in een Amsterdamse Spaar bank begon. Twee honderd vrijwilligers (onder wie velen die eerder deze week al een nacht doorwerkten) maakten zich op, het geld, de giro-overschrijvingen en de chèques te tellen. Ze waren nauwe lijks begonnen toen de Staatsmijnen de opbrengst van hun collecte brachten: nog eens 53.000 gulden. Intussen gaf de ma rathon-ster MIES te kennen, nu liever te rug te keren op de begane grond (zij moet kennelijk niets van al die ster-verering hebben) en zich, mét de onvermoeibare dokter Klapwijk te bezinnen op de gevol gen en de voortzetting van hun actie. Te recht verweet de dokter sommige leken, dat zij gesproken hebben van een psycho se; een geestelijke stoornis, zo merkte hij als arts op, die niets met de door het Nederlandse volk ten toon gespreide geest drift te maken had. Zichtbaar en hoor baar vermoeid, vroeg mevrouw Bouwman (duidelijk namens enige sceptici) hem nog of 25 miljoen voor zo'n dorp nu niet veel te veel was. Het antwoord hierop was: ..Dat zal pas kunnen blijken, wanneer het dorp er is. Dan namelijk kunnen wij vast stellen, of het beantwoordt aan het doel, zijn gehandicapte inwoners wat gelukkiger te maken". Aan het einde van deze avond kon men reeds de opbrengst van de telethon be kend maken, dank zij het recordtempo waarin de belangeloze tellers gewerkt hadden: 13 miljoen gulden. En Mies, die Berichten als z;ou het totaal ingezamelde bedrag voor „Het Dorp" de 18 miljoen gul den overschrijden worden van A.V.R.O.- zijde met klem tegengesproken. Vrijwilli gers van de Spaarbank voor de Stad Am sterdam hebben vannacht in een kleine marathon het restant van de binnenge komen geldbedragen geteld. In de loop van vandaag zal worden bekendgemaakt hoe veel miljoen men bij de reeds officieus bekende ƒ12 miljoen zal moeten tellen. IN VELE WERKEN van Georg Frie- drich Handel openbaart zich de muziek als een klanken-zelfstandigheid, onderwor pen aan de wetten van schoonheid en uit drukking gevend aan subjectieve emoties. Een verheven orde gaf Handel zo de richt lijnen bij het componeren van orgelcon certen, „concerti grossi" en andere instru mentale stukken, waarvan men het karak ter „absoluut muzikaal" ging noemen. Maar ook schreef Handel composities, waarin de muziek dienstbaar werd ge maakt aan het woord en onder deze wer- Advertehtie MET GOUDEN BAND VANAF f 440.- GROTE HOUTSTRAAT 86, HAARLEM Speciaalzaak sinds 1883 Franz Bauer Theussl. De algemene muzikale leider van De Nederlandse Opera, Bauer Theussl is uitgenodigd om voor een gemeenschappelijke uitzending door de Duitse en Oostenrijkse televisie Menotti's opera „De Consul" te dirigeren. Medewerkenden zijn de dames Lane, Ko- netzni en Muszely en de heren Eberhard Wachter, Alois Pernersdorfer, Laszlo Sze- mers en Ljuba Wellitsch. De opnamen zullen in februari 1963 te Wenen gemaakt worden. Jazzconcerten. Heden 1 december om 24 uur geeft het John Coltrane Quartet een nachtconcert in het Concertgebouw te Am sterdam. Maandag 3 december, eveneens om 24 uur, geeft het Dave Brubeck Quar tet er een nachtconcert. ken neemt het oratorium „Der Messiah" een bijzondere plaats in. Want in dit werk werd de muziek niet slechts een schoon gewaad, waarin de tekst gehuld werd, een verfraaiend element voor auditieve ver rukking. Neen, in de „Messiah" kreeg de muziek een zelfde functie als het woord, mocht zij, mét dit woord, mede-getuigen van stille blijdschap over het Wonder van Bethlehem, van verslagenheid over het on begrijpelijke Lijden, maar ook met het woord mede-juichen over de verlossing, die de gelovige mens verwacht. In dit ora torium kan het woord de muziek niet ont beren, noch de muziek het woord. Het handhaven van deze verbondenheid is het criterium voor een goede uitvoering van de „Messiah". Dat de uitvoeringseisen ook hierdoor buitengewoon zwaar zijn, behoeft zeker geen nadere motivering. DE CHRISTELIJKE Oratorium Vereni ging „Asaf" uit Hillegom, die vrijdag van Handels werk een uitvoering in het Duits gaf in de concertzaal van „Treslong" kan daarover meepraten. Het oratorium staat op het repertoire van dit koor en men mag hopen dat de dirigent Cor Kool het daarop houdt. Want als voor elk belang rijk werk moet een koor de relatie tot de „Messiah" voortdurend technisch, artistiek en in geestelijke zin blijven verdiepen. Ik hoop, dat ook de uitvoering van vrijdag in deze zin nuttig is geweest. De zange ressen en zangers van „Asaf" hebben on getwijfeld ondervonden, dat hun vertol kingsvrijheid belangrijk groter zal moeten worden om ook aandacht te kunnen beste den aan toonvorming, articulatie en aan de structuur van het stemmenweefsel. Verder, dat het nodig is om de ritmische souplesse en accuratesse te vervolmaken en om op zijn hoede te zijn voor eigen gereide voortvarendheid, die ontsporingen als voor het koor „Auf zerreisset" in de hand werkt. Wat er dan bereikt kan wor den heeft „Asaf" wel zeer overtuigend kunnen demonstreren met het fameuze „Halleluja", dat inderdaad een stralend hoogtepunt kon worden van vaste, nauw keurige, fraai klinkende koorzang, getui gend van een voorbeeldige vertrouwdheid met muziek en tekst. VAN DE SOLISTEN hebben de alt Wil- helmine Matthès en de bas Herman Schey veel indruk kunnen maken met bewogen zang. De tenor Bert van 't Hoff leverde eveneens een loffelijke prestatie. De so praan Corry Robbers kon in haar vertol kingen de aandacht vestigen op haar mooie stem, maar ook op de onbetrouw baarheid van de techniek, waarover zij nu kan beschikken. Het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest begeleidde en de orga nist Richard Heidema bespeelde als be geleider handig het helaas niet steeds zuivere en niet dymanisch juist afgestelde electronische orgel. inmiddels in Rotterdam was aangekomen, om op te treden in een Muriloff-show, zei (telefonisch) nog één keer: „Fantastisch .geweldig". HILVERSUM I. 402 m. 8.00 NCRV. 9.30 KRO. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverzicht. 8.15 Or- gelspel: gewijde muziek. 8.30 Morgenwijding. 9.1o Koorzang. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Klassieke grammofoonmuziek. 9.55 Inleiding en plechtige Hoogmis. 11.30 Klassieke en romantische muziek (gr.). 12.05 Klein beraad: vragenbeantwoording. 12.15 Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 12.50 Buitenlands commentaar. 13.00 Nieuws en meden delingen. 13.10 Operaprogramma met toelichting. 13.45 De Kerk in Tsjechoslowakije, lezing. 14.00 Voor de kinderen. 14.30 Studentenkoor. 14.55 Alt viool en piano: moderne muziek. 15.20 Thee met babbelaars, programma voor bejaarden. 15.55 De Kerk zijt gij, lezing. 16.00 Sport. 16.30 Eerste zon dag van de Advent: Oecumenische bidstonde. IKOR: 17.00 Kerkdienst voor de jeugd. 17.15 Zingt het voorbedachte lied: koorzang. 17.45 Mensen, lezing. 18.00 Het geladen schip, critieken. 18.30 De kerk aan het werk: kerkelijke actualiteiten. 18.40 Het rassenvraagstuk, discussie. NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Vocaal ensemble met orgelbegeleiding: Geestelijke liederen. 19.30 De openbaring aan Johannes, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Het geoliede hart, humoristisch hoorspel (1). 21.00 Kamermuziek. 21.30 Wissewas- sen.., licht programma. 21.50 Lichte koorzang. 22.20 Conciliejournaal. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond gebed. 22.50 Volksmuziek met commentaar. 23.20 Spiegel van de hedendaagse muziek. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer, gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toespraal£. VPRO: 10.00 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Evangelisch Lutherse kerk dienst. 11.30 Vraag en antwoord. VPRO: 11.45 Flitsen, nieuws van eigen erf. AVRO: 12.00 Ope- rettevaria (gr.). 13.00 Nieuws. 13*07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen of gram- mofoonmuziek. 13.20 Op de plaat, rust!, strijd krachtenprogramma. 14.00 Radio-philharmonisch orkest en soliste: klassieke muziek. 15.10 Kinder koor. 15.25 Gehoord, gezien, gelezen, veertien daags kunstsymposion. 16.00 Licht orkest. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Cultuur en godsdienst van Mesopotamië, lezing. 17.15 Stad en land, ge sprek. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal. 18.30 Salonorkest met zangsolist. 19.00 Bij nader inzien, journalis tenforum. 19.40 Vrij entree, cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Zing met ons mee. 20.30 Voordracht. 20.45 Licht ensemble. 21.00 De geleende echtge note, hoorspel. 21.45 Harprecital: klassieke en moderne muziek. 22.05 Had u toen maar geleefd, de riddertijd, licht programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Mededelingen en sport uitslagen tweede klasse voetbal. 23.00 Moderne balletmuziek (gr.). 23.25 Licht orkest. 23.55—24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/S. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. G. Bloemendaal - uitzending dienst voor be langstellenden, gehouden op zondag 26 nov. 1962. 12.15 ds. P. Heinen van Utrecht - jeugdappèl- dienst Amsterdam. 15.15 Kinderdienst. 16.00 ds. P, N. Kruyswijk van Bloemendaal. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Gewijde muziek. 12.30 Weer bericht. 12.35 Amusementsmuziek. 12.50 Program ma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de solda ten. 14.00 Opera- en Bel Canto-concert. 14.25 Sportprogramma. 18.00 Pianorecital. 18.30 Gods dienstige uitzending. 19.00 Nieuws. 19.30 Film muziek. 20.00 Oost West - Thuis Best, gevarieerd programma. 21.30 Dansmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte muziek. 22.30 Cabaretprogramma. 23.00 Nieuws. 23.05 Gevar. muziek. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Kamermuziek. 7.35 Sportuitsla gen van zaterdag. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek. 8.30 Lichte grammofoonmu- ziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.20 Theologische etherleergang. 11.05 Zangrecital: klassieke liederen. 11.30 Lichte grammofoonmu ziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Koorzang. 12.53 Grammofoonmuziek of actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instrumentaal ensemble. 13.45 Lichte orkestmuziek (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.35 Samen uit, samen thuis: gevarieerd programma. 15.45 Lichte orkestmuziek (gr.). 16.00 Bijbelover denking. 16.30 Amsterdams vocaal kwartet. 17.00 Voor de kleuters. 17.25 Voor de jeugd. 17.40 Beurs berichten. 17.45 Regeringsuitzending: Suriname, vergeleken met andere ontwikkelingslanden, door prof. dr. J. Tinbergen. 18.00 Populair orgel spel. 18.30 Klassieke grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.10 Grammofoonmu ziek voor de teenagers. 19.30 Radiokrant. 19.50 Waar het om gaat, toespraak. 19.55 Lichte orkest muziek. 20.15 Mededelingen of grammofoonmu ziek. 20.20 Omroeporkest: amusem.muziek. 21.20 Dynamische ontwikkelingen in het winkelbedrijf, lezing. 21.20 Klassieke grammofoonmuziek. 21.35 Koor, orkest en solisten. 22.00 Parlementair com mentaar. 22.15 Pianorecital: klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boek bespreking. 23.05 Moderne grammofoonmuziek. 23.40 Het Evangelie in Esperanto. 23.5524.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammo foonmuziek. (Om 7.35 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Licht en semble met zangsolist (herh. van vrijdag 23 nov.). 8.48 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ochtend gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Klassieke orkest muziek (gr.). VPRO: 10.00 In vogelvlucht.over denking. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.20 Voor dracht. 11.40 Pianorecital: moderne muziek. 12.00 Voor het platteland. 12.05 Dansorkest en zangso listen. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Actualiteiten of grammofoonmuziek. 12.38 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de mid denstand, lezing. 13.20 Pianotrio: amusementsmu ziek. 13.45 Wikken en wegen, praatje. 14.00 Lichte gramofoonmuziek. 14.15 de fuif, hoorspel. 15.30 Bariton en piano: moderne liederen. 16.00 Zestig minuten voor boven de zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Streekuitzending. 17.35 Pianoduo en zang soliste. 18.00 Nieuws. 18.15 Politieke lezing: P.S.P. 18.25 Actualiteiten. 18.30 Roemeens orkest. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Parlementair over zicht. 19.15 Lichte grammofoonmuziek. 19.30 Ma liënkolder, licht programma. 20.00 Nieuws. 20.05 Melodieën-expres. 20.30 Je neemt er wat van mee.hobby-quiz. 21.20 Instrument, licht sextet. 21.50 Marimba, veertiendaags maandagavond magazine. 22.30 Nieuws. 22.40 Radio-philharmo- nisch orkest: moderne muziek. 23.55—24.00 Nws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbe richt. 12.35 Landbouwkroniek. 12.42 Pianomuziek met ritmische begeleiding. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Schoolra dio. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Beursberichten. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Zangre cital met pianobegeleiding. 17.45 Franse les. 18.00 Protestantse godsdienstige uitzend. 18.15 Gram mofoonmuziek. 18.18 Paardesportberichten. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nws. 19.40 In en om de opera. 20.00 Gevarieerde mu ziek. 20.30 Voor de teenagers. 21.00 Operettefesti val. 21.45 Lichte muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Volks dansen en -zangen. 23.35 De zeven kunsten. 22.55 Nieuws. 23.00—23.15 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG VPRO: 15.00 Sportfoto's. 15.15 De Elfstedentoch ten, documentair programma. 16.10 Rugbywed strijd uit Cardiff. 17.00—17.45 Voor de kinderen. 19.30 Drie miljoen zielen, documentaire film. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. VPRO: 20.20 Voordracht. 20.30 Oude draaidoos uit Holly wood. 21.15 Mens durf te leven, serie uitzendin gen over het cabaret van toen. nu en morgen. 22.0022.50 De Judy Garland Show. VOOR ZONDAG NTS: 14.00 Eurovisie: Finales internationaal in door tennistoernooi om de Koning Gustaafbeker te Kopenhagen. 15.30—17.00 Persoonlijk turnkam- pioenschap van Nederland voor heren te En schede. 19.30 Weekjournaal. 20.00 Sport in beeld. VARA: 20.30 Jazz-improvisaties. 20.55 De wereld van vandaag, politieke lezing. 21.05 Isobel, TV- spel. 22.10—22.40 Ouderavond, problemen en pro bleempjes uit het gezinsleven. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 Internationaal agrarisch nieuws. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Anti-Revolutionaire Partij. 20.30 Goede buren, film. 20.5022.25 Tovaritch, speelfilm.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 9