„Entartete Kunst" uit 1937 thans in
volle glorie in München geëxposeerd
1
l
ONTAARDE KUNST IN RUSLAND DOOR
KROESJTSJEVS BANVLOEK GETROFFEN
SE PROGRAMMA'S
Films over het fascisme
Conferentie over vorming
buiten schoolverband
Fabrieksarbeider kocht een
Claude Lorrain voor 100
Haarlem koopt werken
van Lucebert en
Charl. van Pallandt
WOENSDAG 5 DECEMBER 1962
7
A W nabeschouwingen
Allemaal Sint
Avond met surprises
>s
J. Damshuizer
De radio geeft donderdag
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
7 etevisiepro gramma
(Van onze correspondent)
BONN. - Op 19 juli 1937 werd met
veel nationaal-socialistische propaganda-
vertoon een tentoonstelling van moderne
kunst geopend, die wellicht haar weerga
nimmer gevonden heeft. „Entartete
Kunst" heette destijds deze expositie, die
te zien was aan Miinchens Hofgarten.
Doel er van was „aan te tonen dat poli
tieke anarchie en cultureje anarchie een
gemeenschappelijke wortel hebben en
kunstontaarding te ontmaskeren als
kunstbolsjewisme in de volledige zin van
het woord".
DEZE WEINIG verheffende Nazidoeleinr
den leidden tot een tentoonstelling waar
voor velen veel te genieten viel,- ook al
hadden de bruine kunstkenners van die
tijd, met hun gesjeesde schilder Hitier aan
het hoofd, kans gezien de schilderijen en
beeldhouwwerken van honderd zogenaamd
ontaarde kunstenaars schots en scheef bo
ven en onder elkaar te hangen, voorzien
van domme en beledigende opschriften.
Bij de opening in 1937 verkondigde de Na
zi-professor Ziegler: „Om ons heen ziet u
produkten van waanzin, brutaliteit, on
macht en ontaarding".
OM DE HOOGLERAAR en zijn gehoor
heen hing, wat eens de trots der Duitse
musea was geweest: werken van Chagail,
Van Gogh, Kandinsky, Kokoschka, Beck-
mann, Nolde, Macke, Mare, Klee, Kirch-
ner. enz. Met een führerbefehl in de zak
hadden Ziegler en zijn helpers deze wer
ken uit de musea weggehaald, in totaal
een 16.000. Het meest p rominente werk
werd in München tentoongesteld en later
in Luzern verkocht op een veiling; 125
belangrijke doeken brachten toen meer
op dan 570.940 Zwitserse franken. Later
werd nog eens een partij kunstwerken
voor 4.000 franken aan de kunsthandelaar
verkocht. De rest van Duitslands „ontaar
de" kunstbezit ging tenslotte in vlammen
op bij een openbare verbranding in maart
1939 in Berlijn.
TEGEN DEZE pikzwarte bladzijde in de
Duitse geestesgeschiedenis heeft nu het
Münchense Haus der Kunst een witte keer
zijde pogen te plakken, door een tentoon
stelling in te richten van werken, die 25
jaar geleden aan de wansmakelijke lach
lust van het nazipubliek werden blootge
steld. Lang niet alle doeken en beelden, die
toen werden geëxposeerd, konden woeden i
achterhaald; een deel ervan was niet be
schikbaar. Maar toch heeft men kans ge- i
zien 149 schilderijen en beelden bijeen te
brengen en 255 tekeningen en grafische
werken, die met elkaar een goed beeld
geven van de schatten, die destijds zo ach
teloos werden tentoongesteld.
Natuurlijk is de eerste vraag, die bij d'e
bezoeker in 1962 opkomt, waarom de nazi's
deze kunst, die nu bijna klassieke vormen
heeft aangenomen, ontaard vonden. Alleen
omdat de post-impressionisten en expres
sionisten thematisch veel aandacht be-
steedden aan het leed van de oorlog, aan
sociale misstanden of individuele tragiek?
Maar dan had men alleen dergelijke wer
ken in de ban gedaan en was men afge
bleven van stillevens, portretten, land
schappen, etc.
NEEN, DE KWESTIE gaat dieper. De
afkeer van de nazi's betrof kennelijk het
aspect, dat kunst in alle tijden kenmerkt
en dat men zou kunnen omschrijven met
het „scheppen van een eigen wereld door
de kunstenaar". De schilder of beeldhou
wer, die in strikt eigen vormbesef zijn
thema schildert of modelleert (dit thema
mag abstract of concreet zijn) creëert een
wereld, die boven of onder, naast of voor
de alledaagse realiteit ligt, ook al blijft
hij met deze laatste nog zo verbonden. De
kunst van de zogenaamd ontaarde schil
ders kon in nazi-ogen dan ook niets an
ders zijn dan kritiek op hun wereldbeeld,
verwerping van hun realiteit van in laar-
y-
Oskar Kokoschka
zen stamnende kleinburgers, oproer te
gen de verstikkende atmosfeer van hun
dictatuur. Dezelfde achtergrond tenslotte,
die de moderne kunst in het Stalinistische
Rusland deed knevelen.
HET WERK dat in München tot 16 de- j
cember nog te zien is staat dan ook wel
in volstrekte tegenstelling tot de „vOlks-
verbonden-nazi-kitseh" van de jaren twin
tig en dertig. Tegenover de door Hitier,
Goebbels en andere „kunstkenners" be-
wonderde steriele uiterlijke doeken staan
de originaliteit, intensiteit en waarheid van
deze kunst.
Op de expositie in München ziet men
weer eens wat de Duitse schilderkunst in
de eerste helft van onze eeuw heeft opge
leverd: de kleurrijke intense doeken van
Emil Nolde, de robuuste werkelijkheid van
Max Beckmann, die van 1937 tot 1947 in
Amsterdam woonde, de stralende perspec
tivisch werkende kleur van August Macke,
die om zijn democratisch humanisme bo
ven allen door de nazi's werd gehaat, het
mysterieuze doordringende werk van Paul
Klee.
Ook van de schilders, die het niet tot
de allerhoogste wereldroem brachten, zijn
mooie specimina aanwezig. Zo van Otto
Müller, levendige doeken met de altijd aan
zigeuners verwante figuren, van Paula
Dino de Laurentiis gaat de Italianen een
geconcentreerd cinematografisch beeld ge
ven van hun fascistisch verleden. Hij gaat
niet minder dan drie films maken die han
delen over de opkomst en de val van het
fascisme tijdens het tijdperk van Mussoli
ni. Zij zullen de politieke dwaasheden van
de jaren 1922-'45 dramatiseren.
De drie films zijn: „De Mars naar Ro
me", „Proces in Verona" en „Benito Mus
solini". De eerste is een satire op het be
gin van het fascisme in Italië. In het mid
delpunt staan een paar nietsnutten die het
fascisme gebruikten om zonder er voor te
werken een goed leventje te leiden. De
hoofdrollen worden gespeeld door Vittorio
Gassman en Ugo Tognazzi." „Proces in
Verona" betreft het proces en de terecht
stelling van graaf Galeazzo Ciano, de
schoonzoon van Mussolini en zijn minister
van Buitenlandse Zaken. Hoofdrollen spe
len de Amerikaanse acteur Frank Wolff
als Ciano en Silvano Magnano, die de rol
van zijn vrouw, Mussolini's dochter Edda,
speelt. De derde film, naar Christopher
Hibbett's biografie van Mussolini, komt het
volgend jaar voor de camera's. Marlon
Brando is genoemd als kandidaat voor de
titelrol.
Deskundigen uit twaalf Europese lan
den hebben in Den Haag deelgenomen
aan een vierdaagse Europese conferentie
over documentatie op het gebied van vor
ming buiten schoolverband. De conferen
tie was georganiseerd door het ministe
rie van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen en stond onder auspiciën van
de Raad van Europa. De leiding berustte bij
dr. K. I. L. M. Peters, hoofd van het
documentatie-centrum van het ministerie
van O.K. en W.
De conferentie sprak zich uit voor het
samenstellen van een overzicht van de
in de diverse landen bestaande regelingen
en organisaties op de betrokken gebieden.
In het bijzonder zal worden gestreefd
naar uitwisseling van documentatiemate
riaal betreffende de nieuwste onderzoekin
gen en experimenten. Bijzondere aan
dacht zal ook worden geschonken aan een
regelmatige informatie van de jeugd-
sport- en volksontwikkelingsleiders over
de laatste ontwikkeling op hun terrein. De
normalisatie van classificatie en termino
logie dient te worden bevorderd in sa
menwerking met het door de Raad van
Europa in te stellen Europese documen
tatiecentrum te Straatsburg. Tot de in
stelling van dit Europese documentatie
centrum is reeds besloten door de Raad
voor Culturele Samenwerking van de Raad
van Europa terwijl ook de derde confe
rentie van ministers van onderwijs te Ro
me op een spoedige oprichting hiervan
heeft aangedrongen.
Aan de vooravond van het Grote Feest
was de AVRO-TV reeds geheel in de ban
van de Goedheiligman. De eerste surpi-
se, een flinke portie publiciteit voor een
bekende luchtvaartmaatschappij, was ver
pakt (maar duidelijk zichtbaar) in de re
portage „Sinterklaas in de wolken". In de
ze film haalde Zijne Hoogwaardige Excel
lentie per vliegtuig enige Canadees-Neder
landse gezinnen af, die graag de decem-
ber-feesten in het oude vaderland wilden
vieren. Het was overigens wel aardig. Wil
lem O. Duys had de zoveelste aflevering
van zijn „Muziek-Mozaïek" ook afgestemd
op de luchtige toon, die bij de populairste
verjaardag past. Met een solo op de
speelgoed-sax opende hij zijn programma,
dat voor duizenden Sinterklazen een ont
stemming verwekkende surprise bevatte.
De nestor van de Amsterdamse Volksmu
ziekschool Willem Gehrels namelijk opper-
Het stedelijke museum van Birmingham
heeft een fabrieksarbeider 4.400 pond
44.000) betaald voor een schilderij,
dat door hem vijftien jaar geleden voor tien
pond is gekocht. De 47-jaar oude Norfnan
Compton kocht het doek in 1947 tijdens een
verkoping in Wales.
Deskundigen zijn thans tot de conclusie
gekomen, dat het een vermist meester
werk is van de Franse landschapsschilder
Claude Lorrain. John Woodward, directeur
van het museum zei van het schilderij, ,.De
Inscheping van de heilige Paulus": „Het
terugvinden van dit schilderij is één van de
opwindendste gebeurtenissen sinds ons
museum gesticht werd".
Het schilderij, gemaakt in opdracht van
een jonge edelman uit Rome, is in 1655
voltooid en enkele jaren later spoorloos
verdwenen. Het kwam in 1686 op een ver
koping te Londen weer te voorschijn om
in 1888 opnieuw te verdwijnen.
ALFRED MACHARD OVERLEDEN
De Franse schrijver Alfred Machard is
op 75-jarige leeftijd in Parijs overleden.
Hij schreef z'n eerste roman „Les Negriers"
toen hij tien jaar was. Van zijn boek „De-
main il sera trop tard" („Morgen is het te
laat") werd een film gemaakt die vele ma
len is bekroond.
De Pravda is een aanval begonnen op de liberale neigingen in de litteratuur, de
kunst en de muziek. In de artikelen klonk de critiek door welke premier Kroesjtsjev
vorige week op de abstracte kunst heeft laten horen. ,.De pseudo-vernieuwers in de
schilderkunst en muziek wyken onder het voorwendsel van artistiek zoeken en zo
genoemd gewaagd avant-gardisme af van de traditie van de realistische kunst en
verraden deze tradities. Zonder nadenken lopen zij achter de westerse mode aan,
houden zich bezig met betreurenswaardige imitatie van de Corrupte formalistische
kunst van de bourgoiswereld welke in haar aard geheel vreemd is van de Sovjet
wereldvisie".
Onder het bewind van Stalin raakte hij op
de achtergrond. De gewraakte schilderijen
zijn een in bruine en blauwe tinten ge
schilderd naakt, een stilleven in de trant
van Cezanne en een zelfportret uit 1957.
Een ander „afgekeurd" schilderij stelde
de geoloog Nikonov voor, staande voor een
steengroeve. Dit doek viel bij Kroesjtsjev
niet in de smaak, Omdat het „pessimis
tisch" zou zijn.
Het gipsen afgietsel van de kop die
thans in brons door Haarlem
verworven is.
De gemeente Haarlem heeft van de
beeldhouwster Charlotte van Pallandt de
bronzen kop aangekocht, die zij vorig jaar
heeft vervaardigd naar de Haarlemse
schilder Kees Verwey.
Voorts zijn voor de moderne afdeling van
Haarlems gemeentelijk kunstbezit verwor
ven het schilderij „Maskerdans" en de
gouache „Compositie" (1952) van Lucebert.
deres uit Worpswede bij Bremen, enige
zeer mooie zelfportretten van Kirchner. de
voorman van de schildersgroep Die
Brücke, een rijk en geestig schilderij van
een Berlijns straatbeeld en een paar
fraaie landschappen.
VAN GROTE „ontaarde" buitenlanders
zijn vertegenwoordigd Picasso met zijn be
roemde gezinsportret „De familie Soler"
uit 1903, Marc Chagall, Kandinsky, Ed-
vard Munch, Pascin, Braque, Masereel en
Gauguin. Ook zij waren handlangers van
het internationale Joodse bolsjewisme,
vonden de nazi's.
Heel opvallend is dat ook een rij werken
van de 1847 geboren Max Liebermann op
de tentoonstelling een plaats vonden. Lie
bermann. die na 1875 tot zijn dood in 1935
veel in Holland verbleef, valt als schil
der geheel buiten het kader van de andere
exposanten. Maar Liebermann was Joods
en er kon dus geen twijfel voor de nazi's
aan bestaan dat deze bejaarde, om zijn
vlijmscherpe opmerkingen beroemde man
een ontaarde kunstenaar was, ook al schil
derde hij in een postimpressionistische
stijl, die aan onze Amsterdamse School
doet denken.
Dat ook het werk van de beeldhouwerd
Barlach en Lehmbruck destijds aan de
kaak werd gesteld bewijst eens te meer
dat niet de voorstellingen, maar alleen de
oorspronkelijke kracht der artistieke ex
pressie de nazi's afschrikte.
EEN VAN DE WEINIGE schilders,
wiens thematiek ook de machthebbers van
het derde rijk moeilijk sympathiek kon
zijn, is Otto Dix. De sociale bewogen
heid van diens werk, dé vaak anekdoti
sche inhoud van zijn doeken schiep een vol
strekte tegenstelling met de leer van
bloed, bodem en superieur germaans ras.
Zelfs gaf Otto Dix op zijn doek „de ze
ven doodzonden" de figuur „afgunst" de
trekken, in elk geval het snorretje van
Hitier. De huidige expositie in München is
een rehabilitatie pro forma. De tentoonge
stelde doeken zijn immers steeds door
elk mens met een zintuig voor kunst als
kunst beschouwd. Maar mede door de
goed ingerichte afdeling documentatie ver
vult de Münchense expositie een didacti
sche taak tegenover de Duitse jongeren en
wellicht ook tegenover diegenen, die 25
jaar geleden in bruin hemd en zwart ge
laarsd dom stonden te lachen om de schil
derijen en beelden, die hun ontaarde nazi-
meesters tot „ontaarde kunst" hadden be
stempeld.
DE PRAVDA gaf voorts nog eens de
oude ideologische zienswijze op de kunst.
„De samenhang van alle talentvolle ac
tieve krachten der litteratuur en kunst op
basis van de principes van het socialis
tisch realisme is bij het nastreven van
de grote idealen van het communisme, de
eerste taak van de creatieve beroepen".
Verder Wijst het blad op de verbonden
heid van de letterkundigen met het volks
leven, de communistische opbouw en de
verdediging van de communistische ideo
logie.
De laatste tijd was er onder de letterkun
digen de neiging vrijelijk te praten over
de gevangenenkampen en de moorden on
der Stalin. Vorige week meende ook een
groep jonge Sowjet schilders dat de tijd
gekomen was om bovengronds te komen.
Maar een uur voordat hun tentoonstelling
zou opengaan bleken zij tot andere ge
dachten gekomen te zijn en verwijderden
zij hun stukken van de muren van een
jeugdhotel aan de rand van de stad; als
verklaring voor hun handelwijze gaven zij
slechts dat er technische moeilijkheden
ontstaan waren.
IN EEN ANDER ARTIKEL veroordeel
de Pravda de jazz-rage. De schrijver N.
Alexandrov veroordeelde'de jazz als Ameri
kaans en slecht. Hij spreekt van een jazz-
manie, waarbij Russische orkesten „slaafs,
de stijl, manieren en zelfs de techniek van
de Amerikaanse standaardarrangemen
ten nabootsen. Er bestaat een overdre
ven enthousiasme voor de jazz". We moe
ten zo besloot de schrijver, meer dan ooit
aandacht aan de lichte muziek schenken.
Wij houden niet van deze slaafse imi
tatie van volksvreemde muziek". Een tien
tal westerse jazz- en swing-orkesten heeft
dit jaar tournees door de Sowjet-Unie
gemaakt, waaronder het orkest van Ben
ny Goodman. Kroesjtsjev heeft zaterdag
een bezoek gebracht aan een expositie
van Russische abstracte kunst en daarbij
de kunstenaars en hun werken boos uit
gescholden voor „pathologisch".
Ook bezocht ïkij vóór de opening een
tweede expositie van moderne kunst. „Je
kan niet zien of ze met de hand van een
mens of met de staart van een ezel zijn
getekend", luidde zijn vonnis. „Men kan
dit geklodder op linnen zonder enige be
tekenis, inhoud en vorm, niet bekijken
zonder een gevoel van verontwaardiging
en verwarring. Deze pathologische grillen
vertegenwoordigen op zichzelf miserabele
imitaties van de corrupte, formalistische
kunst van het burgerlijke westen". Aldus
het commentaar van Kroesjtsjev volgens
Tass. De premier luisterde naar de ver
klaringen die de, kunstenaars van hun
werk gaven. Tass noemt dit „onbegrijpe
lijk gewauwel, waaruit de geestelijke ar
moede van de vervaardigers van deze
werken blijkt".
Daarna voer Kroesjtsjev tegen de schil
ders uit: „Een dergelijke „creatieve acti
viteit" is vreemd aan ons volk en het
verwrept het. Mensen die dergelijke schil
derijen maken en zich schilders noemen,
moeten daar eens over nadenken; zij moe
ten hun fouten beseffen en voor het volk
werken. In een kunstrichting moet men
ideologische vastheid vertonen en toewij
ding aan principes, duidelijkheid, nauwge
zetheid en onverdraagzaamheid tegenover
alle vormen van charlatanerie en afwij
king van de grote lijn van de ontwikke
ling van onze kunst, de kunst van een volk
dat bouwt aan het communisme".
De organisatoren van de twee tentoon
stellingen hebben de critiek van de rege-
rings- en partijleider ter harte genomen.
De abstracte schilderijen zijn aan hun ma
kers teruggegeven en de expositie waar zij
te zien waren, is gesloten. Voorts moesten
zeven figuratieve schilderijen van de an
dere expositie welke geen genade in Kroes-
jtsjevs ogen konden vinden, verdwijnen.
Hierbij zouden onder andere drie werken
zijn van de schilder A. Falk, die in de
jaren twintig een zekere beroemdheid had
en die lange tijd in Parijs heeft gewoond.
Advertentie
Kunstveiling. Bij Mak van Waay te
Amsterdam is een kunst- en antiekveiling
gehouden ten bate van de Jeugd-Alijah in
Israel. De veiling heeft 34.600 opgebracht.
Om tien uur vanavond, als thuis de sur
prises zijn uitgepakt, komt de nationale
surprise van de KRO: Wim Sonneveld
in een show die gedurende zes weken
onderdeel voor onderdeel is ingestu
deerd. Vanmiddag is de show op beeld
hand opgenomen. De foto toont Wim
Sonneveld met Jan Blaaser in een kleed
kamerscène. tiet programma, dat ge
regisseerd wordt door de Amerikaanse
film- en televisieregisseur Jason Lindsey,
zal ook een terrasscène bevatten van
Sonneveld met Georgette Rejewski, „Ka-
tootje". Sonneveld zal een nog niet eer
der gezongen liedje van Louis Davids
voor de camera's brengen: Lucht
kastelen
de nogal enige bezwaren tegen speelgoed
muziekinstrumenten, die o.m. aan de ont
wikkeling van' het muzikale gehoor niet
ten goede zouden komen. De concert-pia
nist Paul Niessink (die als peuter zelf een
speelgoèd-piano betokkelde) en de trompet
tist Harry Sevenstern deelden die bezwa
ren en schonken óns ieder een sublieme
solo.
Ook de naar deze avond verschoven Mu
sic Hall „Allemaal Show" bevatte naast
een gekke sketch, waarin de Sint en Piet
zich pseudó-psychiaters toonden, tal van
verrassingen, zoals een olijke muzikant, Sid
Plumer, die een xylofoon-met-ingebouw-
de-surpises bespeelde en de acrobaten
„les Ikarus" die een adembenemend stun-
tje met een miniatuur Eifeltoren brach
ten. Verder zette Ank v.d. Moer op ver
rassende wijze even een babbelzieke be
zoekster van een modeshow neer, liet Rita
Reys ons wederom genieten van haar war
me jazz-stem en bracht de clown Portunel-
li ons gezellig aan het lachen. Met de dol
le sketch „Klap of Flap" veegde Aart
Brouwer c.s. op krachtige wijze het teen
ager-programma „Top of Flop" van de
medezuil VARA van het beeldscherm. „Al
lemaal show" had het niveau van de lie
deren en rijmpjes, die bij Sinterklass ho
ren: geen eersteklas-amusement, maar
toch wel gezellig en vermakelijk.
Het stoorde ons, dat men zonder in
lassing van een korte pauze direct na
deze vrolijke avond de extra-aflevering van
het journaal uitzond, die gewijd was aan
de overbrenging van het stoffelijk over
schot van Prinses Wilhelmina naar Den
Haag. Het is goed, dat ons overeenkomstig
de wil van de overledene geen kunstmatige
rouw opgelegd wordt. Maar piëteit jegens
deze Prin.ses en haar nabestaanden blijft
toch wel gewenst.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 10.00
NCRV. 11.00 KRO. 14.00-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke gram-
mofoonmuziek. 730 Voor dè jeugd. 7.45
Morgengebed en overweging. 8.00 Nws.
8.18 Klassieke grammofoonmuziek. 8.30
Gemeenschapsmis van kinderen. 9.30
Grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden.
9.40 Sinterklaasliedjes (gr.) NCRV: 10.00
Grammofoonmuziek. 10.03 Adventscantate
(gr.) 10.15 Morgendienst. 10.45 Kerkorgel
concert (gr.) KRO: 11.00 Voor de zieken.
1200 Middagklok-Noodklok. 12.04 Lichte
muziek. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.38
13.00 Nieuws 13.15 Lichte orkestmuziek en
zangsolisten. 13.40 Wissewassen..., licht
programma. NCRV: 14.00 Metropole-or-
kest: amusementsmuziek. 14.40 Kameror
kest en solist: klassieke muziek. 15.30 In
strumentaal ensemble: amusementsmu
ziek. 16.00 Verkenningen in de Bijbel. 16.20
Pianorecital: moderne muziek. 16.55 Voor
de jeugd. 17.30 Schoolzang. 17.40 Beursbe
richten. 17.45 Gitaarmuziek (gr.) 17.55
Lichte orkestmuziek. 18.15 Sportrubriek.
18.30 Licht instrumentaal trio. 18.50 So
ciaal perspectief, lezing. 19.00 Nieuws en
weerbericht. 19.10 Geestelijke liederen.
19.30 Radiokrant. 19.50 Politieke lezing.
20.00 Lichte grammofoonmuziek. 20.20
Recht zo die gaat, hoorspel. 20.50 Samen
uit, Samen thuis, gevarieerd programma.
22.00 Kerkorgelconcert. 22.30 Nieuws. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking.
23.00 Platennieuws. 23.30 Het meisje met
de dode ogen, dialoog met muziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Programma-overzicht en lichte gram
mofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek
voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15
Pianorecital: klassieke muziek (gr.). 9.40
Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Kookkunst.
11.15 Kamerorkest: moderne muziek. 12.00
Dansorkest en zangsolisten. 12.30 Medede
lingen t.b.v. land- èn tuinbouw. 12.33 Uit
het bedrijfsleven, lezing. 12.43 Lichte gram
mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten 13.30
Lichte grammofoonmuziek. 14.00 Cello en
piano: Klassieke en moderne muziek.
14.30 Voor de vrouw. 15.05 Zing met ons
mee. (Herh. v. zondag 2/12). 15.30 Voor
dracht. 15.45 Licht ensemble. 16.00 Van
vier tot vijf, radioprogramma in em No-
tedop. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws.
18.15 Eventueel actueel. 18.20 Pianospel.
18.30 Sportpraatje. 18.35 Gesproken brief
18.40 Jazzmuziek. 19.00 Aktie: Open het
dorp. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws.
20.05 Omroeporkest: moder e muziek.
21.15 Interview. 21.40 Promenade-orkest
en zangsolisten: amusementsmuziek. 22.30
Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualitei
ten. 23.00 Sportactualiteiten. 23.10 Discota-
ria: nieuwe grammofoonplaten. 23.55-24.00
Nieuws.
Brussel. 324 m. 12.00 Nieuws. 12-03 Lichte
muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Geva
rieerde muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00
Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 School
radio. 16.00 Beursberichten. 1606 Franse
les. 16.21 Franse topliedjes. 16.30 Lichte
muziek 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kin
deren. 17.50 Koorzang. 18.18 Paardesport-
berichten 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Ra
diokroniek. 19.00 Nieuws. 19.30 Lezing
19.40 Lichte muziek 19.50 Politieke lezing.
20.00 Chansons 20.30 Symfonie-concert.
22.00 Nieuws. 22.15 Amusements muziek.
22.55-23.00 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
NTS: 16.00 Voor de kinderen: Peperno
ten-matinee. 17.00 De Verrekijker, interna
tionaal jeugdjournaal. AVRO: 17 10-17.40
Voor de kinderen. 17.45-18.05 Logboek, een
programma over de Bijbel voor de jeugd.
KRO: 19.30 Contact op gevoelige hoogte,
cabaretprogramma. NTS: 20.00 Journaal.
KRO: 20.20 Van onze sportredacteur. 20.4C
Surprises, een zak vol oude filmkluchten.
22.00-22-35 Doe 'ns wat Meneer Sonneveld,
cabaretprogramma.
VOOR DONDERDAG
AVRO 19.30 Beroepsgeheimen van Sint
Nicolaas, reportage. NTS: 20.00 Journaal.
AVRO: 20.20 Televizier. 20.30 Georgisch
danstheater. NTS: 21.00 Van man tot
man, TV-spel. 22.40 Einde.