In zijn „Knekelhuis" voert Roland Dubillard een gevecht met zijn eigen demonen 1 DE PROGRAMMA'S Toneetpremière in Parijs vuw Sinterklaasprogramma van de KRO: prima Kunstacademie van Moskou weer onder „oude" leiding NEGEN MUZEN Het P.T.T.-experiment in Dronten met kabeltelevisie geen volledig succes Vierhonderd jaar geleden stierf Jan van Scorel te Utrecht RAMMOFOGNPLATEN DONDERDAG 6 DECEMBER 1962 7 Keiler Macdoriald ARISTONA TELEVISIE Het N.Ph.O. in de T.V.- serie „Rondo Sinfonico' Renoir voor 360.000 Herdenking in Utrecht van Ir. Johan Wagenaar „Kunst als geschenk" in Amsterdam „Het Boek van Nu" wordt „Het nieuwe Boek" 'n tip. rijdt topkwaliteit nabeschouwingen - t - OVERVEEN - TEL. K 2500 - 556C2 -11123 Geen toneel in Haarlem op zaterdag a.s. KRUISWEG 47-49 HAARLEM De radio geeft vrijdag 7 elevisie programma (Van onze correspondent) PARIJS. Roger Dubillard die voor zijn eerste toneelstuk „Les naives Hiron- delles" vorig jaar de prijs der Parijse critiek had verworven, is nu met een nieuw produkt voor het voetlicht getreden: „La Maison cTOs" geheten, een titel die ik, vrijblijvend, wel als „Knekelhuis" vertalen mag. In de groep van Franse avant- gardisteu vertegenwoordigt Dubillard, naast een Ionesco, Audiberti, Genet, Acla- mov, Beckett, Vautier, Billetdoux de jongste generatie. Hij is de grens van de dertig nog niet zo lang geleden overschreden, al mangelt het hem aan er varingen met de dramaturgenpen zeker niet. Gedurende een klein jaar heeft hij voor één der Franse radiostations iedere avond een korte sketch, die soms maar uit een paar volzinnen of een „gag" bestond, geschreven, die hij ook zelf placht voor te dragen of te lezen. Middels die Etudes of vingeroefeningen heeft hij zich, in zekere zin, toen voor bereid op de taak van voldragen toneel auteur zoals ook Billetdoux als radio schrijver begonnen is en dat karakter van improvisatie en grilligheid en arabes- ke en zeepbel ken merkt nog altijd zijn kunst. In vergelijking met zijn eerste stuk waaraan nog een in trigue of tenminste een verhaal en ook een structuur ten basis lag, heeft „Het Knekelhuis" zich zelfs nog weer veel verder verwij derd van het begrip „toneel", zoals zich dat in de loop der eeuwen en sedert de Grieken had gevormd. De handeling van „Maison d'Os" is niet eens na te vertellen, want die bestaat evenmin als in de laatste stukken van Beckett. Het toneel stelt een Corbusiaans huis voor waarvan men de verschillende etages, de trappen, de kelder, de keuken, de vertrekken trans parant kan onderscheiden en doorschou wen, en in het centrum van dat complex of dat skelet is een soort troon opgesteld waarop de hoofdpersoon heeft plaatsge nomen. Die hoofdpersoon wordt aangeduid als de „meester" en door Dubillard zelf met nonchalante zekerheid vertolkt en hij is omgeven door een ganse hofhouding van bedienden en knechten waaronder één vrouw die zich enerzijds honds onderworpen gedragen, maar zodra ze de hielen hebben gelicht, hem de baas aan de laars blijken te lappen. DE MEESTER is gekleed in een zijden koningsgewaad en met zijn pruik op het hoofd doet hij wel wat aan een „roi so- leil" denken. Hij is tyranniek en grof in de mond en gebruikt zijn personeel als voetveeg, ofschoon hij bij wijle óók bij zonder teder kan zijn Om weer even later te proberen een stukje op zijn viool te krassen. Gedurende twee volle uren ver schuiven die beelden over elkaar: een lan ge serie monologen, dialogen, snapshots, „gags", variaties op een woordspeling, soort gedichten in proza, of ook wel fi losofische meditaties over de liefde en de dood, fragmenten of brokstukken waartus sen het verband verstandelijk doorgaans nauwelijks of niet te leggen is. Ruw ge zegd is er dus geen touw aan vast te knopen. Maar bij gebrek aan touw is er in dit stuk wèl die mysterieuze kracht die men gemeenlijk „poëzie" pleegt te noe men en die aan Dubillard's „Maison d'Os" de vreemde bijna delirerende beklemming verleent, die maakt dat men verveeld, ge boeid, geïntrigeerd of zelfs gehypnotiseerd de voorstelling toch tot het einde blijft uitzitten. ER ZIJN CRITICI die Dubillard zijn „mistigheid" en zijn „wartaal" verwijten en hem beschuldigen van intellectuele ge makzucht, zomede van gebrek aan zelf- Advertentie Zijlstraat 56 Telefoon 11828 Op 2 november hebben voor de AVRO- televisieopnamen plaats gehad van een abonnementsconcert van het Noordhollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Henri Arends. Opgenomen werden Iberia van Debussy en Rapsodie Espagnole van Ravel, In het kader van de serie „Rondo Sin fonico", een kennismaking met de elf Ne derlandse symfonie-orkesten, zal het N.Ph.O. op woensdag 12 december op het t.v.-scherm te zien zijn in een uitvoering van bovenvermelde werken. Een van de grootste werken van de schil der Renoir is in het Parke-Bernt Museum Op een veiling verkocht voor ongeveer 360.000 gulden (100.000 dollar). De hele op brengst zal aan drie liefdadigheidsinstel lingen geschonken worden. Het schilderij „La fête de Pan" werd in 1879 vervaardigd op het landgoed van Paul Bérard, een van de oudste verzamelaars van Franse impres sionisten. De koopster was de echtgenote van een New Yorkse industrialist, Robert Gurney Roland Dubillard in zijn „Maison d'Os". discipline waaruit dan deze vormeloze vorm verklaard zou moeten worden. Die grief lijkt me ongegrond. Formeel gezien, moge „Het Knekelhuis" een stap terug zijn in vergelijking met zijn eerste stiik dat een betrekkelijk hechte vorm bezat als uiting van een dichter die de „vorm" juist eei'der schuwt uit vrees zijn gedachten en gevoelens te vervalsen, is „La Maison d'Os" een fascinerend en soms zelfs aan grijpend getuigenis. Omdat Dubillard, net als sommige „action-painters" of een dich ter als Henri Michaux, streeft naar de on middellijke mededeling die spontaan op welt, met de onbevangenheid van het ge stamel van een kind, het kind waarvan de natuur door conventies en beleefdheids vormen en normen nog niet is vervalst en aangetast. ER WORDEN in dit stuk heel veel lelij ke en vieze woorden gebruikt, terwijl ook het abrupte overspringen van de ene op de andere gedachte en de neiging zinnen niet af te maken, zijn toe te schrijven aan diezelfde habitus des kinds. Roland Dubil lard, die in dat opzicht wel enige overeen komst vertoont met de Amerikaanse auteur van „The Apple", Jack Gelber, had oor spronkelijk een manuscript geschreven dat nog twee keer langer was. En het is voor al wel tijdens de repetities geweest dat het stuk, zo niet zijn vorm dan toch zijn tegenwoordige gedaante vond. Hij zdu er trouwens wèl aan doen vooral in het slot bedrijf nog een fors aantal passages te couperen, want dit soort van „anti-theater" vereist van het publiek nu eenmaal een concentratie die aan tijd gebonden is. Ionesco heeft dat ook begrepen. Met zijn eerste avond-vullende stuk „Rhinoceros" verliet hij immers het experimentele gen re, om zich tot een meer klassieke opzet van het these-stuk te bekeren. OVER DE DIEPERE zin en de beteke nis en de filosofie die aan dit Knekelhuis ten grondslag kunnen liggen, zijn uiter aard hele bomen op te zetten. Men heeft de hoofdpersoon, de meester, al met God geïdentificeerd die een soort hautaine en geamuseerde terreur over zijn onderdanen zou uitoefenen. En men heeft het „Maison d'Os" ook wel als het stoffelijke omhulsel willen beschouwen van de ziel die dan weer door de centrale ról zou worden ge ïncarneerd. Ook is de naam van Hamlet wel genoemd. Er zijn nog veel meer inter pretaties te vinden of te construeren, doch het is al weer de vraag of Dubillard zich zélf wel van enige bepaalde „bedoeling" bewust is geweest. Vermoedelijk niet. Want is deze soort van „kunst", die in tegenstel ling met de schilders, de dichters en zelfs de componisten, door de dramaturgen nog niet eerder met deze consequentie en voort varendheid beoefend werd, niet primair verwaht aan de psychiatrie voorzover hun scheppers of beoefenaars vooral zichzelf van zekere demonen pogen te bevrijden? Demonen die de netten van het bewustzijn dan nog niet hebben gepasseerd? In elk geval schijnt Roland Dubillard hier voor het eerst een onbekende zone der drama turgie te verkennen die men desgewenst het (anti)theater van het onderbewustzijn zou mogen noemen, en waarin ons nog heel wat avonturen lijken te kunnen wor den beloofd De besturen van het Utrechts Conserva torium, het Utrechts Stedelijk Orkest, het Toonkunstkoor afdeling Utrecht en het col lege van kerkvoogden van de Hervormde Gemeente in Utrecht, hebben het initiatief genomen tot viering van de honderdste geboortedag van de Utrechtse musicus en componist dr. Johan Wagenaar. Het carillonconcert dat vanaf de domto ren door de stadsbeiaardier Chris Bos zou worden gegeven op zaterdag 8 december, zal dan wegens de nationale rouwdag niet door kunnen gaan. Dit concert is uitge steld tot maandagavond 10 december tus sen zeven en acht uur. Dezelfde avond zal in Tivoli een herdenkingsconcert gege ven worden, waaraan medewerken het Stedelijk Orkest onder leiding van Paul Hupperts, een a-capella koor onder leiding van Frits Knol, gevormd uit leden van het Toonkunstkoor en leerlingen van de koor klasse van het Conservatorium, de zange res Anny Delorie en de musicoloog Wou ter Paap, die de herdenkingsrede zal uit spreken. De volgende werken van Johan Wage naar worden uitgevoerd: Intrada voor koperblazers, drie madrigalen voor a-ca pella-koor, de aria „Aveus de Phèdre" en de ouverture „Cyrano de Bergerac". „KUNST ALS GESCHENK" is de naam van een tot 24 december te bezichtigen tentoonstelling bij de Amsterdamse kunst handel M. L. de Boer, waarvoor men dit keer niet de speciale aandacht van de pers vroeg. Desondanks leken me enige regels hierover op zijn plaats. Want het is een plezierige, eigenlijk wel gezellig te noemen expositie van een karakter als wat we wel in kleinere Parijse kunst handeltjes te zien krijgen. Daartoe werkt al sterk mee een vrouwekop van Mané Katz, hier waarschijnlijk een onbekende maar voor iemand die regelmatig in Pa rijs komt vast een vertrouwde figuur. HET VOORDEEL van deze pretentielo ze expositie is dat nu ook eens aandacht gevraagd wordt voor enkele figuren, wier werk tot nu toe niet paste in de hier ge houden tentoonstellingen, waarin meestal een (of enkele belangrijke) figuren be licht wordt of wel een niet onbelangrijke tendens werd toegelicht. Charmant zijn de schilderijen van Y. Aide, buitengewoon fraai een kleurenlitho van N. Kikoïne. ge zond en voorbeeldig yan schilderen een stilleven van A. Huyot. Bekend was voor de oorlog hier wel de Franse graveur Laboureur, van wie wij nadien hier toc'.i niet zoveel meer tegen kwamen. Het is wel eens de moeite waard zich op de hoogte te stellen van de prij zen, die gevraagd worden voor grafiek van nu toch wel zéér geldende figuren als Tytgat en Marquet. Een tekening van Gestel verdient de aandacht van iemand, die onze Haarlem se collectie zou willen verrijken. Voorts ontmoette ik een mij onbekend schilderij van de meer om zijn paarden bekende Groenestein, die in staat blijkt tot een eenvoudig stilleven, dat wel aansluit op het traditionele realisme, dat met Cour bet begon.En zo is er meer dat de moei te van een bezoek waard kan zijn. waar onder uitstekend werk van Wim Steyn. Bob Buys Wegens reorganisatie-moeilijkheden is de uitgave „Het Boek van Nu" gestaakt. Op 15 januari zal de uitgever een nieuw tijd schrift doen verschijnen dat geheel gewjjd zal zjjn aan kritische informatie van het geen op de boekenmarkt in Noord- en Zuid-Nederland het licht ziet. Tevens zal aandacht worden besteed aan de voor naamste nieuwe uitgaven in de buiten iandse litteratuur. Het maandschrift dat „Het nieuwe Boek' heet staat onder redactie van de dichter en criticus Willem Brandt. Een groot aantal schrijvers en critici heeft reeds zijn mede werking toegezegd, waaronder Henriette de Beaufort, dr. Victor E van Vriesland, prof. Jan Engelman, dr. F. W. van Heerikhuizen, Hans Andreus, Nel Noordzij, Yge Foppe ma, A. Viruly, Karei Jonckheere, Jan Wal ravens, Clara Eggink. Johan van der Wou de, prof dr. G. J. Geers, Ab Visser, Willem G. van Maanen, Dolf Verspoor, Pierre Jans sen en Guus Sötemann. .1 Jgipr+p-ntiP M I hcofd-agent Ut C 1 ItfffLni*tdl. rayon Haarlem WW. J. De rubrieken „Van onze Sportredac teur" en „Brandpunt" waren, zoals ge bruikelijk, weer goed van vorm en inhoud, maar zij verdienden een beter lot dan op pakjesavond uitgezonden te worden. Zo be vatte b.v. „Brandpunt" een filmverslag van de aanbieding van 50 invalidewagen tjes aan de St. Maartenskliniek; wagentjes die door tientallen Nijmeegse arbeiders in honderden vrije uren belangeloos ge maakt waren. Welk een aanwinst dit prachtige geschenk voor de kinderen van dit revalidatiecentrum betekent, werd uit stekend in beeld gebracht. Interessant was voorts de door Henk Neuman toegelichte reportage over het nog wel zeer primitie ve land Jemen. Wij waren als kinderen zo blij met de oude filmkluchten, die de K.R.O. ons ca deau deed. Rolprenten als „De Rustkuur" van Charley Chaplin en „De autohande laar" met Monty Banks, die ons, verwen de mensen van 1962, deden lachen en gie ren, zijn toch wel oude, maar sterke staal tjes van groot vakmanschap. Op het niveau van deze dol-dwaze kluch ten lag ook een deel van de Wim Sonne- veld-show. Wij noemen b.v. de sketch, waarin hij, knap geholpen door Georgette Rejewski en Jasperina de Jong, de „Doe- het-zelf-man" speelde, die zich eigenhan dig van zijn blinde darm ontdeed. Voor zover wij de zichtbaar vermoeide Sonne- veld in dit programma zagen en hoorden, hebben wij doorgaans hartelijk kunnen lachen; hij was weer spits en bracht zijn nummers op de hem eigen super-vlotte wijze. Wij namen de verkleedpartijtjes, nodig voor het opvoeren van oude bruiloftsnum mers zoals „Catootje die naar de Boter markt gaat", op de koop toe. Er zat vaart in dit fraai aangeklede en gezellige pro gramma, waarmee de K.R.O. een beste beurt maakte. J. Damshuizer De Sov.iet Academie van Schone Kunsten te Moskou heeft de „liberale" elementen uit de leiding verwijderd en president Vla dimir Serov, een oude meester van de school van het socialistisch realisme geïn stalleerd. Na zjjn verkiezing sprak Serov over de kritiek van Kroesjtsjev (zie ons blad van gisteren) en zei: „Wij gaan nu meer dan tevoren meer aandacht schenken aan de opvoeding van jonge kunstenaars". De 52-jarige Serov is een van de meest bekende Sovjet schilders; hij werd beroemd in de dagen van Stalin met schilderijen over de revolutie van 1917, gemaakt op de beproefde „socialistisch-realistische wij ze". Hij vervangt Boris Ioganson, een ge respecteerde figuur, die gekozen is als hoofd van de academie in 1958 tijdens een hernieuwd élan. Ioganson scheen een van de mensen te zijn aan wie Kroesjtsjev dacht toen hij uitviel tegen de cultuurautoriteiten „die zich laten leiden door hen die onaanvaard bare werken verdedigen en die liberalisme ten toon spreiden". Ioganson heeft geschreven: „Wij leven en hebben de gelukkige dagen meegemaakt dat verboden en voorschriften hoe de kun stenaar niet en wel moet schilderen opge heven zijn. Kunst is kunst omdat het een ontdekking is. En critiek is de studie en generalisering van deze ontdekkingen Buitenstaanders moeten er mee ophouden hun neuzen in kunstzaken te steken". De voorstelling door de toneelgroep „Stu dio" van „Planten zonder Wortels" van Arnold Wesker op zaterdag 8 december a.s. in de Haarlemse Stadsschouwburg zal niet doorgaan, in verband met de bjj zetting in Delft van het stoffelijk over schot van prinses Wilhelmina. Ensemble. Onder regie van Max Croi- set heeft Ensemble in studie genomen Trijntje Cornelis van Constantijn Huygens. De belangrijkste rollen zullen gespeeld worden door Ina van Faassen, Conny Stuart en Ton van Duinhoven. De pre mière is eind januari te Tilburg. Hierna wordt in studie genomen Hen drik IV van Pirandello, onder regie van Karl Guttmann, met Julien Schoenaerts ;n de titelrol, .lan Retèl speelt Belcredi. De vertaling is van mr. H. W. J. M. Keuls. „De wilde Eend" van Ibsen. Een Noor se filmmaatschappij heeft een begin ge maakt met de opnamen van de eerste sprekende film, die gemaakt wordt op basis van een drama van Ibsen. Dit drama is „De wilde Eend", dat in de Jar-studios te Oslo verfilmd wordt door de regisseurs Egil Monn-Iversen en de 69-jarige Tancred Ibsen, kleinzoon van de auteur. DE TELEVISIE-DISTRIBUTIE in Dron ten voldoet tot nu toe niet aan de verwach tingen. In Dronten zelf is men over het algemeen buitengewoon enthousiast over het beeld, dat na een wat moeizame aan looptijd thans beslist aanmerkelijk beter is dan men elders met eigen antennes kan krijgen. Waar Dronten echter op wacht is de mogelijkheid voor ontvangst van bui tenlandse zenders en die mogelijkheid zit, in tegenstelling tot wat aanvankelijk werd verwacht, er helaas niet in. In Dronten zal men waarschijnlijk, als de zaken blijven zoals ze nu zijn, nooit méér kunnen zien dan het huidige Nederlandse programma plus (maar dan waarschijnlijk nog met enige pijn) in de toekomst het tweede in de maak zijnde Nederlandse programma. BUITENLANDSE ZENDERS zou men in Vandaag is het vierhonderd jaar geleden dat Jan van Scorel te Utrecht overleed. Hij werd 1 augustus 1495 te Schoorl ge boren en bezocht tot zijn veertiende jaar de humanistische school in Alkmaar. Hij was leerling van Cornelis-Buijs en Jacob Cornelis. Op 24-jarige leeftijd reisde hij via Frankrijk naar Neurenberg waar hij mogelijk Albrecht Dürer heeft ontmoet. In Karinthië schildert hij een drieluik dat thans in de kerk te Obervellacl' is. Van daar gaat hij naar Venetië, waar hij een Nederlands gezelschap ontmoet waarmee hij op pelgrimstocht naar Jeruzalem gaat. Na die tocht schildert hij in Venetië „To bias en de engel" (1521). In Rome wordt hij benoemd tot conservator van de Vati caanse collectie. Hij schildert er enkele portretten van paus Adriaan VI. Na diens dood in 1523 gaat Van Scorel naar Utrecht, waar hij vicaris wordt in het kapittel van St. Jan en een triptiek schildert voor de familie van Lockhorst. Hij maakt er ook twee groepportretten van de Jeruzalem- broederschap aldaar. In 1527 vestigt hij Portretten van twaalf leden der Jeru- zalem-broederschap te Haarlem (door Jan van Scorel, 14951562, omstreeks 1528 geschilderd). schildert en enige altaarstukken maakt, onder andere voor de Oude Kerk in Am sterdam. Maarten van Heemskerck wordt zijn leerling. In 1529 is hij weer in Utrecht terug. In 1531 is hij nog enige tijd in Bre da. In Utrecht maakt hij nog de erepoor ten voor het bezoek van Karei V. In opdracht van het St. Mariekapittel te Utrecht, waar hij kanunnik van is, reist hij naar Frankrijk. In 1541 is hij weer te rug te Breda. Vrij onbekend is dat hij in 1549 plannen ontwierp voor verbetering van de haven te Harderwijk, verdieping van de Vecht en droogmaking van de Zij- pe. In 1550 restaureert hij met Lancelot Blondeel uit Brugge het „Gentse Altaar" te Gent. In 1551 verkrijgt hij octrooi op zijn Zijpe-droogleggingsplan en ontwerpt hij al meteen zeven kerken in het droog te maken gebied. Er zijn van Van Scorel slechts enkele tekeningen bekend. Zijn schilderijen be vinden zich in het Frans Halsmuseum te Haarlem, het Centraal- en het Aartsbis schoppelijk Museum in Utrecht, het Rijks Advertentie zich tijdelijk te Haarlem waar hij de hier- museum en het museum Boymans-van bij afgebeelde groep Jeruzalemvaarders I Beuningen. EERVOL ONTSLAG JIIR. SANDBERG De Amsterdamse gemeenteraad heeft zonder hoofdelijke stemming besloten jhr. W. J. H. B Sandberg onder dankzegging voor zijn aan de gemeente bewezen dien sten per 1 januari 1963 eervol ontslag te verlenen als directeur van het Stedelijk museum, tevens belast met het beheer der gemeentemusea. Jhr. Sandberg is van 1945 af directeur van het Stedelijk Museum ge weest. Dronten wel kunnen ontvangen, maar de beelden zouden niet kunnen worden door gegeven via de vanaf de ontvangsttoren lopende draden naar de gebruikers. Dit sultaat van het unieke experiment in het modeldorp Dronten, waar geen woud van antennes het dorpsbeeld ontsiert, is teleur stellend voor bezitters van televisietoestel len in het dorp en naar we hebben be grepen ook voor de PTT, die het systeem ontwierp en uitvoerde en er nog dagelijks mee bezig is. Het waas van geheimzinnig heid dat de PTT van het begin af aan over het veel besproken systeem heeft ver spreid. heeft geleid tot wilde speculaties Er zijn geruchten geweest over een glan zende toekomst voor bezitters van t.v. toestellen in Dronten, die zouden gaan be schikken over de mogelijkheid tenminste een zestal stations te kunnen ontvangen Dit zijn echter zuiver speculaties geweest De PTT heeft nooit op meer gerekend dan drie stations. Maar ook dat is dus tegen gevallen, omdat zich in de praktijk tech nische problemen openbaarden, waardoor men al gauw station nummer drie moest opgeven. MEN IS ZICH gaan toeleggen op het verwerkelijken van de mogelijkheid al thans twee stations door de onder Dron- tens plaveisel liggende kabel te kunnen doorseinen. Dat worden dan dus twee Nederlandse programma's. Buitenlandse stations zullen, wat er in de toekomst ook mag gebeuren, voor Drontense bezitters van t.v.-toestellen absoluut onbereikbaar blijven, want het signaal voor een derde programma kan niet door de kabels, waar mee de gebruikers van een t.v.-systeem verbonden zijn met de grote ontvangstmast van de PTT in het dorp. Wat dat betreft heeft men er in Dronten dus nadeel van dat men er t.v.-distributie heeft. HET SYSTEEM heeft echter ontegen zeggelijk een paar belangrijke voordelen We noemden al het mooie heldere beeld en het feit dat het dorp niet ontsierd wordt door een massa antennes in allerlei soorten En verder is er dan de zekerheid dat men geen last van storingen kan krijgen voor zover die niet van de zender komen. In de huren van de woningen is de aan leg van het t.v.-systeem verdisconteerd en men vraagt zich reeds af of het niet beter was geweest ieder gewoon zijn eigen an tenne op het dak te laten zetten. Want in het Bezuidenhoutkwartier in Den Haag is op het ogenblik een t.v.-distributiesysteem in ontwikkeling, dat als een verbeterde voortzetting van het experiment in Dronten mag worden gezien. De PTT legt daar ka bels, waardoor een onbeperkt aantal sig nalen kan worden doorgegeven van de centrale ontvangkantoren af naar de ge bruikers. „Euraffiche". De patroonsleerlingen van de Amsterdamse Grafische School, het grootste grafische opleidingsinstituut van Nederland, hebben een grote hoeveel heid affiches uit de hele wereld verzameld, die zij op 28 en 29 december en 2 en 3 ja nuari in het schoolgebouw aan de Dintel- straat 15 gaan exposeren onder de titel „Euraffiche". HILVERSUM I 402 m. 746 kc/s. 7.00- 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke gram- mofoonmuziek. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.05 Klassieke grammofoon muziek. 10.40 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Grammofoon muziek. 11.50 Als de ziele luistert, le zing. 12.00 Middagklok-Noodklok. 12.04 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Pia nospel met ritmische begeleiding. 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Platen- nieuws. 13.20 Dansorkest met zangsolisten. 13.45 Over de onderdeur, programma voor de vrouw. 14.00 Promenade-orkest en zangsoliste: amusementsmuziek. 14.45 Chansons de France. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.60 Kamermuziek: moderne en klassieke muziek. 17.00 Boek bespreking voor de jeugd. 17.15 Kinder koor. 17.40 Beursberichten. 17.45 Neder lands Koperorkest. 18.15 Uit het land van Hertog Jan, Brabants halfuur. 18.50 Re geringsuitzending: Bescherming Bevolking vraagt uw aandacht. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Politieke lezing. 19.40 Verzoekprogramma voor de militairen. 20.30 Muzikale aspecten, muzikale lezing. 21.00 Strijkorkest: amusementsmuziek. 21.20 Levensherinneringen: interview. 21.35 My fair Kenau, een quasi-historisch zang spel. 22.15 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondtheater: 22.40 Voorspel, moderne muziek (gr.). 22.45 De laatste zaak van Commissaris Middlebu- ry, detectivehoorspel. Naspel: Moderne grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 1007 kc/s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte ochtendklanken (gr.). (7.35 Van de voorpagina, praatje) 8.00 Nieuws en so cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo foonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Klassieke grammofoonmuziek. VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Pianorecital: Werken van Neder landse componisten. 11.40 Electronisch or gelspel. AVRO: 12.00 Instrumentaal kwin tet en zangsoliste. 12.20 Regeringsuit zending: voor de landbouw. 12.30 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Sport en Recreatie, afgewisseld met gram mofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mede delingen, eventueel actueel of grammo foonmuziek. 1325 Beursberichten. 13.30 Licht ensemble en zangsoliste. 14.00 Ne derlands klarinet-ensemble. 14.25 Literair programma. 15.00 Kerkorgelconcert. 15.15 Dieren in en rondom het huis: program ma over huisdieren. VARA: 16.00 Dans orkest en zangsolisten. 16.30 Voor de zie ken. 17.00 Tijd voor teenagers. 17.50 Ac tualiteiten. 18.Q0 Nieuws. 18.15 Gesproken brief uit Vlaanderen. 18.30 Licht ensem ble en zangsolist. 18.50 Onder het mes, politiek praatje. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Muziek voor kinderen (gr.). VPRO: 19.30 Kunstkroniek. 20.00 Nieuws. 20.05 Amnesty, programma over het werk van de Internationale Beweging Amnesty de Nederlandse Stichting voor Gewetens vrijheid. 20.25 Van een stad, een staat en een ster, muzikale impressie. 20.45 We reld in beweging, lezing. VARA: 21.00 Metropole-show. 21.35 Signalementen van het andere ik, Radio-documentaire. 22.15 Buitenlands weekoverzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Verre-Kijken, gesprek over de televisie. VARA: 23.00 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.10 Lichte gram mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lezing. 12.45 Dixieland- muziek. 12.50 Beursberichten. 13.15 Amu sements programma. 14.00 Schoolradio. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Beursberichten. 16.06 Kamermuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Ge- varieeide muziek. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Gevarieerde muziek. 20.00 Lichte orkest muziek. 20.35 Theaterkroniek. 21.00 Amu sementsmuziek. 21.45 Volksmuziek uit Korea. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.35 De Zeven Kunsten. 22.55-23.00 Nws. VOOR DONDERDAG AVRO 19.30 Beroepsgeheimen van Sint Nicolaas, reportage. NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Televizier. 20.30 Georgisch danstheater. NTS: 21.00 Van man tot man, TV-spel. 22.40 Einde.. VOOR VRIJDAG NCRV: 19.30 Toekomstmuziek, program ma over het beroep van verpleegster. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Alles draait cm moeder, TV-film. 20.45 Attentie, feiten, die de aan dacht waard zijn. NTS: 21.30 Leven aan touwtjes, poppenspel. 21.55 Vere 7 zout in de bak! documentair programma. NCRV: 22.25-22.35 dagsluiting.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 7