MARTINI
AEG
Nieuw „oratorium-ballet" van Béjart
Keerkringmedaille aan
H. F. Boot uitgereikt
DE PROGRAMMA'S
Opvolging van jhr. Sandberg door
meerhoofdige leiding waarschijnlijk
u
risiiitft*
Stormloop in Moskou
J. Damshuizer
wereldconcern
76 fabrieken
125.000 werknemers
in
tot
comfort
kleinste details
stijl, standing en
in Uw huishouding
ook met huishoudelijke toestellen
ZATERDAG 8 DECEMBER 1962 v -
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
7 etevisietirofframma
„Zoekend naar Don Juan" een gecompliceerd schouwspel
Prinses Wilhelmina
»»I*V -
MARTINI ROSSI
WAWTIMI »QtA tCll
Germinal Cassado als Don Juan. Hij heeft
ook de kostuums van het schouwspel
ontworpen.
EENMAAL PER JAAR komt Maurice Béjart, de leider van het Ballet van
de twintigste eeuw in de Brusselse Muntschouwburg met iets dat hij een „spec
tacle total" noemt. Vorig jaar is dat zo „Hoffmanns Vertellingen" geweest, het
jaar daarvoor „De vier Heemskinderen" en dezer dagen is de première gegaan
van „A la Recherche de Don Juan", wel het beste te vertalen met: „Zoekend
naar Don Juan". Béjart heeft het een „oratorium-ballet" genoemd. Al het kunst
en vliegwerk dat hij heeft kunnen bedenken is erin verenigd.
De rol van de zoekende vrouw wordt
vervuld door Maria Casares, tezelfdertijd
gedanst door Tania Bari. Dat declameren
van de Spaanse tekst is niet boeiend. Ca-
shres zegt alles op één toon en met ze- 1
zelfde intonatie; bovendien lijkt het alsof
zij niet voldoende heeft gerepeteerd. Als i
actrice bij de film en op de planken heeft
zij een verdiende reputatie; wat zij in
„zoeken naar Don Juan" af en toe doet
zoals in de scène waar zij Pasiphae speelt
met een Picassostier uit latten en het zo
vele keren vertwijfeld „nada" (niets) roe
pen aan het slot, waarna dan voor de zo
veelste keer een goudbrons geschminkte
naakte Don Juan via een touwladder in
het hiernamaals boven het toneel klimt
heeft waarschijnlijk ondanks haarzelf iets
belachelijks gekregen. Rondom haar ge
baart of danst de gehele drie bedrijven
door Tania Bari. Technisch beheerst zij
haar kunst volkomen. Béjart heeft echter
niet genoeg fantasie in zijn choreografie
de ongeschoeide karmelieten. Deze werd
door de inquisitie vervolgd, opgesloten in
de gevangenis van Toledo en daar begon
opgebracht om haar verschijning drie
uur lang te laten boeien. Datzelfde geldt
voor andere figuren, zoals de Don Juan
van Germinal Cassado en de gebochelde
van Jacques Sausin.
DAN VRAAGT DE bezoeker, die nu het
zoveelste ballet van Béjart ziet, of dat
altijd maar weer terugkeren van dezelfde
gebaren, dezelfde figuren en standen nu
moet worden gerekend als te behoren tot
de stijl van Béjart of dat het een zekere
armoede aan inventie is. Wat dan allemaal
weer niet weg neemt dat er, zoals ge
zegd, boeiende delen zijn, zoals de bestraf
fing van Don Juan of het stierengevecht.
Waarom dan bij dat laatste plotseling weer
de projectoren gaan snorren en men met t
oorverdovend lawaai begeleid, autoraces
op de projectieschermen ziet, blijft te ra
den. Het wordt het geeërd publiek alle
maal wel heel erg in het gelaat geslin
gerd. Dat kan zijn nut hebben, in dit geval
is het wel vermoeiend en rommelig on
danks het goede dat er ook valt te zien.
Antlré Glavimans
OP DRIE FILMDOEKEN links en
rechts van het toneel en voor het achter
doek opgehangen worden ter inleiding
van de delen en aan het slot korte films
geprojecteerd die verband houden met het
onderwerp. Er is als decor een soort are
na voor stierengevechten. Er is gitaarmu
ziek, er wordt een complete 16e-eeuwse
dodenmis op muziek van Tomas Louis de
Victoria gecelebreerd. Goya, El Greco en
Murillo hebben de personages geleverd.
Er is een echte dwergdie uitmuntend
acteert maar bij wiens verschijning men
zich toch afvraagt of Béjart niet teveel
aan het Luikse proces heeft gedacht. En
nog meer van die dingen.
Béjart wekt vaak de schijn dat hij het
publiek wil ergeren. Dat wil zeggen: eigen
lijk niet „zijn" publiek, het stel manne
lijke balletomanen, dat hem door dik en
dun volgt en dat een wat verlate puber
teit in een wat overdreven bewondering
schijnt uit te leven. Neen, ik bedoel het
publiek in het qlgemeen: de Brusselaars
die de Muntschouwburg bezoeken omdat
het een traditie is daarheen te gaan. Het
kan best zijn dat Béjart die schok (het
woord is van hem) zoekt, omdat hij schoon
schip wil maken met het oude en
verder zoekt, niet tevreden is met het ge
wone ballet, nieuwe ideeën wil, nieuwe
verwezenlijkingen, die het ballet inderdaad j
meer dan tot dusverre gangbaar was, van
de 20e eeuw zullen doen zijn. Daarbij is i
hij echter ook deze keer tekort geschoten
met het scheppen van één grote lijn, die
zo'n schouwspel zeker wanneer men
het „oratorium-ballet" noemt, bij elkaar
moet houden. Wat men thans in De Munt
te zien krijgt, is een reeks balletjes, de
clamaties en vondsten die als enige alge
mene draad een wat er met de haren bij
gehaalde erotiek hebben en die aan el
kander worden gedeclameerd door Maria
Casares, die in het Spaans een tekst zegt,
waarvan praktisch niemand een zin be
grijpt. Dat men desondanks telkens weer
is geboeid door bepaalde dingen van dit
grote geheel, bewijst toch maar weer het
onmiskenbare talent van Béjart.
VOOR „ZOEKEN NAAR DON JUAN"
heeft hij gebruik gemaakt van de omstan
digheid dat er ten tijde van de historische
Don Juan, de verleider, een andere Don
Juan leefde, de latere heilige Joannes van
het Kruis, de stichter van de orde van
hij met het schrijven van zijn „Cantico
Spiritual". Uit die tekst heeft Béjart ge
put voor zijn „oratorium-ballet", waarvan
men toch weer niet" anders kan zeggen dan
dat het als gedachte voor een scenario
buitengewoon knap is gevonden: de vrouw
die Don Juan zoekt wordt geconfronteerd
met de verschillende verschijningsvormen
van hem, en tenslotte vaart hij ten hemel
terwijl zij verlaten en gebroken achter
blijft. Op die manier is dan hier in
enige regels het scenario weergegeven
maar niet in de bijzondere rijkdom van
confrontaties en gedachten, over het tijde
lijke en het eeuwige, liefde en erotiek,
heidense vreugde en godsbesef. Het is,
men ziet het uit die korte opsomming,
heel veel. Veel te veel om het in één bal
let te kunnen samenpersen.
Het is althans teveel voot Béjart geweest.
Als een tovenaarsleerling heeft hij gevoch
ten met de geesten die hij heeft willen
oproepen en hij is ze niet gedurende de
gehele duur van zijn ballet meester kun
nen blijven.
DAT DOET NIETS AF aan de waarde
van hetgeen hij heeft willen maken maar
het is alleen zo dat de voorstellingen, wel
ke thans van het werk worden gegeven,
de inhoud geen recht doen ondanks su
blieme partijen en ondanks een „enorme"
samenvoeging van allerlei factoren, ma
teriële en artistieke.
Don Juan-ballet als groot
soek takel.
Advertentie
ROSSO, BIANCO EN EXTRA DRY*
V, fles f 6.95 V2 fles f 3.55
Het Russische partijorgaan „Pravda"
heeft gisteren een aantal brieven gepubli
ceerd van „verontwaardigde gewone Sov
jet-burgers", waarin het weghalen wordt
geëist van de door premier Kroesjtsjev
gekritiseerde schilderijen op een tentoon
stelling te Moskou.
Na de publikatie van de critiek van
Kroesjtsjev die zei dat de doeken van
de Moskouse schilders decadente wester
se invloeden vertoonden, vloog het bezoek
aan de tentoonstelling omhoog. De laat
ste dagen was de rij wachtenden voor
de tentoonstellingszaal buiten het Krem
lin langer dan die voor de tombe van
Lenin op het Rode Plein.
OP EEN INNEMEND-ongedwongen
en tevens van diep respect getuigende
wijze heeft gisteravond Max Reneman,
voorzitter van het jubilerende kunste-
naarsgezelschap De Keerkring in het
Stedelijk Museum te Amsterdam de
Keerkringmedaille uitgereikt aan de
Haarlemse schildersnestor H. F. Boot.
De penning is door de beeldhouwer Ar
thur Spronken vervaardigd ter gelegen
heid van het 12'/2-jarig bestaan van De
Keerkring, waar thans zeventien schil
ders en drie beeldhouwers bij zijn aan
gesloten. Gisteravond werd tevens de
jubileumexpositie in het Stedelijk Mu-
saum geonend. «rei
DE HEER RENEMAN sprak een be
groetingswoord waarin,. hij ..-hulde bragbf
aan zijn voorganger Rik van der Mey, aïe
twaalf jaar voorzitter is geweest. Hij ken
schetste het karakter van De Keerkring,
die figuratief en op andere wijze werken
de artiesten verenigt binnen een plezierig-
nuchtere verstandhouding van eerlijk kun
stenaarschap. „Wij bieden geen houvast,
wij zijn niet principieel figuratief of non-
figuratief; we willen niets organiseren wat
elders al zo goed is georganiseerd. We
spartelen niet om erkenning. Wie per se
lelijke werken in onze expositie wil vin
den, hij vindt' ze. Wie goede zoekt, hij
vindt ze óók. Wij geven ieder zijn eigen
gelijk."
ZICH TOT DE 85-jarige eregast richtend
zei de heer Reneman, dat De Keerkring
met de medaille geen pretenties nastreeft.
„Wij willen, niet de beste aanwijzen, of
een officiële bekroning toevoegen aan de
vele die er al zijn. Eigenlijk hadden we
zelf een cadeau moeten krijgen, maar om
dat we daar niet op wilden rekenen heb
ben we besloten een cadeau te geven en
wel in de vorm van een plastiek, om
daarmee onze drie beeldhouwers-leden wat
tegenwicht te geven tegen de vele schil
ders-leden. Wij waren het niet helemaal
eens over de vraag aan wie de medaille
moest worden uitgereikt, tot de naam
Boot viel."
Voorzitter Reneman richtte zich toen tot
de heer Boot:
„Het is een goed Nederlands gebruik dat,
waar twee Nederlandse schilders samen
zijn, een derde, niet aanwezig, wordt af
gebroken. U was nimmer die derde. Vele
schilders geloven dat zij stijgen als zij
anderen omlaag halen. Nooit echter waag
de iemand dit ten koste van de naam
Boot. Velen geloven in een éénrichtina-
verkeer in de kunst. Richtingen stellen zij
boven personen. Uw persoonlijkheid bleef
onaantastbaar. U bent de enige Nederland
se schilder die men blanco volmacht geeft.
Dat betekent: dat gezien of niet gezien,
eens of oneens, belangrijk of onbelang
rijk, Uw volledige persoonlijke inzet, de
naam Boot, een maatstaf is geworden hier
in Nederland. U bent ook een van dege
nen wiens eruditie het fabeltje ontzenuwt
dat een schilder per se dom moet zijn. Wie
één keer een gesprek met u mocht voe
ren, zal dat nooit vergeten. U bent oud,
heel oud. Maar wij weten dat u ongebro
ken tot uw laatste snik, met alle felheid
die in U is, trouw zult zijn aan het spiri
tuele avontuur dat u eens, heel lang ge
leden, aanvaard hebt. Dat u onze Keer
kring-medaille wilt aanvaarden schept ons
een verplichting.wij moeten zó oud
worden als u, d.w.z. zodanig.zo fel.
zo integer.zó als u dat doet.Mijn
heer Boot, ik feliciteer.ons dat u deze
Keerkringmedaille wilt aanvaarden.
Max Reneman, voorzitter van
De Keerkring, en H. E. Boot.
De rij van Nederlanders, die ons hun
persoonlijke herinneringen aan prinses Wil-
helmina vertelden, werd gisteravond af
gesloten door enige vooraanstaande kun
stenaars, zoals Louis van Tulder, Charlot
te Kohier en Jan Engelman. Ook zij wa
ren getroffen door de bijzondere charme
van deze grote vrouw, die vorstelijke
waardigheid aan echte menselijkheid
paarde. Het was een goed besluit van de
N.T.S., vele landgenoten de kans te bie
den, ons van hun contact met koningin
Wilhelmina te vertellen.
De N.C.R.V.-rubriek „Attentie" schonk
o.m. aandacht aan de Kemp-Carolers, het
muzikale Amerikaanse gezin, dat enige
tijd in Nederland vertoeft en op vele
plaatsen zal optreden, teneinde zijn ver
blijf en muziekstudies in Den Haag te
kunnen bekostigen. De eerste kennisma
king met deze familie, die kerstliederen,
spirituals e.d. zingt, was veelbelovend.
Voorts bevatte dit magazine een door John
Peereboom in Londen gemaakte reporta
ge over Engeland en de E.E.G. Het was
een goed uitgewerkt verslag, dat ons leer
de, hoeveel moeite het Macmillan kost
zijn volk voor toetreding tot de Europese
Economische Gemeenschap te winnen.
De duizenden Nederlanders, die destijds
een miljoenenbedrag bijeenbrachten in de
door Johan Bodegraven geleide actie „4 x
Z.N." kregen verder het resultaat van hun
gulheid te zien: een hypermodern Diako-
nessen-ziekenhuis in Paramaribo.
Aan de collectie zilte en stoere docu
mentaires, die ons land telt, heeft nu ook
Kees van Langeraad het zijne toegevoegd:
een t.v.-film over de garnalenvissers van
Noord-Beveland. Deze N.C.R.V.-regisseur,
die zich al enige keren een goed vakman
toonde, liet het o.i. terecht bij het regis
treren, door middel van fraaie filmscè
nes en korte interviews, van het leven
van deze mannen, te land en ter zee. Zon
der de in films als deze zo vaak toege
paste dynamische montages, bleef het ge
heel rustig; rustig als het leven van de
vissers zelf. Gevrijwaard van de valse
heroïek, die vele van dergelijke documen
taires ongenietbaar maakt, was „Vere 7
-r Zout in de bak" een boeiende filmre
portage, gewijd aan mannen, die een hard,
vrij en gezond bestaan leiden.
Met een simpele hamerslag is dus (zie ons blad van gisteren) in de Amster
damse gemeenteraad het eervol ontslag verleend aan jhr. W. J. H. B. Sandberg,
die op 31 december a.s. wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd
zijn functie van directeur van de gemeentemusea zal neerleggen. Geen der
raadsleden had er behoefte aan iets op te merken of te vragen, maar toch brand
den de vragen op de lippen, want in de opvolging van jhr. Sandberg is nog
steeds niet voorzien.
11 center jP* M
tiegft met opzet ge- ^fjtfk "T*A
zwegen om het het Jgwyllji
college van B. en W.
niet nog moeilijker te r -
maken dan drt het al jk# W 'Jk U
heeft. De opvolging fe
van jhr. Sand'berg is MM A
één van de moeilijk- él g'iilr ?M f' W
>te beslissingen waar- WÊsimgr i£
voor het stadsbestuur z I M 1
zich gesteld ziet. fP^ f» J§
Eigenlijk zijn het Jf
meerdere beslissin- I I I
gen. In de eerste f W%m m
plaats dient men zich 1 I f
af te vragen of het f f I Slag: -s, If f JL
beleid van jhr. Sand- f f ff f ^0^ i
berg dat aan de js -gsS
ene kant tot gevolg èwpgT.—-0^1
heeft gehad dat het
Stedelijk Museum I I,
over de hele wereld
bekendheid heeft ge-
kregen maar aan de ff-W'
andere kant veel cri- I
tick heeft ontmoet I ■Hi::
in de toekomst moet - i
worden gecontinu- f $SL m<.
eerd. Zegt men „ja", I F
dan is ontegenzegge- f j ^l|pfr*
lijk de directeur van yPUlF fx~
het Museum voor
Moderne Kunst te
Stockholm, de 38-
jarige Pontus Huiten,
de meest aangewezen
figuur. Het ziet er
echter naar uit dat
het Amsterdamse ge
meentebestuur niet
tot een volmondig
„ja", maar evenmin
tot een „neen" zal
komen. Wij hebben
de stellige indruk dat
men de „Sandberg-
dynamiek" in de toekomst niet wil missen,
doch dat deze ietwat gematigder dan in de
afgelopen tijd het geval was zal moeten
zijn. In dit geval schuift de naam van de
Zweed Huiten achter die van mr. E. de
Wilde, de 42-jarige directeur van het
stedelijk Van Abbemuseum te Eindhoven.
ER ZIJN ECHTER meer factoren die bij
de benoeming een rol "spelen. Het is in
Amsterdam traditie dat de directeur van
het Stedelijk Museum tevens is belast met
het beheer over de drie overige gemeen
telijke musea: het museum Fodor, het
museum Willet Holthuysen en het thans
nog in de Waag gevestigde Historisch Mu
seum. Vooral met het oog op de plannen
om in het voormalig Burgerweeshuis (Kal-
verstraat-Nieuwe Zijds Voorburgwal) een
Advertentie
groot Amsterdams historisch museum in
te richten, is het de vraag of het ver
standig is de verwezenlijking van deze
plannen op te dragen aan een man die
gespecialiseerd is in de moderne kunst.
Een logische gevolgtrekking is de oplos
sing die al sinds enige tijd wordt over
wogen: een twee- of driehoofdige directie,
zoals deze ook bij enige andere gemeen
telijke bedrijven bestaat en wele figuur
ook bij toneelgezelschappen is te vinden.
HET HEEFT ER alle schijn van dat de
directie van de Amsterdamse musea straks
uit meer dan één persot n zal bestaan. Er
wordt gezocht naar een team van specia
listen, die elkaar kunnen aanvullen.
Daarbij worden steeds weer de namen
genoemd van Huiten, mr. "De Wilde, dr.
H. L. C. Jaffé, die vorig jaar na een con
flict aftrad als adjunct-directeur van het
Amsterdamse „Stedelijk", dr. S. H. Levie,
wetenschappelijk hoofdambtenaar van het
Kunsthistorisch Instituut van de Rijksuni
versiteit te Utrecht, drs. J. N. van Wes
sem, directeur van „De Lakenhal" te Lei
den, en nog enkele anderen. Het kringe
tje is klein en uit dat kleine kringetje zul
len meer musea directeuren moeten put
ten, zoals het Haagse Gemeentemuseum
het Rotterdamse Boymans, het museum
Króller Müller en het museum van Gro
ningen. Om nog maar te zwijgen van de
vacature van onderdirecteur van het Am
sterdamse Stedelijk Museum, die reeds
een jaar bestaat.
Eén ding staat vast: de stoel van j[hr.
Sandberg zal per 1 januari niet aanstonds
zijn bezet.
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
10.00 IKOR. 12.00 NCRV. 12.15 KRO.
17.00 Convent van Kerken. 18.30 NCRV.
19.45—24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke grammofoon-
muziek. 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Hoogmis.
NCRV: 9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45 Ad-
ventsliederen. IKOR: 10.00 Muziek voor de zon
dag. 10.15 Inleiding op de kerkdienst. 10.30 Her
vormde kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.45
De kerk in de spiegel van de pers. NCRV: 12 00
Kerkorgelconcert (gram.). KRO: 12.15 Populaire
grammofoonmuziek. 12.25 Amateursprogramnia
De Springplank. 12.50 Buitenlands commentaar.
13.00 Nieuws en mededelingen. 13.10 De stemvork:
operaprogramma met toelichting. 13.45 De kerk
in Sovjet-Rusland, lezing. 14.00 Voor de kinderen.
14.30 Radio-Filharmonisch Sextet: moderne ka
mermuziek. 15.05 De vliegende Hollander - Tel
star, lezing. 15.15 Radio-kamerorkest en solist:
klassieke en moderne muziek. 15.55 De hand aan
de ploeg, lezing. 16.00 Sport. 16.30 Reportage van
de heiligverklaringen in de St. Pieter te Rome
16.40 Gewijde muziek. Convent van Kerken: 17.00
Gereformeerde kerkdienst. NCRV: 18.30 Gewijde
muziek. 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Samen
zang: Geestelijke liederen. 19.30 De Openbaring
aan Johannes, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00
Het geoliede hart, hoorspel (2). 20.50 Moderne
kamermuziek (gram.). 21.20 Wissewassen.licht
programma. 2.1.40 Wij zingen de wereld rond:
graag gehoorde melodieën. 22.10 Concilie-jour
naal. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 Volks
muziek met commentaar. 23.20 Retourtjes, veer
tiendaagse terugblik op ons programma. 23.55—
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR
20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied.
8.18 Voor het platteland. 8.30 Weer of geen weer.
gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toe
spraak. 10.00 Twee piano's: moderne muziek. 10.30
Woorden van werkelijkheid: gedichten van deze
tijd. 10.45 Zondagochtend in VARA-studio 5, ge
varieerd programma. AVRO: 12.00 Platenmatinee.
(Plm. 12.30 mogelijke afgelasting van wedstrijden).
13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, le
zing. 13.17 Mededelingen of grammofoonmuziek.
13.20 Knipperlicht, een programma voor alle weg
gebruikers. 14.00 Boekbespreking. 14.15 Residen
tie-kamerorkest en solist: moderne muziek. 14.50
Toneelbeschouwing. 15.00 Promenade-orkest en
koor met solisten: Nederlands programma. 16.30
Sportrevue. VARA: 17.00 Latijns-Amerikaanse
muziek. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sport
uitslagen en sportjournaal. VPRO: Korte kerk
dienst van de Ver. Prot. Gemeente in Suriname.
IKOR: 19.00 Voor de kinderen. 19.30 De Open
Deur. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Kleurrijke klan
ken. 21.00 Gala-avond, hoorspel. 21.40 Licht orkest.
22.00 Viool en piano: klassieke en moderne mu
ziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Sport
uitslagen tweede klasse voetbal en mededelingen.
23.00 Met de Franse slag. 23.25 Balletmuziek (gr.).
23.5524.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/S.
9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
ds. G. Toornvliet - uitzending dienst voor be
langstellenden, gehouden op zondag 2 dec. 1962.
12.15 drs. H. B. Weyland van De Lier - jeugd-
appèldienst Amsterdam. 15.15 Kinderdienst. 16.00
ds. P. N. Kruyswijk van Bloemendaal.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte orkestmuziek. 12.30
Weerbericht. 12.35 Amusementsmuziek. 12.50 Pro
gramma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de
soldaten. 14.00 Opera en Belcanto-concert. 15.00
Sportkroniek. 18.00 Pianorecital. 18.30 Godsdien
stige uitzending. 19.00 Nieuws. 19.30 Filmmuziek.
20.00 Oost West - Thuis best: amusementspro
gramma. 22.00 Nieuws. 22.15 Dansmuziek. 23.00
Nieuws. 23.05 Gevarieerde muziek. 23.55—24.00
Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. 7.10
Dagopening. 7.25 Klassieke grammofoonmuziek.
7.35 Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Radiokrant.
8 00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek. 8.30 Lichte
1 grammotponmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammo
foonmuziek. 10.20 Theologische etherleergang.
11.05 Zangrecital. 11.25 Lichte grammofoonmu
ziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte orkest
muziek uit de twintiger jaren. 12.53 Grammo
foonmuziek of actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15
Licht ensemble. 13.45 Lichte grammofoonmuziek.
14.05 Schoolradio. 14.30 Samen uit, samen thuis,
gevarieerd programma (herh). 15.40 Operette
melodieën (gr.). 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30
Fluit en piano: moderne muziek. 17.00 Voor de
kleuters. 17.45 Voor de jeugd. 17.30 Lichte gram
mofoonmuziek. 17.40 Beursbericht. 17.45 Rege
ringsuitzending: De geschiedenis van het geld
wezen in Suriname, door drs. C. de Jong. 18.00
Orgelconcert. 18.30 Zangrecital: klassieke liede
ren (gr.). 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.10
Grammofoonmuziek voor de teenagers. 19.30 Ra
diokrant. 19.50 Pianospel: lichte muziek (gram.).
20.05 Meisjeskoor en instrumentaal kwintet. 20.25
N.VVaarwel, hoorspel. 21.15 Radio-kamerorkest
en zangsoliste: moderne muziek en -liederen.
22.00 Volk en Staat, parlementair commentaar.
22.15 Klassieke en moderne kamermuziek. 22.30
Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbe
spreking. 23.05 Muzikale vraagbaak. 23.40 Lichte
grammofoonmuziek. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte ochtend
klanken (gr.). (Om 7.35 Van de voorpagina). 8.00
Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Licht en
semble met zangsolist (herh. van vrijdagavond).
8.48 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ochtendgym
nastiek voor de vrouw. 9.10 Moderne muziek (gr.).
VPRO: 10.00 In vogelvlucht, overdenking. VARA:
10.20 Voor de vrouw, 11.20 Voordracht. 11.40
Spaanse pianomuziek. 12.00 Voor het platteland.
12.05 Dansorkest met zangsoliste. 12.30 Land- en
tuinbouwmededelingén. 12.33 Actualiteiten of
grammofoonmuz. 12.38 Elektronisch orgel. 13.00
Nieuws. 13.15 Voor de middenstand, praatje. 14.00
Salonorkest en zangsolist. 14.30 Voor de jeugd
15.15 Cello en piano. 15.45 Archeologie in Israel,
lezing. 16.00 Zestig minuten voor boven de zestig.
17.00 Oude liedjes. 17.15 Friese litteratuur. 17.35
Orgelspel. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Ac
tualiteiten. 18.30 Licht ensemble. 18.05 Openbaar
kunstbezit. 19.00 Parlementair overzicht. 19.15
Regeringsuitzending: Bevolking schept eigen
woonklimaat in Delfzijl, gesprek met mr. A. A.
J. Goldberg, burgemeester van Delfzijl, voorzit
ter van de Stichting Maatschappelijke Begelei
ding, en de heer H. J. Feuth, functionaris van
deze stichting. 19 30 Maliënkolder. 20.00 Nieuws
20.05 Melodieën-Expres. 20.30 Je neemt er wat
van mee;!, quiz. 21.20 L'icht instrumentaal sextet.
21.50 Marimba, maandagavondmagazine. 22.30
Nieuws. 22.40 Radio-philharmonisch orkest en
groot koor: klassieke muziek. 23.55—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbe
richt. 12.35 Landbouwkroniek. 12 42 Pianorecital.
12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamer
muziek. 14.00 Schoolradio. 15.45 Lichte muziek
16.00 Beursberichten 16.06 Voor de zieken 17 oo
Nieuws. 17.15 Zangrecital. 17.45 Franse les. 18.00
Franse liedjes. 18.18 Paardesportberichten. 18.20
Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nws
19.40 In en om de opera. 20.00 Gevarieerde mu
ziek. 20.30 Voor de jeugd. 21.00 Musical. 22.00 Nws.
22.15 Volksmuziek en zangen. 22.35 De zeven kun
sten. 22.55 Nieuws. 23.00—23.15 Voor de zeelieden.
VOOR ZATERDAG
RKK: 9.50c.a. 12.00 Reportage uit de St. Pieter
te Rome van de sluiting eerste zitting Tweede
Vaticaans Concilie. VARA: 15.00 Op reis met dr
L. van Egeraat. 15.20 Expeditie - Land van dé
stervende geesten, film. 15.45 Billy Bevan in de
overval, film. 15.55 Kinderen op de rommelzolder,
een geïmproviseerde weergave van spelende kin
deren. 16.20 Tussen de oorlogen, documentair
programma. 16.45 Caspar de goede geest, teken
film. 17.00—17.30 Voor de kinderen. 19.30 Vrije
nieuwsgaring - Dora neemt het op, TV-film. NTS:
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws.
20.35 De koningin van Montmartre. operette. 21.55
—22.25 Wereldwijs, quizprogramma.
VOOR ZONDAG
NTS: 14.0015.15 Symfonie-orkest en koor van
de Italiaanse TV met solisten: klassieke muziek
15.30—16.45 Reportage turnen te Den Haag 19 30
Weekjournaal. 20.00 Sport in beeld. KRO- 20 30
Forum Romanum, ronde-tafelgesprek n..av de
sluiting der eerste zittingsperiode van het 2de
Oecumenische Concilie. 20.50 Stadhuis op stelten,
TV-spel. 21.25 Amsterdams Kunstmaandorkest
met solist: klassieke muziek. 22.00 De grenzen
van het leven, documentair programma. 22 40—
22.50 Epiloog.
VOOR MAANDAG
NTS: 19.30 Huckleberry Hound, film. 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd politieke
partijen: uitzend, van de Volkspartij voor Vrij
heid en Democratie 20.30 De gedresseerde bruin
vis, film over het africhten van bruinvissen
20.55—22.40 Look for the silver lining, speelfilm