Begrafenis van Willem III
was zeer indrukwekkend
Praag zoekt een zondebok voor
het kwaad van het stalinisme
Herziening van het proces
Slansky echter niet zeker
«■Hl
KERKELIJK LEVEN
vU dei*
IJmondverenigingen
vandaag en morgen
HavenbericMen
Gebed voor eenheid
Buitenlandse arbeiders
R.-k. enquête in
Amerikaanse pers
AN DAG 10 DECEMBER 1962
7
„Eén uur vóór den tijd, bestemd tot den optocht der begrafenis, zullen alle
personen, tot denzelven behoorende, zich bevinden aan het koninklijk paleis
in het Noordeinde, in de daartoe bestemde lokalen, met uitzondering van de
genen, die aangewezen zijn voor den dienst bij het Koninklijk Lijk. De groot
officieren en kamerheeren zullen aldaar voorzien worden van de nodige mantels
en handschoenen. Aan de hofbeambten en officianten zal worden bekend
gemaakt, waar zij zich van bovengenoemde zullen kunnen voorzien".
De vouwwagen
STOFZUIGERS
de
Zwemdiploma's
Jonge garde
Gottwald in de greep
Anti Albanië
Tram- en buspersoneel in
België dreigt met staking
Provinciale Waterstaat
Beeldengroep voor de
Pro Albanië
Belgische loodsen op de
Schelde werken weer
Duitsers naar Israel
Ds. Mare Boegner
Met deze zakelijke mededelingen begint
een programma van een gebeurtenis, die
in december 1890 Nederland juist zo heeft
beheerst als de uitvaart van prinses Wil-
mina nu: de plechtige begrafenis van Wil
lem III op donderdag 4 december.
Als men het vergeelde programma door
leest rijst uit de woorden het beeld op van
een plechtigheid, die zeer indrukwekkend
moet zijn geweest. Vijf bladzijden beslaat
de opsomming van de stoet, die hier
„trein" wordt genoemd.
Voorop liep een commando cavalerie,
daarachter de generaal-majoor J. N. A.
baron Taets van Amerongen, bevelhebber
der eerste divisie infanterie, met de offi
cieren van de staf der divisie, allen te
paard. Maar laten wij het programma
spreken:
„C. Een bataljon schutterij der residen
tie met den staf, het vaandel en de muziek
van het regiment, gevolgd door eene af-
deeling der koninklijke zeemacht van offi
cieren en voorafgegaan door de muziek
der marine; eene afdeling mariniers on
der bevel van eenen hoofd-officier; het 1ste
en 3e bataljon van het regiment grena
diers en jagers, met den staf, het vaandel
en de muziek van het regiment; een ba
taljon van het 4e regiment infanterie, te
Leiden in garnizoen, met den staf, het
vaandel en de muziek van het regiment;
D. Drie esCadrons van het 3e regi
ment huzaren met den staf, den stan
daard en de muziek van het regiment.
De Haagse schutterij zal een deel
uitmaken van den optocht bij de bar
rière op den Rijkswijkschenweg; bij de
stad Delft zal een gelijk korps Delft-
sche schutterij zich op diezelfde plaats
in den stoet aansluiten.
E. Een hoffourier en twee rijknechts
te paard.
F. De stalmeester des Konings in
buitengewone dienst C. J. van der Ou-
'meulen te paard".
Zo gaat het programma door. Offi
cieren en kamerheren wisselen elkaar
af. Er is een deputatie van geneeshe
ren, waaronder de lijfarts van de ko
ning, dr. C. W. Vinkhuyzen. Tussen
verschillende intendanten treft men de
directeur der zaken van weldadigheid
E. M. A. Bijleveld. De jagermeesters
des konings gaan te voet.
Onder letter R wordt de veldmaarschal
staf genoemd, gedragen door de gep. lui
tenant-generaal N. Mac Leod. Dan komen
onder S de buitenlandse ordetekenen, door
gepensioneerde generaals gedragen. Ver
volgens de nationale ordeteken, evenals de
rijkssierraden op rood fluwelen kussens
gedragen.
Dan komt de rouwwagen met acht paar
den behangen met rouwklederen, „elk
paard geleid wordende door eenen koet
sier." De slippen van de wagen worden
door ordonnansen gedragen, vierentwin
tig kamerheren gaan de zijden van de
rouwwagen.
Achter de rouwwagen rijden de vor
sten, gezanten en deputaties. Militairen
sluiten de stoet.
De „trein" nam de volgende weg:
Noordeinde-Hoogstraat-Kleine Groen-
markt-Veenestraat-Wagenstraat-Huygens-
plein-Huygensstraat naar de Rijswijkse-
weg. De stoet ging verder over de Delft-
seweg tot voor de stad Delft. Daar was
de route: Het oude Delft over de Kerk-
brug-Het Oude Delfj-door de Nieuwstraat,
voorbij de Hal-achter het stadhuis om,
langs de hoofdwacht-over de Grote Markt-
voor de Nieuwe Kerk.
Advert entte
Electrolux, Excelsior, Erres,
Holland Electro, Ruton, AEG, Philips enx.
VERKOOP - REPARATIE
Betaling in overleg
ZELSERDLILNWEG 173 - TELEFOON «407
MAANDAG 10 DECEMBER
Openbare leeszaal, Plein 1945: 14.30 tot
en 19 tot 21.30 'uur; filiaal Wijker-
aatweg 77, Velsen-ncord: 14 tot 17 uur;
iaal Wüstelaan 79, Santpoort: 14 tot 17
:i 19 tot 21 uur.
R.K. leeszaal, Willemsbeekweg no. 96:
14.30 tot 17.30 en 19 tot 21 uur; Jozefhuis,
Banjaertstraat, Velsen-noord' 14 tot 17 en
'9 tot 21 uur; filiaal Wüstelaan 79: 14 tot
'7 en 19 tot 21 uur; parochiezaal Petrus-
■~k: 15 tot 18 en 19 tot 21 uur.
"*atronaatsr-el»onw, Willemsbeekweg,
"30 uur: Onderw.::~erstonee!vereniging
"cnnemerland" speelt „Babetje" op Sint
colaasfeest Velser schooljeugd.
DINSDAG 11 DECEMBER
Openbare leeszaal, Plein 1945: 10 tot
12.30 en 14.30 tot 17.30 uur; filaal Velsen-
noord: 19 tot 21 uur; wijkcentrum „De
Duinpan", Willem de Zwijgerlaan, Sant
port: 16 tot 18 en 19 tot 21 uur.
R.K. leeszaal, Willemsbeekweg: 10 tot
uur.
Patronaatsgebouw. Willemsbeekweg,
'9 30 uur: Als maandag.
Zondagmiddag hebben in het Velserbad
:et minder dan 101 kandidaten een poging
-daan om 't zwemdiploma te veroveren.
Dit „afzwemmen" was georganiseerd
or de .Waterrienden".
Van cte 41"deelnemers(sters) voor diplo-
A slaagden er 40. Van de 32 B-kandi-
'en slaagden er 31 en van de 28 C-kan-
aten slaagden er 9.
De Watervrienden-verenigingen Velsen
rn Beverwijk kunnen terugzien op een
zeer geslaagde middag.
Hoe de uitvaartplechtigheid daarna
verliep, kan niet beter worden verteld
dan door het programma zelf:
De hofbeambten en officianten zullen
zich in twee rijen rangschikken, de jong-
sten aan de kerkdeur, en zoo wijders
naar het koor toe; de kamerheeren ver
volgen deze beide rijen tot aan het graf;
makende dus twee rijen uit, tusschen wel
ke het Koninklijk Lijk zal doorgaan.
De herauten met hunne wapendragers
plaatsen zich aan beide zijden bij den
ingang van het graf.
De dragers der ridderorden en de rijks
sieraden, mitsgaders de groot-officieren en
de dragers der slippen van het rouwkleed
plaatsen zich om het graf.
De vierentwintig kamerheren, dragers
van het Koninklijk Lijk, bijgestaan door
een gelijk getal onderofficieren, zullen Het
zelve naar den Koninklijken Grafkelder
dragen.
Het dienstdoende militaire huis en de ad
judanten van wijlen Zijne Majesteit den
Koning in buitengewone dienst zullen vol
gen.
Aan het graf gekomen zijnde, zal het
Koninklijk Lijk vóór hetzelve op eene daar
toe bestemde lijkbaar worden gesteld.
Eene toepasselijke aanspraak wordt als
dan gehouden door den WelEerwaarden
Zeergeleerden Heer dr. C. E. van Koets
veld, hofprediker.
Vervolgens wordt de kist van het rouw
kleed ontdaan en het Koninklijk Lijk in
het graf nedergelaten.
De kist zal vervolgens met het grootze
gel van het rijk verzegeld worden door
den minister van justitie, vergezeld van
den secretaris-generaal van het departe
ment, in het bijzijn van een opper-kamer-
heer en den opper-ceremoniemeester.
Na de verzegeling der kist zal de lijk
baar met het rouwkleed daarover, boven
den ingang van het graf gesteld worden,
waarna de heraut (Nederland) met luider
stemmen zal aankondigen, dat de plechtige
Koning Willem III te paard,
ter aarde bestelling van het stoffelijk over
blijfsel van
ZIJNE MAJESTEIT WILLEM III, KO
NING DER NEDERLANDEN,
PRINS VAN ORANJENASSAU,
GROOT-HERTOG VAN LUXEMBURG,
ENZ, ENZ, ENZ, ENZ.
volbracht is".
(Van onze correspondent)
WENEN Het ophefmakende gedicht
van de jonge Russische schrijver Jevtoe-
sjinko tegen Stalin is ook in de kranten
achter het ijzeren gordijn verschenen,
maar in Tsjechoslowakije heeft men meer
dan drie weken gewacht, voordat deze
anti-stalinistische belijdenis werd gepubli
ceerd. Dat is begrijpelijk, om dat de sta
linisten aan de oevers van de Moldau nog
te sterk zijn. Men aarzelft in Tsjechoslo-
wakije tot een zuivering over te gaan,
want Karei Bacilek is daar nog steeds mi
nister van staatsveiligheid, ofschoon hij de
verantwoordelijkheid draagt voor de stali
nistische politie-methodes en vooral voor
de moord op Slansky en zijn aanhangers.
Men kan hem van dezelfde misdaden be
schuldigen op grond waarvan Joegov in
Bulgarije werd veroordeeld en afgezet,
maar men zal moeten afwachten of het
partijcongres dat in Praag wordt gehou
den, maatregelen tegen hem zal nemen.
Politieke waarnemers verwachten nauwe
lijks een dergelijk optreden tegen Bacilek,
omdat hij jarenlang de vertrouwehng van
Novotny is geweest.
Er zijn echter genoeg anti-stalinistische
krachten aan het werk, die in dit land op
de duur tot doorbraak moeten komen. Een
van de woordvoerders van deze zuiverings
beweging is de nog vrij jonge Jozef Le-
nart, die niet de gehele stalinistische be
weging sinds 1948 heeft meegemaakt. Hij
staat aan het hoofd van een groep, die
haar politieke opleiding pas in 1956 in
Moskou heeft afgesloten en men verwacht
van hem dat hij in opdracht van het Krem
lin zal beginnen met de geleidelijke liqui
datie van de stalinistische overblijfselen.
Om dit programma tot uitvoering te
brengen heeft men een zondebok nodig en
om Novotny voorlopig nog te ontzien zal
men iemand anders verantwoordelijk
moeten stellen voor de economische moei
lijkheden en vooral voor de complicaties
in de levensmiddelen- en brandstoffenver-
zorging. Tot voor kort werden de ontevre
den reacties hierover niet of nauwelijks in
de pers gepubliceerd, maar in de laatste
tijd komen deze stemmen regelmatig aan
het woord in de officiële organen. Dit
wijst er op dat ook hier een zekere libera
lisering een uitlaat heeft gevonden, die
ten slotte op een zuivering van het stalinis
me moet uitlopen.
Jiri Hendrych, lid van het politieke bu
reau van de partij heeft op het congres
gezegd, dat ook in Tsjechoslowakije de
stalinistische persoonsverheerlijking heeft
bestaan en dat de overblijfselen daarvan
uit de partij verwijderd dienden te wor
den. Volgens Hendrych was de in 1953 over
leden president Gottwald, een van de
stichters van de partij, „volkomen in de
greep van de persoonsverheerlijking" ge
raakt. Het stoffelijk overschot van Gott
wald is tijdens de destalinisatie van zijn
mausoleum in Praag overgebracht naar de
„Nationale Herdenkingshal." Hendrych zei
dat de persoonsverheerlijking in Tsjecho
slowakije, „diep geworteld" is. Hij zei dat
het noodzakelijk is alle resten daarvan
overboord te gooien.
Hendrych merkte voorts op, dat er geen
enkele :noodzaak is om „de meningen ©ver
de schuld van Rudolf Slansky en enkele
anderen" te herzien. Men maakt daaruit
op dat het proces-Slansky niet voor her
ziening in aanmerking zal komen.
Hendrych deed evenals Novotny voor
hem een aanval op de Albanese commu
nisten, „die van de weg van het marxis-
me-leninisme zijn afgedwaald".
President Breznjev, leider van de dele
gatie van de Russische communistische
partij, heeft een felle aanval gedaan op de
„onverantwoordelijke schreeuwlelijken in
Tirana", volgens wie de beste hulp, die
BRUSSEL (ANP) De Roomskatholieke
vakbond van tram- en buspersoneel in
België heeft per 17 december een staking
in het vooruitzicht gesteld, indien de eisen
voor loonsverbetering en voor betere socia
le voorwaarden niet worden ingewilligd.
Geëist worden ondermeer een loonsverho
ging van vijftien cent per uur en het af
schaffen van boeten. De eisen worden door
andere vakbonden gesteund. Op 12 decem
ber zullen werkgevers en werknemers over
leg plegen over de eisen.
Vrijdagmorgen is - zoals reeds ge
meld werd - de door de Amsterdamse
beeldhouwer Jan Willem Radecker
vervaardigde beeldengroep op een
uitbouw aan de zuidelijke gevel van
het kantoorgebouw van de Provin
ciale Waterstaat aan de Zijlweg ge
plaatst. Deze beeldengroep is onge
veer acht meter lang en 1.25 meter
hoog. De bedoeling is om de vrij
strakke gevel iets te verlevendigen.
Met een zware hijskraan werden de
beelden gisteren achtereenvolgens op
hun plaats gehesen. Toen alles gereed
was kreeg men bovenstaand beeld.
men Cuba had kunnen geven, zou zijn ge
weest dit land bloot te stellen aan een aan
val van de Amerikaanse wapens en ver
volgens alle landen van het socialistische
kamp en de gehele wereld in de ramp van
een kernoorlog te storten.
De leider der Chinese delegatie, Woe
Hsioe Tsjoean, deed een felle aanval op
Joegoslavië en noemde de „Tito-kliek een
ondergrondse afdeling van het Amerikaan
se imperialisme." Hij zei het te betreuren
dat tijdens het congres „opnieuw openlijke
en eenzijdige aanvallen op de Albanese
partij zijn gedaan." Hierdoor wordt de pro
letarische internationale eenheid in ge
baar gebracht, aldus Woe.
Volgens het Tsjechoslowaakse persbu
reau Ceteka lieten de deelnemers aan het
congres bij deze woorden blijken van af
keuring horen.
Zaterdag kwamen in IJmuiden aan:
Aardenburgh van Antwerpen; Ceres,
Antwerpen; Angarges, Klaipeda; Pulp-
trader, Kotka, Velsen; Dinkel, Londen;
Swift, Londen; Monkenberg, Sandvik;
Hontestroom, Londen; Pallas, Rotterdam;
Castor, Rotterdam; Frey, Londen; Jeane,
Londen; Oranje Nassau, Hamburg; Jans,
Londen; Oberon, Le Havre; Kashira. Lipa-
ja; Spartak, Archangel; Union, Teigne-
mouth, Zaandam; Elsa Essberger, Aruba.
Zondag kwamen in IJmuiden aan:
Spes van Swinemunde, IJmuiden; Fogla-
roe, Oxelosund, Zaandam; Neth Coast,
Newcastle; Waverstroom, Par; Elfriede
Rohden, Mantyluoto, IJmuiden; Bewa,
Mantyluoto; R. E. Fritzen, Gefle, IJmui
den; Minos, Kotka; Wedlooper, Huil;
Wedlooper, Kotka; Texelstroom, Huil;
Bjarnia, Helsinki, Velsen; Nobistor, Ant
werpen; Worldcheer, Norfolk. IJmuiden;
Budjadingen, gundsvall; Eemstroom,
Portsmouth; Heriot, Leith.
Zaterdag vertrokken uit IJmuiden:
Thetis naar Helsinki; Bjogna, Rangers;
Admiraal Nelson. Rotterdam, Zaandam;
Niedersachsen, Nvkoping; Ciudad de Cu-
cuta, Le Havre; Wexfórd, Boston, Wor-
merveer; Janny, Sanbrieux; Egee, Rotter
dam; Embla, Stockholm: Guineekust, Bre
men; Milos, Bremen, IJmuiden; Texel,
Ipswich; Corvus, Stavanger, IJmuiden;
Hillersborg, Norrkoping; Eminence, Dover;
Hathor, Bremen; Weser. Uddevalla; Stella
Maris, Karlskrona, IJmuiden; Zaanstroom,
Shoreham; IJstroom, Leith; Escaut, Lo-
rient; Socrates, Curagao; Schweiburg,
Stockholm; Wagenitz, Blyth; Balangen,
Monrovia; Maron, Barbados; Ragnild K,
Simonsvik, IJmuiden; Mynias, Tripoli;
Gouwestroom, Vlissingen; Kulmerland,
Curagao.
Zondag vertrokken uit IJmuiden
Aardenburgh naar Koping, IJmuiden;
Rijnstroom, Hull; Naess Jupiter, Caldera;
Geestemunde, Bremen; Frey, Malmö.
(Indien achter de scheepsnamen en de
haven van herkomst of bestemming geen
nadere aanduiding volgt, betekent dit dat
het schip van of naar Amsterdam is ge
gaan).
(Van onze correspondent)
BRUSSEL De Belgische loodsen op
de Schelde, gestationeerd te Vlissingen en
Antwerpen, die vrijdag in staki g waren
gegaan, hebben het werk hervat. Zij wa
ren ontevreden over de indeling in de sala
risklasse, welke hen, naar zij zeggen, een
schade van 1.000 frank 75,-) per maand
berokkende. Nadat de liberale Antwerpse
wethouder voor de haven, Delwaide, aan
een afvaardiging van de loodsen had toe
gezegd, dat hij in deze kwestie zou bemid
delen, hebben dezen de staking zaterdag
avond opgeschort. Die beslissing heeft
voor de Nederlandse Scheldeloodsen de
moeilijkheid opgelost of zij zich solidair
met hun Belgische collega's zouden tonen
of niet.
Gebruik van de bijbel
Sinds de oprichting van de Bijbel
genootschappen wordt de bijbel in
steeds toenemende getallen verspreid
over de hele wereld. Het gaat niet
alleen om de vertaling van de bijbel
in vreemde talen, waarvoor de genoot
schappen hun taalkundigen uitzenden
naar allerlei landen, maar ook om de
verspreiding ervan in het eigen land.
Daarnaast echter zien de bijbelgenoot
schappen een taak in het bevorderen
van het goede gebruik van de bijbel
De indrukwekkende getallen hebben
immers geen zin, als niet tevens vast
staat, dat de verspreide bijbels ook ge
lezen worden. Daartoe hebben verschil
lende bijbelgenootschappen acties in
het leven geroepen om na te gaan wat
er met de verspreide bijbels gedaan
wordt. Sinds twaalf jaar is door de
Verenigde Bijbelgenootschappen een
studiesecretariaat ingesteld om dit
onderzoek wereldomvattend te doen.
In 1954 werd tot studiesecretaris be
noemd ds. E. H. Robertson, die thans
zijn werk heeft overgedragen aan een
Nederlander, de hervormde predikant
ds. G. H. Wolfensberger. Bij zijn af
scheid heeft ds. Robertson onder meer
het volgende verteld over zijn bevin
dingen.
Na de modernistische kritiek op de
bijbel kwam er in deze eeuw een nieu
we belangstelling voor en veftrouwen
in de bijbel, in het bijzonder van de
kant van hen die, hoewel ze het niet
eens konden zijn met de traditionele
opvatting over het geïnspireerde woord
voor God, er toch een goed leidraad
voor het leven in zagen en de zo aan
vaardden. Overal kwamen nieuwe ver
talingen tot stand, vooral van het
Nieuwe Testament, en de verkoop steeg
met sprongen.
Daarbij kwam nog. dat in de laatste
jaren deze belangstelling niet slechts
groeide in de protestantse kerken, maar
dat ook de rooms-katholieke en ortho
doxe kerken, waarvan wel gezegd
wordt dat ze de bijbel verwaarloosden,
plotseling tot een nieuwe erkenning
van de waarde van de bijbel kwamen.
Ook van die kanten begon men aan
n.eer studie van de bijbel en aan
nieuwe vertalingen. De opdracht van
ds. Robertson betrof echter in hoofd
zaak het aandeel van de protestantse
kerken, waarbij dus werd nagegaan
hoe de houding tegenover de bijbel
was en hoe die functioneerde in het
leven van de kerk. Het bleejt dat er
een grote belangstelling is in de ker
ken ten aanzien van wat de bijbel
zegt over de structuur van de kerk.
Velen zijn ontevreden over de stand
van zaken en willen naar andere ker
ken zien (onder andere in de oecu
menische beweging) om verbetering te
zoeken en daarbij gebruiken ze graag
de bijbel als gids voor de hervorming
van de kerk.
Men kan zeggen dat er meer in de
bijbel gelez i wordt, ook al moet er
kend worden, dat het nog steeds een
minderheid is die werkelijk trouw in
dit boek leest. Het gaa' hierbij echter
niet alleen maar ,om de ijver van zeer
vrome groepen. Hedendaagse proble
men worden nu aan de hand van bijbel
studie samen besproken. Methodisten
trachten hun bijeenkomsten nieuwe
meer bijbelse vormen te geven.
Presbyterianen zoeken naar een betere
vorm en fundering van het ambt van
ouderling. Er wordt naar nieuwe
levensvormen gezocht aan de hand van
de bijbel. En men zoekt het blijkbaar
vooral in bijbelonderzoek in kleine
groepen, die men kennelijk weer een
plaats wil teruggeven in het kerkelijk
leven. Het Is te hopen dat juist van
deze kleine groepen invloed zal uit
gaan tot meer geregeld en systematisch
lezen en bestuderen van de bijbel. Door
deze kringen groeit ook het gemeen
schepsidee in de kerken, want men
leert elkaar beter kennen en men is
ook eerder in staat om nieuwe leden
op de juiste wijze op te nemen.
Onder leiding van de bekende Propst
Grüber is onlangs een groep van 25
leidinggevende figuren uit de Duitse
Evangelische Kerk voor een tiendaags
bezoek op reis gegaan naar Israel. Het
Is niet alleen de bedoeling de oude
bijbelse plaatsen te bezoeken in het hei
lige land. maar ook om een en ander
te zien van de nieuwe staat Israel,
mede door ontmoetingen met voor
aanstaande personen uit het politieke
en godsdienstige leven.
Deze vertegenwoordigers van de
Duitse Kerk willen ook, gedachtig aan
de verschrikkelijke dingen die tijdens
de oorlog jegens het joodse volk be
dreven zijn, deze reis maken met de
bede om vergeving en verzoening, om
dat het Duitse volk, ook de evangeli
sche christenen, veel te weinig voor de
joden in de bres gesprongen is. In een
plechtige bijeenkomst zullen deze ge
dachten openlijk tegenover de mensen
in Israel uitgesproken worden, aldus de
leider van de groep.
De bekende Franse hervormde predi
kant ds. Mare Boegner is gekozen in de
Académie Frangaise. Dit betekent een
erkenning van zijn verdiensten, want hij
behoort dan verder tot de zogenaamde
onsterfelijken van deze academie. Al
leen mensen die zeer op de voorgrond
zyn getreden komen voor verkiezing
in aanmerking. En inderdaad is ds.
Boegner zeer op de voorgrond getre
den in zijn leven. Tot 1961 was hij
jarenlang voorzitter van de synode van
de Franse Hervormde Kerk Bovendien
is hij lid van het presidium van de
Wereldraad van Kerken geweest Hoe
wel hij om zijn leeftijd hij is nu
SI jaar terugtreedt, komt zijn naam
in het nieuws nog herhaaldelijk voor.
omdat nog veel naar zijn mening wordt
gevraagd.
Een uitvloeisel van het groeiend be
sef van verantwoordelijkheid ten op
zichte van anderen is wel het omscha
kelen van vele zondagsscholen tot kin
derdiensten en het houden van gezins
diensten. Ook in de liturgische vorm
geving is de bijbel overal een grotere
plaats gaan innemen. Van de baptisten
tot de rooms-katholieken is er een meet
bewust gebruik van de bijbel te be
speuren in de eredienst. Bij de evan
gelieverkondiging kan men niet zeggen
dat de bijbel meer gebruikt wordt,
maar wel dat het getuigenis van de
kerken meer geleid wordt door een
zorgvuldiger aandacht voor de bijbel
Het getuigenis bestaat niet meer slechts
in het aanhalen van teksten, veeleer in
het duidelijk leven als christen. Daar
voor is de gemeenschap met Christus
en trouw bijbelonderzoek de beste
bron.
In de week van 1825 januari 1963
zullen overal ter wereld christenen van
alle belijdenissen protestant, ortho
dox, rooms-katholiek zich verenigen
in gebed voor de eenheid. Het thema
is: „Hij is onze vrede". Gebedsfolders
worden in miljoenenoplage verspreid
Ook wordt dit jaar door de Wereld
raad der Kerken een bijbelstudie
brochure uitgegeven voor deze gebeds
week. Internationaal gaat deze gebeds
week uit van de commissie voor Faith
and Order van de Wereldraad van
Kerken. Vooc de rooms-katholieke
deelneming is een folder met dezelfde
bijbelgedeelten en gebeden gereedge
maakt door de Association pour l'Unité
chrétiennein Lyon.
In de verschillende landen worden de
gemeenschappelijke bidstonden op al
lerlei wijze georganiseerd. Het initiatiel
tot deze gebedsweek dateert al van 1908
toen een tweetal anglikaanse priesters,
van wie één later overging naar het
rooms-katholicisme, er mee begon. Een
jaar later keurde paus Pius X de ge
bedsure goed. Later werd het gebed
voor de eenheid, eerst in de zin van
terugkeer van alle niet rooms-katho
lieken tot Rome, door Abbé Paul Cou
turier weer gepropageerd als een gebed
voor de eenheid „volgens de wil van
Christus, op Zijn wijze en en Zijn tijd"
In 1920 nam de beweging voor Faith
and Order van protestantse zijde het
initiatief over voor een gebedsweek met
Pinksteren. Sinds 1940 wordt deze nu
voor protestanten en rooms-katholie
ken in dezelfde week gehouden.
De Wereldraad van Kerken wil in
het komende voorjaar een conferentie
bijeenroepen om de noden van de ar
beiders, die buiten hun eigen land wer
ken, onder de aandacht te brengen van
de kerken in West-Europa. Waar
schijnlijk zal deze conferentie gehou
den worden in een van de grote indu
striële gebieden van Duits'-nd, waar in
totaal 700.000 vreemde arbeiders werk
vinden.
De voorbereidende commissie, be
staande uit vertegenwoordigers van
kerken in Griekenland, Italië. Spanje
Duitsland, Groot-Brittannië. Zweden
Zwitserland. Nederland, de EEG, de
internationale federatie van vrije vak
verenigingen, de Lutherse Wereldfede
ratie en de wereldorganisaties van de
YMCA en YWCA zendt uitnodigingen
aan alle protestantse, orthodoxe en
anglicaanse kerken in heel West-
Europa. Er zullen ook adviseurs wor
den uitgenodigd van bonden van werk
nemers en werkgevers, het internatio
naal arbeidsbureau en andere belang
hebbende organisaties. De conferentie
zal alle aspecten van de zorg voor
vreemde arbeiders bespreken. Wat de
kerken doen, of er verbeteringen aan
gebracht kunnen worden, of er moge-
liijkheden zijn voor de kerken om met
regeringsinstanties en industriële orga
nisatie gezamenlijk actie te onderne
men in het belang van de vreemde
arbeiders, al deze vragen wil men op
de conferentie aan de orde stellen.
In een deel van de Amerikaanse
pers. op initiatief van het r.k maand
blad Eucharist en met medewerking
van een twintigtal weekbladen, is een
vragenlijst gepubliceerd om de menin
gen te peilen over de vraag of en hoe er
in de rooms-katholieke kerk wat moet
veranderen. Meer dan 2000 leken, man
nen en vrouwen hebben op de 24 ge
stelde vragen geantwoord De grote
meerderheid van hen hoopt, dat het
vati' aanse concillie hen'een grotere rol
zal laten spelen in het leven van de
kerk en dat het stappen zal doen in de
richting van de christelijke eenheid
(92 percent).
Ten aanzien van de liturgie wenste
97 percent krachtige leiding tot beter
begrip en verlevendiging van de litur
gie. 71 percent wenste gebruik van het
Engels in de mis Meer nadruk op en
onderricht in de Bijbel werd gevraagd
door 88 percent. Wat de positip van de
leken betreft achtte 89 percent meer
gelegenheid voor leken om hun inzich
ten kenbaar te maken aan de geeste
lijkheid noodzakelijk en 84 percent
wilde, dat er voor de leken in het ker
kelijk en schoolwerk meer kans zou
zijn om mede te beraadslagen.