LEVENDIGE EXPOSITIE VAN
„DE GROEP" IN DE VISHAL
GEDENKSCHRIFTEN VAN WALLY MOES
DE PROGRAMMA'S
Nieuw gezelschap
met Frans blijspel
„Ami-ami"
Pierre Myin 70 jaar
TOT 14 JANUARI is in De Vishal te Haarlem een expositie te zien van de
Haarlemse vereniging van beeldende kunstenaars „de Groep", die zich zo gunstig
onderscheidt t>an vele andere verenigingen in den lande, waartoe beoefenaars van
verschillende takken van beeldende kunst behoren. De Groep dankt dit aan een
zekere beslotenheid, waarbij echter wel gasten worden genodigd, zodat van
vernieuwing sprake kan blijven. Vernieuwing wordt door de leden trouwens
ook wel in eigen werk getoond. Bij Roelof Klein was dat voor mij een uitbreiding
van de onderwerpen, waaronder ik nu hooioppers trof, fraaie tekeningen, die
wel aansluiten bij zijn composities met figuren.
Bob Butjs
Hans van den Bergh
Gerard Rutten maakt film
over koningin Wilhelmina
nabeschouwingen
C. J. E. Dinaux
De radio geeft woensdag
De radio geeft donderdag
Damshuizer
De radio geeft dinsdag
7 elevisiefirnPramma
Van de gasten noem
ik in de eerste plaats
de jongste, Kees Hak,
die met enkele goua
ches optreedt waar
mee hij in de buurt
komt van de eveneens
vertegenwoordigde
Ploos van Amstel, die
excelleert met zeer
uitvoerige en wel vol
gehouden tekeningen
en zo goed beheerste
schilderijen. Gast is
ook Jeroen ten Berge,
surrealist misschien
te noemen, een ge
wetensvol schilder.
Onder het gevoelige
werk van Damave
trof ik een wel zeer
bijzondere tekening
van diepe sonore
kleur naar een naakt.
Daartegenover con
trasteert het lichte
werk van Loots, een
veelal mild portret
tist. Van Steyn blin
ken hier kleinere
olieverfstudies uit,
getuigend van echt
schildersplezier.
Frans Funke vond
het weer in het ge
liefde Frankrijk, in
de Provence, de Dor-
dogne en aan de
Seine in Parijs, waar
de onderwerpen hem
aanleiding waren tot een ingehouden
kleurgeving, die hem zo goed past. Ook
Van Baaren toont aquarellen.
CHAPON ZOND naast schilderijen ook
een paar gouaches in, die mij verrasten
door hun kleur en de mooie materie, die
voor velen zo moeilijk te bereiken is. De
schilderijen van Okx zijn als felkleurige
tapijten. Hans Mulder toont werk, zoals
we dat konden leren kennen „In 't Goede
Uur". Sommige van zijn tempera's wijzen
op geschikte mogelijkheden voor hem met
linoleumintarsia's. Heymans vond in de
zwarte strepen van oude rookkanalen, te
zien bij afbraken aan de zijgevels van
Parijse huizen de aanleiding tot een sug
gestief schilderij.
VERPOORTEN toont etsen en metalen
plastieken. Hij amuseert ons door zijn
vondsten, boeit ons door de behandeling
daarvan. „En toch draait de aarde" (Ga-
y >-' twy "y v y'~zy\
„En toch draait de aarde", lasplastiek
van Frans Verpoorten met elektrisch
voortbewogen draaisatelliet die een
lampje aan en uit doet gaan.
lilei) is niet alleen een geestige mobile
maar ook een fraai voorwerp door de
doorgeroeste platen, waaruit hij zijn wereld
bol samenstelde. Van Clay ontmoeten we
kleine figuurtjes en een kopje, alles even
gevoelig gedaan. Heerlijk is Theo Mulders
plastiek van vechtende kalkoenen. Aanwe
zigheid van werk van Andriessen lijkt mij
nog eens een extra aanbeveling tot een
bezoek aan deze levendige expositie.
„Vechtende kalkoenen" van de beeld
houwer Theo Mulder.
EEN NIEUW toneelgezelschapje, „Het
gezelschap Jaap Maarleveld/Manon Al-
ving" geheten, heeft zich kennelijk tot
taak gesteld goed verzorgde opvoeringen
van op luchtig vermaak mikkende blijspel
letjes te verzorgen. Een dergelijke opzet
blijkt tenminste uit de zaterdagmiddag
j.l. in „De Kleine Komedie" te Amster
dam gegeven première van „Ami-ami",
een gewichtloos brokje Franse kluchtig
heid, dat zoals de titel al min of meer
aangeeft een aantal minder gebruikelijke
aspecten van het thema vriendschap be
handelt. Deze titel kan heel goed in het
Nederlands worden weergegeven (en dat
had dan ook moeten gebeuren) met
„Boezemvrienden". En die naam is door
de schrijver Pierre Barillet en Jean-Pierre
Gredy dan min of meer ironisch bedoeld,
want hun hoofdpersoon is een Parijse
chef-verkoopster van een mode-huis, die
graag een bedillerige vinger in de pap
heeft wanneer er in haar vriendenkring
getrouwd of gescheiden moet worden. On
danks de vrij opmerkelijke zouteloosheid
van dit gegeven, moet er vastgesteld wor
den dat de dialogen zo nu en dan nogal
slagvaardig zijn en dat de schrikbarende
oppervlakkigheid van een aantal society-
dametjes moordend scherp wordt uitgete
kend door dit schrijverspaar dat kennelijk
enkele appeltjes met het genus „vrouw"
te schillen heeft.
DE SULLIGE MANNEN laten zich trou
wens ook wel wat erg makkelijk om de
tuin en naar het stadhuis leiden, maar
dat is wellicht niet als typerend bedoeld.
Na het uiterst moeizame begin bevat het
stuk dus een aantal wel vermakelijke zij
het zelden bijster originele situaties en ka
rakters. Bij een heel sterke bezetting zou
er misschien zelfs wel een fonkelende ver
toning van te maken zijn geweest. Dat
werd in deze voorstelling zeker niet be
reikt, maar toch was het resultaat een
pretentieloos brokje ontspanning voor de
kerstvakantie, waar men met plezier naar
zal kijken vooral door de fraaie kostuums
en het stijlvolle moderne decor van Lou
Steenbergen. Teddy Schaank speelde de
dragende hoofdrol die nagenoeg de volle
speeltijd op het toneel is en deed dat
met duizend zorgvuldig aangeleerde ma
niertjes en intonaties, voor een deel
rechtstreeks ontleend aan Mary Dressel-
huys, maar met nèt niet voldoende talent
om de door de schrijvers beoogde kari
katurale grilligheid waar te maken. Jaap
Maarleevld, Manon Alving en Frits But-
zelaar lieten naar den eis met zich sollen
en kweten zich niet onaardig van die taak.
Een mij totnogtoe volledig onbekende
Louise Ruys deed haar beroemde achter
naam eer aan door het prachtig markante
type aan te dragen van een bezoekster
die men met genoegen ziet verdwijnen. De
regie, eveneens van Lou Steenbergen, had
voor een rap tempo en een aantal frap
pante details gezorgd; de niet overal vlek
keloze vertaling was van Jaap Maarle-
veld.
De 60-jarige, cineast Gerard Rutten gaat
een film' msken over het leVe'h vari Ko
ningin Wilhelmina. Hij heeft daartoe op
dracht gekregen van de N.V. City Film.
Rutten zal het draaiboek en het scenario
verzorgen, Ytzen Brusse zal hem assiste
ren bij de montage. Ton Lutz is geënga
geerd als een van de commentaarspre
kers. De filmmakers zullen voornamelijk
hun materiaal zoeken in journaalarchie
ven. De film krijgt een vertoningsduur van
ongeveer anderhalf uur.
De acteur Pierre Myin heeft zondag zijn
70ste verjaagdag gevierd en tevens zijn
vijftigjarig toneeljubileum. De heer Myin
werkte onder meer vijftien jaar bij het
gezelschap van Cor Ruys. De laatste ja
ren maakt hij deel uit van de Nederland
se Comedie.
WESTSIDE STORY.
Britse muziekrecensenten hebben de
langspeelplaat van de film „Westside Sto
ry" gekozen als de beste van dit jaar. De
volgende vier plaatsen gingen naar platen
van Sinatra („Sinatra and swinging Brass",
„I remember Tommy", „Great Songs from
Great Britain" and „Sinatra with Strings")
Hedenavond zal de KRO-tv in samen
werking emt de Belgische Radio en
Televisie, een uitzending verzorgen
van Felix Timmermans' spel „En
waar de ster bleef stille staan", on
der regie van Luc van Gent. De foto
toont Pitje Vogel (Charles Janssens)
Verreweg de belangrijkste uitzending
van dit t.v.-weekeinde was wel het aan
het zaterdagavondprogramma toegevoeg
de interview, dat president Kennedy de
zer dagen aan enige vooraanstaande
Amerikaanse journalisten toestond. In
zijn inleiding stelde mr. Hiltermann dit
bijzonder openhartige gesprek terecht ten
voorbeeld aan de Europese staatslieden
en politici, die nog niet schijnen ontdekt
te hebben welke mogelijkheden het Euro
visie-net (nil grotendeels gebruikt voor
sportwedstrijden en songfestivals, merkte
hij op) biedt. Kennedy hield, gehol
pen door spitse vragenstellers, een
keihard betoog, waarin hij de wereld op
nieuw met de Grote Dreiging confronteer
de. Maar dit mannelijke gesprek eindig
de met de mededeling, dat de huidige
wereldsituatie Kennedy reden geeft te ver
trouwen in de toekomst van onze aarde.
Dit leek ons, gezien de zeer ernstige en
eerlijke toon van dit interview, geen ge
meenplaats, uitgesproken aan de voor
avond van Kerstmis. Het derde „Sterren
en Streken"-programma gaf ons zeker
niet de indruk, dat Overijssel een artis
tiek vruchtbare prqvincie is. Behoudens
het optreden van de concert-pianist Ge
rard Hengeveld en het zoetige gezang van
Mieke Telkamp en Ger Timmerman deed
WEINIGEN ZULLEN zich haar naam
nog herinneren. Wally Moes behoort als
schrijfster tot de vergetenen, als schilde
res tot de verborgenen, wier werk gro
tendeels in particulier bezit bleef. Hand
boeken vermelden haar terloops of niet,
in de gedenkschriften van en studies óver
tijdgenoten neemt haar innemende en be
wonderenswaardige persoon een geringe
plaats in. Onder haar studiemakkers aan
de Amsterdamse Academie voor Beelden
de Kunsten waren er immers genoeg
een Jacobus van Looy, Willem Witsen,
Anton Der Kinderen, Jan Veth die heel
wat meer roem was beschoren, ten dele
omdat zij inderdaad grootser van talent
en gelukkiger in de ontplooiing ervan wa
ren, maar óók omdat hun niet els Wally
Moes de volle verwerkelijking van hun
kunstenaarschap door een onnoemlijk li
chamelijk lijden onmogelijk werd gemaakt.
Toen Wally Moes begon te schrijven
haar eerste bundel „Laren.se Dorpsver
tellingen" verscheen in 1911 moeten
de eerste symptomen van haai ongenees
lijke ziekte haar wel hebben doen ver
moeden dat ze vroeg of laat het penseel
niet meer zou kunnen hanteren. Of was
het enkel een voorgevoel, dat haar waar
schuwde tijdig van „instrument" te ver
anderen en met de pen te gaan uitdruk
ken wat zij, schilderes van interieurs
genrestukken en portretten, anders met
een zelfde gevoeligheid voor het coloriet
op het doek zou hebben gebracht? In
ieder geval waren kort na de publikatie
van haar tweede verhalenbundel „Gooise
Dorpstellingen" (1913) haar handen al zo
verstijfd dat het schrijven een kwelling
werd. Nu vierenveertig jaar na haar dood
de fragmentarische autobiografie die zij
naliet voor publikatie werd vrijgegeven
en onder de titel „Heilig ongeduld. Her
inneringen uit mijn leven" bij de We
reldbibliothcek N.V. verscheen, kunnen wij
ons enige voorstelling maken van de vol
harding, de moed, de liefde tot het werk,
die deze, in haar stille eenvoud grootse
vrouw bezield moeten hebben om haar
in staat te stellen zoveel woorden, zoveel
met toewijding geschreven zinnen, zoveel
verhalen op papier te zetten. Frans Coe-
len scherpzinnig en allesbehalve zacht-
■innig criticus formuleerde de aard
van haar proza, de wijze van haar woord
gebruik, voortreffelijk waar hij in zijn
voorwoord bij de „Nagelaten Vertellin
gen", die in 1920 postuum verschenen,
haar litteraire werk een voortzetting van
haar schilderkunst noemde. Haar taal
was een palet: „Zijn bombazijnen boeze
roen had door het vele wassen een sap
pig zachtblauw verschoten kleur gekre
gen, terwijl weer en wind de rijkste scha
keringen van donker tot licht geelachtig
grijs hadden gebracht in het oorspronke
lijke oude bruin van zijn pilotbroek",
dat is een schilderen met de pen, een
verlustiging in de kleurenweelde, die in
de jaren van het impressionistisch rea
lisme menig auteur Ary Prins was er
een meester in met virtuoze woord
couleuren te werk deed gaan.
MAAR WAT WALLY MOES in het La-
rense dorpsleven boeide en aangreep, was
niet het pittoreske van het landschap, niet
het ogenschijnlijk vredig-rustieke van de
boerse behuizing, maar het dagelijkse
zwoegen en leed van een maatschappelijk
misdeelde bevolking; het menselijk-be-
proefde in het mensonwaardige èn on
danks deze grauwe nood het natuurlijk
primitieve, dat haar machtig aantrok
Want er woelde in dit schuchtere kost
schoolmeisje, in deze traditioneel opgevoe
de en opgeleide academieleerlinge een
spontane levensdrift, die een uitweg moest
zoeken in het kleuren- en vormenspel van
haar picturale en litteraire verbeelding.
In deze mémoires van „het heilig onge
duld", waarin zij zichzelf een onstuimig
kind noemt, verzuimt ze niet melding te
maken van haar innerlijke verdeeldheid:
„terwijl mijn ene ik lachte en praatte en
aan een onbezorgd, gelukkig kind scheen
te behoren, zag mijn andere ik het aan:
verwonderd, peinzend en onrustig, en
bleef geheel buiten het oppervlakkig, we
relds gedoe." En zo is het tot haar laatste
dag gebleven: een tweestrijd tussen een
vurige begeerte naar de volheid van le
ven en een sinds haar fnuikende ziekte toe
nemend verlangen naar een vervulling van
dit aardse bestaan in de dood.
Haar opgetekende jeugdherinneringen
zijn voor het merendeel anekdotisch. Aan
een beschrijving van haar rijpe jaren
het tijdperk tussen 1884 en het noodlots
jaar 1914 liet de snel verergende kwaal
haar niet meer toekomen. Met haar laat
ste kracht, haar laatste levensadem voeg
de ze nog een enkel hoofdstuk toe over
de oorlogsjaren, die haar tot in het diep
ste van haar idealistisch geloof in de mens
heid schokten, een gesmoorde kreet van
ontzetting, verontwaardiging, ontgooche
ling, en desondanks een lofprijzing van
het leven, een bevestiging van haar geloof
in een gelukkiger, menswaardiger toe
komst, met verkromde hand neergeschre
ven door een vrouw die van het leven
niets meer te verwachten had: „toch zie
ik het leven als iets moois, als iets dat
zich ontwikkelt en al mooier zal worden."
DEZE MOED en dat uiteindelijke ver
trouwen werden haar ingegeven door haar
innemende en ontwapenende eenvoud, haar
volstrekte eerlijkheid, die haar „dorpse"
verhalen deed schrijven van een realis
me dat voor die jaren zonder overdrij
ving gedurfd kan worden genoemd en niets
gemeen had met de later welig tierende
en zoetelijk idealiserende streekliteratuur
Al leek het in haar jeugdjaren dat Wally
Moes in de vriendschap met Thérèse
Schwartze de schuchtere van de twee en
Thérèse de ondernemende was, in die be
scheidenheid school een stille kracht die
toch dieper peilde dan de charmante zwier
van haar zuster in de kunst.
Veel van haar innerlijke strijd, van haar
trouw volharden in de technische verove
ring van haar métier, blijft in deze her
inneringen verzwegen. Evenals in haar ver
halend proza tracht ze zoals Coenen het
uitdrukte „de eigen persoonlijkheid weg
te werken" en bepaalt ze zich, al te ver
trouwelijke bekentenissen ontwijkend, tot
schetsmatige vertelling van haar
jeugd- en studiejaren, haar academie-erva
ringen, haar belevenissen tijdens haar ver
blijf in Düsseldorf, München, Weimar en
Parijs, haar ontmoetingen met de „groten
van haar tijd. Het is alsof ze, kind en
jong meisje weer in haar herinnering, met
dezelfde argeloosheid waarin ze leefde te
rugziet op de nog onbezwaarde jaren „als
alles nog illusie is en men er niet aan
twijfelt, dat het geluk zal komen dat
het ook een lijdensbeker zou kunnen zijn
komt niet bij ons op, daarvoor is de aarde
met haar bergen en dalen en bloemen en
bomen te mooi, de hemel te 1 lauw.
Dat schrijft een viouw die zich moet haas
ten met haar laatste werk, wil er nog iets
van gereed komen voor de olledige ver*-
stijving haar zal doen verstommen.
HET IS NIET spectaculair wat ze
schrijft, het blijft een be-schrijven. Maar
het is als geheel een merkwaardig tijds
beeld, verlevendigd door de herinnering
aan markante figuren als prof. August
Allebé en Richard Burnier, aan Parijse
schildersfiguren als Henner en Harpignies
Lalanne en Havard, aan Mauve en Josef
Israëls, aan haar naaste vrienden Jan Veth
Etha Fies en Thérèse Schwartze een
stuk „schildergeschiedenis" uit de tweede
helft van de 19e eeuw, dat door het per
soonlijk accent enkele kostelijke karakte
ristieken toevoegt aan de in handboeken
gefixeerde historie.
Jan Veth, haar „raadgever en beoorde
laar van haar kunst, redderaar van haar
zaken en trouwe zielzorger" (aldus prof.
J. Huizinga), noemde haar aan haar graf
„een zeldzaam mens" zeldzaam niet
alleen door haar begaafdheid, maar vóór
alles door haar menselijkheid. In diezelfde
zin is „Heilig ongeduld" een zeldzaam do
cument, dat woord voor woord met de
liefde en de eerbied voor het leven op de
naderende dood werd veroverd. Haar tijd
is voorbij, zijzelf is voorbij, haar werk
is zo goed als vergeten. Maar in deze
herinneringen is ze, vierenveertig jaren
na haar dood, weer hier.
uitzending ons vermoeden, dat het de
ze landstreek aan Kunstenaars ei. kun
stenaars ontbreekt. Als het waar is, dat
deze streekprogramma's mede als regio
nale ledenwervingsacties bedoeld zijn (een
enkele recensent beweerde dat), maakt
de AVRO met „Sterren en Streken" een
dubbel-slechte beurt.
Wij moesten gistermiddag even terug
denken aan hetgeen de heer Hiltermann
zaterdagavond over de mogelijkheden van
de Europese t.v. zei. Het dóór 4 omroe
pen weergegeven song-festival van San
Remo namelijk liet pns alsmaan fatterige
Italiaantjes en opgedirkte kleine meisjes
zien, die hun veelal gebrekkige zangta
lenten verspilden aan liedjes van beken
de Walt Disney-figuren. Het was verspil
de zendtijd.
In „Aanslag I.B. 1960", de derde afle
vering van het feuilleton „Arthur en Eva
moesten Kitty Janssen, Paul Cammer-
mans en Guus Verstraete wel zeer onbe
nullig doen. De „versjes en wijsjes" van
Jelle de Vries maakten er helemaal de
vanouds bekende NCRV-gezelligheid van.
De zeven tafrelen uit het leven van Jezus
gedanst door het ballet van de Koninklijke
Opera van Stockholm, deden ons denken
aan kersttableaux, uitgebeeld door „leden
van de meisjesvereniging". Er was één be
langrijk verschil: met uitzondering van de
eerste drie tafrelen paste deze Zweedse
produktie niet goed in de kerstperiode,
waarin de christen vervuld moet zijn van
vreugde. Het lijden van Christus over
heerste in deze choreografische „Bood
schap".
In het door Ann Hasekamp vertelde ver
haal „De Wolf en h.et Lam" voegde de
schrijver Raymond Escholier aan de vele
boekenfiguren, die in de kerstnacht tot in
keer kwamen, weer een nieuwe toe: een
landloper-me t-dubieuze-bedoelingen, die
plotseling getroffen wordt door de zuiver
heid van een 12-jarig meisje, dat hij alleen
avond 24 dec. om 10 uur. 16.00 ds. P_ N. Kruys-
wijk en ds. G. Toornvliet van Bloemendaal,
kerstwijding.
BRUSSEL. 324 m. -
12 00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek.
Weerbericht. 12.35 Liederen. 12.50 Programma
overzicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten.
14 00 Opera- en Bel Cantoconcert. 15.15 Lichte
orkestmuziek. 16.25 Lichte muziek 17.00 Nieuws.
17.15 Kamermuziek. 18.00 Orgelrecital 18.28
Paardesportberichten. 18.30 Godsdienstige ui
zending. 19.00 Nieuws. 19.40 Knapenkoor. 20.00
Hoorpsel. 21.00 Kerstoratorium. 22.00 Nieuws.
22.15 Lichte muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Geva
rieerde muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc-f- 8-®° *$RO.
9.30 NCRV. 10.00 IKOR. 12.00-24.00 NCRV.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Kerkorgelmuziek (gr.)
8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Hoogmis: NCRV:
9 30 Nieuws en weerbericht. 9.45 Oud-Duitse
Kerstliederen (gr.). IKOR: 10.00. en laat ons
vrolijk springen! Kerstliederen met commen
taar. 10.17 Kroniek van het mede-lijden, ver
halen over het werk van de Wereldraad van
Kerken. 10.30 Volkskerstzang. 11.30 Incarnatie,
programma van Oude en nieuwe poëzie, rond
om het Feest van Christus' geboorte. NCRV.
12.00 Vocaal ensemble, carillonbespeling en ko
perkwintet: Geestelijke liederen. 12.30 Klassie
ke grammofoonmuziek. 12.40 Licht instrumen
taal ensemble. 13.00 Nieuws. 13.05 Kerstcon
cert. 13.35 Cellorecital (gr.) 14.05 Gewijde mu
ziek (gr.). 14.30 Kerstviering Molukse Kerk.
15.00 Klassieke kamermuziek. 15.30 Ontmoetin
gen met Nederlandse emigranten in Canada.
15.50 Moderne kamermuziek (gr.). 16.00 Kerst
viering van een Gereformeerde zondagsschool.
17.15 Klassieke kamermuziek (gr.). 17.30 Kerst-
muziek voor miljoenen (opn.) 18.30 Moderne
orkestmuziek (gr.). 18.30 Meisjeskoor met or
gelspel: Kerstliederen. 19.00 Nieuws en weer
bericht. 19.10 Mededelingen of grammofoonmu
ziek. 19.15 Leger des Heilskwartier. 19.30 Radio
krant. 19.50 Radio-kamerork., koren en sol.:
Weihnachts-Oratorium. 20.55 De dag van Beth-
lehem, voordracht. 21.20 Populaire muziek. 22.00
Kerkorgelconcert (gr.). 22.30 Nieuws. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Amusementsmuziek
(gr.). 23.15 Lichte grammofoonmuziek. 23.40
Een niet te Grote God, klankschets. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 8.00 VARA.
10.00 VPRO. 12.00 VARA. 19.30 VPRO.
20.00—24.00 VARA.
VARA: 8.00 Nieuws en socialistisch strijd
lied. 8.18 Kerstmuziek (gr.). 8.50 Voor de kin
deren. 9.05 Lichte grammofoonmuziek. 9.35
Kerstmuziek uit de Barok (gr.). VPRO: 10.00
Kerstcantate. 10.15 Het kleine wonder, hoor
spel. 11.15 Tot Uw dienst, documentaire. VARA:
12.00 Kerstliederen. 12.10 Kerstnacht, schoner
dan de dagen! toespraak. 12.25 Lichte gram
mofoonmuziek. 12.40 Griekse volksmuziek. 13.00
Nieuws. 13.15 Lichte grammofoonmuziek. 13.30
Wat Kan kon, fragmenten uit oudejaarsavond
programma's van 1954-1960. 14.00 Kamerorkest:
klassieke muziek. 14.30 Dit is Uw leven. 15.30
Lichte grammofoonmuziek. 16.50 Kerstconcert:
Knapenkoor, strijkorkest, orgel en fluit. 17.20
In de mensen een welbehagen: Kerstliederen.
17.50 Regeringsuitzending: Geven en nemen.
Tips voor weggebruikers. 18.00 Nieuws. 18.15
Licht orkest en solist. 18.50 Voor de kinderen.
19.00 Gez. pr. Alicia de Larroch, piano. 19.30
VPRO. 20.00 Nieuws in het kort. 20.05 ,,Een an
der keer zal anders zijn Een kerstfantasie,
geschreven door Mies Bouhuys. MuziekHarry
Bannink. Regie: Joop Koopman. 20.45 Koningen
in Juda. Hoorspel van Dorothy Sayers. Regie: J.
W. Janitschek. 21.55 Promenade-orkest o.l.v.
Benedict Silbermann. Soliste: Kristina Bodalska,
sopraan. 22.30 Nieuws. 22.30 Onder de misletoe:
Een licht verteerbaar kerstmenu. 23.55-24.00
Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/s.
10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal.
BRUSSEL 324 m. w
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weer
bericht. 12.35 Gevarieerde muziek. 12.50 Beurs
berichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de solda
ten 14.00 Opera en Bel Cantoconcert. 15.00
Italiaanse muziek. 15.15 Lichte muziek. 15.30
Wedstrijd voor schoolkoren. 16.00 Can Can,
musical. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek.
18.00 Liederen. 18.10 Lekenmoraal en filosofie.
18.30 Lieht programma. 19.00 Nieuws. 19.30 Koor
zang. 19.40 Lichte muziek. 21.30 Pedagogisch
praatje. 21.40 Kerstprogramma. 22.00 Nieuws.
22.15 Japanse nieuwjaarsliedjes. 22.35 De Ze
ven Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Symfonische
muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00 KRO. 10.00
NCRV. 11.00 KRO. 14.00-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke grammo
foonmuziek. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgenge
bed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte
grammofoonmuziek. 8.50 Voor de vrouw. 9.35
Waterstanden. 9.40 Voor de kleuters. NCRV:
10.00 Grammofoonmuziek. 10.03 Kerkorgelmu
ziek (gr.) 10.15 Morgendienst. 10.45 Kerstliede
ren (gr.) KRO: 11.00 Voor de zieken. 12.00
Middagklok - noodklok. 12.04 Lichte muziek.
12.25 Voor de boeren. 12.35 Kleuterkoor: Kerst
liedjes. 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15
Licht instrumentaal ensemble. 13.40 Wissewas-
sen...., licht programma. NCRV: 14.00 Pro
menade orkest: amusementsmuziek. 14.40 Popu
laire klassieke muziek. 15.40 Instrumentaal
kwintet. 16.00 Verkenningen in de Bijbel. 16.20
Pianorecital: moderne muziek. 17.00 Voor de
jeugd. 17.30 Schoolzang. 17.40 Beursberichten.
17.45 Kerstconcert (gr.) 18.05 Grammofoonmu
ziek. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Pianospel: lichte
muziek. 18.50 Sociaal perspektief. 19.00 Nieuws
en weerbericht. 19.10 Grammofoonmuziek voor
de teenagers. 19.30 Radiokrant. 19.50 Politieke
lezing. 20.00 Lichte grammofoonmuziek. 20.20
Recht zo die gaat, hoorspel. 20.50 Samen uit,
samen thuis, gevarieerd programma. 22.00 Kerk
orgelconcert. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverden
king. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Platennieuws.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kC.S. 7.00 AVRO.
7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Program-
ma-overzicht en lichte grammofoonmuziek. 9.00
Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10 De
groenteman. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek.
in haar ouderlijke boerderij aantreft. Het 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr)
was bepaald geen bijdrage tot een door
vele christenen gewenste vernieuwing van
de kerstviering
HILVERSUM 1. 402 m. 746 kc.s. 00.00-01.00
NCRV. 9.30 KRO. 17.00 CONVENT VAN
KERKEN. 18.30 NCRV. 19.45-24.00 KRO.
NCRV: 00.00-01.00 Gemeenschappelijke Kerst
nachtdienst. 7.00 Kerstzangdienst. 8.00 Nieuws
8.15 Amsterdams koperensemble: kerstmuziek.
8.30 Morgenwijding. 9.15 Meisjeskoor met orgel
begeleiding: kerstliederen. KRO: 9.30 Nieuws
.45 Kinderkoor: Kerstliedjes. 9.55 Inleiding
Hoogmis. 10.00 Hoogmis. 11.30 Kerstliederen.
13.00 NATIONAAL PROGRAMMA: Kersttoe
spraak door H.M. de Koningin. 13.15 Nieuws:
Aansluitend: Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 13.30 Jongenskoor, met sopraan-soliste en
orgel: Kerstliederen (gr.) 13.45 The Messiah,
oratorium. (In de pauze: De Messiah, lezing).
16.30 Kerstuitzending voor de jeugd. CONVENT
VAN KERKEN: 17.00 Gereformeerde kerkdienst
18.10 Kerstboodschap voor onze Ambonese me
dechristenen. NCRV. 18.30 Kerstconcert. KRO.
19.45 Nieuws. 20.00 Kerstliedjes. 20.30 En leidde
hen naar Egypte hoorspel. 21.20 Fluit en kiave
cimbel: klassieke muziek. 21.50 Alle volkeren zul
len komen. klankbeeld over Kerstviering bij
buitenlandse arbeiders in Nederland. 22.20 Gram
mofoonmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Hij kwam bij
de zijnen, een keuze uit wat de mensen schre
ven over de Menswording. 23.45 Avondgebed.
23.55-24.00 flieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 8.00 AVRO
10.00 VPRO. 12.00-24.00 AVRO.
AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Italiaanse instrumen
tale muziek uit de 17e en 18e eeuw (gr.). 9.00
Voor de kleuters. 9.10 Het Kerstgebeuren, een
spel voor kinderen met muziek, 9.40 Lichte gram
mofoonmuziek. VPRO: 10.00 Klassieke gram
mofoonmuziek. 10.30 Protestantse kerkdienst.
11.40 Laat ons met vrede, gesprek. AVRO: 12.00
Kleurrijke klanken: muziekrevue. 12.50 Carillon
spel. 13.00 NATIONAAL PROGRAMMA: Kerst
toespraak door H.M. de Koningin. 13.15 Nieuws
en mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 13.30
Kamerorkest en soliste: Klassieke en moderne
muziek. 14.30 Karen, hoorspel. 16.00 Voor de
jeugd. 17.00 Volkskerstzang. 18.00 Nieuws. 18.15
Licht instrumentaal ensemble. 18.45 Voor de
jeugd. 19.30 Een nieuwe Christmas Carol, inter
views. 20.00 Nieuws. 20.05 Kerstman privé, ca
baretprogramma. 22.30 Nieuws en mededelingen
22.40 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/S.
9.30 ds G. Toornvliet van Bloemendaal - uit
zending kerstnachtdienst, gehouden op maandag
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Kookkunst. 11.15
Klassieke kamermuziek. 11.40 Wildtuinen van
Noord-Zululand, klankbeeld. 12.00 Zang en pia
no. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Dansorkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws.
13.15 Mededelingen, eventueel actueel of gram-
Metropole orkest: amusementsmuziek. 14.00 So
praan en piano: Klassieke en moderne liederen.
14.30 Voor de huisvrouw. 15.05 Lichte grammo
foonmuziek. 15.30 Voordracht. 15.50 Pianorecital:
klassieke en moderne muziek. 16.20 Lichte gram
mofoonmuziek voor de jeugd. 17.00 Voor de
jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel.
18.20 Pianorectial: lichte muziek. 18.30 Sport-
praatje. 18.35 Gesproken brief. 18.40 Licht in
strumentaal trio. 19.00 Open het dorp. 19.30 Car
rousel. een programma dat alle kanten opgaat.
20.00 Nieuws. 20.05 Omroeporkest en solisten:
Moderne muziek. 21.25 Sylvia en de muis, hoor
spel. 22.15 Lichte grammofoonmuziek. 22.30
Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten.
23.00 Sportactualiteiten. 23.10 Discotaria: nieuw
ste grammofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weer
bericht. 12.35 Gevarieerde muziek. 12.50 Beurs
berichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek.
14.00 Kinderkoor. 14.30 Gevarieerde muziek.
15.30 Lichte orkestmuziek. 15.50 Lichte orkest
muziek. 16.00 Beursberichten. 16.06 Lichte mu
ziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 17.50
Koorzang. 18.18 Paardesportberichten. 18.20
Voor de soldaten 18.50 Radiokroniek. 19.00
Nieuws. 19.30 Lezing. 19.40 Koorzang. 19.50 Po
litieke lezing. 20.00 Lezing 20.25 Lichte en klas
sieke muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Chansons.
22.55-23.00 Nieuws.
VOOR DINSDAG
NTS: 15.00 Eurovisie: Billy Smart's Circus.
16.00 Nanook de Eskimo, film. 16.50-17.30 Euro
visie: Christmas Carols: Kerstliederen. KRO:
Triptiek: a. Radiophilharmonisch sectet. b.
Kerstmis in de schilderkunst, een documentaire
film. c. Zangrecital. NTS: 20.10-22.10 La Bohè
me, opera.
VOOR WOENSDAG
VARA: 14.15 Voor de kinderen. 14.55-16.10
De kleine voortvluchtige, TV-film. 16.15 Zaal
handbal te Utrecht. KRO: 17.20 Voor de kin
deren. NTS: 17.50-18.00 De Verrekijker, NTS-
Jeugdjournaal. 19.30 Sport in beeld 20.00 Jour
naal. VARA: 20.20 20.30 De Rudi Carell-
show. 21.45 Jan Vrijman ontmoet: kinderen, do
cumentaire film. NTS: 22.55 Strijkorkest: Mu
ziek uit de Italiaanse Barok.
VOOR DONDERDAG
NTS: 19.30 Andacollo. filmdorumer.taire.
KRO: 19.50 Actualiteiten. NTS: 20.00 Journaal.
KRO: "0.20 Kijk op kuns!. 20.5'J De gecroonde
leersse, blijspel. 22.55 Epilbog.
I