1 1 V 1 Ko Arnoldi dinsdag a.s. 80 jaar EST "JONGE MOET 2UN Bachs „Weihnachts- oratorium" Werk van Henri-Georges Adam het museum van Schiedam DE PROGRAMMA'S I SmMK! Exposities in kunstzalen te Amsterdam Uitslag van de penningprijsvraag in fit ft 'FSB®» TINTELEND, i ZACHT I VAN DONDERDAG 27 DECEMBER 1962 9 E. I Kalf Keiler Macdonald ARISTON A TELEVISIE Ko van Dijk verlaat de Nederlandse Gomedie nabeschouwingen Uitstekende kerstprogramma's Robert Frost ziek Bob Buys Jan Vrijman Litho's en affiches van Toulouse Lautrec De radio geeft vrijdag elevisiefirogramma IN HET STEDELIJK MUSEUM te Schie dam is een expositie van tekeningen, gra fiek, beeldhouwwerken en wandtapijten van de Fransman Henri-Georges Adam in gericht. Het is indrukwekkend werk. Het is een gehéél; achter al deze technieken voelt men dezelfde sterke persoonlijkheid, die het leven aftast en uitbeeldt op een glasheldere én poëtische wijze. Adam zegt: „Ik wil eenvoudig en zuiver zijn." Het werk dat wij zien is groots. Het is ge bouwd met veel lijnen, die met een onge lofelijke beheersing en toch vrij en luchtig getrokken werden om steeds variërende vlakken te vormen, scherpe en ronde, har de en zachte, elementaire en verfijnd ge differentieerde. DE TENTOONSTELLING is bijzonder mooi ingericht. Hoe heerlijk ook deze beel den op te stellen in de hoge zalen van het Schiedamse museum en ze te omringen met het grafische werk en met de wand tapijten! Het zijn alle facetten van het le ven op aarde, gezocht en gezien door een mens, die zo zinnige vragen stelt, dat hij meteen het antwoord lijkt te geven. De sculpturen bestaan uit grote eenvoudige vormen, waarvan het oppervlak vaak over dekt is met grafische structuren, ingekrast of uitgespaard. Soms is het geheel glad, zoals bij de „Slapende vrouw" in brons, waarvan de kop los van het lichaam in de bocht van een arm rust, een van de weinige min of meer figurale beelden. Als een grote golf, die rustig kwam aanrollen staat op het bordes vóór het nieuwe mu seum te le Havre zo'n abstracte vorm, meesterlijk in balans, ook met de dyna miek der havens en de rust van het ge bouw. De maquette van de situatie is op de tentoonstelling te zien. Deze Franse kun stenaar die thans 58 jaar is, exposeerde voor het eerst in 1935, tekeningen en et sen. Hij heeft waarschijnlijk bijna nooit in kleur gewerkt; te Schiedam is ook vroeg werk, er is maar één ets met wat kleur, nl. rood erin. Maar hoe weinig miste ik de kleur bij zoveel fijne tonen en zo sterke vorm. Ondanks het abstracte en wiskundi ge haast, is Adams werk niet hard, niet star. MISSCHIEN herinnert men zich. dat ik in mijn bespreking van de eerste Biennale van wandtapijten deze zomer te Lausan ne het tapijt „De Melkweg" van deze kun stenaar besprak. Maar reeds in 1953 had ik veel bewondering voor zijn tapijten „De Dag" en „De Nacht", die toen in Neder land waren geëxposeerd. Ook de wandta pijten zijn in zwart en wit. Heel mooi is de gradatie van een tapijt met wit wollen fond, dat wordt omsloten door een rand Wandtapijt „Donkere Schaduwen", 1950, geweven te Aubusson. „La pianista" van Aligi Sassu. van witte katoen, die veel witter is. In het gesprek, dat ik met Adam te Schie dam mocht hebben, vroeg ik hem, of alle wevers zijn techniek van tonen door zwart en wit in verschillende verhoudingen te mengen konden uitvoeren. Hij vertelde toen, dat dit in het be^in moeilijkheden gaf, maar dat hij langzamerhand het pleit gewonnen had en dat ze nu goud worden uitgevoerd. Hoe het precies gebeurt, inte resseert Adam piet, als maar het resultaat in niets van zijn bedoelingen afwijkt. Boeiend is het de groei der conceptie tot steeds vaster vormen te volgen in de vele schetsen voor het tapijt „Terre d'eau". Wat een goede keus deed het Cultureel Centrum de Beyerd te Breda, waar de tentoonstelling deze zomer was, toen het Adam dit tapijt vroeg. Er is meer van Holland in dan in de Nederlandse titel „Land en Water": bedrijvigheid van schepen, wind, wolkenluchten. Na mijn rondgang door de benedenzalen met meer recent en de bovenzalen met ouder, vooral grafisch werk, expressionistische, meer figuratieve satires op de mensengemeen schap in oorlog en vrede, had ik graag nog eens met de kunstenaar gesproken, maar toen was hij, groot en stevig met zijn kleine charmante vrouw zij, hoe kon het anders, in zwarte mantel, witte laarsjes, een vervaarlijke zwart-witte bontmuts op allang weer dynamisch naar volgende doelen vertrokken. mmmèmmmsm Advertentie Zijlstraat 56 Telefoon 11828 In september 1963 De acteur Ko van Dijk heeft besloten het volgend seizoen, dat wil zegen na 1 september 1963, zijn verbintenis met de Nederlandse Comedie niet meer te ver nieuwen. De heer Van Dijk heeft verklaard dat hij in het huidige toneel- en televisiebestel onvoldoende motieven vindt om zich te ver binden aan één gezelschap waarbij naar zijn ervaring zowel regie- als spelmo- gelijkheden voor hem te beperkt zijn. Hij heeft nog geen vaste plannen voor het volgend seizoen maar hij verwacht dat hij, vrij van een vaste jaarlijkse verbinte nis, aanzienlijk meer mogelijkheden zal kunnen verwezenlijken. DE MUZEN Rotstekeningen. Russische archeolo gen hebben meer dan 100.000 rotstekenin gen gevonden, die gemaakt zijn door de oude bewoners van de bergen in Kirghizië. De tekeningen, die volgens Tass uit de derde eeuw voor Christus dateren, beelden het temmen van dieren, het fokken van vee, het boerenbedrijf en het jagen met de boemerang uit. Van de tekeningen zal een album samengesteld worden. Advertentie Op kerstavond bracht de K.R.O. in nau we samenwerking met de Vlaamse tv. „En waar de sterre bleef stille staan" van Felix Timmermans. Een ontroeren de Vlaamse kerstlegende, door Vlaamse beroepsacteurs gespeeld in poëtisch be lichte, sfeervolle décors: sappiger en schoner kon het niet. Aleen Satan (deze keer een mollig-verleidelijke vrouw) werd door Han Rijnbeek als een wat moeilijke lekenspeelster gepersonifieerd. Overigens voelde regisseur Luc van Gent zich ken nelijk thuis in Vlaanderland, want zelden zagen wij van hem zo'n smeuïg en soepel verlopend werkstuk. Een goede traditie getrouw bracht de N.T.S. op eerste kerst dag een internationaal circus in de huis kamers. Niet alleen de jeugd, maar ook wij hebben genoten van de fraai geën sceneerde show, door mensen en dieren opgevoerd in de piste van Billy Smart's circus, dat terecht trots mag zijn op zijn kolossale olifantennummer. Een verrassing was ook de wereldbe roemde rolprent „Nanook of the North", vervaardigd door de filmpionier Robert Flaherty, de vader der documentaristen. In de comfortabele kerstsfeer drong nog eens extra goed tot ons door, welk een meesterlijk, waarheidsgetrouw filmverslag deze man 40 jaar geleden met beschei den technische middelen maakte van het rauwe en barre leven der arctische pri mitieven, de Eskimo's. Over de muziek uitvoeringen op beide kerstdagen wordt in een apart verslag geschreven. -In het uitstekende, maar grotendeels buitenlandse kerstprogramma schitterde als een briljante Nederlandse produktie op tweede kerstdag de show van Rudi Carrell, een man die steeds beter blijkt te worden. Graag accepteren wij een en kele gemakkelijke vondst of een goedkoop mopje van deze vindingrijk artist, die voortdurend naar het „White Christmas"- voorbeeld zijn internationale variété nu ge heel op het ijs gesitueerd had. Tot in details goed uitgekiend was deze vrolijke, fraai aangeklede kerstbijdrage, die tal van surprises bevatte, zoals de schaatsnummers van de charmante Joan Haanappel en haar partner Norbert Fel- singer, zoals het leuke liedje, gezongen door Greetje Kauffeld en op de schaats „geïllustreerd" door Bueno de Mesquita. En niet te vergeten Feyenoord-op-het-ijs. IN DE GALERIE d'Eendt is tot 12 ja nuari werk te zien van twee Italianen, de beeldhouwer Franco Garelli en de schilder Aligi Sassu. Garelli's plastieken zijn voor een deel bijeengelast uit meestal platte stukken ijzer en zijn bronzen zijn veielcl van eenzelfde vormgeving als de ijzerplastieken. De meeste stukken werden „figuur" genoemd. Slechts enkele zijn di rect als zodanig herkenbaar, maar kun nen een sleutel zijn tot enig begrip van het andere werk dat, wat getuigende in stelling betreft, toch wel aansluit bij dat van de veel duidelijker schilder Sas su. Sassu heeft nog deelgenomen aan de futuristische beweging in Italië. Hij telde toen 15 jaren. Schilderijen met paarden herinneren wel aan die van Chirico naar gelijke onderwerpen, maar zijn dan fel ler van kleur en van ein bewogener voor dracht. HET ZIET ER NAAR uit dat Sassu later, na de oorlog aansluiting vond bij het Italiaanse socialistische of sociale rea lisme. Men kan hem in de buurt plaat sen van de onlangs door mij besproken Guttuso. De wéreld, waarvan Sassu ge tuigt gelijkt op een deel van die van Tou louse Lautrec. „La Maison Tellier", titel van een boek van Guy de Maupassant, is ook de naam van een der werken van Sassu, die met de andere schilderijen over in een dergelijk huis verkerende vrouwen verder soms even herinnert aan Rouault en aan Fiedler. Details in Sassu's „Danse macabre" getuigen van bewondering De beeldhouwer E. Claus heeft met „Winter", 1 een penning ter nagedachtenis van de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright, de eerste prijs gewonnen in de penningprijsvraag, uitgeschreven door de Vereniging voor Penningkunst te Am sterdam. De prijsvraag was uitgeschreven met als doel de penningkunstenaars te stimuleren met het oog op de internatio nale penningtentoonstelling in juni 1963 in Den Haag. De tweede prijs kreeg de beeldhouwer W. Put te Amsterdam voor zijn penning „De Meeuw" ter nagedachtenis van Louis Couperus. De derde prijs ging naar prof. P. Gregoire te Amsterdam voor zijn pen ning „Europe", betrekking hebbende op het tiende congres van de „Fédération In ternationale des Editeurs de Medailles" (Fidem) in juni 1963 in Den Haag. De vierde prijs tenslotte was voor mevrouw L. Metz voor haar penning „Contrapunt" ter nagedachtenis van de dirigent Bruno Walter. De prijzen 1.000. 500 en tweemaal 250 konden worden uitgelooid dankzij vier subsidies van elk f 750 voor dit doel beschikbaar gesteld door het mi nisterie van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen, het gemeentebestuur van Am sterdam, het Prins Bemhard Fonds en de Rotterdamse Kunststichting. Een selectie uit de ingekomen ontwerpen zal in het gemeentemuseum in Den Haag worden tentoongesteld bij gelegenheid van het tiende fidem-congres. De bekende Amerikaanse dichter Robert Frost is ernstig ziek. Hij is twee weken geiden in een een ziekenhuis in Boston op genomen. De artsen van het ziekenhuis hebben geen mededeling willen doen over de aard van zijn ziekte. In september heeft de 88-jarige Frost een bezoek gebracht aan de Sovjet-Unie. waar hij onder meer een onderhoud had met premier Kroesjtsjev. PO 1 JANUARI 1963 hoopt de acteur, regisseur en toneeldirecteur Ko Arnoldi de tachtigjarige leeftijd te bereiken. Ko Arnoldi werd in Groningen geboren en na het behalen van het einddiploma der Hogere Burgerschool werd hij ingeschre ven aan toneelschool in Amsterdam. Reeds een jaar later werd hem al een plaats zan geboden bij de Nederlandse Toneelvereni ging, die toen het hoogtepunt van haar bloei bereikt had. Na drie jaar ging hij over naar het gezelschap van Louis Bouw meester, waarmee hij twee tournees door het toenmalige Nederlands-Indië maakte. VERVOLGENS kwam Arnoldi bij Roy- aards, waarna hij in 15 naar Verkade over ging. Na vervolgens nog bij Van der Lugt Melsert en ',Het Schouwtoneel" te hebben gewerkt stichtte hij zijn eigen gezelschap, „Het Masker", dat een zeer goede repu tatie kreeg. Na een periode van leider schap bij „De start" begonnen in 1945 trad Arnoldi, die ook deel had uitgemaakt van de „Toneelgroep 5 mei 1945" op als leider van het „Rotterdams Toneel". Arnol di is docent geweest aan de Toneelschool. Hij -trok er met zijn leerlingen op uit om met demonstraties het publiek een inzicht te verschaffen in de kunst van het toneel spelen. VAN DE TALLOZE uiters gevarieerde rollen die hij vertolkte zijn te noemen: Lancelot Gobbo uit de „Koopman van Venetië", 't Goet in „Elckerlyc", dr. Cyprian in Schnitzler's „Prof. Berhardi", Kobus in Heyerman's „Op hoop van zegen", Jasper in diens „Eva bonheur", advocaat Berent in Björnson's „Faillissement", Pieter in Langendijk's „Krelis Louwen'', Elis in „Pasen" van Strindberg. Met Else Mauhs als Marceline en Jan Musch als Clotaire heeft Arnoldi Jef gespeeld in Marcel Achard's „Jean de La Lune", waarmee „Het masker" indertijd zijn werk begon. Voorts voerde hij onder meer de regie van „Vorstelijke emigranten", waarin Else Mauhs als Tatjana Petrovna optrad. Niet onvermeld blijve de onder zijn directie gegeven voorstelling van Rostands „L'Aig- lon" met Else Mauhs in de hoofdrol. Na de oorlog heeft Arnoldi, die bij het Rotter dams Toneel een geheel eigen trant van spelen heeft ontwikkeld, onder andere Harpagan in Molière's „L'Avare" vertolkt. In Pirandello's „Hendrik de Vierde" speel de hij de rol van de dokter-bisschop. Opera van Sjostakovitsj. In Moskou is woensdagavond voor het eerst sinds 1936 de opera „Caterina Izmailova" van Dimitri Sjostakovitsj weer opgevoerd. Onder de aanwezigen bevond zich Serge Kroesjtsjev, de zoon van de Sovjetpremier. Ook de componist zelf woonde de rehabilitatie van zijn destijds door Stalin verboden werk bij. Hij werd stormachtig toegejuicht (AFP). Plastiek in gips van H. G. Adam 1949, „Femme gravée". voor Daumier. Hem gaat het getuigen voor het mooie schilderen. En hij beweegt mij daarom meer dan 'n Diederen, die tot 12 januari in de GALERIE ESP ACE gouaches, tekeningen, een aquarel en gra fiek exposeert. Diederen boeit mij in de eerste plaats door de schoonheid van zijn werk, met zijn lijnen en vlekkenspel. In enkele gouaches vond hij een kleurge- ving terug van ouder werk van hem. Ge raffineerd zijn een drietal gewassen teke ningen, waarin ook wat kleur voorkomt, speels soms op Spaanse copla's geïnspi reerde tekeningen. Zijn in de verte aan die van Appel herinnerende kleurenlitho's komen mij vlakker voor dan zijn kleuren- houtsnedes. In deze houtsnedes reprodu ceert hij misschien iets te zeer zijn teke ningen of gouaches. Nu was ook bij de oude Chinezen en Japanners de lijn in de houtsnede naar karakter veelal bepaald door het penseel. Ik dacht Diederen ech ter sterker in deze grafiek wanneer zijn vorm meer bepaald werd ook door het materiaal en het gereedschap, nodig voor de bewerking van het hout. BIJ INA BROERSE is tot 15 januari nieuwe grafiek van Ru van Rossum te zien. Ik meen dat Van Rossums werk aan stelligheid gewonnen heeft. Het is me of hem zijn verbeeldingen thans duidelijker voor ogen staan dan voorheen. Voorzover aanwezig zijn de effecten van het toeval veel meer ondergeschikt gemaakt aan zijn verbeeldingen. Er is ook meer ruimtelij ke suggestie in zijn prenten. Hij weet mij meer mee te trekken in zijn wijze van zien. Juist in zijn prent .„Collioure", welk Frans-Catalaans vissersplaatsje ik betrek kelijk goed ken viel het mij op dat hij mee wist te trekken in een sfeer, die ik nog niet zo gezien had, maar die me op eens toch bekend bleek. Van Rossum geeft ons met die prent meer dan Col- lioure alleen. Het is een verbeelding van een ruimer landschap langs de zee rond Collioure. Het is de Cöte Vermeille (de vermiljoenrode kust) bij enigszins grijs weer, als het licht door melk gezeefd lijkt. Zo'n verbeelding is de resultante van mo menten van bewogenheid op visuele erva ringen in de natuur, die Van Rossum zo terecht weer opzocht. Tenslotte meld ik dat de Moderne Boek- handèl Bas in de Leidsestraat weer expo sities van grafische kunst in de bovenzaal maakt. Tot 14 januari is hier werk van Lucebert te zien. De Vara verdient een compliment voor het feit dat zij de begaafde kleinkunste naar Rudi Carrell de zendtijd en de mid delen heeft verschaft, zich zo goed als t.v.-showman te ontwikkelen. Dit ijs-ver- maak van werkelijk grote allure was er het resultaat van. J. Damshuizer Veel schone muziek is er gedurende de kerstdagen door de televisie gebracht. Zij kwam tot de kijkers in de vorm van kerstliederen uit Oostenrijk, Zwitser land ,en Engeland. Ook de Nederland se kerstliederen zijn er gezongen en al deze uitvoeringen werden begeleid door de beelden van de koren, die of in stem mige liturgische gewaden of in karakte ristieke klederdrachten de eeuwenoude kerstzangen met sublieme onbevan genheid en eenvoud yertolkten. Maar ook kon men luisteren naar prachtige mu ziek uit de Italiaanse barok, naar werken van pure schoonheid geschreven door Al- binoni, Martini, Bonporti en Marcello. Dit fraaie programma werd voortreffelijk uit gevoerd door het nu opvallend geïnspi reerd spelende strijkkwartet Benedetto Marcello, dat met deze vertolkingen de kerstuitzending van de Nederlandse Tele visie op voornaam niveau besloot. Een verrassend hoogtepunt hadden de ze uitzendingen verkregen met de opvoe ring van de opera „La Bohème" van Gia- como Puccini op de eerste kerstdag. De opvoering van dit aangrijpende spel werd verzorgd door Amerikaanse en Duit se zangeressen en zangers, met mede werking van het koor en het orkest van de Noordduitse Radio. De regisseur Hans Hartleb heeft kunnen beschikken over uit nemende krachten, die voor wat de hoofd rollen betrof, tot een opvallende eenheid van samenspel konden komen. Treffend was de individualiteit der karakters, die door de spelers werd bewaard en die ook in hun zang tot uitdrukking werd ge bracht. Met deze kunstenaars en kunste naressen behoefde men, zoals bij enige voorgaande Duitse televisie-opvoeringen noodzakelijk werd geacht, zeker niet zijn toevlucht te nemen tot het play-back- systeem als waarborg voor juiste type ring. Ook in vocaal opzicht konden zij aan de uitbeelding van hun rol een vaak ontroerende inhoud geven, ook daar waar uitgelaten pret de tragiek van deze sim pele menselijke verhoudingen en noodlot tige, kleine spanningen schrijnend accen tueerde. Evelyn Lear speelde Mimi als een tere kleine bloem, Ingeborg Hallstein bracht een bruisend-levendige, kokette, geraffineerde en toch ook sympathieke Musetta. De onzekere dichter Rodolfo werd door Donald Grobe uitnemend ven tolkt en verder werden ook de rollen van de filosoof Colline, de schilder Marcello en de musicus Schaunard even verantwoord getypeerd door Ivan Rebrof, Georg For tune en William Dooley. De camera-regie benutte de werkings mogelijkheden van de televisie door het geven van aangrijpende details. Uitste kende koorzang en orkestbegeleidingen on der leiding van Herbert Sandberg maak ten mede deze kerstuitzending tot een gedenkwaardig evenement. P. Zwaanstvijk Een nadrukkelijk compliment was onge twijfeld het filmpje van Jan Vrijman waard, dat onder de titel „Jan Vrijman ontmoet kindern" een Document Humain in klein formaat bleek te zijn geworden. Filmisch knap knapper dan men als onvoorbereid toeschouwer onmiddellijk kon vaststellen technisch uitstekend en psychologisch vaardig afgewogen was de ze film een verrassend en onderhoudend interview met kleine mensen, die wijs en nadenkend hun nog wat onbeholpen over wegingen simpelweg ten beste gaven. Rake typen waren er voor uitgezocht, de mannelijke wat gelukkiger uitgevallen dan de vrouwelijke, doch allen zo echt kind en mens tegelijk, dat Jan Vrijman de ver dienste niet kan worden ontzegd een bij drage tot een diepere kijk in de kinderwe reld te hebben geleverd. Hij moet dat met grote liefde voor twee objecten film en kind hebben ondernomen en is uitzon derlijk goed geslaagd. Met grote belangstel ling mag zijn volgende experiment er komt een serie van hem op het KRO- scherm worden tegemoetgezien. In het Museum Van Looy te Haarlem is tot 16 januari een expositie te bezichtigen van litho's en affiches van Toulouse Lau trec. De tentoonstelling is samengesteld uit de collectie van het prentenkabinet van het Gemeentemuseum in Den Haag. VRIJDAG 28 DECEMBER 1962. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Amusementsmuziek (gr.) 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo foonmuziek. 8.45 Lichte orkestmuziek (gr.) 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.15 Morgen dienst. 10.45 Viool en piano: moderne muziek. 11.15 In 't zilver: programma voor oudere luis teraars. 12.00 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Meisjeskoor en instrumentaal kwintet. 12.53 Grammofoonmuziek of actualiteiten. 13.00 Nws. 13.15 Lichte grammofoonmuziek. 13.45 Koorzang (gr.) 14.05 Lichte grammofoonmuziek. 14.25 Ra diokamerorkest en zangsoliste: Moderne muziek. 15.00 dewijde muziek (opn). 15.55 Licht instru mentaal ensemble en zangsolist. 16.15 Duizend- schoon-Winterbloeiers, lezing. 16.30 Viool en pia no: klassieke muziek. 16.55 Grammofoonmuziek. 17.00 Voordracht van gedichten. 17.20 Lichte or kestmuziek (gr.) 17.40 Beursberichten. 17.45 Lichte grammofoonmuziek. 18.00 Harmonie-or kest. 18.20 De Hangmat, programma dat schom melt. 18.50 RegeringsuitzendmgSuriname en de Nederlandse Antillen in 1962, door Z. E. Drs. H. A. Korthals, vice Minister-President 19.00 Nws en weerbericht. 19.10 Licht instrumentaal trio. 19.30 Radiokrant. 19.50 Latijns-Amerikaans orkest 20.10 Dezelfde stem, hoorspel. 21.15 Sa menzang: Geestelijke liederen. 21.45 Commen taar en discussie. 22.00 Populaire klassieke mu ziek (gr.) 22.30 Nieuws. 22.40 Wijd als de we reld, impressies over het werk van Oekumene en zending in 1962. 23.00 Klassieke grammofoonmu ziek. 23.30 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO 16.00 VARA 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00- 24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammo foonmuziek. (Om 7.35 Van de voorpagina, praat je). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnas tiek voor de vrouw. 9.10 Moderne orkestmuziek (gr.). VPRO: 10.00 Boekbespreking. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Altviool en piano: Moderne muziek. 11.40 Orgel spel: lichte muziek. AVRO: 12.00 Licht ensem ble met zangsolist. 12.20 Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Sport en recreatie. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Pro menade orkest met zangsoliste. 14.00 Hoorn kwartet: Moderne muziek. 14.20 Jeugdboeken- schouw. 14.40 Harprecital. 15.00 Hou je aan je woord, een programma voo speelse invallen en literaire spitsvondigheden, (herh. van 23 decem ber j.l.). VARA: 16.00 Grepen uit de muziekge schiedenis, muzikale lezing. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de teenagers. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Uitzending van de Partij van de Arbeid. 18.25 Licht orkest en zangsoliste. 18.50 Onder het mes, praatje. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Kinderkoor. VPRO: 19.30 Vrij dagavond halfacht. 19.50 Daarom..., lezing. 20.00 Nieuws. 20.05 Nogmaals oorlog en vrede (III), lezing. 20.20 Batig saldo, terugblik op enkele uit zendingen. 20.55 Een belangrijk woord voor Vrij zinnig Hervormden, toespraak. VARA: 21.00 Tango-rumbo-orkest met zangsolïsten. 21.35 Een schip vol angst, klankbeeld. 22.15 Buitenlands weekoverzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Ver re-kijken, gesprek. VARA: 23.00 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.10 Spontane reacties, discussie tussen twee ervaren musici. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Ge varieerd programma. 14.00 Kamermuziek. 15.20 Harprecital. 15.30 Gevarieerde muziek. 16.00 Beursberichten. 16.06 Lichte muziek. 17.00 Nws. 17.15 Gevarieerde muziek. 18.00 Lichte orkest muziek. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokro niek. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Gevarieerde muziek. 20.35 Theaterkroniek. 21.00 Amusementsmuziek. 21.45 Gewijde muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.35 De Zeven kuns ten. 22.55-23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 19.30 Andacollo, filmdocumentaire. KRO: 19.50 Actualiteiten. NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Kijk op kunst. 20.50 De gecroonde ieersse, blijspel. 22.55 Epiloog. VOOR VRIJDAG AVRO: 19.30 Voor de rijpere jeugd. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Ónze vriend Higgins, TV-film. 20.45 Flits, maandelijk se televisiekroniek. 21.30-22.30 AVRO Music-Hali. Advertentie Claim HET LAAT ZICH aanzien, dat de oude traditie van Haarlems Gemengd Koor om op de tweede kerstmiddag een uitvoering van Johann Sebastiaan Bachs „W eihnachts-oratorium" te geven, voort gezet kan worden. Weliswaar zal men dan moeten kunnen rekenen op een gro ter auditorium dan dit jaar bij de uit voering aanwezig was. Maar nog altijd is Haarlems Gemengd Koor een flink ensemble, waarvan men goede prestaties kan verwachten. Het gehalte der samen stellende stemmen is daar een vertrou- wen-wekkende waarborg voor en hoog tepunten van de uitvoering hebben die verwachting zeker gerechtvaardigd. DE DIRIGENT Anton de Beer leidde nu voor de derde keer het koor bij de ver tolking van Bachs kerstmuziek. In veel op zichten heeft hij wat als interpretatie principe ook traditioneel was geworden, al kunnen ombuigen naar eigen inzichten. Dit betrof vooral de grote koren van de cantates, waarvan het vertolkingstempo bijzonder vlot genomen werd. Nu dit bereikt is zal de dirigent er goed aan doen om ook aandacht te schen ken aan de „registratie" van de stemmen- groepen, duidelijke melodische formule ring en tekening en uiterste zorg te wij den aan de dynafnische eisen op een gun stig sterkte-niveau, opdat de indruk van „afzingen" geen kans krijgt om zich te vestigen. WAT DE KORALEN betreft, naar mijn gevoel verliepen zij te traag en te log, het geen trouwens ook het geval was met de begeleidingen van enkele aria's („Sehlafe mein liebsten" en „Frohe Hirten"). Over het geheel genomen zou er meer vertol- kingsrust in de uitvoering kunnen komen, zowel in de langzame als snelle fragmen ten, meer beheersing, zodat het opgaan van de herders naar Bethlehem niet in een wilde vlucht behoeft te ontaarden. Hier ligt nog een grote taak voor de di rigent, die hij echter met de wetenschap, dat hij beschikken kan over een hechte koor-eenheid van eigen toegewijde zange ressen en zangers, ongetwijfeld met steeds groter wordend succes zal kunnen gaan vervullen. DE ALT Wilhelmine Matthès heeft met haar doorleefde, klankschone zang veel in druk kunnen maken. De sopraan Nelly Groenevelt bewees vooral wat de voor dracht van de aria „Flösst mein Heiland", dat zij een zangeres van betekenis is. De tenor Gerard Honig heeft, enkele aanzet ten daargelaten, met zijn klankrijke stem veel voldoening kunnen geven, evenals de bas David Hollestelle. De begeleiding van het Noordhollands Philharmonisch Orkest gaf wisselende in drukken. Maar zijn instrumentale solisten konden zich bijzonder onderscheiden (trompettiste!). Verder bleek de clavecim- bel en orgelbegeleiding bij Bets Neder- koom en Klaas Bolt in vertrouwde handen te berusten. P. Zwaanswijk

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 9