Organische bouwkunst der toekomst maakt mens vrij van materie ZATERDAG 29 DECEMBER Erbij PAGINA NEGEN Vereenvoudiging iïvnia Ideale stoel Trechterhuizen Bouwen met toestanden HET DAK VAN MORGEN Pyramidegebouwen van Maymont Vier op kolommen rustende drie hoekige leefeenheden, als een Grieks kruis tegen elkaar geplaatst, op het snijpunt de trap, de lift, de ontmoe ting, op diverse verdiepingen de ter rassen, restaurant, postkantoor, win kels, de kleine werkplaats, in de grond het parkeren, de service- en reparatieafdeling, de centrale ver warming, de goederenopslag. verdwijnen als hij niet wordt gebruikt, en bovenal moet hij mooi zijn. Zo'n stoel bestaat niet. Toch hebben onderzoekingen steeds weer dergelijke behoeften aangetoond. We zouden een mechanisch apparaat kunnen construeren dat al deze dingen zou kunnen doen, maar de ervaring met zulke zitmachines heeft geleerd dat zo'n apparaat het oog van de toeschou wer niet zou strelen en bekoren. Maar die wordt mogelijk door de toepassing van blaasvorm-methoden op dubbel wandige plastics, die met stoffen van verschillende dichtheid zouden kunnen worden gevuld, waardoor het buiten oppervlak van structuele ribben van een fraai dessin zou worden voorzien, waardoor de binnenvorm zou kunnen doorbuigen om het lichaam van degene die gaat zitten, op te nemen; een stoel die door druk omhoog zou komen om het lichaam op te vangen en vervolgens zachtjes zou neerdalen om meer contact met de vloer te krijgen; een stoel die gemakkelijk door chemische werking verkoeling of warmte zou brengen, die zou kunnen trillen en meeaeven. en waarin elektronische apparaten zouden worden ingebouwd voor geluidsweer gave en voor het creëren van de juiste ionenvélden. Een stoel, kortom, die de bevestiging zou zijn van al het voorgaande en van wat nu nodig is. Dit kunnen we doen zonder mechanica, organisch, min of meer op dezelfde wijze als ademhaling of polsslag, die in vele natuurlijke vor men voorkomen. Wanneer we deze idee uitbreiden van meubilair tot verpakking voor voedingsmiddelen en vloeistoffen, ko men we tot de ontdekking dat de dub bele wand, structureel geribd van bui ten en glas van binnen, de noodzaak tot koeling zou kunnen opheffen door chemische koeling van het verpakte produkt, terwijl men bijvoorbeeld de soep chemisch zou kunnen doen koken door de verpakking te openen en tege lijkertijd over een soepkom voor een malig gebruik zou beschikken, zodat het fornuis, de gootsteen en de bewaar plaatsen zoals wij die thans kennen overbodig worden. Het organisch proces schept dus weer een enorme vereenvoudiging en een grote vrijheid wat betreft de ruimte indeling van onze omgeving. In het geval van stort- en kuipbad vinden we weer de dubbelwandige kuip, die het lichaam omsluit tot een de hals en de gene die erin plaats neemt chemisch reinigt, stoomt, zijn lichaam wast en hem vervolgens droogt. Voortbordurend op hetzelfde thema, zou iedereen zijn eigen plastic kleding kunnen maken door ze in een aantrekkelijk dessin rondom in het voetstuk van een model te gieten, te laten katalyseren en ver harden tot aaneensluitende omhulsels die op nieuwe wijze worden gedragen. Een andere mogelijkheid is de che misch verpakte w.c., die eerst zou op rijzen tot een comfortabele hoogte om op te gaan zitten en vervolgens zou dalen tot een hoogte die wij het meest geschikt vinden voor een volledige ontlasting. Daarna zou het geheel weer rijzen onder druk, zodat het gemakke lijk te verlaten is, terwijl de faecaliën en afvalstoffen chemisch worden om gezet en verpakt, zodat er geen nood zaak voor leidingen bestaat. Op die manier hebben we dus de navelstreng van 't huis doorgesneden, met het ge volg dat we het overal kunnen neer zetten, want het is een compleet che misch organisme waarin men kan wo nen en zijn levensbehoeften kan ver vullen. Een dergelijk huis zou kunnen uit dijen tot een bepaalde grootte, zich onderverdelen of samensmelten met andere. Men zou grote gewelven kun nen vormen door parabolische stralen die katalyseren wanneer ze met de lucht in contact komen. Uitdijende lichamen, onmiddellijk ontstaande uit een architectuur van transformaties, in alle gewenste dichtheden. In bekende richtingen en gedurende voorafbereken- de tijdsduren. Voorsteden zouden 's morgens zich kunnen verenigen tot stadscentra en 's avonds als muziek verder zweven naar andere aanlegplaatsen, voor cul turele behoeftenbevrediging of om de socio-politieke structuren te vormen die het nieuwe leven vereist." Morgen wonen wij anders dan gisteren, leder maakt zijn eigen woon vorm, met de bouwelementen van de toekomst. Wonend in de stad van morgen op terrassen met een daktuin „voor hem alleen". Een vrij mens in zijn vrije tijd levend in de VERENIGDE STATEN VAN EUROPA in een wereld waarin ieder mens is opgenomen in het totaal van de cul tuur van morgen. Het principe, dat men zou kunnen wonen en leven in een blok étagewo ningen dat vrij van de grond op kolommen rustend en daarboven be staande uit een skelet, dat overeen komstig de mogelijkheden wordt in gevuld met bouwelementen in zeer grote variatie, gebaseerd op een internatio naal aanvaarde moduulmaat, vervaar digd van glas, staal, plastic en andere nog te ontdekken materialen, met dich te en open delen, met kastelementen in verschillende kleuren, structuren en varianten voor binnen en buiten, en dat alles in droge montagebouw, heeft in een viertal andere maquettes in verschillende variaties gestalte ge kregen. Ieder mens kiest een eigen woonvorm en monteert een eigen ruimte, die ka rakteristiek is voor zijn gezin. Uitgangs punt voor deze montage is de maat- eenheid die voorwaarde is voor de uit wisselbaarheid der elementen. Indien ih de gesuggereerde woonvormen iedere hoger gelegen woonlaag naar achter wordt geschoven ten opzichte van de eronder gelegen laag zodat het dak voor de één weer daktuin voor de an der wordt, kan dit mogelijk compensatie betekenen voor het verlangen van -selen naar een „tuin voor hem alleen". Project P. Blom eengezinswoningen in blpkjes van twee de wanden vormen en twee Het „huis" dat de vorm van een keer veertien woningen de torens vesting kreeg, waarin twee keer tien van deze vesting zijn. haar gang moeten laten gaan. Er zijn mogelijkheden die verder gaan dan bouwen, zoals het beginsel van golven, parabolische banen en loodlijnen ook bestaat zonder de stoffelijke lichamen die er aan gehoorzamen. Op dezelfde wijze moet de architectuur zich vrij maken van de traditionele vormenleer en organisch worden. Nieuwe ontdekkingen van de chemie hebben geleid tot de produktie van poe- dervormige en vloeibare stoffen die, wanneer ze worden behandeld met be paalde activerende agentia, zich sterk uitzetten om vervolgens te katalyseren en een vaste vorm aan te nemen. Onze kennis omtrent de moleculaire structuur van deze stoffen neemt snel toe, tezamen met de nodige technieken voor de produktie van materialen die, terwijl zij zich nog in het submicrosco pische stadium bevinden, van een „ingebouwd" gedragspatroon worden voorzien. Evenzo zal het mogelijk wor den minieme hoeveelheden poeder te nemen en deze te doen uitzetten tot van te voren bepaalde vormen zoals bollen, buizen en ringen. Men stelle zich voor hoe de nieuwe stad opgroeit als vormen op een zee, grote cirkels van een olieachtige sub stantie waarin plastics worden gegoten om een netwerk van strepen en schijven te vormen die zich uitzetten tot ringen en bollen en waarin voor alle mogelijke doeleinden gaten ontstaan. Dubbele wanden op revolutionaire wijze voor zien van ramen en gevuld met chemi caliën voor verwarming, koeling en rei niging, plafondstructuren vormen zich als kristallen en oppervlakken met struct.urele ornamenten die zich als zichbare spanningspatronen gewicht loos boven onze hoofden uitstrekken. De vaste vloeren verschaffen ons de benodigdheden coor het wonen, met een grote verscheidenheid van omhul sels voor eenmalig gebruik in meer per manente celroosterstructuren. duidelijk woongebied vormen, terwijl daarnaast te denken valt aan soortge lijke of andere vormen - een volledige pyramide, een kegel, een afgeknotte kegel, een halve bol enz. waarin een duidelijk andere functie werken, re creatie plaats zou kunnen vinden. De hierboven beschreven ideeën kun nen gezien worden als een weliswaar min of meer fantasierijk, doch goed herkenbaar levenspatroon, waarin de vier functies wonen, werken, ver keer en recreatie op al dan niet ge- integreerde wijze hun plaats kunnen vinden, echter steeds nog geënt op de traditionele vormenleer. In het Bouwcentrum Rotterdam kan men deze uitspraak lezen aan het einde van de tentoonstelling „1.000.000 wo ningen", welke aldaar tot het eind van dit jaar wordt gehouden ter gelegen heid van het gereedkomen van de mil joenste woning in Nederland na 1945. Na 1 januari zal deze tentoonstelling een rondreis dom- ons land maken en waarschijnlijk ook in Haarlem te zien zijn. Bovengenoemde uitspraak is ge plaatst bij een zestal onder plastic koe pels geplaatste maquettes welke een indruk geven van de denkbeelden die er thans reeds zijn om morgen anders te wonen dan gisteren. Men zal bijv. een beschouwing van deze bijzondere woonvormen tot de conclusie komen dat enkele gesugge reerde beelden vandaag reeds mogelijk zouden zijn, doch dat het wonen van morgen een geheel ander levenspatroon zal vereisen. J Wanneer men de maquette beziet van een deel van een woonwijk, waarbij eengezinswoningen in blokjes van twee als schakels van een ketting om bin nen- en buitenruimten worden gepro jecteerd in een uiterst moeilijk maar boeiend samenspel met meergezinswo ningen met variërend aantal verdiepin gen waarbij op vele plaatsen het dak van de een, terras voor de ander wordt dan is deze wijze van woner nog goed herkenbaar. architect Le Corbusier geponeerd zijn. Als verschijningsvormen hiervan kun nen worden genoemd: een blok etage woningen dat de vorm aanneemt van een op de zon gesitueerde rechte dan wel gebogen stadion-tribune. Indien het gebogen cirkelsegment met meerdere segmenten tot een volledige cirkel wordt gesloten, ontstaat een vol ledige stadionvorm van een enorme omvang, waarin men naar believen een plaats kan kiezen en daarvoor moet betalen op de zon- dan wel de scha duwzijde van de ring gesitueerd, of op de grens daarvan. Een interessant voorbeeld van deze woonvorm zijn de „trechterhuizen", bouwlichamen op een klein grondvlak aanvangend en zich naar boven ope nend als de kelk van een bloem. Ze kunnen de elementen vormen van een nederzetting, bestaande uit enkele van deze trechters, door viaducten met el kaar verbonden, ieder plaats biedend aan ongeveer 600 gezinnen, voorzien van winkels en bioscoop, diensten en andere voorzieningen. Een ander idee voor „La ville verti cale", geënt op dit principe, is er één, De vrijheid die verkregen wordt door de niet „ingevulde" begane grond, die volkomen andere functies dan al leen wonen toelaat is tevens dan ook duidelijk geworden. Het beschreven principe borduurt overigens verder op de ideeën die in de twintiger jaren reeds door de Franse Woningen, ondergebracht in een rechte dan wel gebogen en naar de zon gekeerde vorm (Alison Peter Smithson). De „leefruimte" los van de bodem gemaakt, rustend op kolommen, daarboven bestaande uit een skelet dat wordt ingevuld met reeds be kende of nog te ontdekken elementen in zeer grote variatie, gebaseerd op een internationaal aanvaarde moduulmaat. die uitgaat van vier op kolommen rus tende driehoekige woonblokken die in de vorm van 'n Grieks kruis tegen el kaar worden geplaatst, met op het snij punt van het kruis een centrale ruimte met leidingkokers, liften, trappen, ont moetingsruimten enz., het geheel be kroond met een centrale t.v.- en radio antenne. Op diverse plaatsen in dit „pyramidevormige" woongebouw zijn verdiepingen ten dienste van de be woners' publieke terrassen, restaurants, postkantoor, winkels, kleine reparatie- werkplaatsen enz. De hier geschetste opbouw kan zich verder in de grond voortzetten in een aantal kelderverdiepingen voor auto parkeerplaatsen, service- en reparatie station. centrale verwarmingsruimten, goederenopslag enz. Geplaatst in een streng geometrisch gesitueerd plan zouden enkele van deze gebouwen een Zo zou een stad eruit kunnen zien gebouwd volgens de principes van Maymont (zie tekening rechts bo ven). Behalve de piramide voor enige woongebouwen ziet men ook kegelvormige bedrijfsgebouwen. In dian men zich de laatste omgekeerd denkt, krijgt men een idee van de in dit artikel genoemde trechter huizen van Walter Jonas- Een volkomen nieuwe benadering van en gedachte óver het probleem van het maken van beschermende omhullingen voor de mens wordt denkbaar indien we niet meer denken aan het bouwen in materialen, doch aan het bouwen met toestanden. De ontwikkeling van de chemie kan er toe leiden dat een organische architectuur als vanzelf vanuit de materie ontstaat. De Amerikaanse filosoof-ontwerper William Katavolos, lector aan verschei dene scholen voor vormgeving in de Verenigde Staten, schrijft in een uit gave van de steendrukkerij en offset drukkerij De Jong Co. te Hilversum over „Organics" in de vormgeving. Zijn ideeën waren te zien op de tentoonstel ling Visionary Architecture in het Mu- William Katavólos. Organische architectuur Architectuur die zich vrij maakt van de traditionele vormleer en orga nisch wordt. De nieuwe stad groeit op als vormen op een zee, met grote cirkels van een olieachtige substan tie, waarin plastics worden gegoten om een netwerk van strepen en schijven te vormen die zich uitzet ten tot ringen en bollen en waarin voor alle mogelijke doeleinden gaten ontstaan. Dubbele wanden, op revo lutionaire wijze van ramen voorzien, gevuld met chemicaliën voor ver warming. koeling en reiniging. („Organics". William Katavólos.) seum of Modern Art te New York in 1960. Hier laten wij zijn filosofische be schouwing volgen, een filosofie die op alle denkbare en ondenkbare wijzen kan worden aangevuld dan wel uitge breid: „Op de grondslagen der scheikunde kan een nieuwe architectuur worden opgebouwd. De mens zou moeten op houden met maken en manipuleren, en in plaats daarvan de architectuur zelf Wij zullen de principes van de orga nische scheikunde eens nader bezien in verband met hun invloed op iets dat tegelijk zo eenvoudig en gecompliceerd is als een stoel. Om gemakkelijk te zitten, moet een stoel vibreren, mee geven en masseren, hij moet voldoende hoog van de vloer zijn om er gemak kelijk in en uit te komen. Aan de andere kant moet de stoel ook weer laag zijn, teneinde bij het zitten de druk af te nemen van die gedeelten van het lichaam die gemakkelijk bekneld geraken. De stoel moet ook degene die er in zit kunnen opvoeden en er voor zorgen dat stereo fonische geluiden zijn oren bereiken; hij moet de juiste ionen- velden opwekken en in staat zijn te

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 21