potterSjdtasnfe 1 AFFICHES EN LITHO'S Linia' ^ggg If DE PROGRAMMA'S Weer carillonklanken uit het Rijksmuseum Weer rumoer om de „Elgiti-marbles" Raadsel van Romeinse obelisk nu opgelost Somerset Maugham procedeert tegen zijn stiefdochter lady John Hope ZATERDAG 29 DECEMBER 1962 8 sors/ss/i Klokkeninscripties van Luyken tot Lucebert Vloekjes bij de thee Heruitgave van de grote Van Gogh'Catalogus Anton van Duinkerken Hoofdredacteuren over '62 nabeschouwingen Beste Flits Geen Hermus in „Moordkans" Gedaagde wordt door oud-premier Faure verdedigd De radio geeft zondag De radio geeft maandag 7 elevisieprogramma I Toulouse Lautrec in het Huis Van Looy JAREN GELEDEN zag ik in de etalage van wijlen de Haarlemse prentenhandelaar en -kenner J. H. de Bois een plaat van vier cancandanseressen, gekleed in ruisende wijde rokken en met enorme struise hoeden op. Ze leken op grote fregatschepen met waaiende wimpels en volle zei len, in tegenstelling tot de huidige revuegirls, die haar ge zamenlijke garderobe desgevraagd wel in hun reticule kun nen opbergen. Deze dames echter dansten in een wolk van textiel. Dwars door de onderhelft van de prent stond met grote letters: „La troupe de Madame Eglantine". Dit was nu, naar mij later duidelijk werd, een der vermaarde affi ches van Henri de Toulouse Lautrec. De affichekunst, als zelfstandig genre beoefend, is van betrekkelijk recente datum. Afgezien van enkele voorposten en vroege curiosa zijn de negentiger jaren der vorige eeuw in het affiche de periode der incunabelen. De specialist van het genre was toen Jules Chéret. Maar, zoals het meer geschiedt, het zou niet de specialist zijn die de voltooiing bracht. Hoeveel goeds men ook van de duizend affiches van Chéret zeggen kan, ze lijken toch op sterk vergrote bonbondozen. Ze maken de indruk van deugdelijke amusementsmuziek, polka's in frou frou, Lautrec is oneindig meer. Bij hem het volle accoord van het meesterschap. Toulouse Lautrec DE FRANSE KUNST van het eind der vo rige eeuw was sterk onder de indruk van de pas ontdekte Ja panse kunst. Op geen gebied kon de kem der Japanse kunst beter en natuurlijker in de Europese vor mentaal worden ge transponeerd dan in het affiche. Want een letterlijke imitatie is in de Westerse kunst iets dergelijks als wanneer iemand in Kimono door het Bois de Boulogne zou pro- meneren en zijn ogen met wasknijpers scheef trekken. Maar wel is het mogelijk om de innerlijke gra tie van de Japanse lijn naar 's lands ge legenheid te vertalen. En dat heeft Lautrec meesterlijk begrepen en verwezenlijkt in zijn affiches en litho's. De heldere en toch koele kleuren; het lij nenspel dat in de on derdelen zeer be weeglijk en natura listisch, maar in het totaal van de prent, door het zorgvuldig evenwicht der grote beeldvlakken, toch zeer statisch en bijna decoratief blijft als een samengaan van twee tegenstrijdig heden die elkander opvangen; dit alles is, niet naar het uiterlijk maar naar het we zen, verwant met de'grootheid der Japanse tekenkunst. In zijn beste plakkaten is Lautrec de Utomaro van Montmartre. Dit Montanartre, toen nog niet tot het Volen- dam van Parijs gedegradeerd, was zijn levensmilieu. Zijn muzen waren de danse ressen en chansonnierès van een nacht café. „Cancan die dans op de vulkaan, waarbij de tenen al zo heet worden, dat ze, door ze in de lucht te schudden, afgekoeld moeten worden". Jane Avrïl-affiche. (Litho, 1893) EEN GOED DEEL van zijn mooiste werk bestaat uit lithografieën, die in de ge schiedenis van de Franse grafiek altijd een hoogtepunt zullen blijven. Met de haast zefier-achtige lichtheid der Japanners te kende Lautrec op de zware lithografische steen. Zijn handschrift heeft niets van de diepe duisternissen van Odilon Redon, of van de felle barok van Daumier of van de fluwelen behaagzucht van van Gavami. Lautrec's litho's schijnen meer over de steen geblazen dan er op getekend. Temid den van het krijtpoeder en een uiterst sub tiele spatteehniek leven, schijnbaar schuch ter en tastend, de weinige lijnen. En toch, achter deze fijne en haast onmerkbaar in elkaar overlopende schakeringen steekt een onbarmhartige en vlijmscherpe visie, een bittere opmerkingsopgave die in haar aristocratische reserve dodelijker is dan menige openlijke satire. La loge au Mascaron doré (Litho-1893) Sommige zijner litho's liet Lautrec in groene inkt drukken. Die kleur past prach- tig bij het gifgehalte van dit werk, dat te gelijk zo broos als vlindervleugels en zo scherp als vitriool is. Hij weet de ganse verdorvenheid en decadentie van een mens te suggeren in de manier waarop hij een mond tekent, waarvan de dunne lippen als met een mes in het gelaat zijn gekerfd. Niet de rozeknop van de onschuld maar een verschrompelde krater van de harts tocht, die enkel nog alsem en venijn proeft. ZIE HET PORTRETJE van Yvette Guil- bert. De beroemdste chanteuse was be paald geen schoonheid. Vel over been, lang en hoekig stond zij op het toneel. Wanneer Lautrec haar tekende leek het op een kne kelhuis in een soort zwarte japon. „Vous êtes le génie de la déformation!" riep zij uit, toen zij haar portret zag. In zulke prenten is het hele theaterleven van het fin de siècle geformuleerd. "Het "carillon in de klokketoren van het Rijksmuseum in Amsterdam zal binnen kort zijn tonen weer over Amsterdam la ten weerklinken. Het was tijdelijk uitge schakeld wegens werkzaamheden aan het dak van het museum. Nu deze zijn vol tooid heeft men van de gelegenheid ge bruik gemaakt ook het klokkenspel te her- Dit bestaat uit veertien oude klokken, door Van den Gheyn in 1554-1556 en 1583 in Antwerpen gegoten en afkomstig van de kerk in Arnemuiden; voorts nog tien klok ken die in 1900 ter aanvulling zijn ver vaardigd. Aangezien deze combinatie nooit zeer bevredigend heeft gewerkt zijn tien van deze klokken door nieuwe vervangen. De firma Petit en Fritsen te Aarle-Rixtel heeft ze gegoten. Het klokkenspel zal nu uit 26 klokken bestaan. Op de hele en halve uren en op de kwartieren zullen zij door middel van een 19e-eeuwse speeltrommel melodieën ten gehore brengen. Op de nieuwe klokken zijn versregels aange bracht uit gedichten van Jan Luyken, Con- stantijn Huygens. Marnix van Sint Alde- gonde, Herman Gorter, H. Marsman, A Roland Holst, J. C. Bloem, F. Schmidt De- gener, M. Nijhoff en Lucebert. De klokken zullen dezer dagen worden geplaatst. Het befaamde geschil over de Elgin- beelden tussen Griekenland en Engeland wordt opnieuw aangewakkerd. Het Griek se dagblad Elefthera meldt dat een lid van het Griekse parlement heeft voorge steld een bord te plaatsen op de Akropolis waarop de Engelsman die de beelden heeft weggehaald in het openbaar van dief stal wordt beschuldigd en waarop de Brit se regering wordt gelaakt wegens het niet teruggeven van de beelden. Het geschil dateert uit 1806 toen Thomas Bruce, graaf van Elgin, de marmeren beelden en brokstukken kocht van de Tur ken die Griekenland toen bezet hielden. Bruce verzond de beelden naar Engeland. Tien jaar later verkocht Bruce een deel van het marmer aan het Brits Museum in Londen waar het nog berust als de Elgin collectie. Het zijn eën fries van het Par thenon van de beeldhouwer Phidias, een zuil in de vorm van een vrouwenfiguur en nog een andere zuil. Het Griekse par lementslid Harald Rouchoutas heeft enke le dagen voor het parlement op reces ging zijn voorstel voor het bord op de Akropolis gedaan en tevens aan premier Karamanlis vragen gesteld over de Elgin-collectie, een gevleugeld zege-beeld afkomstig uit Samo- thracië dat nu in het Louvre staat en 233 andere Griekse kunstschatten die in diver se landen verspreid zijn. Het Huis van Looy toont tot 15 januari een veertigtal litho's en vier affiches van Lautrec, uit de collectie van het Haagse prentenkabinet. Het is een kleine tentoon stelling, maar des te beter, want zulk werk moet men op de hand bekijken in een be perkte hoeveelheid. Het is niet bedoeld voor de zalenlopers en de langsrenners, maar voor hen 'die gevoelig zijn voor de kamermuziek van de prentkunst. En dan heeft men met veertig meester-prenten voorraad genoeg om er lang bij stil te staan. H. L. Prenen Een van de grootste oudheidkundige ge heimen de oorsprong van de obelisk op het St. Pietersplein is opgelost. De „Os- servatore Romano" meldt dat oudheidkun digen een oude inscriptie aan de voet van de obelisk, die dateert uit de eerste eeuw voor Christus, ontcijferd hebben. De obe lisk werd van Egypte naar Rome ge bracht door keizer Caligula, die heerste van 37 tot 41 A.D. De zuil had geen Egyp tisch inschrift. Prof. Filippo Magi schrijft in een artikel in de „Ósservatore" over de oorzaak hiervan. De obelisk werd gebouwd voor een Ro meinse prefect, geen Egyptenaar. Deze prefect, Caius Cornelius Gallus, werd ge boren in 69 voor Christus. Hij pleegde zelf moord in 26 voor Christus nadat de Ro meinse senaat hem afgezet had en ver bannen. Hij was berucht om zijn buiten sporige levenswandel en grootheidswaan. Hij heeft enkele piramides en obelisken te zijner ere laten bouwen in Heliopolis, de oude Egyptische hoofdstad. Tot prof. Ma gi met zijn onderzoekingen begon was niets van de obelisk bekend. Aan de voet was een Latijnse inscriptie waarin meegedeeld werd dat Caligula haar meegebracht had uit Heliopolis: een andere Latijnse inscrip tie was uitgekrast. Deze tweede inscriptie is na jaren onderzoek door prof. Magi ont cijferd. Er in staat dat de obelisk gehou wen is ter ere van Caius Cornelius Gallus. Magi heeft ontdekt dat de obelisk oor spronkelijk niet in Heliopolis stond maar in Forum Julium, een plaats in Egypte waarvan elk spoor is verloren gegaan. Ma gi zei, dat Gallus het forum bouwde als gedenkteken aan zijn eigen geboorteplaats, Forum Julii, nu Fréjus in Zuid-Frankrijk. „Vloekjes bij de thee" is de titel van een Meulenhoff-pocket, die Wim Zaal een jaar geleden heeft gepubliceerd met in drukken uit de negentiende eeuw in Ne derland. Het is ook de titel van een serie kwartierfilms, die op grond van deze re- portanfis zijn gemaakt en diede-KMSj. van januari af geregeld uitzenden, te be ginnen op 2 januari a.s. om kwart voor vqgen. Tineke Roeffen voert de [regie Ton Lensink spreekt de commentaar. Het is een produktie van Wim Dirks. Naar de opvatting van Wim Zaal heeft men in Nederland veelal een totaal ver keerde indruk van de sfeer, waarin men hier te lande in de negentiende eeuw leef de. Men beschouwt die tijd als een geza pige, duf-gezellige periode in onze geschie denis. „Maar", zegt de schrijver, „wij oordelen in het wilde weg. Is het ooit in ons opgekomen, dat ons denkbeeld van een versufte tijd vol gezelligheid niet he lemaal klopt? Dat op de theepartij duch tig is gevloekt en dat onze overgrootva ders mensen waren zoals wijzelf, die de liefde en de pijn en de angst hebben ge kend". De eerste uitzending gaat groten deels over Bilderdijk. Om zoveel moge lijk de sfeer van de negentiende eeuw in beeld te kunnen brengen heeft men op namen gemaakt in verschillende institu ten en musea. Advertentie mentholpellets Tegen hoest en Keelpij" V. Uitwerking frappant De staatssecretaris van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, mr. Y. Scholten, heeft een commissie benoemd, die zich cd bezig houden met de voorbereiding van een heruitgave van de „Catalogue Raisonné" van het werk van Vincent van Gogh door J. B. de la Faille, enerzijds om te voor komen, dat dit beroemde levenswerk van de heer De la Faille verloren zou gaan, anderzijds daar de heruitgave van een voor de Van Gogh-studie onmisbaar stan daardwerk duizenden gebruikers over de gehele wereld welkom zal zijn. De commissie van redactie, bestaande uit de heren prof. dr. A. M. Hammacher (voorzitter), prof. dr. J. G. van Gelder, dr. H. Gerson, W. Jos de Gruyter en dr. J. Hulsker, hoopt binnen niet al te lange tijd een voorstel met betrekking tot deze her uitgave aan de staatssecretaris voor te leggen. Op 2 januari a.s. viert de bekende lit terator Anton van Duinkerken (prof. dr. W. Asselbergs) zijn zestigste verjaardag. Dit is voor de K.R.O.-radio en -televisie aanleiding aan deze markante dichter, schrijver, polemicus, redenaar en hoog leraar enkele programma's te wijden. De televisie ruimt in de rubriek „Brandpunt" van die avond tien minuten in en laat dan over Van Duinkerken Jan Engelman, prof. Grossouw en prof. Fr. Baur uit Gent (Geschiedenis der Nederlanden) aan het woord. De radio brengt twee uitzendingen over de zestigjarige. Op Nieuwjaarsdag bren gen Bernard Verhoeven en Frans Wijsen een schets in woorden van half zeven tot half acht. Hieraan werken mee: A'. van Domburg, prof. dr. A. Donkersloot, dr. G. Knuvelder, prof. dr. P. Minderaa en'Bernard Verhoeven. Men zal dan frag menten kunnen horen uit werken van An- programma va vrijdag 4 jauari om al ton van Duinkerken. In het Zonnebloem programma van vrijdag 4 januari om half vier laat Gabriël Smit horen, wat An ton van Duinkerken schreef in of over si tuaties, waarin de luisteraars naar dit programma in de regel verkeren. I Vijf hoofdredacteuren van Nederlandse dagbladen zullen meewerken aan het NCR V-programma „De Schaduw van Gis- tern" dat op Oudejaarsavond om kwart over negen wordt uitgezonden en waarin enke le belangrijke feiten, die in het afgelopen jaar pennen en tongen in beweging heb ben gebracht, nog eenmaal in discussie zullen komen. De hoofdredacteuren zijn dr. Diemer (Rotterdammer), die het gesprek leidt, en verder dr. Bruins Slot (Trouw), mr. Stem pels (Nieuwe Rotterdamse Courant), dr. Van Veen (Het Vrije Volk) en de heer Frequin (De Gelderlander). De onderwer pen, waarover de vijf Nederlandse hoofd redacteuren met elkaar van gedachten zul len wisselen, zijn onder andere de kwestie -Cuba Softemjnproces in Luik, de kwes tie Nieuw Guinea en de figuiïr van De Gaulle.; -i frjaüia Behalve een nieuw en zeer genietbaar avontuur van onze vriend Higgins bood het AVRO-t.v.-programma vrijdagavond ver heugend veel variatie. De nieuwskroniek Flits wordt steeds flitsender en beter en bovendien heeft de redactie nu blijkbaar een wat steviger aanpak van commenta ren, interviews en achtergrond-documenta- tie op het oog. Het was allemaal recht op de man af, al had de reporter die de Amsterdamse wethouder van Publieke Werken interviewde over 't openbaar ver voer het wel even benauwd toen hij zich zelf op een gegeven moment hoorde zeg gen, dat de tram- en busdiensten in Am sterdam op de spitsuren „een enorme chaos" zijn: de goede man schrok er zicht baar zélf van. Maar goed: wat meer direct heid in dergelijke achter-het-nieuws-ru- brieken kan stellig geen kwaad tussen de veelheid van zoetsappige commentaren en halfheden die de t.v. ons nog vrijwel da gelijks voorschotelt. Ook AVRO's music- hall „Allemaal show" had een paar hoog tepuntjes, al waren dat vreemd genoeg niet de „met veel moeite" geëngageerde bui tenlandse topartiesten." Twee van deze laatste categorie, het Britse croonerpaar Pearl Carr en Teddy Johnson, vielen bar tegen. Het manlijke deel van dit duo had een pracht van een keelverkoudheid mee gebracht, dat hem tot een hese fluisteren de bariton degradeerde, maar zijn vrouwe lijke partner deed ons, als zangeres en als toneelfiguur, al even weinig. De blueszan geres Donna Hightower was een verwater de imitatie van Sarah Vaughan en de vier Palladium Dancers hadden wat ons be treft ook wel achterwege kunnen blijven Van heel wat beter gehalte was eigenlijk alleen de act van de Amin brothers, twee Egyptische equilibristen, wier halsbreken de toeren inderdaad verbluffend waren. Maar de grootste attractie was naar on- Rectificatie Het bericht van gisteren over de 75e voorstelling van Philip Mackkie's thriller „Moordkans" door toneelgroep Centrum wekt de indruk dat Guus Hermus reeds voor Nieuwjaar zijn optreden hervat. Dit is echter niet juist. Guus Hermus die net hersteld is, treedt voor het eerst weer dinsdag aanstaande op, in de nieuwjaars première door Centrum in Haarlem. De medewerkenden aan „Moordkans", dat dit weekeinde in Haarlem speelt zijn Ann Hasekamp, Luc Lutz, Peter Aryans, Ellen de Thouars, Gerard Hartkamp, Ina van der Molen. Regie: Walter Kous, Van Gogh tentoonstelling. Een verza meling van meer dan 100 schilderijen en tekeningen van Van Gogh uit verschillende Nederlandse musea, die naar Haifa gezon den was om tentoongesteld te worden, is uit het Israëlische schip „Moledet" gelost Een afdeling van de Israëlische politie nam de bewaking over van Interpol die het trtmspprt^ergezeld had tot Haifa. De cob lecile zal voor het eerst te bezichtigen zijn zondagavond in het museum van Tel Avjv. (Van onze correspondent) LONDEN De bekende 88-jarige En gelse schrijver Somerset Maugham, die in Nice woont, heeft aldaar een proces aan hangig gemaakt tegen zijn dochter, lady John Hope, de echtgenote van de vroegere Engelse minister van Openbare Werken. Hij eist van haar 700.000 pond (7 miljoen gulden), de waarde van de haar door hem geschonken goederen. Magham, die eigen lijk haar stiefvader is, beweert dat lady Hope gebrek aan genegenheid voor hem heeft getoond. Zij was een juridische actie tegen hem begonnen nadat Maugham in april van dit jaar zijn collectie schilde rijen bij Sotheby in Londen had geveild, welke een bedrag van 229.581 pond sterling opleverde. Zij beweerde dat Maugham de schilderijen aan haar had geschonken. In juli weigerde de rechtbank Maugham het genoemde bedrag van Londen naar New York over te maken. Naar thans onthuld wordt heeft een recht bank in Nice wettelijke kracht verleend aan de adoptie door Maugham van zijn 50- jarige secretaris, de heer Alan Searlen als zijn zoon. Maugham tracht nu de gif ten aan lady Hope, afkomstig uit een door hem uitgezet trustfonds, ongedaan te maken Indien hij succes heeft is het mogelijk dat zijn gehele fortuin met inbegrip van zijn villa te Cap Ferrat aan de Franse Riviera, welke 3'/2 miljoen gulden waard is, in het bezit zal komen van de heer Searle. Maugham heeft verklaard dat hij lady Hope altijd als zijn dochter heeft be schouwd, maar haar nooit als zijn wette lijk kind heeft erkend, zodat hij alle haar gedane giften kan intrekken. Lady Hope is de dochter van Henry Wellcome, de eerste echtgenoot van wijlen mevr. Maug ham. Maughams advocaat roept ook artikel 950 van de Franse Code Civile in, volgens welke giften kunnen worden ongedaan ge maakt, wanneer de begiftigde ondankbaar heid toont. Lady John Hope zal in het pro ces worden vertegenwoordigd door de vroe gere Franse premier, de advocaat Edgar Faure. V. V. v.s .wXdXvKss* 3a3ShH83 Het Hildebrandmonument, bekist en besneeuwd, schraagt de Nieuwjaars fantasie „Winter in de Hout" van H. L. Prenen met een witte werkelijk heid, die wel fens onschuldiger zou kunnen blijken te zijn dan de fantasie van de Haarlemse nieuwjaarsdichter, wiens wens op 1 januari in de Haar lemse Stadsschouwburg voor het voet licht zal worden gebracht door leden van de Toneelgroep Centrum. ze smaak toch het optreden van de ko miek Rijk de Gooyer, die vooral als de wielrenner-sportman van het jaar een ver rukkelijk stukje persiflagekolder weggaf. Ad interium HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/S. 8.00 NCRV. 9.30 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 1945- 24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverzicht. 8.15 Koorzang (gr.). 8.30 Morgenwijding. 9.15 Orgel concert. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Orgelconcert (gr.). 9.55 Inleiding hoogmis. 10.00 Plechtige hoogmis. 11.30 Medaillon: fragmenten uit het klassieke en romantische repertoire. 12.15 Zang en gitaar: Kerstliederen. 12.40 Jubileum-aktie SUS 10. 12.50 Buitenlands commentaar. 13.00 Nieuws en mededelingen. 13.10 Bel Canto-pro gramma. 13.45 De kerk in Italië, lezing. 14.00 Voor de kinderen. 14.30 Omroeporkest en solist: Klassieke muziek. 15.15 Thee met babbelaars, programma voor de bejaarden. 15.55 De hand aan de ploeg, lezing. 16.00 Sport. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Zingt het voor bedachte lied. 17.45 Mensen, lezing. 18.00 Het Wilde Ganzen-geld? NCRV: 19.00 Nieuws uit de Geladen Schip: critieken. 18.30 Waar blijft het kerken. 19.05 Vocaal ensemble. 19.30 De Openba ring aan Johannes, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Monoloog in de nacht, hoorspel. 20.45 Gram- mofoonmuziek. 21.00 Orgelkwintet (gr.). 21.30 Wissewassen licht programma. 21.50 Lichte koorzang. 22.20 22.25 Boekbespre king. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 Volks muziek met commentaar. 23.20 Spiegel van de hedendaagse muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00- 24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer, gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 Liedjes voor de kinderen. IKOR: 10.30 Doopsge zinde Kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. VPRO: 11.45 Flitsen, nieuws van eigen erf. AVRÓ: 12.00 Lichte orkestmuziek, koor en so listen. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de we reld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammofoon- muziek. 13.20 Op de plaats rust!, strijd- krachtehprogramma. 14.00 Reflex, momentop namen uit programma's van het afgelopen jaar 1962. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Cultuur en Godsdienst van Mesopotamië, lezing. 17.15 Stad en land, discussie. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal. 18.30 Salonorkest met zangsolist. 19.00 Bij nader inzien, journalistenforum. 19.40 Vrij entree, ca baretprogramma. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 20.30 Voor dracht. 20.45 Licht instrumentaal trio. 21.00 De aarde beeft overal, hoorspel. 21.40 Klassieke en moderne grammofoónmuziek. 22.05 Had U toen maar geleefd De Riddertijd, licht program ma. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Me- delingen en sportuitslagen 2e klas voetbal. 23.00 Klassieke grammofoonmuziek. 23.25 Promena deorkest: amusementsmuziek. 23.55-24.00 Nieuws BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/S. 9.30 ds. P. N Kruyswijk van Bloemendaal. 11.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal - uitzending dienst voor belangstellenden, gehouden op zon dag 23 dec. 1962. 15.15 Kinderdienst. 16.00 ds. P. N. Kruyswijk. BRUSSEL 324 m. 12.30 Weerbericht. 12.35 Amusements muziek. 12.50 Programma-overzicht. 13,00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en Bel Canto concert. 15.00 Sportkroniek. 18.00 Pianorecital. 18.30 Godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws. 19.30 Balletmuziek. 20.00 Gevarieerd program ma. 22.00 Nieuws. 22.15 Dansmuziek. 22.30 Ca baretprogramma. 23.00 Nieuws. 23.05 Amuse mentsprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 NCRV. 0.30-2.00 KRO. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopenjpg. 7,35 KJ^sieke grammofoonmuziek. 7.35 Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Radio krant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek. 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Watérstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Oude muziek (gr.). 10.20 Theologische etherleer gang. 11.05 Sopraan met pianobegeleiding. 11.35 Lichte grammofoonmuziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Instrumentaal licht kwintet. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensemble. 13.45 Lichte grammofoonmuziek. 14.05 Instrumentale succes sen uit 1962 (gr.). 14.30 Samen uit, samen thuis, gevarieerd programma (herhaling). 15.40 Lich te grammofoonmuziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Strijkkwartet: moderne muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Koorzang en lichte orkestmu ziek (gr.). 17.50 Regeringsuitzending: Oude jaarsavondmijmering van een Antilliaan, door Frank Martinus Arion. 18.00 Orgelspel. 18.30 Met band en plaat voor U paraat. 18.50 Nieuws en weerberichten. 19.00 Oudejaarsavond kerkdienst 20.00 Kamerorkest en solist: Moderne en oude muziek. 20.35 Gewijde muziek. 21.15 De scha duw van gisteren, jaaroverzicht. 22.15 Lichte muziek. 23.00 Nieuws. 23.10 Klein koor, kamer koor en vocaal ensemble. 23.30 Zo sprak de tijd, en wij..., toespraak. 23.45 Omroeporkest: gewij de muziek 23.58 Lezing psalm 90. 24.00 Klokge lui en havengeluiden. 0.01 Klassieke grammo foonmuziek. KRO: 0.30-2.00 Gevarieerde gram mofoonmuziek. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 19.00 VPRO. 21.00 AVRO. 00.30-02.00 VARA. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Amusementsmuziek (gr.) 9.00 Gymnastiek voor oudere luisteraars. 9.10 De Groenteman. 9.15 Klassieke kamermuziek (gr.) 9.40 Morgen wijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de vrouw. 12.00 Licht in strumentaal ensemble; zangsolisten en accor deon. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Voor ons platteland, lezing. 12.40 Chansons (gr.) 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelin gen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 De Effectenbeurs in 1962, lezing. 13.30 Lichte muziek. 14.00 Kinderkoor. 14.25 Lichte or kestmuziek (gr.) 14.45 De geschiedenis van een boek, literair programma. 15.10 Radio Matinee: Muziek voor de jeugd (gr.) 16.20 Lichte gram mofoonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Politieke lezing. 18.25 Amateursprogramma. 18.50 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 19.00 Doopsgezinde Oudejaarsavonddienst. 20.15 Even omkijken, licht programma. 20.45 Dit jaar, le zing. 20,55 Nieuws. AVRO: 21.00 Zing met ons mee. 21.30 Met Henri Knap de draaideur door: Oudejaarsavondprogramma met veel muziek. 22.15 Nieuws en mededelingen. 22.30 Oudejaars- Gastenavond: gevarieerd programma. 24.00 Klokgelui.0.01 Lichte grammofoónmuziek. VARA: 00.30 Toespraak. 00.35-02.00 Oudejaars nachtbal. BRUSSEL. 324 en 484 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Land- bóuwkroniek. 12.42 Pianorecital. 12.50 Beursbe richten. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Zang en piano. 17.50 Lichte orkestmuziek. 18.00 Protestantse uitzending. 18.15 Grammofoonmu ziek 18.18 Paardesportberichten. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 In en om de opera. 20.00 Gevarieerd program ma (Om 22.00 Nieuws en om 23.00 Nieuws.). 23.55 Nieuws. VOOR ZATERDAG NCRV: 15.00 Verhalen van Dickens. TV-film, (deel 4). 15.25 Filatelistisch allerlei 15.40 Daar zit muziek in. 16.10 Notitie zoek, TV-film. 16.35 Dier in 't vizier. 17.00-17.30 Voor de kinderen. 19 30 Lassie, de Schotse herdershond. TV-film. NTS: 20.00 Journaal NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Muziek voor U 21 00 Zo zie je nog 'ns wat!, documentaire film. 21.30 Amusementsprogram ma 22.10 Anton Holfath, TV-spel. 22.4022.50 Morgen is het zondag. VOOR ZONDAG NTS: 15.30-17.30 Eurovisie: IJshockey tour- nooi om de Spengler Cup te Davos. (eerste halve finale). 19.30 Weekjournaal. 20.00 Sport in beeld. VARA: 20.30 De wereld in 1962, politiek jaaroverzicht 21.00 De Koningin van Montmar tre. operette. 22.10-22.40 K-wartaal (V), caba retprogramma. VOOR MAANDAG NTS: 15.3017.30 Eurovisie: IJshockeytoer- nooi om de Spengler Cup te Davos. (finale). 19.30 Jaaroverzicht (buitenland). 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd politieke par tijen: C.H.U. 20.30 Als de tros wordt losgebe- ten, speelfilm. 21.25 Waar blijft de tijd?, geva rieerd programma. 22.30 Filmintermezzo. 22.55 Jaaroverzicht (binnenland). 23.25 Instrumentaal kwartet: klassieke muziek. 23.50 Oudejaars avondtoespraak. 24.00 Pauze. 0.15-1.00 Doe 'ns wat Meneer Sonneveld show.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 8