potterSjdtasnfe
1
AFFICHES EN LITHO'S
Linia' ^ggg
If
DE PROGRAMMA'S
Weer carillonklanken uit
het Rijksmuseum
Weer rumoer om de „Elgiti-marbles"
Raadsel van Romeinse
obelisk nu opgelost
Somerset Maugham procedeert tegen zijn
stiefdochter lady John Hope
ZATERDAG 29 DECEMBER 1962
8
sors/ss/i
Klokkeninscripties van
Luyken tot Lucebert
Vloekjes bij de thee
Heruitgave van de grote
Van Gogh'Catalogus
Anton van Duinkerken
Hoofdredacteuren over '62
nabeschouwingen
Beste Flits
Geen Hermus in
„Moordkans"
Gedaagde wordt door
oud-premier
Faure verdedigd
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
7 elevisieprogramma
I
Toulouse Lautrec in het Huis Van Looy
JAREN GELEDEN zag ik in de etalage van wijlen de Haarlemse prentenhandelaar
en -kenner J. H. de Bois een plaat van vier cancandanseressen, gekleed in ruisende
wijde rokken en met enorme struise hoeden op. Ze leken
op grote fregatschepen met waaiende wimpels en volle zei
len, in tegenstelling tot de huidige revuegirls, die haar ge
zamenlijke garderobe desgevraagd wel in hun reticule kun
nen opbergen. Deze dames echter dansten in een wolk van
textiel. Dwars door de onderhelft van de prent stond met
grote letters: „La troupe de Madame Eglantine". Dit was
nu, naar mij later duidelijk werd, een der vermaarde affi
ches van Henri de Toulouse Lautrec. De affichekunst, als
zelfstandig genre beoefend, is van betrekkelijk recente
datum. Afgezien van enkele voorposten en vroege curiosa
zijn de negentiger jaren der vorige eeuw in het affiche de
periode der incunabelen. De specialist van het genre was
toen Jules Chéret. Maar, zoals het meer geschiedt, het zou
niet de specialist zijn die de voltooiing bracht. Hoeveel goeds
men ook van de duizend affiches van Chéret zeggen kan, ze
lijken toch op sterk vergrote bonbondozen. Ze maken de
indruk van deugdelijke amusementsmuziek, polka's in frou
frou, Lautrec is oneindig meer. Bij hem het volle accoord
van het meesterschap.
Toulouse Lautrec
DE FRANSE KUNST
van het eind der vo
rige eeuw was sterk
onder de indruk van
de pas ontdekte Ja
panse kunst. Op geen
gebied kon de kem
der Japanse kunst
beter en natuurlijker
in de Europese vor
mentaal worden ge
transponeerd dan in
het affiche. Want een
letterlijke imitatie is
in de Westerse kunst
iets dergelijks als
wanneer iemand in
Kimono door het Bois
de Boulogne zou pro-
meneren en zijn ogen
met wasknijpers
scheef trekken. Maar
wel is het mogelijk
om de innerlijke gra
tie van de Japanse
lijn naar 's lands ge
legenheid te vertalen.
En dat heeft Lautrec
meesterlijk begrepen
en verwezenlijkt in
zijn affiches en litho's.
De heldere en toch
koele kleuren; het lij
nenspel dat in de on
derdelen zeer be
weeglijk en natura
listisch, maar in het
totaal van de prent,
door het zorgvuldig
evenwicht der grote
beeldvlakken, toch
zeer statisch en bijna
decoratief blijft als
een samengaan van twee tegenstrijdig
heden die elkander opvangen; dit alles is,
niet naar het uiterlijk maar naar het we
zen, verwant met de'grootheid der Japanse
tekenkunst. In zijn beste plakkaten is
Lautrec de Utomaro van Montmartre. Dit
Montanartre, toen nog niet tot het Volen-
dam van Parijs gedegradeerd, was zijn
levensmilieu. Zijn muzen waren de danse
ressen en chansonnierès van een nacht
café. „Cancan die dans op de vulkaan,
waarbij de tenen al zo heet worden, dat ze,
door ze in de lucht te schudden, afgekoeld
moeten worden".
Jane Avrïl-affiche. (Litho, 1893)
EEN GOED DEEL van zijn mooiste werk
bestaat uit lithografieën, die in de ge
schiedenis van de Franse grafiek altijd een
hoogtepunt zullen blijven. Met de haast
zefier-achtige lichtheid der Japanners te
kende Lautrec op de zware lithografische
steen. Zijn handschrift heeft niets van de
diepe duisternissen van Odilon Redon, of
van de felle barok van Daumier of van de
fluwelen behaagzucht van van Gavami.
Lautrec's litho's schijnen meer over de
steen geblazen dan er op getekend. Temid
den van het krijtpoeder en een uiterst sub
tiele spatteehniek leven, schijnbaar schuch
ter en tastend, de weinige lijnen. En toch,
achter deze fijne en haast onmerkbaar in
elkaar overlopende schakeringen steekt
een onbarmhartige en vlijmscherpe visie,
een bittere opmerkingsopgave die in haar
aristocratische reserve dodelijker is dan
menige openlijke satire.
La loge au Mascaron doré (Litho-1893)
Sommige zijner litho's liet Lautrec in
groene inkt drukken. Die kleur past prach-
tig bij het gifgehalte van dit werk, dat te
gelijk zo broos als vlindervleugels en zo
scherp als vitriool is. Hij weet de ganse
verdorvenheid en decadentie van een mens
te suggeren in de manier waarop hij een
mond tekent, waarvan de dunne lippen
als met een mes in het gelaat zijn gekerfd.
Niet de rozeknop van de onschuld maar
een verschrompelde krater van de harts
tocht, die enkel nog alsem en venijn proeft.
ZIE HET PORTRETJE van Yvette Guil-
bert. De beroemdste chanteuse was be
paald geen schoonheid. Vel over been, lang
en hoekig stond zij op het toneel. Wanneer
Lautrec haar tekende leek het op een kne
kelhuis in een soort zwarte japon. „Vous
êtes le génie de la déformation!" riep zij
uit, toen zij haar portret zag. In zulke
prenten is het hele theaterleven van het
fin de siècle geformuleerd.
"Het "carillon in de klokketoren van het
Rijksmuseum in Amsterdam zal binnen
kort zijn tonen weer over Amsterdam la
ten weerklinken. Het was tijdelijk uitge
schakeld wegens werkzaamheden aan het
dak van het museum. Nu deze zijn vol
tooid heeft men van de gelegenheid ge
bruik gemaakt ook het klokkenspel te her-
Dit bestaat uit veertien oude klokken,
door Van den Gheyn in 1554-1556 en 1583
in Antwerpen gegoten en afkomstig van de
kerk in Arnemuiden; voorts nog tien klok
ken die in 1900 ter aanvulling zijn ver
vaardigd. Aangezien deze combinatie nooit
zeer bevredigend heeft gewerkt zijn tien
van deze klokken door nieuwe vervangen.
De firma Petit en Fritsen te Aarle-Rixtel
heeft ze gegoten. Het klokkenspel zal nu
uit 26 klokken bestaan. Op de hele en halve
uren en op de kwartieren zullen zij door
middel van een 19e-eeuwse speeltrommel
melodieën ten gehore brengen. Op de
nieuwe klokken zijn versregels aange
bracht uit gedichten van Jan Luyken, Con-
stantijn Huygens. Marnix van Sint Alde-
gonde, Herman Gorter, H. Marsman, A
Roland Holst, J. C. Bloem, F. Schmidt De-
gener, M. Nijhoff en Lucebert. De klokken
zullen dezer dagen worden geplaatst.
Het befaamde geschil over de Elgin-
beelden tussen Griekenland en Engeland
wordt opnieuw aangewakkerd. Het Griek
se dagblad Elefthera meldt dat een lid
van het Griekse parlement heeft voorge
steld een bord te plaatsen op de Akropolis
waarop de Engelsman die de beelden
heeft weggehaald in het openbaar van dief
stal wordt beschuldigd en waarop de Brit
se regering wordt gelaakt wegens het niet
teruggeven van de beelden.
Het geschil dateert uit 1806 toen Thomas
Bruce, graaf van Elgin, de marmeren
beelden en brokstukken kocht van de Tur
ken die Griekenland toen bezet hielden.
Bruce verzond de beelden naar Engeland.
Tien jaar later verkocht Bruce een deel
van het marmer aan het Brits Museum in
Londen waar het nog berust als de Elgin
collectie. Het zijn eën fries van het Par
thenon van de beeldhouwer Phidias, een
zuil in de vorm van een vrouwenfiguur
en nog een andere zuil. Het Griekse par
lementslid Harald Rouchoutas heeft enke
le dagen voor het parlement op reces ging
zijn voorstel voor het bord op de Akropolis
gedaan en tevens aan premier Karamanlis
vragen gesteld over de Elgin-collectie, een
gevleugeld zege-beeld afkomstig uit Samo-
thracië dat nu in het Louvre staat en 233
andere Griekse kunstschatten die in diver
se landen verspreid zijn.
Het Huis van Looy toont tot 15 januari
een veertigtal litho's en vier affiches van
Lautrec, uit de collectie van het Haagse
prentenkabinet. Het is een kleine tentoon
stelling, maar des te beter, want zulk werk
moet men op de hand bekijken in een be
perkte hoeveelheid. Het is niet bedoeld
voor de zalenlopers en de langsrenners,
maar voor hen 'die gevoelig zijn voor de
kamermuziek van de prentkunst. En dan
heeft men met veertig meester-prenten
voorraad genoeg om er lang bij stil te
staan.
H. L. Prenen
Een van de grootste oudheidkundige ge
heimen de oorsprong van de obelisk op
het St. Pietersplein is opgelost. De „Os-
servatore Romano" meldt dat oudheidkun
digen een oude inscriptie aan de voet van
de obelisk, die dateert uit de eerste eeuw
voor Christus, ontcijferd hebben. De obe
lisk werd van Egypte naar Rome ge
bracht door keizer Caligula, die heerste
van 37 tot 41 A.D. De zuil had geen Egyp
tisch inschrift. Prof. Filippo Magi schrijft
in een artikel in de „Ósservatore" over
de oorzaak hiervan.
De obelisk werd gebouwd voor een Ro
meinse prefect, geen Egyptenaar. Deze
prefect, Caius Cornelius Gallus, werd ge
boren in 69 voor Christus. Hij pleegde zelf
moord in 26 voor Christus nadat de Ro
meinse senaat hem afgezet had en ver
bannen. Hij was berucht om zijn buiten
sporige levenswandel en grootheidswaan.
Hij heeft enkele piramides en obelisken te
zijner ere laten bouwen in Heliopolis, de
oude Egyptische hoofdstad. Tot prof. Ma
gi met zijn onderzoekingen begon was niets
van de obelisk bekend. Aan de voet was
een Latijnse inscriptie waarin meegedeeld
werd dat Caligula haar meegebracht had
uit Heliopolis: een andere Latijnse inscrip
tie was uitgekrast. Deze tweede inscriptie
is na jaren onderzoek door prof. Magi ont
cijferd. Er in staat dat de obelisk gehou
wen is ter ere van Caius Cornelius Gallus.
Magi heeft ontdekt dat de obelisk oor
spronkelijk niet in Heliopolis stond maar
in Forum Julium, een plaats in Egypte
waarvan elk spoor is verloren gegaan. Ma
gi zei, dat Gallus het forum bouwde als
gedenkteken aan zijn eigen geboorteplaats,
Forum Julii, nu Fréjus in Zuid-Frankrijk.
„Vloekjes bij de thee" is de titel van
een Meulenhoff-pocket, die Wim Zaal een
jaar geleden heeft gepubliceerd met in
drukken uit de negentiende eeuw in Ne
derland. Het is ook de titel van een serie
kwartierfilms, die op grond van deze re-
portanfis zijn gemaakt en diede-KMSj.
van januari af geregeld uitzenden, te be
ginnen op 2 januari a.s. om kwart voor
vqgen. Tineke Roeffen voert de [regie
Ton Lensink spreekt de commentaar. Het
is een produktie van Wim Dirks.
Naar de opvatting van Wim Zaal heeft
men in Nederland veelal een totaal ver
keerde indruk van de sfeer, waarin men
hier te lande in de negentiende eeuw leef
de. Men beschouwt die tijd als een geza
pige, duf-gezellige periode in onze geschie
denis. „Maar", zegt de schrijver, „wij
oordelen in het wilde weg. Is het ooit in
ons opgekomen, dat ons denkbeeld van
een versufte tijd vol gezelligheid niet he
lemaal klopt? Dat op de theepartij duch
tig is gevloekt en dat onze overgrootva
ders mensen waren zoals wijzelf, die de
liefde en de pijn en de angst hebben ge
kend". De eerste uitzending gaat groten
deels over Bilderdijk. Om zoveel moge
lijk de sfeer van de negentiende eeuw in
beeld te kunnen brengen heeft men op
namen gemaakt in verschillende institu
ten en musea.
Advertentie
mentholpellets
Tegen hoest en Keelpij"
V. Uitwerking frappant
De staatssecretaris van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen, mr. Y. Scholten,
heeft een commissie benoemd, die zich cd
bezig houden met de voorbereiding van een
heruitgave van de „Catalogue Raisonné"
van het werk van Vincent van Gogh door
J. B. de la Faille, enerzijds om te voor
komen, dat dit beroemde levenswerk van
de heer De la Faille verloren zou gaan,
anderzijds daar de heruitgave van een
voor de Van Gogh-studie onmisbaar stan
daardwerk duizenden gebruikers over de
gehele wereld welkom zal zijn.
De commissie van redactie, bestaande
uit de heren prof. dr. A. M. Hammacher
(voorzitter), prof. dr. J. G. van Gelder,
dr. H. Gerson, W. Jos de Gruyter en dr. J.
Hulsker, hoopt binnen niet al te lange tijd
een voorstel met betrekking tot deze her
uitgave aan de staatssecretaris voor te
leggen.
Op 2 januari a.s. viert de bekende lit
terator Anton van Duinkerken (prof. dr.
W. Asselbergs) zijn zestigste verjaardag.
Dit is voor de K.R.O.-radio en -televisie
aanleiding aan deze markante dichter,
schrijver, polemicus, redenaar en hoog
leraar enkele programma's te wijden. De
televisie ruimt in de rubriek „Brandpunt"
van die avond tien minuten in en laat
dan over Van Duinkerken Jan Engelman,
prof. Grossouw en prof. Fr. Baur uit
Gent (Geschiedenis der Nederlanden)
aan het woord.
De radio brengt twee uitzendingen over
de zestigjarige. Op Nieuwjaarsdag bren
gen Bernard Verhoeven en Frans Wijsen
een schets in woorden van half zeven
tot half acht. Hieraan werken mee: A'.
van Domburg, prof. dr. A. Donkersloot,
dr. G. Knuvelder, prof. dr. P. Minderaa
en'Bernard Verhoeven. Men zal dan frag
menten kunnen horen uit werken van An-
programma va vrijdag 4 jauari om al
ton van Duinkerken. In het Zonnebloem
programma van vrijdag 4 januari om half
vier laat Gabriël Smit horen, wat An
ton van Duinkerken schreef in of over si
tuaties, waarin de luisteraars naar dit
programma in de regel verkeren.
I
Vijf hoofdredacteuren van Nederlandse
dagbladen zullen meewerken aan het
NCR V-programma „De Schaduw van Gis-
tern" dat op Oudejaarsavond om kwart over
negen wordt uitgezonden en waarin enke
le belangrijke feiten, die in het afgelopen
jaar pennen en tongen in beweging heb
ben gebracht, nog eenmaal in discussie
zullen komen.
De hoofdredacteuren zijn dr. Diemer
(Rotterdammer), die het gesprek leidt, en
verder dr. Bruins Slot (Trouw), mr. Stem
pels (Nieuwe Rotterdamse Courant), dr.
Van Veen (Het Vrije Volk) en de heer
Frequin (De Gelderlander). De onderwer
pen, waarover de vijf Nederlandse hoofd
redacteuren met elkaar van gedachten zul
len wisselen, zijn onder andere de kwestie
-Cuba Softemjnproces in Luik, de kwes
tie Nieuw Guinea en de figuiïr van De
Gaulle.; -i
frjaüia
Behalve een nieuw en zeer genietbaar
avontuur van onze vriend Higgins bood het
AVRO-t.v.-programma vrijdagavond ver
heugend veel variatie. De nieuwskroniek
Flits wordt steeds flitsender en beter en
bovendien heeft de redactie nu blijkbaar
een wat steviger aanpak van commenta
ren, interviews en achtergrond-documenta-
tie op het oog. Het was allemaal recht op
de man af, al had de reporter die de
Amsterdamse wethouder van Publieke
Werken interviewde over 't openbaar ver
voer het wel even benauwd toen hij zich
zelf op een gegeven moment hoorde zeg
gen, dat de tram- en busdiensten in Am
sterdam op de spitsuren „een enorme
chaos" zijn: de goede man schrok er zicht
baar zélf van. Maar goed: wat meer direct
heid in dergelijke achter-het-nieuws-ru-
brieken kan stellig geen kwaad tussen de
veelheid van zoetsappige commentaren en
halfheden die de t.v. ons nog vrijwel da
gelijks voorschotelt. Ook AVRO's music-
hall „Allemaal show" had een paar hoog
tepuntjes, al waren dat vreemd genoeg niet
de „met veel moeite" geëngageerde bui
tenlandse topartiesten." Twee van deze
laatste categorie, het Britse croonerpaar
Pearl Carr en Teddy Johnson, vielen bar
tegen. Het manlijke deel van dit duo had
een pracht van een keelverkoudheid mee
gebracht, dat hem tot een hese fluisteren
de bariton degradeerde, maar zijn vrouwe
lijke partner deed ons, als zangeres en als
toneelfiguur, al even weinig. De blueszan
geres Donna Hightower was een verwater
de imitatie van Sarah Vaughan en de vier
Palladium Dancers hadden wat ons be
treft ook wel achterwege kunnen blijven
Van heel wat beter gehalte was eigenlijk
alleen de act van de Amin brothers, twee
Egyptische equilibristen, wier halsbreken
de toeren inderdaad verbluffend waren.
Maar de grootste attractie was naar on-
Rectificatie
Het bericht van gisteren over de 75e
voorstelling van Philip Mackkie's thriller
„Moordkans" door toneelgroep Centrum
wekt de indruk dat Guus Hermus reeds
voor Nieuwjaar zijn optreden hervat. Dit
is echter niet juist. Guus Hermus die net
hersteld is, treedt voor het eerst weer
dinsdag aanstaande op, in de nieuwjaars
première door Centrum in Haarlem. De
medewerkenden aan „Moordkans", dat dit
weekeinde in Haarlem speelt zijn Ann
Hasekamp, Luc Lutz, Peter Aryans, Ellen
de Thouars, Gerard Hartkamp, Ina van
der Molen. Regie: Walter Kous,
Van Gogh tentoonstelling. Een verza
meling van meer dan 100 schilderijen en
tekeningen van Van Gogh uit verschillende
Nederlandse musea, die naar Haifa gezon
den was om tentoongesteld te worden, is
uit het Israëlische schip „Moledet" gelost
Een afdeling van de Israëlische politie nam
de bewaking over van Interpol die het
trtmspprt^ergezeld had tot Haifa. De cob
lecile zal voor het eerst te bezichtigen zijn
zondagavond in het museum van Tel Avjv.
(Van onze correspondent)
LONDEN De bekende 88-jarige En
gelse schrijver Somerset Maugham, die in
Nice woont, heeft aldaar een proces aan
hangig gemaakt tegen zijn dochter, lady
John Hope, de echtgenote van de vroegere
Engelse minister van Openbare Werken.
Hij eist van haar 700.000 pond (7 miljoen
gulden), de waarde van de haar door hem
geschonken goederen. Magham, die eigen
lijk haar stiefvader is, beweert dat lady
Hope gebrek aan genegenheid voor hem
heeft getoond. Zij was een juridische actie
tegen hem begonnen nadat Maugham in
april van dit jaar zijn collectie schilde
rijen bij Sotheby in Londen had geveild,
welke een bedrag van 229.581 pond sterling
opleverde. Zij beweerde dat Maugham de
schilderijen aan haar had geschonken. In
juli weigerde de rechtbank Maugham het
genoemde bedrag van Londen naar New
York over te maken.
Naar thans onthuld wordt heeft een recht
bank in Nice wettelijke kracht verleend aan
de adoptie door Maugham van zijn 50-
jarige secretaris, de heer Alan Searlen
als zijn zoon. Maugham tracht nu de gif
ten aan lady Hope, afkomstig uit een door
hem uitgezet trustfonds, ongedaan te maken
Indien hij succes heeft is het mogelijk
dat zijn gehele fortuin met inbegrip van
zijn villa te Cap Ferrat aan de Franse
Riviera, welke 3'/2 miljoen gulden waard
is, in het bezit zal komen van de heer
Searle.
Maugham heeft verklaard dat hij lady
Hope altijd als zijn dochter heeft be
schouwd, maar haar nooit als zijn wette
lijk kind heeft erkend, zodat hij alle haar
gedane giften kan intrekken. Lady Hope
is de dochter van Henry Wellcome, de
eerste echtgenoot van wijlen mevr. Maug
ham.
Maughams advocaat roept ook artikel
950 van de Franse Code Civile in, volgens
welke giften kunnen worden ongedaan ge
maakt, wanneer de begiftigde ondankbaar
heid toont. Lady John Hope zal in het pro
ces worden vertegenwoordigd door de vroe
gere Franse premier, de advocaat Edgar
Faure.
V. V. v.s .wXdXvKss* 3a3ShH83
Het Hildebrandmonument, bekist en
besneeuwd, schraagt de Nieuwjaars
fantasie „Winter in de Hout" van
H. L. Prenen met een witte werkelijk
heid, die wel fens onschuldiger zou
kunnen blijken te zijn dan de fantasie
van de Haarlemse nieuwjaarsdichter,
wiens wens op 1 januari in de Haar
lemse Stadsschouwburg voor het voet
licht zal worden gebracht door leden
van de Toneelgroep Centrum.
ze smaak toch het optreden van de ko
miek Rijk de Gooyer, die vooral als de
wielrenner-sportman van het jaar een ver
rukkelijk stukje persiflagekolder weggaf.
Ad interium
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/S. 8.00 NCRV.
9.30 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 1945-
24.00 KRO.
NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverzicht. 8.15
Koorzang (gr.). 8.30 Morgenwijding. 9.15 Orgel
concert. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Orgelconcert
(gr.). 9.55 Inleiding hoogmis. 10.00 Plechtige
hoogmis. 11.30 Medaillon: fragmenten uit het
klassieke en romantische repertoire. 12.15 Zang
en gitaar: Kerstliederen. 12.40 Jubileum-aktie
SUS 10. 12.50 Buitenlands commentaar. 13.00
Nieuws en mededelingen. 13.10 Bel Canto-pro
gramma. 13.45 De kerk in Italië, lezing. 14.00
Voor de kinderen. 14.30 Omroeporkest en solist:
Klassieke muziek. 15.15 Thee met babbelaars,
programma voor de bejaarden. 15.55 De hand
aan de ploeg, lezing. 16.00 Sport. 16.30 Vespers.
IKOR: 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Zingt het voor
bedachte lied. 17.45 Mensen, lezing. 18.00 Het
Wilde Ganzen-geld? NCRV: 19.00 Nieuws uit de
Geladen Schip: critieken. 18.30 Waar blijft het
kerken. 19.05 Vocaal ensemble. 19.30 De Openba
ring aan Johannes, lezing. KRO: 19.45 Nieuws.
20.00 Monoloog in de nacht, hoorspel. 20.45 Gram-
mofoonmuziek. 21.00 Orgelkwintet (gr.). 21.30
Wissewassen licht programma. 21.50 Lichte
koorzang. 22.20 22.25 Boekbespre
king. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 Volks
muziek met commentaar. 23.20 Spiegel van de
hedendaagse muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 8.00 VARA.
10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00
AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00-
24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied.
8.18 Weer of geen weer, gevarieerd programma.
9.45 Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00
Liedjes voor de kinderen. IKOR: 10.30 Doopsge
zinde Kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord.
VPRO: 11.45 Flitsen, nieuws van eigen erf.
AVRÓ: 12.00 Lichte orkestmuziek, koor en so
listen. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de we
reld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammofoon-
muziek. 13.20 Op de plaats rust!, strijd-
krachtehprogramma. 14.00 Reflex, momentop
namen uit programma's van het afgelopen jaar
1962. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Cultuur en
Godsdienst van Mesopotamië, lezing. 17.15 Stad
en land, discussie. VARA: 17.30 Voor de jeugd.
17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal.
18.30 Salonorkest met zangsolist. 19.00 Bij nader
inzien, journalistenforum. 19.40 Vrij entree, ca
baretprogramma. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05
Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 20.30 Voor
dracht. 20.45 Licht instrumentaal trio. 21.00 De
aarde beeft overal, hoorspel. 21.40 Klassieke en
moderne grammofoónmuziek. 22.05 Had U toen
maar geleefd De Riddertijd, licht program
ma. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Me-
delingen en sportuitslagen 2e klas voetbal. 23.00
Klassieke grammofoonmuziek. 23.25 Promena
deorkest: amusementsmuziek. 23.55-24.00 Nieuws
BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/S.
9.30 ds. P. N Kruyswijk van Bloemendaal. 11.00
ds. G. Toornvliet van Bloemendaal - uitzending
dienst voor belangstellenden, gehouden op zon
dag 23 dec. 1962. 15.15 Kinderdienst. 16.00 ds. P.
N. Kruyswijk.
BRUSSEL 324 m.
12.30 Weerbericht. 12.35 Amusements muziek.
12.50 Programma-overzicht. 13,00 Nieuws. 13.15
Voor de soldaten. 14.00 Opera- en Bel Canto
concert. 15.00 Sportkroniek. 18.00 Pianorecital.
18.30 Godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws.
19.30 Balletmuziek. 20.00 Gevarieerd program
ma. 22.00 Nieuws. 22.15 Dansmuziek. 22.30 Ca
baretprogramma. 23.00 Nieuws. 23.05 Amuse
mentsprogramma. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 NCRV. 0.30-2.00
KRO.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10
Dagopenjpg. 7,35 KJ^sieke grammofoonmuziek.
7.35 Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Radio
krant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek. 8.30
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken.
9.35 Watérstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10
Oude muziek (gr.). 10.20 Theologische etherleer
gang. 11.05 Sopraan met pianobegeleiding. 11.35
Lichte grammofoonmuziek. 12.25 Voor boer en
tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Instrumentaal licht kwintet. 12.53
Grammofoonmuziek, eventueel actualiteiten.
13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensemble. 13.45 Lichte
grammofoonmuziek. 14.05 Instrumentale succes
sen uit 1962 (gr.). 14.30 Samen uit, samen thuis,
gevarieerd programma (herhaling). 15.40 Lich
te grammofoonmuziek. 16.00 Bijbeloverdenking.
16.30 Strijkkwartet: moderne muziek. 17.00 Voor
de kleuters. 17.15 Koorzang en lichte orkestmu
ziek (gr.). 17.50 Regeringsuitzending: Oude
jaarsavondmijmering van een Antilliaan, door
Frank Martinus Arion. 18.00 Orgelspel. 18.30 Met
band en plaat voor U paraat. 18.50 Nieuws en
weerberichten. 19.00 Oudejaarsavond kerkdienst
20.00 Kamerorkest en solist: Moderne en oude
muziek. 20.35 Gewijde muziek. 21.15 De scha
duw van gisteren, jaaroverzicht. 22.15 Lichte
muziek. 23.00 Nieuws. 23.10 Klein koor, kamer
koor en vocaal ensemble. 23.30 Zo sprak de tijd,
en wij..., toespraak. 23.45 Omroeporkest: gewij
de muziek 23.58 Lezing psalm 90. 24.00 Klokge
lui en havengeluiden. 0.01 Klassieke grammo
foonmuziek. KRO: 0.30-2.00 Gevarieerde gram
mofoonmuziek.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 19.00 VPRO.
21.00 AVRO. 00.30-02.00 VARA.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws.
8.15 Amusementsmuziek (gr.) 9.00 Gymnastiek
voor oudere luisteraars. 9.10 De Groenteman.
9.15 Klassieke kamermuziek (gr.) 9.40 Morgen
wijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor
de kleuters. 11.00 Voor de vrouw. 12.00 Licht in
strumentaal ensemble; zangsolisten en accor
deon. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Voor ons platteland, lezing. 12.40
Chansons (gr.) 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelin
gen, eventueel actueel of grammofoonmuziek.
13.25 De Effectenbeurs in 1962, lezing. 13.30
Lichte muziek. 14.00 Kinderkoor. 14.25 Lichte or
kestmuziek (gr.) 14.45 De geschiedenis van een
boek, literair programma. 15.10 Radio Matinee:
Muziek voor de jeugd (gr.) 16.20 Lichte gram
mofoonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15
Politieke lezing. 18.25 Amateursprogramma.
18.50 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 19.00
Doopsgezinde Oudejaarsavonddienst. 20.15 Even
omkijken, licht programma. 20.45 Dit jaar, le
zing. 20,55 Nieuws. AVRO: 21.00 Zing met ons
mee. 21.30 Met Henri Knap de draaideur door:
Oudejaarsavondprogramma met veel muziek.
22.15 Nieuws en mededelingen. 22.30 Oudejaars-
Gastenavond: gevarieerd programma. 24.00
Klokgelui.0.01 Lichte grammofoónmuziek.
VARA: 00.30 Toespraak. 00.35-02.00 Oudejaars
nachtbal.
BRUSSEL. 324 en 484 m. 12.00 Nieuws. 12.03
Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Land-
bóuwkroniek. 12.42 Pianorecital. 12.50 Beursbe
richten. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15
Zang en piano. 17.50 Lichte orkestmuziek. 18.00
Protestantse uitzending. 18.15 Grammofoonmu
ziek 18.18 Paardesportberichten. 18.20 Voor de
soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40
In en om de opera. 20.00 Gevarieerd program
ma (Om 22.00 Nieuws en om 23.00 Nieuws.).
23.55 Nieuws.
VOOR ZATERDAG
NCRV: 15.00 Verhalen van Dickens. TV-film,
(deel 4). 15.25 Filatelistisch allerlei 15.40 Daar
zit muziek in. 16.10 Notitie zoek, TV-film. 16.35
Dier in 't vizier. 17.00-17.30 Voor de kinderen.
19 30 Lassie, de Schotse herdershond. TV-film.
NTS: 20.00 Journaal NCRV: 20.20 Memo. 20.30
Muziek voor U 21 00 Zo zie je nog 'ns wat!,
documentaire film. 21.30 Amusementsprogram
ma 22.10 Anton Holfath, TV-spel. 22.4022.50
Morgen is het zondag.
VOOR ZONDAG
NTS: 15.30-17.30 Eurovisie: IJshockey tour-
nooi om de Spengler Cup te Davos. (eerste
halve finale). 19.30 Weekjournaal. 20.00 Sport in
beeld. VARA: 20.30 De wereld in 1962, politiek
jaaroverzicht 21.00 De Koningin van Montmar
tre. operette. 22.10-22.40 K-wartaal (V), caba
retprogramma.
VOOR MAANDAG
NTS: 15.3017.30 Eurovisie: IJshockeytoer-
nooi om de Spengler Cup te Davos. (finale).
19.30 Jaaroverzicht (buitenland). 20.00 Journaal
en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd politieke par
tijen: C.H.U. 20.30 Als de tros wordt losgebe-
ten, speelfilm. 21.25 Waar blijft de tijd?, geva
rieerd programma. 22.30 Filmintermezzo. 22.55
Jaaroverzicht (binnenland). 23.25 Instrumentaal
kwartet: klassieke muziek. 23.50 Oudejaars
avondtoespraak. 24.00 Pauze. 0.15-1.00 Doe 'ns
wat Meneer Sonneveld show.