HET HOLLAND FESTIVAL 1963 m Si Sr; 7 frtr -et Tsrwa: DE PROGRAMMA'S XSZiï ïïr SS ïïüe aaa*n-— ia Janatsjek-kwartet van spionage beticht Negen Muzen Internationale Contactweek voor jonge guitaristen en luitisten "Sao*! Ford Foundation doet schenking aan W.-Berlijn „Voet bij stuk" van Hans van Manen Koppeling aan Anderhalve eeuw Nederlandse schilderkunst99 nabeschouwingen Aankoop van Bsack van Ostade bekroning van Halsexpositie WOENSDAG 9 JANUARI 1963 6 De Haagse Gomedie met „Schweyk" naar Haarlem Concilie en Oecumene SLOTCONCERT TE BREUKELEN J. Damshuizer De radio geeft donderdag P. Zwaanswijk T elevisieprogramma Halverwege het Holland Festival 1962 en dat van 1963 hebben festivalvoorzitter mr. H. J. Reinink en festivaldirec teur Peter Diamand op een persconferentie reeds het voor lopige programma bekendgemaakt van het jaarlijkse kunst festijn, dat zich van 15 juni tot 15 juli weer in Amsterdam, Den Haag-Scheveningen en verscheidene andere Neder landse steden zal voltrokken. Hoofdpunten van het komende festival zijn: een grote tentoonstelling „Anderhalve eeuw Nederlandse Schilderkunst" ter gelegenheid van het 150- jarig bestaan van het koninkrijk; de koppeling van het festi val aan schilderkunst is het gevolg van de zeer goede er varingen met de opening in 1962 die aan de Frans Hals expositie gekoppeld was; voorts extra aandacht voor het werk van Frank Martin, wiens pasvoltooide opera „Monsieur de Pourceaugnac" naar Molière door de Nederlandse Opera wordt gepresenteerd in samenwerking met het Grand Thea tre in Geneve, dat er in april de eerste uitvoering van zal geven te Genève met onder anderen Cora Canne Meyer, Erna Spoorenberg en Guus Hoekman, die ook in Amsterdam optreden; een door Van Dalsum te regisseren stuk van Heijermans (vermoedelijk Schakels") als Nederlandse mani festatie in een toneelprogramma, dat ook Franse, Duitse en hopelijk Engelse bijdragen zal omvatten; de komst van de Berliner Philharmoniker onder leiding van de grote dirigent Herbert von Karajan voor twee concerten, één in Scheve- ningen en één in Amsterdam; voorts het optreden met het Residentie Orkest van de wereldvermaarde cellist Rostro- povitsj in het voor hem door Britten geschreven celloconcert, dat in mei in Engeland voor het eerst wordt gespeeld; voor de vierde maal een filmweek, die evenals in 1957 en 1961 zal plaatsvinden in Arnhem; voorts het Internationaal Orgel concours te Haarlem; bijzondere concerten door het Concert gebouworkest als afsluiting van het jubileumseizoen met Bruckner en Wagner naast Mahler staan in het centrum van de belangstelling; deelneming aan de Verdi- en Wagner- herdenkingen, respectievelijk met een door Giulini te leiden festivalproduktie van „Falstaff" en „Der fliegende Hollan der" die in maart onder Bernard Haitinks leiding bij de Nederlandse Opera in première gaat; het optreden van internationale grootheden zoals de Zweedse sopraan Birgit Nilsson, Yehudi Menuhin met zijn Bath Festival Chamber Orchestra en Noah Greenberg met zijn New Yorkse Pro Musica Ensemble. IN DE OPERASECTOR staan vier van de vijf uit te voeren werken vast. Allereerst dus de Holland Festival Opera „Falstaff" onder Giulini met Fernando Corena, Fedora Barbieri, Fernanda Cadoni, Mirella Freni, Ilva Ligabue, Luigi Alva, Florindo An- dreolli, Enrico Campi, Renato Capecchi en Mario Carlin en begeleiding door het Concertgebouworkest. De Nederlandse Opera riep voor de begeleiding van Martins „Monsieur de Pourceaugnac" de assistentie in van het Utrechts Stedelijk Orkest. Paul Sacher dirigeert het werk, dat eind april in Genève zijn wereldpremière beleeft onder regie van Jacques Charon, sociétaire van de Comédie Frangaise die ook de voor Molières oorspronkelijke toneelstuk ontworpen decors en kostuums van A. M. Cassandre afstond. André Vessières zingt de titelrol in de gemengd Frans- Nederlandse bezetting. Behalve Der fliegende Hollander" waarin de titelrol tijdens het festival zal worden gezongen door de in Frankfurt werkzame Amerikaan van Poolse afkomst Leonardo Wolovsky, geeft de Nederlandse Opera nog, in samenwerking met Tsjechi sche specialisten als dirigent Jaroslav Krombholc, regisseur V. Kaslik, decoront werper Josef Svoboda en de zangers Mila- da Subrtova, Eduard Haken en Ivo Zidek, Dworsjaks „Rusalka", waarin onder meer Anny Delorie de Nederlandse eer zal hoog houden. Of voor de vijfde operaproduktie een Nederlands dan wel een buitenlands gezelschap zal worden geëngageerd is nu nog niet bekend. OP SYMFONISCH GEBIED ligt het be langrijkste nieuws uiteraard in de komst van de Berliner Philharmoniker. De twee door Herbert von Karajan te dirigeren concerten in Scheveningen op 26 juni en in Amsterdam een dag later zullen werken bevatten van Bach, Mozart, Beet hoven, Brahms en Strawinsky. Een Am sterdamse exclusiviteit wordt verder nog de uitvoering in concertvorm van Fauré's „Perelope" door het Radiofilharmonisch orkest onder leiding van Jpan Fournet. Het concertgebouworkest voert vier pro gramma's uit. Onder leiding van Eugen Jochum komt Brutkners vijfde symfonie tot klinken tijdens een concert waarin waarschijnlijk Hans Henkemans als piano solist (Mozart) zal optreden. Pierre Mon teux dirigeert een Wagnerprogramma met solistische medewerking van de beroemde Zweedse sopraan Birgit Nisson en Rafael Kubelik leidt in het Amsterdamse concert gebouw twee uitvoeringen van Mahlers achtste (met de koren Toonkunst en Stem des Volks) de symphonie „Der Tausend" met solisten als Erna Spoorenberg, Mar garet Tynes, Anny Delorie, Kerstin Meyer, Ernst Hafliger, Vladimir Rudzak en Boris Carmeli. Onder Bernard Haitink geeft het Am sterdams orkest in het RAI-ge'oouw een populair concert met de bariton Renato Capecchi als solist, zoals ook het residen tie-orkest een Holland Festivalconcert geeft in de Haagse Houtrusthal onder Wil lem van Otterloo's leiding. Het Residentie orkest speelt verder nog onder Eugene Ormandy (met Olof en Krebbers als solis ten in Badings' concert voor twee violen), Alberto Erede en de Indiër Zubin Mehta, die als solist Mstislaf Rostropovitsj naast zich vindt. Deze Russische cellogroot meester geeft dan de continentale pre mière van het door Benjamin Britten aan hem opgedragen celloconcert, dat hij tij dens het Aldeburgh Festival voor de eer ste maal zal spelen. In Rotterdam vindt nog een concert plaats door het Rotterdams Philharmo- Advertentie Op woensdag 16 januari a.s. hoopt De Haagse Comedie de eerste voorstelling in de Stadsschouwburg te Haarlem te geven van „Schweyk" van Bertolt Brecht in de vertaling van Gerard K. van het Reve en onder de regie van Joris Diels. Bob de Lange speelt de titelrol en Anny de Lange die van Anna Kopacka. Verder spelen mede: Leo de Hartogh, Broes Hart man, Bas ten Batenburg, Carl van der Plas, Wim de Haas, Annie Leenders, Trins Snijders, Camille de Vries, Nelleke Knegt- mans, John Koch, Wiebe Brandsma, Kees Coolen, Guido de Moor, Hep van Delft, Gerard de Groot, Jules Royaards, Wim van Rooij, Manfred de Graaf en Jan Veelo. De muziek is van Hans Eisler. De mas kers en figuren zijn van Lisette van Mee- teren en Kees de Groot. De décors zijn van Hep van Delft en de kostuums van Has Noordhoek Hegt. nisch Orkest onder Franz Paul Decker, in Naarden dirigeert dr. Anthon van der Horst het koor van de Bachvereniging en het Concertgebouworkest in Bachs Hohe Messe, getrouw aan de traditie die ook wil dat de Bachvereniging een concert ver zorgt in de Goudse Sint Janskerk. Het or gelconcours in Haarlem en Alkmaar en het carillonconcours in Hilversum zijn eveneens jaarlijkse evenementen, die ook nu weer een vooraanstaande plaats op het programma kregen. DE KAMERMUZIEK zal worden ver zorgd door het Nederlands Kamerorkest onder leiding van Paul Sacher en met de Spaanse mezzosopraan Teresa Berganza als soliste, Yehudi Menuhins Bath Festi val Chamber Orchestra waarin de ver maarde violist zowel de dirigeerstok als de viool ter hand neemt, het Nederlandse Strijkorkest Benedetto Marcello en het blazersensemble uit het Concertgebouwor kest dat onder leiding van Giulini Mozarts serenade voor dertien blazers en Stra- winsky's Octuor uitvoert. Daarnaast zijn er dan nog het door Fe lix de Nobel geleide Nederlands Kamer koor met veel werk van Frank Martin, het Danzi Kwintet met hedendaagse muziek en het gerenommeerde New Yorkse en semble ,Pro Musica", dat na zijn tournee met het „Spel van Daniel" in 1959 dit jaar opnieuw onder Noah Greenbergs leiding de oude muziek terugbrengt naar het con tinent van herkomst. Van de recitals kun nen nu al dat van Teresa Berganza met Felix Lavilla aan de vleugel en dat van Peter Pears en Benjamin Britten met Schuberts „Winterreise" worden genoemd. WAT HET BALLET betreft is tot nu toe alleen met het nationale ballet een defini tieve overeenkomst bereikt en op toneel gebied zijn er naast de bekende verschij ningen van het Wiener Burgtheater en de Nederlandse Comedie met „Elckerlyc" in Delft voorstellingen te vermelden van het „Théatre de La Cité de Villeurbanne" dat in 1960 met „Les trois Mousquetaires" zo'n joyeuze entree in ons land maakte. Ditmaal brengt Roger Planchon met zijn gezelschap Molières „Geprge Dandin" in een zeer persoonlijke opvatting. Er wordt nog onderhandeld over een festivaloptreden van de toneelgroep Studio met twee moderne één-akters en gehoopt wordt op de komst van een vooraanstaand Engels gezelschap. De Praagse panto- mimegroep van het Theater am Gelander met zijn tot ongeveer 1550 terugreikende traditie sluit de rij van buitenlandse gas ten in het festival. De Westduitse autoriteiten hebben visa geweigerd aan het befaamde Janatsjek- kwartet, een kamermuziekensemble uit Praag. Als motief is aangevoerd dat twee van de leden van het kwartet spionnen zijn. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft bevestigd dat de visa zijn geweigerd wegens bezwaren tegen „verscheidene leden" van het ensemble. De woordvoerder wilde hierop niet nader ingaan. Circus Althoff. Een Amerikaanse televisie-onderneming zal tijdens de voor stellingen van 21 tot en met 24 januari het gehele programma van Circus Althoff in Theater Carré te Amsterdam opnemen voor cfe uitzending van „International Show-time", een familieprogramma dat elke vrijdag door geheel Amerika wordt uitgezonden. De National Broadcasting Company heeft de rechten voor dit pro gramma aangekocht behalve voor Amerika ook voor Canada, Australië, Nieuw-Zee- land en andere landen buiten Europa. Voor hun populair-wetenschappelijke se- gervlugheid en klavierkennis (buiten het beeld); het aan een rijke fantasie ontspro ten bloemen-ballet was uniek. De dierlijke solisten, die in de finale optraden, verraad den wat te veel van hun marionetten-aard „Onderweg naar Morgen" stelden Wolf en leken ons daarom meer geschikt voor Kielich en Chris Stuur de documentaire een kinderprogramma. „Geleide kracht' samen, die, mede door I Het door prof. Diepenhorst gepresideer- een duidelijke commentaar, een helder in- de forum „Concilie en Ogcumene", waar- zich verschafte in de betekenis de heil- aan drie theologen deelnamen, was bijzon- zame toepassing en de vele mogelijkhe- der belangwekkend, maar het ging bijna den van radio-actieve isotopen. Vooral de ten onder in een te zwaar theologische fragmenten, gewijd aan de grote medische beschouwing, toen het zware onderwerp waarde van sommige radio-actieve ele-1 )Cje bronnen der openbaring" ter sprake menten, vormden een pleidooi voor de ver- I kwam. De gespreksleider toonde groot be- dere ontwikkeling van de wetenschap der grip voor de beperktheden van een t.v.- kernenergie, zulks de dreiging van de gesprek toen hij op dat punt de gedach- atoombom ten spijt. tenwisseling coupeerde en o.m. het onder- i.- i i ieverJ' Yfro°r7-aakt door de touw- werp verdraagzaamheid aan de orde stel- tjestrekkende Engelse poppenspelers Ann de, alsmede de verhouding clerus-leek. Hogart en Jan Russell, was een feest ge- De door een der protestanten uitgespro- lijk. Hun pianist getuigde van virtuoze vin- ken vrees, dat Rome onder een volgende Paus, minder progressief dan Johannes XXIII, wel eens terug zou willen naar de toestand, zoals die vóór het concilie was, werd niet door de katholieken gedeeld. Hun indruk was, dat het meer de ver gadering der kerkvaders dan de „man" is, die zich in de nieuwe richting begeeft. Positief zij het niet allemaal rechtstreeks waren de antwoorden op de slotvraag of dit concilie de christelijke kerken op de weg naar de eenwording heeft gebracht. Zeldzaam afgerond eindigde dus dit verre van gemakkelijke en zoals gebruikelijk DE STICHTING „Internationaal Toonkunstenaarscentrum Eduard van Beinum" heeft met het organiseren van de internationale contactweek voor jonge guitaristen en luitisten, die van 2 tot 9 januari in huize Queeckhovente Breukelen werd ge houden, weer een prachtig initiatief genomen. Het ging hier om muzikale gedachten- rammelende t.v.-gesprek. wisseling, technische en kunstzinnige voorlichtng en muziekuitvoeringen door een groep instrumentalisten, die wat vereenzaamd in het muziekleven staan; vereen zaamd door het op individualiteit afgestemde karakter van hun instrument en ook door de omstandigheid, dat zo heel weinig muzikaal begaafden de luit of de guitaar als solomstrument ter kunstzinnige bespeling kiezen. Men vereenzelvige de echte guitaristen niet met de zeer vele lieden, die tegenwoordig de guitaar als een ritmisch akkoord-slaginstrument behandelen. 1 De gemeenteraad van Haarlem heeft heden besloten uit het batig saldo van de Frans Halstentoonstelling 1962 het schilderij „Rustpoos bij de boerderij" door Isack van Ostade aan te kopen ter plaatsing in het jubilerende museum. Dit bijzonder fraaie paneel dat 38 x 37 cm meet en middenonder gesigneerd en 1648 gedateerd is, vertegenwoordigt deze meester op karakteristieke wijze. Het gegeven is een scène uit het boeren leven. Voor een, in zijn vervallenheid ro mantisch aandoende, boerenbehuizing zit een vrouw met de spinklos in de hand. Vóór haar, met de rug naar ons toe, staat een wandelaar, met een grote, slappe hoed en zeemleren vest, de rugzak over de schouder. Hij rust wat uit op zijn stok terwijl een langharig hondje de vreemde ling onderzoekend bekijkt en een paar kin deren zich nieuwsgierig in het duister van de deuropening vertonen. Een stilleven van een omgevallen kruiwagen en een geelkoperen kan op de voorgrond en de idylle van wat geboomte links achter het huis completeren dit landelijk tafereel. Het geheel van de kleur wordt bepaald door een warm donkerbruin scala van aardverven, heel lichte tot donkere, roest rode okers. In de fijne verdeling van licht naar donker is de invloed van Rem brandt zichtbaar. Het licht dat zich con centreert op de staande man en de muts van de vrouw, het licht dat huist in de schaduwen om er tenslotte door geabsor beerd te worden. Spaarzaam zijn de kleuraccenten aange bracht en wel in hoofdzaak in het lichten de geel van de velvetten jas en het sonore rood van de rok van de vrouw. Dit schil derij ontstond in de tijd waarin de Hol landse tonalistische schilderkunst zijn grootste hoogte schijnt te hebben bereikt. De Hollandse schilders uit het midden der veertiger jaren blijken dan in het verre gaande gebruik van bruinen en het af wijzen van lokaalkleuren hun grootste uit drukkingswijze gezien te hebben. Dit paneel is een werkstuk van een 27- jarige, maar nergens ervaait men dit vol dragen kunstwerk als een jeugdwerk. Dat Isack van Ostade een zeer begaafde kun stenaarspersoonlijkheid was, is steeds er kend en ook dat hij zijn oudere broer Adriaen als kunstenaar overtroffen zou hebben, ware hem een langer leven ge gund. Van Isack's leven weten wij weinig: hij werd op 2 juni 1621 gedoopt in Haar lem en begraven in de St. Bavo, (middel- kerk no. 411) in de week van 16 oktober 1649. Hij was leerling van zijn elf jaar oudere broer Adriaen. Uit de notulen van het Haarlemse St. Lucasgilde blijkt dat Isack vier schilde rijtjes en „vijf sinnetjes" (vijf paneeltjes, de vijf zintuigen voorstellende) tezamen voor f 50,- verkocht aan de Rotterdamse kunstverkoper Leendert Hendrikxsz Deze meester is reeds met een „Winter landschap" en een „Boereninterieur met varken op de leer" in het Frans Hals museum vertegenwoordigd. Voor een mu seum dat zich toelegt op het verzamelen van de Haarlemse schilderschool is de verwerving van dit exterieur wel bijzon der gelukkig te noemen en vormt een be kroning van de zo succesvolle Frans Hals tentoonstelling 1962. DE CONTACTWEEK werd dinsdag avond, muzikaal dan, besloten met een slot-concert van de deelnemers op kas teel Nijenrode te Breukelen. Twee jonge Nederlandse guitaristen Dick Hoogeveen en Hans Verzijl openden de avond met de vertolking Van twee duo's „Lago de Texcoco" en „Ruinas de Mitla" als Mexi caanse impressies geschreven door Ger hard Wagner. Hun spel verliep wat stroef en constructief was het niet sterk. Maar het had toch ook kwaliteiten, die het beste van de natuurlijke, evenwichtige artistie ke en technische ontplooiing van deze jon ge musici deden verwachten. De jeugdige guitariste Ida Polk uit Bel gië kon zich met haar instrument het bes te laten gelden met de rustige, door mu zikale continuïteit en door klank uitmun tende voordracht van een Prelude van Bach. Bij de vertolking van het Concert in D voor guitaar en strijkers van Antonio Vivaldi moest haar instrument zijn indivi dualiteit vaak prijsgeven ter wille van de dynamisch te veel dominerende begelei ding van het Utrechts Kamermuziekge zelschap. DIT ENSEMBLE begeleidde op deze avond ook de Nederlandse negerguitarist Julien Coco bij de uitvoering van het Kwin tet in e voor guitaar en strijkkwartet van een JyMfc, KLank- verhöudmg zou een van begrip getuigende directie van betek^pif gewee^ zijn. Maar MM De Ford-Foundation heeft gisteravond meegedeeld een schenking te zullen doen van twee miljoen dollar (7,2 miljoen gul den) aan West-Berljjn ter uitbreiding van de kunstzinnige, opvoedkundige en cultu rele activiteiten daar. Dr. James B. Conant zal ais adviseur voor opvoedingszaken naar West-Berlijn reizen. De Ford-Foundation, een van de groot ste Amerikaanse filantropische instellingen, het kapitaal bedroeg eind 1962 naar schatting 2,3 miljard dollar (8,3 miljard gulden) heeft ook de schenking van een miljoen dollar (3,6 miljoen gulden) over een periode van vier jaar bekend gemaakt aan het programma van internationale ac tiviteiten van het Congres voor Cultuur vrijheid in Parijs. Conant, voormalig Amerikaans ambassa deur in West-Duitsland en voormalig pre sident van de Harvard universiteit, zal in juni in Berlijn zijn intrek nemen. Uit de twee miljoen dollar, die zijn bestemd voor een periode van drie jaar, zullen prijzen worden gefinancierd voor ongeveer 20 vooraanstaande componisten, dirigenten, schilders, toneelschrijvers en schrijvers uit alle delen van de wereld, die in Berlijn kunnen werken. Ook voorziet de schenking in studietoelagen voor 60 andere kunste naars, die in Berlijn willen komen studeren. Het geld zal voor een deel worden be steed aan een uitbreiding van het America Institute aan de Vrije Universiteit van Berlijn. Nederlandse Comedie. De Nederlandse Comedie heeft Shakespeare's „Anthony and Cleopatra" in de vertaling van Evert Straat op het repertoire genomen. Prijs voor choreografie. De staatsse cretaris van onderwijs, kunsten en weten schappen, mr. Y. Scholten, heeft aan de choreograaf Rudi van Dantzig een prijs verleend voor zijn ballet „Jungle". niettemin kon Julien Coco met zijn spel de aandacht vestigen op zijn belangrijk ontwikkelde technische vaardigheid en zijn HILVERSUM I. 462 m. 756 kc.s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym- ™uzlkaljt®lt\ Uitmuntend- door nastiek. 7.20 Ochtendvaria (gr.) VPRO: lnn"er 'ikt^ meditatieve voordracht wa- 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 onvpnlnrli\^ii^leme klanksch°onheld I Programma-overzicht. Aansluitend: lichte euitariV?' F Pwl h r Van Spaa"se grammofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor mptfmt!' Fernandez La vie. Hij speelde. de vrouw. 9.10 De Groenteman. 9.15 Oude vinlnncell^ZM t blJfestaan d?or kamermuziek (gr.) 9.35 Waterstanden. 9.40 raalhe verl ne «Lh T k°" Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen. Stand^een nrelnHe n r 10 50 Voor de kleuters. 11.00 Huishoude- DE TONG F en i tariff KaHHi3' n lijke zaken' lezing" 1115 Klassieke kamer- B°etH muziek. U45 Levenskunst, lezing. 12.00 ken met de vertolking van composities van j^en '^^S^llingeTtb vVncPen klank en bovendien een goede technische beheersing. De enige luitist op dit concert, Eugen M. Dombois uit Zwitserland verraste de toehoorders met onvergetelijk schone ver tolkingen van werken van Bach en van Bachs tijdgenoot de beroemde luitist Sil-i1Q1K vius Leopold Weiss, prachtige muziek van I Actualiteiten. 18.20 Pianospel: lichte edele, voorname allure. Het waren' uitvoe- ™uzi*k: ]839 Sportpraatje. 18.35 Gespro- ringen, die door de grote, aan de muziek ken br7ef; 18-40 Amerikaanse songs. 19.00 dienstbaar gemaakte virtuositeit, door de 700r ,5 J^"l?eren' 48 Actie: Open het rijk-geschakeerde klank in timbres en vo- I0fp' Carrousel: programma dat al- lume, door de transparante tekening, ook kanten opgaat. 20.00 Nieuws. 20.05 Om- van dg polyfone-structuur en do&»-4e ster- E°®porkest el? zangsoliste: operamuziek, ke of innige uitdrukkingskracht magistraal 2100 De zaak Porfirio, hoorspel. 22.30 genoemd konden worden. Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualitei- Het optreden van deze meester-luitist 'en" 88-88 Sportactualiteiten. 23.10 Nieuwe heeft aan deze contactweek, welke weer I Srammofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws, voortreffelijk door Phia Berghout was ge- I HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00 leid, een bijzondere glans gegeven. 13.30 Metropole-orkest: amusementsmuziek. 14.00 Pianorecital: klassieke muziek. 14.30 Voor de vrouw. 15.05 Zang en piano. 15.30 Voordracht. 15.50 Lichte orkestmuziek (gr.) 16.00 Kamer- ziek. 16.30 Grammofoonmuziek voor de jeugd. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. HET NEDERLANDS Danstheater KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00- 24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Grammofoonmu ziek en jeugdprogramma, eventueel actua liteiten en berichten van de KNAC. 7.45 Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 NCRV-lied. 10.03 Klassieke grammofoonmuziek. 10.15 Morgendienst, heeft dinsdagavond voor enige tientallen 10 45 Geestelijke liederen (gr.). KRO: 11.00 bezoekers in de Haarlemse Schouwburg 7°™' d?. ?lekal?' ,1L45 Geestelijke liederen, een valling gegeven, die één v,l ÏSÏtrS1 miere bevatte. Het was een choreografie 12.25 Voor de boeren. 12.35 Mededelingen door Hans van Manen op muziek van ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.38 Howard Brubeck, om volstrekt onduide- P„ra?ian maar grammofoonplaten. aardige titel „Voet bij stuk voorzien, wassen licht programma, (herha- Kennelijk heeft hij ernaar gestreefd het Img v. zondag jl.). NCRV: 14.00 Klassieke succes bij het publiek van zijn jazzballet grammofoonmuziek. 14.25 Het brood dat „Klaar af!" te overtreffen B i die eerste Wlj ubl7ken' hoo,rsPel- 15-30 Kamermuziek r J. uit heden en verleden. 16.00 Bijbeloverden- pioetneming met passen en figuren van king. 16.20 Promenade-orkest en zangsolis- de hedendaagse jeugd genoot hij het tot ten: amusementsmuziek. 16.55 Voor de op zekere hoogte overrompelende voor- 'eugd. 17.30 Schoolzang. 17.40 Beursberich- deel van een frisse verrassing. De toe- h" *7'45 „Ca™ina: inst™mentale bewer- j..i i 7 kingen van liederen en dansen uit heden passingsmogelpkheden daarvan zi|n be- en verleden. 18.05 Lichte grammofoonmu- perkt, zeker wanneer men niet zoals ziek. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Meisjeskoor bijvoorbeeld meestal in Amerika ge- eP licht instrumentaal kwintet. 18.50 So- schiedt - een duidelijke situatie tot uit- P?alf per1s0pf^tl^t 19 00 Nieuws en weer- gangsplra, kiest. Bij het „„.breken da»r- KSft.S'JJlSSSiï? W°,i van moest hij zijn toevlucht nemen tot poetsen de plaat. 20.20 De jeugd op eigen gezochte effecten, die meestal moeizaam wieden, hoorspel. 20.50 Samen uit. samen werden bereikt, ondanks het overwegend gevarieerd programma. 22.00 Kerk- SDeelse karakter orgelconcert. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond- speeise Karakter. overdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 HANS VAN MANEN is eigenliik een platennieuws- 23-15 Pianisten, critisch be- misplaatste figuur. Als artistiek leider van Lrussfi3'^^4'00 Nl6UWS' een gezelschap, dat half principieel en voor iPnn vi-T,,4 rest noodgedwongen op zelfgemaakt I T PS'Nieu^s- '„2C83 rpicht® muziek. 12.35 repertoire is aangewezen, mist hij de kwa- ™- k' 12 50 Beursberichten. 13.00 liteiten van geestelijk overwicht. Zuiver nn'® w-14 00 Nieuws" creatief is zijn talent beperkt. Maar hij is iPih u - Af08 Nieuws, stellig een vindingrijk vakman, die op het ®?"rsbenchten. 16.09 Franse les. revuetoneel in alle opzichten lucratief zou 1715 Voor de 16.03 16.24 kunnen werken. Nu wordt men bij vrijwel alles wat hij doet aan vermaarde voor- kinderen. 17.50 Volksliederen. 18.00 Nieuws 18.03 Lichte muziek. 18.18 Paardesportbe- gangers in dit geval behalve Jerome h-^611'-°r de soldaten- 18-50 Ra~ Robbins en ook Maurice Béjart her- dlokroni.ek- 1908 Nieuws. 19.40 Gevarieer- innerd. Zijn werk bevat herhaaldelijk in- '^19'5°l- ?°"Üekf - Lezing' 20-°° teressante experimenten, voortgekomen uit analytisch waarnemingsvermogen, maar de i m- structurele organisatie ontbeert de nodige °pera en Bel Cantoconcert, spanning. Het bestgeslaagde gedeelte is 1 23-55"24 00 Nieuws. „Drie tot één" door de veelvormig uitge werkte tegenstellingen in het optreden van soliste (Anne Hyde) en het ensemble. Voor het overige zag men vooral herhalingen van bekende motieven, een enkele keer met een nieuwe wending, maar zonder de VOOR WOENSDAG - Auuuer ue,17^70;-17f°vVoorv.de Aderen. NTS: dwingende macht van een persoonlijkheid „?e Verrekijker, jeugdjournaal. Wie zoals Hans van Manen vooral op A °A0 9039 ^°Jnmentaar: kritisch bulle- zijn gevoel voor ritme moet vertrouwen .„Jl 2 Journaal en weeroverzicht. bemerkt de kortademigheid daarvan. Aan Tïn .^Vf.°'s Televizier. NTS: melodische ontwikkeling en verfijning van -V g u uitnodigen, Juffrouw?, mu- de beweging is hij kennelijk nog niet toe L1, amusementsprogramma. AVRO: Vandaar dat men genoegen moet nemen 3 5, L'teraire ontmoetingen. 21.50-22.40 met terloopse grappigheid. Het is eigenlijk Rondo Sinfonico: klassieke orkestmuziek, jammer, dat kunstzinnige gêne hem ver hindert zijn aanleg voor het parodistische VOOR DONDERDAG DE REST van het programma bestond Voor^ vroÜw^-lS 30® ïcRW uit drie reprises. Vermelding verdient het Geen zee te horJ feit, dat Rooms" (De Kamers) van Anna NTS* 20 00 Journaal NCRV- ?n 9n m Sokolov opnieuw in het speelplan is op- 20'30 Zans en mlm.S ss genomen en dat Job Sanders daarin thans der 21 26 NTietc 2 3 Eilmlca- de solo „Paniek" voor zijn rekening neemt. 22.40 Dagsluiting. NTS: S-k^5.7 ."lour- Davta Komng naai. 14.45 19.30 film.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 6