Langendijks „Don Quichot"
1
L
V
1
DANSSCHOOL
T. GRIEK
TONEEL IN HAARLEM
1
DE PROGRAMMA'S
HANS HENKEMANS SPEELDE IN
HAARLEMS CONCERTGEBOUW
De Boekenweek in
Europees verband
m
Cellist Rostropovitsj
naar Nederland
ZATERDAG 12 JANUARI 1963
20
Vrolijke vertong door de Nieuwe Komedie
DE NIEUWE KOMEDIE heeft gisteravond in de Haarlemse Stadsschouwburg
haar nieuwe enscènering van Pieter Langendijks kluchtig blijspel „Don Quichot
op de bruiloft van Kamacho" ten doop gehouden, een voorstelling die eind
november al had zullen plaatshebben maar toen wegens ziekte van Paul van
Gorcum, die de titelrol speelt, moest worden uitgesteld.
Het Interscholair
Jeugdtoernooi 1963
Simon Koster
Opheffing van de auteursrechten op Verdi's
opera's tóch geen slag voor het Verdi.huis
Subsidie vervangt royalties
Rob du Bois
W nabeschouwingen
Heintje Davids
Zijlweg 49 - Telefoon 14441 - Haarlem
mm-p. F. -
V'
- r- l
tl
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T el evisiepro gramma
Expositie van De Groep
EEN OPVOERING van dit stuk is altijd
een enigszins hachelijke onderneming,
want „Don Quichot", in zijn oorspronke
lijke vorm door Langendijk op papier ge
zet toen hij nog maar een zestienjarige
Haarlemse jongeling was, kan men be
paald niet tot de sterkste werken van onze
klassieke toneellitteratuur rekenen. Hoe
wel de dichter het later grotendeels heeft
herschreven, zodat het in 1711 (toen Lan
gendijk al achtentwintig was geworden)
geschikt werd bevonden voor vertoning,
blijft het een rammelend en primitief ge
construeerd geval, dat het moet hebben
van een dwaze speelstijl en een lachlust,
niet te zwaar-tïllend publiek. Bij de
Nieuwe Komedie is die dwaze speelstijl
gelukkig altijd volop voorhanden als een
stuk er om vraagt, en aan het aeschikte
publiek zal het voor deze opvoering van
„Don Quichot" ook niet ontbreken, want
zij is voornamelijk gericht op de jongeren
onder de schouwburg gangers en die zullen
er zeker door gepakt worden.
„DE LEUKSTE MAN van de eerste
helft zijner eeuw", zoals Langendijk door
Anton van Duinkerken is genoemd, was
bij het schrijven, en zelfs bij hèt her
schrijven van zijn „Don Quichot nog niet
de zedenschilder en zeker niet de zede-
meester die hij later zou worden. Maar
hij had een voor die tijd hoogst originele
inval: hij waagde het, de romanheld van
Cervantes in levende lijve tevoorschijn te
laten komen midden in een conventionele
liefdeskomedie (uitsluitend voor dat doel
danook maar in Spanje gesitueerd), waar
door de nogal afgezaagde handeling van
die komedie verrijkt wordt met de imagi
naire gestalte van de „ridder van de
droevige figuur". Helaas is Langendijk er
echter niet in geslaagd, Don Quichot ook
functioneel in die handeling te betrekken;
hij laat hem er eigenlijk doelloos door
heen lopen en daardoor wordt de belang
rijkste troef, die de schrijver in handen
had, de hele avond lang niet uitgespeeld.
DEZE ZWAKKE KANT van het stuk
heeft de jonge regisseur Berend Boude-
wijn, die met de opdracht tot enscènering
van „Don Quichot" zijn eerste grote kans
kreeg, niet kunnen verdoezelen. Dat heeft
hij des te minder gekund omdat hij bij
de spelleiding zijn fantasie voornamelijk
heeft besteed aan de individuele persona
ges en afzonderlijke incidentjes van het
stuk en zodoende door de bomen het bos
de grote dramatische lijn niet heeft
gezien. De opvoering, die op deze wijze
tot stand is gekomen, getuigt van verbeel
dingskracht en goede smaak en is vol van
aardige details, maar ze is heel oneven
wichtig en verbrokkeld. Men krijgt het
stuk te zien als door een vergrootglas:
voor de onderdelen wordt zoveel aandacht
gevraagd, dat de spanning van het geheel
verloren gaat. Als proeve van bekwaam
heid van een jonge regisseur houdt de op
voering echter bepaald wel een belofte in
WAT DE spelprestaties betreft moet in
de eerste plaats worden geconstateerd dat
Paul van Gorcum duidelijker dan oit heeft
Het jaarlijkse Interscholair Jeugdtoer
nooi, opengesteld voor scholen voor gym
nasiaal, middelbaar, nijverheids-, kweek
school- en uitgebreid lager en voortgezet
gewoon lager onderwijs in Haarlem, Bloe-
mendaal, Heemstede, Haarlemmermeer en
Zandvoort, omvat dit jaar: drie uitvoerin
gen van muziek in het gemeentelijk Con
certgebouw, waarvan één van jazzmuziek;
data respectievelijk 31 januari, 6 februari
en 25 februari; voorts twee uitvoeringen
van voordracht, toneel en dans in de Stads
schouwburg, en wel op 5 en 6 maart; een
tentoonstelling van tekeningen, foto's en
produkten van handwerken en handen
arbeid in het museum „Het Huis Van
Looy", van 9 maart tot en met 31 maart;
en tenslotte een show van door leerlingen
zelf gemaakte kleding, die wordt gehouden
in de daarvoor speciaal ingerichte grote
zaal van het gemeentelijk Concertgebouw
op 18 februari.
Triënnale te Milaan. Nederland zal
met een officiële inzending deelnemen aan
de driejaarlijkse internationale tentoon
stelling van toegepaste kunst, industriële
vormgeving en bouwkunst, die in Milaan
wordt gehouden. Dit heeft de staatssecre
taris van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen, mr. Y. Scholten, besloten. Tot
Nederlands commissaris voor deze triën
nale in 1963 is benoemd ir. J. W. C. Boks
uit Rotterdam.
bewezen een acteur van formaat te zijn.
Zijn Don Quichot had precies de vereiste
groteske heldhaftigheid, zonder ooit ba
naal komisch te worden, en de mimiek
was herhaaldelijk bijzonder mooi. Jan Staal
speelde Sanche Pance in de onversneden
kluchtstijl die bij deze rol onvermijdelijk
is. Edmond Classen was een goede, man
nelijke Bazilius en Kees Westerbeek een
statige maar wat bleke vader Leontius.
De Kamacho van Jan Korevaar was niet
overtuigend in zijn zelfverzekerde dom
heid. Willem Wagter, Ferenc Schneiders
en Henk Votel vormden een heerlijk
karikaturaal trio: de eerste als een juweel
van een uitbundige Franse kok, de tweede
als een zotskap van een beroepsrijme
laar en de laatste als een heel gek en
heel grotesk pastoortje. Van Betsie Smeets
die het bruidje Quiteria speelde, ging
niets uit. Henk Voges, Alma van Elk en
Rob Taverna vertolkten de kleinere rol
len.
Leontien van Beurden verdient weer een
bijzonder compliment voor haar zeer
smaakvolle aankleding van het stuk; zo
wel met het decor als met de kostuums
heeft zij weer in de roos geschoten. Te
recht werd zij danook betrokken in het har
telijke applaus en de bloemenhulde die
het hele gezelschap aan het slot ontving.
De 45-jarige Amsterdammer G. J. Metze-
laar, thans stafmedewerker aan het
reclamebureau Prad, is benoemd tot di
recteur van de, in het najaar 1964 te vol
tooien, schouwburg van Eindhoven. De
heer Metzelaar heeft op commercieel1, en
cultureel gebied een zeer veelzijdige er
varing. De schouwburg, van de architec
ten Geenen en Oskam, wordt nu al de
mooiste van het land genoemd.
RECTIFICATIE.
Vrijdag is in de rubriek „Uitgaan in
Haarlem" door 't wegvallen van een regel
onder TONEEL woensdag 16 januari .or
een deel verkeerd geagendeerd. Dit moet
zijn: Stadsschouwburg, 20 u.: De Haagse
Comedie met „Schweyk" van Bertolt
Brecht. Regie Joris Diels.
MOZART, BEETHOVEN, DEBUSSY. Van Mozart het Rondo in a K.V. 511 als korte
inleiding, van Beethoven twee sonates (opus 10 no 2 en opus 109) en het rondo in C
opus 51 no 2 en van Debussy het complete tweede boek Préludes. Dat was het pro
gramma dat de pianist Hans Henkemans gisteravond voor een lang niet uitverkochte
grote zaal van het gemeentelijk Concertgebouw uitvoerde en dat voor de echte
Henkemans-bewonderaars, die wind en kou hadden getrotseerd op zichzelf al een
grote voldoening moet zijn geweest. Want Henkemans heeft al jaren geleden een
etiket gekregen, dat hij, wat hij ook doet, nooit meer kwijt zal raken: voor het Neder
landse publiek is Hans Henkemans een typische Mozart- en Debussyspeler en
daarmee uit.
WIJ HIELDEN HET gisteren -'nmiddels
meer op Henkemans' Beethovenspel en
wel speciaal in de sonate opus 109. Niet,
dat de bezwaren die wij, bij alle bewonde
ring voor de prestatie en voor Henke
mans' muzikale natuur, tegen dit pianospel
in het algemeen freljljen daarip nipt be
stonden, maar tegen vooral de Debussy-
interpretatie zijn onze bedenkingen zo
principieel en zo wezenlijk, dat de moge
lijkheid van contact met wat we van Hen
kemans te horen krijgen haast uitgesloten
is. Waar wij zelf de eersten zijn te erken
nen, dat deze bezwaren misschien een
kwestie zijn van interpretatie: wij zijn
ons sterk bewust van de diepe waarheid
van Debussy's bekende uitspraak „la cri
tique, c'est un monsieur".
Voor ons gevoel dan is Debussy aller
minst de zachte, ietwat weke, net even
sentimentele dichter met tonen en klan
ken waarvoor men hem zo graag houdt.
Het bordje „impressionist", dat men zo
beslist voor het huis van de grote klank
schilder heeft neergezet beoogt het werk
van de componist voor nu en altijd in een
bepaald hokje te plaatsen, waarin men
gemakkelijk een vastgesteld procédé kan
vinden om het werk te interpreteren. Wij
achten het woord Impressionisme, gebruikt
in verband met Debussy, door de gevoels
waarde die het in de loop van de tijd
gekregen heeft, zo misleidend en zo onvol
ledig, dat het ons beter lijkt het maar
niet meer te gebruiken. Wie ooit gebla
derd heeft in Debussy's boek „Monsieur
Croche, anti-dilettante" heeft daaruit al
lerminst de indruk gekregen, dat Debussy
een mistig, sentimenteel mens was, in
tegendeel. Zo ook menen wij, dat aan de
muziek van deze grote vernieuwer De
bussy is stellig een van de drie of vier
grote vernieuwers die de muziekgeschie
denis kent iedere wazigheid ontbreekt.
WANNEER dan Hans Henkemans met
een al in de eerste Prélude, „Brouil-
lards", de uiterst geraffineerde melodi
sche lijn helemaal laat verdwijnen onder
het akkoordenspel, wanneer hij in „La
puerta del vino" de puntige Spaanse rit
men iedere felheid laat ontberen, wanneer
hij in „Général Lavine „eccentric" en in
„Hommage a S. Pickwick Esq. P.P.M.C.",
nadrukkelijk op de geestigheid van deze
stukjes gaat wijzen en daardoor de melo
dische lijn verwaarloost, wanneer hij ten-
DE MUZIEK VAN GIUSEPPE VERDI is thans eigendom van de gehele wereld.
Maar een honderdtal bejaarde musici te Milaan zullen daarom geen boterham minder
behoeven te eten, hoewel zij thans niet langer kunnen rekenen op een deel van de
royalties van Verdi's opera's. Sinds de jaarwisseling is er een einde gekomen aan
het recht om royalties te vragen voor de uitvoering van Giuseppe Verdi's werken.
Dit recht bezat de muziekuitgeverij Ricordi te Milaan sinds de eeuwwisseling.
HET EINDE van dit recht betekent te
vens, dat de geldstroom naar het rust
huis voor bejaarde musici „Giuseppe Ver
di" opgedroogd isf Toch zullen de musi
ci geen honger behoeven te lijden, om
dat een subsidie de plaats van de royal
ties ingenomen heeft. In de Italiaanse
staatscourant is gisteren een mededeling
gepubliceerd, dat het Verdi-huis jaarlijks
zal kunnen beschikken over een subsidie
van 50 miljoen, lire (300.000 gulden), het
zelfde bedrag dat het rusthuis van de royal
ties placht te krijgen, namelijk 60 pet van
de totale inkomsten uit de werken van
Verdi. Ricordi kreeg de resterende 40 pet.
De Italiaanse regering droeg jaarlijks reeds
20 miljoen lire (120.000 gulden) bij om
het rusthuis in stand te houden. Thans
zal de regering daarvoor jaarlijks dus
70 miljoen lire (420.000 gulden) moeten
uittrekken.
Het rusthuis werd in 1901 na de dood
van Verdi gebouwd. Verdi is op het ter
rein van het huis begraven. Kort voor zjn
dood schreef hij in zijn testament: „Het
auteursrecht op mijn opera's zal voldoen
de zijn om het huis enkele jaren te ex
ploiteren". Door middel van een speciale
regeling werd dat 50 jaar. In 1951 wer
den daar tien jaar aan toegevoegd. Het
Italiaanse parlement besloot de termijn
in 1961 met nog 1 jaar te verlengen. Maar
thans is definitief een einde aan de re
geling gekomen.
slotte in zijn toegift, „La Sérénade inter-
rompue" uit het eerste boek Préludes de
laatste zes noten zo speelt, dat er niet
één duidelijk te onderscheiden is, dan me
nen wii in dit spel een duidelijke exponent
te Horen van eën Debifssy-ViSiè, dié'wij
en wij niet alleen verouderd achten en
in §tFijd" rh'ef de' contibléèroarU 'feifèA.
Vandaar dus dat wij gisteren met meer
overgave hebben kunnen luisteren naar
Beethoven dan naar Debussy. Temeer
voelden wij het meest voor Beethoven,
omdat het Rondo van Mozart door Henke
mans slordig en in detail nergens met oor
voor de pianoklank afgewerkt werd ge
speeld, waardoor de typische sfeer van dit
rondo verloren ging. In het algemeen
bleek gisteren gedetailleerde pianistische
afwerking niet Henkemans' sterkste kant,
ook niet in Beethoven. Maar daar, en dan,
nogmaals, vooral in de sonate opus 109,
slaagde hij er het best in een expressieve
overdracht op het publiek te bereiken. Wij
kunnen ons, wanneer wij gedetailleerd
luisteren en op een goudschaaltje wegen
ook dit stuk beter gespeeld voorstellen.
Maar in elk geval was hier een sterk op
gebouwd werk te horen, dat in zijn geheel
een diepe indruk kon maken. Het getuigde
van smaak, dat Henkemans tussen de
twee sonates het mooie, eenvoudige rondo
in C speelde dat een ieder zich van de
pianoles herinnert. Het was jammer, dat
zelfs in dit eenvoudige stukje storende
kleine onnauwkeurigheden de sfeer wel
eens verbraken.
ONDANKS ALLES wat hier aan beden
kingen en aan punten van twijfel naar
voren moest worden gebracht willen wij
nu echter niet eindigen zonder één zeer
belangrijk punt naar voren te brengen.
En dat is, dat Hans Henkemans, met alle
feilen die onzes inziens aan zijn pianospel
kleven, een bijzonder groot kunstenaar is.
Hij brengt ons in verwarring en hij zet
ons aan het denken; onverschilligheid te
genover de musicus Henkemans is na een
recital onmogelijk.
De Boekenweek 1963 (30 maart6 april)
heeft dit jaar als devies: „Europa en het
boek", waarmee de nadruk wordt gelegd
op de grote rol die het boek heeft gespeeld
in de ontwikkeling der Europese samen
leving. Ook in andere landen zullen dit
jaar manifestaties plaats hebben, meestal
in de vorm van een daar te lande te orga
niseren Boekenweek, die hetzelfde device
voert. Een en ander geschiedt onder auspi
ciën van het Centre Européen de Ia Cul
ture te Genève, de Communauté Interna
tionale des Associations de la Librairie en
de Union Internationale des Editeurs.
De verspreiding van een catalogus met
boeken Europa betreffend, uitgegeven door
het Centre 'Européen de la Culture, zal in
ternationaal worden bevorderd. Speciaal
voor deze Europees georiënteerde Boeken
week is een affiche ontworpen, waarvan
door een aantal Europese landen gebruik
zal worden gemaakt. Wellicht is hiermee
de basis gelegd voor een Europese Boeken
week, die ieder land de gelegenheid biedt
tot nationale manifestaties te komen.
In het Boekenweekgeschenk, en het
boekje in de Muze-reeks komt het motief
Europa en het boek terug. Het geschenk is
ditmaal geen novelle,
maar een forse
pocket, waarin, aan
C de hand van bijzon
der veel 40 pagi-
na's) en interessant
illustratie-materiaal
een beeld wordt ge
geven van het wezen
en de ontwikkeling van Europa. De tekst
is van prof. dr. J. Presser, die daarmee
weiiswaar geen volledig overzicht preten
deert te geven, maar wel een beeld op
roept, dat de Nederlander van 1963 aan
spreekt. Jan Vermeulen verzorgt de typo
grafie. Het boekje wordt, zoals gebruike
lijk bij besteding van 5,aan boeken
tijdens de Boekenweek cadeau gegeven.
De titel zal luiden: Europa in een Boek.
De Muze is gewijd aan gedichten die Ne
derlandse dichters hebben gemaakt over
landen, steden en streken in ons wereld
deel en is getiteld: De Muze en Europa.
Prof. Stuiveling bracht de gedichten bijeen,
Jurriaan Schrofer verzorgt de typografie,
Lotte Ruting de illustraties.
De Commissie voor de Collectieve Pro
paganda van het Nederlandse Boek, aan
wie de eer te beurt viel te worden uitgeno
digd de openingsmanifestatie van haar
28ste Nederlandse Boekenweek te doen sa
menvallen met de openingsplechtigheid
van de gezamenlijke Boekenweek in Eu
ropa, prijst zich gelukkig een avond te
kunnen aankondigen die waardig zal zijn
de eerste poging van verschillende Euro
pese landen om te samen de zaak ter ver
breiding van het boek te dienen, op te luis
teren. Zij heeft het Piraikon Theater uit
Athene bereid gevonden een voorstelling
te geven van een der oudste voortbreng
selen der Europese letterkunde: twee de
len uit de Oresteia van de Attische trage
die-dichter Aischulos. Zoals gebruikelijk
wordt de Gala-avond besloten met het
Boekenbal.
N.PH.O.-CONCERT VOOR SCHOLIEREN
De Kunstco'mmissie voor Voortgezet On
derwijs, die haar werkzaamheden uitstrekt
over alle 'scholen voor voortgezet onder
wijs te Haarlem, Bloemendaal en Heem
stede, heeft het derde concert voor scho
lieren gesteld op 18 januari a.s. in het ge
meentelijk Concertgebouw.
Het Noordhollands Philharmonisch Or
kest. onder leiding van Marinus Adam, zal
wederom een aantrekkelijk programma
uitvoeren, waaraan solistische medewer
king wordt verleend door de klarinettist
Aart Smit. Het programma omvat werken
van Mozart, Tsjaikofsky (de Notenkraker
suite), Debussy en Tomasi. Er mag ook nu
een flinke belangstelling van de zijde van
de jeugd worden verwacht. De concerten
beginnen te 16.15 en 19.30 uur. Toegangs
bewijzen zijn verkrijgbaar via de school
of indien dit niet. mogelijk is 's avonds
aan de zaal.
Het Vara-programma „Espresso" deed
zijn naam eer aan, want het deed ons den
ken aan een kopje sterke koffie, wat
natuurlijk heel iets anders is dan een sterk
verhaal. De redactie van deze rubriek
kreeg ondermeer beschikking over een
gefilmde rede van de vroegere president
directeur van de K.L.M., de heer Aler, om
aan te tonen, hoezeer deze destijds de
kracht en de mogelijkheden van onze nu
zo ongezonde luchtvaartmaatschappij
overschatte. Het was een goede afsluiting
van een onderwerp, waarin men er op
wees dat deze figuur nog commissaris van
de K.L.M. is, terwijl enige andere top
functionarissen zich intussen hebben moe
ten terugtrekken. Jammer was het, dat de
professoren Pompe en Van Bemmelen, die
pleitten voor gratieverlening aan de vier
nog in Breda gevangen zittende Duitse
oorlogsmisdadigers, niet wilden mee
werken aan het desbetreffende onderwerp
in deze rubriek. Door soms aangrijpende
filmbeelden en door de medewerking van
mr. Stempels, de hoofdredacteur van de
N.R.C., werd deze reportage nu een plei
dooi tegen gratieverlening. Voegen wij
hieraan toe dat de V.A.R.A. natuurlijk het
volste recht heeft zich op dit standpunt te
stellen. Maar gezien de voor onze demo
cratie geldende rechtsorde vragen wij ons
af of het juist was om na het zo uitgevallen
onderwerp de kijkers te vragen ter zake
ja of nee in te dienen.
In een vraaggesprek met Wiesje Bouw
meester (die haar „rol" van interview-ster
een beetje te veel speelde) vertelde Hen-
riëtte Davids, aan de vooravond van haar
75ste verjaardag, ons het boeiende en kos
telijke verhaal van haar leven. Het was
bijna weldadig te merken, met hoeveel
vakliefde en toewijding deze toch wel
unieke vrouw zich opwerkte tot de natio
nale figuur, die „Heintje" werd gedoopt.
Vooral vele oudere kijkers zullen ver
rast geweest zijn met de fragmenten van
vooroorlogse „rolprenten", waarin deze
revue-ster optrad. Het was goed gezien
van de programmaleiding, voor de daar
opvolgende show de zaal te vullen met
oudere mensen, die op gulle wijze mee
werkten in de t.v.-hulde, aan deze artieste
gebracht. Nadat zij de (als gevolg van het
bekende conflict zichtbaar afwezige) heren
van het orkest voor hun aanwezigheid had
bedankt, werkte Henriëtte, gesteund door
het Perlé-pierement, haar repertoire van
overbekende liedjes af. En naturlijk kreeg
ze de hele zaal mee, vooral toen men ge
zamenlijk „naar Zandvoort aan de zee
ging". Hoe vitaal zij ook nog is, dit op
treden bevestigde, dat zij er enige jaren
geleden goed aan deed, afscheid te nemen
van het revue- en cabaret-toneel.
Toch nog muziek voor Teddy
De muziek voor het amusementspro
gramma „Tijd voor Teddy", dat vanavond
op het scherm komt, wordt verzorgd door
een (niet nader genoemd) Engels orkest.
De Britse vakbonden, die terzake van het
hangende geschil NTS—NTB voorgelicht
werden hadden geen bezwaar tegen deze
KR.O.-oplossing. Het betrokken, orkest
kwam hiervoor niet naar Nederland, zodat
de muziek op de band vastgelegd moest
worden.
Damshuizer
De Russische meester-cellist Rostropo
vitsj zal begin februari voor enige con
certen naar Nederland komen vergezeld
van zijn echtgenote, de eerste sopraan van
het Bolsjoi Theater te Moskou, Galina Visj-
nevskaja. Dit is de eerste maal, dat deze
zangeres een bezoek aan ons land brengt.
Het kunstenaarspaar zal zondagmiddag
3 februari een recital in het Concertgebouw
in Amsterdam geven.
Advertentie
Aanmelden van nieuwe leerlingen voorjaarscursus beginners en gevorderden
dagelijks - Speciale Jivecursus. Z.A. dansen. - Privéles volgens afspraak
Marian Berk en Fiet Koster zijn de
Eva's voor wie opgepast moet worden
in het Cabaret „Pas op voor Eva's",
dat dinsdag j.l. met een uitstekende
première zich definitief heeft gepre
senteerd in de eerste rij van Neder
lands kleinkunstgezelschappen. De
cabaretgebied.
voorstelling is in ons blad en ook
in de andere plaatselijke en landelijke
bladen een hartelijk welkom ge
geven. Dinsdag a.s. zal in de VARA-
televisierubriek „Spiegel der Kunsten"
aandacht besteed worden aan deze
jongste Nederlandse aanwinst op
'-O i.Vi'5-V -
-» -• T
t 7
V i\V.
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00
VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied.
8.18 Weer of geen weer, gevarieerd programma.
9.45 Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 Zon
dagshalfuur voor de jeugd. IKOR: 10.30 Hervorm
de kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. VPRO:
11.45 Nieuws van eigen erf. AVRO: 12.00 Prome
nade-orkest en solisten: amusem.muziek. (Plm.
12.30 Eventuele afgelastingen van wedstrijden).
13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, le
zing. 13.17 Mededelingen of grammofoonmuziek.
13.20 Gevarieerd programma voor de strijdkrach
ten. 14.00 Musica Folcloristica: muzikale lezing.
14.25 Zangrecital. 14.55 Het Salzburger Bariton
trio: klassieke kamermuziek. 15.30 Gezien, ge
hoord, gelezeh: veertiendaags kunstsymposion.
16.00 Licht orkest en zangsoliste. 16.30 Sportrevue.
VPRO: 17.00 Gesprekken met luisteraars - Op
sporing verzocht, lezing. 17.15 Stad en land, ge
sprek. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws,
sportuitslagen en sportjournaal. 18.30 Salonorkest
en zangsolist. 19.00 Bij nader inzien, journalisten
forum. 19.40 Vrij entree, cabaret. AVRO: 20.00
Nieuws. 20.05 Zing met ons mee. 20.30 Voordracht.
20.45 Licht instrumentaal ensemble. 21.00 Hij en
zij, hoorspel. 21.30 Kamermuziek (gr.). 22.05 Chan
sons. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Me
dedelingen en sportuitslagen tweede klas voet
bal. 23.00 Moderne kamermuziek (gr.). 23.25 Lich
te orkestmuziek. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 NCRV. 8.30 IKOR.
9.30 KRO. 17.00 Convent van Kerken.
18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO.
NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverzicht. 8.15 Klas
sieke orgelmuziek (gr.). IKOR: 8.30 Goede mor
gen. 9.00 Morgengebed. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45
Klass. grammofoonmuziek. 9.55 Inleiding Hoog
mis. 10.00 Plechtige Hoogmis volgens de Slavisch-
Byzantijnse ritus. 11.30 Fragmenten uit roman
tisch en klassiek repertoire (gr.). 12.05 Klein be
raad, vragen en antwoorden. 12.15 Licht orkest
en solisten.. 12.40 Jubileumaktie SUS 10. 12.50 Bui
tenlands commentaar. 13.00 Nieuws en medede
lingen. 13.10 De stemvork, Bel Canto-programma
met toelichting. 13.45 De kerk in Scandinavië,
lezing. 14.00 Voor de kinderen. 14.15 Concertge
bouworkest en solist: Klassieke en moderne mu
ziek. In de pauze: plm. 15.00 Ga naar de pleinen
en straten, klankbeeld over pater Werenfried
van Straaten. Daarna: gram. 16.20 Sportuitzen-
ding. 16.30 Vespers. Convent van Kerken: 17.00
Christelijk Gereformeerde kerkdienst. NCRV:
18.30 Oude orgelmuziek. 19.00 Nieuws uit de ker
ken. 19.05 Geestelijke liederen (gr.). 19.30 De
Openbaring aan Johannes, lezing. KRO: 19.45
Nieuws. 20.00 ,,De thuiskomst", hoorspel. 20.55
Klassiek strijkkwartet (gr.). 21.30 Wissewassen.
licht programma. 21.50 Lichte koren en een licht
instrumentaal ensemble. 22.20 22.25 Boekbe
spreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50
Volksmuziek met commentaar. 23.20 Spiegel van
de hedendaagse muziek. 23.5524.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245.3 m. - 1223 kC/s.
9.30 ds. G. Toornvliet, H. Av. 11.00 ds. G. Toorn
vliet - uitzending dienst voor belangstellenden,
gehouden op zondag 6 januari. 15.15 Kinderdienst.
16.00 ds P. N. Kruyswijk, H. Av. en dankzegging.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Militair orkest. 12.30 Weer
bericht. 12.35 Amusementsmuziek. 12.50 Program
ma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de solda
ten. 14.00 Opera- en Bel Cantoconcert. 15.00 Sport
programma. 18.00 Pianorecital. 18.30 Godsdiensti
ge uitzending 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.30
Jazzmuziek. 20.00 Amusementsprogramma. 22.00
Nieuws. 22.15 Lichte muziek. 22.30 Cabaretprp-
gramma. 23.00 Nieuws. 23.05 Amusementspro
gramma. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.15
Amusementsmuziek (gr.). 9.00 Gymnastiek voor
oudere luisteraars. 9.10 De groenteman. 9.15 Klas
sieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40
Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50
Voor de kleuters. 11.00 Even bepraten, program-
rpa Voor de' vróuw. 12.00 Light instrumentaal en
semble. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw,,12.33 Voor.ons platteland. 12.40 Lichte or
kestmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen,
eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25
Beursberichten. 13.30 Lichte orkestmuziek. 14.00
Pianorecital: klassieke muziek. 14.30 Bekende
operetteklanken (gr.). 14.50 Voordracht. 15.05 Om
roeporkest: moderne muziek. 16.20 Lichte gram
mofoonmuziek. 17.00 Programma van en voor de
padvinders. 17.15 Voor de jeugd. 17.45 Licht in
strumentaal combo. 18.00 Nieuws. 18.15 Politieke
lezing. 18.25 Concoursmuziek 1963 (I): Nederlands
Koperorkest. 18.50 Pianospel met ritmische bege
leiding (gr.). 19.00 Operafragmenten (gr.). 20.00
Nieuws. 20.05 De Radioscoop: programma voor
de hele familie. 22.30 Nieuws en mededelingen.
22.40 Actualiteiten. 23.00 Jazz- en dansmuziek.
23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dag
opening. 7.25 Klassieke pianomuziek (gr.). 7.35
Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Radiokrant. 8.00
Nieuws. 8.15 Gewijde muziek. 8.30 Lichte gram
mofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Gram
mofoonmuziek. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassie
ke grammofoonmuziek. 10.20 Rondom het Woord,
theologische etherleergang. 11.05 Bas-bariton en
piano. 11.35 Lichte grammofoonmuziek. 12.25 Voor
boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.33 Meisjeskoor en instrumentaal
licht kwintet. 12.55 Grammofoonmuziek. even
tueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht en
semble. 13.45 Lichte grammofoonmuziek. 14.05
Schoolradio. 14.35 Samen uit, samen thuis, geva
rieerd programma (herhaling van donderdag 3
januari). 15.45 Lichte grammofoonmuziek. 16.00
Bijbeloverdenking 16.30 Joodse bruiloftszangen.
16.45 Klassieke grammofoonmuziek. 17.00 Voor de
kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte gram
mofoonmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Rege
ringsuitzending: Botanisch onderzoek in Surina
me, door prof. dr. F. P. Jonker. 18.00 Orgelspel:
Amusementsmuziek. 18.30 Lichte grammofoon
muziek. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Nieuws
en weerberichten. 19.10 Grammofoonmuziek voor
de teenagers. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte gram
mofoonmuziek. 20.00 Licht ensemble. 20.20 Ik wil
mijn kinderen terug, hoorspel. 21.15 Lichte gram
mofoonmuziek. 21.35 Modern strijkkwartet. 22.00
Parlementair commentaar. 22.15 Muzikale mo
mentopnamen. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverden
king. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Moderne ka
mermuziek (gr.). 23.35 Lichte grammofoonmu
ziek. 23.55—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weer
bericht. 12.35 Landbouwkroniek. 12.42 Pianoreci
tal, 12.50 Beursberichten en programma-over
zicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muziek 14.00
Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte muziek.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de
zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Zangrecital. 17.45 Fran
se les. 18.00 Nieuws. 18.03 Protestantse uitzending.
18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00
Nieuws en weerbericht. 1,9.40 In en om de opera
20.00 Moderne jazzmuziek. 20.30 Voor de jeugd.
21.00 Musical. 22.00 Nieuws. 22.15 Volksdansen en
-zangen. 22.35 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws.
23.05 Kamermuziek. 23.55 Nieuws. 24.000.15 Voor
de zeelieden.
VOOR ZATERDAG
NTS: 12.5514.00 Eurovisie: Skiën: Lauberhorn-
rennen te Wengen: Afdaling heren. KRO: 15.00
De laatste der Mohikanen, TV-film. 15.20 Spring
plank: televisiedebuten. 15.50 Stervend dorp, do
cumentaire film. 16.00 Rond theetijd in Kitzbühel.
amusementsmuziek. 16.30 Huis, thuis wonen, do
cumentair programma. 17.00—17.45 Voor de kin
deren. 19.30 De avonturen van Ivanhoe, TV-film
NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20'.20 Brandpunt. 21.00
Tijd voor Teddy, amusementsprogramma. 21.45
Dat geeft te denken, test van algemene ontwik
keling en Intelligentie. 22.10 Inspecteur Bollinger
van Scotland Yard, TV-film (deel 6). 22.35—22 45
Epiloog.
VOOR ZONDAG
NTS: 13.4015.15 Eurovisie: Internationale ski
wedstrijden op de Lauberhorn, Wengen. 19.30
Weekjournaal. 20.00 Sport in beeld. AVRO: 20.30
Open het Dorp. 20.45 Onze vriend Higgins, TV-
film (deel 8). 21.10 Kunstgrepen. 21.40 Domino,
gevarieerd programma. 22.20—22.30 In gesprek
met Godfried Bomans.
VOOR MAANDAG
NTS: 19.30 Internationaal agrarisch nieuws.
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd
politieke partijen: Anti-Revolutionaire Partij
20.30 Pinky, speelfilm. 22.10 Mississippi and the
15th amendment, documentaire film. 23.00—23 05
Journaal.
De tentoonstelling van De Groep in de
Haarlemse Vleeshal is verlengd tot en met
20 januari.