Bertolt Brechts „Schweyk" „Wenen rond 1800" dit jaar thema van N.PkO.-serie in Heemstede 1 m TONEEL IN HAARLEM DE PROGRAMMA'S Elfstedentocht op t.v. Gewapende museum- overval in Caracas Negen Muzen Nederlands Kamerkoor in Halfweg N.T.B.-actie muurvast ft DONDERDAG 17 JANUARI 1963 taww* 11 Satirisch.humoristische visie op de tweede wereldoorlog Keiler Macdonald ARISTONA T.V. Van Gogh-diefstal was „eigenlijk" een grap nabeschouwingen Actuele „Memo" P. Zwaanswijk De radio geeft vrijdag „Beneden in het dal" Breda trekt subsidie aan muziekschool in Geen N.T.B.-actie tegen „Open het Dorp" Televisieprogramma mjUMirtJMNÉCiü'' i mi TOEN BERTOLT BRECHT tijdens de tweede wereldoorlog een toevluchtsoord in de Verenigde Staten had gegevonden en daar, als een gekooide leeuw, wanhopig rondliep door de kleine kamers van een bescheiden Californische bungalow in Santa Monica, was hij al lang niet meer de vrijgevochten, vurige avantgardist die vijjtien jaar tevoren door zijn Dreigroschenopermet één slag een wereldnaam had ge maakt. Het exiel drukte zwaar op hem en hij was ook financieel in moeilijke om standigheden. Met een satirisch-humoristisch anti-nazi-stuk, „Schweyk in de tweede wereldoorlog", wilde hij toen een daad stellen die ertoe zou bijdragen de anti-Duitse gevoelens in Amerika en elders aan te wakkeren en waarvan hij zich tevens een kassucces zoals dat van de „Dreigroschenoper" voorstelde. Helaas heeft hij er noch het een, noch het ander mee bereikt, want het stuk is tijdens zijn leven nooit gespeeld. De eerste opvoering had pas in 1957, in Warschau, plaats. DAT GEBREK aan belangstelling was waarschijnlijk 't ge volg van het feit dat Brecht, terwijl de strijd om Stalingrad nog aan de gang was, niet voldoende af stand van zijn onder werp kon nemen en zo een stuk produ ceerde dat veel meer maakwerk was dan de geïnspireerde ..Dreigroschenoper" waarvan 't qua dra matische vormgeving een nogal slap af treksel bleek te zijn. Toch zou een verto ning van deze „Schweyk" ten tijde van het nazi-regime nog méér zin hebben gehad dan deze nu heeft, want tot onze kennis of afschuw van de Hitler-terreur kan het stuk niets bijdragen en de dra matische waarde er van is gering be halve misschien voor hen die zich blind staren op de naam Brecht. De voorstelling die de Haagse Comedie van „Schweyk in de tweede wereldoorlog" heeft gegeven, en die gisteravond in de Haarlemse Stadsschouwburg te zien was, kan men dan ook maar het best beschou wen als een goede gelegenheid voor een nieuwe mooie spelprestatie van Bob de Lange. Het mengelmoes van boerse slim heid, argeloosheid en niet te verstikken humor, waaruit de titel-„held" bestaat, werd raak en fijn genuanceerd door De Lange uitgebeeld; toch miste ik in zijn, overigens voortreffelijke, creatie iets van de overrompelende vanzelfsprekendheid waarmee Max Pallenberg destijds in Ber lijn de oorspronkelijke Schweyk speelde en waardoor diens vertolking zo onvergetelijk werd. DE OPVOERING als geheel was, onder regie van Joris Diels, technisch goed ver zorgd maar het ontbrak haar aan de koele en harde nuchterheid waardoor Brechts stukken gewoonlijk het best tot hun recht komen. Aanvaardt men de door Diels ge kozen stijl echter, dan kan men grote waardering hebben voor verscheidene van de spelprestaties, in het bijzonder voor die van Annie de Lange, die de waardin Anna Kopecka met grote warmte vertolkte. Leo de Hartogh was minder overtuigend als de vraatzuchtige Baloun, maar voor deze rol (die op zichzelf al weinig geslaagd is) was hij dan ook bepaald niet de meest geschikte speler. Van de vele andere medespelenden het waren er meer dan twintig verdie nen vooral Bas ten Batenburg, Broes Hart man en Trins Snijder speciale vermelding. DE LIEDJES, waarmee de tekst vol gens het „Dreigroschenoper"-procédé is gelardeerd maar die geen van alle het niveau van hun voorbeeld bereiken, wer den (behalve door Anny de Lange) maar matig gebracht; de componist Hans Eisler heeft er trouwens zeker niet zijn beste krachten aan gegeven. De vier zangers van de dialogen „in de hogere sferen' hadden klaarblijkelijk niet begrepen dat Brechts „Lehrgesange" toch wel op een an dere manier moeten worden gezongen dan de Matthauspassion. De pianobegeleiding door Harrie Broekhuizen en Sipke de Jong klonk uitstekend. Na de voorstelling bood de adjunct-di recteur van de schouwburg, de heer Mees ters, de spelers een grote mand met „verwarmende middelen" aan voor de te rugreis. Daarbij las hij een brief van de door ongesteldheid afwezige directeur Dei- num voor, waarin deze de Haagse Come die gelukwenste met het vieren van haar derde lustrum en de wens uitsprak dat de V.l.n.r. Leo den Hartogh, Hep van Delft en Bob de Lange in „Schwejk in de tweede Wereldoorlog" van Bert- holt Brecht. banden van dat gezelschap met Haarlem nog lang zullen blijven bestaan en nog hechter zullen worden wanneer de Stads schouwburg na zijn verbouwing (die nog altijd op de rijksgoedkeuring wacht!) het voortreffelijke Haagse ensemble een nog betere speelgelegenheid zal kunnen bie den. Het warme applaus, dat hierop volg de, bewees duidelijk dat het publiek met deze wens volledig instemde, Simon Koster Advertentie Zijlstraat 56-.; Telefoon 11828 De „diefstal" van een beroemd werk van Vincent van Gogh is het werk van een grappenmaker geweest. Het „Portret van een Boerenvrouw" uit de particuliere col- lectie-Bührle te Zürich is keurig verpakt teruggevonden in de kelder van het ge bouw. De politie heeft de naam van degene, die haar deze poets gebakken heeft, niet onthuld. De grappenmaker is het gebouw waarin de collectie zich be vindt in de nacht van 21 december via een openstaand raam binnengedrongen om de directie een lesje te geven. Hij nam de van Gogh van de muur, ging ermee naar de melder, waar hij een aantal lege schilderij- kisten vond en plaatste het doek in een van die kisten. Daar de NTS en de PTT voor het uit zenden van de Elfstedentocht op vrjjdag 18 januari alle beschikbare apparatuur no dig hebben, heeft de programmaleiding van de AVRO, die op zaterdagavond een uitzending vanuit Nijmegen zou verzor gen, besloten haar faciliteiten ter beschik king te stellen van de NTS en de PTT. Dit betekent, dat het voor zaterdag vastgestel de programma niet kan doorgaan, zo deelt de AVRO mede. De Luchtmachtvoorlichtingsdienst heeft bij navraag van het ANP medegedeeld, dat aan de luchtmachtkapel geen verbod is opgelegd om mede te werken aan de uit zending van de AVRO vanuit Nijmegen. De kapel heeft hiertoe zelf besloten. De musici hadden aanvankelijk enthousiast hun medewerking toegezegd aan de uit zending, maar zij hadden zich niet gere aliseerd wat er allemaal mee samenhing. Vijf meesterwerken gestolen Vijf gewapende mannen hebben woensdag uit een museum in Caracas, waar een tentoonstelling „Honderd jaar Franse Schilderkunst" wordt gehouden, vijf schilderijen ter waarde van 1.250.000 gulden gestolen. Het zijn een Van Gogh, een Picasso, een Gauguin, een Cézanne en een Braque. De schilderijen behoren toe aan het Louvre en het museum van Moderne Kunst in Parijs. De diefstal blijkt uit politieke overwe gingen te zijn gepleegd. De daders, een 15-tal jongelieden, hebben namelijk voor dat zij het museum met hun buit verlie ten, verklaard lid te zijn van het uiterst linkse „Bevrijdingsfront." De daders heb ben nog gezegd, dat zij zich van de schil derijen meester hebben gemaakt, „opdat men in Frankrijk zal weten dat de Vene zolaanse communistische partij op voet van oorlog met de regering te Caracas stclclt De daders hebben gebruik gemaakt van de aanwezigheid van zeer veel scholieren in het museum. Hierdoor konden de mu- seumwachten geen gebruik van hun vuur wapens maken. Premio Duque de Baena. De Spaanse ambassadeur, de hertog van Baena heeft in zijn statige residentie aan het Lange Voorhout in Den Haag voor de vijfde en in verband met zijn vertrek uit Nederland voor de laatste keer, de naar hem genoem de kunstprijs aan drie leerlingen van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten uitgereikt: Anton Janse, Jan van Loon en Thijs Röling. „Dc overval". Maandag is in het City Theater te Emmer, de 500.000ste be zoeker ontvangen van de Nederlandse verzetsfilm „De overval", die sinds 20 december in 18 Nederlandse bioscoop theaters draait. De miljoenste bezoeker wordt over ongeveer vier weken verwacht. Het blijkt dat veel jeugdige personen be langstelling voor de film tonen. De Neder landse fil-m „Fanfare" trok in 1958 tijdens de eerste drie weken ruim 370.000 be zoekers. - U I De Nederlandse opera-zangeres Gre Brouwestijn heeft met groot succes in de Staatsopera te Wenen de rol van Elisabeth vertolkt in de opera „Tann- hauser" van Richard Wagner, onder leiding van Herbert von Korajan. Dat ondanks de zeer harde wind en fel le vorst het concert door het Nederlands Kamerkoor onder leiding van Felix de No bel in Halfweg doorgang heeft gevonden was inderdaad het compliment waard dat de burgemeester aan de uitvoerenden en de dirigent aan de toehoorders maakte vóór de aanvang van het concert in de Gereformeerde kerk te Halfweg, die voor dit doel aan de gemeente Haarlemmerlie- de en Spaarnwoude ter beschikking was gesteld. Het koor, evenals de bezoekers in over jas gebuid, opende het concert met „Sanc- tus" van Jacobus Clemens. Op fijn-humo ristische wijze leidde Felix de Nobel tel kenmale de verschillende liederen in, wij zende op markante punten in tekst of com positie. Het programma bevatte bekende geestelijke liederen als „O bone Jesu" en ..Ave Verum" en voorts een rijke scha kering van liederen, zoals II Grillo (de krekel), het geestige lied van „De grote Hond en de Kleine Kat" van Alphons Die- penbrock, liederen van Brahms en enke le negro-spirituals. Een langdurig applaus werd de welver diende beloning voor het koor na het prach tige zingen van drie door Felix de Nobel bewerkte middeleeuwse Nederlandse lie deren. De burgemeester van Haarlemmer- liede en Spaarnwoude. F. W. M. baron van Hövell tot Westerfher vertolkte de dank van alle aanwezigen. Met als toe gift de negrospiritual „There's a meeting to-night" werd deze avond van hoog mu zikaal genot gesloten. De M. Nühoff-prüs De Martinus Nij hoff-prijs voor vertalingen. 1963 van het Prins Bernhard Fonds zal dit jaar worden uitgereikt I op dinsdag 29 januari in de Raadszaal van de gemeente Den Haag. De N.C.R.V. was zeer actueel, toen zij gisteravond in de rubriek „Memo" het feit herdacht, dat precies 400 jaar geleden de tekst van de Heidelberger Katechismus gereed kwam. En uit de loffelijke woor den, die zowel Hervormde als Gerefor meerde predikanten aan dit handboek wijdden, mochten wij concluderen, dat het nog altijd een zeer actueel werk is. Dick van Bommel 'liet zich wederom van zijn gezellig-huiselijke kant zien in het spel „Zoek de zin op", dat qua enscène- ring en camera-regie onnodig snel ver stard is. Met de term filmimpressie kondigde de nieuwe omroepster, mej. Els Buytendijk uit Santpoort, die een bescheiden en be schaafde indruk maakte, op de enig juiste wijze de door de Engelse commerciële televisie vervaardigde film „Dit is Zuid Amerika" aan. Het was een kennismaking met dit deel van de wereld, dat oud en jong tegelijk is, dat zoveel schrijnende sociale contrasten biedt, dat zich langza merhand van zijn kracht en mogelijkhe den bewust wordt en zich op soms onstui mige manier moderniseert. En zo'n ken nismaking moet wel een indruk nalaten, die even chaotisch is als de montage van deze rolprent. Het overdadige en vaak ly rische commentaar ging als het ware zijn eigen weg een verschijnsel dat wij vaak bij t.v.-documentaires waarnemen en maakte het daardoor moeilijk dit beeld verhaal te volgen. Al is t.v. dan een jong en nieuw medium, voor de films die men op het scherm brengt, dient o.i. te blijven gelden, dat de tekst het beeld steunt en niet, zoals ook deze keer, de aandacht af leidt. „FOUR FAMILIES" IN VPRO- VROUWENPROGRAMMA Wij bevelen niet gauw wat aan, maar de televisieproduktie „Four families" is een werkstuk van de Canadian Film Board, die aan de lopende band goede en zeer goede reportages en documentaire films aflevert. In deze film, die hedenmiddag uitge zonden wordt, krijgt men hetzelfde dag fragment in het leven van een Japans, Frans, Indisch en Canadees gezin te zien Deze onderdelen werden door filmploegen van de betrokken landen gemaakt, die erin geslaagd zijn het leven van de gezinnen ongeposeerd en onopgesmukt te regisseren. Aan deze produktie werkte onder andere de beroemde Amerikaanse sociologe dr. Margaret Mead mede. Het lijkt ons de moeite en de tijd (ca drie kwartier) waard, ons gezinsleven eens te vergelijken met dat van de „Four families" J. Damshuizer EE'S SERIE van drie concerten Wenen rond 1800" van het Noordhol- ands Philharmonisch Orkest in het Mi nerva Theater te Heemstede, zal dit jaar bestaan uit werken van Mozart, Haydn, Beethoven en Schubert. Op ieder con cert zal een symfonie van Mozart en van Schubert worden uitgevoerd. De te spe len solowerken zijn van Hay dn. Ook van Beethoven wordt op elk programma een werk uitgevoerd. De concerten hebben plaats op de woensdagen 30 januari, 13 maart en 1 mei en vangen aan om 8.15 uur. HET EERSTE CONCERT staat onder lei ding van Henri Arends en heeft als soliste de violiste Elise Cserfalvi. Het concert wordt geopend met de Jupiter Symfonie van Mozart. De soliste treedt op met het lste Vioolconcert van Haydn en de Ro mance in F gr. t. van Beethoven. De Tra gische Symfonie van Schubert besluit het programma. Elise Cserfalvi, geboren te Boedapest, ving haar studie op vijfjarige leeftijd aan. In 1945 behaalde zij haar einddiploma aan het conservatorium te Boedapest en een jaar later werd zij onderscheiden met de eerste prijs op het Internationale Muziek concours te Genève. In 1948 behaalde zij de tweede prijs op het Violistenconcours te Scheveningen. Ze won de derde prijs op het concours Reine Elisabeth te Brussel in 1951. HET TWEEDE CONCERT op 13 maart wordt geleid door Marinus Adam. Op het programma staan de Symfonie no 40 in g van Mozart, het Celloconcert in D van Haydn, met Tibor de Machula als solist, Delen uit de balletmuziek „Die Geschöpfe des Prometheus" van Beethoven en de 5de Symfonie van Schubert. Tibor de Machula is sinds 1947 eerste De pianiste Ingrid Haebler neer de opvoering in haar geheel even goed had kunnen zijn als het dansen van de dansgroep, zou zij, ook volgens de op zet van de componist, zin hebben gehad. „AAN DE VOORAVOND" Op 31 januari a.s. zendt de NCRV een door de Amerikaan Alexander Ramati ge maakte bewerking van Iwan Toergenjevs schepping „Aan de vooravond" uit. Aan dit vijf bedrijven tellende t.v.-spel werken onder andere mede: Cruys Voor- bergh, Ramses Shaffy, Vera Bondam en de vrouw van de schrijver, Didy Ramati. Ramati zelf zal het stuk regisseren. Aldus komt op die donderdagavond het eerste televisietoneelstuk op het scherm, dat door een buitenlandse gastregisseur wordt geleid. DICK VAN BOMMEL Dick van Bommel is met ingang van 1 januari 1963 benoemd tot chef van de af deling gevarieerde programma's van de NCRV-televisie. In verband met de nog lopende produkties zal hij deze functie per 1 februari a.s. gaan uitoefenen. De violiste Elise Cserfalvi. De cellist Tibor de Machula. solo-cellist van het Concertgebouw Orkest. Hij studeerde onder andere aan de Buda- pester Academie en aan het Curtis Insti tuut te Philadelphia. Na 1947 trad hij her haaldelijk als solist op en maakte uitge breide tournees, zowel door de Verenigde Staten, als door Azië en Europa. HET DERDE CONCERT vindt plaats op 1 mei. Met de Symfonie in A K.V. 201, van Mozart wordt dit concert geopend. De pia niste Ingrid Haebler voert hierna het Pianoconcert van Haydn uit. Vervolgens staat de Turkse Mars van Beethoven op het programma. Het concert wordt be sloten met de Onvoltooide Symfonie van Schubert. Ingrid Haebler, geboren te Wenen, stu deerde aan het Conservatorium aldaar, te Salzburg, Genève en Parijs. In 1954 be haalde zij bij het Internationale Muziek concours te München en bij het Schubert- concours te Genève de eerste prijs. Ingrid Haebler trad reeds verscheidene jaren ach ter elkaar te Salzburg op tijdens de Fest- spiele en gaf talrijke concerten in de mees te Europese landen. Bovendien maakte zij tournees door Amerika, Australië en Noord-Afrika. De gemeenteraad van Breda was het, met uitzondering van de V.V.D.-fractie, gisteravond eens met het voorstel van B. en W. om aan de particuliere stichting Bredase Muziek- en Balletschool per 1 augustus van dit jaar geen subsidie meer te verstrekken. Deze subsidie bedroeg jaarlijks een ton. Het stichtingsbestuur zal ontbonden worden en de muziek- en bal letschool krjjgt een gemeentelijke status. De gemeente heeft zich in beginsel be reid verklaard de leraren van de school per 1 september 1963 „over te nemen", eventueel ook de directeur de heer H. Zo merdijk, die naar de mening van de ge- meente de goede verhoudingen heeft ver stoord doordat hij geen administratieve directeur naast zich zou hebben geduld. Deze tweede directeur werd benoemd na een ontslagverlening aan de heer Zomer dijk. Dit ontslag werd later op juridische gronden ingetrokken, doch de nieuw be noemde directeur bleef in functie. De leden van het Groot Omroepkoor van de Nederlandse Radio-Unie hebben van het bestuur van de Nederlandse Toonkun- stenaarsbond toestemming gekregen om mee te werken aan de slotavond van de actie „Open het Dorp" op maandag 28 ja nuari in het Concertgebouw te Amsterdam, die gedeeltelijk rechtstreeks door de tele visie wordt uitgezonden. Het bestuur van de Nederlandse Toon- kunstenaarsbond heeft gemeend deze na tionale manifestatie van liefdadigheid niet te moeten doorkruisen met zijn huidige actie tegen de N.T.S. en haar componen ten. Alle uitvoerenden, waaronder de le den van het Concertgebouworkest, treden bij deze uitzending belangeloos op, aldus 1 net hoofdbestuur der N.T.B. Ongeveer vijftien jaar geleden werd aan een universiteit in de Verenigde Staten de eerste opvoering gegeven van het korte muzikale theaterwerk- „Down in the val ley" van de componist Kurt Weill. Het was een- soort opera-, waarvan men de op voering zonder groot risico van misluk king aan Amerikaanse studenten, in het algemeen aan leken kon toevertrouwen, niet alleen om de uitbeelding van een op primitieve emotionaliteit berustende ge schiedenis, maar ook omdat het hier bovendien ging om de vertolking van on gecompliceerde volksliedachtige muziek van Amerikaanse allure en van een or kestpartij voor kleine instrumentale bezet ting en om het aanbrengen van een uiterst eenvoudige toneelaankleding, waarvoor men zelfs al had kunnen volstaan met een simpele aanduiding. Men behoeft er niet aan te twijfelen, dat Kurt Weill de jongelui voor wie hij de opera schreef op een tekst van Arnold Sundgaard een groot plezier heeft gedaan, De componist had zich na zijn emigratie uit Duitsland in 1933 naar de Verenigde Staten met bijzonder gemak aan de Ame rikaanse mentaliteit geassimileerd en hij wist met Sundgaard heel goed, dat hij de jeugd daar met een stuk. dat zijn „in houd" zou krijgen door liefde, jaloezie moord, gevangenis en executie op een niveau van weerzinwekkende oppervlak kigheid, kon imponeren. Heeft de uitzending van deze opera in het televisie-programma van de N.C.R.V, op woensdagavond een zelfde bedoeling gehad voor wat de reactie van de mil joenen kijkers betrof, die dit spel werd voorgezet? Of had deze uitzending spe ciaal een informatieve strekking om de componist Weill, die men al kende door zijn „Driestuiversopera" en het tenden tieuze „Mahagonny" ook eens met dit stuk te kunnen doorgronden? Zoals werd medegedeeld was dit de eer ste televisie-opvoering in Nederland. Ik hoop, dat het ook de laatste geweest is en dat men de opvoering zal beperken tot kringen waar men er „in ernst" van ge nieten kan. Maar dan twijfel ik er toch aan of men dan ook de onsympathieke, kwetsende kerk-scène zal willen handhaven. Ik had dit tafereel trouwens ook al bij deze televisie-uitzending niet verwacht. De opvoering gaf wel de indruk, dat men daarbij ernst heeft willen betrachten. Door gebrekkige, onnatuurlijke typering, onnatuurlijke, vaak onverstaanbare zeg ging van een tekst, die voor zover hoor baar, een niet gelukkige Nederlandse ver taling was, bleef het spel, mede door de middelmatigheid van de solo-zang, op een bedenkelijk amateurs-niveau. De beste zanger was nog de tenor Wim Koopman, die echter aan zijn rol van Brack Weaver geen overtuigende kern kon geven. Wan- HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (7.35 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnas tiek voor de vrouw. 9.10 Klassieke orkest muziek (gr.) (9.35-9.40 Waterstanden). VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Pianorecital: moderne muziek. 11.40 Electronisch orgelspel. AVRO: 12.00 Lich te muziek en zang. 12.20 Regeringsuitzen ding: Voor de landbouw. 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Sport en Recreatie, afgewisseld met grammo foonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Medede lingen, eventueel actueel of grammofoon muziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Lich te muziek. 14.00 Studie in het improvise ren: Amerikaans kamermuziek ensemble. Vooraf: Interview. 14.20 Herinneringen uit den Veldtogt van Rusland in den jare 1812, klankbeeld. 14.45 Vervolg studie in het improviseren. 15.05 Radio-Revue. VA RA: 16.00 Grepen uit de muziekgeschie denis: muzikale lezing. 16.30 Voor de zie ken. 17.00 Tijd voor teenagers. 17.50 Ac tualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Gesproken brief uit Vlaanderen 18.20 Kinderkoor. 18.45 Reportage van het tweejaarlijks con gres van de Partij van de Arbeid. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Muziek voor kin deren (Gr.). VPRO: 19.30 Kunstkroniek. 20.00 Nieuws. 20.05 De eerste zitting van het Concilie, lezing (II). 20.20 Lichte grammofoonmuziek. 20.40 Boekbespreking. 20.50 Wereld in beweging, lezing. VARA: 21.00 Metropole-show: amusementsmuziek 21.35 Zonder blinddoek: discussies. 22.15 Buitenlands weekoverzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Waarom wonen wij zoals wij wonen?, gesprek. VARA: 23.00 Reporta ge Tweejaarlijks congres van de Partij van de Arbeid. 23.15 Lichte grammofoon muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00- 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Opdat allen één zijn. 7.20 Grammofoonmuziek, strip voor de jeugd en actualiteiten. 7.55 Overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.05 Klassieke grammofoon muziek. 10.40 Amusementsmuziek (gr.). 11.00 Voor de zieken. 11.40 Klassieke lie deren (gr.). 11.50 Als de ziele luistert, lezing. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Populaire grammofoonmuziek. 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht ensemble met zangsolisten. 12.55 Ka tholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Platen- nieuws. 13.20 Dansorkest en zangsolisten. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Franse chan sons. 14.15 Promenade-orkest en zangso listen. 5.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zie ken. 16.30 Altmezzo en piano. 17.00 Boek bespreking. 17.15 Kinderkoor. 17.40 Beurs berichten. 17.45 Licht orkest en zangso listen. 18.20 Klassieke grammofoonmu ziek. 18.50 Regeringsuitzending: Beroepen- voorlichting: wegwijzer in de beroepenwe- reld. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Boekbespreking voor de jeugd. 19.30 Politieke lezing. 19.40 Vliegende schijven, verzoekprogramma voor de soldaten. 20.30 Voor de jeugd. 21.00 Licht ensemble. 21.20 Levensherinneringen. 21.35 Een reisje langs de Rijn, quasi-historisch zangspel. Nieuws. 22.40 De Kasimir Blaumilch- gracht, hoorspel. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Amusementsmuziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Amusementsprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Kamermuziek. 16.50 Klassieke muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Nieuws. 1803 Amusements muziek. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Ra diokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Gevarieer de muziek. 20.00 Filmmuziek. 20.35 Thea terkroniek. 21.00 Amusementsmuziek. 21.45 Volkskunde. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmu ziek. 22.35 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Lichte muziek. 23 55-24.00 Nieuws. „De ring die de Nederlandse Toonkun stenaars Bond (N.T.B.) rond de tv-studïo's heeft gelegd, is steeds moeilijker te door breken voor de omroepverenigingen", aldus de N.T.B. De musici hebben geweigerd aan onder meer de volgende programma's mee te werken: Rens van Dorth Show (K.R.O.); „Sterren en Streken" 19 januari (A.V.R.O.); „Seizoenzang" 21 januari (V.A.R.A.); „Springplank" 22 januari (K.R.O.); Neder lands Kamerkoor 23 januari (N.C.R.V.); „Muziek voor U" 26 januari (N.C.R.V.); „De Grenzen van het Leven"' 30 januari (K.R.O.); „Vloekjes bij de Thee" 30 januari (K.R.O.). VOOR DONDERDAG VPRO: 14.30 4 Gezinnen, documentair programma. 15.15 Pauze. 15.30-15.45 Voor de kinderen. 19.30 Verborgen schatten, se rie films over archeologische vondsten. NTS: 20.00 Journaal. VPRO: 20.20 Edith iPaf.* 21.05 Inleiding op het volgende to neelstuk. 21.10 Een idealist, toneelstuk. NTS: 22.50-22.55 Journaal. VOOR VRIJDAG KRO: 19.30 Vóórprogramma, voor jon ge mensen. NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Actualiteiten. 20.i0 Rens van Dorth komt even langs: licht programma. 21.10 Bali, Indonesië, reportage over Indonesië. 21.45 De Fuik, T.V.-spel. 22.20 Kinderen van ons volk, een reeks programma's over de zwakzinnigheid (deel 4). NTS: 22.50- 22.55 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 11